Mainos

Rannekello-ketju

• 294 516
  • 1 011

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuli aiemminkin esillä ollut asia, kun olen katsellut noiden nuorten naispoliitikkojen pukeutumista. Miksi he käyttävät jotain Danien Wellingtoneja ja muita ns. "vitosen" muotikelloja? Pukeutumiseen on panostettu tuhansilla euroilla, mutta ranteessa on tuollaisia leluja. Ainakin EU-tasolla luulisi setämiesten panostaneen hieman enemmän tuohon kellopuoleen ja karsastavan vitosen patterikelloja. Tuollaisia Bauhaus-tyyppisiä laatukelloja löytyy kohtuuhinnoilla, eli en nyt tarkoita, että kelloon pitäisi satsata kymmeniä tuhansia,

Eli onko tällä seikalla väliä? Asiahan oli puheenaiheena, kun Stubb käytti sitä muovista paistinpannua virallisissa tilaisuuksissa.
Useasti näkee myös tuhansien eurojen arvokelloja miehillä, joilla on huonosti istuva kiiltävän polyesterinen markettipuku ja 50 euron kulahtaneet ”nahka”kengät.

Ihmisillä on erilaisia kiinnostuksenkohteita ja useimmille riittää, että kello näyttää aikaa ja näyttää heidän mielestään hyvältä.

Niin ja itse en kehtaisi käyttää mitään Daniel Wellingtonia. Hmv.

Fordél

Jäsen
Toiseen asiaan, olisko vinkkiä paikasta jossa saisi 90-luvun alun kelloon vielä lasia mieluummin suht edukkaasti. Sijainti mieluimmin pk-seutu. Tuo kello jäi aikoinaan kaappiin pölyttymään, kun autorempan jälkeen koki kovia ja lasi meni palasiksi. Tuossa viehättää hieno perinteinen muoto, hyvä koneisto ja alkuperäinen alligaattori hihna. Tää on vähän sellainen ikuisuusprojekti, joka on pitänyt ottaa ulkomaanreissulle mukaan useampaan otteeseen että hoituisi pienemmällä kustannuksella, mutta niin se aina unohtuu. Joskus 2005-2008 vuonna kyselin paikalliselta yrittäjältä hintaa, niin jäi ottamatta. Hinta-arvio oli 180€.

Mistähän kellosta on kyse? Kuulostaa aika kalliilta lasikkeelta.

Todennäköisesti halvimmalla pääsee, jos löytää lasikkeen eBaysta. Lasiketta tuskin löytyy valmiina keltään, ja jos joutuvat tilaamaan kellonvalmistajalta niin hinta on kaiketi kaikille sama.

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kysehän ei ole vain nuorten naisten asiasta vaan etenkin Suomessa on ylipäänsä kehittymätön kellokulttuuri. Erityisen kehittymätön kulttuuri on naisten osalta, valitettavasti näin kelloharrastajan näkökulmasta. Eurojahan tuo ei vaatisi. Satkulla tai parilla saisi laadukkaita sveitsiläisiä mekaanisia naisten vintagekelloja. Uusien osalta ehkä satku tai pari lisää.
Hyvä kun tarkensit, että "kelloharrastajan näkökulmasta". Kelloihin vihkiytymättömälle brändi on melkolailla se ja sama. Itsekään en koskaan katso että millainen tiuku kenenkin ranteessa on. Kuten en katso vaatteidenkaan brändejä. Ulkoisilla asioilla koreilu tuntuu maallikosta usein melko turhamaiselta, ja monien mielestä on jopa vaivaannuttavaa kantaa tuhansien eurojen kelloa ranteessa. Ja lisäksi pienituloiselle satasen tai parin laittaminen kelloon on iso lovi budjettiin, melkein jopa tekemätön paikka.

Fordél

Jäsen
Hyvä kun tarkensit, että "kelloharrastajan näkökulmasta". Kelloihin vihkiytymättömälle brändi on melkolailla se ja sama. Itsekään en koskaan katso että millainen tiuku kenenkin ranteessa on. Kuten en katso vaatteidenkaan brändejä. Ulkoisilla asioilla koreilu tuntuu maallikosta usein melko turhamaiselta, ja monien mielestä on jopa vaivaannuttavaa kantaa tuhansien eurojen kelloa ranteessa.

Jep, tässähän oli kyse siitä, että suuri yleisö ei valitettavasti käytä Suomessa enää mekaanisia kelloja tai laadukkaita kvartsikelloja vaikka elintason nousun myötä yhä useammalla olisi varaa laadukkaaseen kelloon. Lisäksi laadukkaan kellon saa nykyisin halvemmallakin kuin vuosikymmeniä sitten, jollloin moni (kenties valtaosa) käytti kelloa.

Nykyään valtaosalla ei varmaan enää edes ole kelloa ranteessa, ja jos on, kyseessä on monesti joku muotikello. Kelloharrastajan näkökulmasta kyse ei ole siis varsinaisesta brandiasiasta vaan siitä, että kelloja ei ylipäänsäkään käytetä ja jos käytetään, suurelta osin kertakäyttöisiä muotikelloja. Samaan hankintahintaan olisi tarjolla mekaanisia kelloja ja laadukkaita kvartseja. Ja edelleen, kaikki tämä kelloharrastajan näkökulmasta. Sinänsähän kellolla ei tee enää mitään, ja ajan saa tsekattua vaikka kännystä, jopa tarkemman ajan kuin ranteesta.

Uskallan sanoa, että kelloharrastajien keskuudessa kyse ei ole millään ulkoisilla asioilla koreilulla vaan aidosta intohimosta kelloihin. Intohimo voi liittyä kellojen mekaniikkaan, historiaan, designiin jne. Kellon arvokaan ei ratkaiseva tekijä: Sama kaveri voi fanittaa parin sadan Seikoa yhtä paljon kuin parin kolmen tonnin Omegaa. Harvemmin intohimo liittyy pelkkään brandiin. Toki löytyy niitäkin, jotka ostavat kellon pelkän brändin ja koreilun takia.

Ja lisäksi pienituloiselle satasen tai parin laittaminen kelloon on iso lovi budjettiin, melkein jopa tekemätön paikka.

Ilman muuta näin.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Anzi

pancor

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, New Orleans Saints, Україна
Citizenin kello, omasta mielestäni tuo hinta määräytyi noin kovaksi sen takia, ettei lasia saanut muutoin kuin tilaamalla Japanista? ja haasteellinen asennus lasin viisteiden takia (muistikuva kellosepän sanoista).
Eihän tuo arvokellon määritelmää täytä, mutta siro pukukello hyvillä ominaisuuksilla. Taisin olla 19v. kun tuon ostin ja hinta ca.1500mk. Taisi olla vajaa 10 vuotta kovassa käytössä, kunnes sattui tuo tapaturma kellolle.
Aika erikoista. Itse vaihdatin pari vuotta sitten Seikon Marinemaster 300 uuden lasikkeen valtuutetussa huollossa ja senkin joutui tilaamaan Japanista. Hinta töineen maksoi noin 50€ ja kello oli valmiina noudettavaksi seuraavana päivänä.

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Joku päivä pitäis saada Submariner ranteeseen, vaikka hyvästä käytetystä joutuu jtn 8k kärsimään.

Fordél

Jäsen
Citizenin kello, omasta mielestäni tuo hinta määräytyi noin kovaksi sen takia, ettei lasia saanut muutoin kuin tilaamalla Japanista? ja haasteellinen asennus lasin viisteiden takia (muistikuva kellosepän sanoista).
Eihän tuo arvokellon määritelmää täytä, mutta siro pukukello hyvillä ominaisuuksilla. Taisin olla 19v. kun tuon ostin ja hinta ca.1500mk. Taisi olla vajaa 10 vuotta kovassa käytössä, kunnes sattui tuo tapaturma kellolle.

Ok. Kuulostaa edelleen kalliilta tuo arvio, mutta voihan se olla joku speciaalitapaus.. Ehkä kannattaa kysyä joltain muualtakin. Vaikea kuitenkin uskoa, että tota löytyisi keltään valmiina varastosta Suomessa.

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onkohan oikeaa ketju mutta olkoon.. Garmin on joutunut kiristyshakkeroinnin kohteeksi. Kaikki systeemit ja päivitykset ym on ollut alhaalla jo monta päivää. En muuten kiroaisi, mutta kun justiinsa viime viikolla ostin uuden Approach S10 laitteen ja sitten koko lafka on polvillaan seuraavana päivänä kun yrittää päivittää..

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Lipaston laatikossa 30 vuotta lojunut Tissot -79 tuli muutama vuosi sitten herätettyä henkiin, mutta vaihtelu voisi jo virkistää.
Lipastossa odottaa vielä toinenkin henkiin herätettävä, joka on ollut hylättynä 25 vuotta,

Vähän saman tyylinen kuin em. Tissot, mutta väri vaihtuisi mustasta kultaan. Eiköhän tuostakin siisti tule, kun lasike hiotaan ja paristo vaihdetaan... Seiko on noin vuodelta 1986 tai 1987.

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Päivä pelastettu tai ei tässä mitään pelastusta tarvita mutta tulihan extra piristystä. DHL toimitti Watchfinderistä tilaamani ajannäyttäjän. Odotin toimitusta vasta ensi viikolle. Tag Heuer Carrera 2007, alkuperäispakkauksineen ja papereineen.

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Glycine Combat Sub Glo200. Kuukauden päivät on nyt tullut pidettyä. Erittäin tyytyväinen olen tähän hankintaan. Visuaalisesti pronssi+sininen toimii omaan silmään five by five.
Kellon koko on myös ideaali itselleni. Ensimmäinen tätä luokkaa eli 48mm. Painoa en ole vielä mitannut mutta ei ollenkaan häiritsevä, totuin alle viikossa. Nyt vasuri tuntuu oudolta ilman sitä.

Aikaa on pitänyt mallikkaasti, ei ole tarvinnut käyttönoton jälkeen säädellä kertaakaan. Katsotaan puolen vuoden jälkeen mikä tässä tilanne, tykkään nukkua 90% ilman kelloa mutta joskus on unohtunut käteen ja aamulla ollut ’kappas!’ fiilis.

tässä kyseinen aikarauta: Combat Sub

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Glycine Combat Sub Glo200. Kuukauden päivät on nyt tullut pidettyä. Erittäin tyytyväinen olen tähän hankintaan. Visuaalisesti pronssi+sininen toimii omaan silmään five by five.
Tää on omaankin silmään ihan ok kello ja pari kertaa olen ollut lähellä painaa liipasinta. Tuolla noiden omilla sivuilla olevat hinnat vaan meinasivat purskauttaa kaljat nenän kautta ulos. Nuo on max 500€:n kelloja. Tuolla sivuilla toista tonnia pidetään hintaa.

Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Päivä pelastettu tai ei tässä mitään pelastusta tarvita mutta tulihan extra piristystä. DHL toimitti Watchfinderistä tilaamani ajannäyttäjän. Odotin toimitusta vasta ensi viikolle. Tag Heuer Carrera 2007, alkuperäispakkauksineen ja papereineen.

Onnittelut! Mikä Carrera tarkalleen ottaen kyseessä?

Kellon koko on myös ideaali itselleni. Ensimmäinen tätä luokkaa eli 48mm. Painoa en ole vielä mitannut mutta ei ollenkaan häiritsevä, totuin alle viikossa. Nyt vasuri tuntuu oudolta ilman sitä.

Aikaa on pitänyt mallikkaasti, ei ole tarvinnut käyttönoton jälkeen säädellä kertaakaan. Katsotaan puolen vuoden jälkeen mikä tässä tilanne, tykkään nukkua 90% ilman kelloa mutta joskus on unohtunut käteen ja aamulla ollut ’kappas!’ fiilis.

tässä kyseinen aikarauta: Combat Sub

Hienoa, että on löytynyt itselle mieleinen kello. Olen aikanaan omistanut Combat Subin 42mm version, ja olin siihen todella tyytyväinen. Käytettynä ostettuna hinta-lastusuhde oli mainio. Myin pois, kun koko tuntui rahtusen liian isolta.

Nyt vaan odottelet, että miten pronssikello tulee patinoitumaan. Pliis, älä kuitenkaan nopeuta pronssikellon patinoitumista omatoimisesti, kuten osa jengistä tekee.

Tää on omaankin silmään ihan ok kello ja pari kertaa olen ollut lähellä painaa liipasinta. Tuolla noiden omilla sivuilla olevat hinnat vaan meinasivat purskauttaa kaljat nenän kautta ulos. Nuo on max 500€:n kelloja. Tuolla sivuilla toista tonnia pidetään hintaa.

Nyt puhutaan kuitenkin pronssikellosta, joka on aina vähän spessumpi tapaus. En ota kantaa, että ovatko uutena yli tonnin kelloja, mutta max. 500 € tästä olisi uutena jo vähän utopistisen alhainen hinta. Itse maksoin aikanaan käytettynä teräksisestä Combat Subista vajaat 500 €. Paljon kelloja nähneenä sanoisin, että oli laadultaan ja viimeistelyltään sen hinnan arvoinen. Luonnollisesti uutena saa olla tätä kalliimpi ja silti hinta on vielä kohillaan. Sitä paitsi jos kivijalasta Glycinen ostaisi niin tuskin tarvitsee täyttä hintaa maksaa, kuten ei esim. Omegoistakaan.

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt vaan odottelet, että miten pronssikello tulee patinoitumaan. Pliis, älä kuitenkaan nopeuta pronssikellon patinoitumista omatoimisesti, kuten osa jengistä tekee.

Hah, oikeastiko? No ei pelkoa. Nuoruudessa tuli muutama reikä tehtyä farkkuihin koska tyhmä+ajat. Nyt sitä osaa jo päätään käyttää.

Hitusen verran tästä sai maksaa mutta...niin. Kalliimpia viskejäkin on tullut ostettua ja enemmän rahaa on mennyt autoihin ja vaatteisiin tässä vuosien varrella. Miten näitä sitten kukin arvioi.

Casion(?) retrokelloa on tullut jonkin aikaa myös mietittyä. Faijall oli sellainen -80 luvulla ja nostalgiasyistä ajattelin. Electro Luminence tjsp se tais olla.

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tuo Applen iwatch nyt ei välttämättä puhdas rannekello ole mutta kysynpä kokemuksia täältä.

Onko mistään kotoisin?

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kysehän ei ole vain nuorten naisten asiasta vaan etenkin Suomessa on ylipäänsä kehittymätön kellokulttuuri. Erityisen kehittymätön kulttuuri on naisten osalta, valitettavasti näin kelloharrastajan näkökulmasta. Eurojahan tuo ei vaatisi. Satkulla tai parilla saisi laadukkaita sveitsiläisiä mekaanisia naisten vintagekelloja. Uusien osalta ehkä satku tai pari lisää.
Vaimo piti kauan minun vuoden 1948 Omegan bumper automaattia, kunnes halusi oman kellon. Osti sitten Rolex OP 28mm vihreällä taululla. Pitää arkena AppleWatchia lähinnä liikunnan takia ja tuota Rolexia sitten muulloin.

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Uutta tiukua ranteeseen. Vostok Amphibia SE 090B43. Alkuperäinen ranneke lähes roskiskamaa, mutta oli tähän jo tilattuna ralliranneke Puolasta Pattinilta. Vostokin muotokieli on puhutellut aina ja hinnoittelukin kohdallaan. Ainoa miinuspuoli Venäjän postin toimitusajat. 2kk meni Tatarstanista Suomeen.

Liitteet

• IMG_20200815_180745.jpg
    IMG_20200815_180745.jpg
    242,4 KB · kertaa luettu: 349

Kyy99

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo

Vaikuttaa siltä, että harvalla naisella ja miksei miehelläkin tuntuu olevan kiinnostusta mekaanisiin kelloihin ja ei se kyllä ainakaan itseltä ole mitenkään pois. Vaikka olenkin itse varsin kiinnostunut kelloista niin kiinnostus siihen mitä muut käyttää on vuosien varrella kadonnut kokonaan. Tuli erottua tuolta Facebookin kelloharrastajistakin osittain sen takia, kun homma meni liikaa välillä kelloista kiinnostumattomien nälvimiseen. Suurin syy oli toki lopulta Facebookin lopettaminen. En voi ketään kovin typeränä pitää joka ei näe tarvetta laittaa suuria summia luksuskelloihin, joissa pääasiassa maksetaan brändistä. Tiedän toki, että kohtuuhintaankin saisi laatutavaraa, mutta kiinnostuksensa kullakin. Ymmärrän toki kyllä pointin, että sillä DW:n hinnalla voisi saada kestävämmänkin kellon. Tyttöystävälle olen ostanut lahjoiksi Seiko Dolcen, jossa vanhoissa Grand Seikoissakin käytössä ollut patterikoneisto ja Nomoksen sinisen Tangenten 35mm koossa. Vaikuttaa siltä, että Tangentelle ei ole tulossa käyttöä ja käyttää tuota Seikoa koska kvartsi on helppo.

Omalla kohdalla on taas seuraava kello kiikarissa ja vaihtoehtoja useita: Omega Railmaster denim, Rolex Oyster Perpetual 36mm sinisellä "expi" taululla, Tudor BB36 sinisellä taululla, Sinn 556i, Zenith el primero original 1968 sekä Grand Seiko SBGW259. Rolex OP36 johdossa tällä koska tuollainen simppeli kolmiviisarinen jolla voi myös uida toimisi hyvin. Toki tuo Grand Seiko SBGW259 olisi viimeistelyltään näissä omassa luokassaan ja sopisi hyvin duuniin. Sinn 556 taas mielestäni eräs parhaista ja "säästäisi" reippaasti rahaakin.

Kelloboksista löytyy tällä hetkellä SUF Vetehinen, Grand Seiko SBGM223, No date subi, Seiko skx009, exp2 polar vanhemmalla kopalla ja tottakai Casion retrodigikello. Täytyy kyllä hehkuttaa
eritoten tuota skx009, ihan mahtava kello hintaansa nähden. Speedy Moon tekee kyllä myös paluun kokoelmiin tässä syksyllä.

PS. unohtui mainita, että siskolle annettiin valmistujaislahjaksi Grand Seiko SBGX261. Kun kävin pari vko sitten hänen luonaan niin ranteessa Polar (sykemittari, ei Rolex heh), Seiko hyllyssä ja vieläpä talviajassa, joten ei ole tullut pahemmin käytettyä. Ehkä nämä kokemukset
ovat vaikuttaneet siihen, että ei jaksa enää muiden kellojen käyttämisestä enää kiinnostua :)

Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Vaikuttaa siltä, että harvalla naisella ja miksei miehelläkin tuntuu olevan kiinnostusta mekaanisiin kelloihin ja ei se kyllä ainakaan itseltä ole mitenkään pois. Vaikka olenkin itse varsin kiinnostunut kelloista niin kiinnostus siihen mitä muut käyttää on vuosien varrella kadonnut kokonaan. Tuli erottua tuolta Facebookin kelloharrastajistakin osittain sen takia, kun homma meni liikaa välillä kelloista kiinnostumattomien nälvimiseen. Suurin syy oli toki lopulta Facebookin lopettaminen. En voi ketään kovin typeränä pitää joka ei näe tarvetta laittaa suuria summia luksuskelloihin, joissa pääasiassa maksetaan brändistä. Tiedän toki, että kohtuuhintaankin saisi laatutavaraa, mutta kiinnostuksensa kullakin.

Itse en ole havainnut Facen kelloharrastajien ryhmissä, että siellä olisi nälvitty mitenkään häiritsevästi niitä, jotka eivät ole kiinnostuneita kelloista. Moinen tuntuisi hyvin omituiselta. Vaikka esim. näitä muotikellojen ostajia ei ehkä sinänsä ymmärretä niin eiköhän se ole kaikille ihan sama mihin kukin omat rahansa käyttää.

Eniten mua häiritsee se, että harvoin törmää Suomessa laadukkaaseen kellokeskusteluun somessa tai netissä, etenkin vintagekellojen osalta. Aika pinnallista toi keskustelu on esim. Facessa. Lähinnä joku esittelee ostamaansa kellon ja sitä sitten peukutetaan.

Omalla kohdalla on taas seuraava kello kiikarissa ja vaihtoehtoja useita: Omega Railmaster denim, Rolex Oyster Perpetual 36mm sinisellä "expi" taululla, Tudor BB36 sinisellä taululla, Sinn 556i, Zenith el primero original 1968 sekä Grand Seiko SBGW259. Rolex OP36 johdossa tällä koska tuollainen simppeli kolmiviisarinen jolla voi myös uida toimisi hyvin. Toki tuo Grand Seiko SBGW259 olisi viimeistelyltään näissä omassa luokassaan ja sopisi hyvin duuniin. Sinn 556 taas mielestäni eräs parhaista ja "säästäisi" reippaasti rahaakin.

Hyviä ja tyylikkäitä vaihtiksia kaikki. Toki koon puolesta tossa on aika paljon eroa. Kesän aikana on tullut rannetettua noista Rolex OP 36, BB36, Zenith EP 38 ja Omega Railmaster. Tykkäsin itse todella paljon Raimasterista. Tosin itse testasin mustaa versiota. Todella laadukkaan oloinen kello, ja 40 mm koko ei tuntunut liian isolta. Itseä häiritsi mustassa versiossa lähinnä ne rusehtavat lumet. Sinisessä ei toki tätä ongelmaa ole. Mulla vaan löytyy jo riittävästi sinitauluisia kelloja niin se ei ollut mulle vaihtoehto.

Tudor BB 36 olen jo pariin kertaan testannut, kun se ois musta täydellinen all arounder kello. Ranteessa se kuitenkin näyttää mun mielestä jopa pienemmälle kuin 36 mm. Mulla on 36 mm Tudor Prince, johon verrattuna BB tuntui pienemmälle. Syynä vissiin paksumpi bezel ja taulu, jossa minuuttimerkit ei ole ihan reunassa kiinni. Hieno kello kuitenkin.

Myös Rolex OP 36 ja Zenith EP 38 tuntuivat vähän liian pieniltä vaikka käytänkin paljon 36-38 mm kelloja.

Kelloboksista löytyy tällä hetkellä SUF Vetehinen, Grand Seiko SBGM223, No date subi, Seiko skx009, exp2 polar vanhemmalla kopalla ja tottakai Casion retrodigikello. Täytyy kyllä hehkuttaa eritoten tuota skx009, ihan mahtava kello hintaansa nähden. Speedy Moon tekee kyllä myös paluun kokoelmiin tässä syksyllä.

Huh huh mikä kokoelma! Todella monipuolinen kattaus. Tykkään myös siitä, ettei ole vain mustatauluisia sporttikelloja niin kuin niin monella tuntuu olevan. Esimerkiksi sininen Rolexin OP, Railmaster tai Zenith EP olisivat kyllä hyviä lisiä tohon settiin.

Itselläkin on Seiko SKX009, jota viimeksi tänään fiilistelin. Pohdin sellaista, että SKX009 menisi hyvin jopa ainoona kellona. Toki puvun kanssa ei natsaa. Joka tapauksessa hinta-laatusuhteeltaan huikea kello. Mulla on vielä Strapcoden jubilee-ranneke Seikon orkkiksen tilalla niin se lisää paketin laatua entisestään. Toi paketti maksanut käytettynä yhteensä reilut 250 egee, ja vaikea sillä rahalla on parempaa kelloa saada.

Kyy99

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Itse en ole havainnut Facen kelloharrastajien ryhmissä, että siellä olisi nälvitty mitenkään häiritsevästi niitä, jotka eivät ole kiinnostuneita kelloista. Moinen tuntuisi hyvin omituiselta. Vaikka esim. näitä muotikellojen ostajia ei ehkä sinänsä ymmärretä niin eiköhän se ole kaikille ihan sama mihin kukin omat rahansa käyttää.

Eniten mua häiritsee se, että harvoin törmää Suomessa laadukkaaseen kellokeskusteluun somessa tai netissä, etenkin vintagekellojen osalta. Aika pinnallista toi keskustelu on esim. Facessa. Lähinnä joku esittelee ostamaansa kellon ja sitä sitten peukutetaan.

Hyviä ja tyylikkäitä vaihtiksia kaikki. Toki koon puolesta tossa on aika paljon eroa. Kesän aikana on tullut rannetettua noista Rolex OP 36, BB36, Zenith EP 38 ja Omega Railmaster. Tykkäsin itse todella paljon Raimasterista. Tosin itse testasin mustaa versiota. Todella laadukkaan oloinen kello, ja 40 mm koko ei tuntunut liian isolta. Itseä häiritsi mustassa versiossa lähinnä ne rusehtavat lumet. Sinisessä ei toki tätä ongelmaa ole. Mulla vaan löytyy jo riittävästi sinitauluisia kelloja niin se ei ollut mulle vaihtoehto.

Tudor BB 36 olen jo pariin kertaan testannut, kun se ois musta täydellinen all arounder kello. Ranteessa se kuitenkin näyttää mun mielestä jopa pienemmälle kuin 36 mm. Mulla on 36 mm Tudor Prince, johon verrattuna BB tuntui pienemmälle. Syynä vissiin paksumpi bezel ja taulu, jossa minuuttimerkit ei ole ihan reunassa kiinni. Hieno kello kuitenkin.

Myös Rolex OP 36 ja Zenith EP 38 tuntuivat vähän liian pieniltä vaikka käytänkin paljon 36-38 mm kelloja.

Huh huh mikä kokoelma! Todella monipuolinen kattaus. Tykkään myös siitä, ettei ole vain mustatauluisia sporttikelloja niin kuin niin monella tuntuu olevan. Esimerkiksi sininen Rolexin OP, Railmaster tai Zenith EP olisivat kyllä hyviä lisiä tohon settiin.

Itselläkin on Seiko SKX009, jota viimeksi tänään fiilistelin. Pohdin sellaista, että SKX009 menisi hyvin jopa ainoona kellona. Toki puvun kanssa ei natsaa. Joka tapauksessa hinta-laatusuhteeltaan huikea kello. Mulla on vielä Strapcoden jubilee-ranneke Seikon orkkiksen tilalla niin se lisää paketin laatua entisestään. Toi paketti maksanut käytettynä yhteensä reilut 250 egee, ja vaikea sillä rahalla on parempaa kelloa saada.

Nojoo, voi toki olla, että itse hieman ylireagoinut tuohon Facebookin meininkiin. Enpä voisi olla enempää samaa mieltä tuosta kellokeskustelun syvyyden puuttumisesta. Kyllähän siellä faceryhmässäkin on paljon tietotaitoa, mutta ehkä se ei alustana sitten mahdollista sen syvempää keskustelua. Vintagemaailman olen itse jättänyt taakse muutaman epäonnistuneen kaupan jälkeen. Yksi vanha Heuer krono ei lopulta toiminut lainkaan ja oli aika säätö saada rahat takaisin ulkomailta. Toisen kerran ostin Suomesta Omegan piepanin, jossa paljastui olevan väärä koneisto (Omega kylläkin) sisällä. Sen jälkeen en ole noita vintageja ostanut. Ehkä jos saisi varmasti ensimmäiseltä omistajalta niin miksei, vanha Rolexin pepsi pleksilasilla on ehdottomasti kaikkien aikojen suosikkeja.

Railmaster on tosiaan liidellyt ehkä hieman tutkan alla ja oli yllättävän hyvä ranteessa. Pidän myös siitä, että siinä ei taida kiillotettuja pintoja olla lainkaan. Mitä olit mieltä BB36:n kruunun "rinkulasta"? Tuo on itselle ollut toistaiseksi vielä suurin syy miksen ole kelloa ostanut. Kruunu tulee liian kauas kopasta. Muutamat kaverini eivät ole tähän kiinnittäneet lainkaan huomiota, joten pitää ehkä antaa uusi mahdollisuus.

Kiitos kommentista koskien kokoelmaani. Kuten vaihtoehdoistani voi huomata, niin sininen kello olisi pääasiassa haussa. Zenithillä on kyllä myös muutama ihan mielenkiintoinen "revival"krono myös mitkä pitäisi käydä testaamassa.

Tismalleen samaa mieltä SKX009, että voisi mennä jopa ainona kellona. Mielestäni tuossa on oikeasti jollain tavalla työkalukellomeininkiä mitä esim. nyky-Rolexeista puuttuu.

Fordél

Jäsen
Vintagemaailman olen itse jättänyt taakse muutaman epäonnistuneen kaupan jälkeen. Yksi vanha Heuer krono ei lopulta toiminut lainkaan ja oli aika säätö saada rahat takaisin ulkomailta. Toisen kerran ostin Suomesta Omegan piepanin, jossa paljastui olevan väärä koneisto (Omega kylläkin) sisällä. Sen jälkeen en ole noita vintageja ostanut. Ehkä jos saisi varmasti ensimmäiseltä omistajalta niin miksei, vanha Rolexin pepsi pleksilasilla on ehdottomasti kaikkien aikojen suosikkeja.

Ok, harmillisen huonoja kokemuksia. Mulla käynyt ihan hyvä tuuri vintagekellojen suhteen. Toki paljon olen tehnyt aina selvitystyötäkin ennen hankintaa. Ehkä yksi Zenith oli vähän virhe, kun sen koppa oli itse kiillotettu ja tottakai päin helvettiä. Mutta eihän vintageissakaan pääasiassa ongelmia ole, jos ostaa liikkeestä tai luotetulta myyjältä. Sitten jos riskillä vetää niin hinnan täytyy olla luokkaa ryöstö, että riski kannattaa ottaa.

Railmaster on tosiaan liidellyt ehkä hieman tutkan alla ja oli yllättävän hyvä ranteessa. Pidän myös siitä, että siinä ei taida kiillotettuja pintoja olla lainkaan. Mitä olit mieltä BB36:n kruunun "rinkulasta"? Tuo on itselle ollut toistaiseksi vielä suurin syy miksen ole kelloa ostanut. Kruunu tulee liian kauas kopasta. Muutamat kaverini eivät ole tähän kiinnittäneet lainkaan huomiota, joten pitää ehkä antaa uusi mahdollisuus.

Joo, Railmasterissa ei ole ollenkaan kiillotettua pintaa. Taulusta ja viisareista lähtien kaikki harjattua, mikä tekee siitä kyllä persoonallisen ja mielenkiintoisen. Verrattuna johonkin Explorer ykköseen niin tarjoohan toi Railmaster mainion hinta-laatusuhteen. Ei toki Rollenkenkaan laadussa ole vikaa, mutta hinnat karanneet niissäkin.

Mua ei häiritse yhtään toi BB 36:n nupin rinkula ja sen koko. Mulla on itellä BB GMT, jossa on käsittääkseni samalainen nuppi, mutta ilman rinkulaa. Tykkään ton nupin tuntumasta tosi paljon.

Kiitos kommentista koskien kokoelmaani. Kuten vaihtoehdoistani voi huomata, niin sininen kello olisi pääasiassa haussa. Zenithillä on kyllä myös muutama ihan mielenkiintoinen "revival"krono myös mitkä pitäisi käydä testaamassa.

Joo ne Zenithit kannattaa käydä testaamassa. Itselle Zenith on ehkä se merkkien merkki, mutta vielä en ole saanut hankittua yhtään uutta Zenithiä. Vain vintagessa löytyy niitä. Kovasti kiinnosta joku El Primero tai keraaminen Defy.

Tismalleen samaa mieltä SKX009, että voisi mennä jopa ainona kellona. Mielestäni tuossa on oikeasti jollain tavalla työkalukellomeininkiä mitä esim. nyky-Rolexeista puuttuu.

Kyllä, itseäni häiritsee Rolexin nykysuuntaus, jossa se on siirtynyt blingbling-meininkiin. Onneksi esim. Tudor tarjoaa työkalukellomeininkiä.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Oma harrastukseni on 15 vuoden aikana jalostunut ”vähemmän on enemmän”. Kellot jotka olen myynyt koska ei riittävästi ranneaikaa. Seamaster GMT 50th anniversary - tässä loistava lume ja erittäin hyvä rannetuntuma. Omega Aqua Terra Skyfall, Speedmaster Apollo 15 35th limited edition, Aqua Terra valkoisella taululla ja ruusukulta markkereilla (tämän myynti vähän harmittaa...).
Jäljelle jäi Rolex GMT-Master BLNR eli Batman, Rolex Datejust 41 fluted ja Oyster ranneke. Omega Speedmaster 1957 re-issue.
Sekalainen määrä Omegan vintage malleja joista kruununa Ranchero valkoisella taululla, jota tehtiin vain 2 vuoden ajan 1958-59.

Konson Antti

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Uutta tiukua ranteeseen. Vostok Amphibia SE 090B43. Alkuperäinen ranneke lähes roskiskamaa, mutta oli tähän jo tilattuna ralliranneke Puolasta Pattinilta. Vostokin muotokieli on puhutellut aina ja hinnoittelukin kohdallaan. Ainoa miinuspuoli Venäjän postin toimitusajat. 2kk meni Tatarstanista Suomeen.

Hieno!

Itselläni on myös tarkoitus oma Amphibia. Koppana ehkä 710 sinisellä Scuba Dudella. Siihen vielä Pepsibezel. Rannekkeeksi mesh tai oranssi nato. Hintakin jää melko pieneksi.

En tiedä mikä noissa Vostokeissa niin viehättää mutta jokin niissä on.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy