Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 907 768
  • 4 643

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt puhut ihan höpöhöpöä.

Sinä puhut ihan höpöhöpöä. Mikä ihmeen suomalainen suositusmäärä on muka 1,8-2,0 grammaa. Kerropa nyt, että kuka instanssi semmoista suosittelee.

Minä voin kertoa, että esimerkiksi Suomen olympiakomitea neuvoo urheilijoita pysymään 1,3-2,0 grammassa.

Sitä paitsi jos kerran suomalainen suositusmäärä on tuo 1,8-2,0 grammaa, millä perusteella sinä neuvot ylittämään, jopa tuplaamaan sen?

Liika proteiini aiheuttaa haittoja. Kiistätkö sen? Se, mikä määrä on kenellekin liika on totta kai tapauskohtaista. Minulla on henkilökohtainen kosketuskohta asiaan ja olen kyllä tämän asian kanssa varsin tosissani. Et voi mitenkään sanoa, että esim. 4 grammaa per painokilo on turvallista. Mihin ihmeeseen perustat sen? Kerro.

Jos on hyvin kyseenalaista, että yli 2 gramman annoksella saa hyötyä, miksi ihmeessä väkisin bulkata sen yli, kun todennäköisesti joutuu silloin vielä keventämään kukkaroaan lisäravinteisiin. Minä en sitä kertakaikkiaan ymmärrä.

Se on pomminvarmaa, että jos Iggy12 kaltainen 78-kiloinen jantteri haluaa lisää massaa, siihen ei yli 150 grammaa protskua tarvitse päivässä.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kehonrakentajat syövät yleensä 5-6g painokiloa kohden proteiinia eikä heillä ole todettu sen enempää sisäelinvaurioita kuin muullakaan kansalla.

Tämä nyt kiinnostaa ihan irrallisena tuosta muusta väittelystä. Onko tästä jokin tutkimus? Ihan vain kehonrakentajia jonkin verran tavanneena, olisin väittänyt, että sisäelinvaurioita on enemmän ja monesti ihan muista syistä kuin proteiinista. Tosin on niitäkin kehonrakentajia, jotka ovat panneet sisäelinvaurionsa liian protskun syyksi, vaikka taustalla saattoi olla jotain ihan muuta.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Onko täällä jatkiksen punttaajien keskuudessa ketään, joka voisi neuvoa mielekästä ohjelmaa 2-3 kertaa viikossa tehtävälle lyhyelle (max puoli tuntia kerta) treenille erityisesti kestävyysvoiman parantamiseen? Olen luonnostani atleettinen ja (lihas)massaa kertyy turhankin helposti, joten lihasmassan hankinta ei ole koskaan ollut ongelma. Olen kuitenkin halunnut juoksu- ja muiden treenien päätteeksi tehdä jonkinlaisen punttitreenin kerta tai kaksi viikkoon, yleensä noin tunnin juoksulenkin päätteeksi. Voisin kyllä nostaa määrän kolmeenkin kertaan viikko.

Eli tavoitteena olisi lihasmassan kiinteytys (ei kasvattaminen) ja erityisesti kestävyysvoiman parantaminen. Mitään kilpailullisia tavoitteita mulla ei enää ole, vaan treenaaminen on nykyään valjastettu terveyden ylläpitämiseksi ja hauskanpidoksi.

Uskoisin, että perusperiaatteet mulla on ollut tähänkin asti kondiksessa, eli olen tehnyt pitkiä sarjoja, noin 30 toistoa ja lyhyillä sarjojen ja liikkeiden vaihtoväleillä, jolloin syke ei ole juurikaan päässyt laskemaan punttitreenin aikana. Painojen osalta perusperiaatteena on ollut, että niin painavilla, kun esimerkiksi tuon 30 toistoa on kohtuudella jaksanut? Mutta mitään systemaattista ohjelmaa en ole pitkiin aikoihin harrastanut, kunhan käynyt läpi edes kerta viikkoon koko kropan tärkeimmät lihaksset. Jokin tarkempi ohjelma saattaisi kuitenkin antaa piristysruisleen tämänkin puolen treenaamiselle?

Samoin olen joskus myös sitä miettinyt, että kannattaisiko minun tehdä yksi kerta viikossa maksimivoiman treenaamiseen tähtäävä treeni sen sijaan, että treenaan pelkästään kestävyysvoimaa kolme kertaa viikossa? Olen käsittänyt, että maksimivoiman treenaaminen poikkeaa kuitenkin oleellisesti lihasmassan kasvattamiseen tähtäävästä treenaamisesta lyhyemmillä, mutta raskaammilla sarjoilla?

Kuntosali, jossa käyn on erittäin hyvin varustettu, eli sieltä löytyy kaikki mahdolliset laitteet ja erittäin mittava määrä käsi- ja vapaapainoja. Ja ei treenin tarvitse olla painoilla tehtävä välttämättä. Olisi itse asiassa erittäin hyödyllistä esim. duunireissujen kannalta oppia tekemään jokin treenisarja, jossa käytetään puhtaasti oman kehoa painona. Pitäisi varmaan käydä jokin voima-jooga kurssi...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lihaksikkuuden määritelmän ei pitäisi olla se kenellä on erottuvimmat lihakset, eli vähiten rasvaa kehossa.
Mielenkiinnolla odotan määritelmääsi lihaksikkuudelle, jos se ei ole se, kenellä on erottuvimmat lihakset.
---

En kyllä suosittelisi kenellekään tavikselle ylenmääräistä hiilaritankkausta karkeilla tai edes vihjaisisi sinne päin. Lähinnä sillä on lopputuloksena läski, varsinkin jos treenaus on päin metsiä. Karkkipäivä on sitten erikseen, jos joku tykkää kikkailla, mutta ainakin itse pyrin ottamaan energiat irti ihan normiruoalla.
 
Proteiinia ei pidä syödä yli 2 grammaa painokiloa. Syitä on kaksi: siitä ei ole todettu olevan kehittymisen kannalta hyötyä ja siitä voi olla terveyshaittoja.
Terveyshaittoja voi olla myös liiallisesta rasvasta ja hiilareista. 120grammaa proteiinia on jotakuinkin 500kcal/vrk. Eli mahdollisesti viidesosa tai alle kokonaisenergiasta.

On myös tuoreita tutkimustuloksia, joiden mukaan runsas proteiniin saanti voi lisätä ykköstyypin diabeteksen riskiä.
On myös tutkittua tietoa, että kolminkertainen maailman vahvin mies Bill Kazmaier söi 500 grammaa proteiinia päivässä. Eli sellaiset 3,5grammaa painokiloa kohden.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt kun ja jos syöt paljon proteiinia niin vatsahan ei oikein siitä kaikilla tykkää ja tuloksena voi olla ns. rahkaummetus. Tämän ehkäiset syömällä kuituja. Omalla kohdallani tehokkain ja mukavin on syödä muutama pala ruisleipää päivässä.

Itse kun olen tälläkin hetkellä ketodieetillä, niin tuo kuidun saanti ruuasta on täysin nollissa. Ruisleipä on tietenkin täysin poissuljettu vaihtoehto, mutta yksi varsin mielenkiintoinen kuidunlähde on löytynyt. Tämä on Nellie Dellies salmiakkikarkki. Ravintoarvot/100g = 180kcal prot. 6, hh 8, rasva 0,3 ja RAVINTOKUITUA 64g! Pistelen tätä oikeasti hyvänmakuista herkkua muutaman kappaleen suuhuni päivässä tarpeen mukaan. Ei tule energiaa eikä hiilareita, mutta ravintokuitua kylläkin. Kuidunsaannin tarve lienee yksilöllistä, mutta noinkin pieni määrä ainakin itselleni tuntuu vatsan toimintaan vaikuttavan.

edit: Itse en mielelläni lähde mukaan tähän liikaa proteiinia, liian vähän proteiinia ja liikaa rasvaa juupas eipäs väittelyyn. Omalla kohdallani toimivin tapa treenaamisen ja painonpudotuksen suhteen on ehdottomasti ketodieetti. Aiemmin olen vetänyt proteiinia enemmän ja rasvaa vähemmän (proteiinia > 300g/pv), mutta nyt olen nostanut rasvan määrää ja laskenut vähän proteiineja. Paino putoaa, treeni maistuu, olo on hyvä ja virkeä, joten olen tyytyväinen.
 
Viimeksi muokattu:

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On myös tutkittua tietoa, että kolminkertainen maailman vahvin mies Bill Kazmaier söi 500 grammaa proteiinia päivässä. Eli sellaiset 3,5grammaa painokiloa kohden.

Ja tämä todistaa mitä? Ei yhtään mitään.

Sen verran on syytä täsmentää, etten sentään väitä, että kaikille suoraan tulisi terveyshaittoja jos vähänkin ylittää sen 2 grammaa per painokiloa. Toistuvasti ja reilusti sitä ei kannata ylittää, koska siitä ei saa hyötyä, sen sijaan voi saada haittoja.

Jos joku todella täällä väittää, että olisi perusteltua vetää sitten jopa lähemmäs 4 grammaa per painokilo, niin sitä pidän likimain vastuuttomana. Ei kertakaikkiaan ole mitään perustetta kenellekään sellaisiin proteiinimääriin.

Proteiini- ja muu lisäravinnebisnes on voimakkaasti markkinoitu läpi bodausmedian. Sen bisneksen etuihin kuuluvat mielikuvat käsittämättömiä määriä päivittäin tankkaavista proteiinihirmuista. Tarvetta sellaisiin määriin ei ole.
 

Kalakukko

Jäsen
Mikähän minun salitreenaamisessani on vikana? Tarkoitus oli hiukan hankkia lihasmassaa kroppaan. Elokuusta jouluun asti olen treenannut 3 kertaa viikossa salilla ja joulun jälkeen 2 kertaa viikossa. Lähtöpaino oli itselläni 80 kiloa, mutta nyt pitkästä aikaa käydessä puntarilla painoin vain 78 kiloa. Mikähän mättää, kun ei ole lihasta tarttunut? Olisiko vinkkejä lihasmassan kasvatukseen?

Painon laskeminen kertoo, ettet syö tarpeeksi. Jos ei syö tarpeeksi niin lihaksetkaan eivät kasva. Tosin aloittelijalla lihaskasvun taikatemppukin, eli lihaskasvu ja rasvanpoltto samanaikaisesti on mahdollista. Toisin kuin Jeffrey, suosittelen alkuun yksijakoista treeniä. Kaksikin treeniä viikkoon riittää ihan hyvin. Aloittelijalle tärkeää on hermotuksen kehittyminen ja oikeiden liikeratojen oppiminen. Aloittelevat salillakävijät ovat siitä onnellisessa asemassa, että lähes kaikki treenimetodit tuottavat tulosta. Aloittelija voi saavuttaa treenillään jopa 60 grammaa lihasta per treenikerta tai kuukausitasolla kilon uutta lihasta kroppaan. Lihaskasvu tietenkin hidastuu ensimmäisten kuukausien jälkeen, mutta alussa keho ei liiempiä hifistelyitä vaadi.

Treenin ulkopuolisista asioista tärkeimpiä on syöminen hieman yli kulutuksen, riittävä proteiinin saanti, hyvät yöunet ja liiallisen aerobisen treenin välttäminen.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aloittelija voi saavuttaa treenillään jopa 60 grammaa lihasta per treenikerta tai kuukausitasolla kilon uutta lihasta kroppaan.

Herranjestas mikä väite! Nyt sitten lähteitä tälle ja sassiin. Ilman helvetin luotettavien tahojen tutkimuksia sanon heti; aivan täyttä paskapuhetta!

60g lihasta per treenikerta? Mitä helvettiä? Eihän se lihas edes kasva treenatessa.

Kilo lisää lihasta kuukaudessa on kunnon horkkakuurillakin niin kova suoritus, että harva ammattilainenkaan siihen kykenee.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Herranjestas mikä väite! Nyt sitten lähteitä tälle ja sassiin. Ilman helvetin luotettavien tahojen tutkimuksia sanon heti; aivan täyttä paskapuhetta!

60g lihasta per treenikerta? Mitä helvettiä? Eihän se lihas edes kasva treenatessa.

Kilo lisää lihasta kuukaudessa on kunnon horkkakuurillakin niin kova suoritus, että harva ammattilainenkaan siihen kykenee.
Eiköhän tuossa ole kyse keskimääräisestä lisäyksestä per treenikerta, eli jos tulee kilo lihaa lisää kuukaudessa ja treenaa 16 kertaa tuona aikana, niin eikös se silloin tee 60g lihasta per treenikerta?

Ja toisekseen - Kalakukko puhui aloittelijoista ja näille, varsinkin nuorille miehille, vuoden aikana 10-20 kilon lihan lisäys vuodessa ei ole kovin harvinaista. Parikin kertaa tullut todistettua, kun kasvupyrähdyksen "runtelema" 180cm/60kg 17-kesäinen nälkäkurki vääntäytyy salille ja vuoden säännöllisen treenin jälkeen mitat mitat on 180/80 kg, eikä rasvan määrä kropassa ole lisääntynyt silminnähden lainkaan. Se nyt on turhaa saivartelua, että paljonko tuosta lihaskasvusta ja luonnollisesta miehistymisestä on virallisesti hyväksyttyä ja 100% tiukkaa lihasmassaa, mutta ei se rasvaakaan ole.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
LIHAS ei lisäänny tuollaisia määriä kuin mahdollisesti jollain helvetin kovalla ammattilaisella, joka pumppaa itseensä ulkoisesti testosteronia ja muita hormoneita moninkertaisia määriä verrattuna murrosikäisen omaan testotuotantoon. Ennen kuin luotettavia lähteitä alkaa tippumaan, niin keskustelu on osaltani ohi. Aivan järjetön väite.

Massaa voi toki tulla ja näyttää hyvältä, mutta se on aivan eri asia kuin puhtaan lihaksen kasvattaminen.
 

Jeffrey

Jäsen
Jos joku todella täällä väittää, että olisi perusteltua vetää sitten jopa lähemmäs 4 grammaa per painokilo, niin sitä pidän likimain vastuuttomana. Ei kertakaikkiaan ole mitään perustetta kenellekään sellaisiin proteiinimääriin.

Proteiini- ja muu lisäravinnebisnes on voimakkaasti markkinoitu läpi bodausmedian. Sen bisneksen etuihin kuuluvat mielikuvat käsittämättömiä määriä päivittäin tankkaavista proteiinihirmuista. Tarvetta sellaisiin määriin ei ole.

Nyt puhut itseäsi pussiin. Ensin puhuit sen olevan terveydelle haitallista jos syö yli 2g/painokilo. Nyt taas puhut, että ei ole mitenkään perusteltua syödä 4g. Näistä väitteistä jälkimmäisen kanssa olen kanssasi samaa mieltä.

Minä voin kertoa, että esimerkiksi Suomen olympiakomitea neuvoo urheilijoita pysymään 1,3-2,0 grammassa.

Pahoitteluni stereotypioimisesta, mutta oletin kokoajan että puhutaan miehen proteiinin saannista. Nuo alhaiset suositukset ovat naisille. Ne jätin suosiolla pois.

En koe olevani missään lähteiden julkaisu velvollisuudessa tässä asiassa. Koska mainitsemani lukuarvot ovat ne tutkimuksissa todetut, ennemmin heittäisin pallon sinulle joka esität eriävän mielipiteen, perustele se. Nyt vaikka Kunto&Terveys lehden numerosta 2/2009. Elintarviketieteiden tohtori Mikael Fogelholm Suomen Akatemiasta sanoo: "Terveet munuaiset kestävät proteiinia varmaan 3-4 grammaa painokiloa kohti vuorokaudessa, mutta se on turhaa. Ylimäärä käytetään energiaksi eikä lihasten rakennusaineena, ja liikakäyttö on ekologisesti typerää."

Se kuinka paljon kehosi kestää proteiineja, on kehostasi kiinni. Eikä yleistä suositusta edes voida antaa sille kuinka paljon tarvitset proteiineja vaan kaikki suositukset perustuvat enemmän tai vähemmän valistuneisiin arvauksiin. Sillti vahingolliset määrät menevät paljon korkeammalla kuin tuo 2g. Proteiinien kanssa täytyy muistaa, että ne nostavat myös nesteen kulutusta, eli sitä kuinka paljon tarvitset vettä.
 

Veijari

Jäsen
En mitään mistään tiedä mutta huutelenpahan tänne väliin, että paljonko täällä puhetta herättäneestä lisääntyneestä "lihasmassa" on puhtaasti lihaksiin kertynyttä nestettä?

Nesteestä puheen ollen, ei sovi unohtaa salitreenauksen yhteydessä runsaasta veden juomisesta. Useampi litra päivässä puhdasta vettä ja siihen päälle janojuomat, maidot vichyt, mehut yms.

Proteiinin saantimäärissä olen kuullut puhuttavan grammaa /painokilo tai grammaa / lihaskilo - mikä sitten tässäkin on oikein?
 

Jeffrey

Jäsen
LIHAS ei lisäänny tuollaisia määriä kuin mahdollisesti jollain helvetin kovalla ammattilaisella, joka pumppaa itseensä ulkoisesti testosteronia ja muita hormoneita moninkertaisia määriä verrattuna murrosikäisen omaan testotuotantoon. Ennen kuin luotettavia lähteitä alkaa tippumaan, niin keskustelu on osaltani ohi. Aivan järjetön väite.

Massaa voi toki tulla ja näyttää hyvältä, mutta se on aivan eri asia kuin puhtaan lihaksen kasvattaminen.

Hienosti osallistut keskusteluun. Tuomitset muut näkökannat etkä itse tuo mitään uutta keskustelulle.

Itse muistan omilta treenien alkuajoilta lähes kaksimetrisenä ja alle 80 kiloisena hujoppina, että kuukaudessa paino nousi parhaimmillaan 2-3 kiloa. Silloin terveellinen suositus fyssarilta minulle taisi olla 2kg/kk. Samaan syssyyn arvioitiin, että noin puolet painon noususta on lihasta. Joten minun korvaani arvot kuullostavat rationaalisilta. Jopa ilman uraa uurtavia tutkimuksia.

Ihmettelen nykymaailman menoa jossa voit tuomita asiat ilman perusteluja. Tätä huomaa, etenkin vasemman ja/tai vihreämmän kansanjoukon riveistä.
 

Jeffrey

Jäsen
En mitään mistään tiedä mutta huutelenpahan tänne väliin, että paljonko täällä puhetta herättäneestä lisääntyneestä "lihasmassa" on puhtaasti lihaksiin kertynyttä nestettä?

Ihmisestähän n. 70% on vettä. Parhaimmissa kohdissa lihasta nesteprosentti taitaa olla noin 65% lihaksesta. Eli jos lihasmassasi kasvaa kilon, on siitä ainakin se 650g vettä. Lihaksen sitomaa nestemäärää ei saa prosenteissa juurikaan muutettua. Toki joillain ravintoaineilla ja esimerkiksi välittömästi treenin jälkeen arvot voi heitellä prosentin pari.

Nesteen kertyminen on ihan aiheellinen ilmaisu, mutta jokseenkin turha. Sillä kaikki elämä meidän planeetalla perustuu veteen ja sen sitoutumiseen erilaisiin organismeihin. Joskus muistan erään hippituttavan kanssa väitelleeni kun hän oli ihan sata varma siitä, että elintarviketeollisuus pumppaa lihoihin kaikenmaailman nesteitä ja ilmaa lisätäkseen sen painoa ja siis myyntihintaa. Tähän kävi todisteeksi se, että ravintosisällön proteiineista, rasvoista yms arvoista ei tullut yhteensä 100%. Yritin sitten ihan biologian kirjan avulla perustella, että katsos kun ihmisestäkin 70% on vettä.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hienosti osallistut keskusteluun. Tuomitset muut näkökannat etkä itse tuo mitään uutta keskustelulle.

Täällä esitettiin väite, jonka väitän olevan paskaa. Mielestäni todistustaakka on väitteen esittäjällä ja sitten katsotaan mikä on homman nimi. Myönnän virheeni, jos kunnon lähteitä löytyy.

Mikäli minä väitän, että join eilen 200 litraa vettä, niin tuskin sinä sitä uskot? Oletan, että pyydät asialle todisteita ja mikäli olet tarpeeksi rohkea, niin ennen niitä todisteita uskallat jopa väitteeni kumota.

Ihmettelen nykymaailman menoa jossa voit tuomita asiat ilman perusteluja. Tätä huomaa, etenkin vasemman ja/tai vihreämmän kansanjoukon riveistä.

Kaada itselles vaan.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt puhut itseäsi pussiin.

Älä nyt. Sanomani on viestistä toisee ihan sama: on kaksi hyvää syytä pysytellä 2 grammaa per painokilo proteiinin saannissa. Enemmästä ei ole hyötyä, haittoja voi olla.

Itse puhuit jälleen pehmoisia. Eivät ne alemmat protskusuositukset ole mitenkään naisille suunnattuja, vaan myös miehille. Kerro nyt ihmeessä, että mikä instanssi on tämän mainitsemasi "suomalaisen suosituksen" takana?

Sinä taas olet väittänyt, että proteiinia pitäisi minimissään olla se 2 grammaa. Ylärajaa et ole aiemmin maininnut, todennut vain, että 4 grammaa on vielä turvallista. Se on ihan mutuilua. Nyt vedät jonkun artikkelin esille, jossa Fogelholm sanoo, että varmaan on turvallista 3-4 grammaa. Aika isoksi venähti haarukka jo tuossakin. Entä jos, munuaisille tulee jostain muualta jo rasitetta? Entä jos niissä onkin jo jotain vikaa? Entä jos vaikka maksassa on jo valmiiksi jokin kuormite? Kuinka moni proteiinin tankkaaja käy ensin verikokeissa tai jopa ultrauttamassa sisäelimensä. Ei varmasti kukaan.

Toistetaan nyt vielä se mainitsemasi Fogelholmin näkemys, ettei kenellekään jää vääriä käsityksiä: hänen mukaan terveet munuaiset voivat kestää 3-4 grammaa, mutta mitään hyötyä siitä ei häneen mukaansa ole.

Siksi on turvallisinta pysyä siinä, minkä jälkeen homma muuttuu hyödyttömäksi. Se on se noin 2 grammaa per painokilo. Ehkä joillain laihduttajilla tai tilapäisesti voimailijalla bulkkikaudella voisi olla perustetta jopa 2,5 grammaan, mutta tavallisella kuntoilijalla ei siihenkään. Allekin 2 grammalla pärjää ja saa kasvatettua massaa.

Tuosta 2 gramman ylittämisestä. Tuolla myöhemmässä viestissäni jo täsmensin, että jos 2 grammaa vähän ylittyy tai silloin tällöin, ei se tietenkään automaattisesti johda terveyshaittoihin. Kaikille ei johda ollenkaan. Tarkoitukseni ei ollut alun alkaenkaan sitä niin jyrkästi esittää. Vaan toistettuna pointtini: siitä ei ole hyötyä, mutta voi olla haittaa.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Terveyshaittoja voi olla myös liiallisesta rasvasta ja hiilareista. 120grammaa proteiinia on jotakuinkin 500kcal/vrk. Eli mahdollisesti viidesosa tai alle kokonaisenergiasta.

15-20 % energiansaannista on normaalisti urheilijalle sopiva määrä proteiinia. Voimailijalle se voi olla jonkin verran suurempi.
 

Kalakukko

Jäsen
Vae että aivan paskapuhetta se Kalakukko hupajaa. No tässäpä olisi parit linkit kuitenkin lihastutkija Juha Hulmin blogiin, joista toisessa on kirjallisuuskatsaus lihaskasvunopeudesta ja toisessa case-esimerkki aloittelijan kehittymisestä. Vaikka mitäpä se hyödyttää kun kerta paskapuhetta on.

Tuota sivustoa kannattaa muutenkin lukea, jos kuntosaliharjoittelu kiinnostaa edes vähää alusta. Hulmi muodostaa n. 50 % osuuden Suomen lihaskasvuun erikoistuneista tutkijoista. Jutuista hyötyy niin aloittelija kuin kokeneempikin treenaaja. Erityismaininta blogitekstien kirjoitusasusta. Umpitylsät tiedeartikkelit on onnistuttu kirjoittamaan auki kansankielellä huumoria unohtamatta.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No tässäpä olisi parit linkit kuitenkin lihastutkija Juha Hulmin blogiin, joista toisessa on kirjallisuuskatsaus lihaskasvunopeudesta ja toisessa case-esimerkki aloittelijan kehittymisestä. Vaikka mitäpä se hyödyttää kun kerta paskapuhetta on.

Loistavaa. Mielenkiintoinen sivusto ja pitää yrittää lueskella enemmänkin kun ehtii.

Tämä pisti nopeasti silmään:

"Koko kehon lihasmassa (tai rasvaton massa, lean body mass) kasvaa harjoittelun alkuvaiheessa 2-4 kertaa viikossa harjoiteltaessa keskimäärin noin 150 grammaa viikossa ja puolisen kiloa kuukaudessa".

Onko tämä nyt sama asia kuin puhtaan lihan määrän kasvu?

Joka tapauksessa voisin vetää nyt hormonikortin esille, mutta en kehtaa sitä ihan vielä tehdä. 7kg puhdasta lihasta kuukaudessa natikkana? Kuulostaa täysin uskomattomalta.
 
Viimeksi muokattu:

Kalakukko

Jäsen
"Koko kehon lihasmassa (tai rasvaton massa, lean body mass) kasvaa harjoittelun alkuvaiheessa 2-4 kertaa viikossa harjoiteltaessa keskimäärin noin 150 grammaa viikossa ja puolisen kiloa kuukaudessa".

Onko tämä nyt sama asia kuin puhtaan lihan määrän kasvu?

Ilmeisesti osa siitä on sidekudosta tms.

Joka tapauksessa voisin vetää nyt hormonikortin esille, mutta en kehtaa sitä ihan vielä tehdä. 7kg puhdasta lihasta kuukaudessa natikkana? Kuulostaa täysin uskomattomalta.

Eikai tuossa missään kohtaa väitetty tulevan 7 kiloa puhdasta lihaa kuukaudessa? Jälkimmäisessä linkissähän koehenkilö hankki n. 7 kiloa rasvatonta massaa vuodessa, lihasmassa kasvoi nelisen kiloa ja rasvamassaa oli saman verran kuin alussa.

Eikai tuollaiseen muutokseen mitään doping-aineita tarvita. Aloittelijoiden nopea lihasmassan kasvuhan on enemmän kuin sääntö kuin poikkeus. Tuonkin testin henkilö kun ei minusta edes ole mikään erityisen nuori tai aivan aloittelija. Jollain geneettisesti lahjakkaalla 18v kynäniskalla tulokset voisivat olla tuolla treenillä (ja valmentajilla) huomattavasti enemmänkin. Niin kuin muussakaan urheilussa, tässäkään lajissa kaikki eivät kehity yhtä nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:

Jeffrey

Jäsen
Älä nyt. Sanomani on viestistä toisee ihan sama: on kaksi hyvää syytä pysytellä 2 grammaa per painokilo proteiinin saannissa. Enemmästä ei ole hyötyä, haittoja voi olla.

Ei näin. Ja jos tuommoisia vinkkejä annetaan, niin sitten pitää tietää tosiaan asiasta. Mielellään voisi vähän perustellakin.

Proteiinia ei pidä syödä yli 2 grammaa painokiloa. Syitä on kaksi: siitä ei ole todettu olevan kehittymisen kannalta hyötyä ja siitä voi olla terveyshaittoja.

Näin vastasit toiselle nimimerkille. Samassa viestissä kerroit 1.5g/kilo olevan hyvä määrä. Mitä nyt siis haluat sanoa. 1,5g vai 2g?

Sinä taas olet väittänyt, että proteiinia pitäisi minimissään olla se 2 grammaa. Ylärajaa et ole aiemmin maininnut, todennut vain, että 4 grammaa on vielä turvallista. Se on ihan mutuilua.

Missähän olen näin väittänyt? 2g:stä olen puhunut hyvänä perustana ja järkevänä määränä ja terveiden munuaisten kestävän 3-4g. Vääristeletkö tahallasi sanomisiani vai etkö vain ymmärrä?

Tuolta Kalakukon linkittämästä lihastohtorin sivuilta löytyy sinullekkin tiivistettynä kaikki oleellinen. Ravinnon proteiinit lihaskasvussa. Mikä on tieteellinen näyttö? | Lihastohtori . Tuolta löytyy ihan linkin tieteellisemmillekkin sivuille jos haluat niitä selailla.

Toistan, että itse en laske ravinteita, en edes proteiineja. Vuosien saatossa itselleni on kehittynyt jonkinlainen käsitys mitä minun pitää syödä saavuttaakseni tuo 2g/kilo eli tässä tapauksessa 210g/pvä. Välillä menee yli, välillä sen ali, ei niin vakavaa. Toistan vielä itseäni siinä, että mielummin syön yli. Terveyshaittoja sillä ei vielä todistetusti ole. Toki hyöty heikkenee, mutta en mä salilla käymisestä niinpaljoa nauti, että haluaisin jättää edes osan hyödyn käyttämättä. Tyhmintä on treenata hulluna ja syödä hullusti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös