Rannetuissa piilee vain se vaara, että jokuset käyttävät niitä aina ja turhaan. Vähän aikaan kun tekee tuilla niin sen jälkeen et ilman enää pysty tekemään mitään, kun aina tuntuu pahalta ranteissa.
Tämä on täysi tosi. Nyrkkisääntönä se, että käytä mahdollisimman vähän tukia, mielummin ei ollenkaan.
Itse aikanani ajauduin rannetukia käyttämään ja alkuunhan se nosti painoja. Hetken kuluttua sitä kuitenkin huomasi, että ei oikein pystynyt olemaan ilman. Sitten tuli kesä ja se muutaman kuukauden tauko aktiivisesta treenistä. Lähdin kesän jälkeen rakentamaan uutta treeniä ja jätin tuet pois. Nykyään en enää tukia käytä, eikä ole oikeastaan tullut mieleenkään. Hankin tuollaisen rannejumpparin jota välillä olen käyttänyt jos ranteet ovat kipeytyneet, ja se on auttanutkin melko kivasti.
Sanotaan vielä se, että silloin kun tukia käytin, esimerkiksi penkistä 100kg alkoi olemaan mahdoton ilman tukia. Nykyisellään teen viimeisen sarjan 5x130kg, eikä tuille ole minkäännäköistä tarvetta.
Pitkässä juoksussa tuista on siis selkeästi haittaa, ainakin minulla ollut. Muista kuitenkin jumpata myös ranteita, voimaa, venyttelyä ja lämmittelyä. Ja ennen kaikkea tee asiat oikein.
Edit: tuossa ylempänä puhuttiin siitä, että isommilla painoilla on perustellumpaa käyttää tukia. Näinhän se yleisesti käsitetään. Kuitenkin haastan tuon ajatuksen ja treenarit vain treenaamaan. Itse teen penkkiä 130kg, kapeeta 110kg. Scotti 28kg (käsipaino), käsipainopunnerrukset +38kg, hauiskääntö tangolla +60kg. Tuossa nyt esimerkkejä, ja ei tosiaan ranneliinojen tarve ole käynyt vielä lähelläkään. Toki esimerkiksi haukat tangolla tulee tehtyä melko harvoin koska niitä ranteita tosiaan rasittaa, käsipainoilla yleensä tuo tulee suoritettua.
Eli ranneliinan käyttöä on erittäin hankala perustella normi treenaajalla, ei ainakaan omien kokemuksieni perusteella.