Ratapihalle uusi monitoimihalli?

  • 293 715
  • 1 860

tommyspa

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Loistavia pohdintoja, joista osa on asiaa ja osa ehkä asian sivusta.

Mitä nykyiseen Artukaisten halliin tulee, niin sijaintikaan ei välttämättä ole totaalinen nono, mutta yhteydet ovat. Hallille on vaikea päästä ilman omaa autoa. Juna-, siirto- tai paikallisbussiyhteydet ovat puutteelliset. Enkä tarkastele asiaa vain jääkiekon näkökulmasta, vaan myös yleisesti tapahtumapaikkana. Fölin bussiyhteys pelipäivinä on melko "tietäjät tietää" -kategoriaa – yhdelle pysäkille on vain mentävä jonottamaan. Kynnystä pitäisi madaltaa huomattavasti. TPS/Gatorade-brändätty pysäkki ja selkeä lähtöpiste olisi tarpeen niin, että aivan ummikkokin osaisi ja uskaltaisi luottaa löytävänsä perille julkisilla. Itse uskalsin ulkopaikkakuntalaisena ensimmäistä kertaa bussilla hallille mennä vasta, kun sain liittyä paikallisten tuttujen vanaveteen.

Kun mietitään urheilun ja kulttuurin ulkopuolisia tapahtumia, Gatorade Center jää täysin sivuun – sekä tilojensa että heikon saavutettavuutensa vuoksi. Liikenteen solmukohdassa sijaitseminen on iso etu Ratapihalle. T. Tapahtumatuottaja

Gatorade Centerin tilat eivät myöskään sovellu muuhun kuin urheiluun ja konsertteihin. Ymmärtääkseni Ratapihan areenan fokus on monipuolisemmassa tapahtumatoiminnassa, ei pelkästään suurissa tilaisuuksissa. Siksi yksinkertaista matematiikkaa "100 isoa tilaisuutta vuodessa" ei kannata käyttää arviointiperusteena, sillä tulovirrat voisivat muodostua monipuolisemmasta käytöstä. Tilojen skaalautuvuus ja potentiaalinen synergia ympäröivien palveluiden kanssa ansaitsevat ison yläpeukun. Lisäksi uutisointi Nokia-areenan kannattamattomuudesta on ollut mutkien suoriksi vetämistä – siinä on jätetty ymmärtämättä, miten esimerkiksi lainarahoituksen kustannukset ja korkojen muutokset vaikuttavat. Harva on oikeasti perehtynyt siihen, mitä omistajien tekemät järjestelyt tarkoittavat hallin talouden kannalta.

Jos hetkeksi niille sivuraiteille: kannattaa tutustua viime vuonna julkaistuihin Turun seudun kasvuennusteisiin. Niissä kiteytettiin hyvin, että jos ennustusten keskikäyrä (ei optimistisin mutta ei myöskään pessimistisin) väestönkasvusta, sijoittumisesta ja väestöprofiilin muutoksesta toteutuu, Fölin matkustajamäärät kasvavat entisestään ja linjojen kapasiteetit eivät riitä. Asiantuntijat arvioivat, että mikäli nykyinen kumipyöräliikenne jatkuu, Turun keskustaan ei vuonna ~2040 ole asiaa muilla kuin linja-autoilla. Jottai pitäis keksiä eikä jumiutua taas menneeseen. Satuin seuraamaan ennusteen julkaisutilaisuutta, mutta tässä vielä linkki uutiseen aiheesta, jos kiinnostaa tutustua tarkemmin:. YLE: Turun väestöennuste povaa nopeaa kasvua – kovimmassa skenaariossa kolmannes enemmän asukkaita 2040

Jaksan aina ihmetellä uuden kotikuntani päätöksenteon kankeutta. Kävin aiheesta hyvän keskustelun, ja yksi merkittävä ero Tampereen ja Turun välillä voi olla se, että siinä missä Tampere on kokonaisuudessaan melko tuore keksintö, Turku on seissyt samalla paikalla ennen internetiä ja sen jälkeen. Konservatiivinen poliittinen kankeus kaikkea uutta kohtaan yhdistyy siihen konkreettiseen ongelmaan, että jokainen lapionisku maahan johtaa vuosien vääntöön museoviraston kanssa. Tamperelaiset – niin asukkaat kuin päättäjätkin – ovat paljon mukautuvampia muutoksiin, kun kaikki on suhteellisen uutta joka tapauksessa. Tampereelle ajaessa kaupungin siluetti muuttuu jatkuvasti kaupungin kehittyessä. Turussa tapeltiin vuosia voiko Börssin julkisivun purkaa ja rakentaa uusiksi vai pitääkö uuden talon rakentua vanhan julkisivun taakse. Lopputulos sama, mutta aikaa saatiin kyllä hukattua. HS: Turku ja Tampere aloittivat suunnitelmat raitiotiestä yhtä aikaa 1990-luvulla. Tampereen ratikka on jo valmis, Turku taas on jumiutunut suunnitelmien limboon.

Mitä tulee siihen, että mitä X rahalla voitaisiin tehdä siellä sun täällä versus laittaa infraan, niin kasvua ja kehitystä ei synny ilman kehittyvää infraa. Tampereella investoidaan paljon, mutta jokainen käyrä näyttää myös eteenpäin. Turusta ei voi sanoa samaa. Juuttuminen menneeseen samalla, kun maailma muuttuu ympärillä, on varma tapa päätyä samanlaiseksi sukujuhlien suosikkisukulaiseksi, joka katkeroituneena marisee takapöydässä, mitä joskus oli. Kaikki ymmärtävät, että Turussa on ollut huonoa taloudenpitoa ja että projektit ovat ylittäneet budjettinsa reippaasti. Mutta ei ole hyvä peruste olla jatkossa tekemättä mitään vain siksi, että "aina menee enemmän rahaa kuin pitäisi". Voisi olla hedelmällisempää hiillostaa päättäjiä ja miettiä, miten huono taloudenpito torjutaan, eikä miten kehitys pysäytetään.
 
Viimeksi muokattu:

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Kynnystä pitäisi madaltaa huomattavasti. TPS/Gatorade-brändätty pysäkki ja selkeä lähtöpiste olisi tarpeen niin, että aivan ummikkokin osaisi ja uskaltaisi luottaa löytävänsä perille julkisilla
Tässä on ehkä tämän ketjun yksi järkevimmistä konkreettisista ideoista koko historiassa. @-TMA- tuskin jaksaa tätä tunkiota muuten lukea, niin pingataan jos mahdollisesti olisi jossain ideariihessä esillä.
Ymmärtääkseni Ratapihan areenan fokus on monipuolisemmassa tapahtumatoiminnassa, ei pelkästään suurissa tilaisuuksissa.
Mitä nämä muut tapahtumat sitten olisi?
Lisäksi uutisointi Nokia-areenan kannattamattomuudesta on ollut mutkien suoriksi vetämistä – siinä on jätetty ymmärtämättä, miten esimerkiksi lainarahoituksen kustannukset ja korkojen muutokset vaikuttavat. Harva on oikeasti perehtynyt siihen, mitä omistajien tekemät järjestelyt tarkoittavat hallin talouden kannalta.
Entä mitä nämä omistajien järjestelyt sitten ovat meille perehtymättömille? Olen siitä samaa mieltä, että liian usein ihmiset katsovat tilikauden tulosta, vaikka pitäisi katsoa liiketulosta. Tuo halliin sijoittaminenhan oli jo kymmenen vuotta sitten paska idea kaikkien mielestä ja siksi Lemminkäinen? siitä vetäytyi ja homma seisahtui. Se millä Tampereen kaupunki sai seuraavan rakentajan siihen projektiin (SRV?), maksoi Ranta-Tampellasta aika monta melko arvokasta neliötä. Nythän omistajat ovat aloittaneet oman exitin areenasta paljon suunniteltua nopeammin ja tämä alkoi pysäköintihallin myynnillä alle tasehinnan Saksalaiselle kiinteistösijoitukselle. Ihan sama miten päin areenan luvut laittaa, niin kiinteistöpuolella toimivat pysyvät kaukana siitä.

Ratikka kommentit nyt tiivistikin tuota eilistä keskustelua kivasti. Käyppä vaikka lukemassa kannattavuuslaskelmat tuolle nykyiselle linjalle ihan sillä maksimaalisella väestönkasvunennusteella ja vertaa sitä muihin vaihtoehtoihin niiden minimillä.
 

PH7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pieni väliinhuutelu tuosta Nokia-areenan kannattamattomuudesta. Liikevoitto oli 3,5 miljoona, mutta rahoituskulut painoi tuloksen miinukselle. Areena on velkaa omistajilleen, kuten Tampereen kaupungille. Areenan tulos painui siis tappiolliseksi, kun maksoivat nouseita korkokuluja ja lainoja omistajilleen.

Omistajat muuttivat lainoja vapaaksi pääomaksi, koska ei ole järkeä omilla lainoillaan aiheuttaa yhtiölle tappiota. Liiketoiminta on siis voittollista ja jatkossa on tarkoitus saada osinkotuloja tuolle pääomalle. Tietty tässä on se riski jos areena menee nurin, niin pääoma on menetettyä rahaa.
 

-TMA-

Jäsen
Tässä on ehkä tämän ketjun yksi järkevimmistä konkreettisista ideoista koko historiassa. @-TMA- tuskin jaksaa tätä tunkiota muuten lukea, niin pingataan jos mahdollisesti olisi jossain ideariihessä esillä.

Hieman rankempaa on viime aikoina lukeminen ollut, mutta yritän kyllä joka ketjun osalta pysyä kärryillä. Otin jo koppia tästä - uskoisin, että saadaan jotain kehitettyä.
 

Slaigard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mottipäisillä pelaavat
Omistajat muuttivat lainoja vapaaksi pääomaksi, koska ei ole järkeä omilla lainoillaan aiheuttaa yhtiölle tappiota. Liiketoiminta on siis voittollista
Mjoo-o, tämä ei nyt varsinaisesti ole projektille mikään meriitti, eikä välttämättä omistajien edun mukaista, mutta toki nähtyä euriborin nousua oli haastava ennakoida suunnitelmissa. Riskiä projektissa piti joka tapauksessa ottaa.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Omistajat muuttivat lainoja vapaaksi pääomaksi, koska ei ole järkeä omilla lainoillaan aiheuttaa yhtiölle tappiota. Liiketoiminta on siis voittollista ja jatkossa on tarkoitus saada osinkotuloja tuolle pääomalle. Tietty tässä on se riski jos areena menee nurin, niin pääoma on menetettyä rahaa.
Täh? Eli on parempi pistää kaupunkilaisten veroeurolainat nollaksi? Juuri se mistä tässä ketjussa on keskusteltu. Ja jos olisi jotain tulevaisuuden näkymää, niin tuohan olisi äärimmäisen typerää poistaa tappioiden vähennys mahdollisuus.
 

Jay Low

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, SHL
Olen siitä samaa mieltä, että liian usein ihmiset katsovat tilikauden tulosta, vaikka pitäisi katsoa liiketulosta.

Pieni väliinhuutelu tuosta Nokia-areenan kannattamattomuudesta. Liikevoitto oli 3,5 miljoona, mutta rahoituskulut painoi tuloksen miinukselle.

Raha on rahaa on rahaa, puhutaan sitten kirjanpidon eristä tai kassavirrasta.

Payback ja ROI halutulla investointijaksolla määrittyy sieltä sitten aikanaan, mutta yhdelläkään kirjanpitojärjestelyllä ei ole pitkässä juoksussa ratkottu yhtään investointiin liittyvää perustavanlaatuista ongelmaa.
 

PH7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Täh? Eli on parempi pistää kaupunkilaisten veroeurolainat nollaksi? Juuri se mistä tässä ketjussa on keskusteltu. Ja jos olisi jotain tulevaisuuden näkymää, niin tuohan olisi äärimmäisen typerää poistaa tappioiden vähennys mahdollisuus.
Veroeuroista, kaupunki omistaa kannen josta vuokratulot on 420k vuodessa ja arvio areenan kiinteistö- ja kunnallisveroista on 9,5 miljoona vuodessa. Veronmaksajana en ole huolissani.
 

Turnipsi

Jäsen
Hieman rankempaa on viime aikoina lukeminen ollut, mutta yritän kyllä joka ketjun osalta pysyä kärryillä. Otin jo koppia tästä - uskoisin, että saadaan jotain kehitettyä.

Pitää kyllä nostaa sinulle hattua tuosta tekemisestä jota teet. Ei ole ensimmäinen kerta kun reagoit palstan vinkkeihin / ehdotuksiin. Todella iso arvostus siitä että jaksat tätä tehdä.
 
Tässä on ehkä tämän ketjun yksi järkevimmistä konkreettisista ideoista koko historiassa. @-TMA- tuskin jaksaa tätä tunkiota muuten lukea, niin pingataan jos mahdollisesti olisi jossain ideariihessä esillä.

Mitä nämä muut tapahtumat sitten olisi?

Entä mitä nämä omistajien järjestelyt sitten ovat meille perehtymättömille? Olen siitä samaa mieltä, että liian usein ihmiset katsovat tilikauden tulosta, vaikka pitäisi katsoa liiketulosta. Tuo halliin sijoittaminenhan oli jo kymmenen vuotta sitten paska idea kaikkien mielestä ja siksi Lemminkäinen? siitä vetäytyi ja homma seisahtui. Se millä Tampereen kaupunki sai seuraavan rakentajan siihen projektiin (SRV?), maksoi Ranta-Tampellasta aika monta melko arvokasta neliötä. Nythän omistajat ovat aloittaneet oman exitin areenasta paljon suunniteltua nopeammin ja tämä alkoi pysäköintihallin myynnillä alle tasehinnan Saksalaiselle kiinteistösijoitukselle. Ihan sama miten päin areenan luvut laittaa, niin kiinteistöpuolella toimivat pysyvät kaukana siitä.

Ratikka kommentit nyt tiivistikin tuota eilistä keskustelua kivasti. Käyppä vaikka lukemassa kannattavuuslaskelmat tuolle nykyiselle linjalle ihan sillä maksimaalisella väestönkasvunennusteella ja vertaa sitä muihin vaihtoehtoihin niiden minimillä.
Muistanko ihan väärin, mutta oliko joskus kokeilu, jossa bussi lähti esimerkiksi Runosmäestä ja ajeli suoraan hallille ja pelin jälkeen takaisin? Pystyisikö Fölin kanssa tekemään jonkinlaisen sopparin, jossa bussi lähtee vaikka Varissuolta tai Kaarinasta ja ajelee tiettyä reittiä suoraan hallille ja matkan varrelta poimii kyytiin ja matsilippu toimii myös matkalippuna. Ja kyllä tiedän, että bussit tulee Varissuolta ja muualta kauppatorille ja torilla voi vaihtaa 100, mutta jos olisi tällainen "ketterämpi" matsibussi pelipäivinä. Voisi madaltaa kynnystä tulla julkisilla hallille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös