Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 907 982
  • 4 643

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuskin tässä tapauksessa on tarkoitus niinkään syödä optimaalisesti kaikkia spesifejä ainesosia, vaan enemmänkin siten, että ruoka on luonnollista ja hyvää, mutta kuitenkin samalla syöden mahdollisimman oikein. Voin olla väärässäkin. Jos olen oikeassa, en näe kovin suurena huolena jotain hitaasti imeytyvää maidon proteiinia, kun tavoitteena ei ole maksimaalinen lihaskasvu vaan kunnossa pysyminen ja kropan lievä muokkaaminen.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni myös peruskuntoilijalle on hyötyä proteiini- ja palautusjuomista. Eivät ne välttämättömiä ole kuntoilijalle, mutta hyvä lisä kehitykseen, mitä ei kannata sen vuoksi hylätä että "kuntoilija pärjää ilman niitäkin".
Tällä tavalla minäkin niihin olen suhtautunut. Todelliset kehonrakentajat ja jokaisen ravintoaineen sekä ainesosan imeytyvyyden milligramman tarkkuudella miettivät ovat asia erikseen, ja tiedän ettei minulla ole mitään pakonomaista tarvetta proteiinijuomalle tai -patukalle. Kuitenkin kovan treenin jälkeen, tuskin siitä peruskuntoilijallekaan haittaa on jos sellaisen alas kiskaisee etenkin senhetkisessä ruoan puutteessa tai safkaa odotellessa.

Esimerkkinä käyn tunnin lenkillä lauantaiaamuna, jonka päälle painan kotona punttia ja punnerrusta jne. Tai vaihtoehtoisesti salilla 45 min matolla ja 45 min punttia päälle. Tiedän, että ennen kun saan ruokaa pöytään, pitää suihkun jälkeen käydä vielä kaupassakin, ja sitä ennen mielellään jotain suustaan alas laittaa. Usein tällaisessa tapauksessa mieluummin kuin teen sen yhden leivän kasalla kinkkua, joka toki on ihan varteenotettava vaihtoehto sekin, saatan juoda jonkun proteiinijuoman tietäen että siitä nyt kuitenkin saa proteiinia ja vähän hiilareitakin tyhjältä tuntuvaan ja juuri rasitettuun kehoon.

Ei varmasti ole olennaista noita lisiä saada tämän oman huikaisevan lihaskasvuni kannalta, mutta kun paljon urheilee ja kestävyyden lisäksi voimiakin välillä tulee treenattua, tuskin se suoraan ns. saatanastakaan on ajoittain noiden juomien ja muiden kautta ottaa vähän rakennusaineita kehoon.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei varmasti ole olennaista noita lisiä saada tämän oman huikaisevan lihaskasvuni kannalta, mutta kun paljon urheilee ja kestävyyden lisäksi voimiakin välillä tulee treenattua, tuskin se suoraan ns. saatanastakaan on ajoittain noiden juomien ja muiden kautta ottaa vähän rakennusaineita kehoon.
Vähän samoilla linjoilla olen, ja kuten kirjoitin, on mullakin kaapissa pari patukkaa kovan kiireen varalta. Toistaiseksi mun salit linkittyvät hyvin ruokailuihin, mutta joskus voi tulla lähtö suoraan salilta reissuun tms. ja niitä ajatellen mulla on hätävaraa jemmassa. Muuten taas itse valitsen mieluummin sen kasan kinkkua, leipää ja pähkinöitä, koska tykkään syödä, ja em. kombinaatio maistuu mulle paremmin kuin usein jopa aika pahatkin palkkarit. Mun voimatavoitteilleni tuskin haittaa on hitaammasta imeytymisestä. Mutta kuten sanottua, kukin tavallaan ja makunsa mukaan. Lähinnä mua risoo se, että vannotaan puhtaasti jonkun teollisen sössön nimeen ja ollaan kovia bodareita, vaikka itse treeni saattaa olla ihan pertistä. Tässä ketjussa en sitä ole hirveästi huomannut, joten ei herneitä kellekään, vaikka niistäkin saa protskuja. Tosin nenän kautta ne imeytynevät entistäkin hitaammin.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Kiitos jälleen kaikille! Mitä sitä ihminen tekisikään ilman Jatkiksen asiantuntevaa porukkaa :)

Ihan hyvällä mallilla näytät olevan! Ei se lektiini nyt mikään suuri peikko ole. On siitä hyötyjäkin. Lektiiniähän eniten on viljoissa ja kun ammut syö viljoja jne, päätyy sitä lektiiniä maitotuotteisiinkin. Maitotuotteissa lisäksi on potentiaalista tulehdusten aiheuttajaakin. Tässä Olli Sovijärven blogissa lisää maidosta.

Ns. tavallista maitoa oma vatsa ei kestä ollenkaan. Homogenoimatonta juon jonkin verran, aamukahviin menee rasvatonta ja laktoositonta. Mahdollisimman puhdas ja prosessoimaton ravinto on toki ideaali, mutta näillä aamukahvimaitomäärillä joutuu valitsemaan 28 kcal / dl sen homogenoimattoman 70 kcal / dl sijaan. Arkena on pakko nipistää jostain ja pitää kokonaiskalorimäärä lievästi miinuksella, että lauantaisin saa herkutella :)

Tuskin tässä tapauksessa on tarkoitus niinkään syödä optimaalisesti kaikkia spesifejä ainesosia, vaan enemmänkin siten, että ruoka on luonnollista ja hyvää, mutta kuitenkin samalla syöden mahdollisimman oikein. Voin olla väärässäkin. Jos olen oikeassa, en näe kovin suurena huolena jotain hitaasti imeytyvää maidon proteiinia, kun tavoitteena ei ole maksimaalinen lihaskasvu vaan kunnossa pysyminen ja kropan lievä muokkaaminen.

Ruokavalio on kunnossa enkä käytä esim. valmisruokia ollenkaan. Jopa eilen kiireinen lounas oli edellispäivänä alusta asti itse tehtyjä pinaattilettuja, pari keitettyä kananmunaa, rahkaa ja jälkiruoaksi viikunoita. Ei ehkä ihan täytä kaikkia lämpimän ja maistuvan lounaan kriteerejä, mutta HH/P/R oli asiallinen eikä mikään ollut einestä tai purkkiruokaa ja myös rehupuoli oli hyvin edustettuna.

Lähinnä hain tosiaan tietoa siitä, mitä eroa ihan käytännön tasolla on esimerkiksi rahkalla ja leivällä verrattuna palautusjuomaan. Taitopelaaja sen lopulta avasi tavalla, jonka pointin minäkin ymmärsin:

Harjoituksen jälkeen on tärkeää saada nopeasti imeytyvää proteiinia ja hiilihydraattia, jotta lihakset saavat rakennusaineita, eikä katabolia pääse iskemään. Rahka on maitoproteiinia, mikä ei ole välttämättä optimaalisinta nimenomaan heti treenin jälkeen. Toisekseen myös ruispuikulat sisältävät pitkäketjuista hiilihydraattia ja järkevämpää on nauttia mahdollisimman nopeasti imeytyvää hiilihydraattia harjoituksen päätyttyä.

Pitää varmaan ottaa vaikka kuukauden testijakso, kuten Masculine oli tehnyt, ja katsoa mitä tapahtuu.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mielestäni myös peruskuntoilijalle on hyötyä proteiini- ja palautusjuomista. Eivät ne välttämättömiä ole kuntoilijalle, mutta hyvä lisä kehitykseen, mitä ei kannata sen vuoksi hylätä että "kuntoilija pärjää ilman niitäkin".

On niistä varmasti hyöty, mutta ei ne peruskuntoilijalle ole välttämättömiä. Ehkä ilmaisen itseni huonosti, mutta meinaan siis sitä, että laadukkaat ravinto ja treeni ovat kuitenkin se perusta kehitykselle levolla höystettynä. Erilaiset keinotekoiset lisät ovat sitten tämän kolmikon tukena, ja itse en niitä juuri käytä pääasiassa siksi, että syöminen on mun lempijuttujani. Mun mielestäni palkkareiden sun muiden kanssa lähetään vähän perse edellä puuhun, ellei nuo perusteet ole kunnossa. Ilmeisesti ne ko. tapauksessa on. Se on sitten jokaisen oma valinta, arvostaako helppoutta, nopeutta, makua vai mitä ikinä.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
On niistä varmasti hyöty, mutta ei ne peruskuntoilijalle ole välttämättömiä. Ehkä ilmaisen itseni huonosti, mutta meinaan siis sitä, että laadukkaat ravinto ja treeni ovat kuitenkin se perusta kehitykselle levolla höystettynä. Erilaiset keinotekoiset lisät ovat sitten tämän kolmikon tukena, ja itse en niitä juuri käytä pääasiassa siksi, että syöminen on mun lempijuttujani. Mun mielestäni palkkareiden sun muiden kanssa lähetään vähän perse edellä puuhun, ellei nuo perusteet ole kunnossa. Ilmeisesti ne ko. tapauksessa on. Se on sitten jokaisen oma valinta, arvostaako helppoutta, nopeutta, makua vai mitä ikinä.
Tottahan toki se normaali perusravinto on se kaiken perusta, jonka päälle sitten näitä proteiinilisiä yms. ruvetaan rakentamaan. Itse laskisin kuitenkin perinteisen palautusjuoman (proteiini + hiilari) nykypäivänä melkein tuohon urheilijan perusruokavalioon. Palkkari voi myös hyvin toisinaan korvata välipalana rahkan, kananmunat tai mitä sitten ikinä syökään välipalaksi. Näin ruokavalioon saadaan hieman enemmän variaatioita, eikä käy niin kuin minulle konsanaan, että vedin tonnikalaa muutaman kuukauden todella aktiivisesti ja sen jälkeen en ole voinut katsoakaan päin tonnikalaa.

Aivan uudelle treenaajalle on oikeastaan merkitystä vain sillä, että syö riittävästi, treenaa laadukkaasti ja lepää tarpeeksi. Sitten kun ei ole enää aivan noviisi ja tarkoituksena on kehittää kuntoa vielä enemmän, niin en näe mitään syytä, miksi palautusjuomaa ei kannattaisi ottaa. Vai millä tavalla esimerkiksi voit taata riittävän palautumisen, mikäli et kykene esimerkiksi puoleentoista tuntiin kovan treenin jälkeen syömään mitään kiinteää ravintoa?

Mutta yhteenvetona siis se, että aivan ensimmäisenä normaali ruokavalio kuntoon. Hyvin nopeasti siihen normaaliin ruokavalioon suosittelen kuitenkin lisäämään sen palautusjuoman. Mitä enemmän treenikilometrejä tulee alle, niin sitä useampia lisäravinteita voi sitten kokeilla. Perinteisellä palautusjuomalla kyllä pärjää jo pitkälle.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Lisätään vielä sen verran, että ehkä tätä asiaa hämmentää osittain se, miten peruskuntoilijan määrittelee. Periaatteessahan peruskuntoilija voi olla heppu, joka käy kerran viikossa lenkillä tai vaihtoehtoisesti sellainen, joka treenaa ainakin viitisen kertaa viikossa.

Sanoisin näin, että mitä aktiivisempi peruskuntoilija, niin sitä enemmän hyötyä hänelle on palautusjuomasta ja muista lisäravinteista. Missään vaiheessa ne eivät kuitenkaan korvaa oikeanlaista ja järkevää ruokavaliota.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Näin ruokavalioon saadaan hieman enemmän variaatioita, eikä käy niin kuin minulle konsanaan, että vedin tonnikalaa muutaman kuukauden todella aktiivisesti ja sen jälkeen en ole voinut katsoakaan päin tonnikalaa.
Olemme mitä ilmeisemmin pääasiassa samaa mieltä näistä jutuista, joten en tässä sen enempää halua vängätä, mutta muutama kommentti kuitenkin. Edellä oleva nimittäin kuulostaa juuri siltä, mitä kaveripiirissäni on ollut varsinkin nuorempana. Kun jonnekin reissuun lähdettiin, oli eväänä aina rahkapurkkia ja vaikka mitä palkkaria varmuuden vuoksi, ettei protskut lopu kesken, mutta sitten muuten syötiin karkkia ja muuta paskaa. En väitä että sinä näin olisit tehnyt, mutta mun mielestäni näissä syömisissä pätee aika paljon arkijärki pienillä viilauksilla. Mun proteiinilisäni ovat milloin pähkinöitä, milloin munakkaita, joskus rahkaa, joskus tonnikalaa, milloin mitäkin. Tympääntymiseen asti en jaksa mitään ehrmann-varastoja ylläpitää, vaan tykkään syödä monipuolisesti. Proteiinilisillä toki voi helposti varmistaa protskunsaannin, mutta jotenkin minusta tuntuu, että riittävän määrän prostkua saa hiukan painotetulla arkiruokailulla ilman mitään erityisiä lisiä.

Vai millä tavalla esimerkiksi voit taata riittävän palautumisen, mikäli et kykene esimerkiksi puoleentoista tuntiin kovan treenin jälkeen syömään mitään kiinteää ravintoa?
En millään, ja siksi ottaisinkin jonkinlaisen palkkarin mukaan, mikäli tilanne tuollainen oli. Mulla tosin on sikäli hyvä tilanne, että yleensä olen syömässä vartin jälkeen treenin loppumisen. Tänään venyi normaalia pidemmäksi ja unohdin ottaa hedelmän salille, joten tuli syötyä vasta puoli tuntia treenin loppumisesta. Ensin söin omenan, sitten vedin kourallisen cashew-pähkinöitä ja join maitolasin. Suihkun jälkeen sitten lasagnea puolikas annos sekä parin tunnin päästä vielä voileipä, jossa leikkelettä, juusto ja pähkinöitä. Kohta paistan vielä yhden munan.

Edit: Enpä paistanutkaan, kun ei ollut tippaakaan nälkä. Nyt tuo kasin aikaan syöty pähkinäleipä pitää nälkää edelleen, mutta joskus otan iltapalaksi munan tai kaksi paistinpannun kautta. Verner Weckman joi aamupalaksi muistaakseni kuusi raakaa kananmunaa, itse en taivu samaan.

Olen kyllä miettinyt, että kokeilisin tähän voimatreenin jatkoksi bodaustyylin treeniä vaikka yhden kasiviikon. En tiedä, antaako periaate myöten ottaa proteiinilisät ja kreatiini käyttöön. Raportoidaan sitten joskus talvella, kuinka kävi.
---

Oma treeni maistuu parin viikon flunssajakson jälkeen taas kivalta. Siirryin tekemään jalkatreenit salille, jossa on kunnon kyykky- ja mavepaikka, ja on tuo vapaa kyykky kyllä tolkuttoman hyvä liike. Itse asiassa tuntuu paljon paremmalta tehdä se, kun liikerata löytyy kunnolla, eikä pakotettuna smithin suoraan linjaan.

Penkki takkuaa jälleen. En oikein löydä siihen sopivaa ohjelmaa. 5-3-1 tuntui penkin osalta liian kevyeltä, mulla ei riitä kärsivällisyys siihen, että hinkkaan kolme viikkoa ilman kunnon tunnetta rintatreenistä. Millaisia ohjelmia olette käyttäneet, vai lätkittekö vain rautaa viikko toisensa jälkeen enemmän tankoon?
 
Viimeksi muokattu:

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Proteiinilisillä toki voi helposti varmistaa protskunsaannin, mutta jotenkin minusta tuntuu, että riittävän määrän prostkua saa hiukan painotetulla arkiruokailulla ilman mitään erityisiä lisiä.
Pärjää toki, mutta se vaatii nimenomaan todella paljon lihatuotteiden, maitotuotteiden tai esimerkiksi kananmunien syömistä. Proteiinilisät eivät tietenkään korvaa monipuolista ja hyvää ruokavaliota (kuten aiemminkin totesin), mutta kyllä ne tietyissä tilanteissa helpottavat proteiinin ja hyvälaatuisen energian saamista. Yhtä hyvin minä voisin väittää, että peruskuntoilija pärjää ilman rahkoja tai kananmuniakin - mutta mikä järki niitä olisi jättää pois jos niitä on mahdollisuus syödä?

En millään, ja siksi ottaisinkin jonkinlaisen palkkarin mukaan, mikäli tilanne tuollainen oli. Mulla tosin on sikäli hyvä tilanne, että yleensä olen syömässä vartin jälkeen treenin loppumisen. Tänään venyi normaalia pidemmäksi ja unohdin ottaa hedelmän salille, joten tuli syötyä vasta puoli tuntia treenin loppumisesta. Ensin söin omenan, sitten vedin kourallisen cashew-pähkinöitä ja join maitolasin. Suihkun jälkeen sitten lasagnea puolikas annos sekä parin tunnin päästä vielä voileipä, jossa leikkelettä, juusto ja pähkinöitä. Kohta paistan vielä yhden munan.
Tarkoitin sitä, että monet ihmiset (minä mukaan lukien) en kykene syömään välittömästi rankan treenin jälkeen. Mahdollisuus kyllä olisi, mutta täytyy odottaa se puolitoista tuntia tai välillä kaksikin tuntia ennen kuin ruoka maittaa. Tällöin palautusjuoma on korvaamaton ja ruokkii lihakset siihen saakka, että hyvälaatuista ruokaa kykenee syömään.

Nämä ovat tietysti yksilöllisiä asioita ja osalla voi toimia tuokin, että heti treenin päätteeksi syö kunnon annoksen ruokaa. Omaa elämääni palautusjuomat ovat helpottaneet huomattavasti, eikä esimerkiksi suoraan salilta ole niin järjetön kiire tekemään kotiin ruokaa.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Sampiolle:
Ota penkki kaksi kertaa viikossa, ekalla kertaa 5x5 ja rautaa tankoon niin että viimeisellä vitonen tulee ilman apua ylös mutta kuudetta ei tarvitse haaveilla. Toisella kertaa vähemmän painoja ja sama 5x5 ja tuuppaat joka toiston ylös niin täysillä kuin lähtee. Avuksi pystypunnerrusta ja ojentajia taljalla tai ranskalaista, ojentajiin 8-10 toistoa ja pystypunnerrukseen vitosia.
Kun kovemmalla päivällä saat viimiseen sarjaan kutosen, niin lisäät painoja.

Meillä Hakalissa luotetaan perusasioihin: Penkkiä, pystypunnerrusta, maastavetoa, kulmasoutua, kyykkyä ja rinnallevetoja sekä leuanvetoa. Nuo jakaa kahteen osaan ja joka toisella treenillä toinen ja joka toisella toinen. Välillä pitempää ja välillä lyhyempää sarjaa.
Toimii.
 

Bay

Jäsen
Penkki takkuaa jälleen. En oikein löydä siihen sopivaa ohjelmaa. 5-3-1 tuntui penkin osalta liian kevyeltä, mulla ei riitä kärsivällisyys siihen, että hinkkaan kolme viikkoa ilman kunnon tunnetta rintatreenistä. Millaisia ohjelmia olette käyttäneet, vai lätkittekö vain rautaa viikko toisensa jälkeen enemmän tankoon?

Miten olisi tuo 5x5 ohjelma: Treeniasiaa kyllästyneelle (5X5, dual/single factor-teoriat, DFHT))

Ma (raskas): Penkki/kyykky/kulmasoutu. Apuliikkeet: vatsat/selänojennus
Ke (kevyt): Maastaveto/kyykky/pystypunnerrus. Apuliikkeet: vatsat/leuanveto
Pe (keskiraskas): Penkki/kyykky/kulmasoutu. Apuliikkeet: hauiskääntö/dipit/ojentajapunnerrus

Excelistä saa joka päivälle kilomäärät.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Penkki takkuaa jälleen. En oikein löydä siihen sopivaa ohjelmaa. 5-3-1 tuntui penkin osalta liian kevyeltä, mulla ei riitä kärsivällisyys siihen, että hinkkaan kolme viikkoa ilman kunnon tunnetta rintatreenistä. Millaisia ohjelmia olette käyttäneet, vai lätkittekö vain rautaa viikko toisensa jälkeen enemmän tankoon?

Jos ohjelma on muuten maistunut niin apuliikkeitä kehiin, jos ei jo ole. Itse teen penkin apuna käsipainopenkkiä. Lisäksi pystypunneruksen kanssa apuna on vinopenkki, joka rasittaa myös rintaa. Itsellänikin ovat jo pitkään nuo penkkitulokset junnanneet. 100kg on ikuisuustavoitteena, 95 nousi viime talvena mutta satku on edelleen voittamaton kanta. 85 nostin jo vajaat pari vuotta sitten joten kehitys on ollut olematonta. Nyt 5/3/1:n myötä tuntuu että voisi olla eväitä parempaan.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Nyrkkisääntö on, että se mikä tehdään, tehdään täysillä. perusrunkona 5x5 ja joskus kakkosia, joskus kymppejä mutta aina täysillä. Ei mennä "käymään kuntosalilla" vaan mennään treenaamaan. Asennetta, saatana.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nyrkkisääntö on, että se mikä tehdään, tehdään täysillä. perusrunkona 5x5 ja joskus kakkosia, joskus kymppejä mutta aina täysillä. Ei mennä "käymään kuntosalilla" vaan mennään treenaamaan. Asennetta, saatana.
Juu, kyllä siellä on väännetty ihan tosissaan, näkisit vain kyykyn jälkeen hämärän rajamailla huojuvan sampion. Se vain ei viikko toisensa jälkeen ole fiksua sekään, eikä itse asiassa ainakaan Hulmin ja kumppaneiden mukaan kovin kehittävääkään voimapuolelle.

Kiitokset vinkeistä. 5x5 on ollut joskus sovellettuna käytössä, mutta taidan nyt kokeilla sitä kunnolla räjähtävän kerran kanssa. Myös tämä voimaharjoittelu.fi:n ohjelma vaikutti mielenkiintoiselta.
 

Nypsi

Jäsen
Jos ohjelma on muuten maistunut niin apuliikkeitä kehiin, jos ei jo ole. Itse teen penkin apuna käsipainopenkkiä. Lisäksi pystypunneruksen kanssa apuna on vinopenkki, joka rasittaa myös rintaa. Itsellänikin ovat jo pitkään nuo penkkitulokset junnanneet. 100kg on ikuisuustavoitteena, 95 nousi viime talvena mutta satku on edelleen voittamaton kanta. 85 nostin jo vajaat pari vuotta sitten joten kehitys on ollut olematonta. Nyt 5/3/1:n myötä tuntuu että voisi olla eväitä parempaan.
Jos säännöllisesti harjoittelet, niin jossakin asiassa kyllä teet isoja virheitä, jos tulokset junnaavat "jo" tuossa vaiheessa. Varsinkin jos 100kg on oikein tavotteena, niin siihen pitäisi kyllä päästä aloittelijankin jo vuodessa tai aikaisemmin, jos siis ravinto ja treeniohjelma on kunnossa.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Juu, kyllä siellä on väännetty ihan tosissaan, näkisit vain kyykyn jälkeen hämärän rajamailla huojuvan sampion. Se vain ei viikko toisensa jälkeen ole fiksua sekään, eikä itse asiassa ainakaan Hulmin ja kumppaneiden mukaan kovin kehittävääkään voimapuolelle.

Kiitokset vinkeistä. 5x5 on ollut joskus sovellettuna käytössä, mutta taidan nyt kokeilla sitä kunnolla räjähtävän kerran kanssa. Myös tämä voimaharjoittelu.fi:n ohjelma vaikutti mielenkiintoiselta.

Tarkoitin täysillä vetämisellä sitä, että ne kevyemmätkin sarjat runtataan täydellä teholla. Ei niin että tanko nousee rinnalta ylös 4 sekuntia kun se on niin kevyt. Yli 90 prosentin kuormalla maksimista ei voi harjoitella kuin maksimissaan kaksi-kolme viikkoa, jos ilman aineita vedät. Menee hermosto tukkoon. Kokeileppa vetää sakari selkäinahon penkkipunnertus abc ohjelma, löytyy googlesta noilla sanoilla. Jos tuntuu liian pitkäaikaiselta kokeilulta, niin ota kolme viikkoa 80 prosentin kuormalla vitosia ja toinen treeni 75 prosentilla, sitten yks kevyt viikko ja testaa maksimi. Se on kuukauden kokeilu, mutta ei kuukausi ihmisen elämässä pitkä aika ole. Helpompaa on treenata liikaa kuin liian vähän.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tarkoitin täysillä vetämisellä sitä, että ne kevyemmätkin sarjat runtataan täydellä teholla. Ei niin että tanko nousee rinnalta ylös 4 sekuntia kun se on niin kevyt. Yli 90 prosentin kuormalla maksimista ei voi harjoitella kuin maksimissaan kaksi-kolme viikkoa, jos ilman aineita vedät. Menee hermosto tukkoon. Kokeileppa vetää sakari selkäinahon penkkipunnertus abc ohjelma, löytyy googlesta noilla sanoilla. Jos tuntuu liian pitkäaikaiselta kokeilulta, niin ota kolme viikkoa 80 prosentin kuormalla vitosia ja toinen treeni 75 prosentilla, sitten yks kevyt viikko ja testaa maksimi. Se on kuukauden kokeilu, mutta ei kuukausi ihmisen elämässä pitkä aika ole. Helpompaa on treenata liikaa kuin liian vähän.

Joo, räjähtävyydessä mulla on ollut aiemmin vajetta, kiinnitin siihen huomiota tuossa joku aika sitten. En kuitenkaan mitenkään määrätietoisesti minkä halusin näillä uteluillani osittain korjata. Tuota voimaharjoittelu-sivustoa olen jonkin verran lueskellut, mutta penkki-abc:tä en ollut vielä lukenut, hyvä kirjoitus ja selkeä ohjelma. Hyppää tuohon ensi viikosta alkaen. Vedin juuri eilen kovan rintatreenin, joten otan kevyen alkuviikkoon.
 
Mitäpä mieltä ohjelmasta:

Ma:
Penkki 2x6
Vinopenkki käsipainoilla 3x10
Ristikkäistalja ylhäältä alas 3x10
Perhonen taljoilla 3x12
Pystypunnerrus 3x10

Ti
Leuat 1xmax rystyset itseenpäin leveä, jonka jälkeen 3 erityylillä (leveä rystyset itseensä päin, normaali, peukalot itseenpäin) 5-5-5 4-4-4 3-3-3
Mave 2x6
Kulmasoutu 3x10
Ylätalja leveä 3x10
Alatalja ohut 3x15-25
Vipunosto sarja putkeen: Vivut eteen 10kpl ,5x olan nostot, vivut sivuille 10kpl, 5kpl olan nostot, vivut taakse, 5kpl olannostot. Ja kolme kierrosta.

Ke
Salibandy/lenkki/jooga

To
Kyykky 2x6
Askelkyykyt 3x10
Jalkaprässi 3x10
Pohkeet 3x10

Pe
m tanko hauis kääntö 3x10
kapea penkki 3x12
käsipaino hauiskääntö 3x10
ranskalainen punnerrus maaten 3x10
TODELLA leveä hauiskääntö tangolla 3x12
ojentajat narulla taljassa 3x10
hauikset alataljassa penkkiä vasten suoralla ja ohut ote 3x15

Vähän nuo aina vaihtuvat mutta tuossa tuo oma perusrunko. Muutokset lähinnä teko tyyleissä (Etu/takakyykky esim.)
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Mitäpä mieltä ohjelmasta

Ihan hyvältä tuo näyttää. Paha lähteä suuremmin neuvomaan, koska ei ole tietoa mitkä tavoitteet ovat. Onko ne esim. parempi penkki, isompi hauis, sixpack vai mikä? Jokatapauksessa näyttäisi kaikki olevan hanskassa. Itse suosin, että viikossa on kolme liikettä per "lihas" (pl. hauis), joten ottaisin itse esim. yhden selkäliikkeen pois.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä kovasti miettinyt hiukan variaatioita saliohjelmiin. Perusjaotellun sarjojen lisäksi on tullut kokeiltuja super-ja pudotussarjoja ja jonkin verran myös negatiivisia toistoja on tullut kokeiltua. Osassa liikkeitä ja lihasryhmiä toimivat paremmin, osassa taas heikommin. Seuraavaksi olisi aikomus alkaa kokeilla osittaisia toistoja ja lyhyiden palautusten toistoja. Olen jutellut asioista jonkin verran lajin todellisten ammattilaisten kanssa ja mielipiteet vaihtelevat runsaasti. Onko joku teistä kokeillut noita harjoitusmuotoja - teettekö osittaistoistoja normisarjojen päälle vai lisäliikkeinä vahvistamaan heikkoja lihasryhmiä/sotkemaan hermotusta? Ja sitten noista rest-pause-sarjojen tauoista ja tyyleistä - millaisia taukoja pidätte ja monesko sarja olisi hyvä tähdätä päättyvän failureen? Ja olenko missanut jotain oleellista?
 

_Kuusyks

Jäsen
Suosikkijoukkue
SKA Pietari, Afinogenov #61, (Blues & Jokerit)
Onko täällä ns. "bulkkaajia"? Kannattaako painoa lähteä nostamaan hiilareilla vai rasvalla? Mitään ruokavalion muutosta en ole tekemässä, syön toki suht paljon, mutta kuitenkin mukavuushaluisesti ja muun elämän puitteissa. Eli se väkinäisesti ämpäristä ruoan takominen sisään kyynel silmäkulmassa ei oikein nappaa, vaikka varmasti tehokkain ja paras keino olisikin. Sitäpaitsi vihaan ruoanlaittoa.

Mietin normiruokailujen yhteyteen vaihtoehtoina rypsiöljyä ja/tai maltoa (=hiilihydraattijauhetta). Lähinnä iltapalaksi, ettei nyt nuo lähde normaaliruokaa korvaamaan. Ruokana syön luullakseni melko vähärasvaisia ruokia, joten siinä mielessä tuo rypsiöljy tyydyttymättömänä rasvana on ihan terveellinenkin vaihtoehto. Öljy on kuitenkin melko tehoton kikka painonlisäämisessä, koska sitä ei suuria määriä pysty juoda, ainakaan ilman jumalatonta pahoinvointia. Mitähän tapahtuu jos vetäsen joka ilta pari desiä maltoa? 6e/kilo on tuon hinta, eli eipä tulisi edes kalliiksi.

Onko jotakin energiatiheämpää nestettä kuin vesi, johon tuota maltoa sekoittaa, kuitenkin seoksen maistuvan jotakuinkin sellaiselta että se sisällä pysyy? Makuaistin nimittäin omaan. Imeläksihän tuo ainakin palkkarin pistää, eli veikkaisin esim. maitoon sekoitetun malton olevan aika karun makuista.

Sampioiden ei tarvitse tulla kertomaan lisäravinteiden teollisuudesta. :) Syömistä pääsääntöisesti epämiellyttävänä pitävänä ihmisenä nuo on miellyttävämpi tapa saada kulutetut kalorit takaisin kroppaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pitääkö joku oikeasti syömistä epämiellyttävänä? Ruoanlaiton epämiellyttävyyden ymmärrän, se on kuitenkin aikaavievää jne. mutta että syöminen. Oi aikoja oi Tapola.
 

Johnnie

Jäsen
Mietin normiruokailujen yhteyteen vaihtoehtoina rypsiöljyä ja/tai maltoa (=hiilihydraattijauhetta). Lähinnä iltapalaksi, ettei nyt nuo lähde normaaliruokaa korvaamaan. Ruokana syön luullakseni melko vähärasvaisia ruokia, joten siinä mielessä tuo rypsiöljy tyydyttymättömänä rasvana on ihan terveellinenkin vaihtoehto. Öljy on kuitenkin melko tehoton kikka painonlisäämisessä, koska sitä ei suuria määriä pysty juoda, ainakaan ilman jumalatonta pahoinvointia. Mitähän tapahtuu jos vetäsen joka ilta pari desiä maltoa? 6e/kilo on tuon hinta, eli eipä tulisi edes kalliiksi.

Onko jotakin energiatiheämpää nestettä kuin vesi, johon tuota maltoa sekoittaa, kuitenkin seoksen maistuvan jotakuinkin sellaiselta että se sisällä pysyy? Makuaistin nimittäin omaan. Imeläksihän tuo ainakin palkkarin pistää, eli veikkaisin esim. maitoon sekoitetun malton olevan aika karun makuista.

Ei se rypsiöljy nyt ihan tehoton kikka ole painonlisäyksessä, yhdessä ruokalusikallisessa rypsiöljyä on kuitenkin se reippaasti päälle 100 kcal. Jos vetäiset vaikka neljän ruoan päätteeksi ruokalusikallisen rypsiöljyä, niin siitä kertyy jo noin 500 kilokaloria.

Maltolla taas älä missään nimessä lähde nostamaan painoa, varsinkaan iltapalalla. Maltodekstriinin hiilihydraattihan on nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja, joka tarkoittaa sitä että sitä olisi hyvä vetää lähinnä joko ennen tai jälkeen urheilusuorituksen. Ennen urheilusuoritusta kärjistettynä siksi että maltodekstriini imeytyy nopeasti, joten siitä saatu energia on myös kulutettava pian. Urheilusuorituksen jälkeen taas siksi, että suorituksen aikana tyhjentyneet energiavarastot saadaan taas mahdollisimman nopeasti täyteen. Eli iltapala on viimeinen ajankohta, jolloin jotain maltoa kannattaisi vetää. Yöllähän et kauheammin kuluta kaloreita, joten (vähän mutkia suoraksi vetäen) se tarkoittaa sitä että ennen nukkumaanmenoa nautitut nopeat hiilarit muuttuvat suoraan rasvaksi. Ennen nukkumaanmenoa ei kannata ylipäätään syödä mitään hiilihydraatteja em. seikan vuoksi, koska hiilihydraatithan ovat ihmiskehon ensisijainen energianlähde. Ja kuten sanottua, yllä energiaa ei tarvita.

Iltapalan olisi siis hyvä koostua lähinnä proteiinista ja rasvasta, joten rypsiöljy on hyvä vaihtoehto illalla otettavaksi. Rasva on ennen nukkumaanmenoa hyvä juttu myös siksi, että se hidastaa proteiinin imeytymistä. Ja kun keho saa tasaisesti proteiinia koko yön se, ehkäisee kataboliaa eli lihaskudosta purkavaa tilaa.

EDIT: Bulkkauksessa kuitenkin perussääntönä pidetään sitä, painoa koetetaan ensisijaisesti nostaa hiilareilla. Yleisinä ohjenuorana sanoisinkin, että bulkatessa päivän ravinnonsaannista proteiineja pitää olla 2-3 grammaa per painokilo, rasvaa n. 1-1,5 g/painokilo, ja loput otetaan hiilareista. Jos tämä ei kuitenkaan onnistu, on tuo rypsäri kuitenkin edelleen huomattavasti parempi vaihtoehto painon nostoon iltapalalla kuin malto.
 

_Kuusyks

Jäsen
Suosikkijoukkue
SKA Pietari, Afinogenov #61, (Blues & Jokerit)
Pitääkö joku oikeasti syömistä epämiellyttävänä? Ruoanlaiton epämiellyttävyyden ymmärrän, se on kuitenkin aikaavievää jne. mutta että syöminen. Oi aikoja oi Tapola.

Syöminen on kivaa silloin kun on nälkä. Harvemmin syön nälkään, joten pääsääntöisesti ruokailu on minulle vain ravintoaineiden pakkopullamaista tankkaamista.

Edit: tilanne toki muuttuu varmasti kun ollaan tavoitepainossa ja viimeistään siinä vaiheessa kun pitäisi kiloja alkaa karistaa.

Ei se rypsiöljy nyt ihan tehoton kikka ole painonlisäyksessä, yhdessä ruokalusikallisessa rypsiöljyä on kuitenkin se reippaasti päälle 100 kcal. Jos vetäiset vaikka neljän ruoan päätteeksi ruokalusikallisen rypsiöljyä, niin siitä kertyy jo noin 500 kilokaloria.

Tosiaan pitäisi varmaan liittää tuo öljy jokaisen ruoan yhteyteen.

Maltolla taas älä missään nimessä lähde nostamaan painoa, varsinkaan iltapalalla. Maltodekstriinin hiilihydraattihan on nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja, joka tarkoittaa sitä että sitä olisi hyvä vetää lähinnä joko ennen tai jälkeen urheilusuorituksen. .. . Yöllähän et kauheammin kuluta kaloreita, joten (vähän mutkia suoraksi vetäen) se tarkoittaa sitä että ennen nukkumaanmenoa nautitut nopeat hiilarit muuttuvat suoraan rasvaksi.

No hyvä että tämä tuli selväksi ennen kokeilua. Sentään tähän asti käyttänyt oikein tuota. :)

EDIT: Bulkkauksessa kuitenkin perussääntönä pidetään sitä, painoa koetetaan ensisijaisesti nostaa hiilareilla. Yleisinä ohjenuorana sanoisinkin, että bulkatessa päivän ravinnonsaannista proteiineja pitää olla 2-3 grammaa per painokilo, rasvaa n. 1-1,5 g/painokilo, ja loput otetaan hiilareista. Jos tämä ei kuitenkaan onnistu, on tuo rypsäri kuitenkin edelleen huomattavasti parempi vaihtoehto painon nostoon iltapalalla kuin malto.

No tämän perusteellahan malton käyttöä tulisi kuitenkin lisätä, jos ei iltapalalla niin esim välipalaksi, tai ruokajuomaksi? Mutta tosiaan kiitokset hyvästä vastauksesta!
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Pitääkö joku oikeasti syömistä epämiellyttävänä? Ruoanlaiton epämiellyttävyyden ymmärrän, se on kuitenkin aikaavievää jne. mutta että syöminen. Oi aikoja oi Tapola.
Kyllähän se aika epämiellyttävää puuhaa on, mikäli yrittää syödä järkevästi ja omaa massaa sattuu olemaan suhteellisen reippaasti. Aktiivisesti treenaava yli 100kg jässikkä kuluttaa kuitenkin aika paljon energiaa vuorokaudessa, jolloin puhdasta ruokaa joutuu oikeasti ahtaamaan kalloon parin-kolmen tunnin välein isoja määriä. Tällaisissa tapauksissa helpottaa huomattavasti, mikäli osan energiasta voi saada esimerkiksi gainereiden kautta.

Toki jos syö mitä sattuu, niin silloin 3500-5000kcal/vrk ei pitäisi tuottaa mitään ongelmia. Mutta jos yrität laatia tuollaisen 4000+kcal puhtaan ruokavalion, niin siinä saa syödä aika hirmuisesti kaikenlaista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös