Mulle Milgauss vihreellä lasikkeella oli pitkään se "the kello". Harmi vaan, että siinä vaiheessa kun olisi ehkä voinut olla saumoja siihen, hinnat olivat jo karanneet. Tosin nyt kun Milgaussia vertaa esim. uuteen Railmasteriin niin aikalailla vain Rollen tai ko. kellon designin fanitus olisivat "järkeviä syitä" ostaa Milgauss. Muutenhan Railmasterin hinta-laatusuhde on eri luokkaa. Esim. magneettisuojaus on muistaakseni moninkertainen Milgaussiin verrattuna.
Tuo on ihan totta, että Tudor on ottanut nyt vanhojen Rolexien aseman, hyvä niin. Toki toivotaan, että Tudor jatkaa myös omien uusien modernien mallien, kuten Pelagoksen kehittämistä. Jos siitä tulisi 40 mm:n versio niin meillä olisi täydellinen moderni suklari kilpailukykyisellä hinnalla.
IItse kuvittelin, että mun ranne ei taivu koskaan 41 milliselle BB:lle. Fanitin kelloa heti sen julkaisun jälkeen, mutta ajattelin ettei ole mua varten. Mulla ei siis ollut tarkoitus ostaa kyseistä kelloa, mutta kun liikkeessä tuli ihan huvikseen testattua niin kaupat syntyikin saman tien. Olen hyvin tarkka kellon koon suhteen enkä halua yhtään ylisuuria kelloja, mutta GMT istuu hyvin mun ranteeseen. Se on ihan maksimi koko, mutta ei liian iso. 41 mm:n halkaisijaa kriittisempi juttu on itse asiassa lug-to-lug-mitta, joka on 50 mm. Toi on mulle ihan maksimi. Pari milliä jos olisivat ottaneet tosta pois niin kello natsaisi yhä useamman ranteeseen.
Joo, omalla kohdalla toimii musta mattataulu/vihreä lasike paremmin kuin sininen sunburst. Ehkä tuo vielä hieman kummittelee listalla, joten ei ihan kokonaan pois pyyhitä. Toisaalta kuten kirjoititkin niin kovin järkevää ostosta tuosta ei enää välttämättä saa. Design toimii, mutta en itseasiassa Rolexia brändinä erityisesti fiilistele. Näen itse negatiivisena sen asian, että se voi välillä (toki lopulta erittäin harvoin) herättää huomiota ja esim. duunissa on mukavempaa operoida GS ja Seiko linjalla. Toisaalta tekevät niin hyviä ja kestäviä kelloja, että onhan siinä puolensa. Brändi herättää tunteita suuntaan ja toiseen, myös allekirjoittaneella.
Pelagos 40mm olisi todella kova. Titaani on mukavan kevyt ja olen sinistä Pelagosta joskus rannettanutkin, on se ehkä piirun verran liian iso. Samaa mieltä muuten kokonaisuudessaan Pelagoksesta, mukavaa ettei julkaisut ole vain re-editionin re-editioneita. Vähän kyllästynyt tuohon trendiin.
Lug-to-lug on myös itsellä ensimmäisiä speksejä mitä tulee katsottua. Rehellisyyden nimissä esim. Vetehisen (on muuten vihreä, unohdin aikaisemmin mainita) noin 51mm on ehkä sen 2-3mm liikaa omaan ranteeseen. Menettelee jotenkuten vielä, mutta voisi olla parempikin. Tämä voisi tarkoittaa ettei tuo BB GMT ole mahdoton itsellekkään.
Piti vielä kirjoittaa erikseen kellojen kiillottamisesta. Aika huonoja kokemuksia on tuosta. Olen kolme kertaa vienyt kellon viralliseen huoltoon (Rolex ja Omega) ja jokaisella kerralla erikseen alleviivannut, että kelloa EI saa kiillottaa. 2/3 kerrasta kello on vahingossa kiillotettu ja toisella näistä kerroista vielä sen verran huonosti, että jouduin kellon myymään. Myönnettäkööt, että olen aika tarkka tuosta kiillotuksesta. Rolexin virhekiillotuksesta sain korvauksena lompakon ja vähän alennusta. Omegasta luvattiin alennusta jos joskus vielä tuon heille kellon uuteen huoltoon. Ongelmallistahan tuossa on se, että kiillotus kun on tapahtunut niin sitä ei saa tekemättömäksi ja siinä on sinänsä turha rettelöidä liikaa, mutta pettymys on ollut suuri. Kolmannella kerralla sanoin erikseen, että en voi antaa kelloa huoltoon mikäli ette voi luvata ettei kiillotusta tapahdu. Soitin vielä varmuudeksi erikseen perään ja lopulta onnistuin tässä kellossa ilman kiillotusta. Onhan tuossa asiakaskokemuksessa parantamisen varaa.