Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 907 178
  • 4 643
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt tässä toivutaan vielä hetki poskionteloiden leikkauksesta ja kohta pitäisi palata punttihommiin. Tarkoituksena olisi vetää sellainen 12-14 viikon voimajakso. Siten että teen 3 aaltoa toistomäärillä 4x6, 5x4, 6x3 ja 8

Treenijako olisi 4-jakoinen, perustuen pääliikkeisiin keskittyen pääliikkeeseen/päivä. Eli mave, pystäri, kyykky ja penkkipäivä.

Yksittäinen treenikerta muodostuisi kolmesta giant setistä, pääliike, apuliike ja heikkouksien parantaminen.

Tähän tapaan esim. Penkkipäivänä:
1. Giant set: 4 kierrosta
Kulmasoutu tangolla 6
Penkki tangolla 6
Istumaan nousu lisäpainolla 20
Lepo 90 sek

2. Giant set: 4 kierrosta
Alatalja 8
Vinopenkki käsipainoilla 8
Jalkojen nosto roikkuen 10
Lepo 60 sek

3. Giant set: 4 kierrosta
Face pull 12
Cable flyes 12
Tricep pushdown 12
Lepo juomapullon kautta uuteen sarjaan

Samalla rakenteella muille päiville, Pitää aloitella vähän eri tahdilla, ettei osu samalle viikolle kaikkiin 8x2 sarjat. Jakson lopussa voisi testata ykkösmaksimit.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Aika moni tuntuisi maksavan rahaa siitä, että saa maksua vastaan nostaa rautaa ja laskea sen takaisin samaan paikkaan.

Minä sain tänäkin kesänä nostaa rautaa ja kantaa sen toiseen paikkaan, kun olin raksalla duunissa. Minulle maksettiin siitä.

Kysymys kuuluu, että kumpi on hölmö. Minä vai se bullmentula, joka maksaa tuosta huvista.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aika moni tuntuisi maksavan rahaa siitä, että saa maksua vastaan nostaa rautaa ja laskea sen takaisin samaan paikkaan.

Minä sain tänäkin kesänä nostaa rautaa ja kantaa sen toiseen paikkaan, kun olin raksalla duunissa. Minulle maksettiin siitä.

Kysymys kuuluu, että kumpi on hölmö. Minä vai se bullmentula, joka maksaa tuosta huvista.
Pitäähän se vastata kun kerran kysytään. Aika hölmöltä vaikutat.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Aika moni tuntuisi maksavan rahaa siitä, että saa maksua vastaan nostaa rautaa ja laskea sen takaisin samaan paikkaan.

Minä sain tänäkin kesänä nostaa rautaa ja kantaa sen toiseen paikkaan, kun olin raksalla duunissa. Minulle maksettiin siitä.

Kysymys kuuluu, että kumpi on hölmö. Minä vai se bullmentula, joka maksaa tuosta huvista.
Riippuu mitä punttiharjoituksella hakee. Voimaa voi saada juurikin raskasta työtä tekemällä. Jos taas haluaa parantaa lihaskuntoa, muuttaa kehonrakennetta jne. on kuntosalilla tehty treeni parempi vaihtoehto.

Kuntosalitreeni on myös monipuolisempaa liikkeiltään.

Voihan sitä myös kysyä esim. miksi maksamme siitä, että katsomme toisten pelaavan jääkiekkoa tai jalkapalloa?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Pitäähän se vastata kun kerran kysytään. Aika hölmöltä vaikutat.
Sitä minäkin. Tyhmäähän se on tienata rahaa asialla, jonka tekemisestä viisaammat maksavat rahaa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitä minäkin. Tyhmäähän se on tienata rahaa asialla, jonka tekemisestä viisaammat maksavat rahaa.

Ehkä ne, jotka maksavat tällaisesta, tienaavat sen verran, että ei juuri tunnu mistään, vaikka vähän voimailusta maksaisikin. Ainakin minä mieluummin teen työkseni jotain sellaista, missä voin funtsailla fiksuja isommin hikoilematta ja mistä maksetaan helvetisti enemmän kuin hikoilusta, jos vaihtoehtona on, että kannan jotain lautoja pysyäkseni vahvana ja voidakseni iltaisin maata sohvalla. Ja kun päivän funtsailen ja vähän naputtelen konetta, voin taskut täynnä fyrkkaa lähteä vähän kuntoilemaan.
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Sitä minäkin. Tyhmäähän se on tienata rahaa asialla, jonka tekemisestä viisaammat maksavat rahaa.

Tämä on kyllä vanhaan kansaan iskostunut ihan helvetin käsittämätön ajatus. Ajatteletko samalla tavalla lenkkeilystä tai muusta urheilusta? Paskaakos sitä lenkillä käy kun ei siitä makseta ja kengätkin maksavat.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Otan vielä sellaisen näkökulman yllä vellovaan keskusteluun että salilla käynti voi olla sosiaalista toimintaa. Itse olen käynyt saman frendin kanssa kohta 30 -vuotta urheilemassa kuntosalilla sekä muita lajeja treenattu siinä ohessa.
Matkan varrella on vähentynyt tapaamiset niiden kanssa joita nähtiin vaan baarissa, hyviä frendejä hekin mutta on se ihmeellistä ettei niitä näy enää kun baarissa käynnit väheni.
Nyt näkyy pelikavereita, niitä joiden kanssa urheillaan ja niitä joiden kanssa käydään katsomassa urheilua.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Näitä nyt on turha rahassa laskea. Ja en minäkään hiihdä tai hölkkää, mutta ei tulisi mieleenikään arvostella niitä, jotka hiihtävät tai hölkkäävät.

Kollega painaa pohjoiseen lohta narraamaan joka kesä. Sanoo itsekin, että halvemmalla lähtis lohifile kauppahallin tiskiltä. Mutta minkäs sille voi, kun se on kaverille niin suunnaton elämys narrata reilun kokoinen kiiltäväkylkinen itse sitomallaan perholla.

Se millä tavalla kukin meistä sen zeniläisen hetkensä (Ihmisten Puolueen nähneet tietävät) saa, ei ole muilta pois. Toisten harrastusten arvosteleminen se on jostain hanurista puolestaan.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tämä on kyllä vanhaan kansaan iskostunut ihan helvetin käsittämätön ajatus. Ajatteletko samalla tavalla lenkkeilystä tai muusta urheilusta? Paskaakos sitä lenkillä käy kun ei siitä makseta ja kengätkin maksavat.
En ajattele. Ajattelen, että liikunnan yhdistäminen muuhun hyötyyn on järkevää. Esimerkiksi on pöljää käydä ensin lenkillä ja sitten autolla kaupassa jos voi käydä kävellen kaupassa. Halonhakkuu, nurmikon leikkaaminen tai vaikka lumityöt ovat mielekkäämpiä liikunnan muotoja kuin raudan nostaminen eestaas, ainakin minusta.
 

Cibbura

Jäsen
En ajattele. Ajattelen, että liikunnan yhdistäminen muuhun hyötyyn on järkevää. Esimerkiksi on pöljää käydä ensin lenkillä ja sitten autolla kaupassa jos voi käydä kävellen kaupassa. Halonhakkuu, nurmikon leikkaaminen tai vaikka lumityöt ovat mielekkäämpiä liikunnan muotoja kuin raudan nostaminen eestaas, ainakin minusta.

Kauppareissuko on kävellen helposti 20 km ja raksalla liikuttelet 150 kg lautoja kerralla niskassa? Sun teksti on selkeästi henkilön, joka ei ole koskaan saanut aikaiseksi mitään tuloksia urheilussa/liikunnassa.
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
En ajattele. Ajattelen, että liikunnan yhdistäminen muuhun hyötyyn on järkevää. Esimerkiksi on pöljää käydä ensin lenkillä ja sitten autolla kaupassa jos voi käydä kävellen kaupassa. Halonhakkuu, nurmikon leikkaaminen tai vaikka lumityöt ovat mielekkäämpiä liikunnan muotoja kuin raudan nostaminen eestaas, ainakin minusta.
Siinäpä se oleellisin tuli kahteen viimeiseen sanaan. Teet sitä mikä on mielekästä. Niin kaikki salillakävijätkin. Itse inhoan lumitöitä yli kaiken, ja raksalla olen rikkonut paikkojani jo nyt pysyvästi nuoresta iästä huolimatta. Koen paljon mielekkäämmäksi hallituissa olosuhteissa kasvattaa lihasmassaa, josta on hyötyä sitten ihan muuallakin elämässä ja omalla kohdallani ehkäpä jalkapallon ohella sitä mielekkäintä urheilua. Harrastus se on siinä missä kirjan lukeminenkin.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika moni tuntuisi maksavan rahaa siitä, että saa maksua vastaan nostaa rautaa ja laskea sen takaisin samaan paikkaan.

Minä sain tänäkin kesänä nostaa rautaa ja kantaa sen toiseen paikkaan, kun olin raksalla duunissa. Minulle maksettiin siitä.

Kysymys kuuluu, että kumpi on hölmö. Minä vai se bullmentula, joka maksaa tuosta huvista.

Tämä oli melkein yhtä tyhmä kommentti kuin Juice Leskiseltä, joka joskus selitti, ettei ymmärrä, miksi ihmiset lenkkeilevät/juoksevat huvikseen.

Voimaharjoittelu on satsaus omaan terveyteen ja hyvinvointiin. Kuntosaleilla on järjestetty optimaaliset puitteet lihaskunnon kehittämiselle. Jos haluat, voin laittaa tutkimustietoa voimaharjoittelun vaikutuksesta terveyteen ja toimintakykyyn.

En ajattele. Ajattelen, että liikunnan yhdistäminen muuhun hyötyyn on järkevää. Esimerkiksi on pöljää käydä ensin lenkillä ja sitten autolla kaupassa jos voi käydä kävellen kaupassa. Halonhakkuu, nurmikon leikkaaminen tai vaikka lumityöt ovat mielekkäämpiä liikunnan muotoja kuin raudan nostaminen eestaas, ainakin minusta.

Ei sen tarvitse olla joko-tai. Voi käydä salilla/lenkillä ja lisäksi harrastaa hyötyliikuntaa. Mutta ainakaan minulla täällä pk-seudulla kerrostalossa asuvana ei juuri ole mahdollisuuksia hakata halkoja tai tehdä lumitöitä (varsinkaan viime talvena).

Aika paljon saa tehdä lumitöitä ja hakata halkoja jos vertaa siihen mitä salilla voi saada aikaiseksi.

Hyötyliikunnalla tai raksaduunilla ei tietenkään kehity fyysinen voima tai hapenottokyky samalla tavalla kuin tavoitteellisessa kestävyys-/voimaharjoittelussa.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No, ehkä kannattaa jättää omaan arvoonsa kirjoittelija, joka totesi viime keväänä etäopetukseen siirtymisen jälkeen, että siinä tilanteessa digitaalisia opetusvälineitä tärkeämpää on lapsen kohtaaminen. Tehtävistä voi ottaa esim. kuvan ja lähettää opettajalle. Jäi vain auki, että millä kuva otetaan ja mihin lähetetään ilman digotaalisuutta. Ehkei ihme, että opetushommat ovat vaihtuneet raksapuuhiin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kauppareissuko on kävellen helposti 20 km ja raksalla liikuttelet 150 kg lautoja kerralla niskassa? Sun teksti on selkeästi henkilön, joka ei ole koskaan saanut aikaiseksi mitään tuloksia urheilussa/liikunnassa.
Enpä varsinaisesti olekaan, ainakaan yksilöurheilussa. Ei ole ollut tulostavoitteitakaan. Kaikki eivät ole kilpailijoita.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Hyötyliikunnalla tai raksaduunilla ei tietenkään kehity fyysinen voima tai hapenottokyky samalla tavalla kuin tavoitteellisessa kestävyys-/voimaharjoittelussa.
Jotenkin epäilisin, ettei keskiverto kuntosalikävijä ole sen paremmassa fyysisessä kunnossa kuin keskiverto ruumiillisen työn tekijä. Ja mitenkäs ennen kuntosalien keksimistä? Kaikki olivat rapakuntoisia vetelyksiä?
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jotenkin epäilisin, ettei keskiverto kuntosalikävijä ole sen paremmassa fyysisessä kunnossa kuin keskiverto ruumiillisen työn tekijä.

Kuntosalilla käy monenlaisia ihmisiä ja myös ruumiillisessa työssä on monenlaisia ihmisiä.

Ja mitenkäs ennen kuntosalien keksimistä? Kaikki olivat rapakuntoisia vetelyksiä?

Ei eikä kukaan niin ole väittänytkään.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vetää aika sanattomaksi tämä vääntö täällä. En ymmärrä mikä on homman pointti, mutta itselleni se kuntosali on viihtymis-/rentoutumispaikka siinä kuin vaikka jäähalli. Siellä tulee hyvä olo ja vielä kuntokin paranee. Tai ainakin rappio hidastuu. Aika paljon mielummin nostan salilla rautaa kuin lähden raksalle huvikseen kantamaan lautoja. Ihan absurdi keskustelu.

Kuntosalilla parannetaan lihaskuntoa, raksalla tehdään töitä. Nämä ovat kaksi eri asiaa, mutta joillekin raksaäijille työn fyysisyys on suuri ylpeydenaihe ja maskuliinisuuden merkki tms. Ottaa itsetunnon päälle, kun joku salilla käyvä toimistotyöntekijä on paremmassa fyysisessä kunnossa. Tosiasiassa lihaskuntoharjoittelusta on kaikille hyötyä, myös raksamiehille työssä jaksamisen kannalta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Monipuolinen kuntosaliharjoittelu on tutkitusti hyödyllistä ihmiselle liki ikään katsomatta yhtälailla kuin kestävyyskunnon harjoittaminenkin. Aktiivinen arkiliikunta on toki kaiken perusta, eikä kahdeksan tunnin koneen äärellä istumista kuitata tunnin salirääkillä, mutta yhtälailla se haravointi, koiran ulkoilutus tai kauppareissujen kävely jättää esimerkiksi erittäin oleellisen keskivartalon lihasvoiman kehittämisen tai tärkeän pakaranseudun huomiotta. Jokainen voi kelailla vaikkapa sitä, miten luontaisesti reagoi liukastumiseen ja sen jälkeen sitä, onko keskivartalossa hyvä olla jerkkua vielä eläkeiässäkin.

Mitä tulee tuohon entisaikojen ihanteelliseen elämäntapaan ja terveisiin, solakoihin suomalaisiin talonpoikiin, niin paskat. 1900-luvun alkuun saakka Suomessa elettiin jatkuvassa puutteessa, eikä Puolan, Lutzin, Leipzigin ja Narvan mailla verta vuotaneet pojat kovin kaksisia olleet fyysiseltä kunnoltaan, vaan aika raihnaisia ja vaivaisia nykymittapuulla. Sotienjälkeinen romanttinen jälleenrakennuksen aika oli varsin viinanhuuruista ja rasvankäryistä, jos ehkä fyysinen työ ei niin vierasta ollutkaan. Tosin ei kolotukset ja vaivatkaan iän karttuessa.

Terveys ja hyvinvointi on läpi historian ollut parempiosaisten etuoikeus, ja niidenkin vähän sen mukaan, miten kulkutaudit ovat sattuneet seutukuntia kiertämään, millaisilla geeneillä oli siunattu ja kuinka korskeasti halusi paremmuuttaan esitellä pitopöydissä. Mä uskallan väittää, että nykyään kuitenkin massat voivat paremmin kuin koskaan, ja liki kaikilla läntisen hyvinvoinnin piirissä on mahdollisuus vaikuttaa omaan kuntoonsa niin halutessaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK

Juuri tulleen tiedon mukaan nimimerkki evil on väärässä
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Juuri tulleen tiedon mukaan nimimerkki evil on väärässä
Turun yliopisto päätti julkaista tutkimustietoa kansakunnan johtavalla keskustelupalstalla vellovaan keskusteluun. Hyvä!

Oma päänsisäinen yliopistoni sanoo pitkälti samaa, fyysinen työ on varmasti monipuolisempi vaihtoehto kropalle verrattuna toimistotyöhön mutta sanoisin myös että fyysinen työ vaati ehdottomasti kropan huoltoa joka tarkoittaa myös lihasjumppaa. Lähivuosina on tullut jeesattua mm pienen yrityksen varastolla joten jossain määrin fyysiset työpäivät ovat tuttuja ja olenkin miettinyt miten kroppa kestää paremmin niitä.

Se että nostelet vaikkapa muuttolaatikoita 40 vuotta ei takaa huolettomia vuosia, päinvastoin ajan kuluessa tukilihaksia tulee ehdottomasti treenata, samoin liikkuvuutta kun ei ole enää nuori ja notkea vastikään armeijasta kotiutunut veronmaksaja.
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Se että nostelet vaikkapa muuttolaatikoita 40 vuotta ei takaa huolettomia vuosia, päinvastoin ajan kuluessa tukilihaksia tulee ehdottomasti treenata, samoin liikkuvuutta kun ei ole enää nuori ja notkea vastikään armeijasta kotiutunut veronmaksaja.

Tämä nyt on ihan typerää keskustelua täysin ohi aiheen, mutta mainitaan nyt vielä sen verran, että salilla ne liikkeet pystyy tekemään hyvin hallitusti minimoiden loukkaantumisriskit. Juurikin vaikka muuttolaatikoita nostellessa tahi raksalla rehkiessä se on hyvin usein mahdotonta. Joskus tulee väkisinkin selän kiertoliikettä yms. muuta niveliä rasittavaa toimintaa. Siihenkin sitten tietysti auttaa kun on tukilihakset kunnossa. Omasta kokemuksesta hyvin moni lähellä eläkeikää oleva raksaäijä on keskivertoa heikommassa kunnossa juurikin tuollaisen @Evil :n harjoittaman ajattelumallin takia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tämä nyt on ihan typerää keskustelua täysin ohi aiheen
En nyt näinkään sanoisi vaan täysin relevanttia suositella ihmisiä salilla laittamaan tukilihakset kuntoon tavalla tai toisella, eikä vaan penkkitulosta paremmaksi. Jos tarkoitit itsestäänselvyytenä hallitusti tekemistä salilla, ei sekään kaikille itsestäänselvyys vaan saa sielläkin paikat rikki jos ei juuri nämä ns pohjat kunnossa. Itse ainakin olen viimeiset 10 vuotta keskittynyt lihastreeneissä hyvin pitkälti tukilihaksiin selän vammahistoriasta johtuen.
Muutoin asiasta hyvinkin samaa mieltä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
On aika absurdia ja vanhakantaista ajattelua, etteikö punttisalista olisi lähes kaikille ihmisille hyötyä. Veikkaan, että monilla on täysin väärä kuva koko touhusta. Ehkä ajatellaan että kuntosalilla käy vain testopäät, läskit fudismutsit, fitness kissat ja kollit jne.
Todellisuus on aika toinen. Veikkaan, että ihminen joka osuu sellaisiin normaaleihin Voimastamdardeihin on keskimäärin toimintakykyisempi kuin ne ikäroverinsa jotka ei osu. Toki kunto ja kestävyyspuolella voi olla isojakin haasteita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös