No niin. Nyt kun kevään tullessa eniten tekee mieli lenkille, toinen lonkan koukistaja on sen verran jumissa ja kireänä, ettei pitkiä matkoja uskalla vetää. Niin juuri Olli Jokinenkin kertoi, että lonkan koukistajat ovat vaivanneet jostain viime vuodesta asti - pelaamaan on pystynyt hyvin, mutta kauden jälkeen remontti saattaa olla paikallaan.
Kysymys on tuskin mistään rasitusvammasta kummemmasta. Se on vain paskamaisessa paikassa, kun pahimpina päivinä kävellessäkin alkaa tuntua ja vatsalihasliikkeiden tekeminen ottaa koville, kun väkisinkin lonkka auttaa liikettä vähän ja jännittyy. Hyvinä päivinä taas saatan kävellä paljonkin ja käydä vielä lenkillä, eikä vaiva muistuta itsestään ollenkaan.
Sen virheen ainakin tiedän tehneeni, että epäsäännöllisessä saliharjoittelussa olen keskittynyt liikaa yläkroppaan ja luottanut lenkkeilyn riittävän jalkatreeniksi, mitä nyt silloin tällöin vähän on alaraajojakin tullut treenattua, mutta vain vähän. Tiedän muitakin näin tekeviä, mutta nyt voin sanoa, että ei kannata. Ainakaan jos on saanut syntymälahjaksi yhtä heikon fysiikan kuin minulla. Uskoakseni lonkat ovat joutuneet tekemään jalkojen puolestaa liikaa töitä lenkkeillessä ja salibandyhöntsäyksissä, niin tässä on tulos.
Nyt pitäisi päästä vaivasta maltillisesti eroon. Lenkkeilemään pystyy kyllä kun kontrolloi askellustaan, mutta paljon yli viiden kilsan matkoja en uskalla. Venyttelyhetketkin pitää valita huolella ja ottaa aikansa niiden kanssa. Vähänkin hätäinen venyttely saattaa vain ärsyttää lisää.
Minua ei pelota tämä hetki, minua vain vähän huolestuttaa tulevaisuus. Pystyn tällä hetkellä urheilemaan noin 80% teholla. En malttaisi turhan takia paljon tahtia vähentääkään, koska juuri nyt mulla on hyvin aikaa urheilla. Vaiva on kuitenkin sellaisessa paikassa, että leikkaus tai vastaavat operaatiot tulevat kyseeseen vasta ongelman äityessä todella pahaksi. Mitäpä pahainen fysioterapeutti tuolle pystyisi tekemään, kenties hieromaan tai niksauttamaan, ehheh.
Onko kellään kokemuksia vastaavan vaivan kuntouttamisesta? Kannattaako keskittyä salitreeniin ja panostaa enemmän jalkojen voimistamiseen ja venyttelyyn? Vai onko hissukseen lenkkeily se paras vaihtoehto? Vaikka vaiva on toki yksilöllinen, vertaistuki voisi auttaa kuntoutuksessa.