Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 908 101
  • 4 643

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eikös pohjassa käyminen ole se polville edullisin tapa ja 90-versio kasvata painetta polvissa aikalailla.

Jeps. Liikkuvuus sekä tekniikka kuntoon ja kyykyt kunnolla pohjaan asti, niin säästyy samalla polvet.
Jaahans, sanoi Hans. Jostain syystä olen ollut kokonaan väärässä luulossa tässä(kin) asiassa. Liikkuvuus antaa kyllä myötä, samoin luulisin tekniikankin olevan ainakin kohtalainen, joten siitä ei pitäisi olla kiinni. Etukyykyssä ei kyllä ole mitään tuntemuksia, silloin kun sitä ole vähän kokeillut. Takakyykyssä taas sitten rutisee enemmän. Kokeillaan siis.

Typerin juttu tässä koko touhussa on se, ettei vakisalilla ole kyykkytelineitä, vaan pelkkä smith. Salin vaihto tullee eteen viimeistään syksyllä, kesä menee enemmän juostessa ja kahvakuulaillessa.
 

JoukaHainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers ja Jaromir Jagr
Smith on tehty niille joilla on ongelmia esimerkiksi olkapäässä tai polvessa. Jos sinulla ei ole mitään vikoja niin tee ihmeessä tangon kanssa kyykyt ja pystypunnerrukset sun muut. (EDIT: toki smith-toimii loistavasti melkein kaikessa, mutta suosikaa vapaita painoja aina, kun mahdollista! Ottaa niin paljon paremmin tukilihaksiin, että siinä on jo painava syy suosia vapaita painoja.)

Ite saanu ihan käsittämättömän paljon ohjeita kouluni vanhemmilta fyssareilta sekä suomen kovimmilta kehonrakentajilta ja voimannostajilta.

Itsellä oli vasen olkapää niin kipeä, etten pystynyt tekemään oikein mitään liikkeitä. Kahden viikon kuntoutuksella pääsin tekemään muutamia liikkeitä niin, että sain vähän poltetta olkapäähän ja sitten sain täydellisen tuntuisen pystypunnerrusliikkeen smithiin ja tekniikka niin täydelliseksi, että ei rasita ollenkaan olkaniveltä. Oma alkuperäinen vaivani tosin oli lavanaluslihaksen jänne. Viisi vuotta tullut salilla käytyä ja 3 vuoteen ei ole punnerrus-tulokset nousseet (ei oikeastaan ole ollut mitään tavoitteita edes), mutta nyt kuin itsestään on parantunut pystypunnerrus huimasti, ennen kutosta 60-kilolla nyt kutosen sarjoja 80-kilolla. Penkki myös, ennen tuli nelonen 120-kilolla nyt nelonen 140-kilolla ja nämä tulokset alle kahdessa kuukaudessa.

Sitten polveeni. Sain kovan taklauksen tammikuussa ja kävin magneettikuvauksessa, jossa ei onneksi mitään isoa huomattu. Ainoastaan turvonnut etureiden jänne. Polvi oli kaksi kuukautta niin kipeä etten pystynyt edes paikoillaan pitämään jalkaa (autolla ajeminen, leffassa istuminen tuotti vaikeuksia). Smithillä oikealla kulmalla pystyin sen verran tekemään kyykkyjä, että pystyin menemään 90-asteeseen. Sen alemmas en pysty menemään, kun polvi sanoo naks ja tulee hirveä kipu. Polveni turpoo aivan mielettömän kokoiseksi aina, kun reisi tekee "töitä". Nyt olen viime aikoina uskaltanut kokeilla jo 90-asteen kyykkyjä ilman smithiäkin. Ilman oikeaa kuntoutusta ja neuvoja tekisin varmasti tyhmiä juttuja kipeillä paikoilla tai olisin kokonaan tekemättä, mutta parempi näin. :)
 
Viimeksi muokattu:

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mikä on aloittelijalle normaali kehitysvauhti salitreenissä tuloksien osalta? Viime syyskuussa aloitin salilla käymisen, ja silloin nostin penkistä muistaakseni 40 kg muutaman kerran, silloin en kokeillut maksimia. Tällä hetkellä ennätykseni on 70 kg, ja sali on siis ollut harrastuksenani nyt 8 kk. Eli onko tuo normaali kehitysvauhti vai teenkö jotain väärin? Ja kyllä, teen siellä muitakin liikkeitä kuin penkkipunnerrusta. Vasemmalla hauiksella jaksan nostaa 22,5 kg käsipainon ja oikealla 20 kg.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja kyllä, teen siellä muitakin liikkeitä kuin penkkipunnerrusta. Vasemmalla hauiksella jaksan nostaa 22,5 kg käsipainon ja oikealla 20 kg.
Mä luulen, että tässä sulla on aika kokonaisvaltainen paketti treenaamiseen. Muita liikkeitä ei tarvita. Varsinkaan jalkoja ei tarvitse treenata, niillä riittää kävely.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Juuri näin. Maksimipenkki ja hauiskääntö riittää, kaikki muu on turhaa. Ja sitä penkkiäkään ei pidä tehdä kolmosta pidempiä sarjoja. Venyttely ja lämmittely myöskin pilaavat treenin.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eihän täältä saa kunnon vastausta. Enpä tässä ketjussa mainitse enää penkkipunnerrusta, sillä muuten se käsitetään niin etten siellä salilla muuta teekään. Tosin vitsillähän se aina heitetään :D
 

Kaltsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, kikkanikkarit
Äläkä Rixa88 herrannimessä uskallakkaan tehdä kyykkyä taikka maastavetoa. Ei pysy maksipenan progressio kasassa. Ja muista syödä ihan miten sattuu, niin alkaa penkkimaksimi nousemaan ja varmasti.


Omista salihommista sen verran, että kiristelydieetti on päällä. Aamuaerobinen vituttaa niin suunnattomasti mutta kai se hyvästä on. Hiilarit on lyöty melko nolliin ja protskuja ja rasvaa lisätään pikkuhiljaa jotta lihasprogressio pysyisi edes jollain tasolla, vaikka kyllä sitä lihaakin tässä palaa varmasti. Viikossa on nyt lähtenyt jo 1kg. Humble Bragina tähän väliin, että roppa alkaa näyttämään jo melko revityltä ja vatsapalat näyttävät jo tosi kivoilta.

Mites, onko kukaan kokeillut noita BCAA yms. aminohappoja? En viitsi pakkotoistolta alkaa kyselemään kun siellä keskustelun taso on kaukana jatkoajan provoiluväännöistä. En sano modeista mitään, mutta täällä menee hyvin [ (; ] Tekisi hirveästi mieleni alkaa vähän hifistelemään noiden treenibuustereiden ja aminohappojen kanssa. Jotenkin pelkkä heraproteiini, kreatiini ja kaseiini yöproteiini ei riitä uteliasta mieltäni tyydyttämään.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Mikä on aloittelijalle normaali kehitysvauhti salitreenissä tuloksien osalta? Viime syyskuussa aloitin salilla käymisen, ja silloin nostin penkistä muistaakseni 40 kg muutaman kerran, silloin en kokeillut maksimia. Tällä hetkellä ennätykseni on 70 kg, ja sali on siis ollut harrastuksenani nyt 8 kk. Eli onko tuo normaali kehitysvauhti vai teenkö jotain väärin? Ja kyllä, teen siellä muitakin liikkeitä kuin penkkipunnerrusta. Vasemmalla hauiksella jaksan nostaa 22,5 kg käsipainon ja oikealla 20 kg.

Väitän tuon yli 20kg käsipainon haukkarin suhteen erittäin kovaksi jos puhutaan millään tasolla aloittelevasta. Tätä kun suhteuttaa kertomaasi penkkisettiin, ei voi kun todeta jonkin olevan "hivenen" epätasapainossa kokonaiskuviossa.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Väitän tuon yli 20kg käsipainon haukkarin suhteen erittäin kovaksi jos puhutaan millään tasolla aloittelevasta. Tätä kun suhteuttaa kertomaasi penkkisettiin, ei voi kun todeta jonkin olevan "hivenen" epätasapainossa kokonaiskuviossa.
Johtunee siitä, että käsipainoja on joskus silloin tällöin tullut nosteltua ennen salilla käymistä.
 

Veijari

Jäsen
Katsokaa millä tekniikalla maailmanmestari tekee punttitreenit!
Tero Pitkämäki World Champion - YouTube
Maksimit tankoon ja tanko kohti taivasta sellaisilla vempautuksilla että oksat pois. Minähän en mikään Kaarlo Kangasniemi ole mutta mun silmään noi tekniikat näyttää sille, että Tero olisi jonkun youtuben kautta opetellut tekniikat ilman valmentajaa.
Linkki vie Tero Pitkämäen jonkin näköiseen kokoelmavideoon.
 
Katsokaa millä tekniikalla maailmanmestari tekee punttitreenit!
Tero Pitkämäki World Champion - YouTube
Maksimit tankoon ja tanko kohti taivasta sellaisilla vempautuksilla että oksat pois. Minähän en mikään Kaarlo Kangasniemi ole mutta mun silmään noi tekniikat näyttää sille, että Tero olisi jonkun youtuben kautta opetellut tekniikat ilman valmentajaa.
Linkki vie Tero Pitkämäen jonkin näköiseen kokoelmavideoon.
Niin? Ei vissiin ole Tero menossa voima- tai painonnostokisoihin? Silloin ei ole niin väliä pysyykö perse penkissä vai ei. Niillä haetaan sitten eri juttuja. Mutta sen katsoin, että aika perkeleen kovilla raudoilla vetelee reideltä sarjaa niin rinnalle kuin tempaustakin.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Väitän tuon yli 20kg käsipainon haukkarin suhteen erittäin kovaksi jos puhutaan millään tasolla aloittelevasta. Tätä kun suhteuttaa kertomaasi penkkisettiin, ei voi kun todeta jonkin olevan "hivenen" epätasapainossa kokonaiskuviossa.
Veikkaisin selitykseksi sitä, että hauiskääntö toimii samalla mainiona selkätreeninä.

Miten treenaat penkkiä? Kuinka usein? Millä painoilla? Toki tekniikka pitäisi nähdä, mutta siihen ei voi täällä puuttua. Minä sain penkin nousemaan yhdeksästä kympistä sataseen viiden viikon 5x5 perusvoimatreenillä ja kolmen viikon kolmos-kakkosherkistelyillä. Joku suunnitelma kannattaa olla.

***

Kyllästyin voimatreeniin jokunen kuukausi sitten ja vaihdoin PHAT-voimabodausohjelmaan. Olen nostanut painoa samalla 84 kilosta 86-87 kiloon (pituus 177 cm). Samalla olen saanut vyötärön pidettyä 85 sentin tienoilla, joten ilmeisesti kaikki ei mene pelkkään paskamahaan. Pari viikkoa sitten alkoi ilmestyä hiukan ylikunnon oireita (leposyke ei tahtonut laskea, yöunet jäivät lyhyiksi), joten keventelin viikon. Nyt kulkee taas kivasti.

Suunnitteilla on jatkaa kevyesti plussilla kesän ylikin. Suunnitelmat saattavat toki muuttua, jos alkaa tuntua läskiltä jossain vaiheessa.

Mikä siinä on, ettei kevyttä viikkoa tajua pitää, ennen kuin on pakko? Minulla tuntuu olevan helmasyntinä treenata itseni jumiin.
 
Ei sitä tekniikkaa ole youtubesta opiskeltu, saati osaavan valmentajan avustamana. On vain tehty.

No joke.
No vitut. Niin paljoa ei voimaa ole, että ilman mitään tekniikkaa vetelisi polvelta raakana 140 kilolla rivesarjoja ja 80:llä (?) tempauksia. Ja sitten 120kg tempaus ihan maasta asti. Voin kertoa, että jää tekemättä, jos ei tekniikka ole hallussa. Joo, ei ole mikään painonnostajan tekniikka, ei, mutta kyllä siinä sitä nostotekniikkaakin on hinkattu, koska ilman sitä ei niistä voimista saa mitään irti.

Edit. Ihan vaikka vain verrannoksi, Pitkämäki painaa sen reilu 90kg ja tempaa siis ainakin 120kg. Ihan oikeat ja kisoja käyneet painonnostajat Tokola (85kg) ja Antti-Roiko (94kg) tempaavat n. 135 ja 150kg. Meinaat, että ilman mitään tekniikkaharjoittelua Pitkämäki vetelis vain parikymmentä kiloa vähemmän? Ehkä kannattais Teron harkita lajinvaihtoa?
 
Viimeksi muokattu:

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Mikä siinä on, ettei kevyttä viikkoa tajua pitää, ennen kuin on pakko? Minulla tuntuu olevan helmasyntinä treenata itseni jumiin.

Itse treenaan 4 viikon sykleillä. Elikkä 4 viikko kovaa treeniä, ja sitten kevyt viikko. Kevyen viikon jälkeen sitten tehdään seuraavat 4 viikkoa vähän erimittaista sarjapituutta kuin edelliset 4 viikkoa.
En nyt sano että noin usein välttämättä tarvitsee ottaa kevyttä viikkoa, mutta itselläni tuo on toiminut ihan kivasti. Ja tuolla systeemillä olen itse saanut tosiaan koko treenin syklitettyä mukavasti muutenkin.
 
Itse treenaan 4 viikon sykleillä. Elikkä 4 viikko kovaa treeniä, ja sitten kevyt viikko. Kevyen viikon jälkeen sitten tehdään seuraavat 4 viikkoa vähän erimittaista sarjapituutta kuin edelliset 4 viikkoa.
En nyt sano että noin usein välttämättä tarvitsee ottaa kevyttä viikkoa, mutta itselläni tuo on toiminut ihan kivasti. Ja tuolla systeemillä olen itse saanut tosiaan koko treenin syklitettyä mukavasti muutenkin.
Riippuu vähän kuinka kovaa reenailee. Minulla on joka 4. viikko kevyt. Reenipäiviä on viikossa 5 tai 6, joista punttia 3. Etenkin maksimivoimareenijakso tuntuu olevan maksimissaan se kolme viikkoa, sitten alkaa jo hermosto väsymään, eikä reeni kulje. Itsekin pyrin vaihtamaan jaksoa ainakin kahden syklin jälkeen. Ensi syksystä lähtien ehkä jopa jokaisen neliviikkoisen jälkeen.
 
No vitut. Niin paljoa ei voimaa ole, että ilman mitään tekniikkaa vetelisi polvelta raakana 140 kilolla rivesarjoja ja 80:llä (?) tempauksia. Ja sitten 120kg tempaus ihan maasta asti. Voin kertoa, että jää tekemättä, jos ei tekniikka ole hallussa. Joo, ei ole mikään painonnostajan tekniikka, ei, mutta kyllä siinä sitä nostotekniikkaakin on hinkattu, koska ilman sitä ei niistä voimista saa mitään irti.

Edit. Ihan vaikka vain verrannoksi, Pitkämäki painaa sen reilu 90kg ja tempaa siis ainakin 120kg. Ihan oikeat ja kisoja käyneet painonnostajat Tokola (85kg) ja Antti-Roiko (94kg) tempaavat n. 135 ja 150kg. Meinaat, että ilman mitään tekniikkaharjoittelua Pitkämäki vetelis vain parikymmentä kiloa vähemmän? Ehkä kannattais Teron harkita lajinvaihtoa?

Ihailtavia avautumisia, hyvä kun tiiät homman.

Tarkoitin vaan sitä, että ei Teroa ole kukaan painonnostokoutsi noissa painonnostotekniikoissa opastanut, eikä youtubesta nostovideoita ole katseltu. Tämä on varma tieto. En sano, etteikö tekniikkaa olisi harjoiteltu, sitä ei ole vaan tehty osaavassa ohjauksessa. Hannu Kankaan tietämys painonnostotekniikoista on samalla tasolla kuin perunalla. Tämäkin on varma tieto. Tuloksen voi nähdä videolta. Ei mitään silmiähivelevää, mutta oikeita asioita tapahtuu.

Eikä se tekniikoiden oppiminen tietenkään suoraan ole siitä kiinni, onko siinä joku painonnostokoutsi vieressä tapittamassa. Eihän minuakaan ole kukaan koskaan ohjannut ja osaan mielestäni suht hyvin tempaista ja 115kg on keihästreenien ohessa lattiasta tullut.

Tero nyt vaan sattuu olemaan yksi Suomen lahjakkaimpia henkilöitä mitä tulee räjähtävään voimantuottoon, joten ei se niin suuri yllätys ole, että suhteellisen lähellä painonnostajien lukuja liikutaan puutteellisellakin tekniikalla. Esim. Antti-Roikon tempausennätykseen (jossa Miika vieläpä on suhteellisen huono) on kuitenkin matkaa suhteellisen reilusti. Tuolla tekniikalla Tero ei sitä tulisi saavuttamaan mitenkään, vaikka siirtyisi täyspainoiseksi painonnostajaksi. Tietyn tason saavuttaa helposti, huippu vaatii suhteessa reilusti enemmän hommia.
 

Anonymous

Jäsen
FAST:n Reco2 palautusjuomajauhetta olisi tulevana Lidlin superlauantaina myytävänä hintaan 16,99€/pss

Pitää pari pussukkaa käydä hakemassa, kun halvalla saa
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Äläkä Rixa88

Mites, onko kukaan kokeillut noita BCAA yms. aminohappoja? En viitsi pakkotoistolta alkaa kyselemään kun siellä keskustelun taso on kaukana jatkoajan provoiluväännöistä. En sano modeista mitään, mutta täällä menee hyvin [ (; ] Tekisi hirveästi mieleni alkaa vähän hifistelemään noiden treenibuustereiden ja aminohappojen kanssa. Jotenkin pelkkä heraproteiini, kreatiini ja kaseiini yöproteiini ei riitä uteliasta mieltäni tyydyttämään.

Olen ottanut BCAA jauhetta ennen aamutreeniä kun ei ehdi mitään oikeaa ruokaa syömään. Ei varmaan aivan optimaalista ole treenata tyhjällä vatsalla, mutta olen kuitenkin päätynyt aamutreeniin, koska muuten tahtoo jäädä treenit väliin kokonaan tai menee todella epäsäännölliseksi. Luin muistaakseni leangains.comista vinkin BCAAn käytöstä paastotreenausta ennen ja mielestäni energiaa onkin ollut paremmin. Varsinaisia treenibuustereitakin on tullut kokeiltua, mutta en tykännyt. Turhaa rahan polttoa, koska kahvikuppi ajaa ainakin omalla kohdallani saman asian.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tarkoitus olisi aloitella salilla käymistä sillä ajatuksella, että painonpudotuksen tueksi vahvistaisi koko kroppaa... Pari kertaa viikossa voisi olla realistista käydä ja aikaa varata 1.5 h/käynti.

Ajatuksena olisi kiertää joka kerta samantapainen setti johon kuuluisi seuraavat:
Alkulämpö 20 min kuntofillaria

- Vatsa
- Kyljet
- Selkä
- Pena
- Prässi
- Taljasoutu
- Taljaveto myötäotteella
- Ehkä hauiskääntö, ehkä ei

Sarjat 3-4 x 10 ja korsettihommat 3-4 x 20-25, painot sen mukaan mitä itse jaksaa, mutta että polttaa kunnolla.
 

Kaltsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, kikkanikkarit
Tarkoitus olisi aloitella salilla käymistä sillä ajatuksella, että painonpudotuksen tueksi vahvistaisi koko kroppaa... Pari kertaa viikossa voisi olla realistista käydä ja aikaa varata 1.5 h/käynti.

Ajatuksena olisi kiertää joka kerta samantapainen setti johon kuuluisi seuraavat:
Alkulämpö 20 min kuntofillaria

- Vatsa
- Kyljet
- Selkä
- Pena
- Prässi
- Taljasoutu
- Taljaveto myötäotteella
- Ehkä hauiskääntö, ehkä ei

Sarjat 3-4 x 10 ja korsettihommat 3-4 x 20-25, painot sen mukaan mitä itse jaksaa, mutta että polttaa kunnolla.
Missä kyykky ja mave? Ylipäätäänsä jalkojen reenaus? Älä nyt herrantähden jalkojen reenausta unohda, isoimmat lihakset joten ne vaativat enemmän happea ja täten polttavat enempi sitä rasvaa. Unohtamatta sitä, että kyykky parantaa myös syövän ja laittaa hiukset kasvamaan kaljuille (lähde: pakkotoisto.com)
Ota veliseni ohjelmaksi Starting Strenght tai Arnoldin G6!
Tulee muuten tulosta.
 

HokiHero

Jäsen
Tarkoitus olisi aloitella salilla käymistä sillä ajatuksella, että painonpudotuksen tueksi vahvistaisi koko kroppaa... Pari kertaa viikossa voisi olla realistista käydä ja aikaa varata 1.5 h/käynti.

Ajatuksena olisi kiertää joka kerta samantapainen setti johon kuuluisi seuraavat:
Alkulämpö 20 min kuntofillaria

- Vatsa
- Kyljet
- Selkä
- Pena
- Prässi
- Taljasoutu
- Taljaveto myötäotteella
- Ehkä hauiskääntö, ehkä ei

Sarjat 3-4 x 10 ja korsettihommat 3-4 x 20-25, painot sen mukaan mitä itse jaksaa, mutta että polttaa kunnolla.

Tuossa on jo aika korkeat kokonaistoistomäärät. Hypertrofisessa voimaharjoittelussa noin 300 toistoa/harjoitus on todella paljon ja laatu alkaa helposti kärsiä, vaikka tottakai noin eristetyssä ohjelmassa sekin on mahdollista. Tuloksia ja energian kulutusta niin harjoituksen aikana kuin jälkipolttonakin kuitenkin edistää parhaiten suuret moninivel liikkeet näin painon pudotuksen kannalta. Esimerkiksi selkä, taljasoutu ja taljaveto myötäotteella (joka tottakai voi olla myös ns. alas painallus ojentajille, eikä selkäliike ylätaljassa) voitaisiin korvata kulmasoudulla jolloin samalla keskivartalossa olisi koko ajan staattinen pito ja koko vartalo saisi rasitusta. Suosittelisin myös ottamaan olkapäille muutakin kuin penan, joka kuormittaa todella epätasaisesti ainoastaan olkalihaksen etuosaa joka yleensä muutenkin on se vahvin osa.

Tottakai jos itsestä tuntuu hyvältä niin varmasti tuollakin liikuntaa tulee ja energiaa kuluu ja toisaalta jos tekniikka ei ole kunnossa niin esimerkiksi maastaveto, rinnallaveto ja kyykky kannattaa suosiolla jättää pois koska loukkaantumisriski on suuri. Toinen suuri asia on se, onko saliharjoittelua edes järkeä aloittaa suoraan 10 toiston sarjoilla jos pohjaa ei ole valmiina.. Harjoittelun aloittaminen on joka tapauksessa hyvä päätös. Tsemppiä reeneihin!
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Sarjat 3-4 x 10 ja korsettihommat 3-4 x 20-25, painot sen mukaan mitä itse jaksaa, mutta että polttaa kunnolla.

Pavel Tsatsouliev: "If you train to failure, you train to fail".

Ehkä kannattaisi vielä miettiä vähän tuota kuviota. Kuten edellinen kirjoittajakin toteaa, niin raskaat perusliikkeet (moninivelliikkeet) polttavat rasvaa siinä missä tuo hilluminenkin tekee. Treenaajan kannalta niissä on se mukava puoli, että treeni tuntuu kivalta ja on lyhyt, jos siis ei vedä failureen asti joka sarjaa.

Vitosia vain tiskiin ja siitä se lähtee, tuloksia alkaa tulla lähes välittömästi. Ja kyykky tosiaan vähintäänkin parantaa syövän ja saa tukan kasvamaan, on se vaan ylivoimainen liike (maven kanssa). Itse kyykkään kolme kertaa viikkoon suht isolla kuormalla, suhteutettuna omaan 1RPM:ään, ja on ihan paskapuhetta ettei moinen olisi turvallista tai keho ei siitä palautuisi. Kyllä se palautuu, kun ei vedä siihen failureen.

Mutta, tietenkin, en voi keneltäkään kieltää harjoittelua haluamallaan tavalla. Lähinnä sitä haluaa antaa aina vinkkiä, että saliharjoittelun ei tarvitse todellakaan tuntua raskaalta tai pahalta, maitohappoja ei tarvita mihinkään siinä hommassa. Ja aloittelijana jotenkin tuntuisi luontevammalta aloittaa niin, että joka kerrasta jää hyvä fiilis. Treenin jälkeen pitäisi olla raikas ja fressi olo!
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Pavel Tsatsouliev: "If you train to failure, you train to fail".

Nimet oikein: tämänhän sanoi tietysti Pavel Tsatsouline...

Mulla ois myös kysymys salihommista, tarkoituksena lähinnä ihan yleinen kunnossapito ja voimanhankinta. Salitaustaa ei sinänsä ole kummoisesti, mutta kahvakuulaa olen jonkin verran viime vuosina heilutellut ja muuten toki liikkunut koko ikäni. Jostain luin, että jo 70% kuorma maksimista riittää siihen, että maksimivoima hiljaksiin kasvaa ja kysyisinkin, että a) onko tässä perää vai useampia koulukuntia ja ennen kaikkea b) mikäli tässä on mitään tolkkua, niin onko olemassa mitään peukalosääntöä minkälaiseen suhteeseen maksimikuormaan nähden tuollainen 2x12-15 jollain pienellä painolla lämmittelyn jälkeinen sopivasti puuskututtava 3x8-10 sijoittuu? Esim. jos teen istualtaan soutua 15x30, 12x40, 10x50 10x50 ja 9x50 niin pitäisikö työkuormaa kasvattaa tuosta vai ollaanko edes etäisesti oikeilla jäljillä? Pahoittelut kysymyksen alkeellisuudesta ja mahdollisesta formaatista.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Kertokaapas joku kokeneempi salinero vastausta seuraavaan asiaan..

Eli olen tällä viikolla ollut ma-pe -akselilla salilla ja tehnyt joka päivä(normiohjelmastani) poiketen kaikkia liikkeitä ns. räjähtävästi.

Penkkiä, ojentajia, haukkareita(tangolla+käsipainoilla soveltaen), yläselkää, alaselkää, olkapäitä(käsipainoin sivuille nostaen). Tähän lisäksi vatsalihaksia basic-ylämäkeen niin paljon kuin jaksaa.

Polttava tunne siis jäänyt lihaksiin eikä jaksamisessa ollut ongelmia, mutta olenko vetänyt täysin turhan viikon treenin osalta kokeillessani tällaista?

Ruokavalio ollut koko viikon erittäinkin tarkka. Nyt uskaltauduin vähän brenkkua ottamaan tämän päivän nimissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös