150 MEUR revite Artukaisten halliin eikä tarvitse taas seuraavaan 30 vuoteen pohtia jonninjoutavia uuden hallin suhteen. Jos on himoja polttaa tuollaisia määriä rahaa halliin. Tulis meinaan sellanen halli, että oksat pois. Eikä mitään ahdasta Mouhijärvi Areenan kaltaista paikkaa.Alla keräsin joitain plussia ja miinuksia uudesta mahdollisesta hallista.
Plussat
- Uusi moderni jäähalli, jossa kaikki on uutta.
- Lyhyt matka hallille, jos sattuu asumaan keskustassa tai bussi kulkee kotiovelta kauppatorille.
- Työllistävä vaikutus koska rakennetaan uutta.
- Logomon sillalle saataneen vihdoin jotain käyttöä, ellei sitä sitten pureta rakennushankeen tieltä pois.
- Turku ei tunne alemmuuskompleksia, koska Tampereellakin on uusi halli.
Miinukset
- Hallin koko on liian pieni. Turha odottaa MM kisoja tai maaotteluita Turkuun, koska Tamperella on suurempi halli ja niin on varmaan Helsingissäkin siinä vaiheessa kun tuo Turun halli on joskus pystyssä.
- Koska halli rakennetaan keskustaan, on tontilla keskustan hinnat ja tämän takia rakennuksen koosta tingitään, jonka seurauksena halli on käytäviltään ihan yhtä ahdas kuin Nokia areena.
- Parkkipaikka ongelma niille, jotka tulevat maaseudulta tai muuten vaan omalla autolla.
- Otteluiden liput ja oheispalveluiden hinnat eivät varmasti ainakaan laske uuden hallin myötä.
- Kestävää kehitystä ajatellen, miksi rakentaa uutta, kun vanhassa ei pienen pintaremontin jälkeen ole mitään vikaa?
- Onko tähän oikeasti kaupungilla varaa, koska 100 varmasti osa kustannuksista kaatuu kaupungin maksettavaksi? Sanoo hankkeen toteuttajat, mitä sanovat.
Jos vertaa esim. kauppakeskuksia niin tarkasteltaessa Hansakorttelia ja siellä olevien liikkeiden ja palveluiden tarjontaa esim. Myllyyn ja Skanssiin, niin ei kauaa tarvitse miettiä missä ihmiset mieluummin käyvät ostoksilla. Eli uudesta toriparkista huolimatta keskusta on valitettavasti näivettymässä.
Miksi siis ihmiset menisivätt katsomaan jääkiekkoa ennemmin keskustaan, kuin Artukaisiin koska kaupassa käyntikään keskustan ulkopuolella ei tuota ongelmia?
Ja lopuksi jos joukkue pärjää, niin vaikka TPS pelaisi Kuparivuorella, niin kiinnostusta löytyy.
Jos taas joukkue ei pärjää, niin ihmiset löytävät kyllä parempaakin tekemistä, varsinkin kun kaikki ottelussa käynnin kustannukset nousevat uuden hallin myötä.
Eikös se 9000-10 000 pitäis olla? Lätkässä siis.
Mä oon niin samaa mieltä. Artukaisiin mahtuisi vaikka mitä hienoa, maata on vaikka kuinka ja liikenneyhteyksiä voi kehittää autoille ja julkisille ja onhan siinä melkein pihalla jo raiteet.150 MEUR revite Artukaisten halliin eikä tarvitse taas seuraavaan 30 vuoteen pohtia jonninjoutavia uuden hallin suhteen. Jos on himoja polttaa tuollaisia määriä rahaa halliin. Tulis meinaan sellanen halli, että oksat pois. Eikä mitään ahdasta Mouhijärvi Areenan kaltaista paikkaa.
Kylän maalarien keskuudessa kuiskutellaan, että Artukaisissa saattaisi olla kesäkuukausien aikana isompaakin urakkaa tarjolla, joka olisi helppo kun vaalean päälle saa maalata tummalla. Toki koko ammattiryhmä on pääasiassa humalassa, niin ans kattoo.Sisältä sen saisi muutettua suht helpolla aivan helvetin hienoksi.
Mä oon niin samaa mieltä. Artukaisiin mahtuisi vaikka mitä hienoa, maata on vaikka kuinka ja liikenneyhteyksiä voi kehittää autoille ja julkisille ja onhan siinä melkein pihalla jo raiteet.
Sisältä sen saisi muutettua suht helpolla aivan helvetin hienoksi.
Artukainen on Suomen mittakaavassa kuin Uusikaupunki. Siellä ei ole mitään, eikä sinne vahingossa päädy vaan sinne on varta vasten mentävä. Ja jos sinne on mennyt, niin sieltä haluaa yleensä mahdollisimman nopeasti vaan pois.
Ratapihahanke on ainoa oikea ja järkevä ratkaisu. Sääli, että rakennustyöt eivät ole vielä päässeet alkuun. #Turku2000luvulle
Ukist saa hyvää kalaa torilta ja kalakaupasta, niillä on ihan mielenkiintoinen golfkenttä siellä. Et ei sieltä aina ihan heti halua pois. Golfkierroksen jälkeen ei yleensä kyllä ole mitään hinkua jäädä pidemmäksi aikaa.
Minkä kokoinen tuosta on tarkoitus tulla? Siis paljonka katsojia kiekkopeliin?
Eikös se 9000-10 000 pitäis olla? Lätkässä siis.
Ei kyllä täällä on myös toinen 18 vuotta Junnuna ukissa asuneena tepsiä kannattaa! ;)Jumalauta kotikaupunki mainittu verrattuna Artukaisiin, torille! Sillon kun itte oli muksu niin sentään löyty Tepsin kannattajia, nykyään taitaa suurin osa olla Lugun miehiä...
Pienestä hassuttelusta huolimatta.. Onko tässä oikeasti myös faktaa joukossa? Ja jos oli, onko mahdollisesti verhoilijoita myös pyydetty kesätöihin?Kylän maalarien keskuudessa kuiskutellaan, että Artukaisissa saattaisi olla kesäkuukausien aikana isompaakin urakkaa tarjolla, joka olisi helppo kun vaalean päälle saa maalata tummalla. Toki koko ammattiryhmä on pääasiassa humalassa, niin ans kattoo.
Seuraava linkki vie Turku.fi sivustolla olevaan .pdf tiedostoon:
Viimeisellä sivulla on kartta joukkoliikenteen päälinjoista. Uusi halli sijaitsisi 2. vaiheen varrella. 1.vaiheessa jos on pysäkki tuossa Aninkaistensillan kohdalla niin Ratapihankatua voisi kävellä suoraan yhteen suuntaan kunnes oikealla on se hallin uusi silta. Helppo siis löytää paikalle eikä mikään pitkin kävelymatka. Gatorade Center tulee olemaan syrjässä joukkoliikenteen kannalta.
Jälleen kerran pitää ihmetellä, miksi tuohon ahtaaseen koloon Ratapihalla ängetään areenaa? Jos ja kun hallin ajateltu kapasiteetti on luokkaa 8000 henkeä, niin pieleen menee ja vahvasti. Yksikään megatähti ei noin pienelle areenalle lähde vetämään showtaan, joten areena jää pelkäksi jääkiekkoareenaksi, johon sen kapasiteetti on myös liian pieni. Kyllähän Tampere näyttää, että silloin, kun organisaation johdossa on ammattilaiset, syntyy tulosta ja saadaan kaupunkiin buumi. Turku näyttää luovuttaneen taas tässäkin suhteessa. Mikä ihme on, kun täällä Turun talousalueella aina mennään siitä yli, mistä aita on matalin ja lopulta huudetaan kaupunkia kuittaamaan tappiot. Voi elämän kevät tätä meininkiä!
Edelleenkin olennsitä mieltä, että rahat Artukaisten hallin upgreidaukseen. Ja, jos nykypäivän ihmisille liikkuminen Artukaisiin on ongelma niin rakentakoot, vaikka rautatieasemalta kulkevan kiskoyhteyden Artukaisiin. Sitten onnistuu päästä keskustasta halliin.Jos areenaa markkinoidaan monitoimiareenana, niin eihän tuollainen pikkuareena millään riitä nykymaailmassa. Tämä areenan pienuus perustuu siihen, ettei isompi tuohon koloon mahdu ja nyt puuhamiehet keskittyvät perustelemaan, ettei edes isompaa tarvita ja näyttää, että monet ostavat tämän skenaarion täytenä totena. Artukainen on puuhamiesten mielestä väärässä paikassa ja Ratapihan areenasta tehdään liian pieni. Eli mennään ongelmasta toiseen ja kaupunki maksaa ilmeisen mielellään osan tästäkin virheestä.
Jälleen kerran pitää ihmetellä, miksi tuohon ahtaaseen koloon Ratapihalla ängetään areenaa? Jos ja kun hallin ajateltu kapasiteetti on luokkaa 8000 henkeä, niin pieleen menee ja vahvasti. Yksikään megatähti ei noin pienelle areenalle lähde vetämään showtaan, joten areena jää pelkäksi jääkiekkoareenaksi, johon sen kapasiteetti on myös liian pieni. Kyllähän Tampere näyttää, että silloin, kun organisaation johdossa on ammattilaiset, syntyy tulosta ja saadaan kaupunkiin buumi. Turku näyttää luovuttaneen taas tässäkin suhteessa. Mikä ihme on, kun täällä Turun talousalueella aina mennään siitä yli, mistä aita on matalin ja lopulta huudetaan kaupunkia kuittaamaan tappiot. Voi elämän kevät tätä meininkiä!
Tätä juuri tarkoitin, kun rakennetaan kallis monitoimiareena ei todellakaan kannata rakentaa liian pientä. Eivät ne lisäneliöt ole hallin kalleimmat vaan halvimmat.Kapasiteetti voisi kyllä olla jääkiekossa se 10 000, vaikka sekin tulisi todennäköisesti täyteen vain semifinaaleissa tai finaaleissa. Isoihin konsertteihin pitäisi oikeasti varata jo yli 14 000 ihmisen kapasiteetti, että kilpailu kääntyisi Turun eduksi, ja tämän koen olevan kaukainen haave vain.
Mä olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että järkevin tapa toteuttaa nämä Turun tulevaisuuden suurhankkeet (raitiotie, Ratapihan areena, Pukkilan asuinalue, Matkakeskus, Itäharjun uudistus, jne.) olisi vetää kiskot P-Louheen ja tehdä siitä "Kauppatorin asema" kaikelle lähijunaliikenteelle. P-Louhi on jo valmiiksi rakennettu oikean suuntaiseksi siten, että Muhkurin suunnalta tulevien junien ei tarvitse sen suuremmin kääntyä päästäkseen ”P-Louhen laiturille”. Ja P-Louhesta junat ehtivät kääntyä joskus valmistuvan Matkakeskuksen laiturille AninkaisissaEdelleenkin olennsitä mieltä, että rahat Artukaisten hallin upgreidaukseen. Ja, jos nykypäivän ihmisille liikkuminen Artukaisiin on ongelma niin rakentakoot, vaikka rautatieasemalta kulkevan kiskoyhteyden Artukaisiin. Sitten onnistuu päästä keskustasta halliin.
Juurikin näin! Tarvitse kuin vähän ajatella out of the box niin näkymä aukeaa paljon suurempiin mahdollisuuksiin kuin yhden pömpelin rakentamiseen Turun keskustaan.Mä olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että järkevin tapa toteuttaa nämä Turun tulevaisuuden suurhankkeet (raitiotie, Ratapihan areena, Pukkilan asuinalue, Matkakeskus, Itäharjun uudistus, jne.) olisi vetää kiskot P-Louheen ja tehdä siitä "Kauppatorin asema" kaikelle lähijunaliikenteelle. P-Louhi on jo valmiiksi rakennettu oikean suuntaiseksi siten, että Muhkurin suunnalta tulevien junien ei tarvitse sen suuremmin kääntyä päästäkseen ”P-Louhen laiturille”. Ja P-Louhesta junat ehtivät kääntyä joskus valmistuvan Matkakeskuksen laiturille Aninkaisissa
Lähijunaväylälle, joka sitoisi Turun alueen kunnat Naantali-Salo -välillä Turun keskustaan (Kauppatorille - eikä vain nykyiselle rautatieasemalle), olisi paljon enemmän kysyntää kuin nyt suunnitelulle raitiotielle satamasta Varissuolle. Lisäksi Turun seudun lähijunaliikenteelle on jo nyt ilmoittautunut halukas yksityinen toimija (Suomen Lähijunat Oy). Miksi ei siis panostettaisi tähän vaan väkisin yritetään puskea raitiotietä läpi? Tehokas syöttöliikenne varmasti vielä joskus valmistuvaan tunnin junaan Helsingin suuntaan on myös äärettömän tärkeää Helsingissä työskentelevien houkuttelemiseksi asettumaan Turun seudulle (ilmiö, joka on ollut koronan aikana ja jälkeen kasvussa)
Kun Kauppatorilta pääsee 10 – 15 minuutissa kiskoja pitkin Turkuhallille voidaan lopettaa se iänikuinen valitus, että halli on liian kaukana ja keskittyä siihen, miten tästä upeasta areenasta voidaan saada vieläkin parempi
Miksi nämä ovat jotenkin toistensa poissulkeva asioita? Raitiotie kulkee eri paikoissa ja junakiskot eri. Kyllä molemmat voidaan toteuttaa.Miksi ei siis panostettaisi tähän vaan väkisin yritetään puskea raitiotietä läpi?
Tätä juuri tarkoitin, kun rakennetaan kallis monitoimiareena ei todellakaan kannata rakentaa liian pientä. Eivät ne lisäneliöt ole hallin kalleimmat vaan halvimmat.
Turun kulttuurielämä kiittää satavarmasti myöhemmin jos täällä olisi sellainen areena johon saataisiin maailmantähtiä esiintymään. Ei siis kannata nostaa käsiä pystyyn, koska Turun sijainti on logistisesti Suomen paras maailmalta katsottuna. Ei siis kannata ruveta areenahankkeessa köyhäilemään.
Mietipäs nyt vähän isommin eli mikä on Turun talousalueen koko. Ei kaupungin raja ole relevantti asia tässä mielessä.Mutta siis, mites olisi vaihtoehto, että tämä monitoimiarena palvelisi turkulaisia ja sen lähiseutua? Miksi kaupunki, jossa hädintuskin asuu 200 000 ihmistä, tarvitsee kansainvälisille maailmantähdille mega areenan? Kuinka realistista on ajatella näin isosti? Turku ei ole mikään maailman napa. Pohjoismaihin tullaan pääkaupunkeihin ja ehkä johonkin Göteborgiin, mikä sekin on lähes Helsingin kokoinen.