Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

• 932 726
  • 4 656

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pohjekeskusteluun sen verran vielä, että varmasti geeneillä on paljon tekemistä ääripäiden kanssa, mutta kai siinä välillä on kaltaisia perusjamppojakin. Kyllä mulle on selkeästi ollut hyötyä pohjejumpasta hiukan samoin kokemuksin kuin @Kampitus tuossa edellä tarinoi, vaikkei mitkään erikoiset olekaan. Pientä muotoa havaittavissa kuitenkin. Kavereissa on niitäkin, jotka eivät meinaa iletä pitää shortseja kesällä pohkeidensa vuoksi, tai siis kun niitä ei meinaa olla ollenkaan. Yksikin on perusvahva ja urheilullinen, mutta kieltämättä on sillä laihat pohkeet. Reidet sitten ihan lihaisat. Tai normaalit. Toisaalta yksi suht laiskanpulskea jannu taas ei ole ikäpäivänä tavoitteellisesti treenannut, mutta kroppa on hyvänmuotoinen alkaen pohkeista. Olen kyllä kade, varsinkin kun tyyppi ei taida edes tajuta, millaista aihiota päänsä mukana raahaa. No, eipä se kyllä tajua paljon muutakaan, joten ei liene ihme, että on jäänyt kuntoilut vähemmälle.

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
@KuumaaKamaa Se on niin kauheen vaikea sanoa näin suorilta mitään ohjeita kenellekkään miten pitäisi reenata, mutta mikäli nyt jotain pitää sanoa, niin muokkaisin niin tuota ohjelmaasi ettei selkä ja rinta ole samana päivänä. Jotkut tätä suosii, mutta minulla on selkä ja jalat sellaiset joiden kaverina ei riitä puhti tehä mitään toista isohkoa lihasryhmää. Mutta mikäli tuo toimii niin että molemmat saa rääkättyä väsyksiin niin antaa mennä vain.

Mitä tulee sitten noihin liikkeisiin, niin toistomääriä tykkään muutella niin, että joka toinen viikko lyhyempää ja joka toinen pidempää, 6-8 ja 12-15. Sellainen 3-4 liikettä 3-4 sarjaa. Itse tykkään tehdä myös kaikilla mahdollisilla erikoistekniikoilla, kuten vaikka pudotukset, negatiiviset, superit, pyramidit ym. Näillä sopivasti tehostellen ja vaihdellen, tulee siitä ärsykkeestä erilaista joka viikko ja motivaatio pysyy.

Sen tarkempia yksityiskohtaisia neuvoja on aika vaikea antaa mikä olisi hyvä liike millekkin, mutta mielestäni tärkeintä on se että kokeilet. Katso vaikka youtubesta video, siellä on niitä suomalaisiakin pullollaan. Koska ei ole yhtä oikeaa tapaa toimia, kannattaa katsoa sieltä vaikka 5 videota miten tehdä vaikka nyt hauista. Äkkiä tulee mieleen pitkälti yli 20 liikettä tuollekkin mitä on itse tullut veivattua ja osa jäänyt käyttöön osa ei. Näitä vinkkejä kun alat siellä salilla koittaa, niin joku ei toimi, mutta joku toinen toimii. Siitä alkaa pikkuhiljaa löytyä ne itselle sopivat hommat. Eli yksinkertaisesti ei ole jotain yhtä oikeanlaista liikettä mitä kannattaa vaikka selälle tehdä, tyylejä on monia ja toisille sopii toiset ja toisille ei. Periaate pitäisi kuitenkin minusta olla se, että salilta lähtiessä tuntee että nyt tuli tehtyä, mitä sitten ikinä tuli.

Yksi tuttu otti Fastin sivuilta ohjelman vuosi aikaa, aikalailla samassa tilanteessa oli sun kanssa, että oli tullut vuosi käytyä ja liikkeet alkoi olla tuttuja, mutta halusi vähän vaihtelua. Se oli melko selkeä ohjelma eikä maksanut mitään. Se oli myös ainakin perus idealtaan omaan makuunikin sopiva, eli siinä yhdisteltiin pitkää ja lyhyttä sarjaa ja erikoistekniikoita. Lopuksi vielä että mikäli voimaa haluat niin nämä ohjeet kannattaa unohtaa sitä en ole saanut itselleni koskaan, mutta lihas noilla kyllä tarttuu.

Edit. Kysyin sitä sivua kaverilta niin tuolta pitäisi löytyä Muscle Challenge linkki vie siis jollekkin fastin sponssaamalle sivustolle. Ihan naseva ja yksinkertainen ohjelma sieltä ainakin viimeksi tuli ja sillä pääsee varmasti muutaman kuukauden, alat sitä sitten soveltaa maun mukaan kun kyllästyt, jos jostain tarttuu jotain vinkkejä eri liikkeistä.

Viimeksi muokattu:

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
@KuumaaKamaa Maanantaina siis hauista ja ojentajaa? Tuo treenikerta kestää puolituntia, jos sitäkään. Joka tapauksessa, siirtäisin selälle hauiksen ja ojentajan rinnalle. Voisi ajatella siis niin, että maanantaina vedettävät ja perjantaina työntävät liikkeet. Ensin tottakai isommat liikkeet ja hauikset ja ojentajat voi puristaa sitten loppuun. Hauista tulee käytettyä muutenkin selkäliikkeissä hyvin paljon, joten pitäisin senkin takia tuon hauiksen selän kanssa samana päivänä. Riippuu sitten käytkö 3 vai 4 kertaa puntilla, mutta sitten voi erotella vielä jalat ja olkapäät erikseen. Itse tykkään ainakin keskittyä eri lihasryhmälle ja varsinkin jalkoja on kiva vääntää yhtenä päivänä eikä tarvi miettiä muita lihasryhmiä. Mitä enemmän toistoja, niin se menee enempi kestävyyden puolelle, jos haluat massaa, niin voisi vetäistä isommilla painoilla ja vaikkapa 8 toistomäärällä.

Ja kun kyseessä ei ole vielä mikään ammattitreenaaja, niin suosittelen pitämään myös hyvin lepopäiviä. Pienestä on aina hyvä lähdettävä, koska alkuintoilu käy kohtaloksi eikä se treenaaminen enää niin kivaa olekkaan, kun sitä on lähes joka päivänä. Sitten kun se on enemmänkin peruskauraa, niin voi treenata huolella.

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Suuret kiitokset @Kampitus ja @adetti vastauksistanne, arvostan vaivannäköänne! :)

Tosiaan urheilutaustaa löytyy kilpatasolta, jossa 5-6 kertaa treenit ja pelit päälle olivat ihan arkipäivään. Joten olen uskaltanut painaa tuota 5-6 treenikertaa viikossa ihan rohkeesti ja jos paikat ovat tuntuneet jäykiltä olen ottanut vähän iisimmin, mutta ei kuitenkaan liian iisisti.

Mites kuinka pahasti viikonlopun riennot tuovat takapakkia treenin suhteen? Nuori kun olen niin tulee aina muutamia kertoja kuussa käytyä ulkona tuulettumassa "rakkaan" alkoholin kera. Sunnuntaina ei puhettakaan, että lähtis treenaamaan, mutta maanantainakin vielä huomaa aivan selkeän eron sellaiseen maanantaihin, jota edeltäneenä viikonloppuna ei ole alkoholiin koskenut. Treeni taistellen läpi ja himaan, mutta "normimaanantaina" olo on tosi fressi ja saatan jäädä tekemään jotain ylimäärästäkin.

Joo tosiaan toi maanantain käsitreeni on tosi nopea ja vaikka frendin kanssa lätistäänkin niin yleensä alle tunnissa tuon tykittää läpi. Eli ensi maanantaista lähtien yhdistän hauis-selkä kombon ja perjantaille siirrän rinta-ojentaja yhdistelmän. Rinta ojentajayhdistelmän selkeä pääliike ilmeisesti penkkipunnerrus? Mutta esimerkiksi myös dippi ottaa rinnoista sekä ojentajista, joten tuokin toimiin?

Jos siirrän jalat omaksi päiväksi, niin eikö tohon pitäis lisätä jotain? Nykyisellään mulla menee noiden jalkojen tekoon se 35-45 minuuttia ja olkapäiden tekoon noin 25 minuuttia, joten jos jaottelen ne erilleen tulee molemmista päivistä aikalailla vajaat?

Rasvaprosenttini huitoo siellä 15%-18% tietämillä, joten rasvaa pitäisi saada poltettua myös paljon, jotta noita lihaksia sais edes jollain tasolla näkyviin. Nyt ne ovat kaikki tukevasti tuolla läskin alla piilossa. Olen käynyt uimassa juurikin sen takia, että se on oikeesti kivaa, pesee lenkkeilyn satanolla ja koko kroppa on duunissa samaan aikaan ja polttaa myös rasvaa. En mää mikään supertimmi tai bodarimentula haluu olla, mut kukapa nyt possultakaan haluaa näyttää. :)

Tosiaan kaikki tulee ihan kokeilemalla ja kokemuksen kautta niin kuin elämässä yleensäkin. Nykyään teen esimerkiksi jaloille jalkaprässiä 12 toiston sarjaa 210-230 kilolla riippuen siitä miltä jaloissa tuntuu, joten kuinka paljon tohon uskaltaa tunkee koneeseen lisää, jotta esim kahdeksan toistoa onnistuis?

Viimeksi muokattu:

Ankkakaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
@KuumaaKamaa , tuossa tuli jo ihan asiallisia vinkkejä sulle, mutta itse nostaisin esille kenties tärkeimpänä asiana kyykyn ja maastavedon puuttumisen ohjelmastasi. Eli toisinsanoen sulta on jäänyt puuttumaan kaksi tärkeintä liikettä. Ota kyykky mukaan jalkapäivälle ja mave selkäpäivälle. Sitten painotan vielä noista liikkeistä tekniikkaa. Sen tekniikan pitää olla kunnossa noiden kanssa, jotta ei sitten isommilla raudoilla tule loukkaantumisia. Tässä on hyvä (englanninkielinen) video kyykyn tekniikasta: Untamed Strength: "How To" SQUAT - High bar/Low bar - YouTube Videon tekijä käy läpi high bar ja low bar-tekniikat, mutta itse suosin low bar-tekniikkaa. Samalta kaverilta löydät myös videon maven (deadlift) tekniikkaan. Kyykyssä alkuun 3-4x10 ja mavessa 3-5x5 ja aloita pienillä painoilla, jotta voit totutella liikkeisiin ja kroppakin tykkää. Kyykkyyn laittaisin 40 ja maveen 60 kiloa, mutta kummassakin liikkeessä pystyt alkuvaiheessa lisäämään 2,5 kiloa joka treeniin, joten saat ne äkkiä ylös "miesten painoihin".

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@KuumaaKamaa Kompataan edellisiä ja kärjistellään asioita. Itsekin näen paljon turhia/vääriä liikkeitä ohjelmassasi, vähennä liikkeitä, keskity isompiin liikkeisiin kuten yllä mainitut kyykky ja maastaveto, opettele ne kunnolla ensiksi pienemmillä painoilla. Tee maltilla se muutama kuukausi kevyemillä painoilla että liike on varmasti puhdas ennen kuin lisäät painoja. Hauikset ja ojentajat erikseen voi unohtaa, paljon tärkeämpiä ovat esimerkiksi leuanveto ja dippi mitkä vaativat koko kropan hallintaa sekä samalla kasvattavat ne käsivartesi isoiksi. Jos nämä tuntuvat liian kevyiltä ja puhtaita toistoja rauhallisesti eikä nykien menee yli 12 niin sitten teet samat vyön kanssa lisäpainoilla. Olkapäihin hyvät liikkeet on pystypunnerrus ja kulmasoutu. Ja vielä korostaisin että jalkaprässi ehkä tukee kyykkyä, mutta yksistään on huono liike koska siinä helposti selkä vain lepää suhteessa isoihin kiloihin mitä siinä rullataan, on silkkaa murhaa selälle kokemattomalle treenaajalle, kyykyssä treenataan koko pakettia eli reisien lisäksi sun keskusta vahvistuu. Jos teet penkkipunnerruksen kerran viikkoon niin sitä tukevana liikkeenä on hyvä esim punnertaa himassa se sata parisataa toistoa siihen viikon väliin.

Ryyppäämisestä niin eihän se ikinä hyväksi ole ja mitä itse muistelen niin parikymppisenä oltiin jo krapulapäivän iltana treenaamassa, en suosittele. Mutta sitä seuraavana päivänä voi jo ainakin punnerruksia ja jotain kevyempää tehdä. Nykyään liki nelikymppisenä lauantain ryyppyreissusta on toivuttu täyteen kuntoon vasta keskiviikoksi, joten alkoholi ei kyllä sovi urheilijalle tai ainakin sekoittaa treenin totaalisesti.

_

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Maastavetoa yritin opetella viime keväänä, mutta tekniikka tuntui järkyttävän vaikeelta. Ei vain saanut mitään otetta siihen liikkeeseen, frendi joka on käynyt pidempään salilla yritti sitä vähän neuvoa. Päätin luovuttaa, mutta pitää ottaa takasin käyttöön ja sitkeesti harjotella tekniikka kuntoon.

Toinen on nuo kyykyt, niitäkin tein kevään ja kesän, mutta mulla toi oikee jalka on tollanen kanankoipi ja se nousee aina ihan törkeesti ylös eikä pysy maassa millään koko liikettä. Toisaalta onko se joku haitta, jos oikea kantapää tökkää ittensä pystyyn? Laitoin sinne levypainon alle, mutta ei sekään hirveesti auttanu. Tosta saa hyvän pääliikkeen jaloille, jota sitten tukee jalkaprässi ja muut jalkaliikkeet. Riittääkö nuo esim jalkapäiväksi?

Lisätään nyt samaan tekstiin, että dippejäkin oon aina välillä tehnyt ja tuo 12 menee juurikin nykien ja taistellen, mutta vähän hävettää myöntää, että myötäotteella ei leuat nouse, mutta vastaotteella muutaman saan ylös. Ärsyttää ja turhauttaa kieltämättä "leuattomuus".

@Ankkakaani @Jupe kiitokset pitää laittaa myös sinne minne ne kuuluu ! =) Turha tätä hommaa on luovuttaa kun motivaatio on tässä vuoden aikana löytynyt!

Viimeksi muokattu:

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Maastavetoa yritin opetella viime keväänä, mutta tekniikka tuntui järkyttävän vaikeelta. Ei vain saanut mitään otetta siihen liikkeeseen, frendi joka on käynyt pidempään salilla yritti sitä vähän neuvoa. Päätin luovuttaa, mutta pitää ottaa takasin käyttöön ja sitkeesti harjotella tekniikka kuntoon.

Toinen on nuo kyykyt, niitäkin tein kevään ja kesän, mutta mulla toi oikee jalka on tollanen kanankoipi ja se nousee aina ihan törkeesti ylös eikä pysy maassa millään koko liikettä. Toisaalta onko se joku haitta, jos oikea kantapää tökkää ittensä pystyyn? Laitoin sinne levypainon alle, mutta ei sekään hirveesti auttanu. Tosta saa hyvän pääliikkeen jaloille, jota sitten tukee jalkaprässi ja muut jalkaliikkeet. Riittääkö nuo esim jalkapäiväksi?

Lisätään nyt samaan tekstiin, että dippejäkin oon aina välillä tehnyt ja tuo 12 menee juurikin nykien ja taistellen, mutta vähän hävettää myöntää, että myötäotteella ei leuat nouse, mutta vastaotteella muutaman saan ylös. Ärsyttää ja turhauttaa kieltämättä "leuattomuus".

@Ankkakaani @Jupe kiitokset pitää laittaa myös sinne minne ne kuuluu ! =) Turha tätä hommaa on luovuttaa kun motivaatio on tässä vuoden aikana löytynyt!

Luulen että painot voi olla osasyy ettei meinaa onnistua kyykky tai mave, rohkeasti vain pienemmät levyt päihin alkuun niin alkaa onnistua. Tämä tuntuu olevan monelle kynnys, varsinkin salilla jossa on paljon porukkaa, ei kehdata tehä pienillä painoilla. Mikäli joku nauraa sitä että ei painoa ole isolla miehellä paljoa, nauraa kyllä turhaan. Kyykyssä moni käyttää kantapäiden alla palikkaa, liike suuntautuu silloin ehkä enemmän etureisille ja auttaa monilla tasapainoon. Tasapaino ja kropan hallinta ovatkin kaiken a ja o kyykyssä. Liiat painot siis pois ja tekemään. Minusta kannattaa alusta alkaen kyykätä tarpeeksi syvään ja välttää suuria painoja, kuin että nytkyttää liian pientä liikettä isoilla raudoilla.

Maven kanssa täysin sama, en itse koe osaavani mavea kovin hyvin, siksi vältänkin suuria painoja. Maveen vaikuttaa raajojen pituuksien suhde myös aikalailla. Siksi teenkin mieluummin vähän pidempää settiä, ennemmin kuin rykisin väkisin välilevyt pullistuksiin.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mavessa ihan hyvä tapa on treenatta volyymilla. Ei isoja painoja kehiin, vaan esim. kymppejä pienillä korotuksilla. Siinä helposti tonneja rautaa siirtyy silti treenin aikana ja voimaa sitä kautta väkisinkin. Ei välttämättä tule tarakkaa tai maksimivoimaa, mutta niille on sitten omat liikkeensä.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Itse olen pitänyt sitä merkkinä mavessa, että silloin kun paino ei enää tule jaloista ylös vaan menee pelkästään selällä, niin silloin on liikaa painoa tangossa. Sama juttu kyykyssä, että liike rupeaa kaatumaan eteenpäin. Vaikeaa selittää, mutta itsellä tarvii vain olla se tuntuma että missä kohtaa liike menee halutulta lihakselta pelkäksi painon väkisin liikutteluksi.

Tuossa olisi itsellä kyllä vielä tosi paljon opettelemista että tätä sitten noudattaakin. Ja jos jotain ykkösiä joskus tulee testattua, niin en minä kyllä silloin näistä tekniikoista niin piittaa. Aika harvoin niitä kumminkin tekee, niin luulisi paikat kuitenkin kestävän.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mavessa taitaa lopulta olla tekniikoita niin monta kuin on miestäkin. Kun kyseessä on yleisliike, joka aktivoi kroppaa vähän kaikkialta, ei ehkä kannata tuijottaa liikaa kaverin tekniikkaan. Joku nostaa enemmän selällä, toinen jaloilla. Tietysti ne perustekniikan palaset pitää olla hanskassa tyyliin liikerata ja keskikropan tiukka paketti, mutta meinaan siis sitä, että meidän mittasuhteemme kun ovat vaihtelevaiset,vaikuttaa se varsinkin mavessa väkisinkin suoritukseen jollain tavalla. Mulla esim. on pitkät kädet, kohtalainen liikkuvuus takareisissä ja suht. vahva alaselkä, ja tulee hyödynnettyä näitä myös mavessa, eli enemmän vedän selällä kuin jaloilla.

Tässä ääriesimerkki pitkien käsien ja vahvan selän hyödyntämisestä. Muistuttaa muutoinkin omaa treeniäni, kun ilmaa paitaa syljeskelen aina aluksi pitoa kenkiin. Siinä on viiskymppiset toimisto-Kaisut ihmeissään säärenloitontajillaan ja steppereillään. Myös treenin loppupuoli on esimerkki aloittelijoille siitä, miten homma hoidetaan ekasta päivästä alkaen. Kohdassa 4.45 näkyy se, mihin pyritään ainakin isojen liikkeiden osalta. Mieluiten myös ojentajia treenatessa.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juu siis ihan täysin samoilla linjoilla olen tuosta, että jokainen reenatkoon just sillä tavalla mikä itsestään tuntuu hyvältä. Mua ärsytti kerran se että eräs kaveri rupesi juuri neuvomaan tätä mavetekniikkaa mulle, vaikken mitään ollut kysynyt. Koitin sitten selittää että saan tällä tavalla tuntumaan sen parhaiten selässä mitä tässä haenkin, mutta ei se oikein kun siinä on mukamas just se joku tietty tekniikka miten se pitää mukamas tehdä....

Sama juttu SJMV:ssä, että sen saa menemään sinne takareisille, niin itse sen parhaiten tietää että koska osuu. Ja eikös muuten sama kaveri joskus tässäkin ruvennut neuvomaan. Olikohan se joku että jalkoja pitäisi muka koukistaa jotenkin, vai miten se oli. Että se on mukamas oikein. Mutta kun ne takareidet huutaa minulla hoosiannaa just tällä tavalla, miten nyt teen niin minkä fackin takia mun pitäisi tätä tekniikkaa silloin muuttaa.

On suht koht rasittavaa kuunnella näissä(kin) asioissa niitä paasaajia. Mutta neuvoa on kokeneemmilta kuitenkin hyvä joskus osata kysyä, jos ei itse jotain ymmärrä tai osaa. Hyvä vaan jos löytää semmoisia ihmisiä jotka ymmärtävät tuon ym. asian.

Ajan kanssa ja tekemällä sekä kokeilemalla olen ainakin itse löytänyt semmoisen tavan reenata mikä itsestäni tuntuu mielekkäältä. Ja näin on hyvä.

Viimeksi muokattu:

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Maastaveto ja kyykky ovat helppoja liikkeitä, kun muistaa mavessa olla pyöristämättä alaselkää ja kyykyssä ei anna polvien mennä varpaiden ylitse. Noilla neuvoilla on pysynyt paikat kunnossa, eikä ole polvet tai selkä vihoitelleet juuri ollenkaan. Tosin kumpaakaan liikettä en enää tee, kun kohdistetut kissanpesuliikkeet ovat paljon mukavampia.

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Mietin tuosta jalkakyykystä, että mitä foorumilaiset ovat mieltä mihin asti persuksen pitää tippua. Itse olen sen vienyt vähintään sen 90 asteen kulmaan. Joskus jos teen etukyykkyä niin siinä vien liikkeen niin alas kuin mahdollista.

Jeffrey

Jäsen
Mietin tuosta jalkakyykystä, että mitä foorumilaiset ovat mieltä mihin asti persuksen pitää tippua. Itse olen sen vienyt vähintään sen 90 asteen kulmaan. Joskus jos teen etukyykkyä niin siinä vien liikkeen niin alas kuin mahdollista.

Ei ole olemassa kuin yksi jalkakyykky, ja se on persus lattiaan. Kyllähän sitä salilla kaikenlaisia näkee, mutta nimensä mukaan kyykky tarkoittaa sitä, että mennään kyykkyyn. Mitä alemmaksi menet, sitä tehokkaampi ja luonnollisempi liike on. Mitä enemmän menet kyykkyyn, sitä vähemmän tarvitset painoja ja sitä kautta loukkaantumisriski putoaa merkittävästi.

Salilla tosiaan näkee kaikenlaista. Jengi vetää tankoon kauheat painot, ja hyvä kun polvissa tapahtuu edes pientä liikettä. Mun filosofian mukaan salille on täysin turha mennä tekemään huonoja toistoja, koska silloin ne lihakset vaan ei kasva ja koko homma on ajan hukkaa vaikka tangossa olisi maailmanennätys painot.

Silloin kun nyt mennään persiillä sinne ihan lattiaan, niin voi olla hyödyksi viedä perse kunnolla taakse. Samalla korkeakantaiset kengät tai vaikka kakkosnelonen kantapään alle voi olla hyödyksi, varsinkin jos oma nilkka on hieman huonosti liikkuva.

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Itsellä oli tuon maven kanssa juuri se ongelma, että selkä ei pysynyt millään suorassa. Tosi vaikeeta oli saada se tatsi siihen. Tänään kunhan sali tyhjenee niin teen jalkareenin ja jään testailemaan tosi pienillä painoilla tota mavea.

Ja tuo kyykky, mulle on sanottu, että 90 asteen kulmaan on hyvä vetää, mutta perse todellakin ihan sinne lattiaan asti? Kuinka selkä ja polvet nuo kestää, siinäkin ilmeisesti vaan pientä painoa sisään ja harjottelun kautta oikeeta tekniikkaa haltuun.

Jeffrey

Jäsen
Ja tuo kyykky, mulle on sanottu, että 90 asteen kulmaan on hyvä vetää, mutta perse todellakin ihan sinne lattiaan asti? Kuinka selkä ja polvet nuo kestää, siinäkin ilmeisesti vaan pientä painoa sisään ja harjottelun kautta oikeeta tekniikkaa haltuun.

Niinhän sitä usein sanotaan, mutta niin sanotaan paljon muutakin joka ei perustu mihinkään. Itse taas sanoisin, että polvet kestävät nimenomaan paremmin, mikäli niitä ei stopata siihen ysikymppiin. Ja kyllä se selkäkin kestää, kunhan sen suorassa pitää. Samalla kun menet ihan kyykkyyn asti, niin myös nuo keskivartalon tukilihakset kehittyy ihan toisella tavalla, ja tämä taas edesauttaa esimerkiksi selän hyvinvointia.

Ja nimenomaan, pientä painoa sisään ja peilin eteen tekniikkaa harjoittelemaan. Jos et ole kyykännyt, niin ei niitä painoja edes tarvitse. Ensin ihan kehonpainolla, sitten joku keppi niskaan ja tekniikka treeniä. Sitten vasta tanko ja pikkuhiljaa painoja.

Kärsivällisyys ja pitkäjänteisyys on näissä asioissa se menestyksen salaisuus.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ja tuo kyykky, mulle on sanottu, että 90 asteen kulmaan on hyvä vetää, mutta perse todellakin ihan sinne lattiaan asti?
Juu, nimenomaan näin. Paljon turvallisempaa polville liike mikä menee alas asti ja selkä suorana perse pitkällä. Tässä nimenomaan on ne pienet painot aluksi tärkeitä koska jos alhaalta punnerrat liian isoilla painoilla ja pyöristät alaselkää niin silloin on edessä iso selkäremontti.
Logiikkaa voipi hakea vaikka niinkin kaukaa miten ihminen on alun perin viettänyt aikaa paikoillaan, luonnollisin lepoasento on kyykky ja aikuisenkin pitäisi olla kuten taaperot eli laittaialla kyykyssä eikä kontillaan tai istumassa. Samoin kauko-idässä näkee että aikuiset on kyykyssä pitkiäkin aikoja, koska se on luonnollista, niillä onkin terveemmät selät kuin meillä länsimaalaisilla keskimäärin. Pelkkä oleminen kyykyssä pitkistää/venyttää mukavasti alaselkää ja sitä kannattaa tehdä joka ikinen päivä kotosalla. Vielä tarkennuksena lepokyykky on siis kantapäät maassa, mikä hulluinta moni ei edes nykyään pysty olemaan siinä asennossa johtuen huonosta selästä.

Youtube squat-haun ensimmäinen tulos on kelpo fitness-kyykkyohje missä käydään läpi virheliikkeetkin.
How to Perform the Squat - Proper Squats Form & Technique - YouTube

_

Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin no kaikilla se selkä ei pysy suorana kun menee todella alas, joten silloin liike kannattaa jättää siihen 90 asteen kulmaan.

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kreatiinin käytöstä kokemuksia? Itse tuossa taannoin pohdin, että pitäisikö sitä lähteä kokeilemaan kreatiinin käyttöä, kun kyseessä on kuitenkin lisäravinne eikä mikään laiton/haitallinen lisäaine. Kuitenkin syy siihen, miksi laitoin kreatiinisuunnitelmat toistaiseksi jäihin, oli se, ettei kahvin käyttöä muka suositella kuurin aikana. Nyt olen kuitenkin pärjännyt silloin tällöin yksittäisiä päiviä ilman kahvia, joten sitä alkoi pohtimaan, että alottaisikohan kreatiinin käytön sittenkin. Entäs alkoholin käyttö viikonloppuisin kreatiinikuurin aikana?

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kreatiinin käytöstä kokemuksia? Itse tuossa taannoin pohdin, että pitäisikö sitä lähteä kokeilemaan kreatiinin käyttöä, kun kyseessä on kuitenkin lisäravinne eikä mikään laiton/haitallinen lisäaine. Kuitenkin syy siihen, miksi laitoin kreatiinisuunnitelmat toistaiseksi jäihin, oli se, ettei kahvin käyttöä muka suositella kuurin aikana. Nyt olen kuitenkin pärjännyt silloin tällöin yksittäisiä päiviä ilman kahvia, joten sitä alkoi pohtimaan, että alottaisikohan kreatiinin käytön sittenkin. Entäs alkoholin käyttö viikonloppuisin kreatiinikuurin aikana?

Mä en digannut tuosta kreatiinin tuomasta ylimääräisestä "turpeudesta". Varmaan tämä on yksilöllistä, että miten vaikuttaa. En mä kreatiinia mitenkään dissata halua, toki voi käyttää, jos siltä tuntuu, mutta itse koin loppupeleissä varsin turhaksi jutuksi.

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Itse olen käyttänyt ja useissa palkkareissahan kreatiini on jo valmiina. Siinä mielessä kokeilemisen arvoinen että hinnaltaanhan kreatiini on melkein ilmaista, jos vertaa muihin lisäravinteisiin. Eikai se alkoholi sen enempää haittaa vaikka kuuri olisi päällä, samat haitat siitä tulee ilmankin kreatiinia. Kai näistäkin toki jotain tutkimuksia on, itsellä kahvia menee yksi kuppi päivässä, ei koskaan enempää eikä vähempää ja tiedän kyllä koempiakin kahvin juojia ketkä kreatiinia tankkaa.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minulla kreatiini toimi niin, että kyllä ihan oikeasti huomasi että treeniin sai lisää tehoa. Ne pari viimeistä toistoa, mitkä ei muuten olisi ylös tulleet niin tuolla kreatiinikuurilla ne tuli. Nestettähän se keräsi aika reippaasti kehoon ja tuli jokunen kilo ylimääräistä painoa.

Ja kahvia join samalla, eikä ollut mitään vaikutuksia minulle.

Loppupeleissä enpä tuosta nyt kumminkaan semmoista hyötyä koe, että toista kertaa sitä (olikohan se 3 kuukauden) satsia rupeaisin vetämään. En siitä pöhötyksestä oikein tykkää.

Itse kokeilemalla näistä aina parhaiten selvän ottaa.

sirtyg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & feikkiheikit
Kahvihan on tunnetusti kohtuullisen vahva diureetti ja kreatiini käsittääkseni perustuu nestepöhöön. Kreatiini sitoo vettä lihaksiin ja jos kropassa ei ole tarpeeksi nesteitä niin hyötyjä ei synny. Näin ollen kahvia voi kyllä juoda, mutta sitten avainasemassa on ihan puhtaan veden nauttiminen, jota pitäisi lisätä sen mukaan mitä enemmän kahvia juo. Korjatkaa toki joku jos olen väärässä tai hakoteillä.

Itse käytän palkkarissa kreatiinia ja etenkin "kuurin" alussa tuntui olevan hyötyä sarjakestävyyteen. Placeboa tai ei niin kreatiinin käyttöä olen tottumuskesta jatkanut jo pitkään. Netistä löytyy paljon dataa kreatiinista jota kannattaa vilkaista. Varmaan yksi tutkituimmista lisäravinteista ja yksi käytetyimmistä samalla, joten kai siitä ainakin joillekkin hyötyjä on.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy