Rannekello-ketju

  • 283 403
  • 989

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kysehän ei ole vain nuorten naisten asiasta vaan etenkin Suomessa on ylipäänsä kehittymätön kellokulttuuri. Erityisen kehittymätön kulttuuri on naisten osalta, valitettavasti näin kelloharrastajan näkökulmasta. Eurojahan tuo ei vaatisi. Satkulla tai parilla saisi laadukkaita sveitsiläisiä mekaanisia naisten vintagekelloja. Uusien osalta ehkä satku tai pari lisää.
Vaimo piti kauan minun vuoden 1948 Omegan bumper automaattia, kunnes halusi oman kellon. Osti sitten Rolex OP 28mm vihreällä taululla. Pitää arkena AppleWatchia lähinnä liikunnan takia ja tuota Rolexia sitten muulloin.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Uutta tiukua ranteeseen. Vostok Amphibia SE 090B43. Alkuperäinen ranneke lähes roskiskamaa, mutta oli tähän jo tilattuna ralliranneke Puolasta Pattinilta. Vostokin muotokieli on puhutellut aina ja hinnoittelukin kohdallaan. Ainoa miinuspuoli Venäjän postin toimitusajat. 2kk meni Tatarstanista Suomeen.
 

Liitteet

  • IMG_20200815_180745.jpg
    IMG_20200815_180745.jpg
    242,4 KB · kertaa luettu: 314

Kyy99

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Kysehän ei ole vain nuorten naisten asiasta vaan etenkin Suomessa on ylipäänsä kehittymätön kellokulttuuri. Erityisen kehittymätön kulttuuri on naisten osalta, valitettavasti näin kelloharrastajan näkökulmasta. Eurojahan tuo ei vaatisi. Satkulla tai parilla saisi laadukkaita sveitsiläisiä mekaanisia naisten vintagekelloja. Uusien osalta ehkä satku tai pari lisää.

Vaikuttaa siltä, että harvalla naisella ja miksei miehelläkin tuntuu olevan kiinnostusta mekaanisiin kelloihin ja ei se kyllä ainakaan itseltä ole mitenkään pois. Vaikka olenkin itse varsin kiinnostunut kelloista niin kiinnostus siihen mitä muut käyttää on vuosien varrella kadonnut kokonaan. Tuli erottua tuolta Facebookin kelloharrastajistakin osittain sen takia, kun homma meni liikaa välillä kelloista kiinnostumattomien nälvimiseen. Suurin syy oli toki lopulta Facebookin lopettaminen. En voi ketään kovin typeränä pitää joka ei näe tarvetta laittaa suuria summia luksuskelloihin, joissa pääasiassa maksetaan brändistä. Tiedän toki, että kohtuuhintaankin saisi laatutavaraa, mutta kiinnostuksensa kullakin. Ymmärrän toki kyllä pointin, että sillä DW:n hinnalla voisi saada kestävämmänkin kellon. Tyttöystävälle olen ostanut lahjoiksi Seiko Dolcen, jossa vanhoissa Grand Seikoissakin käytössä ollut patterikoneisto ja Nomoksen sinisen Tangenten 35mm koossa. Vaikuttaa siltä, että Tangentelle ei ole tulossa käyttöä ja käyttää tuota Seikoa koska kvartsi on helppo.

Omalla kohdalla on taas seuraava kello kiikarissa ja vaihtoehtoja useita: Omega Railmaster denim, Rolex Oyster Perpetual 36mm sinisellä "expi" taululla, Tudor BB36 sinisellä taululla, Sinn 556i, Zenith el primero original 1968 sekä Grand Seiko SBGW259. Rolex OP36 johdossa tällä koska tuollainen simppeli kolmiviisarinen jolla voi myös uida toimisi hyvin. Toki tuo Grand Seiko SBGW259 olisi viimeistelyltään näissä omassa luokassaan ja sopisi hyvin duuniin. Sinn 556 taas mielestäni eräs parhaista ja "säästäisi" reippaasti rahaakin.

Kelloboksista löytyy tällä hetkellä SUF Vetehinen, Grand Seiko SBGM223, No date subi, Seiko skx009, exp2 polar vanhemmalla kopalla ja tottakai Casion retrodigikello. Täytyy kyllä hehkuttaa
eritoten tuota skx009, ihan mahtava kello hintaansa nähden. Speedy Moon tekee kyllä myös paluun kokoelmiin tässä syksyllä.

PS. unohtui mainita, että siskolle annettiin valmistujaislahjaksi Grand Seiko SBGX261. Kun kävin pari vko sitten hänen luonaan niin ranteessa Polar (sykemittari, ei Rolex heh), Seiko hyllyssä ja vieläpä talviajassa, joten ei ole tullut pahemmin käytettyä. Ehkä nämä kokemukset
ovat vaikuttaneet siihen, että ei jaksa enää muiden kellojen käyttämisestä enää kiinnostua :)
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Vaikuttaa siltä, että harvalla naisella ja miksei miehelläkin tuntuu olevan kiinnostusta mekaanisiin kelloihin ja ei se kyllä ainakaan itseltä ole mitenkään pois. Vaikka olenkin itse varsin kiinnostunut kelloista niin kiinnostus siihen mitä muut käyttää on vuosien varrella kadonnut kokonaan. Tuli erottua tuolta Facebookin kelloharrastajistakin osittain sen takia, kun homma meni liikaa välillä kelloista kiinnostumattomien nälvimiseen. Suurin syy oli toki lopulta Facebookin lopettaminen. En voi ketään kovin typeränä pitää joka ei näe tarvetta laittaa suuria summia luksuskelloihin, joissa pääasiassa maksetaan brändistä. Tiedän toki, että kohtuuhintaankin saisi laatutavaraa, mutta kiinnostuksensa kullakin.

Itse en ole havainnut Facen kelloharrastajien ryhmissä, että siellä olisi nälvitty mitenkään häiritsevästi niitä, jotka eivät ole kiinnostuneita kelloista. Moinen tuntuisi hyvin omituiselta. Vaikka esim. näitä muotikellojen ostajia ei ehkä sinänsä ymmärretä niin eiköhän se ole kaikille ihan sama mihin kukin omat rahansa käyttää.

Eniten mua häiritsee se, että harvoin törmää Suomessa laadukkaaseen kellokeskusteluun somessa tai netissä, etenkin vintagekellojen osalta. Aika pinnallista toi keskustelu on esim. Facessa. Lähinnä joku esittelee ostamaansa kellon ja sitä sitten peukutetaan.

Omalla kohdalla on taas seuraava kello kiikarissa ja vaihtoehtoja useita: Omega Railmaster denim, Rolex Oyster Perpetual 36mm sinisellä "expi" taululla, Tudor BB36 sinisellä taululla, Sinn 556i, Zenith el primero original 1968 sekä Grand Seiko SBGW259. Rolex OP36 johdossa tällä koska tuollainen simppeli kolmiviisarinen jolla voi myös uida toimisi hyvin. Toki tuo Grand Seiko SBGW259 olisi viimeistelyltään näissä omassa luokassaan ja sopisi hyvin duuniin. Sinn 556 taas mielestäni eräs parhaista ja "säästäisi" reippaasti rahaakin.

Hyviä ja tyylikkäitä vaihtiksia kaikki. Toki koon puolesta tossa on aika paljon eroa. Kesän aikana on tullut rannetettua noista Rolex OP 36, BB36, Zenith EP 38 ja Omega Railmaster. Tykkäsin itse todella paljon Raimasterista. Tosin itse testasin mustaa versiota. Todella laadukkaan oloinen kello, ja 40 mm koko ei tuntunut liian isolta. Itseä häiritsi mustassa versiossa lähinnä ne rusehtavat lumet. Sinisessä ei toki tätä ongelmaa ole. Mulla vaan löytyy jo riittävästi sinitauluisia kelloja niin se ei ollut mulle vaihtoehto.

Tudor BB 36 olen jo pariin kertaan testannut, kun se ois musta täydellinen all arounder kello. Ranteessa se kuitenkin näyttää mun mielestä jopa pienemmälle kuin 36 mm. Mulla on 36 mm Tudor Prince, johon verrattuna BB tuntui pienemmälle. Syynä vissiin paksumpi bezel ja taulu, jossa minuuttimerkit ei ole ihan reunassa kiinni. Hieno kello kuitenkin.

Myös Rolex OP 36 ja Zenith EP 38 tuntuivat vähän liian pieniltä vaikka käytänkin paljon 36-38 mm kelloja.

Kelloboksista löytyy tällä hetkellä SUF Vetehinen, Grand Seiko SBGM223, No date subi, Seiko skx009, exp2 polar vanhemmalla kopalla ja tottakai Casion retrodigikello. Täytyy kyllä hehkuttaa eritoten tuota skx009, ihan mahtava kello hintaansa nähden. Speedy Moon tekee kyllä myös paluun kokoelmiin tässä syksyllä.

Huh huh mikä kokoelma! Todella monipuolinen kattaus. Tykkään myös siitä, ettei ole vain mustatauluisia sporttikelloja niin kuin niin monella tuntuu olevan. Esimerkiksi sininen Rolexin OP, Railmaster tai Zenith EP olisivat kyllä hyviä lisiä tohon settiin.

Itselläkin on Seiko SKX009, jota viimeksi tänään fiilistelin. Pohdin sellaista, että SKX009 menisi hyvin jopa ainoona kellona. Toki puvun kanssa ei natsaa. Joka tapauksessa hinta-laatusuhteeltaan huikea kello. Mulla on vielä Strapcoden jubilee-ranneke Seikon orkkiksen tilalla niin se lisää paketin laatua entisestään. Toi paketti maksanut käytettynä yhteensä reilut 250 egee, ja vaikea sillä rahalla on parempaa kelloa saada.
 

Kyy99

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Itse en ole havainnut Facen kelloharrastajien ryhmissä, että siellä olisi nälvitty mitenkään häiritsevästi niitä, jotka eivät ole kiinnostuneita kelloista. Moinen tuntuisi hyvin omituiselta. Vaikka esim. näitä muotikellojen ostajia ei ehkä sinänsä ymmärretä niin eiköhän se ole kaikille ihan sama mihin kukin omat rahansa käyttää.

Eniten mua häiritsee se, että harvoin törmää Suomessa laadukkaaseen kellokeskusteluun somessa tai netissä, etenkin vintagekellojen osalta. Aika pinnallista toi keskustelu on esim. Facessa. Lähinnä joku esittelee ostamaansa kellon ja sitä sitten peukutetaan.



Hyviä ja tyylikkäitä vaihtiksia kaikki. Toki koon puolesta tossa on aika paljon eroa. Kesän aikana on tullut rannetettua noista Rolex OP 36, BB36, Zenith EP 38 ja Omega Railmaster. Tykkäsin itse todella paljon Raimasterista. Tosin itse testasin mustaa versiota. Todella laadukkaan oloinen kello, ja 40 mm koko ei tuntunut liian isolta. Itseä häiritsi mustassa versiossa lähinnä ne rusehtavat lumet. Sinisessä ei toki tätä ongelmaa ole. Mulla vaan löytyy jo riittävästi sinitauluisia kelloja niin se ei ollut mulle vaihtoehto.

Tudor BB 36 olen jo pariin kertaan testannut, kun se ois musta täydellinen all arounder kello. Ranteessa se kuitenkin näyttää mun mielestä jopa pienemmälle kuin 36 mm. Mulla on 36 mm Tudor Prince, johon verrattuna BB tuntui pienemmälle. Syynä vissiin paksumpi bezel ja taulu, jossa minuuttimerkit ei ole ihan reunassa kiinni. Hieno kello kuitenkin.

Myös Rolex OP 36 ja Zenith EP 38 tuntuivat vähän liian pieniltä vaikka käytänkin paljon 36-38 mm kelloja.



Huh huh mikä kokoelma! Todella monipuolinen kattaus. Tykkään myös siitä, ettei ole vain mustatauluisia sporttikelloja niin kuin niin monella tuntuu olevan. Esimerkiksi sininen Rolexin OP, Railmaster tai Zenith EP olisivat kyllä hyviä lisiä tohon settiin.

Itselläkin on Seiko SKX009, jota viimeksi tänään fiilistelin. Pohdin sellaista, että SKX009 menisi hyvin jopa ainoona kellona. Toki puvun kanssa ei natsaa. Joka tapauksessa hinta-laatusuhteeltaan huikea kello. Mulla on vielä Strapcoden jubilee-ranneke Seikon orkkiksen tilalla niin se lisää paketin laatua entisestään. Toi paketti maksanut käytettynä yhteensä reilut 250 egee, ja vaikea sillä rahalla on parempaa kelloa saada.

Nojoo, voi toki olla, että itse hieman ylireagoinut tuohon Facebookin meininkiin. Enpä voisi olla enempää samaa mieltä tuosta kellokeskustelun syvyyden puuttumisesta. Kyllähän siellä faceryhmässäkin on paljon tietotaitoa, mutta ehkä se ei alustana sitten mahdollista sen syvempää keskustelua. Vintagemaailman olen itse jättänyt taakse muutaman epäonnistuneen kaupan jälkeen. Yksi vanha Heuer krono ei lopulta toiminut lainkaan ja oli aika säätö saada rahat takaisin ulkomailta. Toisen kerran ostin Suomesta Omegan piepanin, jossa paljastui olevan väärä koneisto (Omega kylläkin) sisällä. Sen jälkeen en ole noita vintageja ostanut. Ehkä jos saisi varmasti ensimmäiseltä omistajalta niin miksei, vanha Rolexin pepsi pleksilasilla on ehdottomasti kaikkien aikojen suosikkeja.

Railmaster on tosiaan liidellyt ehkä hieman tutkan alla ja oli yllättävän hyvä ranteessa. Pidän myös siitä, että siinä ei taida kiillotettuja pintoja olla lainkaan. Mitä olit mieltä BB36:n kruunun "rinkulasta"? Tuo on itselle ollut toistaiseksi vielä suurin syy miksen ole kelloa ostanut. Kruunu tulee liian kauas kopasta. Muutamat kaverini eivät ole tähän kiinnittäneet lainkaan huomiota, joten pitää ehkä antaa uusi mahdollisuus.

Kiitos kommentista koskien kokoelmaani. Kuten vaihtoehdoistani voi huomata, niin sininen kello olisi pääasiassa haussa. Zenithillä on kyllä myös muutama ihan mielenkiintoinen "revival"krono myös mitkä pitäisi käydä testaamassa.

Tismalleen samaa mieltä SKX009, että voisi mennä jopa ainona kellona. Mielestäni tuossa on oikeasti jollain tavalla työkalukellomeininkiä mitä esim. nyky-Rolexeista puuttuu.
 

Fordél

Jäsen
Vintagemaailman olen itse jättänyt taakse muutaman epäonnistuneen kaupan jälkeen. Yksi vanha Heuer krono ei lopulta toiminut lainkaan ja oli aika säätö saada rahat takaisin ulkomailta. Toisen kerran ostin Suomesta Omegan piepanin, jossa paljastui olevan väärä koneisto (Omega kylläkin) sisällä. Sen jälkeen en ole noita vintageja ostanut. Ehkä jos saisi varmasti ensimmäiseltä omistajalta niin miksei, vanha Rolexin pepsi pleksilasilla on ehdottomasti kaikkien aikojen suosikkeja.

Ok, harmillisen huonoja kokemuksia. Mulla käynyt ihan hyvä tuuri vintagekellojen suhteen. Toki paljon olen tehnyt aina selvitystyötäkin ennen hankintaa. Ehkä yksi Zenith oli vähän virhe, kun sen koppa oli itse kiillotettu ja tottakai päin helvettiä. Mutta eihän vintageissakaan pääasiassa ongelmia ole, jos ostaa liikkeestä tai luotetulta myyjältä. Sitten jos riskillä vetää niin hinnan täytyy olla luokkaa ryöstö, että riski kannattaa ottaa.

Railmaster on tosiaan liidellyt ehkä hieman tutkan alla ja oli yllättävän hyvä ranteessa. Pidän myös siitä, että siinä ei taida kiillotettuja pintoja olla lainkaan. Mitä olit mieltä BB36:n kruunun "rinkulasta"? Tuo on itselle ollut toistaiseksi vielä suurin syy miksen ole kelloa ostanut. Kruunu tulee liian kauas kopasta. Muutamat kaverini eivät ole tähän kiinnittäneet lainkaan huomiota, joten pitää ehkä antaa uusi mahdollisuus.

Joo, Railmasterissa ei ole ollenkaan kiillotettua pintaa. Taulusta ja viisareista lähtien kaikki harjattua, mikä tekee siitä kyllä persoonallisen ja mielenkiintoisen. Verrattuna johonkin Explorer ykköseen niin tarjoohan toi Railmaster mainion hinta-laatusuhteen. Ei toki Rollenkenkaan laadussa ole vikaa, mutta hinnat karanneet niissäkin.

Mua ei häiritse yhtään toi BB 36:n nupin rinkula ja sen koko. Mulla on itellä BB GMT, jossa on käsittääkseni samalainen nuppi, mutta ilman rinkulaa. Tykkään ton nupin tuntumasta tosi paljon.

Kiitos kommentista koskien kokoelmaani. Kuten vaihtoehdoistani voi huomata, niin sininen kello olisi pääasiassa haussa. Zenithillä on kyllä myös muutama ihan mielenkiintoinen "revival"krono myös mitkä pitäisi käydä testaamassa.

Joo ne Zenithit kannattaa käydä testaamassa. Itselle Zenith on ehkä se merkkien merkki, mutta vielä en ole saanut hankittua yhtään uutta Zenithiä. Vain vintagessa löytyy niitä. Kovasti kiinnosta joku El Primero tai keraaminen Defy.

Tismalleen samaa mieltä SKX009, että voisi mennä jopa ainona kellona. Mielestäni tuossa on oikeasti jollain tavalla työkalukellomeininkiä mitä esim. nyky-Rolexeista puuttuu.

Kyllä, itseäni häiritsee Rolexin nykysuuntaus, jossa se on siirtynyt blingbling-meininkiin. Onneksi esim. Tudor tarjoaa työkalukellomeininkiä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Oma harrastukseni on 15 vuoden aikana jalostunut ”vähemmän on enemmän”. Kellot jotka olen myynyt koska ei riittävästi ranneaikaa. Seamaster GMT 50th anniversary - tässä loistava lume ja erittäin hyvä rannetuntuma. Omega Aqua Terra Skyfall, Speedmaster Apollo 15 35th limited edition, Aqua Terra valkoisella taululla ja ruusukulta markkereilla (tämän myynti vähän harmittaa...).
Jäljelle jäi Rolex GMT-Master BLNR eli Batman, Rolex Datejust 41 fluted ja Oyster ranneke. Omega Speedmaster 1957 re-issue.
Sekalainen määrä Omegan vintage malleja joista kruununa Ranchero valkoisella taululla, jota tehtiin vain 2 vuoden ajan 1958-59.
 

Konson Antti

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Uutta tiukua ranteeseen. Vostok Amphibia SE 090B43. Alkuperäinen ranneke lähes roskiskamaa, mutta oli tähän jo tilattuna ralliranneke Puolasta Pattinilta. Vostokin muotokieli on puhutellut aina ja hinnoittelukin kohdallaan. Ainoa miinuspuoli Venäjän postin toimitusajat. 2kk meni Tatarstanista Suomeen.

Hieno!

Itselläni on myös tarkoitus oma Amphibia. Koppana ehkä 710 sinisellä Scuba Dudella. Siihen vielä Pepsibezel. Rannekkeeksi mesh tai oranssi nato. Hintakin jää melko pieneksi.

En tiedä mikä noissa Vostokeissa niin viehättää mutta jokin niissä on.
 

Fordél

Jäsen
Oma harrastukseni on 15 vuoden aikana jalostunut ”vähemmän on enemmän”. Kellot jotka olen myynyt koska ei riittävästi ranneaikaa. Seamaster GMT 50th anniversary - tässä loistava lume ja erittäin hyvä rannetuntuma. Omega Aqua Terra Skyfall, Speedmaster Apollo 15 35th limited edition, Aqua Terra valkoisella taululla ja ruusukulta markkereilla (tämän myynti vähän harmittaa...).
Jäljelle jäi Rolex GMT-Master BLNR eli Batman, Rolex Datejust 41 fluted ja Oyster ranneke. Omega Speedmaster 1957 re-issue.
Sekalainen määrä Omegan vintage malleja joista kruununa Ranchero valkoisella taululla, jota tehtiin vain 2 vuoden ajan 1958-59.

Täällä on samanlainen suuntaus. Uusien kellojen suhteen pidetään vain ne, joita käytetään usein. Vintagepuolella saa olla niitä, jotka löytävät harvemmin tiensä ranteeseen. Samoin menee rahalliset panostukset. Turha laittaa rahaa kiinni yksittäisiin kalliisiin vintagekelloihin, jos ne pääasiassa lepäävät boksissa. Sen sijaan uuteen kelloon voi panostaakin, kun sitä kerran käyttää. Ja käyttöä vartenhan nämä kellot on tehty.

Todella hieno kokoelma sulla. Itsellä vähän samansuuntainen kattaus, mutta vain Tudorin muodossa.
 

Kyy99

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Ok, harmillisen huonoja kokemuksia. Mulla käynyt ihan hyvä tuuri vintagekellojen suhteen. Toki paljon olen tehnyt aina selvitystyötäkin ennen hankintaa. Ehkä yksi Zenith oli vähän virhe, kun sen koppa oli itse kiillotettu ja tottakai päin helvettiä. Mutta eihän vintageissakaan pääasiassa ongelmia ole, jos ostaa liikkeestä tai luotetulta myyjältä. Sitten jos riskillä vetää niin hinnan täytyy olla luokkaa ryöstö, että riski kannattaa ottaa.



Joo, Railmasterissa ei ole ollenkaan kiillotettua pintaa. Taulusta ja viisareista lähtien kaikki harjattua, mikä tekee siitä kyllä persoonallisen ja mielenkiintoisen. Verrattuna johonkin Explorer ykköseen niin tarjoohan toi Railmaster mainion hinta-laatusuhteen. Ei toki Rollenkenkaan laadussa ole vikaa, mutta hinnat karanneet niissäkin.

Mua ei häiritse yhtään toi BB 36:n nupin rinkula ja sen koko. Mulla on itellä BB GMT, jossa on käsittääkseni samalainen nuppi, mutta ilman rinkulaa. Tykkään ton nupin tuntumasta tosi paljon.



Joo ne Zenithit kannattaa käydä testaamassa. Itselle Zenith on ehkä se merkkien merkki, mutta vielä en ole saanut hankittua yhtään uutta Zenithiä. Vain vintagessa löytyy niitä. Kovasti kiinnosta joku El Primero tai keraaminen Defy.



Kyllä, itseäni häiritsee Rolexin nykysuuntaus, jossa se on siirtynyt blingbling-meininkiin. Onneksi esim. Tudor tarjoaa työkalukellomeininkiä.

Totta, mutta ostin esim. tuon Omegan vintagen ihan tunnetulta myyjältä. Annetaan myyjälle kuitenkin kunnia siitä, että palautus kyllä hoitui sujuvasti ja sain rahat takaisin. Olen huomannut vain, että tuo vintagemaailma on välillä todellinen miinakenttä ja porukka voi myydä virheellistä tavaraa vahingossakin mikäli hommaan ei ole tarpeeksi perehdytty/tutkittu. Varmasti sieltäkin pystyy tehdä löytöjä ja hyviä kauppoja, mutta vaatii todella paljon aikaa ja vaivaa.

Itseasiassa yhdessä vaiheessa pohdin myös Milgaussia tuon Railmasterin rinnalla, mutta nykyhinnoilla ja alennuspolitiikalla saa Milgaussin hinnalla kaksi Railmasteria niin on jäänyt kyseinen Rolex hieman taka-alalle. Pitää antaa ehdottomasti uusi mahdollisuus BB36:lle. Tuossa BB GMT:ssä se rinkula/tyhjä tila mielestäni hyvännäköinen ja myös 58-malleissa. 36mm kokoon nähden se rinkula on ollut itselle ongelma. Tudor itseasiassa tuntuu ottaneen vanhan Rolexin position. BB36 = vanha exp1, BB58 = vanha subi, GMT = vanha pepsi, BB Steel = vanha musta exp2 jne. BB GMT on todella hyvännäköinen kello ja pidän paljon sen ulkonäöstä. 41mm on vain hieman liian suuri omaan ranteesee, mutta jos se tulisi 58-mallina, niin voisi olla ostoslistalla.
 

Kyy99

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Oma harrastukseni on 15 vuoden aikana jalostunut ”vähemmän on enemmän”. Kellot jotka olen myynyt koska ei riittävästi ranneaikaa. Seamaster GMT 50th anniversary - tässä loistava lume ja erittäin hyvä rannetuntuma. Omega Aqua Terra Skyfall, Speedmaster Apollo 15 35th limited edition, Aqua Terra valkoisella taululla ja ruusukulta markkereilla (tämän myynti vähän harmittaa...).
Jäljelle jäi Rolex GMT-Master BLNR eli Batman, Rolex Datejust 41 fluted ja Oyster ranneke. Omega Speedmaster 1957 re-issue.
Sekalainen määrä Omegan vintage malleja joista kruununa Ranchero valkoisella taululla, jota tehtiin vain 2 vuoden ajan 1958-59.

Hienoja kelloja sinulla! Tuo Aqua Terra Skyfall on mielestäni paljon parempi kuin nykyinen 38mm Aqua Terra ja Seamaster GMT 50th anniversary on omaan makuun yksi parhaista Omegoista. Kova juttu myös tuo Ranchero, noita ei ihan joka päivä tule vastaan!

Olen kyllä samaa mieltä "vähemmän on enemmän" ajattelutavasta ja se on ollut viime vuosina hallitseva suuntaus omallakin kohdalla (10 vuotta tätä hommaa takana). Itseasiassa jos nyt voisin aloittaa "nollasta" ja ostaisin kolme kelloa niin menisin todenäköisesti:

-Grand Seiko SBGW231
-Omegan kuukello pleksillä
-Rolex OP36 sinisenä/no date Subi

Kaksi kelloa niin Grand Seiko SBGW231 ja Rolex OP36 sinisenä/no date Subi. Mikäli vain yksi kello niin joku kolmikosta SBGW231, no date Subi, SKX009.
 

Fordél

Jäsen
Totta, mutta ostin esim. tuon Omegan vintagen ihan tunnetulta myyjältä. Annetaan myyjälle kuitenkin kunnia siitä, että palautus kyllä hoitui sujuvasti ja sain rahat takaisin. Olen huomannut vain, että tuo vintagemaailma on välillä todellinen miinakenttä ja porukka voi myydä virheellistä tavaraa vahingossakin mikäli hommaan ei ole tarpeeksi perehdytty/tutkittu. Varmasti sieltäkin pystyy tehdä löytöjä ja hyviä kauppoja, mutta vaatii todella paljon aikaa ja vaivaa.

Joo, ehdottomasti etenkin vintagepuolella pitää olla todella tarkkana ja tehdä taustaselvittelyt hyvin. Frankensteineja, huonosti uudelleen maalattuja tauluja, vääriä koneistoja jne. myydään ihan luotetuista myyjistä lähtien. Ymmärrän siis hyvin, jos joku skippaa suosiolla tämän puolen. Mulle kuitenkin juuri se selvitystyö ja oppiminen on iso osa tätä harrastusta.

Itseasiassa yhdessä vaiheessa pohdin myös Milgaussia tuon Railmasterin rinnalla, mutta nykyhinnoilla ja alennuspolitiikalla saa Milgaussin hinnalla kaksi Railmasteria niin on jäänyt kyseinen Rolex hieman taka-alalle. Pitää antaa ehdottomasti uusi mahdollisuus BB36:lle. Tuossa BB GMT:ssä se rinkula/tyhjä tila mielestäni hyvännäköinen ja myös 58-malleissa. 36mm kokoon nähden se rinkula on ollut itselle ongelma. Tudor itseasiassa tuntuu ottaneen vanhan Rolexin position. BB36 = vanha exp1, BB58 = vanha subi, GMT = vanha pepsi, BB Steel = vanha musta exp2 jne.

Mulle Milgauss vihreellä lasikkeella oli pitkään se "the kello". Harmi vaan, että siinä vaiheessa kun olisi ehkä voinut olla saumoja siihen, hinnat olivat jo karanneet. Tosin nyt kun Milgaussia vertaa esim. uuteen Railmasteriin niin aikalailla vain Rollen tai ko. kellon designin fanitus olisivat "järkeviä syitä" ostaa Milgauss. Muutenhan Railmasterin hinta-laatusuhde on eri luokkaa. Esim. magneettisuojaus on muistaakseni moninkertainen Milgaussiin verrattuna.

Tuo on ihan totta, että Tudor on ottanut nyt vanhojen Rolexien aseman, hyvä niin. Toki toivotaan, että Tudor jatkaa myös omien uusien modernien mallien, kuten Pelagoksen kehittämistä. Jos siitä tulisi 40 mm:n versio niin meillä olisi täydellinen moderni suklari kilpailukykyisellä hinnalla.

BB GMT on todella hyvännäköinen kello ja pidän paljon sen ulkonäöstä. 41mm on vain hieman liian suuri omaan ranteesee, mutta jos se tulisi 58-mallina, niin voisi olla ostoslistalla.

IItse kuvittelin, että mun ranne ei taivu koskaan 41 milliselle BB:lle. Fanitin kelloa heti sen julkaisun jälkeen, mutta ajattelin ettei ole mua varten. Mulla ei siis ollut tarkoitus ostaa kyseistä kelloa, mutta kun liikkeessä tuli ihan huvikseen testattua niin kaupat syntyikin saman tien. Olen hyvin tarkka kellon koon suhteen enkä halua yhtään ylisuuria kelloja, mutta GMT istuu hyvin mun ranteeseen. Se on ihan maksimi koko, mutta ei liian iso. 41 mm:n halkaisijaa kriittisempi juttu on itse asiassa lug-to-lug-mitta, joka on 50 mm. Toi on mulle ihan maksimi. Pari milliä jos olisivat ottaneet tosta pois niin kello natsaisi yhä useamman ranteeseen.
 
En tiedä mikä noissa Vostokeissa niin viehättää mutta jokin niissä on.

Vostokit ovat asiallisia. Itselläkin on pari Scuba Dudea omassa rotaatiossa. Päivämäärän asettelu ei kai ole ihan simppeliä, joten jos montaa kelloa pyörittää - ja kuka nyt yhdellä pärjää - niin kannattaa ostaa ilman päivyriä.
 

Kyy99

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Mulle Milgauss vihreellä lasikkeella oli pitkään se "the kello". Harmi vaan, että siinä vaiheessa kun olisi ehkä voinut olla saumoja siihen, hinnat olivat jo karanneet. Tosin nyt kun Milgaussia vertaa esim. uuteen Railmasteriin niin aikalailla vain Rollen tai ko. kellon designin fanitus olisivat "järkeviä syitä" ostaa Milgauss. Muutenhan Railmasterin hinta-laatusuhde on eri luokkaa. Esim. magneettisuojaus on muistaakseni moninkertainen Milgaussiin verrattuna.

Tuo on ihan totta, että Tudor on ottanut nyt vanhojen Rolexien aseman, hyvä niin. Toki toivotaan, että Tudor jatkaa myös omien uusien modernien mallien, kuten Pelagoksen kehittämistä. Jos siitä tulisi 40 mm:n versio niin meillä olisi täydellinen moderni suklari kilpailukykyisellä hinnalla.

IItse kuvittelin, että mun ranne ei taivu koskaan 41 milliselle BB:lle. Fanitin kelloa heti sen julkaisun jälkeen, mutta ajattelin ettei ole mua varten. Mulla ei siis ollut tarkoitus ostaa kyseistä kelloa, mutta kun liikkeessä tuli ihan huvikseen testattua niin kaupat syntyikin saman tien. Olen hyvin tarkka kellon koon suhteen enkä halua yhtään ylisuuria kelloja, mutta GMT istuu hyvin mun ranteeseen. Se on ihan maksimi koko, mutta ei liian iso. 41 mm:n halkaisijaa kriittisempi juttu on itse asiassa lug-to-lug-mitta, joka on 50 mm. Toi on mulle ihan maksimi. Pari milliä jos olisivat ottaneet tosta pois niin kello natsaisi yhä useamman ranteeseen.

Joo, omalla kohdalla toimii musta mattataulu/vihreä lasike paremmin kuin sininen sunburst. Ehkä tuo vielä hieman kummittelee listalla, joten ei ihan kokonaan pois pyyhitä. Toisaalta kuten kirjoititkin niin kovin järkevää ostosta tuosta ei enää välttämättä saa. Design toimii, mutta en itseasiassa Rolexia brändinä erityisesti fiilistele. Näen itse negatiivisena sen asian, että se voi välillä (toki lopulta erittäin harvoin) herättää huomiota ja esim. duunissa on mukavempaa operoida GS ja Seiko linjalla. Toisaalta tekevät niin hyviä ja kestäviä kelloja, että onhan siinä puolensa. Brändi herättää tunteita suuntaan ja toiseen, myös allekirjoittaneella.

Pelagos 40mm olisi todella kova. Titaani on mukavan kevyt ja olen sinistä Pelagosta joskus rannettanutkin, on se ehkä piirun verran liian iso. Samaa mieltä muuten kokonaisuudessaan Pelagoksesta, mukavaa ettei julkaisut ole vain re-editionin re-editioneita. Vähän kyllästynyt tuohon trendiin.

Lug-to-lug on myös itsellä ensimmäisiä speksejä mitä tulee katsottua. Rehellisyyden nimissä esim. Vetehisen (on muuten vihreä, unohdin aikaisemmin mainita) noin 51mm on ehkä sen 2-3mm liikaa omaan ranteeseen. Menettelee jotenkuten vielä, mutta voisi olla parempikin. Tämä voisi tarkoittaa ettei tuo BB GMT ole mahdoton itsellekkään.

Piti vielä kirjoittaa erikseen kellojen kiillottamisesta. Aika huonoja kokemuksia on tuosta. Olen kolme kertaa vienyt kellon viralliseen huoltoon (Rolex ja Omega) ja jokaisella kerralla erikseen alleviivannut, että kelloa EI saa kiillottaa. 2/3 kerrasta kello on vahingossa kiillotettu ja toisella näistä kerroista vielä sen verran huonosti, että jouduin kellon myymään. Myönnettäkööt, että olen aika tarkka tuosta kiillotuksesta. Rolexin virhekiillotuksesta sain korvauksena lompakon ja vähän alennusta. Omegasta luvattiin alennusta jos joskus vielä tuon heille kellon uuteen huoltoon. Ongelmallistahan tuossa on se, että kiillotus kun on tapahtunut niin sitä ei saa tekemättömäksi ja siinä on sinänsä turha rettelöidä liikaa, mutta pettymys on ollut suuri. Kolmannella kerralla sanoin erikseen, että en voi antaa kelloa huoltoon mikäli ette voi luvata ettei kiillotusta tapahdu. Soitin vielä varmuudeksi erikseen perään ja lopulta onnistuin tässä kellossa ilman kiillotusta. Onhan tuossa asiakaskokemuksessa parantamisen varaa.
 

Fordél

Jäsen
Piti vielä kirjoittaa erikseen kellojen kiillottamisesta. Aika huonoja kokemuksia on tuosta. Olen kolme kertaa vienyt kellon viralliseen huoltoon (Rolex ja Omega) ja jokaisella kerralla erikseen alleviivannut, että kelloa EI saa kiillottaa. 2/3 kerrasta kello on vahingossa kiillotettu ja toisella näistä kerroista vielä sen verran huonosti, että jouduin kellon myymään. Myönnettäkööt, että olen aika tarkka tuosta kiillotuksesta. Rolexin virhekiillotuksesta sain korvauksena lompakon ja vähän alennusta. Omegasta luvattiin alennusta jos joskus vielä tuon heille kellon uuteen huoltoon. Ongelmallistahan tuossa on se, että kiillotus kun on tapahtunut niin sitä ei saa tekemättömäksi ja siinä on sinänsä turha rettelöidä liikaa, mutta pettymys on ollut suuri. Kolmannella kerralla sanoin erikseen, että en voi antaa kelloa huoltoon mikäli ette voi luvata ettei kiillotusta tapahdu. Soitin vielä varmuudeksi erikseen perään ja lopulta onnistuin tässä kellossa ilman kiillotusta. Onhan tuossa asiakaskokemuksessa parantamisen varaa.

Oon miettinyt ihan tätä samaa asiaa eli jos veisin vaikka jonkun Tudoreistani merkkihuoltoon, pystyisinkö välttämään kiillottamisen. Tekisin varmasti ihan samalla tavalla kuin sinä kolmannella kerralla.

Mielestäni on ihan käsittämätöntä, että tämä kiillotus-asia on näin vaikea juttu. Eihän ne autohuollossakaan väkisin myllytä sun auton maalipintaa tai tee ylipäänsä mitään minkä kiellät. Mun mielestä tossa tapauksessa, että kiellosta huolimatta kello on kiillotettu, voisi rettelöidä oikein kunnolla, etenkin jos kiillotus on mennyt vihkoon. Vaatisin vähintään, että huolto on ilmainen. Voisin kuvitella, että tossa voisi olla asiakas aika vahvoilla, jos veisi asiaa Suomen kuluttajaviranomaisile. Alan asiantuntijoilta saisi kyllä tueksi lausunnon, kuinka kellon arvo on tippunut, etenkin kun se on kiillotettu päin helkkaria.

Oonkin päätynyt siihen, että veisin kelloni ehkä hyvälle tuntemalleni kellosepälle, en merkkihuoltoon. Olettaen toki, että esim in-house koneiston huolto onnistuisi. Omegan kohdalla on toki näitä Omegan valtuuttamia yksityisiä seppiä, jotka varmasti kunnioittavat asiakkaan tahtoa.
 

Outsider

Jäsen
Saako esim. noihin Tudorin in-house koneistoilla varustettuihin kelloihin osia miten hyvin merkkihuollon ulkopuolelta? Jotenkin jäänyt sellainen käsitys, että näissä oltaisiin yleisesti menty jatkuvasti tiukempaan suuntaan.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tämä kelloharrastus on kyllä yksi perkele. Nälkä kasvaa syödessä. Se on alkanut mieli tehdä kronokrafia. Aikanaan mulla oli Poljotin Okean, mutta nyt olisi haussa automaatti, eli luultavasti Valjoux 7750-koneella. Hintaa max. tonni ja muotoilussa saisi olla ainakin haikuja 60-70 luvuilta. Koko about 40mm. Selkeä taulu, eli ei hässäkkätauluja kuten Navitimer tai Flightmaster.

Uusi tai vähän käytetty. Pistäkäähän ehdotuksia.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Tämä kelloharrastus on kyllä yksi perkele. Nälkä kasvaa syödessä. Se on alkanut mieli tehdä kronokrafia.

Uusi tai vähän käytetty. Pistäkäähän ehdotuksia.
Välittömästi tuli mieleen Seagull 1963, varsinkin kun tietää mieltymyksesi Vostokin eksoottisiin kelloihin. Omakohtaista kokemusta minulla ei ole, mutta harrastajien piireissä tuo tuntuu nauttivan jonkinlaista kulttisuosiota ja on käsittääkseni hintaansa nähden erittäin laadukas tapaus sen lisäksi että näyttää upealta. Kiinalaista kelloa saattaa postista hetken aikaa joutua odottelemaan, mutta kyllä noita satunnaisesti liikkuu käytettynäkin.

Toinen omaa silmää miellyttävä alle tonnin ratkaisu voisi olla Tissot Heritage 1948. Käytettynä mahtuu budjettiin ja on takuulla luotettava valinta.

Jos minulla henkilökohtaisesti olisi tonni ylimääräistä ja chronolle tarvetta, niin säästäisin vielä hetken ja hankkisin Junghansin Max Bill Chronoscopen. Maksaa käytettynä jotain 1300€ ja uutena muutaman huntin lisää. Siitä ei muotoilu enää paljon parane.
 

Fordél

Jäsen
Saako esim. noihin Tudorin in-house koneistoilla varustettuihin kelloihin osia miten hyvin merkkihuollon ulkopuolelta? Jotenkin jäänyt sellainen käsitys, että näissä oltaisiin yleisesti menty jatkuvasti tiukempaan suuntaan.

Samaa on pohdittu täällä. Veikkaisin, että ei saa merkkihuollon ulkopuolelta.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Välittömästi tuli mieleen Seagull 1963, varsinkin kun tietää mieltymyksesi Vostokin eksoottisiin kelloihin. Omakohtaista kokemusta minulla ei ole, mutta harrastajien piireissä tuo tuntuu nauttivan jonkinlaista kulttisuosiota ja on käsittääkseni hintaansa nähden erittäin laadukas tapaus sen lisäksi että näyttää upealta. Kiinalaista kelloa saattaa postista hetken aikaa joutua odottelemaan, mutta kyllä noita satunnaisesti liikkuu käytettynäkin.

Toinen omaa silmää miellyttävä alle tonnin ratkaisu voisi olla Tissot Heritage 1948. Käytettynä mahtuu budjettiin ja on takuulla luotettava valinta.

Jos minulla henkilökohtaisesti olisi tonni ylimääräistä ja chronolle tarvetta, niin säästäisin vielä hetken ja hankkisin Junghansin Max Bill Chronoscopen. Maksaa käytettynä jotain 1300€ ja uutena muutaman huntin lisää. Siitä ei muotoilu enää paljon parane.
Joo Seagullia aikanaan tiirailin, mutta mulla oli toi Okean, joka riitti, mutta ne on manuaalivetoisia.

Toi Max Bill on kyllä siisti, mutta ei mun tyyliä. Haen enemmän jotain Seikon Bullheadien, tai Heuerin tyyliä, eli sellaista rohkeata muotoilua. TAGilta Monaco olisi ainoa mitä ikinä ko. merkiltä voisin ostaa, mutta ne on sitten jo ihan eri hintaluokassa.

Vaikeatahan tää on.
 

Fordél

Jäsen
Tämä kelloharrastus on kyllä yksi perkele. Nälkä kasvaa syödessä. Se on alkanut mieli tehdä kronokrafia. Aikanaan mulla oli Poljotin Okean, mutta nyt olisi haussa automaatti, eli luultavasti Valjoux 7750-koneella. Hintaa max. tonni ja muotoilussa saisi olla ainakin haikuja 60-70 luvuilta. Koko about 40mm. Selkeä taulu, eli ei hässäkkätauluja kuten Navitimer tai Flightmaster.

Uusi tai vähän käytetty. Pistäkäähän ehdotuksia.

Käytettynä saa (itse asiassa taitaa olla parhaillaankin myynnissä Suomessa) pikkasen reilulla tonnilla Sinn 356 ja 103 Pilot Chronot sekä TagHeuerin Carreran. Toki jos Tagilta ei muut nappaa kuin Monaco niin sitten Carrera ei natsaa. Mun silmiin toi Carrera on yksi hienoimmista chronoista juuri selkeyden takia.

Uutena puolestaan @Varis mainitsema Tissot Heritage chrono (ref. T66.1.722.33) on varmasti yksi parhaimmista valinnoista noin tonnin luokassa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Uutena puolestaan @Varis mainitsema Tissot Heritage chrono (ref. T66.1.722.33) on varmasti yksi parhaimmista valinnoista noin tonnin luokassa.
Katsoin Tissotin maliiston ja mulla on näköjään vähän kalliimpi maku. Ref T124.427.16.031.00 on lähellä sitä mitä olen hakemassa.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
On toi Omegan uusi Seamaster kyllä hieno! Ennen en ollut aalto-taulun ystävä, mutta tämä uusi malli on huikea. Koneistokin tikittää 55 tuntia, mikä on ihan ok, vaikka kilpailijoilla on 70 tunnin reservillä tikittäviä.
 

Fordél

Jäsen
Katsoin Tissotin maliiston ja mulla on näköjään vähän kalliimpi maku. Ref T124.427.16.031.00 on lähellä sitä mitä olen hakemassa.

Toi on kyllä hieno, ja näyttäs olevan tarjouksessa 1500 € Suomessa. Ei paha. Toki 43 mm ei ole ihan pienimmästä päästä, mutta jos lug-to-lug on vajaat 47 niin voi istua ihan hyvin normiranteeseen.

On toi Omegan uusi Seamaster kyllä hieno! Ennen en ollut aalto-taulun ystävä, mutta tämä uusi malli on huikea. Koneistokin tikittää 55 tuntia, mikä on ihan ok, vaikka kilpailijoilla on 70 tunnin reservillä tikittäviä.

Kylöä, hieno toteutus Omegalta. Toi millin lisääminen leveyteen tosin ihmetytti, kun trendi on menossa pienempään suuntaan (esim. Tudor Black Bay 58), mutta pitäs testata kuinka istuu ranteeseen.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Toi on kyllä hieno, ja näyttäs olevan tarjouksessa 1500 € Suomessa. Ei paha. Toki 43 mm ei ole ihan pienimmästä päästä, mutta jos lug-to-lug on vajaat 47 niin voi istua ihan hyvin normiranteeseen.



Kylöä, hieno toteutus Omegalta. Toi millin lisääminen leveyteen tosin ihmetytti, kun trendi on menossa pienempään suuntaan (esim. Tudor Black Bay 58), mutta pitäs testata kuinka istuu ranteeseen.

You Tudor olisi koon puolesta todella passeli. Päivyrin kanssa olisi vakavassa harkinnassa. Seikon uusi Alpinist kanssa kutittelee. Siinä on muilta 70 tunnin käyntivara, ja hinta reilusti matalampi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös