Mainos

Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

• 933 674
  • 4 656

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tarkemmin asiaa pohdittuani (ja videomateriaaliin tutustuttuani), kyllä, asian laita saattaa olla niin, että olemalla näyttämättä konkreettisesti tarpeeksi persettäni, näytin sitä itselleni vertauskuvallisesti. Eli toisin sanoen ensin suoristui jalat ja sitten katkesi selkä.

Jos yhtään lohduttaa, niin et ole ainoa. Perussaleilla nähdyistä suorituksista 90% on tuollaisia. Itse suosin trapbaria, joka tosin täällä haukuttiin neitien touhuksi. Voi tangollakin toki vedellä vähän kevyemmillä ilman pompauttelua. Kaikista ihaninta tuskaa itselle mavessa tuottaa hallittu alaslasku jota seuraa hallittu nosto, jossa perä alhaalla ja veto jaloilla. Myös vastaotteen käyttö vie kuormaa kivasti jaloille, vaikka ilman remmejä ei paljoa painoa saakaan laitettua (tätä en tosin ole juurikaan nähnyt muiden tekevän).

Viimeksi muokattu:

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
Jos yhtään lohduttaa, niin et ole ainoa. Perussaleilla nähdyistä suorituksista 90% on tuollaisia.
Paketti on kyllä tyypillisesti pysynyt kasassa, tasaisin väliajoin on kyllä tullut videoitua omaa tekemistä. Huolimattomuus taisi olla isoin yksittäinen tekijä tuossa loukissa. Mutta tästä taas viisastuneena, niin eiköhän jatkossa tehdä taas hommia astetta viisaammin.

Emiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
6kk päästä pitäisi ottaa sotilaskyykky haaste vastaan. Panoksena ei muuta kuin 2h jalkapuu paikallisen kirkon pihassa.
Tällä hetkellä painoa 125kg ja viimeiset 2kk mennyt ihan vain tekemättä mitään järkevää.
Millä lähtisitte rakentamaan? Aluksi peruskuntoa vähän ylemmäs ja sitten 4x/viikko kyykkyä? Maximi kyykyssä 200kg, mutta jos ajattelisi että pudottaa painon sinne 100kg, niin pitäisikö treenata koko ajan satasella vai omalla painolla?

Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Kyllä huomasi, että tuli sairastettua korona ja pari jälkitautia päälle, sekä juotua terveenä ollessa ihan liikaa aikuisten limonadeja. Kevyt kiinteyttävä ohjelma lähinnä käsipainoilla meneillään, kerkesin kaksi kertaa käydä ennen tautia. Nyt vähensin painoja aika paljon edellisestä kerrasta (2kk sitten), niin silti parissa liikeessä ihan äärirajoilla. Tästä tämä taas lähtee, toivottavasti.

Veijari

Jäsen
6kk päästä pitäisi ottaa sotilaskyykky haaste vastaan. Panoksena ei muuta kuin 2h jalkapuu paikallisen kirkon pihassa.
Tällä hetkellä painoa 125kg ja viimeiset 2kk mennyt ihan vain tekemättä mitään järkevää.
Millä lähtisitte rakentamaan? Aluksi peruskuntoa vähän ylemmäs ja sitten 4x/viikko kyykkyä? Maximi kyykyssä 200kg, mutta jos ajattelisi että pudottaa painon sinne 100kg, niin pitäisikö treenata koko ajan satasella vai omalla painolla?
En ole mikään PT ja itse asiassa aika laiska salitreenaaja mutta tässä jotain tipsejä;
Ravinto: kehonpaino vaikuttaa suoraan suorituspainoon, joten terveellisen ruokavalion merkitys korostuu, jotta saat kehonpainon nykyisestä alemmas. Lisäksi säännöllinen aerobinen liikunta kuten kävely, uinti tai vaikka pyöräily.
Maksimivoima: Maksimivoiman treenaaminen saattaa kuulostaa toissijaiselta kestävyysvoiman kannalta, mutta lisäämällä yhden noston maksimitoistoa, lisäät myös toleranssia toistojen suhteen.
Maitohappokestävyys: tätä ominaisuutta kannattaa kehittää tekemällä eripituisia harjoitussarjoja eri harjoituskerroilla. Esim. 30-60 sekunnin sarjoja mahdollisimman lyhyellä palautuksella, 30 sekunnin sarjoja mahdollisimman suurella painolla, 60 sekunnin sarjoja mahdollisimman suurella painolla, tai jopa 90 sekunnin tai 2 minuutin sarjoja riittävän pienillä painoilla. Kannattaa vaikka treenaamaan aloittaessa kokeilla montako toistoa pystyt tekemään tällä hetkellä omalla painolla ja kauanko suoritus kestää ja harjoittele tämän lähtötason suoritusrajan molemmilla puolilla painoja ja suoritusaikaa vaihdellen.
Omaan korvaan neljä viikkotreeniä kyykkyä kuulostaa paljolta, mutta mä olenkin jo vanha parta. Riippuu tietysti millaisen ohjelman rakennat näille treenipäiville, mutta jokainen on yksilö ja palautuminen henkilökohtaista.

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Mites palstan bodarit muokkaisivat treeniohjelmaa. Tällä hetkellä menossa jakso, jossa on salilla kyykky käytännössä ainoa jalkaliike, joka toinen kerta askelkyykkyjä 3x8 ja joka toinen kerta peruskyykky 3x12. sali 3x viikossa.

Samalla on menossa juoksuohjelma, jossa juostaan 3 kertaa viikossa. Toki tällainen aika amatööriohjelma, 1 lenkki on todella kevyt, noin puolen tunnin setti. Toinen lenkki on vuoroviikoin joko mäkivedot tai nopeustoistot, eli vähän rankempi. Ei kuitenkaan mikään pitkä. Ja sitten kerta viikkoon pitkä lenkki.

Tässä tulee jaloille aika paljon rasitusta. Juoksuohjelma kestää enää reilu kuukauden, niin olisiko mistään kotoisin että tekisin noita kyykkyjä niin, että vain joka toinen salikerta, ja niissä sitten vuorotellen askelkyykky ja normikyykky? Nyt kun tulee periaatteessa rasitusta jaloille 3x lenkki ja 3x kyykky =6x per viikko, niin sitten tulisi 3x + 1,5x =4,5x per viikko. Olisikohan riittävä tiputus?

Vielä en ole huomannut jaloissa mitään ylirasitusta, mutta tässä lähiaikoina lenkit koventuvat ja painot suurenevat. Taustaa sen verran, että en ole osallistumassa mihinkän kisoihin kummassakaan ja molemmista lajeista löytyy ihan hyvä pohjatausta. Yritän nyt vaan välttää sen, ettei yhtäkkiä oltaisi jalkojen osalta siinä tilanteessa, että täytyy pitää joku parin viikon totaalilepo.

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
@Myyrä

Mikäli askelkyykky/jalkatreenisi ovat maksimivoimaan päin kallellaan eikä perinteiseen lihasmassa-harjoitteluun (eli intensiteettiä paljon ja vähemmän toistoja), niin huoletta voi tehdä noin. Maksimivoima säilyy viikosta kahteen helpostikin, jonka jälkeen alkaa näkyä suorituskyvyssä laskua keskimäärin.

Edit. ne olikin tuota bodaus - tyyppistä. No viesti se, että tuo suunnitelmasi kuulostaa ihan järkevältä.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Työpaikka siirtyy Vallilan/Mäkelänrinteen hoodeille ja mietin, että ruuhkien välttämiseksi voisi napata salijäsenyyden suoraan seudulta ja käydä aamujumpan sekä iltapäivällä kunnon salin vääntämässä aina työpäivän ympärillä. Olisiko kellään heittää suosituksia? Toki paikka voi olla muuallakin reitin varrella, Turun suunnasta kun pusken pelipaikoille. PTVGYM olisi tietysti mediaseksikäs ja toki lukemani perusteella oikeastikin hyvä paikka, eikä kiertoa reittiin juuri tulisi. Sitten taas Fitness 24/7 olisi sikäli hyvä, että saleja on ympäri Suomen, myös kotikunnassa, ja jäsenyys käy kaikkialla. Mutta aika lelusaleja ne kyllä ovat.

Niin että suosituksia! Tykkään treenata kovaa omalla tasollani, mutta koska töihin suuntaan suoraan, pitäisi pesutilatkin olla sellaiset, että viitsii tukan laittaa ja parran sukia.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuut kaupungin saleille, aika nopeasti koukkaat Rusalle eli ruskeasuon liikuntahallille. Ilmainen parkki, sm tason suorituspaikat puntti, boxing, sulkis, pingis.
Hinta 2.8€ 10krt kortilla.

Ei parempaa hintalaatua stadista löydy jos haluaa katon pään päälle treenatessa.

Vaihtoehdot Pirkkola missä pääsee saunoo ja uimaankin sisäänpääsyllä, sitten myös tietty Kisis eli kisahalli mutta on mun silmissä menettänyt hohtoa viimeisen 10v sisään monestakin syystä. Toki on monipuolinen ja halpa edelleen.

Surprise Me

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gus Polinski - Polka king of the midwest
Tee tavoitepainollasi niin monta toistoa kuin jaksat ja lisää joka viikkoa painoa 2,5kg jos pystyt. Pyri siihen, että kun lisäät painoa 2.5 kg, pystyt tekemään saman määrän toistoja kuin edellisellä kerralla. Jatkat tällä metodilla pyramidimaisesti. Jos teet 100kg 23 toistoa, seuraavalla viikolla pyrit tekemään saman määrän 102,5 kilolla jne. Lihasta pitää aina ärsyttää joka kerta vähän enemmän, jotta se kehittyy, mutta ei liikaa. Monesti painoa lisätään aivan liikaa. Ja lihas vaatii kasvuun aikaa. Pitää siis olla kärsivällinen.

Ota 1-2 treeniä viikossa MAX. Treenipäivän jälkeen vähintään 3 vrk lepoa. Treenipäivän jälkeen palauttava kävely/pyöräily ja kevyt venyttely. Toisena lepopäivänä liikkuvuusharjoitteita ja lihaskalvojen avausta rullalla sekä kevyttä toiminnallista mobilisointia, kuten kyykkyä omalla painolla, siis ilman mitään painoja ja levyjä.

Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt tässä toivutaan vielä hetki poskionteloiden leikkauksesta ja kohta pitäisi palata punttihommiin. Tarkoituksena olisi vetää sellainen 12-14 viikon voimajakso. Siten että teen 3 aaltoa toistomäärillä 4x6, 5x4, 6x3 ja 8

Treenijako olisi 4-jakoinen, perustuen pääliikkeisiin keskittyen pääliikkeeseen/päivä. Eli mave, pystäri, kyykky ja penkkipäivä.

Yksittäinen treenikerta muodostuisi kolmesta giant setistä, pääliike, apuliike ja heikkouksien parantaminen.

Tähän tapaan esim. Penkkipäivänä:
1. Giant set: 4 kierrosta
Kulmasoutu tangolla 6
Penkki tangolla 6
Istumaan nousu lisäpainolla 20
Lepo 90 sek

2. Giant set: 4 kierrosta
Alatalja 8
Vinopenkki käsipainoilla 8
Jalkojen nosto roikkuen 10
Lepo 60 sek

3. Giant set: 4 kierrosta
Face pull 12
Cable flyes 12
Tricep pushdown 12
Lepo juomapullon kautta uuteen sarjaan

Samalla rakenteella muille päiville, Pitää aloitella vähän eri tahdilla, ettei osu samalle viikolle kaikkiin 8x2 sarjat. Jakson lopussa voisi testata ykkösmaksimit.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Aika moni tuntuisi maksavan rahaa siitä, että saa maksua vastaan nostaa rautaa ja laskea sen takaisin samaan paikkaan.

Minä sain tänäkin kesänä nostaa rautaa ja kantaa sen toiseen paikkaan, kun olin raksalla duunissa. Minulle maksettiin siitä.

Kysymys kuuluu, että kumpi on hölmö. Minä vai se bullmentula, joka maksaa tuosta huvista.

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aika moni tuntuisi maksavan rahaa siitä, että saa maksua vastaan nostaa rautaa ja laskea sen takaisin samaan paikkaan.

Minä sain tänäkin kesänä nostaa rautaa ja kantaa sen toiseen paikkaan, kun olin raksalla duunissa. Minulle maksettiin siitä.

Kysymys kuuluu, että kumpi on hölmö. Minä vai se bullmentula, joka maksaa tuosta huvista.
Pitäähän se vastata kun kerran kysytään. Aika hölmöltä vaikutat.

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK

Riippuu mitä punttiharjoituksella hakee. Voimaa voi saada juurikin raskasta työtä tekemällä. Jos taas haluaa parantaa lihaskuntoa, muuttaa kehonrakennetta jne. on kuntosalilla tehty treeni parempi vaihtoehto.

Kuntosalitreeni on myös monipuolisempaa liikkeiltään.

Voihan sitä myös kysyä esim. miksi maksamme siitä, että katsomme toisten pelaavan jääkiekkoa tai jalkapalloa?

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pitäähän se vastata kun kerran kysytään. Aika hölmöltä vaikutat.
Sitä minäkin. Tyhmäähän se on tienata rahaa asialla, jonka tekemisestä viisaammat maksavat rahaa.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitä minäkin. Tyhmäähän se on tienata rahaa asialla, jonka tekemisestä viisaammat maksavat rahaa.

Ehkä ne, jotka maksavat tällaisesta, tienaavat sen verran, että ei juuri tunnu mistään, vaikka vähän voimailusta maksaisikin. Ainakin minä mieluummin teen työkseni jotain sellaista, missä voin funtsailla fiksuja isommin hikoilematta ja mistä maksetaan helvetisti enemmän kuin hikoilusta, jos vaihtoehtona on, että kannan jotain lautoja pysyäkseni vahvana ja voidakseni iltaisin maata sohvalla. Ja kun päivän funtsailen ja vähän naputtelen konetta, voin taskut täynnä fyrkkaa lähteä vähän kuntoilemaan.

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona

Tämä on kyllä vanhaan kansaan iskostunut ihan helvetin käsittämätön ajatus. Ajatteletko samalla tavalla lenkkeilystä tai muusta urheilusta? Paskaakos sitä lenkillä käy kun ei siitä makseta ja kengätkin maksavat.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Otan vielä sellaisen näkökulman yllä vellovaan keskusteluun että salilla käynti voi olla sosiaalista toimintaa. Itse olen käynyt saman frendin kanssa kohta 30 -vuotta urheilemassa kuntosalilla sekä muita lajeja treenattu siinä ohessa.
Matkan varrella on vähentynyt tapaamiset niiden kanssa joita nähtiin vaan baarissa, hyviä frendejä hekin mutta on se ihmeellistä ettei niitä näy enää kun baarissa käynnit väheni.
Nyt näkyy pelikavereita, niitä joiden kanssa urheillaan ja niitä joiden kanssa käydään katsomassa urheilua.

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Näitä nyt on turha rahassa laskea. Ja en minäkään hiihdä tai hölkkää, mutta ei tulisi mieleenikään arvostella niitä, jotka hiihtävät tai hölkkäävät.

Kollega painaa pohjoiseen lohta narraamaan joka kesä. Sanoo itsekin, että halvemmalla lähtis lohifile kauppahallin tiskiltä. Mutta minkäs sille voi, kun se on kaverille niin suunnaton elämys narrata reilun kokoinen kiiltäväkylkinen itse sitomallaan perholla.

Se millä tavalla kukin meistä sen zeniläisen hetkensä (Ihmisten Puolueen nähneet tietävät) saa, ei ole muilta pois. Toisten harrastusten arvosteleminen se on jostain hanurista puolestaan.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tämä on kyllä vanhaan kansaan iskostunut ihan helvetin käsittämätön ajatus. Ajatteletko samalla tavalla lenkkeilystä tai muusta urheilusta? Paskaakos sitä lenkillä käy kun ei siitä makseta ja kengätkin maksavat.
En ajattele. Ajattelen, että liikunnan yhdistäminen muuhun hyötyyn on järkevää. Esimerkiksi on pöljää käydä ensin lenkillä ja sitten autolla kaupassa jos voi käydä kävellen kaupassa. Halonhakkuu, nurmikon leikkaaminen tai vaikka lumityöt ovat mielekkäämpiä liikunnan muotoja kuin raudan nostaminen eestaas, ainakin minusta.

Cibbura

Jäsen
En ajattele. Ajattelen, että liikunnan yhdistäminen muuhun hyötyyn on järkevää. Esimerkiksi on pöljää käydä ensin lenkillä ja sitten autolla kaupassa jos voi käydä kävellen kaupassa. Halonhakkuu, nurmikon leikkaaminen tai vaikka lumityöt ovat mielekkäämpiä liikunnan muotoja kuin raudan nostaminen eestaas, ainakin minusta.

Kauppareissuko on kävellen helposti 20 km ja raksalla liikuttelet 150 kg lautoja kerralla niskassa? Sun teksti on selkeästi henkilön, joka ei ole koskaan saanut aikaiseksi mitään tuloksia urheilussa/liikunnassa.

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Siinäpä se oleellisin tuli kahteen viimeiseen sanaan. Teet sitä mikä on mielekästä. Niin kaikki salillakävijätkin. Itse inhoan lumitöitä yli kaiken, ja raksalla olen rikkonut paikkojani jo nyt pysyvästi nuoresta iästä huolimatta. Koen paljon mielekkäämmäksi hallituissa olosuhteissa kasvattaa lihasmassaa, josta on hyötyä sitten ihan muuallakin elämässä ja omalla kohdallani ehkäpä jalkapallon ohella sitä mielekkäintä urheilua. Harrastus se on siinä missä kirjan lukeminenkin.

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Tämä oli melkein yhtä tyhmä kommentti kuin Juice Leskiseltä, joka joskus selitti, ettei ymmärrä, miksi ihmiset lenkkeilevät/juoksevat huvikseen.

Voimaharjoittelu on satsaus omaan terveyteen ja hyvinvointiin. Kuntosaleilla on järjestetty optimaaliset puitteet lihaskunnon kehittämiselle. Jos haluat, voin laittaa tutkimustietoa voimaharjoittelun vaikutuksesta terveyteen ja toimintakykyyn.

Ei sen tarvitse olla joko-tai. Voi käydä salilla/lenkillä ja lisäksi harrastaa hyötyliikuntaa. Mutta ainakaan minulla täällä pk-seudulla kerrostalossa asuvana ei juuri ole mahdollisuuksia hakata halkoja tai tehdä lumitöitä (varsinkaan viime talvena).

Aika paljon saa tehdä lumitöitä ja hakata halkoja jos vertaa siihen mitä salilla voi saada aikaiseksi.

Hyötyliikunnalla tai raksaduunilla ei tietenkään kehity fyysinen voima tai hapenottokyky samalla tavalla kuin tavoitteellisessa kestävyys-/voimaharjoittelussa.

Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No, ehkä kannattaa jättää omaan arvoonsa kirjoittelija, joka totesi viime keväänä etäopetukseen siirtymisen jälkeen, että siinä tilanteessa digitaalisia opetusvälineitä tärkeämpää on lapsen kohtaaminen. Tehtävistä voi ottaa esim. kuvan ja lähettää opettajalle. Jäi vain auki, että millä kuva otetaan ja mihin lähetetään ilman digotaalisuutta. Ehkei ihme, että opetushommat ovat vaihtuneet raksapuuhiin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy