Juokseeko kukaan täällä enää edes satunnaisesti ns. paljasjalkatossuilla? Itselläni oli joskus sellaiset ja mielestäni niillä juokseminen tuntui erittäin hauskalta. Mutta vaikka kuinka yritin totuttaa jalkani niihin pikkuhiljaa, seurauksena oli luupiikki kantapäässä. Sitä paranneltiinkin sitten kokonainen vuosi ennenkuin pystyi taas juoksemaan. Pirullinen vaiva.
Ekat Nike Freet tuli ostettua joskus 2007? Silloin niitä ainakin mainostettiin paljasjalkakenkinä. Mulla ne on aina toiminut juoksussa hyvin mutta veikkaan, että aika monella alkaa tulla herkästi kipuja tai penikkatautia jos juoksee pidempiä matkoja ja etenkin asfaltilla.Juokseeko kukaan täällä enää edes satunnaisesti ns. paljasjalkatossuilla? Itselläni oli joskus sellaiset ja mielestäni niillä juokseminen tuntui erittäin hauskalta. Mutta vaikka kuinka yritin totuttaa jalkani niihin pikkuhiljaa, seurauksena oli luupiikki kantapäässä. Sitä paranneltiinkin sitten kokonainen vuosi ennenkuin pystyi taas juoksemaan. Pirullinen vaiva.
Nike free 5.0 oli kyllä muuten aivan loistava kenkä talvikeleihin. Jostain syystä pohjan materiaali oli jäällä mielettömän pitävä, eikä koskaan ollut liukastuminen edes lähellä.Ekat Nike Freet tuli ostettua joskus 2007? Silloin niitä ainakin mainostettiin paljasjalkakenkinä. Mulla ne on aina toiminut juoksussa hyvin mutta veikkaan, että aika monella alkaa tulla herkästi kipuja tai penikkatautia jos juoksee pidempiä matkoja ja etenkin asfaltilla.
Pururadalla ja poluilla noilla on kyllä kiva juosta kun se kenkä on niin kevyt.
Esim. jos itseäni mietin niin vaikka juoksutekniikka ei ole muuttunut vuodesta 2007 niin silloin oli painoa ehkä 70 kg, nyt sitä on 85, välillä 90. 20 kg on jo aika iso ero siinä millaista kuormaa jalkojen päälle juostessa tulee ja millaisen vaimennuksen tarvitsee.
Nyt kun päästiin sivuamaan GPS-kelloja, niin minkäslaisia kokemuksia Suunnon kelloista porukalla on? Jokusen päivän tuon merkin malli numero 5 on rannetta koristanut, ja vaikuttaa ihan pätevältä peliltä, mutta torstaisen porrastreenin lukemat hieman mietityttävät. On tässä edelleen vyötäröllä reippaasti rasvaa ja harjoitus oli kyllä erittäin rankka omalle tasolle, mutta tuon harjoituksen datan mukaan n. 1,5h intensiivisen porrastreenin jossa keskisykkeet olivat 150 paremmalla puolen, tuli poltettua yli 1700 kcal. Kuulostaa ihan tolkuttomalta määrältä?
Uskaltaako noihin luottaa edes suuntaa antavasti, vai onko noissa lukemissa selvää heittoakin?
Asicsit on niin ysäriä. Kohderyhmänä vissiin kanta-astujat. Ainoa merkki, joka on aiheuttanut mulle jalkavaivoja.
@Tombe76 mitä matkaa juokset DS-Trainerillä? Nopeasti analysoituna tuo vaiva kuulostaa siltä, että joko kenkä vetelee viimeisiään tai vaimennus ei vain yksinkertaisesti riitä. Voi riippua alustasta tai ihan vain yksilöstä. Ilmeisesti tulee juostua paljon. Tarvitsetko holvikaarelle tukea, jota DS-Trainer antaa?
Mä en tarvitse muuta kuin vaimennuksen, mitä nyt ehkä hiukan kiertojäykkyyttä. Tuettuja kenkiä nyt nykypäivänä kukaan enää ostaa, ellei ihan oikeasti tarvitse. Ja sitä vaimennusta Asicsilta löytyy, siksi aikanaan otinkin kokeiluun. Mun ongelma on luultavasti se kantaosan muotoilu. Kengän yläreuna painaa mun akillesta, ei paljon, mutta juuri riittävästi. Ja siitä ne mun ongelmat maallikkonäkemyksen ja jälkiviisauden mukaan johtuvat. Kun vaihdoin Adidaksiin, huomasin selkeän eron siinä istuvuudessa vaivan ollessa vielä päällä. Kertauksena vielä, mulla on leveä jalkaterä ja korkea jalkapöytä, juoksen hiukan päkiävoittoisesti, en siis tule kantapää edellä maahan.Kyllä Asicsilta löytyy kenkää nykyisin lähes joka lähtöön. Aikaisemmin painottui tuettuihin ja vaimennettuihin kenkiin. Mullekin Asics on aiheuttanut ainoat vaivat, mutta se ei ollut Asicsin vika vaan mun, kun ostin ensimmäisinä juoksulenkkareina aivan vääränlaiset kengät. Sen jälkeen olen juossut tuhansia kilsoja Asicseilla ilman ongelmia.
Voi olla jumi päällä. Siihen voi auttaa myös rullaaminen. Mutta se juurisyy oli mun oma analyysi, en voi toisen puolesta sanoa, mikä mättää. Paras neuvo, minkä voin antaa: suosittelen osaavalla fysioterapeutilla käyntiä. Mulla oli kuulemma akillekset ihan jumissa. Sain manipulaation lisäksi kotirullausvinkit ja vaiva lähti eikä ole takaisin tullut. Sitä en sitten osaa sanoa, mikä osuus oli tossuilla vaivaan ja fyssarilla tai tossujen vaihdolla vaivojen lähtöön, kunhan arvailen. Aikani rullailin säännöllisesti kenkämerkin vaihdon jälkeen, vaikka oireet katosivat. Nyt teen sen vain tarpeen mukaan, todella harvoin siis. Luultavasti se pohkeiden manipulointi oli ratkaiseva tekijä kuntoutumisen alussa. Juoksutyyliä en muuttanut, eli en usko sen olleen juurikaan tekemisissä plantaarien kanssa.Normaaleilta kuulema näyttivät akilleet ultrassa... vaikka oli törkeän kipeät edelleen. Tai ei koko jänne. Mutta sormilla kun otti pihtiotteella oikeasta paikasta niin kyllä tuntui. ja löytyy se kohta vieläkin.
Adidaksetko tähän vaivaan auttaa?
Nyt tuli..Leveä lesti, päkiävoittoinen askellus ja akillesvaivat. Tuohan viime vuosina on ollut se pahin vaiva ja on se tuolla jalassa vieläkin. Tosin oppinut sen kanssa elämään. Viime vuoden keväänä työpaikkalääkäri lähetti ihan ultraankin, kun halusin selvyyttä mikä akillesjänteissä mättää. Se päätti silloin todella hyvän nousukunnon...
Ok, no hemmetti. Sinäkään et varmaan harrasta nastakenkä-juoksua, kun akilles-kipuja on. Se töksähtelyhän pistää akillekset,pohkeet ja niveletkin aika koville hyvälläkin juoksutekniikalla. Itse ainakin siirryn silloin juoksumatolle, jos tiet liian liukkaat.
Itse olen juossut viimiset noin kymmenen vuotta ulkona läpi talvenkin ilman nastoja ja ilman ongelmia. Ehkä pari kertaa kaatunut. Kun keskittyy pitämään askeleen rentona niin ainakaan mulle ei ole tullut talven juoksuista jumeja tai loukkaantumisia. Toki välillä voi mennä sisälle radalle tai matolle juoksemaan vetoja, joissa tarvitaan enemmän pitoa. Tosin jos tulevat talvet ovat viime talven kaltaisia niin läpi talven juoksemisessa ei pitäisi olla ongelmia.