Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

• 932 139
  • 4 665

Magenta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Olen yrittänyt tässä useamman vuoden tauon jälkeen aloitella taas punttistreeniä, mutta sitä seuraava voimakas väsymys meinaa saada homman lässähtämään alkuunsa. Treenin jälkeen samana ja seuraavana päivänä on hyvä ja energinen olo, mutta 2. ja 3. vuorokausi treenin jälkeen iskee aivan järkyttävä väsymys, jolloin edes perusarkirutiineihin ei riitä virtaa. Siksi olenkin nyt joutunut ottamaan pienen tauon salilla käynnistä, vielä kun uudessa duunissa aloitin alle puoli vuotta sitten, eikä kertakaikkiaan ole varaa siihen että pari päivää menee ihan zombina treenin jälkeen.

Lepoa saan kyllä riittävästi, joten syy löytynee joko ruokavaliosta, treenaamisen tavasta, tai sitten jostain muusta terveyteen tai ikään liittyvästä asiasta. Ehkä eniten ihmetyttää että tuo väsymys tulee vasta sen pari vuorokautta treenin jälkeen. Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia/löytynyt selitystä niille?

Ikää on 36v ja salijäsenyyden uusin n. vuosi sitten, treenaamista 1-2 kertaa viikossa (mielellään enemmänkin kävisi, mutta em. syystä ei voi). Muuten treenistä palautuminen sujuu mukavasti, tätä väsymystä lukuun ottamatta. Pitkään oletin tämän olevan vain alkukankeutta, mutta nyt täytyy keksiä jotain uutta, tai sitten pistää tämä harrastus toistaiseksi tauolle.

Kuulostaa ns. fatiikkioireelta, johon syyt voi olla moninaiset. Esim. long covid aiheuttaa moisia oireistoja herkästi. Suosittelen lämpimästi käymään juttusilla lääkärin kanssa ja poissulkemaan sairaudet.

Jeffrey

Jäsen
Ikää on 36v ja salijäsenyyden uusin n. vuosi sitten, treenaamista 1-2 kertaa viikossa (mielellään enemmänkin kävisi, mutta em. syystä ei voi). Muuten treenistä palautuminen sujuu mukavasti, tätä väsymystä lukuun ottamatta. Pitkään oletin tämän olevan vain alkukankeutta, mutta nyt täytyy keksiä jotain uutta, tai sitten pistää tämä harrastus toistaiseksi tauolle.

Ehdottomasti lääkärille poissulkemaan sairaudet. Toki sillä aikaa kannattaa laittaa ruokavalio kuntoon, sen voi tehdä heti. Nyt on kotimaiset kasvikset parhaimmillaan joten riisiä, kanaa ja kasviksia, sekä aamulla kaurapuuroa marjoja kananmunan valkuaista niin paljon kun napaan mahtuu. Jos on ravintopohjainen oire, niin tämä onneksi alkaa helpottamaan heti kun korjauksen saa tehtyä, mutta toipuminen kyllä ottaa aikansa.

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen yrittänyt tässä useamman vuoden tauon jälkeen aloitella taas punttistreeniä, mutta sitä seuraava voimakas väsymys meinaa saada homman lässähtämään alkuunsa. Treenin jälkeen samana ja seuraavana päivänä on hyvä ja energinen olo, mutta 2. ja 3. vuorokausi treenin jälkeen iskee aivan järkyttävä väsymys, jolloin edes perusarkirutiineihin ei riitä virtaa. Siksi olenkin nyt joutunut ottamaan pienen tauon salilla käynnistä, vielä kun uudessa duunissa aloitin alle puoli vuotta sitten, eikä kertakaikkiaan ole varaa siihen että pari päivää menee ihan zombina treenin jälkeen.

Lepoa saan kyllä riittävästi, joten syy löytynee joko ruokavaliosta, treenaamisen tavasta, tai sitten jostain muusta terveyteen tai ikään liittyvästä asiasta. Ehkä eniten ihmetyttää että tuo väsymys tulee vasta sen pari vuorokautta treenin jälkeen. Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia/löytynyt selitystä niille?

Lääkäriin ja verikokeisiin.

rpeez

Jäsen
Mitähän diplomaattista keksisi sanoa eläkeläisherralle joka varaa kelkkajalkaprässin niin pitkäksi aikaa ettei siihen pääse ollenkaan salikäynnin aikana. Arvioisin että mies piti yksinään sitä vähintään 45 minuuttia. Paljon painoja, 5 toiston sarjoja ja 5-10 minuuttia lepoa sarjojen välillä, jolloin ehtii jutella tuttujen kanssa. Ei ole mikään pro, vaan normiukko ja h-i-d-a-s.

"Voinko tehdä välissä" ei toimi kun ei huvittaisi nostella isoa määrää painoja edestakaisin.

Jäi sitten tänään itsellä se prässi väliin, ja tuli tehtyä toisella erilaisella vehkeellä.

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitähän diplomaattista keksisi sanoa eläkeläisherralle joka varaa kelkkajalkaprässin niin pitkäksi aikaa ettei siihen pääse ollenkaan salikäynnin aikana. Arvioisin että mies piti yksinään sitä vähintään 45 minuuttia. Paljon painoja, 5 toiston sarjoja ja 5-10 minuuttia lepoa sarjojen välillä, jolloin ehtii jutella tuttujen kanssa. Ei ole mikään pro, vaan normiukko ja h-i-d-a-s.

"Voinko tehdä välissä" ei toimi kun ei huvittaisi nostella isoa määrää painoja edestakaisin.

Jäi sitten tänään itsellä se prässi väliin, ja tuli tehtyä toisella erilaisella vehkeellä.

Nämä on kyllä pahoja. Olen joskus kysynyt ihan suoraan, että meneekö vielä kauankin, tämä saa joihinkin liikettä.

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Mulla on aina ollut salihommiin sellainen viha/rakkaussuhde, eli oon käynyt salilla vähän niin kuin pakosta kun tiedän, että on tukenut aina sitä harrastusta, joka itsellä ollut päälajina (jääkiekko, triathlon, ultimate).

Nyt kuitenkin parin lapsen myötä, kun säännöllinen treenaaminen jäi vähän vähemmälle, olen yrittänyt opetella tykkäämään oikeasti salihommista. Aerobisen treenin lisäksi halusin myös jonkun helpon saliohjelman ja päädyinkim törmäämään monen vuoden tauon jälkeen Strongliftsin 5x5 -treeniin.

Joo tiedän, että on enemmän aloittelijoille, mutta laskin itseni aloittelijaksi pitkän tauon jälkeen :D ja onhan toi just sitä mitä hain. Isoja liikkeitä yksinkertaisella ohjelmalla.

F#21

Jäsen
^ Mä oon nuorempana tuota 5x5 treeniä vetänyt ja sillä sai aikaan hyviä tuloksia. Nyt tuli 3kk sitten aloitettua pitkän tauon jälkeen treeni uudestaan ja ohjelma todella löyhästi perustuu tuohon.

Mulla nyt on tärkeimpänä tavoitteena saada kuntosali pitkäaikaiseksi harrastukseksi ja elämäntavaksi. Samalla sitten läskiä pois ja voimatasoja kuntoon.
Toimistotyö sekä huonot elämäntavat näkyvät kyllä peilissä.

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nämä on kyllä pahoja. Olen joskus kysynyt ihan suoraan, että meneekö vielä kauankin, tämä saa joihinkin liikettä.

Omalla salilla on muutamia suosittuja laitteita, joissa joutuu usein kysymään, onko monta sarjaa vielä jäljellä - ja yhtä lailla itseltä tullaan kysymään. Jalkatreenit olet ajoittanut tarkoituksella ajankohtiin, jolloin salilla hiljaista, koska esim. maanantai-iltana ihan tuurista kiinni, pääseekö tekemään jalkaprässiä tai hack-kyykkyä.

Oma vuoden sykli siinä vaiheessa, että lenkkeily alkaa vähentyä, salilla käyminen lisääntyä ja volyymit kasvaa. Parhaillaan juuri kreatiinin latausjakso menossa.

rpeez

Jäsen
Omalla salilla on muutamia suosittuja laitteita, joissa joutuu usein kysymään, onko monta sarjaa vielä jäljellä - ja yhtä lailla itseltä tullaan kysymään. Jalkatreenit olet ajoittanut tarkoituksella ajankohtiin, jolloin salilla hiljaista, koska esim. maanantai-iltana ihan tuurista kiinni, pääseekö tekemään jalkaprässiä tai hack-kyykkyä.

Pitää varmaan tuota käyttää hoputukseen. Ei minua harmita jos joku treenaa ja laite on hänellä, kunhan sitten treenaa eikä jutuskele tai istuskele 5-10 minuuttia jokaisen sarjan välillä.
Disclaimer: voi tietysti olla että jossain isoille lihasryhmille, kuten reisille neuvotaan noin pitkät tauot, en tiedä. Mutta tässä kyseisessä tapauksessa ei kyllä olla Mr. Olympiciin treenaamassa vaan eläkeläistoimintaa lähinnä.

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Otin loppuvuodeksi jäsenyyden paikalliselle salille, kun hintaa ei tullut koko lystille kuin 50€ ja senkin maksaa työnantaja. @iibor mainitsi omassa viestissään tuon Strongliftsin 5x5 ja kävin kurkkaamassa, että millaisesta ohjelmasta on kysymys ja vaikutti juuri sopivan yksinkertaiselta ohjelmalta aloittaa.

Idea lihaskunnon kehittämisestä lähti ihan siitä, että näin 42 vuotiaana(olo on kyllä kuin kolmekymppisellä) sitä alkaa paremmin ymmärtämään, että mitä on kokonaisvaltainen hyvinvointi eli tarpeeksi unta, ruokaa ja liikuntaa. Liikunta vaan on keskittynyt enemmän juoksuun, kävelyyn ja nyt viimeisen reilun kuukauden pyöräilyyn, niin se lihaskunnon kehittämiinen ja ylläpitäminen ikääntyessä on alkanut myös kolkuttamaan takaraivossa. Tarkoitus on aloittaa kevyesti, pari kertaa viikossa tämä loppuvuosi. Antaa kropan tottua hiljalleen ja samalla myös kasvattaa innostusta tähänkin lajiin. Liian totinen meno heti alussa ja jotain ihme muutoksia jos odotan peilikuvassa, tappaa kyllä kiinnostuksen.

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tuossa 5x5:ssa mainittiin, että kannattaa ihan rohkeasti aloittaa kevyillä painoilla, koska painot kasvavat 2,5kg per treenikerta. Eli about 50% siitä, mikä voisi olla 5 toiston maksimi.

Tämä ihan vinkkinä @WildCore

Kyllä mä sun tilanteessa vaan rohkeasti kehottaisin sitä äijä nostamaan painot pois prässistä ja antaa muitten treenata. Ei nyt mitään laitetta voi varata 45 minuutiksi. Jos et itse uskalla ottaa asiaa puheeksi, niin kerro henkilökunnalle.

Kaikesta ankeinta porukkaa ovat ne saliukkelit keillä suurin osa ajasta kuluu puhumiseen. Mun salilla höpöttäjäporukka yleensä hengailee käsipainojen luona joten eivät ole mikään suuri ongelma sinänsä.

rpeez

Jäsen
Kyllä mä sun tilanteessa vaan rohkeasti kehottaisin sitä äijä nostamaan painot pois prässistä ja antaa muitten treenata. Ei nyt mitään laitetta voi varata 45 minuutiksi. Jos et itse uskalla ottaa asiaa puheeksi, niin kerro henkilökunnalle.

Kaikesta ankeinta porukkaa ovat ne saliukkelit keillä suurin osa ajasta kuluu puhumiseen. Mun salilla höpöttäjäporukka yleensä hengailee käsipainojen luona joten eivät ole mikään suuri ongelma sinänsä.
Joo, ensi kerralla kyllä menen jututtamaan näiden kannustuksien rohkaisema etten ole k-pää jos niin teen. Nämä vähän niitä kun ei oikein huvittaisi dropata tunnelmaa tuttujen naamojen kanssa, vaikka uskaltaisikin. Eiköhän asia keskustelemalla selviä.

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mulla on aina ollut salihommiin sellainen viha/rakkaussuhde, eli oon käynyt salilla vähän niin kuin pakosta
Mulla vähän samoja tuntemuksia. Nuorena tuli aloitettua ja silloin oli motivaatio korkealla osaksi johtuen tavoitteista olla todella lihaksikas. Tästä siis se ”pakko” salilla käymiseen. Tätä säännöllistä salilla käyntiä tavoitteellisesti jaksoikin harrastaa johonkin 25 ikävuoden korville asti. Siitä ehkä alkoi sitten semmoinen hitaasti kypsyvä kyllästyminen koko touhuun. Rupesin silloin ajattelemaan, että ei oikeasti ketään kiinnosta mun lihakset ja itsellenikään tästä ei ole syntynyt kuin ajan menetystä ja lukuisia loukkaantumisia.

No olen kyllä jatkanut salilla käyntiä, mutta ilman mitään tavotteita ja yleensä jollain 1-jakoisella ohjelmalla käyden salilla 0-3 kertaa viikossa. Treenivuosia taitaa olla takana nyt 18. En siitä edelleenkään nauti, mutta kyllä se menee kun laittaa hyvän musiikin tai podcastin kuulokkeisiin soimaan ja tekee treenin alta pois.

On muuten ihmeellistä, miten välillä useamman kuukauden tauon jälkeen ihan muutamien treenikertojen jälkeen tuntuu saavan lähes vanhan kuntonsa takaisin. Lihasmuisti on kiva juttu.

Mulla vähän samoja tuntemuksia. Nuorena tuli aloitettua ja silloin oli motivaatio korkealla osaksi johtuen tavoitteista olla todella lihaksikas. Tästä siis se ”pakko” salilla käymiseen. Tätä säännöllistä salilla käyntiä tavoitteellisesti jaksoikin harrastaa johonkin 25 ikävuoden korville asti. Siitä ehkä alkoi sitten semmoinen hitaasti kypsyvä kyllästyminen koko touhuun. Rupesin silloin ajattelemaan, että ei oikeasti ketään kiinnosta mun lihakset ja itsellenikään tästä ei ole syntynyt kuin ajan menetystä ja lukuisia loukkaantumisia.

No olen kyllä jatkanut salilla käyntiä, mutta ilman mitään tavotteita ja yleensä jollain 1-jakoisella ohjelmalla käyden salilla 0-3 kertaa viikossa. Treenivuosia taitaa olla takana nyt 18. En siitä edelleenkään nauti, mutta kyllä se menee kun laittaa hyvän musiikin tai podcastin kuulokkeisiin soimaan ja tekee treenin alta pois.

On muuten ihmeellistä, miten välillä useamman kuukauden tauon jälkeen ihan muutamien treenikertojen jälkeen tuntuu saavan lähes vanhan kuntonsa takaisin. Lihasmuisti on kiva juttu.
Muuan Mike Mentzer markkinoi Heavy Dutya sillä että salilla ei tarvitse asua kasvaakseen isoksi. Toki Mentzerin menetelmät olivat jokseenkin kyseenalaisia. Hemmo mm. suositteli jotain viikon taukoja joka treenin väliin, joka nyt on jo aika extreme. Extremeä oli toki Heavy Dutykin, jossa kaikki panostetaan yhteen äärimmäisen intensiiviseen sarjaan, joka vedetään totaalifailureen ja sen yli.

Kiistanalainen hahmo, jonka omat saavutukset jäivät hieman vajaaksi. Kilpaili samaan aikaan Schwarzeneggerin kanssa ja Arska nyt vaan oli omana aikanaan täysin ylivoimainen. Mentzer itse ei Olympioita voittanut ja häntä jäi pahemman kerran harmittamaan vuoden -80 kisat, jolloin jo kertaalleen kehonrakennuksen lopettanut Schwarzenegger teki paluun ja voitti vaikka ei ollut priimakunnossa.

Selkein näyttö Mentzerin tietotaidoista oli että hänen valmentama Dorian Yates voitti 6 Mr. Olympiaa.

Vielä tuohon edelliseen sellainen lisäys että Yates itse treenasi 4 kertaa viikossa, vaikka onkin High Intensityn pulestapuhuja. Näissä on muuttujia aika paljon. Jos on PED käytössä niin palautumisaika lyhenee.

Natuna pidempi palautumisaika on ihan paikallaan. Pidemmään treenanneet ovat varmaan joskus olleet kiireiden vuoksi vähän pidempään pois salilta. Ajatus on että jos on vaikka 2 viikkoa tullut taukoa, niin sen jälkeen on jo voimat mennyt, mutta katoppa kummaa kun tuleekin tehtyä ihan hiton kova treeni.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy