Päivät jolloin käyn on joka toinen päivä ja se kahden päivän lepo nyt vaihtelee eli sinänsä oikeen teen vaikka se kahden päivän lepo ei ole aina samassa kohti?! Ihan vain joskus en pääse tekemään sitä kolmatta kertaa viikossa, tainnut kerran jäädä väliin. Onko nuo minun harrastamat lisäliikkeet ok?
Siis eihän se maailmaa kaada jos joskus joku treeni jääkin väliin, olettaen, että et harjoittele olympialaisia varten. Mutta ainakin mahdollisimman hyvin niitä ohjelmia kannattaa noudattaa niin saa parhaan hyödyn irti. Jos kuntoilumielessä on liikenteessä niin omasta mielestäni kannattaa olla pikemminkin rennolla asenteella, "tosissaan mutta ei vakavasti".
Lisäliikkeitä näyttäisi olevan aika paljon, semminkin kun starting strengthin idea on juuri siinä ettei mitään muita liikkeitä tarvita. Tietysti kuntotasosi tunnet itse parhaiten mutta jos nuo apuliikkeet alkavat haitata varsinaisen ohjelman tekoa (esim. palautuminen ei onnistu) niin jätä kaikki pois, tai tee ainakin vain kevyesti.
Noita voi lisäillä sitten taas kunnon parantuessa. Ehkä itse kuitenkin ottaisin vatsa- ja selkäliikkeitä mukaan, maltillisesti toki niidenkin kanssa.
Ajatus on siis se, että teet joka kerta uudet vitosmaksimit ja se tarkoittaa, että suorituskyky on muutenkin jo kovilla, joten esim. dippien tai leukojen vetoa ei kannata harkita ellet ole jo kokeneempi harrastaja ja kehitys alkaa tökkiä. Ja vaikka joka kerta pyritään sitä tulosta parantamaan niin ei ole tarkoitus vetää kehoa loppuun, vaan nimenomaan huolehtia siitä, että palautuminen on riittävää. Sen takia niiden apuliikkeiden kanssa kannattaa olla mielummin maltillinen, ei kaikkea voi saada viikossa muutenkaan.
Tässä ohjelmassa "saa" ottaa kaksi kertaa uuden nousun, eli jos tulos ei enää parane niin ota painoja vaikka neljä viikkoa taaksepäin ja rakenna uusi ennätys ja vielä tämänkin jälkeen tuon voi tehdä kerran. Vasta sitten tulisi siirtyä uuteen ohjelmaan. Eli kyse on pitkästä ajasta kuitenkin.
Tarkoitus on myös saada vähän lihaa luiden ympärille. Se miksi ajattelin jotain muuta ohjelmaa johtunee eilisestä treenistä, kun polvea alkoi vihloa jo siinä pelkällä tangolla kyykätessä ja kun vähän kokeilin lisätä painoa, niin sattui jo ihan kunnolla (nyt polvi jo ok) ja jäi ohjelma kesken. Kerta salille olin päässyt, niin sitten tein hyvin summanmutikassa ylävartalotreenejä..
Oikein tehtynä kyykky ei tunnu polvissa joten ehkä kannattaisi pyytää jotain henkilöä katsomaan sitä kyykkyä, vai oletko jo tekniikan opetellut joskus? Onko paino kantapäillä jne? Polvessa ei tunnu mitään "kiertoa" eli ovat jalkaterien suuntaisesti?
Se mitä tarkoitin tuolla ylläpitävällä oli se, että teet päivän kunnon mukaan (jos säännöllinen treenirytmi katkeaa usein). Starting strength tähtää jatkuvaan progressioon ja on fyysisesti suht rasittava ohjelma, johtuen siitä, että koko ajan nostetaan isoja kuormia. Siksi kannattaa miettiä miten sen kanssa lähtee liikkeelle.