Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 908 054
  • 4 643

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Toki, manuaaliterapia on hyvä silloin kun on selkeä syy mitä hoitaa. Valtaosalla meistä ei näin kuitenkaan välttämättä ole.

Manuaaliterapia on silloin parhaiten kohdallaan kun mitää ongelmia ei vielä ole. Ennaltaehkäisy on avainsana. Yleensä porukka menee vasta sitten möyhittäväksi kun jotain kolotusta tulee, mutta kun olisi pitänyt käydä jo aikoja sitten ja säännöllisesti
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Manuaaliterapia on silloin parhaiten kohdallaan kun mitää ongelmia ei vielä ole. Ennaltaehkäisy on avainsana. Yleensä porukka menee vasta sitten möyhittäväksi kun jotain kolotusta tulee, mutta kun olisi pitänyt käydä jo aikoja sitten ja säännöllisesti
Tässä on se viisaus mitä liian harva näkee ja saatikka arvostaa. Ennaltaehkäisyä/huoltoa on juuri esimerkiksi Pilates, urheiluhierojalla käynnit, venyttelyt, joka päiväinen liikunta. 99% meistä ei ole liian myöhäistä nyt aloittaa huoltavaa liikuntaa.

Itse olen ollut kohtuullisen rikki alaselästä, paha tyrä sekä toistuvia syvien lihaksien totaalijumeja, nämä parantui pitkälti klassisella Pilateksella eli Contrologylla. Ei pyörää tarvitse uudestaan keksiä kun joku on toiminut jo sata vuotta sitten kattavasti eri kuntoutuksissa ja fyysisten alojen valmennuksessa.
 

Jeffrey

Jäsen
Manuaaliterapia on silloin parhaiten kohdallaan kun mitää ongelmia ei vielä ole. Ennaltaehkäisy on avainsana. Yleensä porukka menee vasta sitten möyhittäväksi kun jotain kolotusta tulee, mutta kun olisi pitänyt käydä jo aikoja sitten ja säännöllisesti

Valitettavasti tieteessä yleensä puhutaan manuaaliterapiasta nimenomaan ongelman hoitona. Toki voi olla, että sillä on myös ennaltaehkäiseviä vaikutuksia. Itse tosin liittyisin @Jupe n seuraan puhumaan ennaltaehkäisevästä toimista: venyttely, kehonhuolto, liikunta, järkevä liikunta jne.

Kuten myös Pulkkinen toteaa @MikGo n jakamassa linkissä:

"Tarkemman tutkittavan tiedon kertyessä ilmenee, mihin asiakasryhmiin sitä voidaan erityisesti suositella. Myönteisiä hoitokokemuksia on todennäköisesti odotettavissa erityisesti tilanteissa, joissa kehon kipuoireet selvästi johtuvat lihasten epäsymmetrian aiheuttamasta lantion vinoudesta."

Myös mainitsemasi Fysioterapia ja sen hyödyt linkittyvät vahvasti siihen, että yksilö itse toistaa säännöllisesti fysioterapeutin antamia ohjeita, eikä siihen manuaaliseen terapiaan mitä fysioterapeutti antaa.

Toki jos on taloudellinen mahdollisuus käyttää manuaalista terapiaa todella säännöllisesti oman palautumisen tueksi, siitä varmasti on iso hyöty vrt. ammattiurheilijat. Sen sijaan, jos siellä käy sen parin kuukauden välein, niin näyttöä sen hyötyjen tueksi on jo hankalampi näyttää.

Toki, palautuminen on meille tärkeää ja omasta mielestäni kaikki mahdolliset keinot tulisi siinä ottaa huomioon. Silti itse sanoisin, että edes ennaltaehkäisyssä manuaaliterapiat eivät ole ainakaan top-5 kehonhuolto tekijöitä, ei vältttämättä edes top-10. Toki ihmisellä on tarve löytää helppo ratkaisu, mutta isossa kuvassa en usko tällaista tuolta saatavan. Toki tietyt ryhmät, esimerkiksi ammattiurheilijat sitten erikseen. Ammattiurheilijoillakin henkisen ja fyysisen suorituskyvyn on todettu parantuvat jos hieronnassa on käyty 1-2 kertaa viikossa yhteensä vähintään 60 min. En tokikaan ketään tuomitse mikäli palveluita haluaa käyttää kuten myös itse ahkerasti teen. Silti sanoisin myös omalla kohdalla, että ei näiden palveluiden tulisi olla ennaltaehkäisyssä edes siellä tehokeinoissa. Ja kuten myös Pulkkinen toteaa niin isolle osalle palveluiden käyttö on lähinnä rahan haaskaamista.

Toki, en täysin allekirjoita myöskään länsimaisen lääketieteen näkemyksiä manuaaliterapioista. Näkemykset pitävät esimerkiksi kiropraktiikkaa ja osteopatiaa käytännössä uskomushoitona. Tosin ainoa evidenssi puhuu nimenomaan fysioterapian puolesta, ja siitä että potilas ahkerasti noudattaa fysioterapeutin antamia (oikeita) hoito-ohjeita. Toki, systemaattisempia hyötyjä on alettu löytämään myös manuaaliterapioista.
 
Viimeksi muokattu:

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tässä on se viisaus mitä liian harva näkee ja saatikka arvostaa. Ennaltaehkäisyä/huoltoa on juuri esimerkiksi Pilates, urheiluhierojalla käynnit, venyttelyt, joka päiväinen liikunta. 99% meistä ei ole liian myöhäistä nyt aloittaa huoltavaa liikuntaa.

Itse olen ollut kohtuullisen rikki alaselästä, paha tyrä sekä toistuvia syvien lihaksien totaalijumeja, nämä parantui pitkälti klassisella Pilateksella eli Contrologylla. Ei pyörää tarvitse uudestaan keksiä kun joku on toiminut jo sata vuotta sitten kattavasti eri kuntoutuksissa ja fyysisten alojen valmennuksessa.
Nämä treenit joissa käyn, niin kuntosalia ja lenkkejä lukuunottamatta kaikki ovan ns. ryhmäliikuntatunteja. Suosittelen kaikille. Sen olen huomannut, että miehet ovat naisia laiskempia käymään noilla tunneilla. Miehet puskevat mieluummin yksin salilla, jossa saattaa olla se väärällä tekniikalla treenaamisen riski. Varmaan tuo, että miehiä käy naisia vähemmän ryhmäliikuntatunneilla, niin varmaan se selittynee sillä, että miehille järjestetään noita tunteja naisille järjestettyjä tunteja vähemmän. Itsekin, että saan sopivan mixin viikko-ohjelmaani näistä ryhmäliikuntatunneista, käyn noissa useammassa paikassa. Esim. vaimoni, joka painii samojen asioiden äärellä kuin minäkin, niin hän käy viikossa vain yhden paikan järjestämillä tunneilla, sieltä kun löytyy naisille kaikki tarpeellinen. Minulle taas sieltä ei löydy kaikkea tarvitsemaani. Tuohon uppoaa sitten rahaa aika lailla, kun tarttee räätälöidä useammasta paikasta sopivat tunnit. Kausikortti sellaiseen paikkaan, jossa olisi kaikki tarvitsemani, olisi kyllä mahtava homma. Toisaalta, tuo taitaa olla ongelma maaseudulla, kun maalla asutaan. Isoimmissa kaupungeissa on varmaan miehillä enemmän mahdollisuuksia löytää yhdestä paikkaa kaikki tarpeellinen kuin maalla.
 

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Kenelläkään kokemusta polven rusto-ongelmista? Omaa historiaa sen verran, ikää reilu 25v ja nuorena leikattu schlatter-osgood polvesta, ja ranteesta leikattu myös kuluma/rustopatti myöhemmällä iällä.

Tänä vuonna squashia pelatessa tuntui että polvesta vihlaisi vähän normaalia kovempaa ja tuli käytyä lääkärillä ja otettua magneettikuvat. Patellofemoraalinivelen vieressä olevassa rustossa 5-6mm leveä ja 14mm pitkä halkeama, joka on nyt vihoitellut noin puolisen vuotta. Ortopedi oli sitä mieltä, että leikata ei noin pientä kannata, mutta käsittääkseni rusto paranee todella hitaasti itsestään?

Lähinnä tähän ketjuun viitaten jalkatreenien tekeminen on todella vaikeaa, huonoina päivinä liki mahdotonta. Kyykky, prässit yms vihlovat, mave ala-asennosta ylös tulo vihloo, huonoimpinia hetkinä auton vaihteen vaihtaminen sattuu. Onko leikkaus kuitenkin ainut vaihtoehto, vai pystyisiköhän tuolle jotain kotikonsteja tekemään?

Jänteissä myös havaittu pientä ödeemaa polven luona, kellään kokemusta kortisonipiikeistä?

Harmittaa kovasti kun ei pysty kokonaisvaltaisesti treenaamaan, ja pelkän yläkropan treenaaminen tuntuu vastenmieliseltä niin on jäänyt koko punttailu nyt tosi vähälle.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
@mikkelson @banaaninviljelijä Ok.


Omakohtaisesti toteaisin, että tuossa voisi olla ainakin minun kohdalla vinha perä. Olen miettinyt, ettei ongelma ole pelkästään olkapäissä tai hartioissa, vaan laajemmin kaikki olkapäihin vaikuttavat lihakset ja nivelet (yläselän, rangan, rinnan, käsivarsien alueilla). Aiemmin kertomani lisäksi mulla ohjelmaan kuuluu myös kuntonyrkkeily, sekä rangan, olkapäiden, käsivarsien jne. kiertoon ja liikkuvuuteen liittyvät venyttelyt ja harjoitukset. Itse kun olen täysi maallikko näissä asioissa, niin en osaa asiaa paremmin selittää. Käyn viikottain jumpassa ja kuntonyrkkeilyssä, joissa minun mielestä tehdään laajalti treenejä, jotka vaikuttavat mm. minun olkapäihini. (On sanottava, että kaikki nämä harjoitteet ovat vaikuttaneet positiivisesti myös aiempiin alaselän selkävaivoihin ja iskiakseen, noissa treeneissä kun tulee tehtyä aika pirusti myös vatsalihaksia. Vatsalihakset kun ovat kunnossa, ei ole selkävaivojakaan, imho.)

Tuo vatsalihasten hyvä kunto ei yksin riitä. Sanoisin, että kireät jalkalihakset ovat yleisin syy selkäkipuihin. Venyttele pakarat, takareidet ja lonkan koukistajat säännöllisesti, niin lantio pysyy hyvässä asennossa ja selkä voi paljon paremmin. Myös selkälihasten kuntoon tulee panostaa, jos treenaat paljon vatsalihaksia, koska ne toimivat rangan toisella puolella vastalihaksina.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Kävin tosiaan eilen fysiatrilla. Ilmeisesti vika lonkkanivelessä eikä välilevyn pullistuman takia iskiaskipua. Sain venyttely ohjeita, jotka ei hirveästi erilaisia ole, joita teen, mutta kyllä siinä muutama selkeästi hyvä juttu oli ja kylmähoitoa pitäisi kanssa suorittaa (vihaan kylmää). Toivottavasti saan kropan näillä kuntoon ja voin taas harrastaa saleilua ilman kipuilua.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Punttaaminen on semmoista hommaa, että minusta siinä pitää oppia käyttämään aika paljon mielikuvitusta tai muuten homma rupeaa tylsistyttämään jossain vaiheessa. Treenikaverista on paljon hyötyä, jotta pystyy kehittelemään uudenlaisia ärsykkeitä.

Asia on hyvin pitkälti näin ja varsinkin jos treenivuosia on jo paljon takana, niin ne lihat ja voimatasojen nousut ovat entistä tiukemmassa ja siinä kysytään motivaatiota isosti. Voi jopa olla, että jotkut vain saavuttavat sisäisen geneettisen ”set pointinsa” eli massaa, voimaa ja lihaa ei vain enään tule luonnollisin treeniärsykkein tule lisää.

Voimaharjoittelussa on kuitenkin rajattu määrä liikkeitä/liikevariaatioita ja treenitapoja jakomalleineen eli lähes pilkkua viilaamalla tulisi jotain pientä uutta ärsykettä saada treeneihin, esim. juuri tuo jonkun kanssa treenaaminen eli voi käyttää tarvittaessa ylisuuria painoja jne. eri tekniikoineen. Joillakin kehityskaari on paljon pidempi ja he saavat 10–15 toiston tuntumabodailulla hämmästyttävän pitkään tuloksia, joidenkin kroppa mukautuu taas välittömästi tuollaiseen monotoonisuuteen ja ärsykkeitä pitää saada hurjasti.

Geneettinen perimä säätelee enemmän voimaharjoittelun tuloksellisuutta ja sitä miten pitkälle kukakin voi äärirajoilleen päästä kuin luulemmekaan, vaikka proteiinikauppias muuta haluaa väittääkin.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oma intohimo on vuosien aktiivisen punttailun myötä siirtynyt enemmän juoksemisen puolelle. Juoksemisesta saan vaan sellaisen hyvänolon tunteen revittyä irti, jota punttailusta en ole saanut moneen vuoteen.

Itse harrastan molempia. Kesällä painotus juoksussa ja salilla kevyemmin, nyt talvella taas painotus voimatreenissä, juoksua kerran viikossa matolla. Kesän jälkeen intoa täynnä alkaa taas treenata kovaa punttia ja vastaavasti kevään koittaessa huippufiilis lähteä ulos juoksemaan.

Viime vuonna 175 kertaa salilla, 78 kertaa lenkillä (558 km) plus 16 kertaa juoksumatolla (83 km).
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuo vatsalihasten hyvä kunto ei yksin riitä. Sanoisin, että kireät jalkalihakset ovat yleisin syy selkäkipuihin. Venyttele pakarat, takareidet ja lonkan koukistajat säännöllisesti, niin lantio pysyy hyvässä asennossa ja selkä voi paljon paremmin. Myös selkälihasten kuntoon tulee panostaa, jos treenaat paljon vatsalihaksia, koska ne toimivat rangan toisella puolella vastalihaksina.
Kun korostin vatsalihasten osuutta, ei ollut tarkoitus ottaa pois mitään lonkilta/jaloilta ja selkälihaksilta. Omat kokemukseni vaan ovat olleet selkävaivojen kanssa sen suuntaisia, että selkävaivojen parantamiseksi mulla on varmaan parhaimmat tulokset tullut kun painotus on ollut vatsalihaksissa. Toki olen treenannut/venytellyt samaan aikaan selkälihaksia, rankaa, lonkkia jne.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itselle kuntosaliharjoittelu on nykyään sellaista mukavaa bonaria vaikkapa pallopelien päälle, 6-8 liikkeen kierto tunnissa niin ettei tauot venyisi 2-3min pidemmäksi. Toistoja se 6-12. En enää tavoittele voimatasojen nousua vaan sitä että lihakset toimii, saa liikettä, venymistä supistumista, pysyy kunnossa, tästä syntyy yhtälö että nukkuu hyvin jne.
Pallopelit hoitaa intervallijuoksut ja joka päiväinen aamu-ulkoilu sitten sitä päivittäistä kevyttä aerobista.

On hiukan vettä virrannut siitä kun koulun jälkeen bussilla Kisahallille, pienet torkut bussissa ja parin kolmen tunnin nyrkkeily/punttitreeni joka päivä, pahinta tekee ajatella että oltiin krapulapäivinäkin, tosin vasta illalla mutta silti nuorena oli jotain ihme supervoimia.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nostin tuossa viime viikolla ensimmäistä kertaa elämässäni penkistä 100 kg, se vaatikin 7 ja puoli vuotta saliharrastusta (sillointällöin pikku taukoja) mutta vaikka aikaa menikin noin paljon niin nyt olen helpottunut siitä, että se on saavutettu, onhan tuo ollut saliharrastushistoriani ylivoimainen ykköstavoite.

Minulla olikin pari suunnitelmaa tälle ajanjaksolle kun tuo 100 kg on saavutettu. Suunnitelma 1 oli se, että vähentäisin salikertoja nykyisestä 2-3 krt viikossa sinne 1-2 x jotta minulla olisi aikaa aloittaa jokin uusi liikuntaharrastus jotta mieli pysyisi virkeänä vaihtelun johdosta. Suunnitelma 2 oli sellainen että pitäisin 100 kg kuntoa hetken yllä tavoitellen vielä esim 105 kg jonka jälkeen pidän salista pidemmän, noin 3kk tauon, jonka jälkeen alan taas käymään salilla ja katson, miten hyvin ilmiö nimeltään lihasmuisti toimii eli yrittäisin päästä mahdollisimman nopeasti uudelleen 100 kg penkkikuntoon. Mutta, kuten arvata saattaa, niin nuo molemmat suunnitelmat on kehitelty silloin kun motivaatio oli mitä oli xD eli nyt tällä hetkellä on motivaatio niin korkealla että taatusti käyn vielä pitkään sen 2-3 kertaa viikossa salilla, toki yksittäiset salien väliinjäämiset tuskin enää tulevat minua haittaamaan.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Nostin tuossa viime viikolla ensimmäistä kertaa elämässäni penkistä 100 kg, se vaatikin 7 ja puoli vuotta saliharrastusta (sillointällöin pikku taukoja) mutta vaikka aikaa menikin noin paljon niin nyt olen helpottunut siitä, että se on saavutettu, onhan tuo ollut saliharrastushistoriani ylivoimainen ykköstavoite.

Saako kysyä millainen oli aloitustaso 7.5-vuotta sitten sekä minkä verran sinulla on pituutta / painoa? Ruokavaliohan tuossa on myös melko tärkeässä roolissa. Mikäli salilla on vierailtu tavoitteellisesti lähes 7.5-vuotta, niin kuulostaa kyllä melko pitkältä ajalta? Pääasia kuitenkin, että omat tavoitteet täyttyvät. Niistähän sitä motivaatiota saa aimo annoksen lisää.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mutta, kuten arvata saattaa, niin nuo molemmat suunnitelmat on kehitelty silloin kun motivaatio oli mitä oli xD eli nyt tällä hetkellä on motivaatio niin korkealla että taatusti käyn vielä pitkään sen 2-3 kertaa viikossa salilla, toki yksittäiset salien väliinjäämiset tuskin enää tulevat minua haittaamaan.

Helppo vinkki penkkikunnon ylläpitämiseen. Tee kotona punnerruksia, jopa sellainen 3-4x maksimi kerran viikossa, aikaa menee se 5-10min. Tekee ihmeitä verrattuna siihen että tekisi vain salilla sitä tissijumppaa. Tämä ainakin viikkoina kun jää salikäyntejä väliin.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Saako kysyä millainen oli aloitustaso 7.5-vuotta sitten sekä minkä verran sinulla on pituutta / painoa? Ruokavaliohan tuossa on myös melko tärkeässä roolissa. Mikäli salilla on vierailtu tavoitteellisesti lähes 7.5-vuotta, niin kuulostaa kyllä melko pitkältä ajalta? Pääasia kuitenkin, että omat tavoitteet täyttyvät. Niistähän sitä motivaatiota saa aimo annoksen lisää.
Pituus 183 cm ja paino oli silloin 2012 muistaakseni 96 kg, tällä hetkellä noin 101-103 kg. Ruoka on maistunut aina ja maistuu edelleen. Penkkimaksimia en testaillut vielä saliharrastukseni alkupuolella, mutta sen tiedän että noin puolen vuoden salillakäymisen jälkeen nousi 65 kg. Löysin nimittäin vanhasta vihosta merkinnät, minkä verran olen penkistä nostanut milloinkin. Voisin ihan piruuttain laittaa progression tähänkin näkyviin:
7.3.2013 - 65 kg
16.4.2013 - 70 kg
17.9.2013 - 75 kg
2.1.2014 - 80 kg
29.9.2015 - 85 kg
1.7.2016 - 90 kg
?.8.2018 - 95 kg
13.2.2020 - 100 kg

Tuon onnistuneen 85 kg:n jälkeen olen kokeillut uutta penkkimaksimia hyvin harvoin, ehkäpä juuri sen kolme kertaa, mitkä kaikki onnistuivat ja näkyvät tuossa listalla. Sikäli on hyvinkin mahdollista, että olen ollut 100 kg penkkikunnossa jo paljon aikaisemmin, mutta en vain kokeillu. Esim. nuo 90 ja 95 nousivat muistaakseni melko helposti. Sitten taas tuo matka 80->85 kg oli pitkä ja tuskainen (vaikka ajallisesti lyhyempi kuin esim 90->95) sillä tuo ajanjakso sisälsi useita epäonnistuneita yrityksiä nostaa se 85 kg.

Voi olla että hitaaseen kehitykseen on vaikuttanut myös se, että olen aiemmin käynyt salilla vain sen 1-2 kertaa viikossa, oikeastaan vasta viime vuoden syksystä lähtien tahti on vakiintunut tuohon 3 x viikossa. Sekin saattaa vaikuttaa, että aiemmin olen tehnyt penkissä vain pitkiä sarjoja, jolloin se maksimi ei juurikaan parane. Varmaankin myös aiempina vuosina tapahtunut jokaviikonloppuinen humalanhakuinen juominen on vaikuttanut negatiivisesti kehitykseen, oikeastaan vasta syksystä 2018 lähtien on alkoholinkäyttö laskenut tasolle 1-2 kertaa humalanhakuisesti kuukaudessa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Voi olla että hitaaseen kehitykseen on vaikuttanut myös se, että olen aiemmin käynyt salilla vain sen 1-2 kertaa viikossa,
Sun penkki paranee varmasti jo tuolla mun vinkillä, ei tarvitse sen ihmeempää kuin että muistat tehdä penkkipäivän lisäksi kevyenpenkin /punnerrukset himassa, jos haluat hiukan monipuolistaa tissitreeniä niin tee kevyenä penkkinä/punnerrukset hiukan kapeammalla otteella. Saat enemmän ojentajiin voimaa.
Omasta kokemuksesta voi sanoa että ero on huima sillä että teetkö kerran viikossa vai teetkö siihen väliin kevyen penkin/punnerrukset joka kestää sen noin 10min jos haluaa hätäinen olla.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Löysin nimittäin vanhasta vihosta merkinnät, minkä verran olen penkistä nostanut milloinkin. Voisin ihan piruuttain laittaa progression tähänkin näkyviin:
7.3.2013 - 65 kg
16.4.2013 - 70 kg
17.9.2013 - 75 kg
2.1.2014 - 80 kg
29.9.2015 - 85 kg
1.7.2016 - 90 kg
?.8.2018 - 95 kg
13.2.2020 - 100 kg

Oma progressio penkkimaksimissa sen jälkeen, kun aloin aikuisiällä uudestaan treenata (19-vuotiaana maksimi 117,5 kg):

10/2008 - 120 kg
10/2011 - 132,5 kg
11/2015 - 137,5 kg
1/2017 - 142,5 kg
3/2019 - 147,5 kg
 

Glove

Jäsen
PItäisi itsekin innostua salilla käynnistä uudelleen. Taitaa olla kolme neljä vuotta kun olen viimeksi käynyt. Kun tuosta penkistä tuossa aiemmin oli puhe niin satanen meni itsellä joskus lukioaikaan. Kilpaurheilua kun harrastin niin se tuli siinä sivutuotteena. Ei mene kyllä enää. Täytyy mennä koittamaan, onko se nyt sitten 40 vai 60 kg mikä liikkuu. Pitää ehkä sitä motia viellä ootella. Nyt ei vaan ole jaksanut kiinnostaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mielenkiintoisia penkkiprogressiokäyriä täällä. Itse en ole ikinä kirjaa pitänyt, hiukan sama kuin yllä oma tarina eli tullut harrastatettua niin monia lajeja että saliharjoittelu on ollut siinä rinnalla, tosin parhaillaan melkein joka päivä.
Nämä muistan.
1991 45kg aloitin salilla käymisen
1996 100kg intissä sen muistan
2010 hipoi jo enkkaa 120kg
2012 enkka 125kg

Tuossa sellaiset huomiot, että suunnilleen 2000 tajusin ettei se tanko lepää ranteilla, eli ranteet suoriksi ja puristat kovaa, hiukan tiputti aluksi tulosta. Samoihin aikoihin nostin myös jalat ylös ja niin teen nytkin, eli jalat ylhäällä 90 asteen kulmassa, on hyvä selälle ei tule painetta.
Ehkä vielä sekin vuosituhannen vaihteessa ettei sitä rautaa pomppauteta vaan rauhallinen lasku rinnalle ja sitten nosto. Nämä kun oppi niin on mukava tehdä vielä tänäkin päivänä +40v ikäisenä.
Taisin myös otetta kaventaa useamman sentin tuossa noin 2010 tienoolla eli enkat tehty noin nimettömät merkkien kohdalla kun aluksi oli etusormet.
 

Tekila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Onko teillä käytössä mitään applikaatiota minne saisi tehtyä itse treeniohjelman ja merkattua toistot, painot ja kierrokset?
Vihkoa käytetty sitkeästi tähän asti, mutta jotenkin olisi fiilis vaihtaa vihko sähköiseen muotoon.

Ei vain tunnu nopealla googlaamalla löytyä mitään kivaa ohjelmaa. Syke Tribeä joskus käyttänyt, kun PT tehnyt sinne ohjelman mutta ei sinne taida enää itse saada ohjelmaa tehtyä. Saa toki ostettua rahalla vaikka mitä ohjelmaa. Tiedän kyllä itse ohjelman mitä teen, etten siitä ajatellut maksaa...
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Onko teillä käytössä mitään applikaatiota minne saisi tehtyä itse treeniohjelman ja merkattua toistot, painot ja kierrokset?
Vihkoa käytetty sitkeästi tähän asti, mutta jotenkin olisi fiilis vaihtaa vihko sähköiseen muotoon.

Ei vain tunnu nopealla googlaamalla löytyä mitään kivaa ohjelmaa. Syke Tribeä joskus käyttänyt, kun PT tehnyt sinne ohjelman mutta ei sinne taida enää itse saada ohjelmaa tehtyä. Saa toki ostettua rahalla vaikka mitä ohjelmaa. Tiedän kyllä itse ohjelman mitä teen, etten siitä ajatellut maksaa...
Mä käytän ihan vaan puhelimen muistiota. Toimii.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minä menen liki täysin fiiliksellä. Sen verran vaihtelee kiireet ja unenlaatu, että päivän kunnon mukaan vedetään, mutta johtoajatuksena on vaihdella liikkeitä useasti ja pitää lievää progressiota päällä muutaman viikon ajan ja keventää sitten. Joskus kevyempi viikko tulee muiden menojen myötä, joskus ihan tarkoituksella.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko teillä käytössä mitään applikaatiota minne saisi tehtyä itse treeniohjelman ja merkattua toistot, painot ja kierrokset?

Itse käytän heiaheiaa, tosin en merkitse sinne kaikkia sarjoja, vaan esim. kun vaihdan treeniliikettä, teen ennätyssarjan, kokeilen uusia sarjapainoja, teen kevyemmän treenin ym. Samaten painon kirjaan tuonne silloin tällöin ja juoksukilometrit ja näitä tilastoja voi sitten verrata edellisvuosiin.
 

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
Itse teen samalla voimaprogressiolla kaikki pääliikkeet tällä hetkellä, perustuu prosentteihin ja suunnitelmasta on kuva puhelimessa, josta voi sitten luntata. Apuliikkeitä teen aina fiiliksen mukaan, niissäkin koitan kuitenkin mutulla tuottaa jonkinlaista progressiota.

Strongman-touhuihin on tullut itse hurahdettua aika antaumuksella. Reilu vuosi sitten aloin katsomaan Youtubesta vanhoja World's strongest man - taltiointeja kazmaiereineen ja sigmarssoneineen ja tällä hetkellä löytyy peruspunttitarvikkeiden lisäksi omalta kotisalilta tukkia ja farmarikahvaa. Seuraavaksi tarkoitus hankkia hiekkasäkkejä lastausharjoitteluun, atlaskiville ei valitettavasti ole riittävästi fasiliteettia, jos ei ulos rakenna jotain.

Pari tuttavaa kysellyt, että koska kisat kun näin paljon touhuun panostan, niin vastasin että ei välttämättä koskaan. Itselle nuo vahvamiestouhut ovat vain mukavaa vaihtelua treeniin, kun 15 vuotta taottu pelkkien tankojen kanssa. Pitkästä aikaa innoissaan treenailusta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Voimamies-kisat ysäriltä on vahvasti muistissa, ne oli mulle teininä ne suurimmat gladiattorit jonkun raskaansarjan nyrkkeilyn ohella.
Nummisto ja Suonenvirta vielä hahmoina niin loistavat että ikusiesti muistan Nummiston huudot kun Suonenvirtaa oli kisoissa tsemppaamassa "kävelet kotiin jos ei nouse, perkele" ja nehän teki kimpassa autolla kisamatkoja mistä ollaankin mediassa kuultu hauskoja tarinoita.

Kyllä krusifiksiä treenattiin parin kilon punteilla teininä, tiukka laji.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös