Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Tekeekö porukka teholiikkeitä kuten vetoja koskaan salilla vai keskittyykö kaikki vaan kyykky-penkki-mave-haba-rinta-olkapää-selkä -setteihin?
Mikäli tavoitteet ovat tehon tuoton puolella, jossa tarvitaan nopeaa käskytyskykyä (esim. joku tietty laji), niin silloin noita on tullut tehtyä. Toisaalta on tutkittu kriittisen sävyyn myös sitä, että hyvä rinnallevetäjä, tempaaja tai työntäjä ei ole samantien hyvä hyppääjä, juoksija, luistelija jne, vaan liikespesifisyys määrää tässäkin eli kehityt siinä mitä teet. Eli tempaaja kehittyy tempauksessa. Liikkeen tulisi olla mahd. lähellä alkuperäistä lajia.

Hyvää taitoharjoitteluahan/liikkuvuustreeniä nuo olympianostot ovat jos tekniikasta ei tingitä. Sangen usein näkee ties mitä niiauksia, joilla ei ole oikeaoppisten nostojen kanssa mitään tekemistä.
 
"En seuraa pallopelejä, seuraan urheilua" - Seppo Räty

Sniper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Timo Suden kääntölämäri
Onko kellään tullut salilta semmoista outoa tunnetta kankkuun, että koko toinen kylki on jo yli 10 päivää kosketusarka? Niin arka, että pelkkä paidan hipaisu tekee pahaa. Alkoi normaalista jomotuksesta perseen yläpuolisesta lihaksessa, mutta tämä vähän jo pelottaa kun edes Burana ei tuota taltuta.
 
Standardinmukainen allekirjoitus
Mikäli tavoitteet ovat tehon tuoton puolella, jossa tarvitaan nopeaa käskytyskykyä (esim. joku tietty laji), niin silloin noita on tullut tehtyä. Toisaalta on tutkittu kriittisen sävyyn myös sitä, että hyvä rinnallevetäjä, tempaaja tai työntäjä ei ole samantien hyvä hyppääjä, juoksija, luistelija jne, vaan liikespesifisyys määrää tässäkin eli kehityt siinä mitä teet. Eli tempaaja kehittyy tempauksessa. Liikkeen tulisi olla mahd. lähellä alkuperäistä lajia.

Hyvää taitoharjoitteluahan/liikkuvuustreeniä nuo olympianostot ovat jos tekniikasta ei tingitä. Sangen usein näkee ties mitä niiauksia, joilla ei ole oikeaoppisten nostojen kanssa mitään tekemistä.
Meinasin vaan, että tekeekö perusjampat olympianostoja vai keskittyykö porukka vaan tähän junnaavaan harjoitteluun.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Meinasin vaan, että tekeekö perusjampat olympianostoja vai keskittyykö porukka vaan tähän junnaavaan harjoitteluun.
Jos perusjamppa käsitteenä kattaa salilla kävijän, niin harva moisiin tekniikkaa, motorista taitoa, nopeutta sekä liikkuvuutta vaativiin liikkeisiin turvautuu, vaan penkki/hauis-kulmaus houkuttelee enemmän. Ja ehkä hyvä niin.

Sen sijaan kuntosalia harrastava, joka siis ei käy salilla, vaan treenaa, voi ryydittää harjoitteluaan em. liikkeillä tuoden uutta ärsykettä harjoitteluun tehon näkökulmasta. Mutta kuten sanottua, usein taustalla on joku nopeaa voimantuottoa kysyvä laji monella näitä nostoja tekevällä.
 
"En seuraa pallopelejä, seuraan urheilua" - Seppo Räty

nevins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Onko kellään tullut salilta semmoista outoa tunnetta kankkuun, että koko toinen kylki on jo yli 10 päivää kosketusarka? Niin arka, että pelkkä paidan hipaisu tekee pahaa. Alkoi normaalista jomotuksesta perseen yläpuolisesta lihaksessa, mutta tämä vähän jo pelottaa kun edes Burana ei tuota taltuta.
Itellä oli vastaavanlaisia ongelmia, toki ei nyt hipaisu sattunut. Hierontaa, venyttelyä ja rullailua rollerilla. Loppujen lopuksi ongelman aiheuttaja löytyi pohkeista/reisistä.
 

Sniper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Timo Suden kääntölämäri
Itellä oli vastaavanlaisia ongelmia, toki ei nyt hipaisu sattunut. Hierontaa, venyttelyä ja rullailua rollerilla. Loppujen lopuksi ongelman aiheuttaja löytyi pohkeista/reisistä.
Itsellä alkoi lonkan kivuista ja hieroin sitä tennispalloilla, kunnes kipu levisi koko kankun alueelle ja vain Sirdalud tai Arcoxia helpottaa kosketusarkuutta. Todella outoa, kun aamulla T-paitaakin laittaessa kipu tulee isosti oikeaan kylkeen. Itse kuvittelisin, että vika löytyy perslihaksista alapuolelle mentäessä.
 
Standardinmukainen allekirjoitus

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No niin, nyt on yksi tavoite saavutettu, kun 200 nousi viimein maasta. Ei iso luku kaikille, mutta mulle vuosien kompastelujen ja loukkien jälkeen iso juttu. Pari kertaa pääsin lähelle, mutta urpon pinnistelyn ja sitä kautta turhien viivästysten myötä tavoite siirtyi vuosia, kunnes nyt kypsässä 40 vuoden iässä homma meni lopulta aika helposti pulkkaan. Edelliseen keskusteluun liittyen löyhästi itsekin muokkasin treenaamistani siten, että äärirajoilla ei käydä kuin silloin tällöin. Kolmijakoinen kierto, lepoa 4-6 päivää lihasryhmällään viikon ohjelmasta riippuen, sarjapituuksien ja liikkeiden vaihtelua treenien ja treeniviikkojen välillä, kevyempiä viikkoja n. kerran kuukaudessaan ja kävely- ja juoksulenkkejä päälle. Ja sitten ehkä se tärkein, eli jos kroppa huutaa lepoa, sitten se otetaan. Treeni jää väliin, vaikka pää vaatisikin sitä. Näillä kilsoilla sitä jo tunnistaa uupumisen pienestä väsystä - edelliseen auttaa lepo, jälkimmäiseen tirsat.
 
”Niin paljon kuin internetiä halveksinkin, mun on myönnettävä, että internet pelastaa meidät uudelta vapaussodalta. Kuka viitsisi lähteä kaupungille osoittamaan mieltään tai edes kirjoittaa jotain vakavasti odotettavaa, kun voi sen saman työajan ja vapaa-ajan viettää vaikka pornografisilla sivustoilla? "
(Teemu Keskisarja)

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Näin on asian laita. Levon merkitystä pitkäkestoisessa kehitykseen tähtäävässä voima/lihasmassaharjoittelussa ei ymmärretä/haluta sisäistää edelleenkään. Uskaltaisin väittää, että aivan liian moni, jopa 70-80% treenaajista treenaa liikaa aivan alipalautuneena orjallisesti jonkun fitnessbambin tekemän nettiohjelman mukaan. Ei osata lukea yhtään oman kropan signaaleja tai se taito on kadonnut koko ajan. Vähitellen teho katoaa, kehitys junnaa, motivaatio laskee, ylikuormitus on jo karkumatkalla.

Ajan henki vain on se että vitusti määrää ja lujaa. Eniten ihmettelen illasta toiseen spinning-salissa jossain tehomyllyssä hikoilevia toimisto-amatsooneja. Jos kovatasoinen huippu-urheilija ei kestä kuin yhden kovan nopeuskestävyys-happorääkin/viikko, miten sellainen joulukiloja sulatteleva sohvapuhveli kestää niitä viikkoon 5-6 parhaimmillaan?
 
"En seuraa pallopelejä, seuraan urheilua" - Seppo Räty
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy