Lueskelin tuossa kesken luennon mitä porukka oli tänne kirjoitellut, kun oli pitkästä aikaa noussut ketju etusivulle. Olen kerran aikaisemmin tähän ketjuun kirjoittanut ja silloin kysyin palstalaisten kokemuksia Serious Massista versus Mutant Mass. Jälkimmäisenä mainittua vedin säkillisen, nyt on kolmas menossa vakavaa massaa ja täytyy kyllä kehua. Massanlisääjänä erinomainen ja toimii, ainakin minulla.
Oli mulla muutakin asiaa. Itse aloitin salilla käymisen heinäkuun ensimmäisenä päivänä viime kesänä ja edelleen käyn, säännöllisesti sen neljä kertaa viikossa. Mittaa on meikäläisellä erittäin vaatimattomasti, pari senttiä yli 165, joten lähtökohdat ovat hieman erilaiset kuin muilla. Painoa ei todellakaan ollut kesällä paljoa ja siihen on tullut lisää 15 kiloa tämän 7 kuukauden aikana, aluksi nopeammin ja ajan mittaan koko ajan hidastuen. Vaaka näyttää seitsemääkymmentä kilogrammaa ja täytyy kyllä sanoa, että olen enemmän kuin tyytyväinen omiin suorituksiini ja salille on lähes poikkeuksetta edelleen kiva mennä.
Lyhyen vartaloni vuoksi olen aina kärsinyt siitä, etten ole ollut erityisen vahva, vaikka urheilutaustaa onkin sekä sitä kautta lihaskunto on ollut joskus jopa erinomaisessa kunnossa. Kuitenkin lukion aikana jäi urheilu pois ohjelmasta käytännössä kokonaan ja lähes viitisen vuotta tuli pelleiltyä ympäri ämpäri Helsinkiä ja Suomea alkoholin kanssa läträtessä ilman urheilua, jos ei koululiikuntaa lukiossa lasketa. Tein kuitenkin ensimmäisen korkeakouluvuoteni jälkeen päätöksen, että tulevaisuudessa olisi kiva olla oikeasti vahva ja pystyä vanhempana tekemään asioita, jotka vaativat vähän voimaa. Ihan kauppakassien kantamisesta lähtien, kun joskus toivottavasti joutuu useammalle naamalle ruokaa kantamaan.
Se kuitenkin alustuksesta. Minäkin ajattelin jakaa teille oman ohjelmani, jonka olen kehitellyt itse tietysti käyttäen erilaisia lähteitä apunani, mutta pääasiassa henkilökohtaisen soveltuvuuden olen kokeillut itselläni täysin itse. Viime kesänä kaverini (personal trainer) auttoi minut alkuun tekniikoiden sun muun suhteen ja heidän palveluitaan voin kyllä suositella jokaiselle, joka vähänkin epäilee omaa tekniikkaansa.
Oma ohjelmani sisältää kolme treeniä ja tosiaan käyn sen neljä kertaa viikossa salilla. Toistomäärät vaihtelevat säännöllisesti, mutta laitan tähän tämän ja tulevan viikon sarja*toisto-määrät. Osa teistä tulee varmasti ihmettelemään varsinkin treenikertaa numero kaksi, mutta avaan syyt siihen heti ohjelman perään. Minä en itse välttämättä tätä ohjelmaa suosittelisi kenellekään.
Treeni 1 Rinta sekä hauis
Penkkipunnerrus käsipainoilla 4x8
Vinopenkki tangolla 4x8
Flyes käsipainoilla 3x12
Pullover tangolla (otin uutena liikkeenä juuri) 3x10
Ylätalja kapealla vastaotteella 2x15 (lämmittely)
Hauiskääntö istuen käsipainoilla 3x10
Scott-hauiskääntö tangolla 3x10
Hauikset taljassa 1x12, 1x15, 1x20 pienentäen painoja seuraavan sarjaan
Kahden treenikerran jälkeen vaihdan hauisliikkeissä normaalin hauiskäännön ja Scott:n päittäin niin, että teen hauiskäännöt seisten tangolla sekä Scott-hauiskäännöt käsipainoilla.
Treeni 2 Etureidet, olkapäät, ojentajat
Kyykky 4x6
Jalkaprässi 4x10
Pohkeet kahdella eri liikkeellä 3x10 (yhteensä kuusi sarjaa)
Pystypunnerrus käsipainoilla 4x8
Vipunostot sivulle 3x8
Pystysoutu 3x8
Dippi 4x10 (lisäpainoilla)
Penkkipunnerrus kapealla otteella 3x8
Ranskalainen punnerrus 3x8
Ojentajapunnerrus niskan takaa 3x8
Ojentajat taljassa (jaksamisen mukaan, pudotuksia käyttäen lihakset aivan piippuun)
Kyllä, joidenkin mielestä tässä treenissä on liikaa pääliikkeitä ja ylipäätänsä liian monta liikettä, mutta aikataulullisesti ja kehityksen puolesta treeni on toiminut erinomaisesti. Minulla on myös hieman vaikeuksia olkapäiden kanssa, koska ne eivät ole täysin symmetriset ja varsinkin olkapääliikkeissä (sekä dipissä) sen huomaa ja edellisessä ohjelmassa olkapäät kipeytyivät jo kesken treenin.
Kokeilin kuitenkin eräänä kiireisenä viikkona yhdistää kyykyn olkapää-päivään ja huomasin, ettei olkapäät kipeytyneet ollenkaan. Vaikka kyykyssä ei olkapäät niinkään tee töitä, niin silti jollain tavalla raskaana liikkeenä se sopii hyväksi lämmittelyksi.
Treeni 3 Selkä sekä takareidet
Leuat leveällä myötäotteella 4x10 (lisäpainoilla)
Maastaveto 4x6
SJMV 3x6
Ylätalja kapealla otteella 3x8
T-kulmasoutu 3x10
Alatalja 3x10
Lisään painoja niin, että aina kun treenikerralla X olen suorittanut jostakin liikkeestä yhden raskaan sarjan puhtaasti, siirryn treenikerralla X2 (seuraava treeni) suurempiin painoihin. Käyn salilla yksin, joten joissakin liikkeissä kehitys on hitaampaa siksi, kun ei ole kaveria siinä auttamassa, varsinkin esimerkkeinä pysty- sekä penkkipunnerrus. Pyrin välttämään haaverit ja loukkaantumiset sillä, että puhtaasti suoritetun raskaan sarjan jälkeen uskallan pistää tankoon sen 2,5 kiloa enemmän.
Teen myös hieman kestävyystreeniä ylläolevaa ohjelmaa hyödyntäen. Yleensä "kestävyysviikko" tulee vuoroon silloin, kun jokainen treeni on käyty raskailla painoilla kaksi kertaa. Kestävyystreenissä toistomäärät nousevat vähintään viiteentoista.
Vielä loppuun: joku saattoi ihmetellä miksei ohjelmassani ole penkkipunnerrusta tangolla. Se ei minulla jostain syystä toimi niin hyvin kuin käsipainoilla, joten jätin sen itselleni kestävyysviikolle pääliikkeeksi. Vaikea sanoa vaikuttaako oma pituuteni siihen, mutta se vaikuttaa, että oma uskallus on huomattavasti heikompaa tangon kanssa kuin käsipainojen, jälkimmäiset kun voi helposti tiputtaa viereen, jos puhti loppuu kesken sarjan.