Mitä sitten teen 3-jakoisen treenin olkapäitä koskevana päivänä: Pystypunnerrus eteen (vapaa) tai niskan takaa (Smith), viparit, pystysoutu, ranskalainen punnerrus, penkki, penkki käsipainoilla, vinopenkki, ojentajat talja/kiekko, penkkilaite yms.. Yleensä 2 kohdistettua liikettä ja 4 sarjaa lihasryhmää kohden. Penkki ja dippi on jääneet viime aikoina koska ovat tuntuneet ikävältä.
Sanottakoon että olen umpivasuri ja kipeä olkapää on juurikin vasen. Yritän aina keskittyä puhtaisiin toistoihin ja katselen peiliä, takoitus on tehdä sarjat kunnolla. Vasemmalla puolella on ollut aina selkeää kireyttä ja joissain liikkeissä sen huomaa, että vahvempi puoli on se joka alkaa jättää jos väsy iskee kesken sarjan. Yritän venytellä, mutta eipä tuo tunnu auttavan.
En tietenkaan taustoja ongelmiin tieda taysin, varsinkaan kun en tieda mita teet muina paivina (laita ihmeessa tanne), mutta tossa nayttaa olevan aika paljon tyontavia liikkeita vs. vetavia liikkeita, eli kannattaa sita balanssia miettia. Mieluiten saman verran molempia ja samaan suuntaan tyontavia (yhta paljon horisontaalisia vetoa ja tyonta, yhta paljon vertikaalisia vetoja ja tyontoja. Kipuilu treenien jalkeen tuntuu viittaavan siihen, etta treeneissa nimenomaan kipu aiheutuu. Harkitsisin myos uudestaan noita liikkeita mita teet. Erityisesti pystypunnerrus niskan taakse romuttaa monilta olkapaat, koska tulee aika kova venytyss painojen kanssa epaedullisessa asennossa. Pystysoutu ja penkki aiheuttavat myos helposti olkapaavaivoja.
Tassa muuten yksi liike, joka on erittain tehokas olkapaavaivoihin
http://www.t-nation.com/strength-training-topics/rope-seated-face-pull (linkki videoon t-nationin sivuille). Nimenomaan toi toka variaatio mika tehdaan. Voi tehda myos seistan, erilaisilla naruilla (itse teen aika pitkalla narulla ja pyrin levittamaan aika paljon niin etta kyynar- ja olkavarsi noin suorakulmassa). Ei kannata hirveesti heittaa painoa ainakaan aluks vaan lahtea hakemaan sellasella 12-15 toista tyylilla.
Edelleen taysin treenitaustaa tuntematta (kuinka monta vuotta olet treenannut, millaisilla ohjelmilla/jaoilla) voisin lahtea uudelleen harkitsemaan tuota treenijakoa. 3-jakonen on jo aika edistynyt jako vaikka monet silla treenaavatkin. Kaytannossa yhdessa sessiossa tulee paljon kuormitusta tietyille alueille ja kaiken lisaksi treeniliikkeet tehdaan sen verran harvoin, ettei valttamatta kesta/osaa tehda ilman useamman vuoden kokemusta.
Kannattaa miettia siis mika tavoita on treenissa ja miten sita edistetaan. Onko lihasmassaa niin paljon, etta 3-jakosesta on oikeasti hyotya vai kannattaisiko menna 1-jakosella tai 2-jakosella ja lahtea hyvista kokonaisvaltasemmin keho rasittavista liikkeista.
Puhuin tosta lihasbalanssista jo aikaisemmin liikkeiden yhteydessa. Kannattaa miettia mika on olkapaiden balanssi talla hetkella. Isolla osalla salitreenaajista etuolkapaat dominoivat aivan liian paljon johtuen siita, etta punnerrusliikkeet ovat etusijalla, tehdaan enemman, kovemmilla painoilla, treenin ensimmaisena liikkeena, jne. Toinen asia on myos tuo viittaamasi toispuoleisuus.
Jos vasen kasi on voimakkaampi se ottaa helposti enemman rasitusta treeneissa varsinkin tangolla tehtaessa. Tata voi korjata siirtymalla enemman kasipainoihin ja siita viela siten etta yksi kasi kerrallaan, heikompi kasi ensin. Venyttelyssa myos aina jaykempi puoli ensin ja viela mieluummin venytellaan vaikka kerran enemman kuin toista puolta. Ei noi epabalanssit korjaannu pelkastaan toivomalla, etta toinenkin puoli oppisi tekemaan. Itse olen oppinut soudun kautta, jossa suoritan hyvin toispuoleista liiketta jatkuvasti. Vastapainona sitten treeneissa paljon yhdella puolella treenia, heikompaa puolta painottaen.
Paljon jai tosiaan spekuloinnin varaan, eli jos pystyt heittamaan tarkempaa tietoa niin helpompi lahtea neuvomaan.
No niin, tänään on suuri päivä, saan laittaa kyykkytankoon taas kerran kolminumeroiset! Eli 100 kg on saavutettu ja tahti vaikuttaisi ihan sopivalta, kun tuntuu, että edelleen olisi rahkeissa varaa. Taitaa olla viides viikko nyt alkamassa.
Starting strength on kyllä hieno ohjelma, näin pidemmän tauon jälkeenkin koko ajan pysyy homma mielekkäänä ja treeneistä ennen kaikkea palautuu hyvin, ei tule sellaista loppuunpalamista ja leipiintymistä. Olen käynyt tuossa vähän tennistäkin moukaroimassa, eikä tietoakaan mistään hitaudesta (vielä).
Tulokset ovat nousseet tasaisesti joka liikkeessä 12,5 kg ja kyykyssä tietenkin enemmän kun sitä tehdäänkin lukumääräisesti eniten.
Omat suosikkiliikkeeni ovat rive ja mave kuitenkin, niissä vain on tekemisen meininkiä :)
Nyt olen ajatellut ostaa painonnostokengät ihan huvin vuoksi, kun niitä näyttää moni meidän salilla käyttävän. Itselläni on nyt ihan perus Converset jalassa ja hyvän tuntuman noillakin saa, mutta ehkä itse tarkoitukseen suunnitellut monot olisivat kuitenkin vielä paremmat. Onko käyttäjillä millaisia kokemuksia näistä?
Keskivartalolle muuten vaihtelevasti voimapyörää, staattisia pitoja ja kahvakuulaa, kyllä vain toimii!
Hyva, etta tulokset nousee. Se on aina hieno fiilis. Painonnostokengat ihan asiaostos. Kannattaa miettia mita jalkoihin laittaa voi olla suurikin vaikutus treeniin. Itse vedan treenit jalat paljaana (ei kenkia tai sukkia). Tama on jo parempi ratkaisu kuin paskat kengat. Joustavat pohjat yksi ongelma ainakin muissa kuin painonnostokengissa. Kannattaa myos varsinkin kyykkya ja mavea ajatellen miettia haluaako korkoja kantapaiden alle, aika yksilokohtaista. Itse ainakin tykkaan siita, etta ei ole korkoja. Saan paremmin kantapaat maahan lujasti ja sen akselin kaytta ylos, erityisesti mavessa ihan jo tuolla muutoksella nousi painot. Kyykyssa ei kaikilla tietysti venyvyys/tasapaino riita ilman korkoja, mutta aika yksilokohtaista. Itselle tuossakin toimii paljaat jalat. Mulla on myos aika kova projekti keskittya siihen, etta takareisi/pakara akseli toimii kunnolla. Kuten suurin osa salipopulaatiosta, olen aika etureisi/polvinivel dominantti.