Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 565 081
  • 3 878

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Ja ovat lähinnä fuulaa - tai tuottavat lähinnä sen tuloksen, mitä kenkiä milloinkin sattuu olemaan eniten varastossa. Referenssinä tähän maan ehkä paras nilkkavaivojen fysio, joka aiemmin veti noita "klinikoita".
Aijaa. No, mulla kävi varmaan sitten hyvä munkki, koska suosituksen jälkeen hommasin juuri suosituksen mukaiset kengät ja juoksun aikaiset polvikivut olivat saman tien historiaa.

Saattaa se näin ollakin, mä olen vaan ymmärtänyt että ainakin niissä urheiluliikkeissä joissa testejä on ollut niitä on myynyt eri yritys kuin niitä tossuja. Voi kai se niinkin olla että on sovittu että "nyt poijaat niitä ylipronaatiotuettuja kenkiä on laari täynnä, eiköhän myydä ne pois."
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Onni Niskasen valmentama Abebe Bikila voitti Rooman olympialaisten maratonin silloisella ns. maailmanennätysajalla (maailman nopein aika) juosten avojaloin asfaltilla. Ihan höpöjä me lenkkareiden käyttäjät!

Tokiossa 1964 Bikila tosin voitti olympiakultaa voimistelukengät jalassaan - jälleen maailmanennätysajalla.

Jos aloittelee juoksentelua, varsinkin jos on ylipainoakin, niin kannattaa karttaa asfalttia. Minä en esimerkiksi yleensä huhtikuussa juokse juuri ollenkaan, koska lumet ovat sulaneet pyöräteiltä, pyöräteiden vierustat ovat koiran paskassa ja ei-asfaltoidut tiet sohjossa. Asfaltilla treenatessani menen venyttelystäkin huolimatta lopulta tönkköjumiin ja vanha välilevyvaivakin alkaa silloin oireilla.
 
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Helsinki City Run 2011

Olikos muita palstalaisia eilen juoksemassa aurinkoisessa Helsingissä? Tänne voisi hieman kokemuksistaan kertoa.

Kävin pinkomassa puolikkaan aikaan 1 tunti 50 minuuttia. Eli ei tässä missään hyvässä kunnossa olla, mutta aika voittajafiilis oli maalissa, kun ei ole paljon tullut juoksenneltua, eikä koskaan noin pitkää matkaa putkeen. Semmoisia kympin lenkkejä tullut vedeltyä.

Lähdin itse kahden tunnin ryhmässä ja hieman pisti ketuttamaan ne juoksijat, jotka ihan selvästi olivat ilmoittaneet tavoiteajakseen paljon kovemman ajan, mihin omat kyvyt riittävät. Selkä edellä vastaan tuli paljon juoksijoita myös aiemmista lähtöryhmistä ja ajoittain joutui omaa vauhtia hidastamaan paljonkin ja kiertelemään metsähallituksen puolelta. Tietysti, kun noin paljon juoksijoita lähtee matkaan niin ruuhkaa syntyy väkisinkin välillä.

Joka tapauksessa tapahtuma oli erittäin hieno ja varmaan tulee ensi vuonnakin lähdettyä. Jos treenaisi sitten ihan systemaattisesti ja kokeilisi lähemmäs 1.40 aikaa päästä. Oma juoksu tuntui erinomaiselta oikeastaan koko matkan. Pystyin pitämään tasaista noin 5 min. 30 sek./km vauhtia ja lopussa oli varaa vielä kunnon kahden kilsan loppukiriinkin. Pariin ekaan kilsaan meni kuitenkin vajaa 13 minuuttia. Itse asiassa matkavauhti olisi voinut olla kovempikin, mutta kun ei kokemusta noin pitkästä juoksusta ole niin en yksinkertaisesti uskaltanut nostaa vauhtia, varsinkin kun lenkkivauhtini on normaalisti noin 6 min./km.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olikos muita palstalaisia eilen juoksemassa aurinkoisessa Helsingissä? Tänne voisi hieman kokemuksistaan kertoa.
Tuli kanssa käytyä nautiskelemassa kauniista lenkkikelistä City Runin muodossa.

Tasaista vauhtia tuli painettua alusta asti ja varaa jäi kiristääkin voimien ollessa lopussa vielä varsin hyvällä mallilla, loppuaika 1.43 pintaan ja ensi keväänä sitten painetaan alle 1.40.

Keli oli kyllä hyvä, tähän vuodenaikaan ei liian kuumaksi keli kuitenkaan pääse yltymään joten tuollainen pilvetön taivas ja auringonpaiste kelpaa paljon mieluummin kuin esim. kolea ja pilvinen kevätsää. Kiva että saa hyvän lämmön heti päälle eikä tarvitse palella lähtöä odotellessakaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olin mukana, eikä paljon lapsille kertomista jäänyt. Aika painui melkein kahteen tuntiin ja konosmaisesti piti tyhjentää Gatoradet Huopalahden suunnalla. Ei ole meikäläisen juoma, kun viime vuonna oli samantyyppistä ongelmaa... no, Tukholmassa sitten, onneksi puolimatka ei paljon täysmatkaa ennusta, sillä sitten pelottaisi viime kevääseen verrattuna todella :)

Mutta järjestelyt hyvin toimivat ja juoksusää oli kiva.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lähdin itse kahden tunnin ryhmässä ja hieman pisti ketuttamaan ne juoksijat, jotka ihan selvästi olivat ilmoittaneet tavoiteajakseen paljon kovemman ajan, mihin omat kyvyt riittävät. Selkä edellä vastaan tuli paljon juoksijoita myös aiemmista lähtöryhmistä ja ajoittain joutui omaa vauhtia hidastamaan paljonkin ja kiertelemään metsähallituksen puolelta. Tietysti, kun noin paljon juoksijoita lähtee matkaan niin ruuhkaa syntyy väkisinkin välillä.

Niin, järjestäjähän oli määritellyt nuo listat niin, että 1.ryhmä (2500) oli aikatavoitteella 1.10-1.40, ja seuraavat 2500 aikatavoitteella 1.40-1.50 ja siitä seuraavat aikatavoitteella 1.50-2.00.

Jos kuitenkin oli tehnyt hieman kotiläksyjä niin selvää oli ettei noin nuo ryhmät mene. Esim. viime vuonna 2500. aika oli 1.53, 5000. veti radan aikaan 2.06 ja 7500. aikaan 2.20. Tänä vuonna vastaavat ajat olivat aikalailla samat.

Itsellä kävi mielessä vielä kuukausi sitten, että lähden hakemaan 1.30 aikaa, mutta viime aikojen probleemat laittoi tavoitteet oman ennätyksen (1.35) alittamiseen. Ajattelin jotain 1.32-1.33 aikaa. Alku meni aika vauhdikkaasti (4.16/km 3km), jonka jälkeen rupesi tasaisesti hiipumaan. 10km:n kohdalla ajattelin vielä vetäväni ennätykseeni, mutta sen verran rupesi vatsassa kiertämään, että jouduin ottamaan vauhtia aika lailla pois. Kilsat 13-19 menikin sitten hölkätessä jengin vetäessä ohi oikealta ja vasemmalta, kun annoin periksi enkä lähtenyt raastamaan. Pari viimeistä kilsaa joutui juoksemaan kuitenkin ihan tosissaan, kun meinasi mennä yli 1.40. Ei kuitenkaan ehtinyt. Aika 1.39 ja osia.

Kaiken kruunuksi kaljatölkki hajosi reppuun kun tarkoituksena oli vetää lämmintä päälle uimastadikalta poistuessa. Eli aika loistava reissu. Tästä sitten kohti Tukholmaa, josta sieltäkään ei ole odotettavissa mitään suurta menestystä.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olet Tombe hyvin samanlaisessa tilanteessa kuin minä olin joskus aikanaan. Aloitin juoksun harrastamisen armeijassa 2003 ja juoksin syksyllä ensimmäisen maratonin. En oikeastaan ollut harrastanut mitään liikuntaa erityisen tavoitteellisesti sitä ennen, vaikka pelasin jalkapalloa, hiihdin ja lenkkeilin satunnaisesti. Ensimmäisellä maratonilla tavoite oli 3,5 tuntia ja jäin siitä puolisen minuuttia. Seuraavana talvena ja keväänä juoksin paljon ja kunto kehittyi hyvin. Keväällä HCR:ssä juoksin 1.25 ja syksyllä nykyisen maratonennätykseni 3.09. Tätä oli tarkoitus lähteä parantamaan seuraavana vuonna.

Alussa kehitys kunnon suhteen oli hyvää ja tuloksia tuli nopeasti. Seuraavan talven aikana juoksin liian vähän ja keväällä aloittaessani lenkkeilyn, alkoi penikat vaivata. Keväällä HCR:ssä liian kova alku ja lopulta maaliin 1.35 paikkeilla, kun lopussa mentiin ohi vasemmalta ja oikealta. Tulokset olivat huonoja koko kesän, eikä nousujohteisesta kunnosta ollut tietoakaan. Samalla urheilu alkoi jäädä taka-alalle opiskelurientojen ollessa tärkeämpiä.

En ole pystynyt tuon jälkeen missään vaiheessa juoksemaan niin kuin vuonna 2004 eikä ole edes tehnyt mielikään. Välillä on ollut hetkiä, jolloin juoksulenkkejä on tullut korkeintaan pari kuukaudessa. Vasta vuonna 2008 aloin panostaa jälleen enemmän urheiluun, kun löysin seikkailu-urheilu- ja multisport-kilpailut. Niiden myötä olen nyt pystynyt harjoittelemaan koko ajan enemmän ja paremmin, ja olen ensimmäistä kertaa päässyt samaan kuntoon, kuin vuoden 2004 kesällä. Tukholmassa nähdään, rikkoutuuko ennätykset myös juoksussa, mutta vahva usko siihen on, kunhan askel osuu sopivasti lankulle.

Voin sanoa, että olen seurannut urheiluharrastuksesi kehitystä melko kattavasti Jatkoajan ja Juoksufoorumin perusteella aina triathlon-kokeiluista lähtien. Kuntosi on kehittynyt hyvin, mutta nyt olet nähdäkseni tilanteessa, joka on uusi. Hetkellistä takapakkia on tullut, koska ennätykset ovat jo sitä luokkaa, että niihin pitää pystyä harjoittelemaan ongelmitta. Toivottavasti pystyt kääntämään tilanteen vaikeuksista huolimatta eduksesi, eikä sinulla kestä yhtä kauan kuin minulla meni vastaavassa tilanteessa.

Tärkeintä on nauttia urheilusta ja olla ottamatta liikaa paineita tuloksista. Epämukavuusalueella pitää käydä, mutta se ei tarkoita väkisin juoksemista, jos kroppa ei sitä kestä. Tsemppiä Tukholmaan ja toivottavasti paluumatkalla on jotain juhlittavaa.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
1.40 ja sekunnit päälle. Viime vuonna tuli juostua 1.38 ja silloin treeniä oli takana selkeästi enemmän kuin nyt. Lähdin kuitenkin lauantaina kokeilemaan rohkeasti 4.30 kilometrivauhtia ja suunnilleen 10 kilometriin asti sitä jaksoinkin. Sen jälkeen sitten vauhti hiipui ja oikealta ja vasemmalta lappasi juoksijaa ohi. Ihan tyytyväinen olen kuitenkin tähän treenimäärään nähden.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Amatöörin kysymys jälleen: Miten tuo pyöräilyn vaikutus kuntoon? Itse tunnut pyöräiltyä tosi paljon ihan hyötyliikunnan kannalta, ja nyt otin ekaa kertaa sykemittarin mukaan ihan "pyörälenkille". Nyt ne sykerajat pysyi siellä oikealla välillä - tosin kuin lenkkeillessä. Jotenkin vaan tuntuu, että onko siitä mitään hyötyä, kun ei "tunnu missään"? Ja pitääkö esim. nuo kalorinkulutusjutut ollenkaan paikkaansa noissa mittareissa?

Anteeksi taas noviisikyselyistä, Googlettamalla yllättävän vaikea vastauksia löytää.

EDIT: Anteeksi jos ketju on väärä, en oikein tiennyt mihin tämäkin olisi pitänyt laittaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itselläkin tarkoitus juosta tänävuona joku matka jos vain jalat kestää. "penikkatautia" tuntuu jaloissa olevan sillä aikaisempina vuosina olen joutunut juoksuharjoittelut lopettamaan. Viimevuonna armeijassa kipeytyi jalka niin mahdottomasti ettei siitä tullut muutaman viikon jälkeen mitään. Sama juttu myös kun koulussa puolimaratonikursilla juostiin kaksikertaa viikossa niin ei siitäkään meinannut mitään tulla kun heti juoksemaan piti ruveta ja kipeytynyttä jalkaa ei oikein pystynyt leputtaan. Kahtena vuonna kyseistä kurssia kävin suorittaan, mutta aina alkoi sääri tai mikä nyt onkaan polven alapuolella sivuissa tuo kohta mikä kipeytyy..

Nyt tänä kesänä aloitettu varovaisemmin juoksuharjoittelut ja ollut lähinnä kävelyä ja muutama lenkki tommoista puolittaista kävelyä ja juoksua. Vauhtikin sitä luokkaa eli tommoista 10 minuutin kilometrivauhtia.. Vähän alle kolme viikkoa tullut kävelylenkkejä tehtyä ja nyt takana on 26 kilometriä + lyhyet koiran talutusmatkat. Jospa se tästä ja voisi suorittaa edes sen puolimaratonin syksyllä.

Varmaan yksi iso syy tuohon penikkatautiin on lievä ylipaino n. 92-94 kilo ja pituutta n.175cm, mutta onhan tuo mun kävely/juoksu tyylikin melkoisen omalaatuista, jos joku tuntee minut niin varmaan tietävätkin paremmin..

Mutta positiivisesti alkanut. Jalka ei ole ollut kipeä kun alkutahti on ollut hidas. Tarkoitus olisi myös jossain välissä käydä hakemassa erikoispohjalliset ja myös uudet lenkkarit vaikka ei nuo vanhatkaan mitenkään huonot ole ollut, mutta pohjat voisivat olla vielläkin tukevammat ja joustavammat. Sekin ero aikaisempaan on ollut, että harjoittelualusta on nyt ollut pururataa ja luontopolkuja kun ennen enemmän hiekkatietä ja asfalttia joista tuo penikkatauti ei sitten alkuunkaan tykännyt. Lisäksi esimerkiksi uimista ja muuta vähemmän jalkoja rasittavaa urheilua olen enemmän koittanut tehdä.

Näin aloittelijana pakko kysyä kuinka tärkeä välinne tuo sykemittari teidän mielestä on harjoittelussa? Kannattaako hankkia vai ei. Itsellä on puhelimessa Sport Tracker ohjelma jolla kellonajat ja matkat tulee otettua ylös, mutta kannattaisikohan tähän liittää viellä sykkeen tiedotkin? saisikohan enemmän harjoittelusta ja sen tehosta infoa? Budjetti näin työttömänä toki aika rajallinen, mutta olen valmis panostamaan kunnon välineisiin sillä kunnon parantaminen on meikäläiselle tällähetkellä iso tavoite.
 

Receiver

Jäsen
Suosikkijoukkue
VG-62, TPS, TuTo, Suomen maajoukkue
Tarkoitus olisi myös jossain välissä käydä hakemassa erikoispohjalliset ja myös uudet lenkkarit vaikka ei nuo vanhatkaan mitenkään huonot ole ollut, mutta pohjat voisivat olla vielläkin tukevammat ja joustavammat.
Kannattaa testatuttaa askellus, että saa oikeanlaiset lenkkarit. Saattaa penikatkin lakata vaivaamasta, kun on oikein valittu kenkä.
 

Fordél

Jäsen
Kannattaa testatuttaa askellus, että saa oikeanlaiset lenkkarit. Saattaa penikatkin lakata vaivaamasta, kun on oikein valittu kenkä.

Olin juuri tulossa sanomaan samaa. Kenkä korostuu varsinkin tässä tapauksessa kun on kyse vähän painavammasta juoksijasta. Kannattaa siis ehdottomasti panostaa hyviin ja oikeanlaisiin kenkiin jos aikoo vähänkin enemmän harrastaa lenkkeilyä. Itsellä tulivat penikat aikanaan kipeiksi ja pääsyynä olivat vääränlaiset kengät. Oikeanlaisten kenkien ja ahkeramman venyttelyn jälkeen ei ole ollut penikoiden kanssa ongelmia.

Suosittelisin myös aluksi käyttämään pehmeämpiä alustoja eli jokaista lenkkiä ei tarvitse vetää asfaltilla vaan kannattaa hyödyntää pururatoja, jossa jalka ei rasitu samalla tavalla. Toki siellä juokseminen voi olla raskaampaa, mutta toisaalta henkisesti luonnossa juoksu on taas todella akkuja lataavaa, ainakin allekirjoittaneelle.

Sykemittari ei ole mun mielestä mitenkään välttämätön ja kun omaa kehoa alkaa tuntemaan niin sen merkitys vähenee entisestään. Aloittelijalle se voi olla kuitenkin hyväksi, jotta oppii juoksemaan oikeilla sykealueilla ja eikä esim. vedä pidempiä lenkkejä liian kovilla sykkeillä.

Ei muuta kuin tsemppiä -pasi-:lle kunnon kohotukseen!
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tsemppiä Tukholmaan ja toivottavasti paluumatkalla on jotain juhlittavaa.

Kiitos ja Tsemppejä myös sinulle.

Onko muuten muita jatkoaikalaisia lähdössä länsinaapurissa piipahtamaan tulevana viikonloppuna. Itse (ja Ruutuässä) olen seilailemassa Siljalla Helsingistä Tukholmaan (ja toivottavasti takaisin)...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Perinteiseen tapaan jo toista kertaa olen matkassa. Saa nähdä, miten kulkee kun on treenijuoksun määrä aika vähäinen viime kuukausilta, ja HCR:kin päätyi kuplimiseen. Maximiin ainakin totuteltu...
 

Receiver

Jäsen
Suosikkijoukkue
VG-62, TPS, TuTo, Suomen maajoukkue
Maltti on valttia

Suomalaiset juoksevat liian lujaa uutisoi YLE. Pitää kyllä hyvin paikkansa omallakin kohdalla ja pitääkin jatkossa hillitä tahtia. Aloitin viime viikolla My Asics-palvelun tarjoaman juoksuohjelman ja kyllähän se alussa vähän ihmetytti, kun katseli ohjelman kilometrivauhteja, mutta taitaa niissä sittenkin olla jotain perää.

Eilen tuli käytyä juoksemassa Cooper ja matkaa kertyi 2640m, joka ylitti tavoitteena olleen 2500m reilusti. Aiemmin tässä kuussa oli ohjelmassa 10 kilometria juoksutapahtumassa, jossa matka taittui aikaan 55:58. Nyt voikin keskittyä harjoitteluun ja syksyllä kokeillaan uusiksi olisiko tulokset parantuneet.
 

julle-jr

Jäsen
Suomalaiset juoksevat liian lujaa uutisoi YLE. Pitää kyllä hyvin paikkansa omallakin kohdalla ja pitääkin jatkossa hillitä tahtia.
Olenkin ihmetellyt, että onko tosiaan kaikilla minun kanssani samaan aikaan lenkillä olevilla juoksijoilla joko todella hyvä kunto tai toisena vaihtoehtona joku spurtti juuri menossa silloin kun minä satun kohdalle. Yleensä nimittäin minut ohittaa lenkin aikana hyvinkin moni juoksija ja itse en ohita juuri koskaan ketään. Vastaantulijatkin tuntuvat juoksevan pääsääntöisesti minua kovempaa. Vaikka en minä kyllä missään kovin hyvässä juoksukunnossa olekaan. Jos juoksen esimerkiksi sykkeellä 120-140, hyvin harvoin kukaan tutntuu juoksevan minua hitaampaa. 120 tosin on jo melkein kävelyä, mutta silti.
 

axe

Jäsen
Yleensä nimittäin minut ohittaa lenkin aikana hyvinkin moni juoksija ja itse en ohita juuri koskaan ketään. Vastaantulijatkin tuntuvat juoksevan pääsääntöisesti minua kovempaa.

Mää oon ratkaissut tän ongelman menemälle lenkille mahdollisimman myöhään, mieluummin vieläpä pimeällä mikä näihin aikoihin on tietty hankalaa. Kukaan ei ohita eikä itsellekään tule mitään tarpeita kiristää tahtia muiden kohdalla, kun muut ovat jo katsomassa CSI:tä.
 

julle-jr

Jäsen
Mää oon ratkaissut tän ongelman menemälle lenkille mahdollisimman myöhään, mieluummin vieläpä pimeällä mikä näihin aikoihin on tietty hankalaa. Kukaan ei ohita eikä itsellekään tule mitään tarpeita kiristää tahtia muiden kohdalla, kun muut ovat jo katsomassa CSI:tä.
No joo, mua ei sinänsä se muiden ohittelu haittaa, sikäli kun en ole juoksemassa kenenkään kanssa kilpaa tms. Mutta jonkin verran se ihmetyttää.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tukholman Marathon 3.37.33

30km:iin tultiin vielä ajassa 2.25.47 (4.52/km) , mutta sen jälkeen tuli noutaja ja loppu 12,2km meni reisikramppien ja jalkojen "lyijypainojen" kanssa taistellessa keskarilla 5.53/km.

Ihan ok lenkura kuitenkin kevään juoksuongelmat huomioiden. Fiksummalla juoksulla olisi jopa voinut ennätys olla haarukassa.

Ruutuässä taisi vetää alle 3h?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tulihan tuo käytyä. Voi sanoa menneensä juoksu-/hölkkäaskeleella läpi koko reitin, ja aika parani vajaat 10 min viime vuodesta, vaikka splitti olikin melkein 10 min viime vuotta hitaampi. Virtaa jäi ja hyvä tunne, varsinkin Västerbron sillan toisella nousulla kun pääsi sekä ylös että alas juosten, samalla tuli aika monta selkää otettua...

Silti mennään vielä toki nelosella alkavassa ajassa. Edelliselle tunnille pääsy ei kuitenkaan enää täysin mahdottomalta tunnu, jos vaikka treenaisi suunnitelmallisemmin vielä. Joku on joskus sanonut maratoniin jäävän koukkuun, näin on tainnut käydä vahvasti.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tukholma tuli tosiaan juostua ja jalat ovat ihan paskana vieläkin. Hommasta ei kyllä voi sanoa nauttineensa enää 30 km jälkeen, vaikka olikin äärettömän hienoa tulla stadionille. Ennätys syntyi kuten pitikin ja kolme tuntiakin alittui selvästi. Samalla tuli todistettua ainakin itselleen, ettei sitä varten tarvitse juosta 100 km viikkoja, kunhan tekee harjoitteet järkevästi.

Syksyllä pidin ylimenokauden lokakuussa ja marraskuussa aloin pikkuhiljaa taas treenata mm. hiihtoa ja pyöräilyä. Juoksu tuli säännölliseen ohjelmaan vuoden vaihteessa ja lenkkejä kertyi 2-3 viikossa. Aluksi pyrin kehittämään nopeutta ja juoksin 8-12 km lenkkejä kovilla vauhdeilla, mikä tarkoitti käytännössä "treenitäysillä". Vähän myöhemmin mukaan tuli n. 16-18 km maratonvauhtisia lenkkejä. Maratonvauhti tosin kehittyi koko ajan, joten alussa lenkit olivat hitaampia, mutta tehoiltaan samanlaisia.

Pitkät lenkit tulivat ohjelmaan vasta Finlandia-hiihdon jälkeen, eli maaliskuun alussa. Niitä ehdin juosta kaikenkaikkiaan ehkä viisi kappaletta, mutta talvella tehtiin muutama yli viiden tunnin treeni lumikengillä. Jalkojen iskunkestävyyteen niistä ei kuitenkaan ole mitään apua. Pisin juoksulenkki taisi olla 32 km ja toiseksi pisin kuukausi ennen maratonia 30,6 km, jonka viimeisen 10 km juoksin 40 minuuttiin.

Kaiken kaikkiaan treenitunteja kertyi vuoden alusta maratoniin noin 200, eli juoksun osuus oli suhteellisen vähäinen kokonaisuutta ajatellen. Tämä oli varmasti avain siihen, että pystyin tekemään juoksulenkit kovaa kehittäen nopeutta ja kuormitus oli pienempi jaloille, kun hiihto ja pyöräily ovat sen verran ystävällisiä jaloille.

Suurempi juoksumäärä olisi varmaankin auttanut siihen, että lihakset eivät nyt olisi niin kipeät. Yli 60 km viikkoja ei tainnut tulla montaa, joten maratonin viimeiset kilometrit kyllä tekivät kipeää. Vauhtia pystyi onneksi kuitenkin pitämään kohtuullisesti, ja toinen puolikas olikin vain parikymmentä sekuntia ensimmäistä hitaampi.

Nyt onkin hyvä keskittyä loppukesä muihin lajeihin ja harkita säännöllistä maratontreeniä taas ensi talvena ja keväänä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nyt onkin hyvä keskittyä loppukesä muihin lajeihin ja harkita säännöllistä maratontreeniä taas ensi talvena ja keväänä.

Ensi vuonna taas Tukholmaan?

Perhana kun hävisit siitä pubin edustalta niin nopeasti menomatkalla, oli tarkoituksena jututtaa, mutta eipä sitten enää näkynyt. Koitin paluumatkallakin vähän kuikuilla ja taisin yhdeltä "samannäköiseltä" kysyäkin, että "vedit sitten alle 3h!", mutta kun vastaus oli, että "ei kun vähän yli 4h", niin päätin jättää kyselyt siihen.

Itsellä seuraavaksi mäkimaraton kotikonnuilla ja tietenkin koitetaan päästä säännöllisempään treenausrytmiin mukaan. Jos jatkoaikalaisia kiinnostaa n.2km:n noususumma maratonilla, niin tervetuloa parin viikon päästä Tervakoskelle.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ensi vuonna taas Tukholmaan?

Perhana kun hävisit siitä pubin edustalta niin nopeasti menomatkalla, oli tarkoituksena jututtaa, mutta eipä sitten enää näkynyt. Koitin paluumatkallakin vähän kuikuilla ja taisin yhdeltä "samannäköiseltä" kysyäkin, että "vedit sitten alle 3h!", mutta kun vastaus oli, että "ei kun vähän yli 4h", niin päätin jättää kyselyt siihen.
Joo kyllä sitä taas olisi tarkoitus lähteä. Aika nopeasti tosiaan hävisin siitä, kun oli muuta menoa. Vähän harmi, toisaalta ehkä seuraavana iltana olisi ehkä paremmin ehtinyt istumaan iltaa. Jostain syystä toinen ilta sitten menikin pääosin hyttibileissä enkä muistaakseni kauaa yökerhossa ollutkaan. Muutamaan seppolaiseen törmäsin käytävässä ja taisin olla jo silloin kohtalaisen pätkässä.

Mutta pitää viimeistään seuraavalla reissulla jutella, jos ei sitä ennen jossain nähdä.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Hienoa lukea Ruutuässän treenausmetodeista. Juoksin ensimmäisen marani aikaan 3.13 ja edelleen tavoitteena on tuo 3h:n alittaminen. Esteenä (omassa päässäni) on ollut kortilla oleva vapaa-aika, joka ei meinaa riittää kunnon treenaamiseen. Loistavaa, että vähemmällä toistomäärälläkin olet päässyt noin hyviin tuloksiin.

Holmenilla on vähän samaa meininkiä harjoitusohjeissaan.

Aionkin nyt kesällä panostaa enemmään laadullisiin treeneihin ja syksyllä toivottavasti 3 h alittuu.
 

Fernando

Jäsen
Suosikkijoukkue
los serranos
Tosiaan se mun lenkkeilyongelma on se että jalkojen lihakset aivan liian huonot siitä siis johtuu kipu, eli nyt pitäisi löytää paras keino vahvistaa noita lihaksia. Pitkät lenkit menee laahaamiseksi ja lyhyet rivakat lenkit ei tuo tarpeeksi kehitystä. Kannattaisiko vain harrastaa pohjepumppausta siten että seisoo varpaillaan vaikka kotitalon rappusilla ja sitten vain pumpata jalkaterillä kehoa ylösalasylösalas? :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös