Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 907 357
  • 4 643

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
En nyt näinkään sanoisi vaan täysin relevanttia suositella ihmisiä salilla laittamaan tukilihakset kuntoon tavalla tai toisella, eikä vaan penkkitulosta paremmaksi. Jos tarkoitit itsestäänselvyytenä hallitusti tekemistä salilla, ei sekään kaikille itsestäänselvyys vaan saa sielläkin paikat rikki jos ei juuri nämä ns pohjat kunnossa. Itse ainakin olen viimeiset 10 vuotta keskittynyt lihastreeneissä hyvin pitkälti tukilihaksiin selän vammahistoriasta johtuen.
Muutoin asiasta hyvinkin samaa mieltä.
Joo, lähinnä meinasin tätä keskustelua @Evil :n kanssa. Ainakin itsellä on kuva, että tuli vain trollaamaan tänne ja ihan sama mitä kirjoittaa herra on jo mielipiteensä asiaan päättänyt.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
ihan turhaa tällaisestä on väitellä jossain pseudonymillä keskustelupalstalla. Siitä vaan joku cross-fit -kisa pystyyn ja evil haastamaan salimiehet, niin siinähän se nähdään kummat on kovemmassa kunnossa. Ei jääkiekon suomenmestaruuksiakaan missään keskustelupalstalla ratkaista. Paitsi tietenkin Jatkoajan voimasuhteet -ketjussa.
 
Viimeksi muokattu:

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Mitä tulee tuohon entisaikojen ihanteelliseen elämäntapaan ja terveisiin, solakoihin suomalaisiin talonpoikiin, niin paskat. 1900-luvun alkuun saakka Suomessa elettiin jatkuvassa puutteessa, eikä Puolan, Lutzin, Leipzigin ja Narvan mailla verta vuotaneet pojat kovin kaksisia olleet fyysiseltä kunnoltaan, vaan aika raihnaisia ja vaivaisia nykymittapuulla.

Itse ulottaisin alueellisen puutteen ajan aina toisen maailmansodan jälkeiseen aikaan saakka. Esimerkiksi maailmansotien välisenä aikana monia pohjois- ja itäsuomalaisia miehiä ei kelpuutettu varusmiespalvelukseen huonon fyysisen kunnon takia. Muistaakseni alueelliset erot olivat selkeitä.

Oma päänsisäinen yliopistoni sanoo pitkälti samaa, fyysinen työ on varmasti monipuolisempi vaihtoehto kropalle verrattuna toimistotyöhön mutta sanoisin myös että fyysinen työ vaati ehdottomasti kropan huoltoa joka tarkoittaa myös lihasjumppaa. Lähivuosina on tullut jeesattua mm pienen yrityksen varastolla joten jossain määrin fyysiset työpäivät ovat tuttuja ja olenkin miettinyt miten kroppa kestää paremmin niitä.

Se että nostelet vaikkapa muuttolaatikoita 40 vuotta ei takaa huolettomia vuosia, päinvastoin ajan kuluessa tukilihaksia tulee ehdottomasti treenata, samoin liikkuvuutta kun ei ole enää nuori ja notkea vastikään armeijasta kotiutunut veronmaksaja.

Kun työpaikalla katselee ja kuuntelee näitä +20 vuotta fyysistä työtä metallialalla tehneitä veteraaneja, niin eipä heistä kukaan täysin terve ole. Yleisempiä vaivoja on kulumat käsissä (erityisesti ranteet, kyynärvarret), olkapäät, polvet ja selkä. Veikkaan että raksamiehissä näitä vaivaisia on vieläkin enemmän, ainakin mitä sillä alalla olevan kaksosveljeni juttuja kuuntelee. Että vahva suositus @Evil, jotta kannattaa harkita alan vaihtoa, jos haluat pysyä tuoreena, terveenä ja vahvana vielä yli viiskymppisenäkin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse ulottaisin alueellisen puutteen ajan aina toisen maailmansodan jälkeiseen aikaan saakka. Esimerkiksi maailmansotien välisenä aikana monia pohjois- ja itäsuomalaisia miehiä ei kelpuutettu varusmiespalvelukseen huonon fyysisen kunnon takia. Muistaakseni alueelliset erot olivat selkeitä.
Jep, 1900-luvun alkupuolisko olisi ollut parempi termi. Mietin myös viittausta vuoden 1917 nälkään, mutta sitten olisi jotenkin tuo kiva viittaukseni Porilaisten marssiin saanut vääriä juopia.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Okei, leikkauksen jälkeen eka salikerta takana. Vetelin vitosia nousujohteisesti siten että saa jotain tuntumaa hommaan, huomaa että on pikkaisen hukassa. Mihinkään ei sattunut, välillä piti pyytää happea ja aika nuutunut suoritus, kuitenkin pääsi parhaassa sarjassa aika lähelle 5R maksimia verrattuna leikkausta edeltävään aikaan.

Maanantaina pitäisi sitten lähteä pyörittämään uutta ohjelmaa. Hyvä fiilis!
 
Kysymys kuuluu, että kumpi on hölmö. Minä vai se bullmentula, joka maksaa tuosta huvista.
Bull Mentula tuskin maksaa siitä.
Ja jos puhutaan bullmentulasta, niin ei hänkään ole välttämättä hölmö, vaikka maksaisikin. Hän tavoittelee jotain sellaista, jonka saliharjoittelu mahdollistaa paremmin kuin raudansiirtely työmaalla.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ok, sovitaan niin että minä olen raudannostajien mielestä väärässä. Ja raudannostajat ovat minun mielestäni väärässä. Minulle riittää sellainen ihan mukava peruskunto. En tähtää mihinkään kilpailuun. Haluan voida hyvin. Mielestäni voin ihan saatanan hyvin, vaikka kävin viimeksi kuntosalilla vuonna 1989 ja silloinkin pelaamassa aulan flipperiä. Mulle riittää perusreippailu. Sitten jos haluaa liikaa esteettisesti hölmöjä ja turhia lihaksia vääriin paikkoihin, niin käykää vaan kuntosaleilla. Ikinä en unohda mitä yksi nainen kerran sanoi mulle. ”Mulla on ollut kymmeniä miehiä, ja yksi fakta pätee aina. Mikä on lihaksissa lisää, se on potenssista poissa.”
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Ok, sovitaan niin että minä olen raudannostajien mielestä väärässä. Ja raudannostajat ovat minun mielestäni väärässä. Minulle riittää sellainen ihan mukava peruskunto. En tähtää mihinkään kilpailuun. Haluan voida hyvin. Mielestäni voin ihan saatanan hyvin, vaikka kävin viimeksi kuntosalilla vuonna 1989 ja silloinkin pelaamassa aulan flipperiä. Mulle riittää perusreippailu. Sitten jos haluaa liikaa esteettisesti hölmöjä ja turhia lihaksia vääriin paikkoihin, niin käykää vaan kuntosaleilla. Ikinä en unohda mitä yksi nainen kerran sanoi mulle. ”Mulla on ollut kymmeniä miehiä, ja yksi fakta pätee aina. Mikä on lihaksissa lisää, se on potenssista poissa.”

Joo, sellaiset sieltä vielä. Vielä vahvistaa tätä ajatustani tällaisesta jääräpäisestä "minä olen oikeassa, muut väärässä" - ajattelusta mikä sinusta paistaa läpi monessa muussakin asiassa. Ei sitten tullut mieleen, että siellä salillakin voi hankkia ihan sellaista peruskuntoa?

Noh, kukin tavallaan. Tämä on vain taistelua tuulimyllyjä vastaan, mutta totean vain loppuun että vitun typerää kommentointia osaltasi näin omasta mielestäni.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Joo, sellaiset sieltä vielä. Vielä vahvistaa tätä ajatustani tällaisesta jääräpäisestä "minä olen oikeassa, muut väärässä" - ajattelusta mikä sinusta paistaa läpi monessa muussakin asiassa. Ei sitten tullut mieleen, että siellä salillakin voi hankkia ihan sellaista peruskuntoa?

Noh, kukin tavallaan. Tämä on vain taistelua tuulimyllyjä vastaan, mutta totean vain loppuun että vitun typerää kommentointia osaltasi näin omasta mielestäni.
Myönnetään. Olen vitun typerä kun olen eri mieltä kuin sinä. Mutta tiedätkö mitä? Ei haittaa yhtään! Päinvastoin! Olen ihan saatanan mielelläni väärässä, jos sinä olet oikeassa.
 
Ok, sovitaan niin että minä olen raudannostajien mielestä väärässä. Ja raudannostajat ovat minun mielestäni väärässä. Minulle riittää sellainen ihan mukava peruskunto. En tähtää mihinkään kilpailuun. Haluan voida hyvin. Mielestäni voin ihan saatanan hyvin, vaikka kävin viimeksi kuntosalilla vuonna 1989 ja silloinkin pelaamassa aulan flipperiä. Mulle riittää perusreippailu. Sitten jos haluaa liikaa esteettisesti hölmöjä ja turhia lihaksia vääriin paikkoihin, niin käykää vaan kuntosaleilla. Ikinä en unohda mitä yksi nainen kerran sanoi mulle. ”Mulla on ollut kymmeniä miehiä, ja yksi fakta pätee aina. Mikä on lihaksissa lisää, se on potenssista poissa.”
Aivan.
Eri tavoitteet, jotka saavutetaan eri tavoin. Sinä pääset tavoitteesi kuvailemallasi tavalla, mutta lihasmassan kasvatuksesta kiinnostunut ja siihen vihkiytynyt ei pääse tavoitteeseensa raskaan työn raatamisella. Ei ole hölmö kumpikaan, vaan löytänyt parhaimman väylän kohti tavoitettaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Evil

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Myönnetään. Olen vitun typerä kun olen eri mieltä kuin sinä. Mutta tiedätkö mitä? Ei haittaa yhtään! Päinvastoin! Olen ihan saatanan mielelläni väärässä, jos sinä olet oikeassa.
Kysehän ei ole missään nimessä oikeasta ja väärästä, vaan asenteestasi ja tavastasi suhtautua toisten harrastusta kohtaan. Enkä kutsunut sinua typeräksi, vaan kommentointiasi.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Eiköhän se riitä tältä erää. Rikepiste annettu
Kysehän ei ole missään nimessä oikeasta ja väärästä, vaan asenteestasi ja tavastasi suhtautua toisten harrastusta kohtaan. Enkä kutsunut sinua typeräksi, vaan kommentointiasi.
Minä kyllä kutsun typeriä harrastuksia typeriksi, koska ne ovat typeriä. Mutta ei se mitään, taistelen kuolemaani asti sen puolesta että typerät ihmiset saavat harrastaa typeriä harrastuksiaan.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Kaikilla on oma tarinansa ja omat syynsä käydä salilla. Yllättävän moni mainitsee heikon itsetunnon ja kuinka "bodaus" on auttanut siinä. Toki siinä tarvitaan muutakin.

Toiset haluavat vahvistaa lihaksiaan esim. fyysistä työtä varten.

Monilla on halu parantaa itseään ja kuntoaan.

Joillekin bodaus on tietynlaista taidetta ja itsekurin vahvistamista.

Itse aloitin salihommat koska olin aina ollut laiha tai "skinny fat." Voimaa ei liiemmin ollut. Isäni kuoli pitkälti huonon kunnon takia ja se myös vaikutti asiaan.

Salilla olen oppinut itsestäni uusia asioita ja tulee hyvä fiilis, kun huomaa edistyvänsä harjoituksissa.

Treenaaminen on myös oiva tapa nollata työpäivät.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuut kaupungin saleille, aika nopeasti koukkaat Rusalle eli ruskeasuon liikuntahallille. Ilmainen parkki, sm tason suorituspaikat puntti, boxing, sulkis, pingis.
Hinta 2.8€ 10krt kortilla.
Kyllä tuo muovinen Fitness 24/7 vei voiton nyt puhtaasti käytännön syistä. Sellainen löytyy kotipaikkakunnalta ja työpaikan läheltä, samoin duunireissuilla suurimmasta osasta kohteita. Mieluummin tukisin jotain yksityistä laadukasta toimijaa, mutta 19,90e/kk on 3-4 kertaa viikossa käytynä aika halpa paketti ja kyllä tuolla kuitenkin ihan ok pystyy treenaamaan, vaikka laitteet ovat vähän rimpuloita ja mavepaikkaa ei ainakaan Lohjalla ole.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Kyllä tuo muovinen Fitness 24/7 vei voiton nyt puhtaasti käytännön syistä. Sellainen löytyy kotipaikkakunnalta ja työpaikan läheltä, samoin duunireissuilla suurimmasta osasta kohteita. Mieluummin tukisin jotain yksityistä laadukasta toimijaa, mutta 19,90e/kk on 3-4 kertaa viikossa käytynä aika halpa paketti ja kyllä tuolla kuitenkin ihan ok pystyy treenaamaan, vaikka laitteet ovat vähän rimpuloita ja mavepaikkaa ei ainakaan Lohjalla ole.

Miten ihminen voi käydä salilla, jos salilla ei ole mavepaikkaa? Tää taitaa mennä jo filosofian puolelle.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Miten ihminen voi käydä salilla, jos salilla ei ole mavepaikkaa? Tää taitaa mennä jo filosofian puolelle.
Sanopa se, sangen perseestä. Saa siellä vedettyä maasta kuitenkin, mutta ei ole kunnon lavaa vaan sellaista paksua kumilaattaa ympäriinsä. Kyykkytelineistä viimeksi vein tangon ja pudottelin törkeästi alas painot.
 
Sanopa se, sangen perseestä. Saa siellä vedettyä maasta kuitenkin, mutta ei ole kunnon lavaa vaan sellaista paksua kumilaattaa ympäriinsä. Kyykkytelineistä viimeksi vein tangon ja pudottelin törkeästi alas painot.
Mulla jäsenyys samalla salilla ja tässä kohtaa toimivin ratkaisu, kun tulee töiden puolesta reissattua kahden paikkakunnan välillä. Selkeän mavepaikan puuttuminen miinus, mutta kyllä tuosta aina jotenkin on selvinnyt.
Mielestäni penkkipunnerrus on haasteellista kahdestakin syystä: Vain yksi penkki ja sekin on materiaaliltaan liukaspintainen. Vaikea saada selälle kunnon pitoa. Siksi teen makuupunnerrusliikkeet pääosin käsipainoin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Miten ihminen voi käydä salilla, jos salilla ei ole mavepaikkaa? Tää taitaa mennä jo filosofian puolelle.
Tuo mun vinkkaama Rusa on siitä jännä paikka että puolet koko salista on "mavepaikkoja" eli vapaiden painojen suorituspaikkoja, oisko 5 vierekkäin. Toisella puolen salia sitten muut perusjutut penkit, taljat, käsipainot, prässi, fillarit sekä tietenkin concept 2 alkulämpöön.

Painonnostoseura Herakles pitää majaansa tuolla jos valmennusta halajaa sekä Suomen ykkös naisnostaja Anni Vuohijoki treenaa siellä usein samaan aikaan.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Itselleni kuntoilusta on ainakin tullut jo sellainen elämän kulmapala, että vaikeaa on kuvitella ilmankaan olevansa. Varsinkin aerobisen harjoittelun ja kunnon kohottamisen hyödyt on täysin kiistattomia omaan hyvinvointiin.

Mutta ymmärrän tuon kulman, että jos elämä on pelkkää bodaamista ja oman syömisensä, sekä painon jatkuvaa tarkkailua, niin ei sekään oikein mistään kotoisin ole.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Mutta ymmärrän tuon kulman, että jos elämä on pelkkää bodaamista ja oman syömisensä, sekä painon jatkuvaa tarkkailua, niin ei sekään oikein mistään kotoisin ole.
Voihan tuollainen toiminta tuntua hölmöltä. Eri asia tietty, jos treenaa kilpailuja varten tai on ammattilainen.

Mutta... onhan tuo juuri sitä itsekurin kehittämistä ja joillekin se on iso asia. Kaikille tuo ei sovi.

Lisäksi, liian tarkkaa ruokavaliota ei välttämättä pysty edes noudattamaan pitkään. Pitää olla armollinen itselleen. Muuten huomaa, ettei millään pysty syömään suunnitelmien mukaisesti ja lannistuu. Sama pätee treenaamiseen. Jos on liian tiukka treeniohjelman kanssa, voi homma muuttua puuduttavaksi.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Niin @clayman elämässä pitää minusta olla muutakin sisältöä, kuin punttaaminen. Sitä kai hain. Tiedän kyllä, että niitä 24/7 bodymunkkeja on olemassa, mutta minusta se on pidemmän päälle erittäin dorkaa hommaa.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Niin @clayman elämässä pitää minusta olla muutakin sisältöä, kuin punttaaminen. Sitä kai hain. Tiedän kyllä, että niitä 24/7 bodymunkkeja on olemassa, mutta minusta se on pidemmän päälle erittäin dorkaa hommaa.
Tietenkin pitää olla. Pätee kaikkeen eli jokaisessa asiassa tulee vastaan se piste, kun homma ei enää ole järkevää / vedetään överiksi. Ammattilaisbodaajatkin tiedostavat sen ja se voi myös kääntyä itseään vastaan - liiallinen stressi / keskittyminen syö tuloksia. Pitää olla muutakin, tosiaan.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaikilla on oma tarinansa ja omat syynsä käydä salilla. Yllättävän moni mainitsee heikon itsetunnon ja kuinka "bodaus" on auttanut siinä. Toki siinä tarvitaan muutakin.

Toiset haluavat vahvistaa lihaksiaan esim. fyysistä työtä varten.

Monilla on halu parantaa itseään ja kuntoaan.

Joillekin bodaus on tietynlaista taidetta ja itsekurin vahvistamista.

Itse aloitin salihommat koska olin aina ollut laiha tai "skinny fat." Voimaa ei liiemmin ollut. Isäni kuoli pitkälti huonon kunnon takia ja se myös vaikutti asiaan.

Salilla olen oppinut itsestäni uusia asioita ja tulee hyvä fiilis, kun huomaa edistyvänsä harjoituksissa.

Treenaaminen on myös oiva tapa nollata työpäivät.

Opetus ja sali on kyllä hyvä yhdistelmä; sali ennen oppitunteja tuo rennon ja energisen itseensä luottavaisen fiiliksen ja päivän päätteeksi on joskus hyvä purkaa pahimmat höyryt ennen kotiinmenoa :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös