Ratapihalle uusi monitoimihalli?

  • 275 004
  • 1 741

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Meneekö ylipäätään koskaan Suomessa tuon kokoiset hankkeet suunniteltujen kustannusten mukaan.
Hankkeen urakoitsijan on pakko pitää tarjousta mahdollisimman halpana, että saadaan ylipäätään urakoita.
Hankkeen kustannukset lasketaan tosi useesti liian tiukoiksi. Hankkeet venyvät aikatauluista ja kustannukset kasvavat väkisin.
Urakoitsija laskee tarjouksen tarjouspyynnön mukaiseksi. Jos se itse ei pysty sitä sillä hinnalla toteuttamaan, niin oma moka, ei kaupungin kustannukset siitä kasva.
Se että kaupungin kustannukset kasvaa ja aikataulut paukkuu johtuu siitä, että Turun kaupungin hankesuunnittelu on puhdasta paskaa. Tai oikeastaan koko kaupunkiympäristöyksikkö on kirkkaasti Suomen huonoin, mikä on häpeä muuten Suomen ylivoimaisesti parhaassa kaupungissa.
 

charlieglide

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei tuo Logomon siltakaan tainnut ihan putkeen mennä:

Aivan, pääsi unohtumaan vaikka se tuossa kodin edustalla seisookin. Mutta ei kuitenkaan ole semmoinen lahja joka jatkaa antamistaan kuten italialaisen tekniikan taidonnäyte Kakolanmäessä.

Henkilö joka käytännössä tuosta Logomon sillasta vastasi ja sen keskeneräisenä suunnitelmana tilasi on sentään siirretty toisiin tehtäviin. Yksityisellä puolella olisi luultavasti saanut ”paketin.”
 

Wanhajalka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Isot Totovoitot, Gracefull Swamp
Urakoitsija laskee tarjouksen tarjouspyynnön mukaiseksi. Jos se itse ei pysty sitä sillä hinnalla toteuttamaan, niin oma moka, ei kaupungin kustannukset siitä kasva.
Se että kaupungin kustannukset kasvaa ja aikataulut paukkuu johtuu siitä, että Turun kaupungin hankesuunnittelu on puhdasta paskaa. Tai oikeastaan koko kaupunkiympäristöyksikkö on kirkkaasti Suomen huonoin, mikä on häpeä muuten Suomen ylivoimaisesti parhaassa kaupungissa.
Näinhän asia ei missään nimessä ole. Sopimuksiin kirjataan erilaisia klausuuleja muuttuneiden tilanteiden varalle. Tällöin lähtöhinta saadaan alhaiseksi ja riskit siirretään tilaajalle. Ja yllätyksiähän löydetään. Pahimmillaan sovitaan tuntikorvauksesta. Jokainen ymmärtää kuinka kiire urakoitsijalla silloin on...
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Näinhän asia ei missään nimessä ole. Sopimuksiin kirjataan erilaisia klausuuleja muuttuneiden tilanteiden varalle. Tällöin lähtöhinta saadaan alhaiseksi ja riskit siirretään tilaajalle. Ja yllätyksiähän löydetään. Pahimmillaan sovitaan tuntikorvauksesta. Jokainen ymmärtää kuinka kiire urakoitsijalla silloin on...
Aha. Olen yrityksieni kanssa ollut melkoisen monessa sadassa julkisessa hankinnassa mukana. Koskaan ei sopimukseen ole kirjattu mitään erillisiä klasuuleita, koska se rikkoisi hankintalakia.

Jos piirrät goolemapsin kuvaan viivan, että tähän rakennetaan silta, niin tarjoukset sillä perusteella tulee hinnalla millä siihen rakennetaan silta paperista. Sitten se hinta muuttuu vähän kun se halutaankin teräsbetonista. Vastaavalla tavalla on käynyt usean Turun hankkeen kanssa jonka johdosta voi ihan rehellisesti sanoa, että Turun kaupunkiympäristön koko yksikkö on aivan naurettavan heikkotasoinen.
 
Viimeksi muokattu:

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Eipä tuossa nyt paljoa uutta ole, kumppanuussopimusta jatkettu, hinnat ovat korkealla.
 

Taikajim

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Luleå
Jos tepsillä on uusi halli seuraavan 15 vuoden sisällä yllätyn. Jos 10 vuoden sisällä, niin todella yllätyn. Turku on Suomen hankalin kaupunki rakennusprojektien toteuttamisessa. Turusta löytyy suomen hankalimmat yksityishenkilöt. Meillä on ihmisiä täällä, joiden harrastus on asioista valittaminen. Menevät ihan hautaan asti jotkin näistä noiden kanteidensa kanssa. Tänne saa rakentaa, kunhan se ei ole 10km säteellä omasta asuinpaikasta.



Vuosien 2012-2022 välillä Espooseen on tullut metro ja koko pk-seutu räjähtänyt rakennusprojekteista. Samassa ajassa Tampereella on rakennettu tuo ydinkeskusta täysin uusiksi ja tehty pari urheilustadionia. Oulussakin on tehty jättimäinen ratapihaprojekti, laitettu keskusta uusiksi ja rakennettu asuntoja 20 000 ihmiselle.



Tampereen rautatieasemaa ei voi mitenkään verratta Turun vastaavaan sijainniltaan ja kooltaan. Sen läpi kulkee 75% Suomen junaliikenteestä. Turussa käydään nykyään vain kääntymässä pari kertaa päivässä. Lisäksi aseman sijainti Tampereella ei ole mitenkään verrattavissa Turun aseman sijaintiin. Kuvitelkaa jos Eerikinkadun päällä kulkisi 10-raiteinen rata ja Hansan kulmalla olisi asema. Siihen sitten vielä päälle rakennettaisiin halli aseman päälle, joka yhdistyisi vaikka hansaan kauppakeskukseksi. Kauppahallin pihaan isketään tämän lisäksi lähes 100 metriä korkea hotelli. Samaan aikaan kun tätä projektia rakennetaan, kaupunkiin työstetään 23-pysäkkinen sporajärjestelmä kahdella eri linjalla. Ja jos tämä ei vielä riitä, niin tehdään samantien Suomen pisin tunnelli vaikka T-sairaalan alikulkusillalta kasitielle asti manhattanin holleille. Tämäkään kun ei riitä, niin täyetään Littoistenjärvi maalla ja rakennetaan siihen pari uutta asuinaluetta. Tuon kaiken ovat onnistuneet toteuttamaan lyhyessä ajassa. On oikeasti melko suoritus.



Turussa on rakennettu viimeiseen 15-vuoteen Logomo, turha toriparkki, parikymmentä kerrostaloa, junaradan ylikulku-kävelysilta ja maailman turhin ja paskin funikulaari.



Kuten täällä muutamat ovat todenneetkin, niin tästä hankkeesta voidaan alkaa mehustelemaan sitten ehkä 2040-luvulla luulisin.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Tampereen rautatieasemaa ei voi mitenkään verratta Turun vastaavaan sijainniltaan ja kooltaan. Sen läpi kulkee 75% Suomen junaliikenteestä. Turussa käydään nykyään vain kääntymässä pari kertaa päivässä. Lisäksi aseman sijainti Tampereella ei ole mitenkään verrattavissa Turun aseman sijaintiin. Kuvitelkaa jos Eerikinkadun päällä kulkisi 10-raiteinen rata ja Hansan kulmalla olisi asema. Siihen sitten vielä päälle rakennettaisiin halli aseman päälle, joka yhdistyisi vaikka hansaan kauppakeskukseksi. Kauppahallin pihaan isketään tämän lisäksi lähes 100 metriä korkea hotelli. Samaan aikaan kun tätä projektia rakennetaan, kaupunkiin työstetään 23-pysäkkinen sporajärjestelmä kahdella eri linjalla. Ja jos tämä ei vielä riitä, niin tehdään samantien Suomen pisin tunnelli vaikka T-sairaalan alikulkusillalta kasitielle asti manhattanin holleille. Tämäkään kun ei riitä, niin täyetään Littoistenjärvi maalla ja rakennetaan siihen pari uutta asuinaluetta. Tuon kaiken ovat onnistuneet toteuttamaan lyhyessä ajassa. On oikeasti melko suoritus.
Ja kaikkien näiden ponnisteluiden ja rahojen polttamisen jälkeen, heidän keskusta on edelleen aivan vessa verrattuna Turkuun.
 

Taikajim

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Luleå
Ja kaikkien näiden ponnisteluiden ja rahojen polttamisen jälkeen, heidän keskusta on edelleen aivan vessa verrattuna Turkuun.
En nyt ihan tiedä mitä tuolla tarkoitat. Toimiva joukkoliikenne ja kaikki mitä ihminen tarvitsee, jopa jääkiekko, samassa paikassa mielestäni melko nätisti.

Kyllä munkin mielestä Turku paljon kauniimpi kaupunki on. 90-luvulle on vaan jääty kehityksessä kuten @Ramchester totesi.
 

WestCoast110

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Giallorossi
@Taikajim kuin sanat suusta ja samaa asiaa itse tuolla koitin vitutusketjun puolella pohtia. Miten voi olla niin samalla viivalla olevien kaupunkien välillä näin järjetön ero kaupunkikehityksessä, joka tässä tapauksessa areenojen ja joukkoliikenteen muodossa heijastuu vahvasti myös kiekkoon? Jossain on oltava vikaa!

En allekirjoita yhtään näitä "mutta meidän keskusta silti hienompi" kun tällä ajattelulla ei koskaan saavuteta yhtään mitään. Missä on kilpailuhenkisyys ja halu toteuttaa myös asioita, jota suunnitellaan? Jos puhutaan 10-20 vuotta ratapihoista ja ratikoista ja 2030 ei ole mitään konkreettista, kun toisaalla 10 vuodessa pistetään koko paska uusiksi, niin levitelläänkö edelleen käsiä ja sanotaan vaan, että näin meillä täällä on aina ollut?
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
En nyt ihan tiedä mitä tuolla tarkoitat. Toimiva joukkoliikenne ja kaikki mitä ihminen tarvitsee, jopa jääkiekko, samassa paikassa mielestäni melko nätisti.

Kyllä munkin mielestä Turku paljon kauniimpi kaupunki on. 90-luvulle on vaan jääty kehityksessä kuten @Ramchester totesi.
Vähän niinkuin koitin sanoa, etten jaksa olla yhtään kateellinen Tampereelle heidän kiiltävistä taloista. Se häviää silti sata-nolla Turulle. Niinkuin kaikki muutkin kaupungit Suomessa. Joukkoliikenteestä on niin vähän kokemuksia koska kuljen jaloilla ja yksityisautoillen, etten osaa sanoa miten se toimii, mutta toivon ettei raitiovaunua ikinä rakenneta tänne takaisin. Tampereella se näyttää ihan järkevältä excelissa ja ilmeisesti livenäkin, mutta Turussa se ei ole sitä edes siellä laskentaohjelmassa. Itse olisin toivonut ettei Turun keskusta olisi ikinä mennytkään 90-luvulle puhumattakaan 80- tai 70-luvuille, 50-luvun keskusta on paras keskusta mitä Turussa on ollut (ei se puolue).
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Onhan se Tampereen keskustan alue nykyään komia paikka. Turkuun olisi todellakin tilausta samanlaisille toteutuksille. Tosin olisihan se pikkasen outoa jos Torin ympärillä olisi yhtäkkiä esim. Paavo Nurmen stadionin kokoinen stadion, iso jäähalli ja muuta rakennelmaa.
 

Taikajim

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Luleå
Itse olisin toivonut ettei Turun keskusta olisi ikinä mennytkään 90-luvulle puhumattakaan 80- tai 70-luvuille, 50-luvun keskusta on paras keskusta mitä Turussa on ollut (ei se puolue).
Tuosta on kyllä varmasti moni muukin samaa mieltä. Minä mukaanlukien.

Jottei tässä lähdettä täysin väärästä ja turhasta asiasta vääntämään. Niin tekstini tarkoitus oli tuoda esiin se, kuinka Turussa rattaat ovat jumittuneet tiukasti kiinni kaikkessa, mikä koskee rakentamista ja kaupunki-infrastruktuuria verrattuna muihin kaupunkeihin Suomessa ja erinomainen esimerkki oli Tampere.

Turku-Tampere asetelmat voidaan selvitellä sitten vaikka siellä jäällä jos jotain hampaankolossa on. Eiköhän täällä suurin osa sen ikäisiä ole, ettei kukaan kadehdi sitä mitä muilla kaupungeilla on paremmin.

Se, että mielestäni Tampereella on tehty jotain erinomaisen hyvin ei ole ainakaan itseltäni Turkulaisena mitään pois. Vituttaa vain se kun omalla paikkakunnalla ei saada yhtään mitään aikaiseksi. Omassa taloyhtiössäni on nyt 10 vuotta väännetty kättä siitä, että puretaanko homehtunut vanha piharakennus pois uuden talon tieltä vai ei. Sen purkaminen toisi asunto-osakkeenomistajille melko kivan bonuksen, mutta silti valituskierroksia on käyty jo useampi ja piharakennus stondaa tuossa edelleen.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Se, että mielestäni Tampereella on tehty jotain erinomaisen hyvin ei ole ainakaan itseltäni Turkulaisena mitään pois. Vituttaa vain se kun omalla paikkakunnalla ei saada yhtään mitään aikaiseksi. Omassa taloyhtiössäni on nyt 10 vuotta väännetty kättä siitä, että puretaanko homehtunut vanha piharakennus pois uuden talon tieltä vai ei. Sen purkaminen toisi asunto-osakkeenomistajille melko kivan bonuksen, mutta silti valituskierroksia on käyty jo useampi ja piharakennus stondaa tuossa edelleen.
Tämä samaisen sivun yläreunaan olen kirjoittanut muutama kuukausi takaperin mitä mieltä olen meidän kaupungin hankkeista ja niitä toteuttavasta yksiköstä.

Tämä "jäähalli"hanke on kuitenkin lähes täysin yksityisten toteuttama. Kaupunki on otettu siihen kumppaniksi, jotta kaupunki edistää sitten sille kuuluvia osia hankkeesta. Hankkeen toteutuminen vaatii mittavat muutokset kaavaan ja infraan, sekä siitä menee läpi Liikenneviraston rautatie ja maat lunastetaan VR:lta. Jostain syystä Seppo Sutelan tytär on kehitysyhtiön hallituksessa, tuskin vankan rakennuttamistaustan takia. Alunperin osallistuin tämän päivän keskusteluihin, kun joku ihmetteli miksi mitään ei tapahdu ja kun vain joku pöhinäpetteri tekisi tämän hallin niin harjakaiset olisivat jo tässä heti pikkujouluista toivuttua edessä. Tämän sanojalla on luultavasti vähän tiedon vajausta maankäytöstä ja kiinteistökehityksestä Suomessa. Missään muussakaan kaupungissa tämä hanke ei olisi sen pidemmällä. Joku mainospyloni jossain motarinvarressa voisi olla pystyssä. Tai jos vaikka olisi hanke käynnissä, niin saattaisivat olla sen kanssa melkoisessa nesteessä tällä hetkellä.

Jokapaikassa valitetaan aina kun joku jotain haluaisi tehdä, näin oli Tampereellakin tämän Areenan kanssa. Turussa valitetaan nykyään ihan automaattina jottei menneisyyden virheitä toisteta, kiitos Puolimatkan ja kumppaneiden. Yksityishenkilönä en ole tätä vastaan ollenkaan, voin jopa osallistua esimerkiksi dynkyn-talon (ei muista oikeaa nimeä) asemakaavamuutoksesta valittamiseen, mutta alaa harrastavana välillä vituttaa.
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
@Taikajim , miten voit unohtaa että Turku on rakentanut myös Logomon kävelysillan...ja samassa ajassa kuitenkin kuin Tampereelle rakennettiin metro. Hintakin lähes sama, eli täytyy olla urakkanakin yhtä massiivinen.
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura

Taikajim

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Luleå
@Taikajim , miten voit unohtaa että Turku on rakentanut myös Logomon kävelysillan...ja samassa ajassa kuitenkin kuin Tampereelle rakennettiin metro. Hintakin lähes sama, eli täytyy olla urakkanakin yhtä massiivinen.
Logomon kävelysilta mainittu noissa Turun saavutuksissa. Jäi vain se sillan nimi pois. Kyseessä kuitenkin lyhyehkö kävelysiltä, jonka rakentamiseen meni vain 5 vuotta. Siihen en ole laskenut niitä vuosia mitkä menivät sen luvissa, valituksissa ja suunnittelussa.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Logomon kävelysilta mainittu noissa Turun saavutuksissa. Jäi vain se sillan nimi pois. Kyseessä kuitenkin lyhyehkö kävelysiltä, jonka rakentamiseen meni vain 5 vuotta. Siihen en ole laskenut niitä vuosia mitkä menivät sen luvissa, valituksissa ja suunnittelussa.
Onneksi sentään toiminnan tuloksena saatiin aikaiseksi neliöhinnaltaan Suomen kallein silta, jonka päivittäistä käyttäjämäärää ei uskalleta edes laskea.
Turku on Turku vaikka voissa paistettaisi. Onneksi en itse kuulu Turun veronmaksajien joukkoon. Maksan iloisena verot ihan muuhun kuntaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös