Ratapihalle uusi monitoimihalli?

  • 274 998
  • 1 741

raisionjoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tää virsi jaksaa aina huvittaa, mainostetaan miten maksetaan vähän enemmän veroa johonkin Kaarinaan tms. todella edistykselliseen risteykseen. :D
Vaikka itsekin harmillisesti kannan veroni nykyään yhteen näistä mitäänsanomattomista suurtalousalueen kunnista, enkä sitä kautta enää ole kovinkaan altis sille kuinka paljon muutto Artukaisista ratapihalle, raitiotiehanke tai mikään muukaan keskustaan rakennettava monttu tai monumentti helpottaa/vaikeuttaa omaa elämää, niin kyllä tää muutaman vuoden takainen Aamusetin puheenvuoro jaksaa entistä turkulaista hymyilyttää.
 

Liitteet

  • 20645338_10155201207844340_1888186146180076876_o.jpg
    20645338_10155201207844340_1888186146180076876_o.jpg
    270,8 KB · kertaa luettu: 303

Milvus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere
Sen enempää jääkiekkoon tai monitoimihalliasiaan liittymättä, totean vain ettei aivan joka asiassa ole syytä kadehtia Tamperetta.
Turku on varsinkin kesällä esteettisesti kaunis ja toiminnoiltaan uskomattoman miellyttävä kaupunki.

Tampereen kahden järven väliin ahtaasti rakennettu kokonaisuus, on aiheuttanut sen että nykyisenä ahneuden aikakautena ovat ns. kovanrahantalot valloittaneet tavalliselta kansalaiselta vesimaisemat Verkarannassa, Rantaratinassa, Santalahdessa. Pian voi Näsijärven ulapasta nähdä pieniä sirpaleita enää Pispalanharjulta, jossa sentään ahneus ei ole ulottunut kaikkiin mataliin puutaloihin.

En ihmettelisi, jos joku valopää ehdottaisi Aleksanterin kirkon purkamista Hämeenpuistosta, sijaitseehan se ydinkeskustassa, hävyttömän kalliilla tonttimaalla.
 

Lehmussaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, Rangers, TPS
Sen enempää jääkiekkoon tai monitoimihalliasiaan liittymättä, totean vain ettei aivan joka asiassa ole syytä kadehtia Tamperetta.
Turku on varsinkin kesällä esteettisesti kaunis ja toiminnoiltaan uskomattoman miellyttävä kaupunki.

Tampereen kahden järven väliin ahtaasti rakennettu kokonaisuus, on aiheuttanut sen että nykyisenä ahneuden aikakautena ovat ns. kovanrahantalot valloittaneet tavalliselta kansalaiselta vesimaisemat Verkarannassa, Rantaratinassa, Santalahdessa. Pian voi Näsijärven ulapasta nähdä pieniä sirpaleita enää Pispalanharjulta, jossa sentään ahneus ei ole ulottunut kaikkiin mataliin puutaloihin.

En ihmettelisi, jos joku valopää ehdottaisi Aleksanterin kirkon purkamista Hämeenpuistosta, sijaitseehan se ydinkeskustassa, hävyttömän kalliilla tonttimaalla.
Tykkäyksiä näköjään tulee, mutta joudun valitettavasti kertomaan, että tämän viestin sisältö ei ole totta.

Tänä "ahneuden aikakautena" nimenomaan Tampereella on palautettu rantoja asumisen ja jkpp- käyttäjien haltuun sen sijaan, että ne olisivat täynnä kaupunkimotareita. Yleensä kun joku lainatun tekstin mukaisesti Tampereella kirjoittaa niin kyse on auton ratin takaa maailmaa katsovasta. Kun miettii, minkä verran ihmisiä per auto yleensä on kyydissä ja vähintään yhden olisi syytä pitää katseensa tiessä, on ihan hyvä, että auton ratin takaa ei sen kummempia maisemia avaudu. Mietitään vaikka Ranta-Tampellaa nykyään ja verrattuna aikaan ennen tunnelia. Eihän niitä voi edes verrata toisiinsa. Toinen oli moottoritien piennar ja toinen on puisto. Santalahdenpuistosta näkyy Näsijärven ulappa oikein hyvin. No miksei näy autoilijoille? Koska liikennemäärä on aivan posketon ja kaistoja parhaimmillaan vierekkäin 8. Ilman meluvallia tilanne Santalahdenpuistossa olisi sietämätön.

Verkarannassa ja Rantaratinassa on myös hienot mahdollisuudet ulkoiluun ja oleskeluun. Myös vesistöt näkyvät hyvin.

Kukaan ei ole ehdottanut Aleksanterin kirkon purkamista. Kummallista ongelmien väkisin keksimistä. Ja kyllähän sitä nyt kaupungissa kaikenlaisia ehdotuksia tulee koko ajan. Kannata pelkistä ehdotuksista ihan noin itseensä ottaa.

Turku ja Tampere ovat molemmat hienoja kaupunkeja sekä kesällä että talvella. Molempien halleissa on omat puolensa, mutta omaan makuun Tampereen halli vie voiton selvästi.
 

Milvus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere
Tykkäyksiä näköjään tulee, mutta joudun valitettavasti kertomaan, että tämän viestin sisältö ei ole totta.

Tänä "ahneuden aikakautena" nimenomaan Tampereella on palautettu rantoja asumisen ja jkpp- käyttäjien haltuun sen sijaan, että ne olisivat täynnä kaupunkimotareita. Yleensä kun joku lainatun tekstin mukaisesti Tampereella kirjoittaa niin kyse on auton ratin takaa maailmaa katsovasta. Kun miettii, minkä verran ihmisiä per auto yleensä on kyydissä ja vähintään yhden olisi syytä pitää katseensa tiessä, on ihan hyvä, että auton ratin takaa ei sen kummempia maisemia avaudu. Mietitään vaikka Ranta-Tampellaa nykyään ja verrattuna aikaan ennen tunnelia. Eihän niitä voi edes verrata toisiinsa. Toinen oli moottoritien piennar ja toinen on puisto. Santalahdenpuistosta näkyy Näsijärven ulappa oikein hyvin. No miksei näy autoilijoille? Koska liikennemäärä on aivan posketon ja kaistoja parhaimmillaan vierekkäin 8. Ilman meluvallia tilanne Santalahdenpuistossa olisi sietämätön.

Verkarannassa ja Rantaratinassa on myös hienot mahdollisuudet ulkoiluun ja oleskeluun. Myös vesistöt näkyvät hyvin.

Kukaan ei ole ehdottanut Aleksanterin kirkon purkamista. Kummallista ongelmien väkisin keksimistä. Ja kyllähän sitä nyt kaupungissa kaikenlaisia ehdotuksia tulee koko ajan. Kannata pelkistä ehdotuksista ihan noin itseensä ottaa.

Turku ja Tampere ovat molemmat hienoja kaupunkeja sekä kesällä että talvella. Molempien halleissa on omat puolensa, mutta omaan makuun Tampereen halli vie voiton selvästi.


Kiitos, hyvin kirjoitetusta palautteesta, se että vastauksessa ollaan sisällöllisesti kuutamolla johtunee vain epäselvästä alkuperäistekstistä.

Olen asunut vajaat 40 vuotta Tampereella, taajamissa, mutta aivan ydinkeskustan alueella pääosan, kymmeniä vuosia siis. Hävettävän paljon löytyy perspektiiviä siihen, mitä Tampere oli ja mitä on nykyään.
Silmitön asemakaavan ja projektien ihailu on näkemys yhdeltä laidalta, todellisuuden joskus negatiivinenkin hahmottaminen selkiytyy kuitenkin vasta kun kuuntelee virallisten totuuksien ohi paikallisten asukkaiden kommentointia.

En omista autoa, ja vesimaiseman toki näkee läheltäkin kun menee aivan rantaviivaan missä tahansa Suomessa.

Aleksanterin kirkon purkaminen oli vitsi. Ei sitä kukaan ole ehdottanut.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo

Lehmussaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, Rangers, TPS
Kiitos, hyvin kirjoitetusta palautteesta, se että vastauksessa ollaan sisällöllisesti kuutamolla johtunee vain epäselvästä alkuperäistekstistä.

Olen asunut vajaat 40 vuotta Tampereella, taajamissa, mutta aivan ydinkeskustan alueella pääosan, kymmeniä vuosia siis. Hävettävän paljon löytyy perspektiiviä siihen, mitä Tampere oli ja mitä on nykyään.
Silmitön asemakaavan ja projektien ihailu on näkemys yhdeltä laidalta, todellisuuden joskus negatiivinenkin hahmottaminen selkiytyy kuitenkin vasta kun kuuntelee virallisten totuuksien ohi paikallisten asukkaiden kommentointia.

En omista autoa, ja vesimaiseman toki näkee läheltäkin kun menee aivan rantaviivaan missä tahansa Suomessa.

Aleksanterin kirkon purkaminen oli vitsi. Ei sitä kukaan ole ehdottanut.
Omat ensikokemukset ovat 30 vuoden takaa, joten perspektiiviä löytyy täältäkin. Hävettävän paljon sekin? No ehkä sitten. Sulla on ehkä eri paikalliset tutut, mutta nimenomaan nykymenosta omat tutut ovat pääsääntöisesti oikein mielissään. Mistään virallisista totuuksista en ole puhunut.

Sulla on viestintä edelleen niin epäselvää, että on aika absurdia sanoa keskustelun toisen osapuolen olevan kuutamolla. Ja kaiken lisäksi ihmeellisen langan olet valinnut tälle valitusvirrelle. Varsinkaan, kun vieläkään ei ole mitään konkreettista esitetty. Jostain "projekteista" puhut sen tarkemmin avaamatta. Ehkä keskustelua olisi syytä jatkaa jossain ihan muualla (tai ennemmin lopettaa kokonaan). Kaupungit kehittyvät ja kaikkia ei voi miellyttää. Ei Turussa eikä Tampereella.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tampereen kahden järven väliin ahtaasti rakennettu kokonaisuus, on aiheuttanut sen että nykyisenä ahneuden aikakautena ovat ns. kovanrahantalot valloittaneet tavalliselta kansalaiselta vesimaisemat Verkarannassa, Rantaratinassa, Santalahdessa. Pian voi Näsijärven ulapasta nähdä pieniä sirpaleita enää Pispalanharjulta, jossa sentään ahneus ei ole ulottunut kaikkiin mataliin puutaloihin.

Nyt on kyllä outo mielipide. Tampereella ei ole koskaan ollut näin paljon rantanäkymiä. Löytyy rantaväylä aina Arboretumilta Kaupinojan saunalle saakka ja entisen Kekkonen-Paasikivitien sillalle avautuu keväällä puisto mistä näkee Näsijärvelle ilman liikenteen melua paremmn kuin koskaan.

Se on tietenkin totta, että persaukiset eivät asu Tampereellakaan näiden näkymien äärellä, mutta eivät persaukiset turkulaisetkaan asu keskustassa Aurajoen rannalla tai meren rannalla.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Oi sitä hetkeä, kun olenkin jo hoitokodissa ja täällä on ratikat ja monitoimihalli. Sitten heräsin.

Olen joo noiden kahden kannattaja, menevätkin itsellä aika rinta rinnan. Saisihan sitä lätkämatsiinkin aika monelta suunnalta katsojia, jotka eivät ehkä valittaisi autojonoista ja parkkipaikoista. Sitten heräsin.

Turussa edetään asiat irti toisistaan, mikä vähän häiritsee itseä. Joo, on kaupungin hankkeet ja muiden hankkeet, mutta silti... Noilla on samoja käyttäjiä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Näin ulkoapäin näyttää aivan ilmiselvältä, että ratikan on tehtävä paluu Turkuun, paitsi liikenteen sujuvoittamiseksi, niin jo ihan imagosyistä mikäli muuttovoittoa halutaan.

Tätä sujuvoittamista ei vain haluta nähdä. Ihmettelen toki asiassa sitä, että onko turkulaisista vaan niin paljon luontevampaa ruuhkankin keskellä päästää ne bussit pysäkiltä eteen. Ja samaan aikaan bussissa sisällä kirotaan ahtautta ja myöhästelyä. Eihän tuo autoilijoita omassa kuplassaan kosketa. Ja silti ne bussien käyttäjät antaa Fölin kyselyissä ihan hyvää arvosanaa. Vastaisi edes he, jotka ei busseja käytä.

Lisäksi Föli pitää etujaan turhan piilossa. Jos on etuja vaikka kiekkomatseihin tai teatteriin, pitää usein kävijän itsensä etsiä se tieto. Eikö Föli vaan halua lisää käyttäjiä? Jos houkuteltaisiin seuraamaan kulttuuriakin enemmän julkisen avulla, olisiko ehkä vastaanotto ratikallekin parempaa? Hyvä se on tällaisen ajokortittoman arvailla, kun on siihen julkiseen osannut totutella.

Joo keksisin tästä kaavoituspuolesta pitkästikin jotain kirottavaa, mutta ehkä jaksan laittaa sen joskus tuonne vapaan Turku-ketjuun.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
niin jo ihan imagosyistä mikäli muuttovoittoa halutaan.
Itse käyttäisin sen min. 300 miljoonaa imagonkohottamiseksi aivan muuhun, kuin rakentamalla ratikan Itä-Turusta keskustaan. Turun raitiotiehanke on varsinkin taloudellisesta näkökulmasta niin surkea, että itse äänestän ensi vaaleissa vaikka Jethroa, kunhan hanke ei miltään osin nykyisen kaltaisena toteudu.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Ymmärrän hyvin tämänkin näkökulman. Tulevaisuudessa kasvukolmio-käsitteestä voidaan tällä menolla luopua, kun Suomen elinvoima keskittyy pääradan varteen, ja tavallaan kaunis asia on se, miten moni turkulainen on tämän käsittämättömän omaan polveen ampumisen kanssa ihan sujut. Kaupunki, joka päätti käpertyä itseensä, ja näivettyä muiden keskisuurten maakuntakeskusten yhdentekevään joukkoon. Samat ihmiset ovat toki valmiita uhraamaan vaikka Turun linnan jos siihen on mahdollisuus saada joku Puolimatkan tai Vaisteen betonimöhkäle tilalle, tämä tarina on ihan tuttua jo vuosikymmenten ajalta, nimikin sille on.

Yritykset eivät halua investoida kaupunkiin joka ei houkuta osaajia nykyaikaisella elämäntavalla. Turussa tuntuu, että ihmisten elintason laatu elää ja kuolee sen mukana, miten kätevästi autolla pääsee joka paikasta kansitakit kahisten Myllyn Prismaan. Kannattaa tsekata esim. IT-alan investoinnit verraten Ouluun ja Tampereeseen. Koko Varsinais-Suomen talous on riippuvainen äärimmäisen suhdanneherkkien teollisuuksien alihankintaketjuista. Veikkaan, että Valmet Automotiven lisäksi ei montaa firmaa löydy jolle kelpaa samanlainen pitkin Suomen kantabaareja räävitty luuserilauma hihnalle, siinä saattaa olla Meyerin katraskin ihmeissään vielä, että mitä on menty ostamaan.
Hmmmm. Ok.

Voitko laittaa nuo Oulun ja Turun IT-investoinnit vaikka viime vuosikymmeneltä, niin voin perehtyä asiaan. Kannattaa varmaan perehtyä mikä se ”Turun tauti” on ja oliko sille kovinkin suuri kannatus kansan keskuudessa. Lisäksi pääradan vastineeksi on tulossa ”tunnin juna”(oikeesti vain vartin nopeampi kuin nykyinen), mutta sillä saadaan esimerkiksi Lohja samaan rataan mukaan. Tässä Turku on ollut melko aktiivinen ja enkä ihan usko tuohon päärata keskittymään sen jälkeen.

En ihan saa kiinni mikä tämä sinun agenda tässä on, mutta oletko tosissaan sitä mieltä,
että Turkua olisi viime vuosina kehitetty autoilu edellä? Ja siis oletko sitä mieltä, että ratikka nykyisellään olisi jollain tapaa kannattava investointi kaupungilta? Maksaako imagona takaisin? Ihan oikeasti ratiotie varissuolta keskustaan.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
En ihan saa kiinni mikä tämä sinun agenda tässä on, mutta oletko tosissaan sitä mieltä,
että Turkua olisi viime vuosina kehitetty autoilu edellä? Ja siis oletko sitä mieltä, että ratikka nykyisellään olisi jollain tapaa kannattava investointi kaupungilta? Maksaako imagona takaisin? Ihan oikeasti ratiotie varissuolta keskustaan.

Minulta ei kysytty, mutta minusta tämä näkyy ihan siinä, että kevyttä liikennettäkin syrjitään. Sitten kun tajutaan, että hups, piti pyöräteitäkin saada jonnekin, toteutetaan noitakin tipoittain ja jonkinlainen selkeä kokonaisuus puuttuu.

Varissuon busseilla jos kulkee, tietää tuon olevan kannattava reitti ratikalle. Eikä vain siksi, että Varissuon asukkaat pääsisi keskustaan, vaan siksi että matkan varrelta löytyy vaikka mitä tärkeitä palveluja. Ja Kupittaankin (+Tyksin) palvelut työpaikkoineen tulee vaan lisääntymään.
 
Viimeksi muokattu:

charlieglide

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ihan oikeasti ratiotie varissuolta keskustaan.

Kannattaa pitää mielessä että tuo on vain yksi haaroista, joka tosin rakennetaan ensimmäisessä vaiheessa. Tehtiin Tampereellakin Hervannastakin keskustaan, vaikka toki ei aivan Varissuohon verrattavissa ole, mutta väestökeskittymänä vastaava.
Sama raitiotien suunnittelija kuitenkin ollut Tampereen ratikalla joten eiköhän heihin kannata tässä luottaa.

Mutta tämä asia menee nyt jokseenkin ohi aiheen, vaikka Ratapihan halliin tavallaan liittyykin.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Minä en kannata sen paremmin uutta hallia kuin raitiovaunujakaan.
Hallia en kannata siitä syystä, että vanhassa hallissa ei ole mitään vikaa.
Miksi korjata jotain suurella rahalla, mikä ei ole rikki?
Tiedän että saan vasta-argumentteja siitä, että halli on väärässä paikassa ja siksi ihmiset eivät käy peleissä.
Kuitenkin syy siihen, että ihmiset eivät käy peleissä on se, kun joukkue rämpii. Ei halli väärä paikka.
Muistakaa viime kevään play off pelejä kun TPS:n peli kulki, niin hallissa oli porukkaa lähes täysi tupa.

Sitten tuohon raitiovaunuun. Ymmärrän sen jos raitiovaunua puuhattaisiin esim. Hirvenasalosta tai Kaarinasta Turun keskustaan, mutta se että joku kiihkeästi haluaa raitiovaunulinjan Varissuolta keskustaan, sitä en ymmärrä.
En usko että nyt eikä tulevaisuudessa ne Varissuolla asuvat ihmiset olisivat kaikkein potentiaalisimpia henkilöitä jotka käyvät työssä tai muutenkaan Turun keskustassa.
Jos olen yhtään ymmärtänyt oikein, niin nuo Varissuolla asuvat ihmiset ovet enemmän tai vähemmän sellaista porukkaa, jotka viihtyvät parhaiten Varissuolla ihan omissa oloissaan.
Tuskin he raitiovaunulinjaa ensisijaisesti kaipaavat.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Minä en kannata sen paremmin uutta hallia kuin raitiovaunujakaan.
Hallia en kannata siitä syystä, että vanhassa hallissa ei ole mitään vikaa.
Miksi korjata jotain suurella rahalla, mikä ei ole rikki?
Tiedän että saan vasta-argumentteja siitä, että halli on väärässä paikassa ja siksi ihmiset eivät käy peleissä.
Kuitenkin syy siihen, että ihmiset eivät käy peleissä on se, kun joukkue rämpii. Ei halli väärä paikka.
Muistakaa viime kevään play off pelejä kun TPS:n peli kulki, niin hallissa oli porukkaa lähes täysi tupa.

Sitten tuohon raitiovaunuun. Ymmärrän sen jos raitiovaunua puuhattaisiin esim. Hirvenasalosta tai Kaarinasta Turun keskustaan, mutta se että joku kiihkeästi haluaa raitiovaunulinjan Varissuolta keskustaan, sitä en ymmärrä.
En usko että nyt eikä tulevaisuudessa ne Varissuolla asuvat ihmiset olisivat kaikkein potentiaalisimpia henkilöitä jotka käyvät työssä tai muutenkaan Turun keskustassa.
Jos olen yhtään ymmärtänyt oikein, niin nuo Varissuolla asuvat ihmiset ovet enemmän tai vähemmän sellaista porukkaa, jotka viihtyvät parhaiten Varissuolla ihan omissa oloissaan.
Tuskin he raitiovaunulinjaa ensisijaisesti kaipaavat.
Ei näin saa kirjoittaa, koska herkkähipiäiset saavat tällaisesta tekstistä näppylöitä.
 

ILIMAVEIVI

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Funikulaari kyllä pitäisi jotenkin saada yhdistettyä tuohon ratapiha hankkeeseen. No Funikulaarin toimintavarmuus on kyllä hyvin epävarmaa kuten tuon ratapiha hankkeen toteutuminenkin on. Rahaa on millä mällätä suunnitteluun mutta toteuttamisen aika kun on niin Arttu Viskarin laulun sanoja mukaellen "Tässäkö tää oli"
 

Kanada-malja

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, NYR, COL
Minä en kannata sen paremmin uutta hallia kuin raitiovaunujakaan.
Hallia en kannata siitä syystä, että vanhassa hallissa ei ole mitään vikaa.
Miksi korjata jotain suurella rahalla, mikä ei ole rikki?
Tiedän että saan vasta-argumentteja siitä, että halli on väärässä paikassa ja siksi ihmiset eivät käy peleissä.
Kuitenkin syy siihen, että ihmiset eivät käy peleissä on se, kun joukkue rämpii. Ei halli väärä paikka.
Muistakaa viime kevään play off pelejä kun TPS:n peli kulki, niin hallissa oli porukkaa lähes täysi tupa.

Sitten tuohon raitiovaunuun. Ymmärrän sen jos raitiovaunua puuhattaisiin esim. Hirvenasalosta tai Kaarinasta Turun keskustaan, mutta se että joku kiihkeästi haluaa raitiovaunulinjan Varissuolta keskustaan, sitä en ymmärrä.
En usko että nyt eikä tulevaisuudessa ne Varissuolla asuvat ihmiset olisivat kaikkein potentiaalisimpia henkilöitä jotka käyvät työssä tai muutenkaan Turun keskustassa.
Jos olen yhtään ymmärtänyt oikein, niin nuo Varissuolla asuvat ihmiset ovet enemmän tai vähemmän sellaista porukkaa, jotka viihtyvät parhaiten Varissuolla ihan omissa oloissaan.
Tuskin he raitiovaunulinjaa ensisijaisesti kaipaavat.
Tämä Varissuon raitiolinjan kiteytys on erittäin osuva kyllä. Onko koko hanke enemmän vihervassariutopiaunelma?
 

Tyrannos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rohkeat maljannostajat
Minä en kannata sen paremmin uutta hallia kuin raitiovaunujakaan.
Hallia en kannata siitä syystä, että vanhassa hallissa ei ole mitään vikaa.
Miksi korjata jotain suurella rahalla, mikä ei ole rikki?
Tiedän että saan vasta-argumentteja siitä, että halli on väärässä paikassa ja siksi ihmiset eivät käy peleissä.
Kuitenkin syy siihen, että ihmiset eivät käy peleissä on se, kun joukkue rämpii. Ei halli väärä paikka.
Muistakaa viime kevään play off pelejä kun TPS:n peli kulki, niin hallissa oli porukkaa lähes täysi tupa.

Sitten tuohon raitiovaunuun. Ymmärrän sen jos raitiovaunua puuhattaisiin esim. Hirvenasalosta tai Kaarinasta Turun keskustaan, mutta se että joku kiihkeästi haluaa raitiovaunulinjan Varissuolta keskustaan, sitä en ymmärrä.
En usko että nyt eikä tulevaisuudessa ne Varissuolla asuvat ihmiset olisivat kaikkein potentiaalisimpia henkilöitä jotka käyvät työssä tai muutenkaan Turun keskustassa.
Jos olen yhtään ymmärtänyt oikein, niin nuo Varissuolla asuvat ihmiset ovet enemmän tai vähemmän sellaista porukkaa, jotka viihtyvät parhaiten Varissuolla ihan omissa oloissaan.
Tuskin he raitiovaunulinjaa ensisijaisesti kaipaavat.
Et ole ymmärtänyt oikein, liikenne Varissuon suuntaan kulkevilla linjoilla (32 ja 42) on nyt jo melkoista ja kasvaa koko ajan. Ja ajatus on kai, että raitiotie palvelee myös Itäharjun ja Kupittaan väliin kaavoitettavaa asuntokeskittymää. Nythän siinä on älyttömästi jättömaata hyvällä sijainnilla. Seuraava vaihe on sitten tuo kaipaamasi Hirvensalo, ja siitä on hyvä jatkaa.

Saattaa muuten olla, että nykyisen hallin tyhjyydelle on useampikin syy. Trendi kuitenkin ollut laskeva pitkään. Kilpailu vapaa-ajasta on koventunut eksponentiaalisesti sitten hallin rakentamisen, ja ainakin itseltäni (+lapset) hallin sijainti ja surkeat liikennejärjestelyt leikkaavat helposti viitisen käyntiä vuodessa. Sitä en osaa sanoa, pystyykö väärään paikkaan rakentamista korjaamaan kannattavasti rakentamalla uuden, kun vanhassa olisi käyttövuosia vielä komeasti jäljellä. Kallis virhe oli, siellähän se on poissa silmistä ja poissa mielestä.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Et ole ymmärtänyt oikein, liikenne Varissuon suuntaan kulkevilla linjoilla (32 ja 42) on nyt jo melkoista ja kasvaa koko ajan.
Ja unohdit vielä bussin 12 ja uutena tulokkaana ennen keskustasta Lausteen kautta Vaalaan menneen bussin numero 60 joka nykyään kulkee Varissuolle saakka ja tämä muutos on tullut tuohon linjaan 1.7.2022. Tuskin tuota muutosta olisi tehty, jos Varissuolta kukaan ei haluaisi pois vaan hengaisivat vain Varissuolla.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Minulta ei kysytty, mutta minusta tämä näkyy ihan siinä, että kevyttä liikennettäkin syrjitään. Sitten kun tajutaan, että hups, piti pyöräteitäkin saada jonnekin, toteutetaan noitakin tipoittain ja jonkinlainen selkeä kokonaisuus puuttuu.

Varissuon busseilla jos kulkee, tietää tuon olevan kannattava reitti ratikalle. Eikä vain siksi, että Varissuon asukkaat pääsisi keskustaan, vaan siksi että matkan varrelta löytyy vaikka mitä tärkeitä palveluja. Ja Kupittaankin (+Tyksin) palvelut työpaikkoineen tulee vaan lisääntymään.
Siis missä tätä kevyttä liikennettä syrjitään? Aina sillon tällöin törmään tähän, että pyöräilyä syrjitään ja olen asiasta ihmeissäni. Itse kuljen kesäkuukausina pääasiassa fillarilla kaupungissa enkä pysty tunnistamaan ongelmaa alkuunkaan. Oikeastaan ainut ärsyttävä paikka pyöräilylle keskustassa on ollut itäinen ranta ja sekin ongelma korjataan ensi vuonna. Itse en kyllä polje muualla kuin pääasiassa 20100-alueella joten lähiöiden ongelmat ei ole tuttuja, mutta ainakin keskutassa pyöräily on täysin ongelmatonta, vaikka joku spandex-raketti Twitterissä todennäköisesti muuta sanoo. Toki jos oletus on, että pitää päästä luotisuoraan, väylän risteämättä kertaakaan autojen ajoradan kanssa ja mielellään kymmeniä metrejä leveää baanaa, niin siinä tapauksessa ongelmia varmasti löytää. Kuten sanottua talvisin en jaksa mankelia polkea, mutta olen huomannut, että pyörätiet on lähes poikkeuksetta kaupungin parhaiten kunnossapidettyjä, aikamoista syrjintää.
Kannattaa pitää mielessä että tuo on vain yksi haaroista, joka tosin rakennetaan ensimmäisessä vaiheessa. Tehtiin Tampereellakin Hervannastakin keskustaan, vaikka toki ei aivan Varissuohon verrattavissa ole, mutta väestökeskittymänä vastaava.
Sama raitiotien suunnittelija kuitenkin ollut Tampereen ratikalla joten eiköhän heihin kannata tässä luottaa.

Mutta tämä asia menee nyt jokseenkin ohi aiheen, vaikka Ratapihan halliin tavallaan liittyykin.
Kannattaa mielessä miettiä, että mikä ero noilla Varissuon ja Hervannan linjoilla on. Ihan kartasta katsoen selviää aika paljon. Jos johonkin halutaan väkisin rakentaan tälläinen menneen teknologian liikennemuoto, niin Hirvensalon linjan kannattaja voin olla, jos se vähentäisi edes aavistuksen Martin puutalojen pilaamista. Toki tälläkään ei saataisi kamalasti uusia kiinteistöverotuottoja tai muita hyötyjä, mutta ainakin ratikka-intoilijat pääsisivät ihmettelemään kiskoja. Itse ratkaisisin tämän ongelman silti rakentamalla sillan Uittamolta Hirvensaloon.

Tuskin nämä lievät offtopicit kamalasti häiritsee tämän keskustelun varsinaista aihetta.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Siis missä tätä kevyttä liikennettä syrjitään?

Joo turhan provosoivasti heitin juuri pyöräilyn tuohon (,koska tiedän tuon spandex vs. autoilu -keskustelun raskaaksi). Mutta noin yleisesti kaupungilta löytyy paljon ahtaita kevyen liikenteen väyliä, joiden selkiyttäminen tapahtuu turhan tipoittain tai hätäiseen. Esim. Ratapihankadussa olisi parannettavaa, josko palvelut alueella lisääntyy. Toinen on Vanha Hämeentie, josta muistan nauraneeni jollekin puskaradion kuvalle, kun kävelijä luuli kelvillä olevan neljä kaistaa. Mutta oikeassa olet, keskustassa paljon selkeämpi liikkua kuin joskus 20 vuotta sitten, kun Turkuun muutin ja koitin pyöräilyyn totutella.
 

charlieglide

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kannattaa mielessä miettiä, että mikä ero noilla Varissuon ja Hervannan linjoilla on. Ihan kartasta katsoen selviää aika paljon. Jos johonkin halutaan väkisin rakentaan tälläinen menneen teknologian liikennemuoto, niin Hirvensalon linjan kannattaja voin olla, jos se vähentäisi edes aavistuksen Martin puutalojen pilaamista. Toki tälläkään ei saataisi kamalasti uusia kiinteistöverotuottoja tai muita hyötyjä, mutta ainakin ratikka-intoilijat pääsisivät ihmettelemään kiskoja. Itse ratkaisisin tämän ongelman silti rakentamalla sillan Uittamolta Hirvensaloon.

Tuohon Varissuo-linjaan liittyy myös Kupittaa-Itäharju, joka on kyseisen reitin varrella. Tuota aluetta kehitetään voimakkaasti ja on työssäkäynti/opiskelualueena hyvin merkittävä ja kasvaa entisestään. Varissuo itsessään on jo merkittävä asutuskeskittymä ja kuten täällä on mainittu, ovat alueelle kulkevat bussilinjat paikoin jo nyt hyvinkin ruuhkaisia. Bussivuoroja ei voida lisätä loputtomiin ja vievät tilaa myös muulta liikenteeltä.

Jos raitiotie on mielestäsi vanhanaikainen kulkumuoto, niin mikä olisi uudenaikaisempi joka tarjoaa vastaavan kapasiteetin ja kulkuominaisuudet? Teleportti olisi toki kova.

Hirvensalon linja on myöskin suunnitelmissa ja sielläkin väestöpohja tukee haaran rakentamista. Itse kannattaisin Raision haaraa ja luultavasti se menisi toteutukseen jahka konkreettinen päätös rakentamisesta tulee.

Kun ratikan rakentamisesta on läjäpäin selvityksiä tehty ja kaikki tukevat rakentamista sekä lisäksi kun Tampereella asiat ovat toteutuneet kaavaillusta niin näillä perusteella itse kannatan projektia kotikaupunkiini.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Ei kyllä yllätä miksi tän kaupungin kaikki projektit menee päin vittua ja kehityksessä ollaan 50v jäljessä Tamperetta, kun osa asukkaistakin on oikeasti sitä mieltä että raitiotie olisi fiksumpaa rakentaa välille Hirvensalo-Keskusta kuin Varissuo-Keskusta.

Ei saatanan saatana...

Tepsi on pikkuhiljaa nousemassa suosta kun johtoportaaseen on hankittu osaamista vähän Seuran ulkopuolelta. Voin kuvitella missä tämä kaupunki menisi 20v päästä, jos kaupunginvaltuustoon ja virkamieskoneistoon tehtäisiin sama uudistus.
 

eki likanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Albijon Muzaci
Turkulainen sisäsiittoisuus on toki legendaarista, eikä ole ihme, että Tampere meni ohi vähän kaikessa mahdollisessa. Turku on toki yhä Suomen ainoa aidosti Eurooppalaiselta tuntuva kaupunki, mutta siitä on kiittäminen historiaa, eikä nykyistä näköalatonta kansaa, joka johtajikseen kaiken maailman doereita äänestää. Olisiko missään itsensä vakavasti ottavassa kaupungissa vedetty yhtä vituiksi esim. juna-aseman remontti? Tuskin.

Omaa karutonta kieltään puhuu se, että täälläkin ollaan lähinnä huolissaan parkkipaikoista ja julkinen liikenne on jokin kauhea mörkö, joka tuo vääränlaisia ihmisiä keskustaan Varissuolta.

Väkevä itse tekemisen meininki koko kaupungissa ja se kyllä täälläkin näkyy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös