Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 565 239
  • 3 878

scholl

Jäsen
Flu kirjoitti:
Siis voi hyvä jumala. Keskimääräiset juokukengät kestävät siinä 1000 kilsaa maksimissaan.

Niin itse olen samaa mieltä ja lukenutkin siitä, että 1000km on se raja, jolloin tossu menettää kyllä ominaisuutensa. Jos on pari tossuparia kehissä niin huomaat silloin kyllä selkeästi, että toinen on huonompi.

Itsellänikin on nyt se homma edessä, että pitäisi ostaa tossut. Alkaa nimittäin tehdä mieli taas juoksumatolle ja siinähän tarvitsee iskemättömät.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
No kertokaa nyt minulle miksi minun pitäisi ostaa kallimmat kengät tai ostaa useammin, kun

a) nautin juoksemisesta suunnattomasti
b) minulla ei ole mitään vaivoja
c) en kilpaile.

Miksi, miksi, miksi? Siksikö, että Juoksija-lehdessä on ASICS:in viettelevä mainos?

Tuossa hifistelyssä ei taaskaan ole mitään järkeä, ei kunnon perusteita. Jos mulla olisi jalat kipeänä jatkuvasti, niin sitten panostaisin, mutta totuus on, että kipujen takia en ole joutunut jättämään lenkkiä väliin ainakaan kolmeen vuoteen. Kuitenkin olen painava (nyt 72 kg, pahimmillaan 85 kg) ja pystyn juoksemaan 35 euron kengillä 3 000 km vuodessa. Ei tuolla lenkkipoluilla juuri kukaan mua ohittelekaan, joten mitään ihan hiiviskelyäkään eteneminen ei ole. Miksi se haittaa teitä? Vai satuinko juuri listaamaan syyt...
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
hannes_ko kirjoitti:
Miksi se haittaa teitä? Vai satuinko juuri listaamaan syyt...

Ei minua ainakaan tuo haittaa ja tuskin muitkaan, mutta hieman ihmettelen että eikö kengät mene aika epämukavaan kuntoon tuollaisen määrän jälkeen. Kenkien hintakaan nyt ei mikään itseisarvo ole tai tae laadusta, mutta kyllä lähtökohtaisesti tuollainen 35 euron ovh hintainen kenkä nyt on huonompi ja iskuvaimennus ominaisuudet ei niin hyvät. Jollain 50 eurolla saattaa usein alennuksesta saada ihan hyviä kenkiä joten ei niinhin niin hirvittävästi tarvitse kuitenkaan satsata. Toki kengän pitää olla omaan jalkaan myös sopivat tai muuten maksoi miten paljon tahansa niin ei välttämättä ole kovin hyvä. En tiedä oletko muita kenkiä kokeillut miten paljon, saattaa juoksu kuitenkin tuntua aika erinlaiselta erinlaisissa kengissä.

Itse juoksen reilut 3000 km vuodessa ja kenkiä menee sellaiset 2.5 paria per vuosi. Kengät tulee juostua suhteellisen loppuun kyllä ja pitäisi ehkä vähän useamminkin vaihtaa.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
hannes_ko kirjoitti:
No kertokaa nyt minulle miksi minun pitäisi ostaa kallimmat kengät tai ostaa useammin, kun

a) nautin juoksemisesta suunnattomasti
b) minulla ei ole mitään vaivoja
c) en kilpaile.
Itse otin kyllä ensimmäisen viestisä lähinnä vitsinä ja jos olit täysin tosissasi niin anteeksi. En vain voi ymmärtää, että joku siis ihan oikeasti jouksee kolmen kympin kengillä 5000 kilsaa ilman vammoja. Vaikka juoksenkin hieman sinua enemmän en kyllä yli 1000 kilsaa kykene kengillä vetämään ja tällöin kyseessä on kuitenkin hieman kalliimmat popot (tosin tuo ei välttämättä auta kenkien kestossa)
hannes_ko kirjoitti:
Miksi, miksi, miksi? Siksikö, että Juoksija-lehdessä on ASICS:in viettelevä mainos?
Siksi koska minun on äärettömän vaikea uskoa, että kukaan voi vetää minkäänmoista vetoharjoittelua/intevalleja 5000km juostuilla kengillä. Itse olisin lasareetissa välittömästi. Mielestäni on uskomatonta, että olet pärjännyt ilman vaivoja.
hannes_ko kirjoitti:
Tuossa hifistelyssä ei taaskaan ole mitään järkeä, ei kunnon perusteita. Jos mulla olisi jalat kipeänä jatkuvasti, niin sitten panostaisin, mutta totuus on, että kipujen takia en ole joutunut jättämään lenkkiä väliin ainakaan kolmeen vuoteen. Kuitenkin olen painava (nyt 72 kg, pahimmillaan 85 kg) ja pystyn juoksemaan 35 euron kengillä 3 000 km vuodessa. Ei tuolla lenkkipoluilla juuri kukaan mua ohittelekaan, joten mitään ihan hiiviskelyäkään eteneminen ei ole. Miksi se haittaa teitä? Vai satuinko juuri listaamaan syyt...
No yksi huvittava kohta oli tuo Anttila episodi, missä loppujen lopuksi alennus oli aika pieni. Nyt juuri sykyllä, alennusmyynnistä sain Niken Air Pegasukset samaan hintaan. Juu ja eivät nuokaan kengät siitä kalleimmasta päästä ole.

Se on hienoa, että homma sinulla toimii. Minä en tuohon kykenisi ja voin rehellisesti sanoa olevani hieman kateellinenkin. Minulla jalat nyt yleensä ovat aina jostain vähän kipeät, mutta se kyllä kuuluu tähän lajiin. Jos jalat eivät ole kipeät niin silloin treenataan liian hiljaa ;-)
 

scholl

Jäsen
Mikonkadun InterSportille iso respekti täältä. Ennen oli tilanne niin, että kenkiä piti ostaa keväällä, jos halusi saada oikeaa mallia ja kokoa. Syksyllä oli lähes mahdotonta saada mitään ja kaikenlisäksi jossain vaiheessa Adidaksen tiettyjä malleja ei maahantuoja ollut saanut myytyä kauppoihin Tampereen eteläpuolelle. Juokseminen ei tainnut olla muotia.

Nyt sen sijaan juuri tunti sitten kävin Mikonkadun urheiluliikkeessä ja siellä oli erinomainen valikoima. Malleja paljon esillä ja käytännössä kokojakin erittäin hyvin. Sain heti ne, mitä lähdin hakemaankin eli AdiStar Controlit. Nyt voi sitten lähteä heikoilla säillä tonne juoksumatollekin ja ajaa noi kengät sitten talvella samalla sisään.

Nyt on viimeisestä lenkistä jo kohta kolme viikkoa, mutta ei se mitään.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
Nyt voi sitten lähteä heikoilla säillä tonne juoksumatollekin ja ajaa noi kengät sitten talvella samalla sisään.

Juoksinkin muuten eilen salilla ollessani elämäni ensimmäistä kertaa juoksumatolla, ja sepä vasta oli hanurista olevaa touhua. Askel tuli väkisinkin jotenkin erilaiseksi ja oman pärstän tuijottaminen peilistä ei pidemmän päälle tee kyllä kovin hyvää, vaikka näin korskea karju onkin kyseessä.

Taidan siis jatkossakin vetää lenkkini ulkosalla ja mitä säihin tulee niin minusta ainoastaan yli 20 asteen pakkanen on sellainen sää, jossa juoksulenkki tulee jätettyä väliin. Vaakaräntä tai vastaava ei minua ainakaan haittaa pätkääkään.
 

jepujee

Jäsen
Suosikkijoukkue
PK-seudun joukkueet
Snakster kirjoitti:
Taidan siis jatkossakin vetää lenkkini ulkosalla ja mitä säihin tulee niin minusta ainoastaan yli 20 asteen pakkanen on sellainen sää, jossa juoksulenkki tulee jätettyä väliin. Vaakaräntä tai vastaava ei minua ainakaan haittaa pätkääkään.

Täysin samaa mieltä. Se on vaan luonteen heikkoutta jos ei saa persettään liikkeelle säiden takia. Jos unohdetaan huippu-urheilijat niin juoksumatolla treenaa vain kaiken maailman Fifin ulkoiluttajat.
 

scholl

Jäsen
Snakster kirjoitti:
Juoksinkin muuten eilen salilla ollessani elämäni ensimmäistä kertaa juoksumatolla, ja sepä vasta oli hanurista olevaa touhua. Askel tuli väkisinkin jotenkin erilaiseksi ja oman pärstän tuijottaminen peilistä ei pidemmän päälle tee kyllä kovin hyvää, vaikka näin korskea karju onkin kyseessä.

Kannattaa valita paikka, missä ei ole peiliä. Joko televisio tai sitten ikkuna ulos. No kävin nyt sitten tänään kokeilemassa noita kenkiä. Tosin vain puoli tuntia, koska eilisestä jalkatreenistä jalat kipeänä ja toisaalta en halua koskaan uusilla kengillä ekaa kertaa niin paljon juosta. Täytyy sanoa, että erinomaiset kengät ja sopivat minulle hyvin.

Itsekään en kuulu siihen porukkaan, joka innoissaan hyvällä säällä matolla juoksee, vaan se on sellaista korvaavaa harjoittelua jos säät eivät suosi. Monta kertaa on joko ilma, joka ei ole terveydelle hyvä tai pinta on liukas. Sen lisäksi matolla on hyvä seurata kuntoaan, kun vetää jollain tietyllä nopeudella. Samoin matkustaessa voi hotellin salilla kiskoa matolla pienen lenkin, jos haluaa.

Summa summarum, talveksi on nyt hyvät kengät ainakin.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Hengen laiskuutta

scholl kirjoitti:
Itsekään en kuulu siihen porukkaan, joka innoissaan hyvällä säällä matolla juoksee, vaan se on sellaista korvaavaa harjoittelua jos säät eivät suosi..

Niin, omasta mielestäni ei ole huonoja ilmoja, on vain hengen laiskuutta ja huonoja varusteita.

Tai no, sen verran täytyy vetää takaisin, että pelijäisillä alustoilla juokseminen on kyllä senlaatuinen kärsimysnäytelmä, ettei sitä paikata edes varusteilla.

Isot ja pienet vesisateet saa kyllä pidettyä aisoissa coretexilla ynnä vastaavilla ja kylmään auttaa vanha kunnon kerrospukeutuminen ja rivakampi liike.

Täältä tähän
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
On tässä syksyllä tullut taas lenkkeiltyä oikein kovastikin. Ainakin meikäläisen asteikolla. Pari-kolme kertaa viikkoon sellainen 45-60 minuutin lenkki pururadalla. Pitkästä aikaa tuntuu oikein mukavalta ja varsinkin kun juoksu on alkukankeuden jälkeen alkanut kulkemaan kivuttomasti. Tasaisella vauhdilla on menty ja syke siellä 130-140 tienoilla.

Periaatteessa olisi mukava käydä enemmänkin lenkillä, mutta kun pitää treenata muutenkin niin tuo on aika lailla maksimimäärä mitä ehtii käymään. Tai no ehtisihän sitä enemmänkin, mutta pitäähän sitä jossain välissä olla levossakin.
 

jester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Snakster kirjoitti:
Taidan siis jatkossakin vetää lenkkini ulkosalla ja mitä säihin tulee niin minusta ainoastaan yli 20 asteen pakkanen on sellainen sää, jossa juoksulenkki tulee jätettyä väliin. Vaakaräntä tai vastaava ei minua ainakaan haittaa pätkääkään.

Kyllä, lenkki kannattaa aina. Itsekkin yleensä joka viikko maanantaisin tai tiistaisin lähden kiskomaan hikikarpaloita otsalle tuonne Hietaniemen maastoon. Ja pakkanenkaan ei haittaa: lopputalvesta lähdettiin jo ensimmäisille lenkeille FC Mojon joukkueenjohtajan vetämänä. Mittari näytti silloin -5 ja hyvin pärjäsi.
 

scholl

Jäsen
ervatsalo kirjoitti:
Niin, omasta mielestäni ei ole huonoja ilmoja, on vain hengen laiskuutta ja huonoja varusteita.

Niin mukavaahan se on talvella hengitellä lenkkeillessä liikenteen dieselkäryjä ja keväällä katupölyä sen verran kovalla asenteella, että kurkku menee aivan tukkoon ja urheilemiset loppuvat pitkiksi ajoiksi. Mutta kun oikein sisulla vetää niin ei se haittaa vaikka kirpaisee. Kerta urheilua ja kuukausi paussia. Mikäs sen mukavampaa.

Itse tosin olen sitä mieltä, että jos suurin osa kansasta kuitenkin maksaa kuntosalijäsenyydestä koko ajan ja käy siellä nostamassa painoja, ajamassa kuntofillaria ja tekemässä muuta aerobista, saunoo ja käy kenties jopa ryhmäliikunnoissa niin mikä se on sitten erilainen tilanne lenkkeilyn kanssa. Tavallinen kuntoilija ei voi päivittäisen lenkkinsä takia lähteä minnekään etelän leirille, kun duunitkin saattaa puskea päälle, vaan pitää harjoitella täällä ja jos olosuhteet ulkona ovat sellaiset, ettei se salli harjoittelua, pitää siirtyä sisätiloihin. Juoksumatto on ihan hyvä paikka juosta. Samoin on nämä urheiluhallien sisäradat, joissa kierros on tosin yleensä aika lyhyt. Pääasia kuitenkin, että treenaa. Ei se paikka ole niin tärkeä.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Snakster kirjoitti:
Juoksinkin muuten eilen salilla ollessani elämäni ensimmäistä kertaa juoksumatolla, ja sepä vasta oli hanurista olevaa touhua. Askel tuli väkisinkin jotenkin erilaiseksi ja oman pärstän tuijottaminen peilistä ei pidemmän päälle tee kyllä kovin hyvää, vaikka näin korskea karju onkin kyseessä.
Juoksumatto on itse asiassa paras tapa treenata peilin edessä juoksutekniikkaan ja askellusta. Matolla voi helposti tehdä tasavauhtisia harjoituksia missä keskittyy oikeaan askeltiheyteen ja voi katsellan edessäolevasta peilistä miten jalka matolle osuu.
scholl kirjoitti:
Niin mukavaahan se on talvella hengitellä lenkkeillessä liikenteen dieselkäryjä ja keväällä katupölyä sen verran kovalla asenteella, että kurkku menee aivan tukkoon ja urheilemiset loppuvat pitkiksi ajoiksi. Mutta kun oikein sisulla vetää niin ei se haittaa vaikka kirpaisee. Kerta urheilua ja kuukausi paussia. Mikäs sen mukavampaa.
Syksyllä kun sataa ja aina kun on pakkasta juoksen vain matolla - tosin se on tietysti keskimääräistä helpompaa, kun on oma juoksumatto kotona. Pitkällä lenkillä ehtii hyvin katsoa yhden elokuvan siinä juoksemisen lomassa. Suosittelen.
 

scholl

Jäsen
Flu kirjoitti:
Pitkällä lenkillä ehtii hyvin katsoa yhden elokuvan siinä juoksemisen lomassa. Suosittelen.

Tuo on hyvä kyllä. Jos en itse asuisi kerrostalossa niin minullakin olisi oma juoksumatto, cross-traineri sekä spinningpyörä. Silloin voisi tosiaan valita juuri sellaisen viihteen skriinille kuin haluaa.

Hyviä kommentteja sinulle tuosta askelluksesta. Itse en ole vielä niin pitkälle päässyt, vaan olen siinä vaiheessa, että minulle on juuri tuo tasavauhtisuus harjoitusten toteuttamisen ja kunnonseuraamisen kannalta tärkeintä.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Flu kirjoitti:
Juoksumatto on itse asiassa paras tapa treenata peilin edessä juoksutekniikkaan ja askellusta...Syksyllä kun sataa ja aina kun on pakkasta juoksen vain matolla ... Pitkällä lenkillä ehtii hyvin katsoa yhden elokuvan siinä juoksemisen lomassa. Suosittelen.


Olisi kyllä kiinnostavaa tietää tuosta juoksumattolla juoksemisen tekniikasta/askelluksesta hiukan enemmänkin?

Nimittäin itse kyllä lukeudun siihen porukkaan, jota saa pakottaa treenaamaan juoksumatolla ase ohimolla uhaten... Ja tätä ei pidä ymmärtää väärin; Aikaisemmin tuli treenattua muutamina talvina paljonkin sisällä kuntopyörällä ja jopa stepperillä, useinkin tv:tä tai elokuvia samalla katsoen. Jokin tuossa juoksumatossa vain tuntuu oikeasti pahalta? Jopa niin, että vannon olevani väsyneempi 15 minuutin juoksumatto-lenkin jäljiltä kuin 50 minuutin ulkona juostun lenkin jälkeen. Olen tähän asti pitänyt sitä psykologisena juttuna - pää ei kestä - mutta ehkäpä myös tekniikassani on vikaa, jonka vuoksi juoksu matolla tuntuu niin kurjalta???
 

scholl

Jäsen
Prof. Puck kirjoitti:
Jopa niin, että vannon olevani väsyneempi 15 minuutin juoksumatto-lenkin jäljiltä kuin 50 minuutin ulkona juostun lenkin jälkeen. Olen tähän asti pitänyt sitä psykologisena juttuna - pää ei kestä - mutta ehkäpä myös tekniikassani on vikaa, jonka vuoksi juoksu matolla tuntuu niin kurjalta???

Juoksetko liian kovaa? Matto ei nimittäin anna mahdollisuutta hiljentää välillä. Tai sitten on niin kuuma, etkä juo välillä. Itse juoksen yleensä matolla 5min kilometrivauhtia juoden 20min välein. Aluksi se tuntuu kurjalta, mutta kun vauhtiin pääsee niin se ei tunnu miltään. Olen tuolla vauhdilla pisimmän lenkin matolla tehnyt 3 tuntia kerran. Yleensä kuitenkin tunnin.

Tosin viime aikoina on tullut juostua usein kymppi, jolloin välillä tykitän huomattavan paljon kovempaakin.

EDIT: Sanoisin, että maratoonarin askel on helppo matolla, mutta jos olet sellainen lennokkaan askeleen omaava maileri niin sitten se voi olla vaikeaa
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Prof. Puck kirjoitti:
Olen tähän asti pitänyt sitä psykologisena juttuna - pää ei kestä - mutta ehkäpä myös tekniikassani on vikaa, jonka vuoksi juoksu matolla tuntuu niin kurjalta???

Minä en ainakaan juoksumatolla pystynyt minkäänlaiseen rentouteen, vaan askellus oli sellaista tosi jäykkää ja väkinäistä. Se on kyllä totta, että sitä askellusta pystyy ihan toisella tavalla väijymään, mutta en nyt sitäkään näe niin tärkeänä juttuna, että sitä varten viitsisi matolle enemmän lähteä. Varsinkaan kun ei askelluksessa tai tekniikassa eri lähteiden mukaan ole mitään vikaa nytkään.

Tänään kävin reippaan kympin kiskaisemassa kirpeässä ja tihkusaiteisessa syysilmassa ja oli kyllä mahtavaa.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Kuinka kova tai pehmeä pinta juoksumatto on juoksemiselle, onko joustava kuten hiekkatie vai onko se kova? En pysty juoksemaan niin kovalla pinnalla kuin esim. asfaltilla.
 

scholl

Jäsen
Huippuvalmennus kirjoitti:
Kuinka kova tai pehmeä pinta juoksumatto on juoksemiselle, onko joustava kuten hiekkatie vai onko se kova?

Mielestäni se on hyvinkin joustava. Asfaltilla en itsekään pysty pelkästään juoksemaan. Matto ei ole sinänsä pehmeä, mutta kyllä se joustava on.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Prof. Puck kirjoitti:
Olisi kyllä kiinnostavaa tietää tuosta juoksumattolla juoksemisen tekniikasta/askelluksesta hiukan enemmänkin?
Juoksumatolla ei ole tien pinnasta johtuvia epätasaisuuksia eikä ilmanvastusta joten matolla on helponpi keskittyä askellukseen. Itse jouksen yhden asteen ylämäkeen kompensoidakseni ilmanvastuksen - ja tuo on kuitenkin vielä helpompi juosta kuin tiellä.
Prof. Puck kirjoitti:
Jokin tuossa juoksumatossa vain tuntuu oikeasti pahalta? Jopa niin, että vannon olevani väsyneempi 15 minuutin juoksumatto-lenkin jäljiltä kuin 50 minuutin ulkona juostun lenkin jälkeen. Olen tähän asti pitänyt sitä psykologisena juttuna - pää ei kestä - mutta ehkäpä myös tekniikassani on vikaa, jonka vuoksi juoksu matolla tuntuu niin kurjalta???
Itsellänikin sykearvot ovat korkeammat juoksumatolla kuin ulkona, mutta tuo lähinnä johtuu lämpötilasta. Juoksumatolla ei ole normaalia ilmavirtaa, joka siirtä lämpöä iholta. Itse olen hankkinut tuulettimen suoraan juoksumaton eteen. Tällöinkin hikoilen enemmän matolla juostessa. Paras asia, jonka juoksumatolla oppii on saada jalan liikkumaan taakseppäin jo siinä vaiheessa, kun kantapää osuu mattoon/tiehen. Jos tämä ei tapahdu rennosti voi juoksu tuntua tökkivältä.
scholl kirjoitti:
Itse juoksen yleensä matolla 5min kilometrivauhtia juoden 20min välein. Aluksi se tuntuu kurjalta, mutta kun vauhtiin pääsee niin se ei tunnu miltään. Olen tuolla vauhdilla pisimmän lenkin matolla tehnyt 3 tuntia kerran. Yleensä kuitenkin tunnin.
Tätä en voi suositella harjoitukseksi kuin alle kolmen tunnin maratoonareille. Tuo viisi minuuttia kilometri on kuitenkin useimmille maratonvauhtinen harjoitus, joka ei taasen ole oikea vauhti kolmen tunnin lenkille. Tuollaisen harjoituksen palautumisaika on liian pitkä hyötyyn verrattuna.
 

scholl

Jäsen
Flu kirjoitti:
Tuo viisi minuuttia kilometri on kuitenkin useimmille maratonvauhtinen harjoitus, joka ei taasen ole oikea vauhti kolmen tunnin lenkille. Tuollaisen harjoituksen palautumisaika on liian pitkä hyötyyn verrattuna.
Niin mutta minä teinkin sen harjoituksen kilpailunomaisena harjoituksena kun ei ollut halua/mahdollisuutta osallistua esim. puolimarathonille.

Normaalisti toki juoksen lyhyempää, mutta harvoin matolla hiljempaa. Luonnossa sitten pienet lenkit menevät hiljempaa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
Niin mutta minä teinkin sen harjoituksen kilpailunomaisena harjoituksena kun ei ollut halua/mahdollisuutta osallistua esim. puolimarathonille.

Eli koska et voinut osallistua puolimaratonille, juoksit sitten samantien 36 km. Ei pöllömpää.
 

scholl

Jäsen
Snakster kirjoitti:
Eli koska et voinut osallistua puolimaratonille, juoksit sitten samantien 36 km. Ei pöllömpää.

Ei vaan kirjoitin ajatuksissani väärin. Juoksin 30km enkä 3 tuntia. Ajatuksissa sekosi nyt kilometrit ja ajat. Silloin olin toki vähän paremmassa kunnossa kuin tänään, eikä se niin pahalta tuntunut. Marathonillahan ne vaikeudet yleensä minulla tulevat n. 35km kohdalla. Erona siellä se, että alku on lönköttelyä ja jossain vaiheessa ehkä 25km jälkeen juoksen liian kovaa. Sellaisessa 3,5h kunnossa ollut toistaiseksi vain. En koskaan vielä ole lähentynyt 3 tuntia, mutta se johtuu toisaalta myös siitä, etten ole intervalliharjoittelua tms. erityisesti harrastanut, vaan normaali tasavauhtisia lenkkejä.

EDIT: Joka vuosi ei tule juostua marathonia tai jos tulee niin silti voi juosta esim. puolimarathonin, joka on itselleni liian lyhyt. Parempi olisi osallistua esim. Lidingö loppetiin, joka on 32km, mutta jos mihinkään ei tule mentyä ja jos on silti urheillut jonkin verran niin oma lenkki on suht hyvä silloin
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Tämä syksy on kyllä mennyt nyt erinomaisesti. Juoksukilometrejä on tullut 60-85 viikossa ja painokin on tippumaisillaan alle 70 kilon. Viimeksi paino on kutosella alkanut viime vuosituhannen puolella. Lauantaina kävin juoksemassa noin 19 kilometriä, ja oli niin loistava fiilis, että teki mieli vain jatkaa. Oli kuitenkin sen verrattain myöhä ja lisäksi halusin jaksaa sunnuntainakin kunnon lenkille, että maltoin vain ottaa lopuksi kunnon kilometrin vedon ja päättää lenkin siihen.

On kyllä äärimmäisen hienoa, että joka kerta kun lenkille lähtee, niin tunne on hyvä. Eilen ilkeilin hiukan, enkä antanut pyöräilijän mennä ohitseni, vaan kun tämä pääsi rinnalle, niin laitoin vauhtia ja jätin lopuksi ylämäessä. Vaikka koville otti tuo kilometrin henkien taisto, niin oli hauska laittaa itseään lujille. Ja sen jälkeen piti vielä jaksaa kymppi.

Juokseminen on nyt sen luokan ilo, että on vaikea käsittää ihmisiä, joille tuo puuha ei maistu. Tosin kyllä sen muistaa itsekin, kuinka silloin 14-vuotiaana, kun ensimmäisen kerran "lenkin" heitin, niin kilometri teki tiukkaa. Mutta sillä tiellä ollaan, 11 vuotta takana ja joka päivä juokseminen antaa jotain uutta.
 

hilapiste

Jäsen
Minä en ole koskaan tehnyt juoksulenkkejä juoksumatolla, vaan aina ne tulee vedettyä ulkona kunnon hapessa. Muutenkin olen aina tykännyt tehdä aerobiset liikunnat ulkoilmassa. Kuntosalitreenaus on oikeastaan ainoa sisäliikuntamuoto. Minun mielestä juoksulenkkeihin tuo juuri vaihtelevuutta erilaiset keliolosuhteet vuodenaikojen mukaan. Syksyllä on usein melkein parhaat juoksukelit kun on sopivan viileää ja vielä pieni tihkusade niin ilma raikastuu mukavasti. Talvellakin tulee juostua ihan kunnon pakkasillakin. Tosin näin kuntourheilijana voi aina tarvittaessa vauhtia ja lenkin pituutta muuttaa, jos olosuhteet niin vaatii. Ei tarvi ressata, että meneekö treenit nyt prikulleen oikein.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös