Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 573 333
  • 3 904

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
NHL kirjoitti:
Viime viikolla ei jotenkin huvittanut, sääkin oli sen verran raaka. Ehkä n. 30kilsaa vaan tuli juostua.

26.3.2007 aloitin lenkkeilyn eli kaksi kokonaista viikkoa on takana ja kaksi päivää. Suunnon T6 ohjelma kertoo kilometrejä kertyneen 76 kappaletta. Tämän päiväisen lenkin jälkeen pohkeissa/akillesjänteissä tuntui ensimmäistä kertaa jonkinlaista kipua. Pitäisikö luottaa Choy Lee Fut valmentajaan ja uskoa, että kipu lähtee sillä millä se on tullutkin vai pitäisikö tehdä jotain muuta eli levätä enemmän/venytellä enemmän?

Käyttääkö joku muu noita Suunnon epoc-arvoja treenaamisessa? Tällä hetkellä ohjelma tarjoaa aktiivisuustasoa 7,5, mutta se on jo kaksi kertaa päivittynyt kahden viikon aikana. Ylirasituksen eli 5 tason epoc-arvo on 230. Suora näyttää kokolailla tältä tähän mennessä: 4-2-3-2-2-3-3-5(vähän lipsahti)-2-3-4.

Sykkeet ovat vähän laskeneet, mutta edelleen se huitelee siellä hiukan alle 160:ssä.
 

proffa#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kai Suikkanen, Pool ja NHL
Ohmi kirjoitti:
Käyttääkö joku muu noita Suunnon epoc-arvoja treenaamisessa? Tällä hetkellä ohjelma tarjoaa aktiivisuustasoa 7,5, mutta se on jo kaksi kertaa päivittynyt kahden viikon aikana. Ylirasituksen eli 5 tason epoc-arvo on 230. Suora näyttää kokolailla tältä tähän mennessä: 4-2-3-2-2-3-3-5(vähän lipsahti)-2-3-4.


Onko mulla mennyt ohi jotain? Mikä on tämä epoc arvo hässäkkä?
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
proffa#8 kirjoitti:
Onko mulla mennyt ohi jotain? Mikä on tämä epoc arvo hässäkkä?


EPOC eli Excess Post-exercise Oxygen Consumption. Lepotason ylittävä
hapenkulutus urheilusuorituksen jälkeen ml/kg eli millilitraa painokiloa kohti.

"Harjoituksesta mitattava EPOC-arvo on sitä suurempi, mitä kovempi harjoituksen intensiteetti on ja mitä kauemmin harjoitus kestää.
EPOC kertyy voimakkaammin harjoitusrasituksen kasvaessa kuin harjoituksen keston pidentyessä. Siis matalatehoisella harjoituksella ei välttämättä saavuteta suurta EPOCia, vaikka harjoitus kestäisi huomattavankin kauan. Kovatehoisella harjoituksella voidaan taas lyhyessäkin ajassa saavuttaa suuri EPOC. Intervalliharjoituksissa korkean sykkeen
ja palauttavan sykkeen jaksot seuraavat toisiaan. Jos palautusjaksot ovat lyhyitä, voi EPOC nousta korkeaksi, sillä lyhyen levon aikana EPOC ehtii laskea vain vähän. Samanlaisesta suorituksesta syntyvä EPOC-arvo voi vaihdella päivittäin. Hyvänä päivänä elimistö suoriutuu harjoituksesta tehokkaammin, jolloin EPOC on alempi, mutta huonona päivänä elimistö saattaa kuormittua enemmän, ja EPOC voi olla suurempi. EPOCiin vaikuttavat harjoituksen aikana monet tekijät, kuten urheilijan nestetasapaino sekä ulkoilman lämpötila ja kosteus. Myös urheilijan suorituspaineet ja jännittäminen saattavat näkyä normaalia korkeampana EPOCina." - sivukaupalla asiasta löytyy täältä http://www.suuntousa.com/media/suunto/manuals/fi_FI/t6_training_guidebook_fi_1445b.pdf
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ohmi kirjoitti:
Tämän päiväisen lenkin jälkeen pohkeissa/akillesjänteissä tuntui ensimmäistä kertaa jonkinlaista kipua. Pitäisikö luottaa Choy Lee Fut valmentajaan ja uskoa, että kipu lähtee sillä millä se on tullutkin vai pitäisikö tehdä jotain muuta eli levätä enemmän/venytellä enemmän?

Todennäköisesti noita voisi ehkäistä mainitsemillasi tavoilla, mutta toimii tuo Choyn neuvo myös, ainakin minulla. Ei ole jalat sen jälkeen enää kipeytyneet, kun kunto vähän nousee.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Flu kirjoitti:
Niin siis tyypillisesti kilometrien nopea lisääminen on juuri se joka aiheuttaa useimmat loukkaantumiset ei itse jouksumäärät... Se hullu osuus on itselleni tällä kaudella ollut venyttelyn lopettaminen - huom!!! en suosittele kenellekkään aloittavalla juoksijalle!!!

Jeps, mun pointti oli vain varoittaa niita, jotka lumien sulamisen myota kaivavat lenkkitossut esille ja aloittavat aivan liian kovan treenin. Sellaisella vain rikkoo paikat ja sitten taas selitellaan, kuinka harmittaa, kun ei pysty treenaamaan. Omaa tietamattomyytta/tyhmyytta se on, ei mitaan muuta.

Mielestani pointti hyvaan (harrastelija-tason) juoksukuntoon paasemiseen ei ole juostuissa kilometreissa, eika edes siina kuinka monta kertaa viikossa treenaa. Pointti on siina, etta treenaa saannollisesti. Vahan sama juttu kuin painonhallinnassa. Ihmiset valittavat, kuinka joulun ja juhlapyhien aikana tulee syotya liikaa aivan kuin se olisi syy lihoamiseen. Todellisuushan on painvastainen. Jouluna ja juhlapyhina saa vetaa ruokaa napaan vaikka 24h vuorokaudessa, jos ruokailu on muuna aikana vuodesta kunnossa.

Aasinsilta on, etta ei ole mitaan jarkea ottaa joitakin tavoitteita 2 kuukauden tai edes puolen vuoden paahan. Mielummin kannattaa ajatella, missa (juoksu)kunnossa haluaa olla loppuelaman ajan. Jos tanaan aloittaa, niin aikaa treenata on koko loppuelama. Kun on kokemusta ja rutiinia, niin loppu on pelkkaa hienosaatoa.

Myos venyttely- ja muu ohjeistus on hyvin yksilollista. Toisilla paikat hajoavat herkemmin kuin toisilla, aloittelijoilla varmasti herkemmin. Mun faija, noin 60 vuotias, on venytellyt viimeksi varmaankin joskus 70-luvulla (en mene kuitenkaan vannomaan, etta edes silloin) ja silti paikat kestaa juosta useita maratoneja vuodessa, vaikkei ruumiin rakenne olekaan mikaan optimaalinen pitkille matkoille. Maraton-aika on pyorinyt hanella useita vuosia 3:30 - 3:40 valissa. Mun kehoituksesta hän aloitti viime kesana basic-venyttelyn (max 5 minuuttia kerta - hanelle on turha mitaan hifistelya opettaa) ja kay lisaksi silloin talloin urheiluhierojalla. Viime syksyna parilla viimeisella maratonilla aika painui heti alle 3:30 ilman mitaan sen kummempia (muita) muutoksia treenaamiseen tai tankkaukseen. Eli jos pohja & juoksurutiini on tarpeeksi kova, niin kylla paikat kestavat ilman mitaan venyttelyitakin, kuten nimimerkki hannes_ko omalta osaltaan totesi. Mutta jos tähtää johonkin tavoite-aikaan, niin 'helpoiten' ns. viimeiset minuutit saa pois yksinkertaisesti lihashuollon aloittamalla.
 

scholl

Jäsen
Niin joillain ihmisillä saattaa olla eri syitä siihen, miksi harrastukseen on tullut taukoja. Ja sen jälkeen siis ei toki kannata vetää hurjilla kilometrimäärillä, muttei lähteä ihan kahdellakymmenelläkään kilometrillä per viikko. Se alku ei ole kuitenkaan se olennainen, vaan jos huomaa kunnon kasvavan niin siinä moni nostaa liikaa kilometrejä. Itse en tajua sitä siinä mielessä, koska joku tietty määrä voi olla ihan riittävä. Kyllä itse ainakin huomaan kunnon nousevan vetämällä kovemmilla viikoilla 50-60km ja sitten jos on lepoviikko niin 20-30km ilman että minun tarvitsee ollenkaan nostaa kilometrejä. Okei viikonlopun lenkkiä voisi pidentää 20km:sta, mutta muuten olen sitä mieltä, että noilla kilometreillä voi ihan hyvin vetää alhaisen kolmosen aikoja. Välillä voi tulla kuukausi väliin minimaalisella juoksulla, kun on kiireitä, mutta periaate on kuitenkin selvä.

Akillesjänne- ja pohjekivut voi myös ehkäistä treenaamalla niitä ympäröiviä lihaksia. Eli siis tekee vaikka salilla siinä pohjelihaslaitteessa kovilla kiloilla. Toinen juttu mitä voi tehdä on harrastaa todella paljon varpaillenousua. Tietyllä tavalla tuo on totta, että juoksemiseen tottuminenkin vähentää kipuja. Toki ei sitä, että pohkeet olisivat jumissa. Alustan kovuus voi myöskin vaikuttaa.

Eilen tuli vedettyä ekaa kertaa siis miesmuistiin vetoja. Löysä lämmittely eli joku 3km 15minsaan ja sitten 1200m 5min, 1000m 4min, 800m 3.05, 400m alle 1.30, 800m 3.05, 1000m 4min, 1200min 5min. Välissä vähintään 45s aina seisoskelua. Noin olin ajatellut, mutta en saanut pidettyä ihan tasaisena. Aluksi meni jopa 1.30 tuntumaan joku kierros tuossa ekassa vedossa ja joissain vedoissa loppukierros tai kierrokset saattoivat hyytyä ja hieman jäin tavoiteajasta. Osittain syynä se, että olin syönyt 3 tuntia ennen ja se ruoka ei ollut imeytynyt. Eli tuli se sama laatan fiilis ajoittain mitä joku mainitsi. Ei pitäisi syödä liian lähellä urheilua, mutta nyt oli pakko. Lisäksi se taisi olla syynä siihen, että ajoittain vaivaava oikean olkapään pistos aiheutti kyllä melkoisia hankaluuksia. Toiseksi viimeisessä vedossa jopa rintakehän tuntumasta kramppasi. No tyylillä ei ole väliä, pääasia, että tulee tehdyksi. Yhtään kierrosta en vetänyt täysillä, joten ihan hallinnassa tuo treeni oli. Tänään sitten viikon tauon jälkeen ulos ja voisi sellaisen vajaa pari kymppiä vetää hissukseen.
 
Suosikkijoukkue
New York Islanders
Nyt on muutamana päivänä ollut sellainen olo, että lenkkarit alkavat pikkuhiljaa sanomaan itseään irti tallistaan, joten kysynkin nyt, että minkälaisia kallosseja teillä on? Tuntuu hyvältä jalassa ja olette huomanneet, että kengät toimivat muutenkin polulla? Hinta saisi meikäläisen budjettiin olla se 50-80 euroa. Kaupoissa en ole vielä käynyt, niin kysytään täältä ensin, jos saisi kultaista tietoa.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
mäkine kirjoitti:
Mulla ainakin aukes ihan uusi maailma kun sain jalkaani mulle sopivat pronaatiotuetut kengät

-japi- kirjoitti:
Hinta saisi meikäläisen budjettiin olla se 50-80 euroa.

Mulle on myös auennut uusi maailma pronaatiotuetuilla Niken kengillä. Maksoin niistä 69.90. Kaksi kertaa olen käynyt ja mitään ongelmia ei ole ollut. Ei kantapääkään enää hölsky kengässä, vanhat kun sai jalkaan ja pois ilman nauhojen solmimista. Lisäksi ostin kunnolliset sukat, eli nyt ei enää tarvi lenkkeillä homeiset tennissukat jalassa.

Tuon sivun oikean yläkulman Nike -kenkä näyttäisi identtiseltä omani kanssa:

http://www.budgetsport.fi/index/juoksu.html
 
Suosikkijoukkue
Montréal Canadiens
Kaveri tässä on houkutellut pian juostavaan Pyynikkijuoksuun, siellä kun on sarjoja hiukan joka lähtöön. En nyt jaksanut alkaa kahlaan tätä ketjua lävitse, mutta onkohan tuonne muita jatkoaikalaisia menossa, tai mahdollisesti jo joskus ollut ? Olisi kiva kuulla kokemuksia millaisista kekkereistä oikein on kyse.
 
Suosikkijoukkue
New York Islanders
Lähti sitten 89.90 euron Air Pregasukset 59.90 eurolla. Hyvä on kyllä ammattitaito, kun boxissa lukee isolla tuo hinta. Ottakaa vaan lisää näitä harjoittelijoita urheilukauppoihin. Hyvältä tuntuu jalassa näin ensi tuntumalla ja illalla sitten koeajamaan.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Bronco Nailgun kirjoitti:
Kaveri tässä on houkutellut pian juostavaan Pyynikkijuoksuun, siellä kun on sarjoja hiukan joka lähtöön. Olisi kiva kuulla kokemuksia millaisista kekkereistä oikein on kyse.

En ole tuolla ollut, mutta tämän tyyppiset tapahtumat vaikuttavat ihan mukavilta. Siinä saisi hyvää vaihtelua siihen, kun kotiympäristössä tulee aina kierrettyä samaa reittiä. Lisäksi aina kun on numerolappu rinnassa niin saa jotain extra-latausta juoksuun. Tai puhun nyt vain siitä kun olen yhden kerran ollut Ruissalojuoksuissa, ja juoksin siellä kympin mielestäni paremmin kuin koskaan missään muualla.

Tapahtuman kotisivut ei oikein toiminut 100% mutta sain ainakin vuoden 2005 tulokset auki, ja sen mukaan porukkaa on paljon, eikä tarvitse olla ihan viimeisten joukossa vaikka käyttäisi yli tunnin aikaa kympin juoksemiseen. Reittikin näyttää ihan mukavalta.

En pitäisi tätä ihan mahdottomana ajatuksena, etenkin jos olen muutenkin Tampereen suuntaan lähdössä vappua viettämään. Tuostahan se lähtisi hyvin liikkeelle ja sen jälkeen katsomaan Suomen mm-matsia ja saunan lämmitykseen. Toivottavasti vaan olisi lämpimät kelit.

Mitähän muita vastaavanlaisia harkitsemisen arvoisia tapahtumia olisi kesän aikana tuloillaan?
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Puijo!

Kävin juoksemassa kaupungista pururataa pitkin Puijon mäelle ja sieltä takaisin alas ja mutkan kautta hotelliin. Meinasi muutamaan kertaan usko loppua, Puijon huippu on todella pitkän nousun takana! KalPalaiset voivat vahvistaa ja jakaa sympatiaa mulle.

Taas muistan minkälaista se on kun jalat on ihan oikeasti hapoilla.
 

Pataprinsessa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
mäkine kirjoitti:
Kävin juoksemassa kaupungista pururataa pitkin Puijon mäelle ja sieltä takaisin alas ja mutkan kautta hotelliin. Meinasi muutamaan kertaan usko loppua, Puijon huippu on todella pitkän nousun takana! KalPalaiset voivat vahvistaa ja jakaa sympatiaa mulle.

Taas muistan minkälaista se on kun jalat on ihan oikeasti hapoilla.


Itse olen muuttanut Länsi-Suomesta Kuopioon, ja mäet on todellakin täällä aivan eri luokkaa. Ja niitä on paljon. Jokaiselta pururadalta löytyy semmosia mitä ei kotopuolessa edes 50 kilsan säteellä yhtään. Välillä tuntuu, että vauhti pysähtyy ennen kuin pääsee mäen päälle....
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
mäkine kirjoitti:
Kävin juoksemassa kaupungista pururataa pitkin Puijon mäelle ja sieltä takaisin alas ja mutkan kautta hotelliin. Meinasi muutamaan kertaan usko loppua, Puijon huippu on todella pitkän nousun takana! KalPalaiset voivat vahvistaa ja jakaa sympatiaa mulle.

Taas muistan minkälaista se on kun jalat on ihan oikeasti hapoilla.
Useinmitenhän sitä tulee itselläkin juuri Puijolle lenkit suunnattua. Mukava luonnonrauha ihan kaupungin välittömässä läheisyydessä, eikä jalat kipeydy kun alla on pehmeämpi puru/hiekka. Tekeepä sitten minkälaisen lenkin tahansa, tulee korkeuseroa kyllä pakosti aika paljon, mikä on oikeastaan vain hyvä asia. Se pehmeällä juokseminen vaatii kuitenkin totuttelua ja vie jo sinälläänkin jalat aika hapoille tuollaisissa mäissä. Heti huomenna siis vaan uutta lenkkiä heittämään ;)
 

scholl

Jäsen
Itselläni ei oikein lenkkeily suju. Viime viikko oli lepovko. Piti vetää joku 20-30km, mutta kävikin niin että tuli vain yksi vajaan kympin lenkki heitettyä. Sitten vkonloppuna armotonta juhlimista, minkä jälkeen jonkinlaista tautia puskee. Ei ole kuumetta, mutta voimaton olo. Syke korkealla, mahakipee, jalat ihan spaghettia. Ei ole tullut mitään juoksusta, mutta kolme kevyttä lenkkiä olen tässä nyt tehnyt.

Tuo ei ole kuitenkaan se syy, miksi kirjoitan, vaan tuli tuosta mäkinen kirjoittamasta jutusta mieleen lenkkeily ja matkustaminen. Olen monta kertaa inhonnut sitä, kun matkustaessa märkä paita sitten haisee. Joskus 40+ lämpötiloissa on pitänyt pakata aika hyvin muovikassiin ja jos on tullut kahden laukun kanssa niin se toinen sitten ollut koko reissun ajan noiden todella likaisten säilytyspaikka. Nyt olen kuitenkin keksinyt vähän uudenlaisen systeemin. Nyt esim. on tarkoitus tehdä 3 lenkkiä Espanjassa niin pakkaan mukaan 3 sellaista t-paita, mistä voisin luopua. Ei mitään juoksupaitoja, vaan normipuuvilla-t-paitoja. Kyllä niillä voi lenkin heittää. No sitten kun tulen lenkin jälkeen hotelliin niin laitan läpimärän paidan roskikseen. Ja siivooja vie sen pois. Ei tarvitse pohtia, että alkavat haisemaan tai tarvitse pakata erikoisemmin laukkuun, vaan pääsee siitä ongelmasta helposti. Ja samalla saa raikattua himasta ehkä mahdollisesti turhiakin paitoja pois.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Seikkailut juoksumatolla jatkuvat. Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan olen kohtuu tyytyväinen juoksukuntoon. Tein alkuviikosta testin, jossa juoksin ensimmäiset 12 minuuttia 15km tuntivauhtia, joka vastaa 3000 metrin Cooper-tulosta. Jatkoin pysähtymättä juoksua 30 minuuttiin asti, pudottaen kuitenkin vauhdin 12,5 km/h (joka vastaa 2500m cooper tulosta). Ensimmaiset neljä minuuttia olivat helvetillisiä ekan 12 minuutin rypistyksen jälkeen, mutta sitten aloin toipumaan ja jaksoin juosta 30 minuuttiin asti ihan kelvollisesti, olisin voinut vielä jatkaakin. Olin kyllä hiukan uupunut ja juoksu tuntui jaloissa, mutta en mitenkään kuolemaisillaan. Ehkä tämä vielä tästä... Sitä en kyllä käsitä, että viela muutama vuosi sitten olin siinä kunnossa, että pystyin juoksemaan kokonaisen maratonin 4,25 km-vauhdilla, joka tekisi cooperin tulokseksi muutettuna lähes 2750m tulosta. Hiukan masentaa...

Tarinan opetus: Älkää päästäkö itseänne huonoon kuntoon. Pohjalta uudelleen ponnistaminen on syvältä ja poikittain!
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuli sitten käytyä Pyynikkijuoksussa sunnuntaina, ja koleasta kelistä huolimatta kaikki meni hyvin, eikä mikään paikka ole ollut kipeänä tuon jälkeen. Ei ollut siitäkään haittaa, että ennen juoksua veti hotelliaamiaisella mahan täyteen mm. pekonia ja muuta herkkua.

Tunti oli tavoitteena ja alittuihan se jopa useammalla minuutilla. Reitti oli mukava, ja erityisesti nousut tuntui menevän yllättävänkin hyvin. Urakan jälkeen tuntui varsin mukavalle aloitella mökkikautta saunan lauteilla.

Ja mikäköhän olisi seuraava mielenkiintoinen tapahtuma? Osaako joku suositella jotain esimerkiksi täältä (ja mielellään jostain Turku-Pori-Tampere -alueelta):

http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=117

Paavo Nurmi -systeemit Turussa kesäkuun lopussa on ainakin kuuleman mukaan ihan harkinnan arvoinen juttu.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Joo-o, eiköhän se tästä taas..

Tuli viime keskiviikkona avattua juoksukausi, kun vihdoin oli lumet lähteneet porinmetsän "pururadalta". Koko talven olen urheillut aktiivisesti ja painoakin pudottanut liki 5 kiloa, kyllähän se hyvältä tuntui päästä juoksemaan raikkaaseen ulkoilmaan, luonnon helmaan.

Aloitin sillä kevyemmällä vaihtoehdolla, eli 5km kuntopolulla, joka sisältää vain muutaman kunnon nousun. Ja hyvä niin.. Siinä pitkään mietin poiketako sille yht. 7,5km reitille, joka sisältääkin jo yhteensä n. 10 äärimmäisen jyrkkää nousua, järki kuitenkin sanoi että rauhassa nyt ekalla kertaa, vaikka juoksukunto tuntuikin tosi hyvältä hyvin treenatun talven jäljiltä.

Mun jalathan on aika klesana, tavallaan on ihme että käyn yhä aktiivisesti salibandyssä ja juoksemassa, mutta tuleepahan vain käytyä vielä kun pystyy.. Nyt tuon pahemman polven omaava jalka tuli pohkeen ja akillesjänteen osalta älyttömän kipeäksi, parina aamuna ei sängystä meinannut päästä ylös, vaikka kunnon venyttelyt, saunat ja myöhemmin voltareenit tuli hierottua koipeen. Nyt viikon päästä jalka on jo ok ja maanantaina kunnon sabäilytkin tuli taas vedettyä.

Tästä päästään siihen, että vanhat Torsionit ovat kai tulleet tiensä päähän ja uudet juoksukengät piti katsoa alle. En siinä kauaa ihmetellyt, mieluusti olisin ostanut komiat mustat Asics Gel 2110 tai jotain, viime vuoden värit ja hyvä alennus.. no eikai tätä omaa kokoa, 42.5-43 enää hyllystä löytynyt.
No, Gel 1120:t tuli ostettua, tuntui ihan hyvältä jalkaan ja toivottavasti on sitä myös muutaman lenkin jälkeen. Tänään tai huomenna sisäänajo ja toivottavasti toi jalka ei enää tykkää huonoa, ärsyttää jos vammat estää kuntoilun, on se vaan niin hieno fiilis juosta metsässä ja runnoa etenkin viimeiset metrit täysillä sykkeen huutaessa n. 200 ja päästä sinne "maaliin" huilaamaan!
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Crapbag kirjoitti:
...on se vaan niin hieno fiilis juosta metsässä ja runnoa etenkin viimeiset metrit täysillä sykkeen huutaessa n. 200 ja päästä sinne "maaliin" huilaamaan!
Jostakin justiinsa luin että lenkin lopuksi vedetty kova spurtti on vain haitaksi, päin vastoin pitäisikin kävellä vikat parit sadat metrit. Vaan kun en nyt kuolemaksenikaan muista miksi näin oli...muistaako joku?

Ite asun korkean mäen päällä joten on aina ollut riittävästi tsemppaamista että on ylipäänsä jaksanut kotiinsa juosta.
 

scholl

Jäsen
mäkine kirjoitti:
Jostakin justiinsa luin että lenkin lopuksi vedetty kova spurtti on vain haitaksi, päin vastoin pitäisikin kävellä vikat parit sadat metrit. Vaan kun en nyt kuolemaksenikaan muista miksi näin oli...muistaako joku?

Liittyy palautumiseen. Itsekin ennen tuli vedettyä loppuspurtti mutta sittemmin olen saattanut vetää rauhassa loppuun tai jopa juuri kävellä lopun. En ehkä 10 vikaa minuuttia mutta ainakin muutaman. Tietysti ei ehkä väliä, jos ei urheile kovin usein, mutta jos lenkkeilee monta krt viikossa niin parempi vaikka sitten kävellä se viimeinen mäki.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
scholl kirjoitti:
Liittyy palautumiseen. Itsekin ennen tuli vedettyä loppuspurtti mutta sittemmin olen saattanut vetää rauhassa loppuun tai jopa juuri kävellä lopun. En ehkä 10 vikaa minuuttia mutta ainakin muutaman. Tietysti ei ehkä väliä, jos ei urheile kovin usein, mutta jos lenkkeilee monta krt viikossa niin parempi vaikka sitten kävellä se viimeinen mäki.

No kunhan saadaan kaverin kanssa tuo perinteinen "ravirinki" taas pyörimään kunnolla, niin kyllähän me aina joudutaan kävelemään 1-2km sen jälkeen kun on juoksut lopeteltu..(jos siis aikataulut sopii ja päästään yhdessä lenkille) Ensin hetkeksi tukkipuistoon vähän venyttelemään ja voimailemaan ja siitä vielä lönkötellen kohti autoa. Mutta uskon kyllä että saattaa vaikuttaa mm. palautumiseen, sitä vaan on niin hullu että tarvii lopuksi tuntea että on tosiaan menty lujaa. Ja mitä tulee viikottaisiin kertoihin niin kesällä ehkä 3 lenkkiä, parit salibandyt ja jokunen kevyt voimistelu kotona.
 
Suosikkijoukkue
New York Islanders
Kyllä sitä joskus on tullut loppuspurtti (100-200 m) tehtyä, mutta onhan se aivan turhaa. Kaipa siinä vain on ollut joku, kun olet juossut jo 10-15 km niin on syytä lopettaa lenkki kunnialla, eli loppuspurtilla. Taas on jäänyt lenkki vähemmälle ja olen panostanut enemmän näihin vetoihin. Tulee juostua tuossa joenvarrella olevalla tiellä, joka on 3.2 km pitkä, 100 metrin vetoja 10 metrin palautuksella päähän saakka, jonka jälkeen lönkötellen takaisin kotiin. kaksi viikkoa on tullut tätä tehtyä 5 kertaa viikossa. Ensi viikolla sitten taas cooperin testin vuoro.
 

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
Neuvoja tarvitaan. Onko jollakin kokemusta tilanteesta jolloin ei saa kropasta mitään irti? Nyt on pari viimeistä kovan sykkeen "suunnistusharjoitetta" mennyt suoranaisesti vituiksi. Yritin tänään tehdä aika maksimaalisen suunnistussuorituksen, niin keskisyke jäi 159:ään. Heti kun sykkeet nousivat, niin tuli jotenkin löysä olo. Maastokin oli aika rankkaa, mutta harjoituksen jälkeen olo oli kun ei olisi mitään tehnytkään. Kerrassaan kevyt olo ja jaloissa ei tuntunut pätkääkään. Mielestäni ylikunnosta ei voi olla kyse. Eikä myöskään alikunnosta. Olisiko kyseessä vain tällainen hetkittäinen laantuma? Ennen tuota harjoitetta luistelin rauhassa reilun tunnin paikan päälle, joten olisiko kroppa jäänyt jotenkin noihin sykelukemiin ja ikään kuin väärä rytmi olisi jäänyt päälle?
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Rafael kirjoitti:
Heti kun sykkeet nousivat, niin tuli jotenkin löysä olo.
Äkkiä tulee mieleen että kuinka tankkaus on onnistunut? Tankkaus sanana on jotenkin massiivinen, mutta ootko syöny ja juonu normaalisti/riittävästi? Toisaalta jos treenin jälkeen on ihan normaali olo ei vaikuta siltä että näistä asioista on kyse.

Ehkä pitää vaan vetää väkisin. Ja käyttää stimulantteja.
 

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
mäkine kirjoitti:
Äkkiä tulee mieleen että kuinka tankkaus on onnistunut? Tankkaus sanana on jotenkin massiivinen, mutta ootko syöny ja juonu normaalisti/riittävästi? Toisaalta jos treenin jälkeen on ihan normaali olo ei vaikuta siltä että näistä asioista on kyse.

En kyllä sulje pois tuota puutteellista nestetankkausta. Se helposti jää vajavaiseksi työpäivän aikana. Pitääpä yrittää keskittyä paremmin tuohon todella tärkeään osa-alueeseen. Raportoin lisää, jos ongelma paremmalla ja tehokkaammalla tankkauksella paranee. Kiitos tästä!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös