Saisiko näihin maksumuurin takana oleville jutuille edes lyhyttä referointia? Mikä aiheuttaa hankkeelle vastatuulta?
"Turku valmistautuu jo elämyskeskuksen jäätymiseen – kaupunki saattaa ostaa 35 miljoonalla Ratapihan kiinteistöjä VR:ltä
Turun kaupunginhallitus saa maanantaina eteensä kasan esityksiä, jotka koskevat Turun Ratapihaa ja vuodesta 2017 saakka vireillä ollutta suunnitelmaa Elämyskeskuksesta. Omistajaohjausjohtaja Jarkko Virtanen, kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi, kaupunkilakimies Riikka Lehtimäki ja maankäytön suunnittelija Juha Lipponen ovat laatineet mallin, jonka ykköstavoitteena on turvata yksityisen Turun Ratapihan Kehitys Oy:n (TRK) hankkeen toteutusedellytykset sekä edistää käynnissä olevia ratahankkeita.
Tavoitteena on lisäksi "toissijaisesti varmistaa alueen kehittyminen myös siinä tilanteessa, että elämyskeskushanke ei jostakin syystä toteutuisi suunnitellun mukaisesti".
Elämyskeskuksen jätti-investointi käsittäisi muun muassa uuden Areenan tulon Ratapihalle, erilaista elämystoimintaa ja korkeita asuintorneja 1 400 turkulaiselle. Alueen asemakaavoitusta on tehty vuodesta 2018 alkaen, mutta kaavoitus on pysähtynyt erilaisten epävarmuuksien takia. TRK:n projektipäällikkö Ilkka Kilpimaa kertoi helmikuussa Turun Sanomille, että tähän astiseen 600–700 miljoonan euron hinta-arvioon voisi laittaa 50–100 miljoonaa lisää.
--
Nyt Turku, VR ja TRK ovat valmiit jatkamaan rauennutta kumppanuussopimusta kesäkuun 2023 loppuun saakka. Jos VR:n ja TRK:n kiinteistökauppa toteutuu siihen mennessä, Turku jatkaa jäissä olevaa Ratapihan alueen asemakaavoitusta. Valmis asemakaavaesitys vietäisiin valtuustoon vuoden 2023 loppuun mennessä.
– TRK nimenomaan halusi tätä jatkoaikaa, Turun omistajaohjausjohtaja Jarkko Virtanen tähdentää.
--
Elämyskeskuksen edellytyksenä on, että VR:n konepajan alueella sijaitseva ratavarikko Iso-Heikkilän alueelle. Siirto tarvitsisi rahoituksen. Hinta on 15–16 miljoonaa euroa. Hinta kasvaa, ellei siirtoa toteuteta Kupittaa–Turku-kaksoisraiteen rakentamisen yhteydessä.
--
Tuon vaihtoehtoisen rahoituksen turvaamiseksi Turku ja VR ovat neuvotelleet kumppanuussopimuksen. Sen tavoitteena on kahden VR:n omistaman alueen – Konepajan alueen ja Rautatieaseman – kehittäminen kaavoituskumppanuudella. Kuvioon sisältyy ehdollinen kiinteistökauppa alueista, joilla on yhteensä kokoa 7,4 hehtaaria. Kauppa tehdään siis siinä tapauksessa, että TRK ei ajoissa osta samoja alueita VR:ltä."
Tuossa ei taida olla koko juttu, mutta tuon nopeasti löysin.