Manuaaliterapia on silloin parhaiten kohdallaan kun mitää ongelmia ei vielä ole. Ennaltaehkäisy on avainsana. Yleensä porukka menee vasta sitten möyhittäväksi kun jotain kolotusta tulee, mutta kun olisi pitänyt käydä jo aikoja sitten ja säännöllisesti
Valitettavasti tieteessä yleensä puhutaan manuaaliterapiasta nimenomaan ongelman hoitona. Toki voi olla, että sillä on myös ennaltaehkäiseviä vaikutuksia. Itse tosin liittyisin
@Jupe n seuraan puhumaan ennaltaehkäisevästä toimista: venyttely, kehonhuolto, liikunta, järkevä liikunta jne.
Kuten myös Pulkkinen toteaa
@MikGo n jakamassa linkissä:
"Tarkemman tutkittavan tiedon kertyessä ilmenee, mihin asiakasryhmiin sitä voidaan erityisesti suositella. Myönteisiä hoitokokemuksia on todennäköisesti odotettavissa erityisesti tilanteissa, joissa kehon kipuoireet selvästi johtuvat lihasten epäsymmetrian aiheuttamasta lantion vinoudesta."
Myös mainitsemasi Fysioterapia ja sen hyödyt linkittyvät vahvasti siihen, että yksilö itse toistaa säännöllisesti fysioterapeutin antamia ohjeita, eikä siihen manuaaliseen terapiaan mitä fysioterapeutti antaa.
Toki jos on taloudellinen mahdollisuus käyttää manuaalista terapiaa todella säännöllisesti oman palautumisen tueksi, siitä varmasti on iso hyöty vrt. ammattiurheilijat. Sen sijaan, jos siellä käy sen parin kuukauden välein, niin näyttöä sen hyötyjen tueksi on jo hankalampi näyttää.
Toki, palautuminen on meille tärkeää ja omasta mielestäni kaikki mahdolliset keinot tulisi siinä ottaa huomioon. Silti itse sanoisin, että edes ennaltaehkäisyssä manuaaliterapiat eivät ole ainakaan top-5 kehonhuolto tekijöitä, ei vältttämättä edes top-10. Toki ihmisellä on tarve löytää helppo ratkaisu, mutta isossa kuvassa en usko tällaista tuolta saatavan. Toki tietyt ryhmät, esimerkiksi ammattiurheilijat sitten erikseen. Ammattiurheilijoillakin henkisen ja fyysisen suorituskyvyn on todettu parantuvat jos hieronnassa on käyty 1-2 kertaa viikossa yhteensä vähintään 60 min. En tokikaan ketään tuomitse mikäli palveluita haluaa käyttää kuten myös itse ahkerasti teen. Silti sanoisin myös omalla kohdalla, että ei näiden palveluiden tulisi olla ennaltaehkäisyssä edes siellä tehokeinoissa. Ja kuten myös Pulkkinen toteaa niin isolle osalle palveluiden käyttö on lähinnä rahan haaskaamista.
Toki, en täysin allekirjoita myöskään länsimaisen lääketieteen näkemyksiä manuaaliterapioista. Näkemykset pitävät esimerkiksi kiropraktiikkaa ja osteopatiaa käytännössä uskomushoitona. Tosin ainoa evidenssi puhuu nimenomaan fysioterapian puolesta, ja siitä että potilas ahkerasti noudattaa fysioterapeutin antamia (oikeita) hoito-ohjeita. Toki, systemaattisempia hyötyjä on alettu löytämään myös manuaaliterapioista.