Sykkii..
Jaahas, kirjoitetaan nyt vaikka tähän ketjuun..
Eli jonkun verran tulee taas lenkkeiltyä, kun polvet on saatu parsittua kasaan. Itse tosin harrastan vain porinmetsän kuntopolkua, joka on usealla mäellä höystetty kuntoilijan unelma;) Mulla ei riitä innostus juosta esim. tasaisia asvaltteja, eikä näillä polvilla paranekaan.
Mutta asiaan. Joskus oli juttua jossain treenaamista tai kuntoilua koskevassa ketjussa mm. sykkeestä ym. Oli ohjetta kuinka kasvattaa kuntoa oikein, sykemittarin avulla. Noh, itsestäni jutut tuntuivat silloin hölynpölyltä, enkä nyt ihan suostu vieläkään uskomaan niitä kaikkia juttuja.
Noh, viimeiset pari vuotta olen jälleen päässyt pelaamaan salibandyä, sekä juoksentelemaan pitkin maita ja mantuja. Otin joskus aikaa, kuinka ripeään saan runnottua tuon harrastamani kuntopolun. Eilen päätin taas kaivaa sykemittari-häristimet esille ja hiukan kokeilla. Mennä yksin runnomaan, ilman kaveria jonka kanssa höpistä samalla.
Laitoin menemään aikalailla sen, mitä kropasta irtosi.. Loppua kohden sykettä ei paljon enää saanut alas, vaan se oli 170+ ainakin viimeiset 1,5km. Maksimisykkeeksi nappasin 195, kun runttasin viimeiset 200-300 metriä täysillä. Keskiarvo matkan aikana oli n. 145-150. Aikaa tuo 5km otti 24:45. Olin parantanut aikaa lähes 3 minuuttia, jos nyt oikein muistan.
Mutta! Asiaan. Kyseinen lenkki on sellainen, että syke tosiaan nousee heti aika ylös, ei siellä millään 120:llä pysty vetämään, millä ilmeisesti peruskuntoa pitäisi kohentaa? Eli lenkki on pääsääntöisesti melkoista "runnomista" ja käy todella pohkeiden päälle, kun ylämäkiä taittaa menemään. Mitä tuollaisella "lenkkeilyllä" sitten saavutetaan? Itsellä on tavoitteena ehkäpä hiukan saada vattaa ja rasvaa pois, sellaista kun omasta mielestä hiukan löytyy. Tietenkin myös fyysisen kunnon ylläpito, ulkoilu sekä kyseisestä suorituksesta saatu nautinto (maaliintulo) ajavat minut rääkkäämään itseäni.
Kertokaas nyt alan expertit, onko tässä jotain ongelmaa, onko touhuni jollain lailla "väärää" tai jopa haitallista? Mitä hyötyjä voin saavuttaa harrastamalla selitykseni mukaista lenkkiä? Pyrin nyt kesäaikaan juoksemaan tuon 2-3 kertaa/vko läpi, normaalisti en tietty vedä tuolla aiemmin kertomallani "maksimilla". Lisäksi ohjelmassa on 1-2 kertaa "sählyä", jossa tulee runtattua tunti kerrallaan, aika kovalla sykkeellä. Mähän en edes väsy kunnolla nykyään, ennemmin alkaa jalat ja muut paikat huutaa armoa..:)
Niin, sykkeeseen kai liittyy myös ikä, joka on 26,5. Mutta, kertokaas jos teillä on antaa vihjeitä tuollaiseen maastojuoksun tapaiseen, jossa rasitusta tulee heti alkumetreistä lähtien melko rajusti. Ja tosiaan tavoitteena on ehkä saada hiukan rasvaa palamaan, alakropassa on ainakin lihasta kylliksi, joilla painaa menemään.