Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 907 739
  • 4 643

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Fitnesstukussa proteiini -40% ja googlella löytyy vielä 20 euron alennuskoodi. Tuli sitten tilattua 30 eurolla 4kg proteiinia, 4kg maltoa ja yksi patukka, jotta ilmaisten postien raja ylittyi. Ylivoimaisesti halvimmat proteiinit koskaan.
 

Ankkakaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Fitnesstukussa proteiini -40% ja googlella löytyy vielä 20 euron alennuskoodi. Tuli sitten tilattua 30 eurolla 4kg proteiinia, 4kg maltoa ja yksi patukka, jotta ilmaisten postien raja ylittyi. Ylivoimaisesti halvimmat proteiinit koskaan.
Kiitän tästä vinkistä! Eipä tarvi hetkeen taas tilailla.
 

Up089

Jäsen
Suosikkijoukkue
FLA, JYP, KeuPa HT
Fitnesstukussa proteiini -40% ja googlella löytyy vielä 20 euron alennuskoodi. Tuli sitten tilattua 30 eurolla 4kg proteiinia, 4kg maltoa ja yksi patukka, jotta ilmaisten postien raja ylittyi. Ylivoimaisesti halvimmat proteiinit koskaan.

Todellakin iso kiitos tästä infosta. Ei ollut kyllä pahan hintainen enää kun 4kg alle 25€. Vielä kun on sekoittuvuus ja maut yksi parhaista noilla Star Nutritionin proteiineilla.
 

bart

Jäsen
Onkohan palstalaisilla kokemusta tämän tyyppisistä tukivöistä (linkki vie verkkoapteekin sivulle selän tukivyö tuotteeseen)? Pystyykö tuollaista käyttämään koko salitreenin ajan vai onko siitä vain haittaa?

Taustaa sen verran, että itsellä selkä "napsahtelee" aika ajoin ja muutaman päivän ajan istuminen/liikkumien on kivuliasta. Kyse on ainakin tähän saakka ollut jostain lihasperäisestä jutusta. Eilen salilla käydessä selkä taasen napsahti heti alussa selkälaitteessa ja tyhmänä vein silti koko ohjelman läpi (käytän pelkästään laitteita, en vapaita painoja). Tänä aamuna pelkkä liikkuminen on sitten normaaliakin hankalampaa. Mahtaisiko tuon tyyppisistä tukivöistä olla tässä suhteessa ennaltaestävää apua? Onko kenelläkään kokemuksia?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@bart Itse selvittäisin ihan aluksi mikä siellä napsahtelee. En olisi nyt ihan varma että lihakset napsahtelee?! Jäykkä selkä/ranka kyllä napsuu mutta harvemmin siitä on haittaa, sehän on vain hyvä että se aukeaa ja se pitäisikin avata ennen treeniä. Onko sitten että tämä jäykkyys aiheuttaa ahtautta jossain, monesti on alaselän jäykkyyden yhteydessä ongelmia syvissä selkälihaksissa ja iskiaksessa, pahimmillaan välilevyt siirtyilee ja yrittää liukua pois paikaltaan kun tehdään jotain raskasta johtuen tuosta jäykästä selästä, monesti välilevyt osuvat yleensä hermoon minkä taas tuntee esim jaloissa, silloin pitää viimeistään hälytyskellojen soida.
Selän jäykkyys myös aiheuttaa vääriä liikeratoja ja ei niin huolella tehtyjä punttisaliliikkeitä jotka taas johtaa näihin lihaskramppeihin mitä epäilen että sinullakin on, itsellä vastaavista kokemusta, silloin kun se lihas menee jumiin, se menee hitaasti ja aluksi voit jatkaakin treeniä mutta seuraavana aamuna et taivu minnekään ja omassa tapauksessa kyseessä yleensä jokin syvän selkälihaksen lukko mikä aukeaa vain lihasrelaksanteilla tai viikon levolla.

Et nyt saa suoraan haluamaasi vastausta mutta pitäisin tärkeämpänä selvittää perin pohjin selän tilanne ja sitten vahvistaa corea eli syviä vatsalihaksia ja selkälihaksia mitkä ovat erittäin tärkeitä salitreenissä jotta asento pysyy sellaisena ettei vahingoita sun selkää. Samoin selän liikkuvuutta pitää lisätä, eli venytyksiä millä saat elastisuutta selkään.

Pelkän tuen hankkiminen ei mielestäni auta juurikaan, kun selkä on tutkittu ja vahvistettu mahdollisimman hyvin niin sitten voi urheilusta tietävä fyssari kertoa onko jollain tuella juuri sinulle hyötyä.
Omasta mielestäni tuollaisen tuen hankkiminen liian aikaisin tutkimatta ja kuntouttamatta selkää voi vielä pahentaa tilannetta ja aiheuttaa sen että pystyt tuolla hiukan paremmin treenaamaan mutta ajaudut umpikujaan koska perimmäisiä ongelmia ei ole selvitettyä ja selkäsi kunto huononee koko ajan. Ei tuki tee sinusta joustavampaa, ei tuki paranna sinun tukilihaksia, tuki vain antaa tunteen parantaa sitä ryhtiä ja siten näen hyödyn vain siinä että asentosi paranee.

_
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hommasin kyykkykengät, Adidaksen Powerliftit. Miksi?
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No? Kerrotko jo? Pakahdun jännityksestä :)
No jotta kyykky toimisi!

Ja toimihan se, kieltämättä. Mulla on ollut vaikeuksia tekniikan kanssa jonkin aikaa ja viime syksynä jätin kyykyn veks kokonaan, kun meinasi mennä jalkapäivästä maku kokonaan sen rimpuilun vuoksi. Yhdeltä ammattivalmentajaltakin kysyin apuja ja luulin jo tajunneeni homman, mutta ei. Nyt sitten menin ja ostin kengät oikeastaan hetken mielijohteesta, kävelin salille ja hain hetken asentoa kepin kanssa. Siitä sitten tangolle, pikkupainoilla tuntumaa ja voi kun tuntui hyvältä. Asento löytyi ja homma rullasi. Voimatasot olivat yllättäen persiistä, mutta kai ne sieltä hiljakseen palautuvat, kun on rautaa ollut joskus kuitenkin niskassa kohtalaisesti.
 

bart

Jäsen
Et nyt saa suoraan haluamaasi vastausta mutta pitäisin tärkeämpänä selvittää perin pohjin selän tilanne ja sitten vahvistaa corea eli syviä vatsalihaksia ja selkälihaksia mitkä ovat erittäin tärkeitä salitreenissä jotta asento pysyy sellaisena ettei vahingoita sun selkää. Samoin selän liikkuvuutta pitää lisätä, eli venytyksiä millä saat elastisuutta selkään.
Kiitokset viestistä. Lihasjumin työterveyslääkäri diagnosoi taas kerran. Muutaman kerran vuodessa sama vaiva. Joskus on tullut niinkin vaativan suorituksen aikana kuin sanomalehden sivun kääntäminen. Istumatyötä kun teen, niin satulatuoliin vaihtamisella oli aikanaan selvästi selkäongelmia vähentävä vaikutus. Tosin nyt tuntuu, että jumit alkavat taas tulla aiempaa useammin.

Joka kerta tulee salilla ensiksi treenattua vatsa- ja selkälihaksia ennen siirtymistä muihin lihasryhmiin. Mutta ilmeisesti kannattaisi panostaa vieläkin enemmän tuohon. Isompi ongelma taitaa olla venyttelyn puute. Pitänee yrittää etsiä jostain sopivia venyttelyjä ja ottaa mukaan treeniohjelmaan. Lisäksi takareidet on todella kireät; olikohan lääkäri tai fysioterapeutti, mikä mainitsi, että tuollakin voi olla yhteys selkäongelmiin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Lihasjumin työterveyslääkäri diagnosoi taas kerran.
Sulla on ihan sama ongelma selässä kuin allekirjoittaneella joka tekee myös istumaduunia.
Itselläni tuo jumien kitkeminen pois on vaatinut paljon työtä mutta kyllä kannattaa nähdä vaivaa, nyt vahvemmalla selällä pystyn pelaamaan pallopelejä mistä luulin jo joutuvani luopumaan noin 5 vuotta sitten vähän yli kolmekymppisenä. Sun täytyy nyt ensimmäiseksi saada vähintään viikottaiseksi rutiiniksi SYVIEN vatsa ja selkälihasten treenaaminen sekä kattava venyttely, syvien lihaksien treenaaminen on täysin eri asia kuin salilla tehdyt vatsa ja selkäjutut jotka pääosin kohdistuu pinnallisiin vatsalihaksiin eli muun muassa siihen sikspäkkiin.
Takareisien kireys varmasti aiheuttaa alaselässä ongelmia koska vahvuus ja liikkuvuus on asioita mitä pitäisi huoltaa tuossa keskikropassa kun ei ole enää teini ja jos niitä ei huolla puhumattakaan siitä että jumitat selkää vielä istumatyöllä niin ongelmia tulee liki 100% varmuudella.

Olen jossain ketjussa täällä kertoillut että itselleni tämä ongelma vaati ohjattua jumppaa, en osaa/jaksa himassa itsekseen oikein mitään tehdä. Pilates sopii mulle, puuttuu se joogan hihhulimaisuus ja vahvistaa nimenomaan tuota keskikroppaa, tunneilla millä itse käyn pilatekseen sisältyy myös syvävenytyksiä ja siellä käy itseni lisäksi ihan urheilijan näköisiä miehiä joten ei ole pelkkä mimmien harrastus. Tasoja löytyy monia ja kun olen jo vuosia harrastanut niin kyllä treenit puuduttaa kivasti urheiluun tottuneenkin jampan vatsa sekä selkälihakset sekä sen lisäksi vetreyttää ja venyttää sen osaston. Sekä jalat venytellään myös johtuen juuri tuosta että reidet, pakarat, lonkankoukistajat täytyy myös joustaa jotta keskikroppa toimii oikein.

_
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aloitin maven tuossa vuodenvaihteen jälkeen uudelleen ihan tarkoitushakuisesti parin vuoden tauon jälkeen ja eilen nostin aiemman maksimiykköseni helpohkosti. Hyvä fiilis jäi siitä ja kesän korvalla voisi kokeilla all time recordia jos paikat pysyvät kunnossa ja treeni kulkee normaalisti. Meinaa tämä kiire rokottaa väkisin. Lisäksi eilen tuon ykkösen aikana kuului polvesta hauskaa ritinää, siis sellaista nivelten napsahtelun kaltaista, mitä esim. sormia taittelemalla saa aikaan, mutta terävempää ja hiljaisempaa. Sellainen lyhyt, repeämisen kaltainen ritinä. Pitäisikö olla huolissaan? Polvi on kylläkin tuntunut aivan normaalilta sen jälkeen koko ajan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sellainen lyhyt, repeämisen kaltainen ritinä. Pitäisikö olla huolissaan?
Ristiside? Mulla rusahteli/ritisi joskus vastaavalla tavalla polvi pallopeleissä, kuulin selvästi yllättävän pienessä virheliikkeessä että jotain tapahtui ja aluksi rusahtelun jälkeen pystyin jatkamaan pelailua päiviäkin kunnes polven liikerata alkoi tökkimään, kun koukisti niin teki kipeää/rajoittunut liike. Kävin magneetissa ja ortopedi Tapio Kallio totesi että ristisiteestä irronnut palasia ja kulkeutunut polven taakse joka estää liikettä, tähystyksellä hän pystyi sen putsaamaan ja sen jälkeen polvi oli jo parissa päivässä kävelykunnossa. Kallion jutuista jäi mieleen kun sanoi että tämä on ihan normaalia tässä +30 iässä että ristisiteestä irtoilee paloja ja sitten jossain vaiheessa se vain menee poikki(!?). Onneksi ei mennyt ja itse asiassa himmailinkin tuossa noin 35 vuotiaana palloilua niin etten tehnyt sitä enää useita kertoja viikossa. Riskit liian suuret kun painaa sen noin 100 kiloa ja vaikka kuinka venyttelet ja huollat kroppaa niin nopeissa pallopeleissä tulee yllättäviä liikkeitä nivelille.

_
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Onkos kukaan kokeillut Versa-grippsejä? Ote rupeaa lipeämään mavessa ja jotain tarvitsisi avuksi. Versat ovat kuulemma hyvät, mutta onkos kenelläkään kokemusta niistä tai kenties jostain vielä paremmasta?
 

mikkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onkos kukaan kokeillut Versa-grippsejä? Ote rupeaa lipeämään mavessa ja jotain tarvitsisi avuksi. Versat ovat kuulemma hyvät, mutta onkos kenelläkään kokemusta niistä tai kenties jostain vielä paremmasta?

Suosittelen. Itselläni on ollut sellaiset käytössä jo jonkin aikaa. Raskaimmissa selkäliikkeissä tulee käytettyä. Ajaa saman asian kuin vetoremmit mutta versat ovat huomattavasti nopeammat kiinnittää.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Viime viikolla kuntosalilla joku nainen oli nelinkontin lattialla ja nosteli toisella jalalla painoja ylös. Siis sellaista, missä mene kiskot ja voi vaikka jalkakyykkyä tehdä, niin hän teki tuollaista vähän erilaista liikettä, tankoa alhaalta ylös. Koeta siinä sitten itse harjoitella, kun joku tekee tuollaista liikettä. No ok, en minä paljoa tuijotellut, koska olen niin hyvä ihminen. Varmasti todella tehokas perseliike. Heteromiehet ei toki tuollaisia liikkeitä ala tehdä.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Vuoden alussa ajattelin vaihtaa treeniohjelmaa ja uudeksi sellaiseksi valikoitu Arskan golden six. Joskus olen sitä jo mietiskellytkin, mutta nyt tartuttiin härkää sarvista. Ennen kuin alotin, kävin inbody-mittauksessakin ekaa kertaa elämässäni. Tarkoituksena oli tehdä treeniä 3 kuukautta ja sen jälkeen mittauttaa uudestaan kroppa.

Treeni alkoi ja jumalauta että oli raskasta. Kyllä ruoka ja uni maistui aina treenien päälle. Ruoka maistui kyllä muutenkin koko ajan. Helmikuussa tuli pientä setbackkiä kun olin pariin otteeseen kipeä, mutta sen jälkeen kirittiin takaisin rytmiin. Sarjapainot nousivat kuten pitikin. Treenien aikaan vitutti usein urakalla, mutta jälkeenpäin oli hyvä olo. Voin kyllä suositella ohjelmaa kaikille, joskin työssäkäyvälle pienen lapsen isälle ei ehkä se kaikkein paras ratkaisu. Mutta piti nukkua sitten aina kun on paikka, ja loppuihan tämäkin.

Pieni miinus tuli inbodystä. Ohjelman jälkeen kävin uudestaan mittauksessa, olosuhteet olivat (mielestäni) täysin samanlaiset kuin ekassakin. Painoa oli tullut lisää 4,3 kiloa. Lihasmassa oli vähentynyt, rasvan määrä oli lisääntynyt 4,8 kilolla. Mä kuvittelisin että tämä ei voi olla teoriassakaan mahdollista tämän rääkin ja syömisen jäljiltä. Siis kyllähän mä sen tiedän, että rasvaa on tullut, mutta tiedän myös sen, että lihas ei todellakaan ole vähentynyt. Sen kertoo peili, mittanauha sekä rauta.

Anyways, jos haluatte treenata kovaa, tehkää joskus tällä ohjelmalla 3 kuukautta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen aika aloittelija ja itse treenaan Golden Sixillä yleensä. Välillä sitten vaihtelun vuoksi jotain kolmijakoista, mutta Golden Six on kyllä lemppari. Nyt talvella vedin omaa Golden Six -ohjelmaa, joka oli muuten identtinen, mutta isommilla painoilla ja kuuden toistoilla kymmenen sijaan. Tässä ei kroppa meinannut mitenkään tottua kolme kertaa viikossa tahtiin vaan palautuminen oli tosi tahmeaa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Törmäsin aika hauskaan videoon, joka kertoo mielestäni kärjistäen ja satiirin keinoin sitä, mitä eroa on klassisella urheilulajilla nimeltä painonnosto ja tämän päivän kaiken maailman "powerliftareilla". Linkki youtubeen.

Pakko todeta, että naurahdin kun mietin meidänkin salin paria "karjua"...

Olympic Squats vs Powerlifting Squats - YouTube
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Maastavetoon liittyen: itseä vähän "pelottaa" se nykäisy lähtöasennosta alaselän kannalta. Siksi aloitan liikkeen yläasennosta eli otan tangon telineiltä, laskeudun alas ja aloitan "lennosta" sarjan.

Todennäköisesti tyhmä kysymys: onko tässä tekniikassa jotain "huonoa puolta" tai haittaa? Mihinkään kisoihin en aio osallistua joten sen puolesta mitään "oikeaa" tapaa ei ole motiivia oppia.

Mavetekniikoita on niin monta kuin ukkojakin, mutta maasta lähdettäessä nykimiset ja rykimiset ovat suht pahasta. "Puristamalla" nosto lähtee sutjakasti liikenteeseen eikä tarvitse pelätä alaselän kannalta läheskään niin paljon.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olympic Squats vs Powerlifting Squats - YouTube

Ha haa, hyvä video. Siinä malliesimerkki miten kyykätään kun täällä aika ajoin joku sitä kyselee, kuinka lähelle perse maata jne. Tuossa voimanostajien tyylissä tavoitellaan vain kiloja ja voisi sanoakin monen kohdalla että hyvin ovat sitä vyötärölleen keränneetkin.

_
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Kuntosali harrastusta on takana noin puolitoista vuotta. Ja tuloksiakin on selvästi nähtävillä tuolla rasvan alla. Nyt kuitenkin olen pitänyt pääsykokeiden takia taukoa täydestä saliviikosta noin kaksi viikkoa ja pääsykokeisiin on aikaa toiset kaksi viikkoa joten varmaan samat tulee vielä vedettyä iisimmin salin suhteen. Normaali sali viikkoon kuuluu 4x salia viikossa ja yksi hiitti/pidempi uinti tai juoksulenkki.

Nyt kun taukoa on tullut pidettyä niin reeniä on tullut vedettyä tässä parin viikon aikana 0-2 kertaa viikossa. Kuinka paljon tällänen kuukauden tauko ja 247 panostus pääsykokeisiin vie mua taaksepäin? Tulee jo vähän huono omatuntokin tästä, mutta jos menisin salille niin tulee huono omatunto etten oo lukemassa ja pääsykokeet on ihan kohta.

Oon tuudittautunu ajatukseen, että tulokset tippuu selvästi, mutta ei kuitenkaan liikaa?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kuinka paljon tällänen kuukauden tauko ja 247 panostus pääsykokeisiin vie mua taaksepäin?
Sanoisin karkeasti ettei juuri ollenkaan jos vähän paikkaat taukoa helpoilla ja nopeilla jutuilla kuten vaikkapa etunojapunnerruksia, vatsoja, kyykkyjä. jotain helppoja ja nopeita lihastreenejä voi tehdä himassakin.

Annan esimerkin, itse ehdin nykyään kerran viikossa vain salille, otetaan klassinen laji kuten penkki mikä kuuluu ohjelmaan, kerran viikossa tahti ei nosta tuloksia mutta jos teen tuohon väliin eli viikon puolivälissä vaikka 10min punnerruksia himassa, sen 100-150, jokaisella oma tasonsa mutta tuohon 10 minuuttiin maksimit, niin penkkitulokset jopa nousee kerran viikossa salilla tahdissa. Pätee muihinkin lihaksiin ja suosittelenkin että teet hyötyliikuntaa minkä ehdit ja sitten vähän lihasjumppaa himassa, huiput tippuu mutta perustaso pysyy hyvänä ja siten antaa hyvän tuen sille uudelle aloittamiselle.

_
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllä mä sanoisin, että sinne salille tai lenkkipolulle kannattaa yrittää vääntää itsensä, varsinkin jos ei lukemisen lisäksi muita velvoitteita ole. Pehmeneehän siinä pääkin väkisin, jos on nenä kiinni kirjassa eikä liiku. Aineenvaihdunta ei rullaa, tylsämielisyys iskee ja sitten vain kuolaat ja öriset lopulta koetilanteessa.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
@KuumaaKamaa

Jos ne pääsykokeet stressaa, älä ota lisästressiä jostain punttitouhuista. Kuukauden tauko ei ole mitään. Pari ekaa treeniä tauon jälkeen voi tuntua vähän voimattomalta, mutta viikon jälkeen olet taas täysissä ruumiin voimissa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No jaa, ihmiset ovat tietenkin erilaisia, mutta miksi siitä salista pitäisi stressata kotona lukiessa, kun voi tunnin muutaman kerran viikossa tuutata rautaa ja saada pään sitä kautta jopa toimimaan paremmin. Mulla on takana sadan opintopisteen lukuvuosi yliopistossa, perhe sekä työ myös, mutta kävin siinä ohessa keveitä viikkoja lukuunottamatta 4-6 kertaa salilla viikottain. Auttoi opiskelussa vaikka vei aikaa. Eihän tuossa kuukaudessa elämä mene pilalle ilman salia, mutta mä sanoisin, että ihan opiskelun ja fiiliksen kannalta olisi hyvä liikkuakin. Toki jos @KuumaaKamaa sulla on fyysinen työ, niin sitten asia on eri.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös