Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

• 932 958
  • 4 656

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
En tiedä, onko kyse vain omasta kestävyyden puutteestani ja ei-niin-valtavan-hyvästä aerobisesta kunnostani, mutta minusta tuntuu todella rajulta tuo, että yhtä lihasryhmää kohti tulisi nyrkkisäännön mukaan treenata kahdeksan sarjaa. Minulle noin suuri määrä olisi yksinkertaisesti aivan liikaa.
Kaikkeen tottuu. Minä tein juuri etu- ja takareisille kummallekin 13 työsarjaa. Ei minusta tosin voimanostajaksi sitten olekaan.

Edit: Eikös sarja ole yksi sarja? Esim. 3x15 reiden ojennusta on kolme sarjaa. Vai olenko ymmärtänyt väärin?

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tarkennan omaa viestiäni, että liikettä kohden siis kolme työsarjaa. Eli jaloille yleensä yhdeksän sarjaa, joskus vielä pohkeet lisäksi, jos on aikaa.

Mace

Jäsen
Kaikkeen tottuu. Minä tein juuri etu- ja takareisille kummallekin 13 työsarjaa. Ei minusta tosin voimanostajaksi sitten olekaan.

Edit: Eikös sarja ole yksi sarja? Esim. 3x15 reiden ojennusta on kolme sarjaa. Vai olenko ymmärtänyt väärin?

Joo, just noin. Eli jos mietin esim. omaa rintatreeniä, siinä on lämmittelyjen lisäksi tyypillisesti vain 2-3 työsarjaa penkkiä (joista ensimmäinen tyypillisesti sarja, jossa on oltava varmistaja, etten jää tangon alle) ja sen lisäksi 1-2 sarjaa jotain eristävää liikettä. Eli vain kahta eri liikettä, yhteensä 3-5 sarjaa. Kahdeksaan kunnolliseen sarjaan mulla ei riitä kyllä eväät mitenkään ellen pudota painoja todella paljon, mikä taasen tuntuu energian haaskaamiselta, kun treenaan kaksijakoisella ohjelmalla eli muitakin lihaksia täytyy treenata samalla treenikerralla.

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Kahdeksaan kunnolliseen sarjaan mulla ei riitä kyllä eväät mitenkään ellen pudota painoja todella paljon, mikä taasen tuntuu energian haaskaamiselta, kun treenaan kaksijakoisella ohjelmalla eli muitakin lihaksia täytyy treenata samalla treenikerralla.
No ei kaksijakoisella tosiaan ole mitenkään järkevästi mahdollista tuutata kertomaasi enempää sarjoja per lihas. Toistomäärät tulevat sitten siitä, että se lihas runtataan useamman kerran viikossa läpi.

Minä teen itse nyt "2+3 -jakoista". Kiertoon tulee yläkropan ja alakropan voimapäivät sekä hypertrofiapäivät jaolla selkä+olkapäät, jalat, rinta+kädet. Voimapäivinä sarjamäärät lihasryhmää kohden ovat välillä 3-8 ja hypertofiapäivinä sitten päälle kymmentä. Olen tykännyt todella paljon tästä ohjelmasta.

Kummeli kyseli ruokailuista. Tässä on esimerkinomaisesti minun tämän päivän ruokailuni (paino 88 ja koko ajan kevyt bulkki päällä):

Aamupala:

250g rahkaa
200g raejuustoa
n. desi kaurahiutaleita
sokeria
kaakaojauhetta
omena

Lounas:

~100g jauhelihaa tomaattikastikkeessa
~200g spagettia

Välipala:

~400 kcal:n protskupatukka

Päivällinen:

Karvakäsipizza

Iltapala:

250g rahkaa ja joku hedelmä tai sitten ei mitään

Palkkarin juon vähän fiiliksen mukaan. Aika usein ostan litran rasvatonta maitoa treenin jälkeen, koska se on halvempaa kuin valmispalkkarit. Kotoa ei jaksa oikein kantaa sheikkerissä, kun sitä pirulaista saa olla koko ajan pesemässä.

Nykyisin menee roskaruokaa ehkä vähän liian usein, mutta koska tarkoitus on pistää vielä yhdeksänkympin raja rikki, en jaksa hirveästi morkkistella. Työpäivinä vedän lounaalla helvetinmoisen satsin ja muuten sitten kevyemmin. Kesän ennätys on neljä porsaanleikettä lisukkeineen ja leipineen.

Yhteenveto: syökää, jos haluatte kasvaa.

Edit: Kummeli, minä olen lähtenyt liikkeelle 60 kilosta joskus viisi vuotta sitten. Aikaa ja rakkautta vaan, niin hyvä tulee.

Viimeksi muokattu:

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Jouduin tässä jokin aika sitten työttömäksi ja päätin hankkia elämäni ensimmäisen salikortin ihan, että pysyisi joku rytmi tässä elämässä. Toinen syy oli se, että olen käynyt n. 10km lenkeillä muutaman kerran viikossa, mutta en enää huomannut kehitystä ja se syö vähän tuota innostusta, joten ajattelin vähän monipuolistaa tätä liikkumista.

Mun pääpaino on pitää kuntoa yllä esim. syksyn ajan, kun en tykkää märällä kelillä uslkona juosta. Samalla kuitenkin vähän lihaskestävyyttä/voimaa olisi kiva saada ja päästä eroon tuosta ikävästä jenkkakahvasta. Mietinkin että miten pitkä "lämmittely" esim. pyörällä on järkevää tehdä jos tavoite on tosiaan myös kestävyyskunnon säilyttäminen? Kannattaako samalla kerralla tehdä pidempi juoksu/vastaava ja sitten noita laitteita käyttää?

Ihmettelin myös sitä, että juoksulenkillä sykkeet helposti nousee 160 asti, mutta juoksumatolla/pyörällä se oli kokoajan 100-140 (30min treeni, pikkuhiljaa syke nousi 100-125, lopussa vedin täysillä niin nousi 140). Ehkä siis nuo laitteet kehittävät tällä hetkellä paremmin kuntoa? Jotenkin vaan outoa, kun ei meinaa saada itseä edes hengästymään mutta hikoaa enemmän kun juoksulenkillä.

Aika vään täällä näköjään naiset kirjottelee, tavote ei tosiaan ole "bodata", mun mielestä ällöttävän näköstä naisilla. No mutta antakaapa jotain vinkkejä alottelijalle!

Mace

Jäsen
No ei kaksijakoisella tosiaan ole mitenkään järkevästi mahdollista tuutata kertomaasi enempää sarjoja per lihas. Toistomäärät tulevat sitten siitä, että se lihas runtataan useamman kerran viikossa läpi.

Minulla jäi kiireessä ajatus hieman puolitiehen. Eli joo, se on selvää, ettei kaksijakoisella voi yhteen treeniin tunkea lihasryhmää kohti kovin monta sarjaa. Tarkoitin kuitenkin myös sitä, että se tuntuisi omalla kohdallani myös sangen turhalta, vaikka vetäisin nelijakoisella ohjelmalla, koska tuntuu, etteivät ne lisäsarjat anna enää (juurikaan) lisäarvoa treeniin. Voi toki olla, että olen tuon ajatukseni kanssa väärässä ja treenini jääkin oikeasti sarjojen vähyyden takia vaillinaiseksi, mutta minulla on tosiaan vahvasti sellainen tunne, että vähemmälläkin saa oleellisesti saman hyödyn. Niitä lisäsarjoja tehdessä kuormat jäävät huomattavasti aiempia sarjoja matalammiksi ja tuntuu siis, että lihaksen saa väsytettyä riittävissä määrin pienemmälläkin sarja- ja kokonaistoistomäärillä. Ehkä minulla on sitten tapana tehdä nuo sarjat pidemmälle (toisinaan teen heti ensimmäiseen tai toiseen työsarjaan esim. pudotussarjan), jolloin niitä ei tarvita niin monta. Tai sitten olenkin väärässä ja kyse on vain siitä, että olen kehityksessäni vielä niin alussa, että kuvittelen nykysysteemini olevan yhtä hyvä tai jopa parempi kuin suurivolyyminen treeniohjelma. Olen siis joka tapauksessa tuntemusteni pohjalta sitä mieltä, että ainakin minulle on järkevämpää treenata kutakin lihasryhmää yhdellä treenikerralla tuota nyrkkisääntöä vähemmän, mutta vastaavasti saada mahdollisuus rasittaa kutakin lihasryhmää hieman tiheämmällä frekvenssillä kuin nelijakoisella ohjelmalla olisi mahdollista.

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Heitän ilmoille ajatuksen. Onko varmasti mielekästä, että kaikki aloittelijat tunkevat heti salille? Eikö kannattaisi rakentaa pohja sillä, että treenaa oman kehon painolla. Rakentaa rauhassa niveliin ja lihaksiin kunnon rautainen pohja, johon voi sitten myöhemmin lisätä painot, jos nyt välttämättä haluaa. (Omalla keholla ja pienillä apuvälineillä pystyy rakentamaan melko kovan kropan, joka toimii.) Miksi maksaa helvetisti siitä, että pääsee jonottamaan salille, jossa luultavasti aloittelijana ei tiedä yhtään mitä on tekemässä. Moni varmaan tuhlaa monta vuotta ja helvetisti rahaa treenatessaan salilla noviiseina. Tuskin monellakaan on tukilihaksisto siinä kunnossa, että edes kannattaisi leikkiä mitään bodaria.

Mace

Jäsen
Heitän ilmoille ajatuksen. Onko varmasti mielekästä, että kaikki aloittelijat tunkevat heti salille? Eikö kannattaisi rakentaa pohja sillä, että treenaa oman kehon painolla. Rakentaa rauhassa niveliin ja lihaksiin kunnon rautainen pohja, johon voi sitten myöhemmin lisätä painot, jos nyt välttämättä haluaa. (Omalla keholla ja pienillä apuvälineillä pystyy rakentamaan melko kovan kropan, joka toimii.) Miksi maksaa helvetisti siitä, että pääsee jonottamaan salille, jossa luultavasti aloittelijana ei tiedä yhtään mitä on tekemässä. Moni varmaan tuhlaa monta vuotta ja helvetisti rahaa treenatessaan salilla noviiseina. Tuskin monellakaan on tukilihaksisto siinä kunnossa, että edes kannattaisi leikkiä mitään bodaria.

Ei sali ole mielestäni aloittelijalle millään tapaa pakollinen aloitus. Oman kehon painolla saa todellakin aikaiseksi hyvää perustreeniä ja uskoisin, että kohtalaisen monella onkin ennen salille menoa ollut pohjalla etunojapunnerruksia, leuanvetoa, vatsarutistuksia, jne. Toisaalta monipuolisen ja tasapainoisen treeniohjelman luominen oman kehon painolla on varmaankin aloittelijalle kohtalaisen haastavaa. Se voi olla jopa vaikeampaa kuin kasata salilla tehtävistä perusliikkeistä toimiva kokonaispaketti.

Tuohon salilla käymisen kalleuteen kommentoin sen verran, että kaikkihan on suhteellista ja riippuu siitä, missä käy. Itse en harrasta ns. kaupallisia saleja, vaan käyn kotikaupunkini omistamalla salilla, jonka vuosimaksu on 98 euroa. Yhden treenin hinnaksi tulee euro, jos sitäkään. Halpaa. Todella halpaa.

Jeffrey

Jäsen
Kummeli kyseli ruokailuista. Tässä on esimerkinomaisesti minun tämän päivän ruokailuni (paino 88 ja koko ajan kevyt bulkki päällä):

Laitetaan nyt vielä itsekin iltasaduksi, kun tuntui tänään onnistuvan oikein hyvin tuo ruokailuhomma. (Painoa itselläni 105, eikä tarkoitus erikseen bulkata, mutta siten että treeneistä kaikki irti).

Aamupala: Klo 9.30

Munakasta:
3 kpl kananmunaa
120g kaupan eineslihapullia (protskua 14%)
4dl lasi maitoa

Lounas: Klo 12.00

Koulun ruokalassa salaattia, vähän riisiä, possukastiketta ja lasillinen maitoa ja vettä

Välipala: Klo 14.00

250g maitorahkaa
2 x runsaskuituista -proteiinipitoista paahtoleipä palaa
Kinkku, sekä juusto siivut molemmilla
5dl vettä

Pre-Sali -meal: Klo 17.00

400g jauhelihaa, kananmuna, sipulia ja valkusipulia lihapulliksi tomaattikastikkeessa
200g (kuivapaino) pastaa

Tämä kolmeen annokseen josta söin yhden ennen salia ja sen 4dl lasin maitoa

Salin jälkeen: Välittömästi pukkarissa (20.15)

Palkkari: 30g/30g

Päivällinen: Klo 21.00

Yksi setti tuosta päivällä tekemästäni mamas meatbollseista ja se 4dl maitoa

Iltapala: Klo 23.30

Munakasta:
4 x kananmuna
120g noita eineslihapullia (14g/100g protsku)
5dl vettä

Tuossa kaikki mitä tänään on suuhun mennyt. Toki vettä on tullut juotua ympäri päivää jatkuvasti pienempiä määriä. Lisäksi jos/kun yöllä herään kuselle, niin syön samalla yhden maitorahkan ja juon senverta vettä kun hyvälle tuntuu.

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Ei sali ole mielestäni aloittelijalle millään tapaa pakollinen aloitus...

Juu. Halusin vain tuoda asian esille. Salilla kun näkee aika paljon nuorta porukkaa tekemässä kaikennäköistä tilpehööriliikettä vaikka selvästi yleiskondis kehossa on todella heikko. Johtavana analyytikkona suosittelisin ennen salille menoa laittamaan lihaksiston kuntoon sieltä keskivartalosta lähtien. Mutta kukin preferensseineen ja tavoitteineen.

Tuossa kaikki mitä tänään on suuhun mennyt.

Aika paljon kananmunia. Ootko varma, ettet saa pian aivohalvausta?

Oletteko muuten panneet merkille nykyisen tolkuttoman proteiinihysterian? Ihan kuin juuri kenenkään ongelmakohta ravinnossa olisi liian vähäinen proteiinin saanti. Veikkaisin, että enemmänkin virheitä tehdään siinä, ettei syödä tarpeeksi monipuolisesti kuin roheviinin puute.

Jeffrey

Jäsen
J
Aika paljon kananmunia. Ootko varma, ettet saa pian aivohalvausta?

Oletteko muuten panneet merkille nykyisen tolkuttoman proteiinihysterian? Ihan kuin juuri kenenkään ongelmakohta ravinnossa olisi liian vähäinen proteiinin saanti. Veikkaisin, että enemmänkin virheitä tehdään siinä, ettei syödä tarpeeksi monipuolisesti kuin roheviinin puute.

Heh! Olenhan minä. Noh, kananmunien terveellisyydestä voidaan väitellä maailman tappiin asti (ja väitelläänkin), mutta omaa lähiympäristöä katsomalla, niitä jotka käyttävät, ja niitä jotka aiheesta tietävät paljon, tulen helposti siihen lopputulokseen, että voin ihan hyvillä mielillä syödä kananmunia. Toki välillä tulee syötyä enempi ja välillä vähempi. Esimerkiksi viikonloppuisin ei muna jostain syystä maistu (toinen heh).

Proteiinin saannin tärkeydestä on täälläkin väännetty vaikka hurumykke! Olen edelleen sillä kannalla, että niin kauan kunnes maailman huippu-urheilijat ja parhaimmat tuntemani kuntoilijat syövät paljon proteiineja, minä tunnen oloni paremmaksi korvatessani hiilareita proteiineillä ja kunnes joku osoittaa oikeasti proteiinin epäterveellisyyden, jatkan niin kauan runsasta proteiinien syöntiä.

Muistakaa ihmiset hyvät, että proteiinit ovat myös energian lähteitä, eikä pelkästään kehon rakennusaineita. Hiilihydraatit ovat ainoa energiaryhmä jota elimistö käyttää vain ja ainoastaan nopean energian tuottamiseen. Jos vaikka menen kuudeksi tunniksi koululle luennoille istumaan, en näy yhtään syytä siihen miksi söisin hiilareita ennen tuota rupeamaa. Ennen urheilusuoritusta ja urheilusuorituksen jälkeen niillä taas on täysin oma tehtävänsä.

lomapäivä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins & Ilves
Nyt on kaksi viikkoa takana päkkiprojektia ja ihan hyvin lähtenyt liikkeelle. Paljon on aikaa kulutettu juoksumatolla (parit kebabit pois lihasten ympäriltä), kokovartalo- ja vatsaliikkeitä tehden. Myös tämä Taitopelaajan kertoma keppijuttu on ollut käytössä.

Suurin muutos kuitenkin syömisessä: roskaruuat jäänyt kokonaan pois ja annokset ovat kokonaisuudessaankin pienentynyt, vihanneksia on joka ruualla ja proteiiniä hankitaan lihasta, raejuustosta ja rahkasta pääosin.

Vaikka kaksi viikkoa mennyt vasta, mielestäni pientä ulkoista eroa on havaittavissa. Voi toki olla vain kuvitteluakin.

Olen ottanut tavaksi käydä 3 päivää salilla ja sitten yksi lepo väliin. Onko hyvä suhde? Myös reenitavat menee niin, että ensimmäisenä päivänä painotan juoksumattoa, toisena keskivartaloa ja kolmantena koko vartaloa (maastaveto jne.), mutta teen silti kaikkea kaikkina reenipäivinä. Onkohan tämä sopiva tyyli tulosten saavuttamiseen?

Toinen asia: Vaikka puntilla on tullut käytyä jo pidemmän aikaa, en ole päässyt ikinä mukaan näihin sheikkereihin ja jauheisiin. Kertokaa näissä asioissa noviisille, mistä kannattaisi tilata ja millaista jauhetta?

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Olen ottanut tavaksi käydä 3 päivää salilla ja sitten yksi lepo väliin. Onko hyvä suhde?
Yleensä kyllä, mutta voi lisätäkin (reeniä) jos haluaa. Ei tosin ole pakko.
Myös reenitavat menee niin, että ensimmäisenä päivänä painotan juoksumattoa, toisena keskivartaloa ja kolmantena koko vartaloa (maastaveto jne.), mutta teen silti kaikkea kaikkina reenipäivinä. Onkohan tämä sopiva tyyli tulosten saavuttamiseen?
Mitä tarkoittaa nuo minun boldaamani kohdat?

Mitä liikkeitä teet salilla? Mitä on kaikkia kaikkina reenipäivinä? Mitä haluat saavuttaa (tarkalleen)? ruokailu (milloin ja mitä)?
Toinen asia: Vaikka puntilla on tullut käytyä jo pidemmän aikaa, en ole päässyt ikinä mukaan näihin sheikkereihin ja jauheisiin. Kertokaa näissä asioissa noviisille, mistä kannattaisi tilata ja millaista jauhetta?
Palkkari kannattaa nauttia välittömästi treenisession jälkeen, max. 30 minuuttia. whey tuotteita löytyy kaikista isommista elintarvikeliikkeistä (Prisma, Citymarket).

Tosiaan terve vaan kaikille itse on tultua salilla käytyä jo jonkin aikaa.
Nykyinen ohjelmani on tälläinen.

Maanantai, Ojentajat ja hauis
Penkki kapealla otteella
Dippi
Ojentajapunnerrus
Hauiskääntö kässäreillä ja tangolla
Hammer
(Forkat aina hauiksen jälkeen)

Tiistai, Hartiat ja selkä
Pystypunnerrus
Vipunosto eteen
Batman (taka olkapäät)
Mave
Alatalja
Ylätalja

Keskiviikko, Jalat ja vatsat
Kyykky
Etureidet
Takareidet
Vatsat
Vatsarutistus
Leg raise

Perjantai, rinta, intervallia
Penkki
Penkki käsipainoilla
Vinopenkki (käsipainoilla)
Intervallit 1 km, 100 metriä kävely ja 100 metriä juoksua

Sunnuntai, juoksua, kehonhallintaa
Juoksu
Kehonhallintaa (kuntopalloilla ja tasapainottelua)

Ruokailu

3 taikaruis viipaletta ja kalkkunaa(leike) päälle
Banaania ja muuta hedelmää/marjaa
Palkkari (salipäivinä)
Tonnikalaa ja raejuustoa
Proteiinipatukka (salipäivinä)
Päivän ruoka (kotiruokaa)
Maitorahkaa (Pirkan on paras)
Profeel rahkarae

Andrew

Jäsen
Jouduin tässä jokin aika sitten työttömäksi ja päätin hankkia elämäni ensimmäisen salikortin ihan, että pysyisi joku rytmi tässä elämässä. Toinen syy oli se, että olen käynyt n. 10km lenkeillä muutaman kerran viikossa, mutta en enää huomannut kehitystä ja se syö vähän tuota innostusta, joten ajattelin vähän monipuolistaa tätä ¨
liikkumista.

Kuntosali ja juoksu ovat loistava yhdistelmä kunnossa pysymiseen. Kannattaa tehdä kuntosalilla paljon vatsoja ja selkälihaksia. Ne auttavat sekä kuntosali treenissä kehittymisessä sekä juoksemisessa. Oikeastaan kärjistettynä sanottuna kaikki treeni lähtee liikkeelle vatsalihaksista ja selkälihaksista, ne pitävät koko paketin koossa.

mountainsnake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Voimapyörä on loistava väline syvien vatsalihasten treeniin! Vahvistaa myös selkää. Aluksi polvet maassa, ja jos treeni on ollut tarpeeksi systemaattista, niin jonain päivänä pelkästään varpaat maassa! Raju, mutta tehokas liike! Suosittelen kaikille, ellei ole selkävaivoja
Voimapyörä - YouTube

lomapäivä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins & Ilves
Mitä tarkoittaa nuo minun boldaamani kohdat?

Jatkoajan keskustelupalsta - Yksittäisen viestin lukeminen - Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat Siitä, mitä haluan saavuttaa tarkalleen.

Kaikkea kaikkina ei todellakaan ollut hyvä sanamuoto, kiireessä ei saisi ikinä kirjottaa tänne mitään. Tarkoitin, että en tee esim. keskivartalopäivänä pelkästään vatsa- ja selkälihaksia, vaan myös vähän käsiä, ylävartaloa ja jalkoja myös. "Kaikkia lihasryhmiä jokaisena reenipäivänä" olisi tietenkin voinut toimia vähän paremmin :D.

Suurilta osin tuossa viestissäni nyt oli vastauksia ja kommentteja noihin aikasemmin saatuihin vastauksiin.

Voimapyörästä: Miksi polvet maassa liike on älyttömän kevyt, varpailteen älyttömän raskas?

mountainsnake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
[.

Voimapyörästä: Miksi polvet maassa liike on älyttömän kevyt, varpailteen älyttömän raskas?

No tarkkaa syytä en osaa selittää, mutta nopeasti tuon testaa.

Voit kokeilla punnerrusasentoa niin, että laitat kädet pitkälle eteen ja kroppa suoraksi. Polvet maassa aika paljon helpompaa. Mut varokaa ettette riko olkapäitä, jos niis ei o lihakset kunnossa

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals

Alla jo puhuttiinkin Whey -tuotteista, mutta saa niitä halvemmallakin kuin Prismoista. Fitnesstukku.fi on toiminut minulla yleensä hyvin. Jos koet että sinulla on tarvetta lisäproteiinille, niin tästä: Osta osoitteessa Fitnesstukku.fi saat sitä mielestäni halvimmalla. Tai ainakin halvimmalla mitä minä olen löytänyt. 1kg säkki maksaa 16,90€, kun taas nuo Fastin protskut maksaa kaupoissa n. 22€/800g.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olen tässä mietiskellyt voima ohjelmaa itselleni tuon 5-3-1:n jatkoksi, ja tätä ajattelin soveltaa: 8 viikon voimanosto-ohjelma

Vaan jäin kelaamaan toistomääriä. Enkö nyt vain tajua jotain vai väittääkö tuo, että aloitussatsi olisi pääliikkeissä viisi sarjaa x viisi toistoa? Ja siitä sitten 5x4, 5x3... Elämän saa viettää salilla!

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen tässä mietiskellyt voima ohjelmaa itselleni tuon 5-3-1:n jatkoksi, ja tätä ajattelin soveltaa: 8 viikon voimanosto-ohjelma

Vaan jäin kelaamaan toistomääriä. Enkö nyt vain tajua jotain vai väittääkö tuo, että aloitussatsi olisi pääliikkeissä viisi sarjaa x viisi toistoa? Ja siitä sitten 5x4, 5x3... Elämän saa viettää salilla!

Itse käsitän, että tuossa on koko kahdeksan viikon toistot/sarjat. Eli esim. maastaveto:

1. pariton viikko 3*5
2. parillinen viikko 5*5 räjähtävästi
3. pariton viikko 4*4
4. parillinen viikko 5*5 räjähtävästi
jne...

Jos nuo olisivat yhden treenikerran työsarjat, niin sarjoja tulisi vaatimattomat 17 kappaletta.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
No joo, arvasin että saan tuntea itseni tavalla tai toisella vajaaksi tämän asian johdosta, ja joo, noinhan se tietenkin menee. Pohdiskelin asiaa tovin ihan tosissani, kun en millään uskonut, että pitäisi toistakymmentä sarjaa tehdä. Elämä on ihmeellistä.

Vaan tuolla ohjelmalla muutamasta kohtaan soveltaen ajattelin lähteä tykittämään. Ranskispunnerrukset vaihtuu ojentajilta pois, samoin ylätalja niskan taakse.

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Kumminhan päin tämä nyt menee, olisiko se kuitenkin niin että ensimmäisellä parittomalla viikolla maastanostossa 5x5, sitten seuraavalla parittomalla viikolla 5x4 ja sitten 5x2 jne. Ja parillisilla viikoilla tehdään sitten 5x5 räjähtävästi koko 8 viikon ajan?

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mullakin olisi ammattilaisille asiaa. Elikkä olen noin puoli vuotta käynyt aktiivisesti salilla, aluksi kaksi kertaa viikossa, ja viime kuukausina neljä kertaa viikossa. Treeniohjelma on kaksijakoinen, ensimmäisenä päivänä suurin osa jalkaliikkeistä (reidet ja prässi), rinta, hauis ja selkä ja toisena päivänä loput jaloista (pohkeet), hartiat ja olkapäät, vatsat ja ojentajat. Salilla menee lämmittelyineen noin puolitoista tuntia kerrallaan, eli kohtalaisen pitkään. Kun pyrin tekemään aina kolme sarjaa 8-10 toistolla ja kutakin lihasryhmää kohti kolme eri liikettä, niin onko se sittenkin liikaa, varsinkin nyt kun salillla neljä kertaa viikossa vierailen? Ja tavoitteena minulla on kasvattaa vähitellen lihasmassaa ja samalla tuloksiani, kiloja on tullut jo nyt seitsemän lisää, ja tavoitteena olisi saada vielä ainakin viitisen kiloa lisää lihasta.

Edit. muokkausta

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Täällä oli tovi sitten keskustelua minulle täysin vieraasta aiheesta, eli proteiini- ja palautusjuomista.

Tulin hetki sitten kotiin, takana puolen tunnin sali ja tunnin lenkki. Vielä kengät jalassa söin 250 grammaa 0,2 % Ehrmannin rahkaa ja seuraavaksi ajattelin syödä kaksi ruispuikulaa voilla, juustolla ja kinkulla, lasin maitoa ja ison mukillisen rooibos-teetä.

Voisiko joku aiheeseen perehtynyt kertoa oikein yksinkertaisesti, miksi tämän sijaan tai lisäksi olisi pitänyt juoda jotakin juomaa, joka näin ummikon silmissä näyttää siltä, että se ei voi olla hyvää eikä siitä ole mitään todellista hyötyä, mikäli ruokavalio on kunnossa? Voiko tuollaisen juoman korvata esimerkiksi litralla rasvatonta maitoa?

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Voisiko joku aiheeseen perehtynyt kertoa oikein yksinkertaisesti, miksi tämän sijaan tai lisäksi olisi pitänyt juoda jotakin juomaa, joka näin ummikon silmissä näyttää siltä, että se ei voi olla hyvää eikä siitä ole mitään todellista hyötyä, mikäli ruokavalio on kunnossa? Voiko tuollaisen juoman korvata esimerkiksi litralla rasvatonta maitoa?

Miksi olisi pitänyt juoda? Tuskin ketään sulle yksinkertaisesti mitään tulee selittämään, koska mitään selittämistä ei ole.

Itse en ainakaan pysty heti treenin jälkeen syömään mitään, niin otan sitten proteiinin nestemäisenä heti koneeseen. Yleensä vielä teen salin illalla ja olen jo päivän ruoat syönyt.

Peruskuntoilijalle proteiinijuomasta ei olekaan mitään hyötyä, jos ruokavalio on kunnossa. Ja jos vaikkapa syö rahkan heti treenin jälkeen. Itsekin olen peruskuntoilija, mutta otan proteiinijuomia 1-3 päivässä, jotta saan tarpeeksi proteiinia. Ruoasta en sitä saa ilman, että samalla tulisi liikaa rasvaa ja hiilaria.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy