Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 904 492
  • 4 643

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minulle riittää sellainen ihan mukava peruskunto. En tähtää mihinkään kilpailuun. Haluan voida hyvin.

Hyvin voi voida, vaikkei kävisi salilla. Joka tapauksessa voimaharjoittelulla on paljon terveysvaikutuksia ja sitä tulisi suositella erityisesti ikäihmisille. Edelleen jos kiinnostaa, voin lähettää sinulle tutkimustietoa aiheesta.

Sitten jos haluaa liikaa esteettisesti hölmöjä ja turhia lihaksia vääriin paikkoihin, niin käykää vaan kuntosaleilla.

Mikä on "esteettisesti hölmö ja turha lihas"? Tiedätkö, lihasmassasta ja voimasta ei ole mitään haittaa, päinvastoin, ainoastaan hyötyä terveyden ja toimintakyvyn kannalta.

Ikinä en unohda mitä yksi nainen kerran sanoi mulle. ”Mulla on ollut kymmeniä miehiä, ja yksi fakta pätee aina. Mikä on lihaksissa lisää, se on potenssista poissa.”

Varmasti totta, kun "yksi nainen" näin sanoi? Ei kuitenkaan, vaan päinvastoin, sillä voimaharjoittelu ja liikunta yleisesti nimenomaan parantaa miehillä potenssia. Eri asia on, jos käyttää kasvuhormonia, joka sekoittaa elimistön oman hormonituotannon.

Miten ihminen voi käydä salilla, jos salilla ei ole mavepaikkaa?

Helposti, itse olen treenannut vajaa 20 vuotta enkä ole koskaan tehnyt mavea.
 
Varmasti totta, kun "yksi nainen" näin sanoi? Ei kuitenkaan, vaan päinvastoin, sillä voimaharjoittelu ja liikunta yleisesti nimenomaan parantaa miehillä potenssia. Eri asia on, jos käyttää kasvuhormonia, joka sekoittaa elimistön oman hormonituotannon.
Mulle sanoi yksi melkein kuusikymppinen äijä ensimmäisen kesätyöpäiväni ensimmäisenä aamuna kahvikupin ääressä: "En käytä sokeria, vaan hermesetasta. Sokeri tuo rasvaa vyötärölle ja se haittaa stondista."

Ja tämä tarina on tosi.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Hyvin voi voida, vaikkei kävisi salilla. Joka tapauksessa voimaharjoittelulla on paljon terveysvaikutuksia ja sitä tulisi suositella erityisesti ikäihmisille. Edelleen jos kiinnostaa, voin lähettää sinulle tutkimustietoa aiheesta.



Mikä on "esteettisesti hölmö ja turha lihas"? Tiedätkö, lihasmassasta ja voimasta ei ole mitään haittaa, päinvastoin, ainoastaan hyötyä terveyden ja toimintakyvyn kannalta.



Varmasti totta, kun "yksi nainen" näin sanoi? Ei kuitenkaan, vaan päinvastoin, sillä voimaharjoittelu ja liikunta yleisesti nimenomaan parantaa miehillä potenssia. Eri asia on, jos käyttää kasvuhormonia, joka sekoittaa elimistön oman hormonituotannon.



Helposti, itse olen treenannut vajaa 20 vuotta enkä ole koskaan tehnyt mavea.

Mä oon yrittäny treenata kohta 30 vuotta enkä kovin hääppöiseksi ole tullut. Lahjattomuus, luomulinja ja mave ovat varmaan suurimmat syylliset.

Mutta kyllä mä varmaan paljon paremmassa kunnossa olen kuin ilman treeniä. Vanhuuden ja kuolemanpelkohan ne jo varmaan tämän ikäisenä salille ajavat. Vahvat pysyy hengissä pidempään niinkuin tuonne Koronaketjuun jossain kohtaa kommentoin.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Opetus ja sali on kyllä hyvä yhdistelmä; sali ennen oppitunteja tuo rennon ja energisen itseensä luottavaisen fiiliksen ja päivän päätteeksi on joskus hyvä purkaa pahimmat höyryt ennen kotiinmenoa :)

Pumppaa hauikset ennen tuntia, niin jätkät ei uskalla häiriköidä ja tytöt vaan huokailee. Sitäkö meinaat?
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Pumppaa hauikset ennen tuntia, niin jätkät ei uskalla häiriköidä ja tytöt vaan huokailee. Sitäkö meinaat?
Itse en ennen töitä ehdi käydä salilla, mutta ne jotka ehtivät (puntilla tai esim joogassa), sanovat sen tuovan energiaa työpäivään.

Toki oikea syy on varmasti se kova hauispumppi ;-)
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse en ennen töitä ehdi käydä salilla, mutta ne jotka ehtivät (puntilla tai esim joogassa), sanovat sen tuovan energiaa työpäivään.
Mä oon niin kova jätkä että kävelen tunnin reippaan lenkin joka aamu, kellon soitosta lasi vettä ja parissa minuutissa ulos. Tämä toimii myös eikä vaadi valmennusta eikä maksullisia harjoituspaikkoja.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Mä oon niin kova jätkä että kävelen tunnin reippaan lenkin joka aamu, kellon soitosta lasi vettä ja parissa minuutissa ulos. Tämä toimii myös eikä vaadi valmennusta eikä maksullisia harjoituspaikkoja.
Itse pyöräilen osan työmatkasta. Kun asuu Hämeessä ja käy pk-alueella töissä, ei ehdi aamulla lenkille. Jyrkkiä liukuportaita on tietty kiva tetsata ylös.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse pyöräilen osan työmatkasta. Kun asuu Hämeessä ja käy pk-alueella töissä, ei ehdi aamulla lenkille. Jyrkkiä liukuportaita on tietty kiva tetsata ylös.
Optimihan on jos arkeen saa tuota perusliikuntaa pitämään kuntoa yllä, siihen sitten kaikki muu urheilu on vain plussaa.
Kärjistäen toimistotuolista puntille on hiukan ongelmallista eikä aina järkevääkään.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Optimihan on jos arkeen saa tuota perusliikuntaa pitämään kuntoa yllä, siihen sitten kaikki muu urheilu on vain plussaa.
Kärjistäen toimistotuolista puntille on hiukan ongelmallista eikä aina järkevääkään.
Huomaa joo, et kunto kohenee lomien jälkeen, vaikka silloin puntilla kävikin. Pyöräily, "porrastreeni" ja kevyt hölkkä (ns bussipysäkkisprintti) auttavat huomattavasti.
 

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
Optimihan on jos arkeen saa tuota perusliikuntaa pitämään kuntoa yllä, siihen sitten kaikki muu urheilu on vain plussaa.
Kärjistäen toimistotuolista puntille on hiukan ongelmallista eikä aina järkevääkään.
Toki näinhän se on perusjanttereille, joille riittää että on ihan kohtuukunnossa. Sitten taas jos ajatellaan, että treenillä on tavoitteena maksimoida lihaskehitys tai voimatasot, niin ylimääräinen fyysinen aktiviteetti syö tehoja siltä "oikealta" treeniltä. Tämän olen itsekin kohdannut monesti elämäni aikana kun olen edestakaisin seilannut opiskelujen ja työelämän välillä. Kevyttä työtä tehdessäni ja opiskellessani olen saanut huomattavasti enemmän tehoja treeniin, ensin bodaustyyliseen ja nyttemmin voimantuottoon keskittyvään. Kyllä kovan "raksapäivänkin" jälkeen puntille voi mennä, mutta ne treenitehot tosiaan melkoisesti normaalia alhaisemmat. Ja eihän se kroppa samalla tavalla fyysistä työtä tehdessä palaudu, kun tuolilla istuskellessa.

Eli jos tavoitteena on olla ihan ok, terveessä kondiksessa, niin fyysinen työ varmasti tätä edesauttaa (kunhan työergonomia on kunnossa), mutta jos on ihan oikeita tavoitteita ihan vaikka kyläkisoihin osallistua lajissa kuin lajissa, niin toimistotyö on optimaalisempaa kehitykselle.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
@Evil Kysyn ihan mielenkiinnosta, ilman mitään vittuilua, kantaasi musiikin harrastamisen hyödyllisyyteen ja miten se mielestäsi vertautuu kuntoiluun harrastuksena? Siis hyötynäkökulmasta. Onko esim jonkin soittimen opettelu myös turhaa ja typerää?
Ei välttämättä. Muusikko saattaa saada rahaa, mainetta, viinaa ja pillua. Tosin niin saattaa saada bodarikin. Muusikko saattaa myös musisoinnillaan tuottaa iloa ja hyvää mieltä kanssaihmisten elämään. En näe, että rautojen kimpussa huhkiva lihaskimppu kauheasti taidoillaan muiden olemassaoloa sulostuttaa. Voin toki olla väärässäkin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Samaa mieltä tuosta, että muusikko tuottanee enemmän iloa kanssaeläjille kuin bodari. Mutta en nyt puhunutkaan ammattilaisista (joita molemmista ryhmistä on murto-osa) vaan harrastuksesta. Itse näkisin, että kaikenlainen harrastustoiminta, mikä tuottaa itselle hyvää oloa, on hyväksi. Oli se sitten puntin nostoa tai kitaran soittoa.
Joo, toki. Kaikki järkevä harrastaminen on parempaa kuin kulkea tuolla kadulla potkimassa mummoja. Silti, mummojen ehkä on kannattavampaa väistää voimiaan puhkuvaa steroidi-Simoa kuin makuuhuoneessaan rämpyttelevää Landola-Lassia.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Noniin, eka viikko kutosia täynnä. Treenasin ma, ke, pe ja la. Lisäksi oli sauvakävelyä ti ja torstaina pieni pyöräily.
Mitä jäi käteen?
No mavessa, penkissä ja kyykyssä pääsin tavoitepainoon, mutta tänään tökki pystäri ja leuat, joissa jouduin tiputtamaan painoja ja jättämään vikan sarjan kesken. Penkissä ja kyykyssä halusin tehdä vahvat kutoset ja suoritus oli vähän hapuileva, joten vedän penkissä, pystärissä ja kyykyssä vielä ensi viikon kutoset ja etenen sitten nelosiin ja lisään painoa.
Mavessa siis ensi viikolla neloset ja muissa kutoset.

Tuntemuksista sen verran, että aika kipeäksi tuli joka treenistä kohteena ollut lihasryhmä, ehkä se siitä tasaantuu kun kroppa tottuu kovempaan kyytiin. Vähän jäi vituttamaan tämän päivän sessio, mutta sain apuliikkeillä volyymiä, joten ei se hukkaan mennyt. Kovia treenejä kaikenkaikkiaan, n. Tunnin sessio josta 50 min täyttä toimintaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyllä kovan "raksapäivänkin" jälkeen puntille voi mennä, mutta ne treenitehot tosiaan melkoisesti normaalia alhaisemmat. Ja eihän se kroppa samalla tavalla fyysistä työtä tehdessä palaudu, kun tuolilla istuskellessa.
Tulen kumoamaan tämän väitteen sillä, että kyllä se "tuolilla istuminenkin" ihmisestä mehut vie, jos työpäivän mitta on tuollaista 10-12 tuntia. Minulle ainakin nuo "seiskasta seiskaan" päivät oli semmoisia, että ei sitä lenkille tai salille lähtemistä kannata miettiäkään. Jos ei jaksa tehdä kunnolla, niin parempi mennä sitten vapaapäivänä. Tai näin olen itse ainakin tehnyt.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tulen kumoamaan tämän väitteen sillä, että kyllä se "tuolilla istuminenkin" ihmisestä mehut vie, jos työpäivän mitta on tuollaista 10-12 tuntia. Minulle ainakin nuo "seiskasta seiskaan" päivät oli semmoisia, että ei sitä lenkille tai salille lähtemistä kannata miettiäkään. Jos ei jaksa tehdä kunnolla, niin parempi mennä sitten vapaapäivänä. Tai näin olen itse ainakin tehnyt.

Mulla myös niin, että tuollainen pitkä istumapäivä vie kyllä mehut henkisesti aika täysin. Niinä päivinä joku lenkki mieluummin, sen pystyn vetämään väsyneenäkin omaan tasoon (huono) nähden ok. Jos salille pitää mennä, niin vaatii työpäivän jälkeen pienet power napit. Silloin aivot jotenkuten ehkäpä palautuvat, ja pystyn tekemään salitreenin. En 100% teholla, mutta edes jotenkin. Ilman mitään palautumista ainakin mulle täysi mahdottomuus tehdä pitkän päivän jälkeen salitreeniä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla myös niin, että tuollainen pitkä istumapäivä vie kyllä mehut henkisesti aika täysin. Niinä päivinä joku lenkki mieluummin, sen pystyn vetämään väsyneenäkin omaan tasoon (huono) nähden ok. Jos salille pitää mennä, niin vaatii työpäivän jälkeen pienet power napit. Silloin aivot jotenkuten ehkäpä palautuvat, ja pystyn tekemään salitreenin. En 100% teholla, mutta edes jotenkin. Ilman mitään palautumista ainakin mulle täysi mahdottomuus tehdä pitkän päivän jälkeen salitreeniä.
Nää on kyllä niin yksilöllisiä, itselle paras treeniaika on aamusta/aamupäivästä ja se onnistuu näin vuorotyöläisenä. Itsellä se viimeinen ikkuna on melkeinpä heti aamuvuoron jälkeen, muuten menee yöunet.

Oletko kokeillut koskaan herätä niin aikaisin, että käy salilla ennen työpäivää? Se on kovaa touhua.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Joitakin kertoja kävin iltavuorojen jälkeen kokeilemassa salia. Myöhäisimmilään olen ollut yöllä muistaakseni vielä joskus klo. 01.30 salilla huhkimassa. Eihän siinä ihan terävimmillään ole.

Ei mutta siis ihan tuostakin oppineena, että vaikka se vuorotyötä tekevänä välillä ärsyttää, että ei pääse treenaamaan välillä niin usein kuin haluaisi, niin silti on parempi mennä tekemään silloin kun sitä energiaa oikeasti on. Ei tuosta oikein minusta ole mitään hyötyäkään, että menet aivan puolivetoisena väkisin värkkäämään jotain. Ehkä jos tarkoituksenakin on tehdä joku kevyempi treeni, niin kyllä silloin vielä voi mennä. Mutta jos on tarkoitus vähänkään kovempitehoista treeniä lähteä tekemään, niin silloin oikeasti on parempi, että jättää sen vapaapäivään.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Joitakin kertoja kävin iltavuorojen jälkeen kokeilemassa salia. Myöhäisimmilään olen ollut yöllä muistaakseni vielä joskus klo. 01.30 salilla huhkimassa. Eihän siinä ihan terävimmillään ole.

Ei mutta siis ihan tuostakin oppineena, että vaikka se vuorotyötä tekevänä välillä ärsyttää, että ei pääse treenaamaan välillä niin usein kuin haluaisi, niin silti on parempi mennä tekemään silloin kun sitä energiaa oikeasti on. Ei tuosta oikein minusta ole mitään hyötyäkään, että menet aivan puolivetoisena väkisin värkkäämään jotain. Ehkä jos tarkoituksenakin on tehdä joku kevyempi treeni, niin kyllä silloin vielä voi mennä. Mutta jos on tarkoitus vähänkään kovempitehoista treeniä lähteä tekemään, niin silloin oikeasti on parempi, että jättää sen vapaapäivään.
Onhan se pitkälti fiiliksen mukaan menemistä. Jos on sellainen olo, ettei jaksa ja tietää ettei jaksa, niin ei kannata mennä. Siinä voi vielä paikat rikki, kun yrittää liikaa väsyneenä.

Yksilöllisiä nämä tosiaan ovat, kuten @fat of the land totesi. Pitää kuunnella kroppaa. Joskus on hyvä raahautua salille, vaikka onkin väsynyt olo. Se fiilis voi muuttua, kun vetää lämmittelyt ja se veri virtaa lihaksiin. Jokainen kyllä tuntee, milloin se väsymys on liikaa ja ei ole mitään järkeä lähteä.

Ja "toimistotyö" voi tosiaan olla väsyttävää. Opettaminen omalla tavallaan kuormittavaa kun pitää olla jatkuvasti läsnä. Useimmiten on hyvä mennä salille nollaamaan työpäivä. Välillä taas ei millään jaksaisi.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Evil Kysyn ihan mielenkiinnosta, ilman mitään vittuilua, kantaasi musiikin harrastamisen hyödyllisyyteen ja miten se mielestäsi vertautuu kuntoiluun harrastuksena? Siis hyötynäkökulmasta. Onko esim jonkin soittimen opettelu myös turhaa ja typerää?

@Evil in logiikalla on typerää rämpytellä omaksi huvikseen, koska jos haluaa soitella, niin kannattaa mennä sellaiseen duuniin, jossa soittotaito kehittyy, niin voi vapaa-ajalla tehdä jotain hyödyllistä.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joskus jos väsyttää, niin kannattaa tehdä salilla jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Yleensä se väsymys kun kuitenkin on henkistä. Esim. jos itsellä paikat tuntuu painavilta ja mieli sanoo "emmä haluu" niin silloin treenataan kovalla temmolla, mutta kevyillä painoilla kiertotreeni. Penkki, kyykky, kulmasoutu ja vatsat. Liikkeet tehdään peräkkäin ja sitten 90s taukoa. 6x12, painot takaisin telineisiin ja suihkun kautta himaan. Endorfiinit korkealla, väsymys tipotiessään ja paikat saatu auki. Ei välttämättä sovi kaikille, mulle sopii ja siksi jaoin sen kanssanne.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kirjoittelin joskus aiemmin tuosta väsyneenä treenaamisesta, ja mun mielestäni oleellista siinä on erottaa, onko kyse pidempiaikaisesta uupumuksesta vai jostain satunnaisesti iltapäiväväsymyksestä. Jälkimmäisessä tapauksessa on vain suotavaa kiskoa itsensä ylös sohvalta, mutta jälkimmäisessä jatkuvalla kovalla treenillä ajaa itsensä pahimmillaan alipalautuvaan tilaan. Oman kehon kuuntelu, niin kliseiseltä kuin se ehkä kuulostaakin, on paikallaan, ja sitä on hyvä opetella levon, treenin, ruokailun ja henkisen vireen osalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös