scholl kirjoitti:
Juoksetko liian kovaa? ... Tai sitten on niin kuuma, etkä juo välillä.
Kiitos vain kaikille hyvistä vastauksista tähän juoksumatto-dilemmaan... Schollin kysymykseen sen verran, että todennäköisesti liian kova vauhti ei ole kuitenkaan ongelmana, koska ulkona arvioisin lenkkini pituuden olevan luokkaa 12-14 kilometriä tunnissa ja juoksumatolla olen ohjelmoinut tason noin 11km tuntivauhtiin. Kulmana käytän Flun tavoin yhden asteen 'ylämäkeä'.Tuo kuumuus/hikoilu ja juomisen lisääntynyt tarve on kyllä hyvä pointti, jota en ole tullut ajatelleeksi tarpeeksi. Yleensä ulkona tunnin lenkeillä en kanna nestettä mukanani ja kun nyt mietin, niin aika vähään se juominen on jäänyt myös juoksumatolla juostessa... Tosin en kyllä juoksumatolla ole pystynyt koskaan juoksemaan kolmea varttia pidempiä lenkkejä. Joka tapauksessa varsin isokokoisena juoksijana - lihakset tarvitsevat happea - riittävä hapensaanti on myös tärkeää, ja monilla kuntosaleilla - niillä joissa olen käynyt - ilmastointi ja ilmanlaatu ei ole ns. parhaasta päästä. Voi olla, että silläkin on oma vaikutuksensa?
Flu kirjoitti:
Paras asia, jonka juoksumatolla oppii on saada jalan liikkumaan taakseppäin jo siinä vaiheessa, kun kantapää osuu mattoon/tiehen. Jos tämä ei tapahdu rennosti voi juoksu tuntua tökkivältä.
Olen elänyt siinä käsityksessä, että askellukseni olisi varsin puhdas maratoonarin askellus, koska aikanaan se tuli opiskelultua ns. kantapään kautta - heh, huono.. Olenkin ollut taipuvainen ajattelemaan (tämä ilman syvällistä pohdintaa) että - päinvastoin kuin Scholl kirjoitti -juoksumatolle sopisi paremmin sellainen maileri-askellus? Joka tapauksessa tuo Flun ylläkirjoittama laittoi oikeasti mietityttämään oman askellukseni puhtautta uudelleen, koska tuo 'tökkivä' askellus kuvaa kyllä erinomaisesti tuntemuksiani juoksumatolla? Voipi olla, että olen kuitenkin onnistunut kehittämään itselleni sellaisen hiipivän - valemaratoonarin - askelluksen, jossa kyllä astun oikeaoppisesti kantapäällä, mutta varsinainen eteenpäin vievä työ tapahtuu edelleen ainoastaan päkiällä...??? Joka tapauksessa juoksumatolla juostessa päällimmäinen tunne on, että matto on ikäänkuin liian lyhyt normaaliin askellukseeni, että juoksu tuntuisi ns. luonnolliselta? Luultavasti vika ei kuitenkaan ole matossa, vaan juurikin 'juoksutekniikassani' koska en kuitenkaan mitenkään poikkeuksellisen pitkä (185cm) ole.
Veikkaisin kuitenkin kohdallani suurimmaksi ongelmaksi psykologisia juttuja, tai kuten edellisessä viestissä asian ilmaisin, pää ei kestä juoksumatolla juoksemista. Minulle juoksemiseen on aina liittynyt ulkoilu ja luonto tärkeänä elementtinä mukaan, ja kun tämä 'riistetään', huomaan, ettei juoksu tunnukaan enää mukavalta. Respektit kaikille, jotka pystyvät juoksemaan matolla yli tunnin lenkkejä, oikeasti! Jos itse pääsisin aluksi edes kolmen vartin tasoon.