Niin joillain ihmisillä saattaa olla eri syitä siihen, miksi harrastukseen on tullut taukoja. Ja sen jälkeen siis ei toki kannata vetää hurjilla kilometrimäärillä, muttei lähteä ihan kahdellakymmenelläkään kilometrillä per viikko. Se alku ei ole kuitenkaan se olennainen, vaan jos huomaa kunnon kasvavan niin siinä moni nostaa liikaa kilometrejä. Itse en tajua sitä siinä mielessä, koska joku tietty määrä voi olla ihan riittävä. Kyllä itse ainakin huomaan kunnon nousevan vetämällä kovemmilla viikoilla 50-60km ja sitten jos on lepoviikko niin 20-30km ilman että minun tarvitsee ollenkaan nostaa kilometrejä. Okei viikonlopun lenkkiä voisi pidentää 20km:sta, mutta muuten olen sitä mieltä, että noilla kilometreillä voi ihan hyvin vetää alhaisen kolmosen aikoja. Välillä voi tulla kuukausi väliin minimaalisella juoksulla, kun on kiireitä, mutta periaate on kuitenkin selvä.
Akillesjänne- ja pohjekivut voi myös ehkäistä treenaamalla niitä ympäröiviä lihaksia. Eli siis tekee vaikka salilla siinä pohjelihaslaitteessa kovilla kiloilla. Toinen juttu mitä voi tehdä on harrastaa todella paljon varpaillenousua. Tietyllä tavalla tuo on totta, että juoksemiseen tottuminenkin vähentää kipuja. Toki ei sitä, että pohkeet olisivat jumissa. Alustan kovuus voi myöskin vaikuttaa.
Eilen tuli vedettyä ekaa kertaa siis miesmuistiin vetoja. Löysä lämmittely eli joku 3km 15minsaan ja sitten 1200m 5min, 1000m 4min, 800m 3.05, 400m alle 1.30, 800m 3.05, 1000m 4min, 1200min 5min. Välissä vähintään 45s aina seisoskelua. Noin olin ajatellut, mutta en saanut pidettyä ihan tasaisena. Aluksi meni jopa 1.30 tuntumaan joku kierros tuossa ekassa vedossa ja joissain vedoissa loppukierros tai kierrokset saattoivat hyytyä ja hieman jäin tavoiteajasta. Osittain syynä se, että olin syönyt 3 tuntia ennen ja se ruoka ei ollut imeytynyt. Eli tuli se sama laatan fiilis ajoittain mitä joku mainitsi. Ei pitäisi syödä liian lähellä urheilua, mutta nyt oli pakko. Lisäksi se taisi olla syynä siihen, että ajoittain vaivaava oikean olkapään pistos aiheutti kyllä melkoisia hankaluuksia. Toiseksi viimeisessä vedossa jopa rintakehän tuntumasta kramppasi. No tyylillä ei ole väliä, pääasia, että tulee tehdyksi. Yhtään kierrosta en vetänyt täysillä, joten ihan hallinnassa tuo treeni oli. Tänään sitten viikon tauon jälkeen ulos ja voisi sellaisen vajaa pari kymppiä vetää hissukseen.