Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kannattaa myös ottaa kokonaisrasitus huomioon noita lenkkejä tehtäessä. Sekin kun paljon vaikuttaa siihen kuinka rasittava lenkistä tulee, oli vauhti mikä tahansa.

Itsellä tämä on nyt korostunut kun siirryttiin 2x klo 07-19, 2x klo 19-07 ja 6 vapaata työaikamuotoon. Tuossa duuniputken aikana sykkeetkin huitelevat vähän korkeammalla kuin vapailla.

Mulla kevyt lenkki tarkoittaa 130-140 tasoa, sitten kun menee yli 150, rupeaa sen jo selkeästi huomaamaan puheessa. +170 on jo aikaa kovaa suorittamista, toki puolikkaan keskari varmaan myös liki noissa lukemissa. Maksimi lienee luokkaa 195-198 tällä hetkellä.

Noin yleisesti ottaen korona-aikana lenkkeily on taas alkanut maistumaan ja lisämotivaatiota tullut kun nousukunnossa. +50km/vk nyt mennyt 7 viikkona peräkkäin (Huhtikuu jo 232km) ja tuona aikana mm. 10km testiajasta tippunut 3min (45 ---> 42). On tässä vielä matkaa omiin ennätyksiin ja tavoitteisiin mutta hyvällä tiellä ehdottomasti.

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Liverpool, HIFK
Kannattaa myös ottaa kokonaisrasitus huomioon noita lenkkejä tehtäessä.
Ehdottomasti, eikä pelkästään fyysinen, vaan myös henkinen rasitus. Mä olen antanut itselleni luvan jättää joku lenkki väliin, jos fiilis on vain yksinkertaisesti lenkkiä vastaan. Yleensä joku raskas työrupeama tai joku saa henkisen vireen sellaiseen jamaan, ettei edes lenkki puhdista ajatuksia, vaan tuntuu enimmäkseen pakkopullalta.

Acupuncture? It's hard to see the point of all the needles.
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

Fordél

Jäsen

Mitä mieltä foorumin juoksijat tämmöisestä? Jos ei ole lukuoikeuksia, niin itselläni pisti varsinkin tämä lause silmään: ”Peruskuntoalueen karkea sykeraja on 140, mutta suurella osalla mittarin lukema on 160–170.”

Mulla itselläni juostessa menee syke väkisinkin tuonne 160 pintaan jossain vaiheessa lenkkiä. Joku 140 ympärillä pyöriminen on ihan silkka mahdottomuus. Se ei vaan siinä kestä, vaikka hölkkäisi miten hiljaa. Siinä 160 paikkeilla, kun se pysyy, niin mulla se on se raja, kun juokseminen tuntuu vielä helpolta ja hyvältä. Onko se sitten liikaa, niin ehkä se jonkun mielestä sitä on. Kehitystä on itselläni kuitenkin tullut reippaasti näilläkin eväillä. Kunnon noustessa tuollaisella sykealueella juokseminen rupeaa muuttumaan myös huomattavasti helpommaksi.
Ihan täyttä asiaahan tuossa on, ja noihin tietoihin aikalailla jokainen asiantuntija perustaa juoksuohjelmansa. Toki aina löytyy koulukuntia.

Sykkeet ovat toki yksilöllisiä ja omat tarkat rajat selviävät vain testaaamalla. Kuitenkin karkealla tasolla tuo ”Peruskuntoalueen karkea sykeraja on 140” pitää paikkansa. Kun itse vedät lenkkiä 160 sykkeellä niin todennäköisesti kyse ei ole enää pk-lenkistä.

Peruskuntoa voi kasvattaa tietysti myös muullakin kun juoksulla, joten jos esimerkiksi pyöräilee pienillä sykkeillä, ei hidasta juoksunylkytystä välttämättä tarvitse edes niin paljoa.
Kyllä, ja pyöräilylle vahva suositus. Itse käytin sitä aikanaan korvaamaan osaa pk-lenkeistä, ja juoksu meni selkeesti eteenpäin. Jalat tuntuivat juostessa tuoreemmilta, kun esim. iskutusta ei tullut samalla tavalla, kun jos olisi vetänyt kaikki viikon treenit juosten.

Toki pyöräilyssäkin pitää huomioida, että pitää sykkeen alhaalla ja kadenssin eli poljinnopeuden riittävän suurena, jolloin pyöräily on aidosti kevyttä. Pyöräilylläkin on helppo saada jalat jumiin ja tukkoon.

Se alhaisella sykkeellä juoksu ei ole mahdottomuus. Been there, done that. Alkuun se on tosi hankalaa. Pitää vain tarvittaessa vaihtaa kävelyksi, ainakin ylämäet. Ei ole oikotietä. Siihen menee ehkä muutama viikko, mutta se tulee tapahtumaan, jos pitää kiinni suunnitelmasta. Ei sitä jolkottelua tarvita kuin kerta viikkoon, mutta se on se kaikkein tärkein lenkki. Kesto mielellään yli kuin alle tunti. Ne 2-3 muuta lenkkiä kannattaa pitää siellä 35-45 min tuntumassa, mutta silloinkaan ei kannata mennä ihan kieli vyön alla, mutta saa mennä hiukan reippaammin. Tuolla rakennetaan pikkuhiljaa sitä peruskuntoa, mikä mahdollistaa treenin asteittaisen kuormituksen kasvattamisen.
Kyllä, mutta pikkasen viilaisin tätä ohjeistusta eli kuten tuossa linkatussa HS:n jutussa sanotaan niin treenin pitäisi olla lähtökohtaisesti 80 % kevyttä ja 20 % kuormittavaa. Eli jos viikossa tekee viisi juoksutreeniä niin yksi saa olla selkeesti rasittava.

Jos kyse on aloittelijasta, jonka peruskunto ei ole riittävällä tasolla niin silloin lähtisin ihan vain kevyillä, selkeesti alle tunnin kävelyn ja juoksun yhdistelmillä liikenteeseen. Viikon pitkäkestoisemman (90-120 min) treenin tekisin kokonaan kävellen, vaikka sauvojen kanssa.

Sitten kun peruskestävyys on riittävällä tasolla, mukaan tulevat vauhtikestävyystreenit vaikka lyhyillä vedoilla, yhtäjaksoisella pidemmällä vedolla (esim. 30-40 min) tai vauhtileikittelyllä. Näitäkin siis vain se 20 % viikon treeneistä eli lähtökohtaisesti yksi viidestä lenkistä. Loput olisi sitten kevyttä juoksua niin, että yksi lenkeistä on selkeä pitkälenkki ja kaksi muuta lyhyttä kevyttä lenkkiä. Sitten kun treenataan kovaa ja kroppa on siihen valmis (tavoitellaan vaikka maratonilla noin kolmen tunnin aikoja) niin viikossa on kaksi erilaista vauhtikestävyystreeniä.

About tällaiseen sapluunaan aika moni treeniohjelma nojaa.

“You never actually own a Patek Philippe, you merely look after it for the next generation.”

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Liverpool, HIFK
About tällaiseen sapluunaan aika moni treeniohjelma nojaa.
No ensin pitäisi juosta se viisi lenkkiä viikossa. Mä en enää tässä iässä tuollaiseen tahtiin pysty. Tai pystyisin, muttei huvita, neljä on mulle optimi. Ja leikkasit ovelasti pois sen kohdan, missä olin siirtynyt jo peruskunnon rakentamisessa siihen vaiheeseen, että treeniohjelmaa kannattaa ruveta muokkailemaan kohti noita suosituksia. Mun oletus oli, että peruskunto ei kysyjällä ollut tuolla tasolla, perustuen noihin lähtötietoihin.

Fordél

Jäsen
No ensin pitäisi juosta se viisi lenkkiä viikossa. Mä en enää tässä iässä tuollaiseen tahtiin pysty. Tai pystyisin, muttei huvita, neljä on mulle optimi.
Niin enhän todennutkaan, että aloittelijoiden tai kenenkään muunkaan pitäisi juosta viittä lenkkiä viikossa.

Ja leikkasit ovelasti pois sen kohdan, missä olin siirtynyt jo peruskunnon rakentamisessa siihen vaiheeseen, että treeniohjelmaa kannattaa ruveta muokkailemaan kohti noita suosituksia. Mun oletus oli, että peruskunto ei kysyjällä ollut tuolla tasolla, perustuen noihin lähtötietoihin.
Kyllä, mutta itse viilasin myös sen osalta "ohjeistusta" kun vasta ollaan kehittämässä peruskestävyyttä sille tasolle, että se on valmis kovempiinkin harjoituksiin.

“You never actually own a Patek Philippe, you merely look after it for the next generation.”

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Säännöllisyys on kaikkein tärkeitä, oli taso mikä tahansa ja oli sitten kyseessä ihan aloittelija tai vähän enemmän juossut. Mielummin 2-3xvk lenkki ihan millä vauhdilla tahansa ja tätä 10vk putkeen kuin pari viikkoa 5xvk ja pari viikkoa taukoa. Enkä mä ihan orjallisesti sykkeitäkään katsoisi aivan alussa. Jos on suht huono kunto niin sykkeetkin ovat tosi ylhäällä. Kyllä ne sieltä alas tulee kun viikkoja kuluu. Mielummin niin että ottaa kevyen lenkin kevyenä. Ja että kun tulee semmosen jälkeen kotiin niin on fiilistä että olisi voinut vielä jatkaakin.

Itse etsimässä sopivaa rytmiä kun uusi työmuoto alkanut. Toistaiseksi pitänyt 07-19-duunipäivinä vapaata hölkästä sitten 2x19-07 ja 6 vapaan aikana vetänyt 7 lenkkiä. Tuo määrä (7) siis 10 päivään ja tätä sitten.... syksyyn asti?

Toistaiseksi vetänyt lähes max 5km ja max 10km vuoroviikoin (nostaa motivaatiota kun kello näyttää kivoja aikoja), mutta nyt kun saavuttanut 10-kilsalla 4.16/km tason ja vitosella 4.00/km (tai pitäisi olla saavutettu, huomenna näkee) niin ideana ruveta noilla vauhdeilla tahkoamaan tehopäivinä enemmänkin ja harventaa max kellotuksia. Sitten kaikkea muuta fiiliksen mukaan tasaisesti. Vetoja en ole vielä vetänyt yhtäkään. Koko vuonna. Ehtiihän niitä myöhemminkin.

Fordél

Jäsen
Kannattaa myös ottaa kokonaisrasitus huomioon noita lenkkejä tehtäessä. Sekin kun paljon vaikuttaa siihen kuinka rasittava lenkistä tulee, oli vauhti mikä tahansa.

Itsellä tämä on nyt korostunut kun siirryttiin 2x klo 07-19, 2x klo 19-07 ja 6 vapaata työaikamuotoon. Tuossa duuniputken aikana sykkeetkin huitelevat vähän korkeammalla kuin vapailla.
Kokonaisrasituksen huomioimista ei voi korostaa liikaa. Ihminen kestää kyllä lyhyempiä pätkiä kovempaakin rasitusta ja epäsäännöllistä elämää, mutta pidemmällä tähtäimellä tulee noutaja.

Itsellä juoksuhommat taisi kaatua juuri tähän kokonaisraditukseen. Yhdessä elämänvaiheessa työ- ja matkustusrasitus lisääntyivät ja samaan aikaan unen kanssa tuli ongelmia. Stressitasot oli varmasti kivasti koholla. Juoksutreenit jatkuivat kuitenkin samaan tahtiin ja mukana oli paljon myös muuta liikuntaa.

Kokonaisrasitus kasvoi lopulta liian suureksi eikä kroppa enää kestänyt. Huomasin asian ekaa kertaa kunnolla yhdellä polkujuoksumaratonilla, jossa ekan parin kilsan jälkeen olin jo aivan hapoilla. Sinnittelin maaliin, mutta juoksun osalta hommat olivat taputeltu useaksi vuodeksi. Pidin taukoa juoksusta ja välillä kokeilin treenailla kevyesti. Ei vaan kulkenut ja sykkeet oli koholla.

Oikeastaan vasta tänä vuonna on alkanut tuntua, että juoksutreeni tarttuu taas ja kunto kohoaa. Nyt tähtäin on taas poluilla ja olisi hienoa päästä hölkkäilemaan vuoden parin sisään joku pitkä polkujuoksukisa. Maantiehommat on ehkä mun osalta taputeltu.

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Toistaiseksi vetänyt lähes max 5km ja max 10km vuoroviikoin (nostaa motivaatiota kun kello näyttää kivoja aikoja), mutta nyt kun saavuttanut 10-kilsalla 4.16/km tason ja vitosella 4.00/km (tai pitäisi olla saavutettu, huomenna näkee) niin ideana ruveta noilla vauhdeilla tahkoamaan tehopäivinä enemmänkin ja harventaa max kellotuksia.
On se niin kauheeta vetää yksinään että nyt saa riittää hetkeksi. Tai ainakin pari viikkoa odottaa seuraavaa. Hyvin kyllä reeni tarttuu tällä hetkellä. Jatketaan tahkoamista...

5km
19.3: 21.14
01.4: 20.41
16.4: 20.20
29.4: 19.53

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
On se niin kauheeta vetää yksinään että nyt saa riittää hetkeksi. Tai ainakin pari viikkoa odottaa seuraavaa. Hyvin kyllä reeni tarttuu tällä hetkellä. Jatketaan tahkoamista...

5km
On kyllä mahtavaa kehitystä! Kummasti antaa lenkkeilyyn motivaatiota tuollainen. Itselläni oli vähän samanlaista kehitystä aikoinaan salilla, kun esim. penkkiin sai laittaa lähes joka viikko ennätysraudat ja aina vaan nousi. Harmi vaan, että nykyään, kun keskityn enemmän kestävyysurheiluun, niin tulokset tahtovat junnata paikoillaan.

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
On kyllä mahtavaa kehitystä! Kummasti antaa lenkkeilyyn motivaatiota tuollainen. Itselläni oli vähän samanlaista kehitystä aikoinaan salilla, kun esim. penkkiin sai laittaa lähes joka viikko ennätysraudat ja aina vaan nousi. Harmi vaan, että nykyään, kun keskityn enemmän kestävyysurheiluun, niin tulokset tahtovat junnata paikoillaan.
Jep ja tänks. Toki todettava ettei ole ennätyslukemia (oisko joku karvan alle 19 mennyt pari kolme vuotta sitten... kun mara 3.08), mutta mukava päästä nopeasti alle 20 tasoon. Se kun on ensiksi saavutettava ennenkuin voi edes haaveilla omista ennätyslukemista tai tavoitteista.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viikingit, Spurs, narrit (pre 2014)
On kyllä mahtavaa kehitystä! Kummasti antaa lenkkeilyyn motivaatiota tuollainen.
On kyllä kovaa kehitystä kun ei ole kyse mistään hölkkävauhdeista. Huh. @Tombe76

Saiskohan itsekin taas kohta lenkkeilystä kiinni. Jäänyt ekan maratonin jälkeen tosi vähälle. Oli niin raskas kokemus, että katosi kokonaan fiilis juoksemiseen muutama vuosi sitten...

bart

Jäsen
Kysäistäänpä täälläkin vinkkejä, että miten voisi ehkäistä tai ainakin vähentää lenkkeilyn jälkeisiä selkäkipuja? Minulla on muutenkin ollut vuosikausia ongelmia selän kanssa ja nyt saa ainakin pari päivää kärsiä ikävistä selkäkivuista lenkin jälkeen.

Taustaa sen verran, että reilut 20v olen tehnyt toimistotöitä ja viimeistä paria vuotta lukuunottamatta liikuntaa ei ole tullut juuri harrastettua. Viime kesänä innostuin suunnistuksesta ja jonkin verran kävin myös asfaltilla lenkkeilemässä. Tänä vuonna on tullut juostua n. 2krt/vko sellaista keskimäärin 1,5h lenkkiä. Metsässä ei ole tullut tälle kesää vielä juostua; mietin, että voisiko tuo kovempi pinta olla syypää selkäsärkyyn. Viime vuonna ja alkuvuodesta kävin myös uimassa keskimäärin 2krt/vko n. 1,5h kerrallaan ja mielestäni selkä oli silloin parempi. Nyt kun hallit sattuneesta syystä ovat suljettuna, niin ei pääse kokeilemaan, että olisiko siitä apua.

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Liverpool, HIFK
@bart Keskikroppa kuntoon, etenkin vatsalihakset. Googlaa juoksijan lihastreeniohjelmia ja valkkaa mieluisat.

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
@bart Keskikroppa kuntoon, etenkin vatsalihakset. Googlaa juoksijan lihastreeniohjelmia ja valkkaa mieluisat.
Itse pääsin myös selkäkivuista tällä. Lisäksi kireät takareidet vetävät selkää väärään asentoon. Säännöllinen venyttely auttaa.

Toki yksi vaihtoehto on käydä osaavalla fysioterapeutilla, joka varmasti osaa antaa yksilöidyn reseptin selkäkipuihin.

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kolme kertaa viikossa tullut käytyä tänä keväänä yhteensä 22 kertaa 158 km, matkat välillä 5-12 km ja vauhdit 5:00-6:00/km.

"My name is TJ Markiewicz, I'm a real person."

bart

Jäsen
@Leon @MikGo Kiitokset vinkistä. Ihan varteenotettavia huomioita; takareisien kireys on ollut tiedossa ja olen yrittänyt niitä jonkin verran venytellä iltaisin. Vuosia sitten jo fysioterapeutti tuosta kireydestä huomautti. Tuosta keskikropastakin on ollut puhetta useasti. Täytyy noihin varmaan alkaa sitten panostaa enemmän. Muistelisin, ettei viime kesänä tilanne ollut näin paha kun osa matkasta tuli juostua metsissä. Mietinkin tuota kovan alustan merkitystä. Onkohan noilla juoksukengillä oikeasti kuinka paljon eroa vaimennuksen suhteen vai meneekö jo hifistelyksi?

Kummasti on muuten näin vanhemmiten alkanut kestävyysliikunta kiinnostavan. Sellaisena salaisena haaveena ollut triathlonin puolimatkan suorittaminen. Toki tuo pyöräily vähän mietityttää kun viimeisen 15 vuoden aikana ei varmaan ole tullut ajettua yhteensäkään ainakaan paljoa yli 100km ja toisekseen pyöräkin tarttis hankkia. Toki puolimaraton 90km pyöräilyn jälkeenkin tuntuu kovalta haasteelta. Oikeastaan uintiosuus ainoa, mistä uskoisin selviävän ongelmitta vaikka vauhti tuskin päätä huimaisi.

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Liverpool, HIFK
Mietinkin tuota kovan alustan merkitystä. Onkohan noilla juoksukengillä oikeasti kuinka paljon eroa vaimennuksen suhteen vai meneekö jo hifistelyksi?
Ei se hifistelyksi mene, mutta tuo kenkähomma on veteen piirretty viiva. Tai vähintäänkin se on täysin henkilökohtainen juttu, mihin vaikuttaa niin monta osatekijää, ettei toisen puolesta kannata antaa vinkkejä eikä yksikäsitteisiä vastauksia. Kokeiluksi se menee väistämättä. Toki netistä löytyy testiraportteja ja keskustelupalstoja, missä noita ominaisuuksia käydään läpi, niistä voi hiukan yrittää suodattaa sitä hyödyllistä informaatiota. Mulla on se periaate, että jos paikallistan jalkavaivan kengän syyksi, ne lentävät välittömästi pois juoksukäytöstä ja uutta paria tilalle. Ei ole halvin tie, mutta mieluummin maksan kuin kärsin.

Asfaltille olen löytänyt itselleni hyvät kengät, Skechers GoRun 7. Leveä lesti, kohtalaisen hyvä vaimennus, neutraalille asekeleelle ja tarpeeksi kiertojäykkä kenkä. Mä en tykkää löysistä tossuista. Adidaksen Solar Boostit ovat kanssa palvelleet hyvin. Niillä vetelen vauhdikkaammat lenkit. En ole mikään maileri, joten oikeasti vauhdikkaat juoksijat varmaan suosivat toisenlaisia kenkiä. Mutta kumpikin noista sopii mun tyylille hyvin myös hiekkateille ja tasaisille poluille. Mulla on leveyden lisäksi korkea jalkapöytä, mikä rajaa jotkut tossut heti pois. Mutta kuten sanoin, muuttujia on niin paljon, etten voi muuta suositella kuin kokeilla niitä jalkaan kaupassa. Kun löydät hyvät, osta toiset varastoon ja mahdollisuuksien mukaan pysy merkki- ja malliuskollisena.

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
On se ihme homma, kun vuosikymmeniä harrastanut juoksulenkkejä, mutta nyt vasta sain aikaiseksi hommata kunnon aurinkolasit tähän harrastukseen. Mikähän siinä on ollut, että lenkkareihin ym. kyllä panostaa, mutta kaikenmaailman terassilasilelu-laseilla tähän asti pitäny vetää, jotka ei pysy päässä ja huurtuu nopeasti. Noh, nyt on yks ihmiskunnan ongelmista ratkaistu sitten :D

7-6, 106-105, 3-0

JoMe84

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canada. TPS 94-95. Gostisbehere, Flyers. ManU 93-》
Pääs paino nousemaan lähes 100 kiloon ja oli pakko tehdä asialle jotain. Varovaisesti aloiteltiin ja pikkuhiljaa nostettiin sykkeitä, kalorien kulutusta ym.
Tänään löin tauluun oman ennätyksen, eli 1500 kcal ja 21 tuhatta askelta. Huolelliset venyttelyt päälle ja ai että mikä olo. Painokin tippunut jo 90 kilon hujakoille.

Iso-Pebe

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tämmöiselle ylipitkien matkojen tahkoajalle tehoharjoittelujaksot on aika tuskaa. Kun tahkoaa pitkään 4-6 tuntisia hidasvauhtisia polkujuoksu-, mtb- ja yhdistelmälenkkejä ja paljon vielä mäkeen, niin ne kaikki vähäisetkin korkean intensiteetin hapenotto- ja nopeusominaisuudet katoaa käsittämättömän tehokkaasti. Sitten, kun pitäisi vetää lyhyitä lenkkejä sileällä 3-6 minuutin intervalleilla, niin tekeminen on aivan karmealla tasolla: jalat aivan betonia ja hapenotollinen tuska alkaa jo matalilla sykkeillä. Lenkille lähteminen tuntuu aina tervanjuonnilta, vaikka sen jälkeen fiilis onkin hyvä. Pitäisi nyt vaan jaksaa muutama viikko tsempata, niin oppisi taas liikkumaan hieman ripeämmin.

Arancionero

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kyllä, ja pyöräilylle vahva suositus. Itse käytin sitä aikanaan korvaamaan osaa pk-lenkeistä, ja juoksu meni selkeesti eteenpäin. Jalat tuntuivat juostessa tuoreemmilta, kun esim. iskutusta ei tullut samalla tavalla, kun jos olisi vetänyt kaikki viikon treenit juosten.

Toki pyöräilyssäkin pitää huomioida, että pitää sykkeen alhaalla ja kadenssin eli poljinnopeuden riittävän suurena, jolloin pyöräily on aidosti kevyttä. Pyöräilylläkin on helppo saada jalat jumiin ja tukkoon.
Pyöräilylle vahva suositus myös täältä. Siinä tapauksessa, että "panostaa" laajemmin juoksuun, on tosiaan ihan suositeltavaa, että korvaa juuri pk-lenkkejä pyörällä. Tuo @Fordél in antama ohje kannattaa tosiaankin huomioida, sillä varsinkin maantiepyörällä on "paha tapa" kannustaa tehojen nostamiseen. On myös syytä huomioida, että suurimmalla osalla meistä tavallisista tallaajista aerobinen kynnys on fillarilla matalampi, kuin juosten eli maitohapon tuotto alkaa jo matalammilla sykkeillä. Nyrkkisääntönä on kymmenen lyönnin ero: eli jos aerobinen kynnys on juostessa 150, on se pyöräilyssä 140. Tämä kuitenkin saattaa vaihdella paljonkin henkilöstä riippuen.

Eli jos pk-pohjan kehittäminen on tavoitteissa, niin pyöräillessä kannattaa kyllä malttaa mielensä ja hillitä kisailuviettiä kaikkien mahdollisten Movistar-paitaisten tyyppien kanssa :).

Arancionero

Fordél

Jäsen
On myös syytä huomioida, että suurimmalla osalla meistä tavallisista tallaajista aerobinen kynnys on fillarilla matalampi, kuin juosten eli maitohapon tuotto alkaa jo matalammilla sykkeillä. Nyrkkisääntönä on kymmenen lyönnin ero: eli jos aerobinen kynnys on juostessa 150, on se pyöräilyssä 140. Tämä kuitenkin saattaa vaihdella paljonkin henkilöstä riippuen.
Kyllä, itsellä se meni juuri näin eli pyörällä pk-lenkit meni noin 10 lyöntiä matalammalla sykkeellä.

5km
Kovaa menoa ja hyvää kehitystä, ei voi muuta sanoa. Ite vaan unelmoin tämmösistä ajoista. Parhaimmillaan meni kympin katukisassa vika femma 21 minsaan, mutta tästäkin on jo viisi vuotta:) Nyt ei varmaan pääsisi edes 25 minsaan. Täytyykin joskus kesällä testata.

Millä kilsavauhdilla muuten vedät tonnin vetoja jos sellasia on ohjelmassa?

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Millä kilsavauhdilla muuten vedät tonnin vetoja jos sellasia on ohjelmassa?
Mä vedän näitä tosi harvoin ja varmaan yleensä aina liian kovalla vauhdilla. Toisaalta sehän on varmaan nyrkkisääntönä hyvä että jos pystyy vetämään vedot aika samaan tahtiin tai niin että viimeisin on nopein niin ei silloin ainakaan ihan päin persettä ole mennyt. Viitaten ekaan tonninvetotreeniin joskus 8v sitten jossa 1.veto oli jotain 3.35, 2. 4.10 ja viimeinen 4.40.

Elokuussa kävin testaa 1.kertaa ikinä vetoja yo-kentällä kun satuin lapsuuden maisemiin lenkkarit mukana. Silloin vedin 6x1km ~3.45-vauhdilla ja viimeinen nopein. Palautus 2min ja paikallaan. Olin kyllä ehkä hivenen paremmassa kunnossa kuin juuri nyt. Vähän mietin että ensi viikolla voisi (yrittää) juosta jonkun lenkin jossa alkuun 2km lämpöä ja sitten 6-8×1km 500m hölkkäpalautuksella. Ehkä kokeilen sitä nelosta noissa. Garminin mukaan vedot ja jos sattuu alkamaan juuri pahimpaan ylä/alamäkeen niin sitten osuu.

Eilen tuli korona-8vk täyteen ja näihin viikoihin jokaiseen min 50km ja ka.61km. Kympinkin kävin huitasemassa. Kunto jatkaa nousuaan mutta painoa pitäisi kohta ruveta saamaan pois. Vielä on 7-8kg "ylipainoa". Tossä vkloppua tuli vähän takapakkia tässä.

10km:
27.3: 44.40
09.4: 43.40
22.4: 42.43
09.5: 42.12 (liian kova alku, 1. 5km 20.53, max syke mittarin mukaan lopussa 199, joten oli aika kaikki pelissä... taas.)

Edit: turhan usein joutuu yksin juoksee. Jos jotakuta kiinnosta paskat jutut ja esim. pitkä lenkki (5-6min/km 2-3h "HPK:n kannatusalueella"), niin saa laittaa yksäriä. Myös hyvää vetotreeniä varten (esim yo-kenttä) olen itsekin valmis autoilemaan. Noita tehojuoksujakin kun on kuhtuu ilkeä yksin suorittaa.

Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Mä vedän näitä tosi harvoin ja varmaan yleensä aina liian kovalla vauhdilla. Toisaalta sehän on varmaan nyrkkisääntönä hyvä että jos pystyy vetämään vedot aika samaan tahtiin tai niin että viimeisin on nopein niin ei silloin ainakaan ihan päin persettä ole mennyt. Viitaten ekaan tonninvetotreeniin joskus 8v sitten jossa 1.veto oli jotain 3.35, 2. 4.10 ja viimeinen 4.40.

Elokuussa kävin testaa 1.kertaa ikinä vetoja yo-kentällä kun satuin lapsuuden maisemiin lenkkarit mukana. Silloin vedin 6x1km ~3.45-vauhdilla ja viimeinen nopein. Palautus 2min ja paikallaan. Olin kyllä ehkä hivenen paremmassa kunnossa kuin juuri nyt. Vähän mietin että ensi viikolla voisi (yrittää) juosta jonkun lenkin jossa alkuun 2km lämpöä ja sitten 6-8×1km 500m hölkkäpalautuksella. Ehkä kokeilen sitä nelosta noissa. Garminin mukaan vedot ja jos sattuu alkamaan juuri pahimpaan ylä/alamäkeen niin sitten osuu.
Hyvät ovat vauhdit. Ei ole tosiaan ihan helppoa juosta noita niin, että vika on nopein. Helposti lähtee heti ensimmäisillä puskemaan liian kovaa eikä vedoista tule nousujohteisia.

Itsellä on ensi viikolla ohjelmassa vk-treeninä: verryttely + 1x8 min kovaa + 3-4 x 1 km kovaa (palaututukset välissä) + loppuverkka. Hirvittää jo etukäteen toi treeni:) Tähän mennessä vetänyt maksimissaan neljä tonnin vetoa, ja nyt pitäisi niitä ennen vetää lähes tuplasti pitkä veto. No vauhtihan se on joka tappaa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy