Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 573 373
  • 3 904

Ralph

Jäsen
Kysympä tässä ketjussa, että onko kellään kokemusta Adidaksen CC Chill mallistosta? Pirun kevyt kenkä ja myyjän mukaan Adidaksen tavoite oli luoda kengät, jotka tuntuvat siltä kuin ei olisi kenkiä laisinkaan jalassa.

Kevytrakenteisena ihmisenä nämä kengät tuntuvat kuin tehtyiltä suoraan minulle, kun kokeilin kaupassa. En vielä ostanut, mutta kysyn kuitenkin täällä että onko kellään siis ollut näitä kenkiä tai onko vieläkin?
 

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
Kysympä tässä ketjussa, että onko kellään kokemusta Adidaksen CC Chill mallistosta? Pirun kevyt kenkä ja myyjän mukaan Adidaksen tavoite oli luoda kengät, jotka tuntuvat siltä kuin ei olisi kenkiä laisinkaan jalassa.

Kevytrakenteisena ihmisenä nämä kengät tuntuvat kuin tehtyiltä suoraan minulle, kun kokeilin kaupassa. En vielä ostanut, mutta kysyn kuitenkin täällä että onko kellään siis ollut näitä kenkiä tai onko vieläkin?

Itse ostin tuollaiset pari viikkoa sitten. Vielä en ole mitään kovin pitkiä lenkkejä tehnyt, mutta lyhyemmät lenkit on kyllä sujuneet minulla oikein mainiosti. Tuntuvat "rullaavan" paljon paremmin kuin vanhat lenkkikenkäni.
 

Ralph

Jäsen
Tuntuvat "rullaavan" paljon paremmin kuin vanhat lenkkikenkäni.

Uskon. Kokeilin ensin Adidaksen "peruslenkkareita" ja kun vaihdoin nuo jalkaan, tuntui siltä että olisi nilkat katkenneet kun painoa lähti jalasta aika lailla.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Pakko tulla itsekin hehkuttamaan, vaikken aivan maratonkunnossa olekaan.

Pari kk sitten täällä valittelin, että sykemittari näyttää 190 jo lenkin alkuvaiheessa. Ihmeellistä, miten pienellä muutoksella saa kunnon nousemaan. Silloin pari kk sitten ei jaksanut pitkiä matkoja juosta, vaan piti mennä "intervallityyliin" aina välillä kävellen. Nyt olen monipuolistanut liikkumista (ostin esim. elämäni ekat rullikset) ja käynyt esim. parin tunnin pyörälenkeillä 1-2 kertaa viikossa lenkkeilyn lisäksi.

Tänään lenkillä tuli niin hyvä mieli, kun jaksoin juosta koko 40 min, ja sykkeetkin pysyivät välillä 150-165 koko matkan. En kyllä lujaa juokse, mutta se on vain niin hienoa huomata että kunto on kohentunut, eikä lenkin jälkeinen päiväkään enää ole tuskaa, päinvastoin - jos on muutanan päivän tekemättä mitään, niin on huono olla.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Kyselen nyt täällä, kun sekalaisten kysymysten ketjussa ei tärpännyt: Minkä merkkisiä juoksukenkiä kannattaisi katsella, kun minulla on hyvin kapea jalka? En ole vielä kertaakaan onnistunut löytämään lenkkareita, jotka istuisivat hyvin jalkaan.

Urheilukaupassa yritin tänään käydä, mutta kaikki myyjät tuntuivat suorastaan kiertävän minut - kai ne nuoret miehet sit muka on parempia asiakkaita kun naiset...
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
n. 8 viikkoa elämäni ensimmäiseen maratoniin (HCM). Kaksi puolikasta on takana ja varsinaisen kovemman harjoittelun olen saanut käyntiin viimeisen kolmen viikon aikana (viime viikon kilometrit 50 ja tällä viikolla tullee n. 40).

Puolimara meni toukokuussa reippaasti päälle 2 tunnin, joten kuuta en lähde tavoittetlamaan taivaalta, vaan pääasiassa maaliinpääsyä mahdollisimman vähällä kärsimyksellä - no sanotaan että alle 5.30h olisi jees.

Noista kengistä ei muuta kuin että Asicsin kengät ovat sopineet mulle hyvin
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kyselen nyt täällä, kun sekalaisten kysymysten ketjussa ei tärpännyt: Minkä merkkisiä juoksukenkiä kannattaisi katsella, kun minulla on hyvin kapea jalka? En ole vielä kertaakaan onnistunut löytämään lenkkareita, jotka istuisivat hyvin jalkaan.

Urheilukaupassa yritin tänään käydä, mutta kaikki myyjät tuntuivat suorastaan kiertävän minut - kai ne nuoret miehet sit muka on parempia asiakkaita kun naiset...

Itselläni oli vuosia samanlaista ongelmaa kun olen kapeajalkainen, mutta sitten törmäsin tossusarjaan nimeltä Nike Free, ja sieltä löytyi kenkä joka ei hölsky, ja istuu täydellisesti. Muutenkin mukavimmat kengät joita koskaan olen jaloissani pitänyt. Ne toki poikkeavat "tavallisista" juoksukengistä jonkun verran, sillä ne ikäänkuin hiukan jäljittelevät paljain jaloin juoksemista, vaikka normaali pohja niissä onkin. Tukirakenteet on vain karsittu minimiin. Maratonia niillä ei ehkä kannata juosta, mutta 10-12km itselläni sujuu mukavasti, pidempää matkaa en ole vielä kokeillut. Mutta jos ei pelota, suosittelen ainakin tutustumaan niihin, netistä löytyy artikkeleita ja arvosteluita pilvin pimein.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Itselläni oli vuosia samanlaista ongelmaa kun olen kapeajalkainen, mutta sitten törmäsin tossusarjaan nimeltä Nike Free, ja sieltä löytyi kenkä joka ei hölsky, ja istuu täydellisesti. Muutenkin mukavimmat kengät joita koskaan olen jaloissani pitänyt....
Mitäköhän hintaluokkaa tollaset kengät on? Opiskelijana mun budjetti kenkiin on valitettavan pieni.

Citymarketissa näytti olevan Puman lenkkarit -50%, alkuperäinen hinta 75€, niin ehkä ne olis ok. Pumalla tuntuu muutenkin olevan keskimääräistä kapeampi tuo lesti...
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mitäköhän hintaluokkaa tollaset kengät on? Opiskelijana mun budjetti kenkiin on valitettavan pieni.

Nike Free on suhteellisen edullinen tossu verrattuna "normaaleihin" juoksulenkkareihin, käsittääkseni juuri siksi että siitä on riisuttu kaikki ylimääräiset rakenteet pois. Hinta on kaupassa hiukan alle satasen, sanotaan että 90 euroa. Niitä voi olla vaikea löytää pienemmistä kaupungeista mutta ainakin Helsingissä Niken omassa puljussa niitä oli. Ja Niken sivuilta saa tilattua, ja jopa tehdä omat väritykset kenkään. Se oli niin coolia että siihen sorruin, ja Porin Ässien väreissä toki kenkäni tilasin. Sillä tavalla hintaa kertyi 130 euroa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sanokaa onko ihan toivotonta saada itsensä puolimaraton kuntoon 2 kuukauden aikana? tässä muutama viikko meni hyvän harjoitteluvaihteen jälkeen vähän "laiskotteluun" eikä läheskään jokapäivä tullut liikuttua mihinkään, osittain "terveyden" takia ja osittain sitten kelin takia. Jalat ollut ennen ongelma mutta ne sentään on toiminut hyvin. Peruskunto ehkä se suurin ongelma.

Tässä esimerkiksi tänään kävin siis pienen tauon jälkeen 4 km matkan kävely/juoksua. Tottakai vähän kovempaa tahtia voisi mennä, mutta aika lähelle se meni 10 minuutin kilometrivauhtia. Harjoittelutahtia kyllä pystyisi reilusti nostamaan, mutta tuleeko auttamatta raja vastaan niin, että puolimaratonissa hyvä jos hitaimpien tahtiin pääsee?

Sanokaa onko 3.9 lian aikaista yrittää vetää puolimaraton? Tai ylipäätänsä kokemuksia kun olette aloittaneet juoksuharjoittelun niin kuinka helposti se puolimaratoni meni, että meneekö se tommoisella juoksu/kävely tyylillä vai kestäisikö se silloin lian kauan, hitaimat ajat näyttää jossain 2h ja 30 minuutin kohdille menevän.

Toinen vaihtoehto olisi 12 km matka jossa ei varmaan vauhdista ihan putoa kun päälle 2 tunnin aikojakin näyttää jotkut vetävän..

Okei, eihän tuossa viellä täydy ilmoittautua, mutta ajattelin tässä vain.. kuitenkin antaisi harjoittelulle myös motivaatiota jos ilmoittautuisi jo nyt vaikka vähän keskeneräinen projekti. Kuitenkin pitkään haave ollut tuo puolimaraton..
 
Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sanokaa onko 3.9 lian aikaista yrittää vetää puolimaraton? Tai ylipäätänsä kokemuksia kun olette aloittaneet juoksuharjoittelun niin kuinka helposti se puolimataroni meni, että meneekö se tommoisella juoksu/kävely tyylillä vai kestäisikö se silloin lian kauan, hitaimat ajat näyttää jossain 2h ja 30 minuutin kohdille menevän.

Kyllähän puolimaratonin läpi pääsee, mutta eri asia on, että kuinka mielekästä itselle on osallistua juoksukilpailuun, jos ajatuksena on lähteä kävelemään. Jos pohjat on heikot, niin kyllä minä asettaisin tähtäimen vaikka ensi kevääseen ja tekisin pitkäjänteisen suunnitelman sitä silmällä pitäen. Erityisesti siksi, että kisan juokseminen on mielekkäämpää jos pystyy juoksemaan. Osittain myös siksi, että into juoksemiseen voi säilyä pidempään, jos ekasta startista saa hyvän kokemuksen eikä tarvitse ihan henkihieverissä raahautua koko matkaa.
 

Fordél

Jäsen
Citymarketissa näytti olevan Puman lenkkarit -50%, alkuperäinen hinta 75€, niin ehkä ne olis ok. Pumalla tuntuu muutenkin olevan keskimääräistä kapeampi tuo lesti...

Jokaisellahan on toki omanlaiset käpälät ja se mikä ei sovi toiselle, voikin jonkin muun jalkaan sopia kuin nyrkki silmään. Silti sanoisin tässä kohdin, että koita jostain taikoa pikkasen lisää rahaa budjettiin ja osta hyvät tossut urheilukaupasta. Jättäisin suosiolla väliin cittarin pumat nimimerkillä kokemusta on. Tuon hintaisen kengät ja vielä cittarista ovat tuskin tehty kunnon juoksemiseen vaan niiden iskunvaimennus riittanee hyvin vain kävelyyn.

Itse ostin "urani alkuvaiheessa" juuri tota hintaluokkaa ovat Pumat, jotka olivat kovassa alessa. Kengät tuntuivat kevyiltä ja rullaavilta. Muutaman lenkin jälkeen kuitenkin kävi ilmi ettei niillä kannata asfaltilla juosta, koska vaimennus ei vaan riitä. Pururadalla menivät ehkä juuri ja juuri, mutta pidemmän päälle olisi voinut tulla ongelmia.

Eli summa summarum, tuossa kohdin voi hyvinkin mennä sijoitetut kympit ihan hukkaan. Jos pystyt laittamaan 70-80 euroa kenkiin, voit saada nyt alennusmyynneistä urheilukaupoista jotain paljon pätevämpiä kenkiä ja kuitenkin tässä harrastuksessa kengät ovat kaiken a ja o. Motivaation lisäksi...
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Sanokaa onko 3.9 lian aikaista yrittää vetää puolimaraton? Tai ylipäätänsä kokemuksia kun olette aloittaneet juoksuharjoittelun niin kuinka helposti se puolimataroni meni, että meneekö se tommoisella juoksu/kävely tyylillä vai kestäisikö se silloin lian kauan, hitaimat ajat näyttää jossain 2h ja 30 minuutin kohdille menevän.

Riippuu ihan pohjistasi. Jos olet urheillut jotenkin muuten, pohjakunto on hyvä ja olet harrastanut kestävyysurheilua vaikka kävelemällä/vaeltamalla, kyllä sen päälle kahdessa kuukaudessa juoksukunnon rakentaa. Jopa kahden tunnin puolimaraton -kunnon. Jos taas on ylipainoa, ei urheilutaustaa eikä varsinkaan kestävyyslajeista, voi olla hankalampaa.

Itse juoksin reilu vuosi sitten kesäkuun alussa elämäni ensimmäisen puolikkaan. Tausta oli ylipainoinen, mutta hiihtokauden jäljiltä kohtuu kovakuntoinen. Talvella en ollut juossut yhtään, ensimmäiset lenkit lumen sulettua huhtikuun alussa. Reenasin 2 - 4 kertaa viikossa nuo kaksi kuukautta. Kova viikko sisälsi yhden parituntisen hidasvauhtisen, yhden 20 - 40 minuuttia pitkän kovavauhtisen ja kaksi 30 - 60 minuuttista hidas/keskivauhtista. Kevyellä viikolla yksi 1,5 tunnin hidasvauhtinen ja yksi 45-60 minuuttia vaihtelevalla vauhdilla. Vedin muistaakseni viikkotahdilla kova - kova - kevyt, kova - kevyt, kova - kevyt - kevyt nuo kahdeksan viimeistä viikkoa ennen juoksua. Kaksi viikkoa ennen juoksua pohje sanoi, että tahti on liian kova, mutta hieronta ja lepo auttoivat lähtöviivalle. Raskas reitti ja tuulinen sadekeli, mutta aika silti hyvä 1.51.

Eli se on mahdollista, mutta mikäli pyrit kahden tunnin alitukseen, pitää pystyä juoksemaan kuukauden päästä kahteen tuntiin 15 - 17 km lenkillä. Kannattaa loppuvaiheessa kokeilla joku 40 minuutin vauhtilenkki esim. viiden minuutin kilometrivauhdilla. Itsellä loppuaika varmaan olisi voinut olla vähän parempi, jos olisi uskaltanut lähteä kovempaa liikkeelle, mutta alitajuisesti pelkäsin sippaamista niin paljon, että eka puolikas oli reilusti hitaampi kuin toinen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Riippuu ihan pohjistasi. Jos olet urheillut jotenkin muuten, pohjakunto on hyvä ja olet harrastanut kestävyysurheilua vaikka kävelemällä/vaeltamalla, kyllä sen päälle kahdessa kuukaudessa juoksukunnon rakentaa. Jopa kahden tunnin puolimaraton -kunnon. Jos taas on ylipainoa, ei urheilutaustaa eikä varsinkaan kestävyyslajeista, voi olla hankalampaa.

No pohjakunto on kyllä melko huono. Talvella muutaman kerran uimassa/ salilla ja siinä se kuntoilu melkein oli, mitä nyt lumitöitä välillä ja koiraa pihalla, mutta ei mitään hirveitä pohjakuntoja siis millään saatu aikaan.

Painoa on nyt 91kg ( pyörinyt siinä 91-94kg), mutta nyt vähän alaspäin. Pituutta 175cm eli onhan tuossa massaakin jonkin eli lievää ylipainoa on.

Monet puolimaratoniohjeethan on tehty 8 viikon ohjelmilla ettei se varmaan ihan mahdotonta ole, mutta katsellaan nyt. Noh eihän noille puolimaratonille viellä täydy ilmoittautua joten voi tunnustella rauhassa mihinpäin se lähtee kehittymään, tärkeintä on treenata tarpeeksi ja treenata ihan niikuin olisi lähtemässä sinne maratonille vaikka ei nyt osallistuisi ja onhan tosiaan se 12 km matkakin mahdollista. Lisäksi eihän tuo 3.9 järjestettävä Finlandia maraton ole edes ainut syksyn juoksu joten jos matkustaa johonkin niin voi myös myöhemmin osallistua.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Painoa on nyt 91kg ( pyörinyt siinä 91-94kg), mutta nyt vähän alaspäin. Pituutta 175cm eli onhan tuossa massaakin jonkin eli lievää ylipainoa on.

Noilla mitoilla suosittelen puolimaratonia 3.9.2012. Ja ainakin 15 kg keveämpänä! Ihan oikeasti kannattaa treenata puolikkaalleekkin systemaattisesti ainakin vuosi. Toki sen voi vähäisemmälläkin treenillä juosta, mutta ei siinä ole mitään järkeä. Kannattaa ottaa lenkkeily ohjelmistoonsa esimerkiksi loppuelämän ajaksi ja edetä hitaasti kiiruhtaen.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Noilla mitoilla suosittelen puolimaratonia 3.9.2012. Ja ainakin 15 kg keveämpänä! Ihan oikeasti kannattaa treenata puolikkaalleekkin systemaattisesti ainakin vuosi. Toki sen voi vähäisemmälläkin treenillä juosta, mutta ei siinä ole mitään järkeä. Kannattaa ottaa lenkkeily ohjelmistoonsa esimerkiksi loppuelämän ajaksi ja edetä hitaasti kiiruhtaen.

Eihän nuo pohjat kovin vakuuttavilta vaikuta. Itse olin mitoissa 173/82 tuota puolikasta juostessani, mutta kuten sanoin: takana oli n. 900 km:n hiihtotalvi ennen kahden kuukauden puolikkaan harjoittelua.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Noilla mitoilla suosittelen puolimaratonia 3.9.2012. Ja ainakin 15 kg keveämpänä! Ihan oikeasti kannattaa treenata puolikkaalleekkin systemaattisesti ainakin vuosi. Toki sen voi vähäisemmälläkin treenillä juosta, mutta ei siinä ole mitään järkeä. Kannattaa ottaa lenkkeily ohjelmistoonsa esimerkiksi loppuelämän ajaksi ja edetä hitaasti kiiruhtaen.

Minä olen ollut tasaisesti 178/92-98 tässä jo useamman vuoden, ja juossut kolme täysmaratonia ihan kelvollisesti (paras 4 h pinnassa) ja puolikkaankin alle 1.49 sentään. Eihän nuo superaikoja ole, muttei se paino ehkä juttu ole, vaan se, mitä on tehnyt. Olen juossut, suunnistanut ja mm. Alvajärven Urhon tapaan hiihtänyt aika kovia kilsoja, joten kunto tuollaiseen on ihan kohtuullinen. Pasilla vaan taitaa yhdistyä sekä reipas paino että vähäinen kokemus, joten itsekin jättäisin suosiolla vähän pidemmälle.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Noilla mitoilla suosittelen puolimaratonia 3.9.2012. Ja ainakin 15 kg keveämpänä! Ihan oikeasti kannattaa treenata puolikkaalleekkin systemaattisesti ainakin vuosi. Toki sen voi vähäisemmälläkin treenillä juosta, mutta ei siinä ole mitään järkeä. Kannattaa ottaa lenkkeily ohjelmistoonsa esimerkiksi loppuelämän ajaksi ja edetä hitaasti kiiruhtaen.

Painohan tuossa ei nyt suurin ongelma ole. Toki jonkinverran ylipainoa, mutta tuskin mikään keijukainen koskaan tulen olemaan vaikka ihan normaalipainossa olisikin. En miellä nyttenkään itseä hirveän isoksi sillä ei se nyt oikeasti ulospäin näy, että ollaan jopa 95 kilossa käyty parhaimillaan, toki se mahakin pikkuhiljaa tässä vuoden sisään on alkanut pullistella, mutta mikään läski sentään ole, tämän varmaan joku minut livenä nähneenä voi vahvistaa tai sitten arvion oman kokoni väärin..

Mutta onhan tässä aikaa viellä katsella. Viimepäivinä ainakin intoa on ollut jopa enemmän kun laki sallii ja jalat kestänyt ihmeen hyvin. Ennen meni heti ekan juoksun jälkeen kipeäksi, mutta ilmeisesti kun keväällä ollaan lähdetty rauhallisesti kävelyllä liikenteeseen niin jalkakin pysyy tässä tahdissa.

Tuli tässä ihan muutenvain mieleen, onko olemassa juoksijoille joitakin ravinteita tai palautusta helpottavia aineita? tai siis ylipäätänsä käytettekö esimerkiksi jotain ainetta joka helpottaa palautumista tai joitakin proteenipirtelöitä ym.. mitä näitä edes on :D niin ja en puhu dooping aineista..
 

Fordél

Jäsen
Tuli tässä ihan muutenvain mieleen, onko olemassa juoksijoille joitakin ravinteita tai palautusta helpottavia aineita? tai siis ylipäätänsä käytettekö esimerkiksi jotain ainetta joka helpottaa palautumista tai joitakin proteenipirtelöitä ym.. mitä näitä edes on :D niin ja en puhu dooping aineista..

Kaikkeahan on olemassa, mutta itse en usko, että noista on suurta hyötyä tällaiselle harrastelijalle. Lenkin jälkeen itse ainakin juon vain maitoa, josta palautuminen alkaa. Mitään ravinnollisia erityiskonsteja ei ainakaan mun kroppa tarvitse palautuakseen näistä harjoitusmääristä. Paljon tärkeämpää on venyttely, jonka huolellinen suoritus on ainakin mulle paljon tärkeämpää seuraavan päivän treenin suhteen.

Tänään muuten tuli oltua ensimmäisen kerran näissä urheilukaupan jalkatesteissä, joissa tsekattiin millainen kenkä olisi optimaalinen. Mitään uutta tietoa ei tuo testi antanut, mutta olihan se hyvä vahvistaa omat tuntemukset. Niiden pohjalta valiutui kengäksi Asicsin Cumulus 12, joka vaikuttaa todella hyvälle kengälle. Iskunvaimennus on todella hyvä, mutta rullaavuuskaan ei kärsi eikä kenkä ole liian raskas. Napakn oloinen kenkä, joka ei ole kuitenkaan liian jäykkä. Sopii mulle ja vaikka hinta oli aika suolainen, oli pakko uusia kolme vuotta vanha kenkäkalusto. Oli mukava myös palata taas Asicsin pariin, joka on mielestäni kenkämerkkien ihan kärkeä.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tuli tässä ihan muutenvain mieleen, onko olemassa juoksijoille joitakin ravinteita tai palautusta helpottavia aineita? tai siis ylipäätänsä käytettekö esimerkiksi jotain ainetta joka helpottaa palautumista tai joitakin proteenipirtelöitä ym.. mitä näitä edes on :D niin ja en puhu dooping aineista..
Mulla ainakin tuohon palautumiseen riittää se maitolasillinen lenkin jälkeen. Magnesiumtabletteja myös syön päivittäin - sen jälkeen ei ole kertaakaan ollut palautumisongelmia. Itse ainakin koen, että se magnesium paljon palautumista edistää.

En sitten tiiä juokenko jotenkin väärin (liian hiljaa, liian lyhyitä matkoja?), kun päivittäin lenkkeilen tuon 40-45min keskisykkeellä 155-165, mutta silti ei ole lihakset kipeinä seuraavana päivänä. Tarkoittaako tuo siis sitä, että lenkkiä olisi varaa pidentää?
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotenkin himottaisi päästä testailemaan hieman omia rajojani juoksun osalta.
Juoksua tulee vedettyä pari lenkkiä viikossa, yleensä varsin lyhyttä (alle 5km) pätkää. Pidempäänkin olisi paukkuja, tosin jalat kipeytyvät asfaltilla. Pururadalla muuten varsin haastavalla 5km lenkillä ei.

Syyskuussa olisi tarkoitus mennä Helsinki Midnight Run-tapahtumaan kokeilemaan hommaa kellon kanssa. Liikunnallinen tausta on heikohko, peruskunto kuitenkin yllättävän hyvä (cooperissa 2700 ennen ainuttakaan treeniä) Rullaluistimilla tulee vedettyä pari kertaa viikossa kesäisin, mutta talvella kovin urheilusuoritukseni on runk....roskien vienti pari kertaa viikossa.

Maratonin juokseminen on ollut jonkinlaisena haaveena jo pidemmän aikaa. Tämä(kin) vuosi tulee liian nopeasti HCM:lle, mutta jos sitten elokuussa 2012? Riittääkö jos tämä kesä menee peruskuntoa parannellessa ja ensi keväänä lumien lähdettyä laittaa lenkkarit jalkaan?
 

Receiver

Jäsen
Suosikkijoukkue
VG-62, TPS, TuTo, Suomen maajoukkue
Huh hellettä

Tuli lauantaina osallistuttua Taivassalossa Silakrysäyshölkän 10 kilometrille ja oli sen verran helteinen tunnelma, että taitaa jatkossa jäädä helletapahtumat väliin. Sykkeet oli taivaissa, toisin kuin vauhti, mutta hengissä selvittiin. Tavoiteajasta jäätiin pari minuuttia, mutta pistettäköön helteen piikkiin. Syksyllä juoksemaan seuraava kymppi ja toivottavasti vähän viileämmissä tunnelmissa. Turun Sanomissa mainittiin, että samaan aikaan käydyssä Paavo Nurmi Maratonissa 500 ennakkoon ilmottautunutta jätti saapumatta lähtöviivalle. Suurin osa varmaankin helteen takia.

Mites muilla jatkoaikalaisilla helteessä juoksu/hölkkä kulkee?
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jokaisellahan on toki omanlaiset käpälät ja se mikä ei sovi toiselle, voikin jonkin muun jalkaan sopia kuin nyrkki silmään. Silti sanoisin tässä kohdin, että koita jostain taikoa pikkasen lisää rahaa budjettiin ja osta hyvät tossut urheilukaupasta. Jättäisin suosiolla väliin cittarin pumat nimimerkillä kokemusta on. Tuon hintaisen kengät ja vielä cittarista ovat tuskin tehty kunnon juoksemiseen vaan niiden iskunvaimennus riittanee hyvin vain kävelyyn.

Mä ostin vajaa pari vuotta sitten ensimmäiset "juoksulenkkarit" Cittarista ja niillä sitten juoksin viime vuoden huhtikuun loppuun asti, ehkä n.1000km. Viimeisen kerran oli jalassa Hiekkaharjun 6h kisassa, jossa meni 60815m. Ihan hyvältä tuntui sielläkin. Hintaa noilla Reebokeilla taisi olla 40-50e.

Sen jälkeen ostin ihan Intersportista 99 eurolla (ovh 130) tossut, jotka tuntui parhailta. Ja vähän myöhemmin ostin toisetkin. Nyt nekin rupeaa olevan jo aika läpijuosseet vaikka meinaankin ensi viikolla jalkaan taas yhteen tapahtumaan laittaa, kun juuri ostamat Asickset Cumulukset (ovh oliko 169?) ei sittenkään ole ehkä mun jaloille. Noita samoja Niken lenkkareita (mitä mulla on 2 paria) myytiin alennusmyynnissä pari viikkoa sitten 30 euron hintaan. Sääli etten osunut apajille.

HCR:ssä ja Tukholmassa tänä vuonna käytin Niken Skyloneita, jotka ostin viime kesänä Ideaparkin Budget Sportin alennuslaarista muistaakseni 50-60 eurolla. Todennäköisesti heitän samat kengät vielä jalkaan, jos osuu joku maraton tai lyhempi tänä vuonna vielä kalenteriin...

Eli ei noissa aina se hinta ole ratkaiseva tekijä, vaan se miltä tuntuu ja miten sopii omaan jalkaan.

Painoa on nyt 91kg ( pyörinyt siinä 91-94kg), mutta nyt vähän alaspäin. Pituutta 175cm eli onhan tuossa massaakin jonkin eli lievää ylipainoa on.

Noilla mitoilla suosittelen puolimaratonia 3.9.2012. Ja ainakin 15 kg keveämpänä! Ihan oikeasti kannattaa treenata puolikkaalleekkin systemaattisesti ainakin vuosi. Toki sen voi vähäisemmälläkin treenillä juosta, mutta ei siinä ole mitään järkeä.

Paskat. Anna mennä vaan jos siltä tuntuu. Itse vedin täysmatkatriathlonin (hitaasti) olemattomilla pohjilla Jatkoajan keskustelupalsta - Yksittäisen viestin lukeminen - Jatkoajan Triathlonistit tai sellaiseksi aikovat , oma puolisoni lähti tänä vuonna HCR:ään (21,1km) työpaikan porukan mukana. Takana oli ehkä 10 lenkkiä, josta 10km pisin. Lähtivät rauhallisesti kaverinsa kanssa liikkeelle, ja vähän ennen 10km päättivät, että juoksevat 12km ja kävelevät maaliin. 12km:n kohdalla päättivät, että jos vielä pari kilsaa juoksevat. Ja 14km:n jälkeen, että jos 16-17km. Sitten päättivät juosta maaliin. Aika 2.38, hyvä mieli... eikä tarvittu vuoden treeniä.
 
Viimeksi muokattu:

Hypodermic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eräältä toiselta palstalta bongasin tällaisen http://www.pori.fi/material/attachments/vapaa-aikavirasto/liikunnanohjaus/5twOyf7LV/juoksuohjelma_11vkoa.pdf

11 viikon treenin jälkeen siis pitäisi kyetä juoksemaan 10km. Itselläni on siis pohjakunto aivan paska, ja tuo ohjelma vaikutti hyvältä. Miltäs tuo viisaampien (kuntohirmujen) silmään näyttää?

Kiinnostaisi myös kuulla jo valmiiksi jotain perus vinkkejä siihen, miten jatkaa tuon jälkeen? Eli millaisia lenkkejä ja kuinka usein. Pääasia että saisi kunnon sitten pysymään "yhtä hyvänä", tosin motivoiko se sitten yhtä hyvin kuin kunnon kohotus. Toisaalta, ehkäpä tuohon mennessä on kehittynyt sellainen fiilis että lenkille on pakko päästä että pysyy virkeänä? :)
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Hellejuoksut ovat ihan oma lajinsa, se tuli taas todettua. Paavo Nurmen puolimaralla aikaa tuli 20 min ennätyksen päälle. Viime vuonna Hämeenlinnassa maralla hellekelissä tuli 25 min ennätyksen päälle lisää.

Lauantaina kramppasi maha kahteen otteeseen, mutta keskeyttämiseltä vältyttiin. Etenkin tankkaus 30 + keleissä todella herkkää puuhaa. Ennätykset saa unohtaa.:)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös