Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 573 305
  • 3 904

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Tammi-maaliskuun aikana tullut suksittua sen 300 kilsaa. Ei nyt ihan mahdoton määrä, mutta kuiteski enemmän kuin koskaan aiemmin. Saa nähdä, tuleeko vielä lähdettyä ladulle. Sinänsä hyvä, että tuli löydettyä tääkin laji pitkän tauon jälkeen uudelleen, tuonut virkistävää monipuolisuutta kunnon ylläpitoon.

Mitä lenkkeilyyn tulee, niin suoritusmerkinnöistä tarkistettuna sitä on tullut jalkauduttua sen pari kertaa viikossa heinäkuusta alkaen. Edellisestä vuodesta poiketen kaikkien ilkeimpinä pakkasviikkoinakin, tammi-helmikuun aikana hiihdon rinnalla, mutta maaliskuussa lenkkarit ollu monoja useammin jalassa. 2-3 suoritusta viikossa, siihen lihaskuntoa kerran, pari päälle.

Tavoitteellisuutta mun toiminnassa ei ole pahemmin ollut, jonkinlainen sisänen pakko vaan pitää kuntoilu-jatkumoa yllä. Joku puolimaraton esim. Forssassa voisi olla hyvä päänavaus, josko vaikka poikisi jotain.

Mennään elämänhallinnalliselle puolelle, mutta itselläni vanha klisee "urheilen tai ryyppään" pitää vähän turhankin hyvin paikkansa. Jälkimmäinen keskittyy pelkästään viikonloppuun, mutta turhan säännöllisesti nykyään. Se sitten taas vaikuttaa henkeen ja fysiikkaan, alkuviikon liikuntasuorituksiin jne. Toisaalta, tottahan liikunnallisen viikon jälkeen voi hyvällä omallatunnolla palkita itsensä kunnon lekalla, ja muuta paskaa. Tammikuussa otin rauhallisemmin ja huomasin, kuinka sitä tuli oltua levänneempi, pirteämpi ja fyysiset suoritukset ei olleet mistään jälkitiloista kiinni.

No, tänään tuli hölköteltyä tunnin verran, reipas 11km, kevyttä tuulta, auringon paistetta. Nihkeän alun jälkeen ihan hyvä avaus viikolle, katsotaan mitä se tuo tullessaan.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Minulla olisi pari kysymystä sykemittarista, kun sitä vasta "opettelen" käyttämään.

Kävin eilen lenkillä ja sykemittari oli mukana. En sen mukaan varsinaisesti lenkkeillyt, vaan katsoin vaan lenkin loputtua tulokset. Miten minun pitäisi suhtautua tuloksiin, kun se kertoi keskisykkeen olleen 175 ja maksimisykkeen jopa 195? Olen siis nuori normaalipainoinen naisihminen.

Tuntuu vaan suurilta nuo luvut. Koko lenkin ajan olo oli todella hyvä ja jaksoin jopa hölkätä koko lenkin ajan (reilu 30 min). En ole koskaan itseäni pitänyt erityisen hyväkuntoisena vaikka hyötyliikuntaa olen aina harrastanut (esim. 15km pyöräilyä/päivä) ja viime syksynä aloitin lenkkeilyn. Lenkkeilytulokset ovat tosin parantuneet paljon todetun anemian ja rautakuurin jälkeen.

Täytyi vain kysellä, kun eräs kaveri ainakin oli lähen kauhuissaan noista sykkeistä. Mutta jos oma olo on ok, niin eikö sillloin kaikki pitäisi olla ok?
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hoksasitko kastella sitä sykevyön anturia ennen kuin pistit sen paikoilleen? Oma mittari ainakin tapittaa just tuollaisia korkeita lukemia vähän aikaa, jos kastelu jää tekemättä. Ja sehän riittää sitten nostamaan myös keskisykkeen noin ylös, jos mittari on esim. vartin ollut tuolla 195:n lukemissa. Mikäs mittari muuten kyseessä?
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Hoksasitko kastella sitä sykevyön anturia ennen kuin pistit sen paikoilleen? Oma mittari ainakin tapittaa just tuollaisia korkeita lukemia vähän aikaa, jos kastelu jää tekemättä. Ja sehän riittää sitten nostamaan myös keskisykkeen noin ylös, jos mittari on esim. vartin ollut tuolla 195:n lukemissa. Mikäs mittari muuten kyseessä?
Kastelin ne juu, mutta mietin että voiko esim iPod sekoittaa tuota vehjettä jotenkin? Ainakin iPodista kuuluu sellainen "naksutus" kun musiikki on hiljaisella. Juoksin eilen kyllä aikalailla kuntoni ylärajoilla - en ole ennen pystynyt moista matkaa kokonaan juoksemaan. Mutta siis olo oli hyvä kokoajan.

Mittari on Polarin FT 4. Ja se syke laskeekin todella nopeaan kun tulee kotiin ja seuraa sitä hetken.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Kastelin ne juu, mutta mietin että voiko esim iPod sekoittaa tuota vehjettä jotenkin? Ainakin iPodista kuuluu sellainen "naksutus" kun musiikki on hiljaisella. Juoksin eilen kyllä aikalailla kuntoni ylärajoilla - en ole ennen pystynyt moista matkaa kokonaan juoksemaan. Mutta siis olo oli hyvä kokoajan.

Mittari on Polarin FT 4. Ja se syke laskeekin todella nopeaan kun tulee kotiin ja seuraa sitä hetken.
Mä menetin uskoni täysin sykemittariin kun mulle näytti ihan samantyyppisiä lukemia kuin sullekin. Koitin kans kaikenlaisia konsteja, mutta aina ne huiput olivat jotain tuollaista.

Ehkä en vaan osaa?
 

Andy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuulostaa kyllä siltä, että nuo mittarit eivät ole olleet ihan kunnossa. Tuollaiset sykkeet tarkoittaisivat omalla kohdallani aivan äärirajoilla vetämistä. Onkohan Polarin mittareissa joku kalibrointi, mikä pitäisi tehdä ennen käyttöä?

Itse tarkistin joskus oman sykemittarini luotettavuuden vertaamalla sitä salilla kuntopyörän lukemaan (fillarissa oli sykeanturit tangossa).
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Kuulostaa kyllä siltä, että nuo mittarit eivät ole olleet ihan kunnossa. Tuollaiset sykkeet tarkoittaisivat omalla kohdallani aivan äärirajoilla vetämistä. Onkohan Polarin mittareissa joku kalibrointi, mikä pitäisi tehdä ennen käyttöä?

Itse tarkistin joskus oman sykemittarini luotettavuuden vertaamalla sitä salilla kuntopyörän lukemaan (fillarissa oli sykeanturit tangossa).
ELi siis käytännössä ei pitäis olla mahdollista saada tuollaisia keskisykkeitä yli 30 min lenkillä ilman että tulee todella paha olo? Kun en todellakaan ole mikään himolenkkeilijä ollut, ja tuon lenkin jälkeen ei ole edes paikat kipeinä?

Onko siis laite paskana, vai mun kroppa? :D Mutta periaatteessa eihän nuorella ihmisellä pitäisi olla "vaaraa" jos ei satu minnekään lenkin aikana?
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Nuo korkeat sykkeet ovat melkoisen varmasti aivan oikein mitattuja teillä kaikilla. Miksikö? Jaksaako sitä nyt selvittää.

Nuorempana juoksin siten miltä tuntuu. Sitten ostin sykemittarin ja syke oli tavallisilla (muka) peruskuntolenkeillä luokkaa 170-190 ja olin lenkin jälkeen kohtuu freesinä ja syke laski nopeasti. Sitten tuli valmentaja ja homma aloitettiiin uudelta pohjalta eli aloin harjoitella oikein. Viiden kuukauden oikeinharjoittelun jälkeen juoksin sen saman lenkin siinä entisessä ajassani noin 150:n sykkeellä. Tästä voivat älypäät päätellä, että kun sitten juoksin siinä kunnossa sen saman lenkin sillä entisellä 170-185:n sykkeellä, niin vauhti oli huomattavasti kovempi kuin mitä se oli aikoinaan ollut sillä samalla sykkeellä.

Siispä te treenaatte päin huonosti. Monikaan ei jaksa ryhtyä treenaamaan oikein, koska se on aluksi muka tylsää (no, oli minustakin) vaan palkintona olisi uusi uljas kunto ja terveempi kehokin. Sen lisäksi voittaa helpommin Ässä-arvasta, saa haluamansa sukupuolen elintä aina ja joka kerta sekä saa norsunluutornin, josta voi katsella maailmaa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Sykemittareista ja sykkeestä kun kysyttiin. Minulla on vuosi sitten hankittu Polarin FT80 mittari ja ihmettelin minäkin niitä sykkeitä.. syykin selvisi kun alkoi tutkimaan asiaa. Mittariinhan pitää laittaa omat tiedot kuten paino, pituus, maksimisyke... no olin vain luottanut manuaaliin ja nettiin ja laskenut sykkeeni annetun kaavan mukaan. Omaksi maksimisykkeekseni tuli 186. No lenkillä syke veteli koko ajan 3. alueella, keskisykkeen ollessa noin 170, eli lasketun maksimisykkeen mukaan ihan liian kovaa juostiin. No.... sitten ratkaisuun.

5 kilsan lenkki, sitten sopiva ylämäki ja täysillä ylös, kädet kunnolla heiluen, heti alas hölkäten. Tätä 5x koko ajan kiristäen tahtia kunnes viimeisessä ylämäkivedossa ihan kaikki irti. Maksimisyke taisi olla 204 tai 205... eli laskennallienen maksimi oli ihan persettä päin. Asiasta luettuani tajusin että maksimisykkeet heittelevät yksilöillä ihan saakelisti ja laskennallinen arvo riittää vain "sunnuntai kuntoilijalle". Jos siis halua mittarista oikeaa hyöytyä niin kellotakaa se oma maksimi, tallettakaa se koneeseen ja uskokaa sitten niitä sykealueita. Alkoi minullakin tulla tulosta aika äkkiä.

Eikä sykkeitä voi verrata kaverin kanssa...
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Nyt kirjoitit osittain totuuden vierestä.

Esimerkki: Minun maksimisykkeeni oli silloin, kun harjoittelin liian kovilla tehoilla peruslenkeillä noin 205-207, riippuen ajankohdasta. Leposyke oli silloin alimmillaan 44. Vuoden kuluttua, kun olin treenannut oikein, maksimisykkeeni oli eräässä testissä 204 ja leposyke oli alimmillaan 34, käytännössä aina alle 40.

Näinpä sydämeni "puristusteho" oli käytännössä ennallaan mutta peruskunto oli noussut oikeinharjoittelun johdosta niin paljon, että sydämeni laajuus oli suurentunut merkittävästi mikä näkyi matalampana leposykkeenä ja kovempana tuloskuntona.

Olen vieläkin erittäin suurisydäminen ihminen! EKG-käyrä jos otetaan, niin kysytään, että onko kestävyysurheilutaustaa, sillä jos on, niin EKG:si on ok mutta jos ei ole, sinulla on ongelma sydämessäsi.

Siis pitää älytä, malttaa, osata ja sisäistää matalatehoisen harjoittelun merkitys ennen kuin lähtee revittelemään ihan alvariinsa. Pelkkä matalatehoinen treeni toki tuloksellisesti on ihan yhtä ponnetonta kuin tuo jatkuva korkeilla sykkeilläkin harjoittelu. Painotuseroja - merkittäviäkin - toki tulee sitten yksilötasolla. Matti Heikkinenkin on kovien tehojen mies mutta ei se nyt aina vetele korkeilla tehoilla hänkään.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Joo, näyttäisi tosiaan siltä, että tästä sykeasiasta on paljon erilaisia mielipiteitä netissäkin. Itse nyt päädyin siihen, että lenkkeilen sillä vaihdilla kuin tuntuu hyvältä. Kyllähän tuo sykemittari silti varmaan antaa jonkinlaista suuntaa ainakin kunnon kehittymisestä?

Kiitos vastauksista! Olen vielä aika pihalla tämän kunoitujutun kanssa, kun tosiaan ennen olen lähinnä yrittänyt hyötyliikunnalla pärjäillä. :) Hiukan pihalla olen, kun tämä aiemmin inhoamani lenkkeilykin tuntuu nyt kivalta hommalta ja itseasiassa jopa lenkin aikana on hyvä olo, ei vain sen jälkeen!

Välillä tulee hiukan tyhmä olo, kun ei tajua koko kuntoiluhommasta yhtään mitään. Osa sanoo että kunto kasvaa kunhan liikkuu, ja osa taas puhuu hyvinkin paljon nimenomaan matalasykkeisestä kunnonkohottamisesta. Itsestä tuo matalatehoinen vain tuntuu hassulta, kun se ei oikein missään tunnu. Kasvattaako se ihan oikeasti kuntoa, vaikka sykerajalla (se koneen laskema, n. 165) lenkkeily tarkoittaisi lähinnä normaalin hyötyliikunnan vauhtista kävelyä?

Ja anteeksi tyhmät kysymykset, useimmilla sivutoilla vaan on sen verta HC lenkkeilijöitä, että Googlettaminenkaan ei oikein selkeyttänyt tätä sykehommaa.
 
Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ELi siis käytännössä ei pitäis olla mahdollista saada tuollaisia keskisykkeitä yli 30 min lenkillä ilman että tulee todella paha olo? Kun en todellakaan ole mikään himolenkkeilijä ollut, ja tuon lenkin jälkeen ei ole edes paikat kipeinä?

Ei kovaa menemisestä välttämättä huono olo tule. Itse olen 36-vuotiaana äijänä vetäissyt puolimaratonin keskisykkeillä 178 ja täyden maratoninkin keskisyke taisi olla jotain 172 ja koska olet varmaan minua nuorempi, niin maksimit nousee helpommin korkeammalle.

Tuollaisissa sykkeillä jatkuvasti treenaamisessa ei kuitenkaan ole kovasti järkeä. Välillä voi tietysti mennä noinkin, mutta välillä voi mennä reippaasti hiljempaakin.

Toisaalta helvetinkö väliä niillä sykkeillä on, jos tarkoitus on vaan käydä lenkillä ja pitää hauskaa.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Toisaalta helvetinkö väliä niillä sykkeillä on, jos tarkoitus on vaan käydä lenkillä ja pitää hauskaa.
Tästähän emme ole edes keskustelleet. Tai en minä ainakaan ole. Voihan sitä vaikka lähteä kotioveltaan ja juosta saman tien niin paljon kuin pystyy ja niin pitkään kuin jaksaa. Oletin, että kyse oli siitä, että onko tuonlainen ja senlainen mitä kysyttiin, niin kovin järkevää treeniä, sellaista optimaalista. Sitähän se ei ole mutta tokihan kukin saa harjoitella ihan miten haluaa jos mieli tykkää eikä paremmasta tiedä.

Minä muuten olen juossut puolimaratonin 27-vuotiaana sillä tavalla, että keskisykkeeni oli 186! Tässä minulla on vieläkin tallessa jokaisen kilometritolpan kohdalla olleet sykkeet ja vauhdit. Kilometrin kohdalla näemmä 182, 2 km: 186 ja siinä on sitten 184-189:n kieppeillä tullut pyörittyä lähes koko matka. Maalissa 202.

LISÄYS: Siihen alle: sanoithan tuota vaan kun kirjoitit ristiin (nythän on pääsiäinen, hyi, ei saa töhriä!) niin hämmennyin.
 
Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästähän emme ole edes keskustelleet. Tai en minä ainakaan ole. Voihan sitä vaikka lähteä kotioveltaan ja juosta saman tien niin paljon kuin pystyy ja niin pitkään kuin jaksaa. Oletin, että kyse oli siitä, että onko tuonlainen ja senlainen mitä kysyttiin, niin kovin järkevää treeniä, sellaista optimaalista. Sitähän se ei ole mutta tokihan kukin saa harjoitella ihan miten haluaa jos mieli tykkää eikä paremmasta tiedä.

.

Lainasit sitten pelkästään tuon viimeisen kappaleen. Enkös minä kuitenkin noissa aiemmissa kappaleissa ihan sanonut saman kuin sinäkin, eli että tuollaisilla sykkeillä jatkuvasti treenaaminen ei ole järkevää tai tarkoituksenmukaista?
 

Danko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Kevään eka lenkki takana ja meno oli sen mukaista. Mihinkään ei tuntunut pääsevän ja etanat rullaili ohi oikealta ja vasemmalta. Onneksi tuli kuitenkin lähdettyä, eiköhän se vauhti ja kuntokin siitä lähde taas nousuun.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Kevään eka lenkki takana ja meno oli sen mukaista. Mihinkään ei tuntunut pääsevän ja etanat rullaili ohi oikealta ja vasemmalta. Onneksi tuli kuitenkin lähdettyä, eiköhän se vauhti ja kuntokin siitä lähde taas nousuun.

Kyllä se siitä lähtee! Muista aloittaa vaan maltilla, ettei paikat mene jumiin tai rikki ja juoksumotivaatio pysyy yllä.

Itsellä tuli kahden viikon tauko juoksuun 10 päivän sairastelun vuoksi ja tällä viikolla eka kertaa tossut jalkaan. Alkuviikon eka lenkki oli kyllä murhaa. Tunnin lenkistä viimeinen vartti meni pakottamalla ja tahdonvoimalla, vaikka vauhti ei todellakaan päätä huimannut. Eilen meni jo huomattavasti helpommin, mutta mistään 'lennokkuudesta' oli turha haaveilla. Jäinkin miettimään, kuinka paljon kymmenen päivän tiukka sairastelu ja antibioottikuuri ehtii syödä kuntopohjaa? Levossa, siis ilman sairastelua, kunto ei kahdessa viikossa ehdi juurikaan (jos ollenkaan) laskea, mutta miten tavallista ärhäkämpi sairastelu vie voimia, onko kellään tietoa? Pitäisikö palata hiukan taaksepäin laatimassani juoksuohjelmassa?
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sykkeistä: eiköhän noita käyttötapoja ole enemmän kuin 1,2 tai 3 ja jos mennään perse edellä puuhun, niin sitten mennään.

Itse otin sykemittarin n.2v sitten lenkeille mukaan, kun 5km 30min teki tiukkaa. Sykkeet oli taivaissa ja mietin mittarin toimivuutta sekä laskeskelin keskiarvojen perusteella kynnyksiä. Sitten päätin heittää mittarin pois kun ohjeiden mukaan ei olisi saanut juosta laisinkaan.

Nyt 2v myöhemmin en edelleenkään käytä mittaria. Taso ei ole kummoinen, mutta suunta on vielä ylöspäin. HCR-tavoite on -1.30, Tukholma-tavoite on -3.15 + loppuvuoden ultratavoitteet (mm. 100km -10h). Ja vaikka nuo tavoitteet toteutuisivat, en ajatellut ottavani lähitulevaisuudessa sykemittaria lenkeilleni.

Kyllä se juoksentelu ja kunnon nostaminen ilman mittariakin onnistuu kun muistaa juosta monipuolisesti eikä aina urku auki. Tiedän monia OIKEITAKIN juoksijoita jotka näin tekevät. Toki heillä oman kropan/vauhdin/tuntemusten tulkintakyky on aika kovaa tasoa.
 

Fernando

Jäsen
Suosikkijoukkue
los serranos
Aloin tässä jälleen lenkkeilemään (inttiä varten) uudella ohjelmalla. Tänään oli ohjelman eka päivä ja lenkkitreeni: 5 min kävely, 2 min juoksu, 5 min kävely, 2 min juoksu. Ensimmäisessä juoksuvaiheessa alkoi oikean jalan säärtä sattumaan etupuolelta, noh jatkoin matkaa koska sitä nyt ei kertynyt kuin kilsan verran ja lopulta kipu tuntui polttavalta. Eli onkohan kyseessä suurempi ongelma vai uskaltaako jatkaa ohjelmaa?
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Aloin tässä jälleen lenkkeilemään (inttiä varten) uudella ohjelmalla. Tänään oli ohjelman eka päivä ja lenkkitreeni: 5 min kävely, 2 min juoksu, 5 min kävely, 2 min juoksu. Ensimmäisessä juoksuvaiheessa alkoi oikean jalan säärtä sattumaan etupuolelta, noh jatkoin matkaa koska sitä nyt ei kertynyt kuin kilsan verran ja lopulta kipu tuntui polttavalta. Eli onkohan kyseessä suurempi ongelma vai uskaltaako jatkaa ohjelmaa?

Veikkaan, että on vain "penikat" kipeät. Minullakin oli sama ongelma ensimmäisten lenkkien jälkeen, mutta nyt se on mennyt ohi, kun on tottunut. Juoksitko muuten kovalla alustalla ja onko sinulla ylipainoa? Nuo asiat ainakin saattavat vaikuttaa siihen, että penikat kipeytyvät.

Ja tämä on ihan mutulla heitetty, että ei kannata suinpäin rynnätä takaisin poluille ennenkuin joku asiasta jotain tietävä antaa siunauksen.
 

Fernando

Jäsen
Suosikkijoukkue
los serranos
Asfaltilla ja on tuhti kunto ja varmaan lenkkaritkin paskat, vaikka ihan uudehkot ovatkin, joten saa nähdä haenko paremmat.

Toivotaan että on vaan alkujäykkyyttä ja tottumista lenkkeilyyn.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Asfaltilla ja on tuhti kunto ja varmaan lenkkaritkin paskat, vaikka ihan uudehkot ovatkin, joten saa nähdä haenko paremmat.

Toivotaan että on vaan alkujäykkyyttä ja tottumista lenkkeilyyn.
Käy sinäkin kokeilemassa sellasella juoksumattoskannerisysteemillä minkälaiset tossut sinun jalkaasi sopivat. Mä kun aikanaan sain sellaiset jotka sopivat tämmöisille ylipronaatiojaloille niin hölkkä muuttui huomattavasti mielyttävämmäksi.

Isommissa urheilukaupoissa noita järjestetään etenkin näin keväisin aika usein.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Kannattaa myös eksyä pururadoille juoksemaan, varsinkin jos kunto on muutenkin tuhti. Asfaltti on kova alusta, jolloin penikat kipeytyy helpommin, mutta myös nilkat ja polvet ovat koetuksella kovalla alustalla.

Jos tuo kipu ei meinaa juoksulenkeillä helpottaa, tee pitkiä kävelylenkkejä. Kannattaa ottaa kuntoilu nyt ohjelmaan ja jos kipu ei hellitä, käy vaikka lääkäriltä hakemassa hoito-ohjeita, koska nyt sun on vielä mahdollista levätä ja venytellä kaikessa rauhassa. Jos kuntoilu jää, niin voit olla varma, että intissä nuo penikat kipeytyvät uudelleen ja tuskin pystyt niitä samalla tavalla huollattaa mitä nyt.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Käy sinäkin kokeilemassa sellasella juoksumattoskannerisysteemillä minkälaiset tossut sinun jalkaasi sopivat. Mä kun aikanaan sain sellaiset jotka sopivat tämmöisille ylipronaatiojaloille niin hölkkä muuttui huomattavasti mielyttävämmäksi.

Isommissa urheilukaupoissa noita järjestetään etenkin näin keväisin aika usein.

Ja ovat lähinnä fuulaa - tai tuottavat lähinnä sen tuloksen, mitä kenkiä milloinkin sattuu olemaan eniten varastossa. Referenssinä tähän maan ehkä paras nilkkavaivojen fysio, joka aiemmin veti noita "klinikoita". Jos tätä asiaa oikeasti on tarpeen pohtia, kannattaa se tehdä lääkärin kautta ja/tai tukipohjallisin ja kenkinä käyttää mahdollisimman neutraaleja kenkiä. Yksilölliseen pronaatioon tai supinaatioon se pohja ei yleensä kuitenkaan suoraan koskaan sovi.

Juoksutekniikka on kaikkein olennaisin asia jalkojen kipeytymisen kannalta. Toiseksi olennaisin on oikea rasituksen taso ja riittävä lepo + tarvittavat venyttelyt. Ei kannata mopolla mahdottomia, vaan aloittaa rauhallisesti ja rauhallisilla määrillä ne lenkit, ja kuten edellä todettua kävelykin on hyväksi alussa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juoksutekniikka on kaikkein olennaisin asia jalkojen kipeytymisen kannalta. Toiseksi olennaisin on oikea rasituksen taso ja riittävä lepo + tarvittavat venyttelyt. Ei kannata mopolla mahdottomia, vaan aloittaa rauhallisesti ja rauhallisilla määrillä ne lenkit, ja kuten edellä todettua kävelykin on hyväksi alussa.

Just näin. Seuraavaksi oleellisin on vahvistaa jalkaterän ja nilkan seudun pieniä lihaksia etenkin keski-ikää lähestyttäessä, jolloin jalkaholvilla on taipumus romahtaa. Näihin sopivia harjoituksia ovat erilaiset kipristelyt, ojentelut, pyörittelyt, varpaille nousut ja tasapainolauta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös