scholl kirjoitti:Talven liukkailla keleillä se kunto on vaikea pitää. Tulee sairastumisia siihen päälle ja keväällä kevätpölyongelmia.
Liukkaus ei kyllä ainakaan kaupunkiolosuhteissa ole mikään este. Takana on Tampereella nelinumeroinen määrä lenkkejä, joista suuri osa lumella. Kerran olen kaatunut.
Maalla on hankalampaa, jos antaa sen olla. Mutta ainakin minä matalan askeleeni kanssa olen juossut täysin pilkkopimeässä keskellä metsiä lumisilla sorateillä. Tämä siis silloin, kun on lumista. Jos vetää peilijääksi, niin sitten juostaan kylänraittia pitkin. Katuvaloja ei ole, mutta sen verran taloista tulee valoja, että jotakin näkee. Kaatumisia ei ole paria, kolmea enempää 11 vuoden ajalta.
Kylmyys ei edes Suomessa ole este. Harvoin on yli 25 astetta pakkasta, tosin silloinkin voi juosta. Nykyään olen kyllä niin mukavuudenhaluinen, että jos on se 25 miinusta, niin en mene. Mutta eihän sellaista keliä usein ole.
Sairastuminen on yksilöllistä. Itse olin ennen lenkkeilyn aloittamista usein sairas. Erityisesti keuhkoputkentulehdus oli tuttu. Kun aloin 1995 juosta, nin olen sen jälkeen sairastanut vain kerran kunnolla, vuonna 1996. Olin pari päivää kuumeessa. Hulluina vuosina tuli ehkä vedettyä pari lenkkiä pienessä lämmössä. Se ei toki ole suositeltavaa. Kuumetta ei tosiaan ole ollut vuoden 1996 jälkeen. Mikään pöly tai astma tai siitepöly jne. taas ei onnekseni itseäni rasita.
Joku kuuntelee musiikkia lenkin aikana. En ole kokeillut. Ehkä joillain perustuskaisilla lenkeillä napit korvassa olisi hyvä juttu, mutta en kyllä halua menettää niitä heinoja hetkiä, joita juoksemalla saa. Silloin kun on vain mies, luonto ja polku, ja homma lähtee kulkemaan.
edit: Älkää menkö lenkkitossufirmojen vipuun. 35 euron kengät kestää helposti sen vuoden raskaallakin jampalla.