Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 911 671
  • 4 644

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
LIHAS ei lisäänny tuollaisia määriä kuin mahdollisesti jollain helvetin kovalla ammattilaisella, joka pumppaa itseensä ulkoisesti testosteronia ja muita hormoneita moninkertaisia määriä verrattuna murrosikäisen omaan testotuotantoon. Ennen kuin luotettavia lähteitä alkaa tippumaan, niin keskustelu on osaltani ohi. Aivan järjetön väite.

Massaa voi toki tulla ja näyttää hyvältä, mutta se on aivan eri asia kuin puhtaan lihaksen kasvattaminen.

Olen todistanut vierestä, kun nälkäkurjesta tuli vuodessa ikäluokkansa voimanoston Suomen mestari ja MM-mitalisti. Kaveri ei ollut käynyt kertaakaan salilla ennen säännöllisen harjoittelun aloittamista ja vuodessa nousi ikäluokkansa huipulle. Kun nuoren kasvupyrähdys on ohi, testosteronitaso on korkealla, jopa korkeammalla kuin näillä ulkoisesti itseään pumppaavilla.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jeffreylle vielä

Kirjoitin: "Sinä taas olet väittänyt, että proteiinia pitäisi minimissään olla se 2 grammaa. Ylärajaa et ole aiemmin maininnut, todennut vain, että 4 grammaa on vielä turvallista."

Vastasit: Missähän olen näin väittänyt?

Et ilmeisesti itsekään ole enää kärryillä, minkälaisia suosituksia annat. Kirjoitit nimittäin tänään kello 1.08 näin: "Kyllä vähintään tuo 2g/painokilo olisi hyvä saada lihaskasvun mahdollistamiseksi." Mitään ylärajaa et kerro, mutta toteat, että 4 grammaa on vielä turvallista. Käy katsomassa tuolta ketjusta sivulta 77, mitä olet kirjoittanut.

Olisin edelleen kiinnostunut, nyt jo kai kolmannen kerran kysyn, että mistä repäisit sen 1,8-2,0 gramman "suomalaisen suosituksen" urheilijoille. Se olisi ihan hyvä suositus, mutta tuskin sellaista ahdasta rajaa kukaan vakavasti otettava instanssi antaa, sillä huomattavasti pienemmätkin määrät riittävät ja mahdollistavat lihaskasvun.

Tuolla linkittämässäsi Hulmin kirjoituksessa esimerkiksi sanotaan näin: "Aktiivisesti liikkuvan lihaskasvuun tähtäävän ihmisen proteiinintarve on n. 1,4-1,8 g / painokilo,"

Samassa kirjoituksessa kerrotaan myös näin: "Korkea proteiininsaanti ei ole lihaskasvussa erityisen välttämätöntä. Lihaskasvu toteutuu kyllä, kun oikeanlaisen harjoittelun lisäksi muistetaan syödä monipuolisesti ja mielellään kohtuullisen runsaasti laadukkaita proteiinilähteitä."

Ja edelleen siinä linkittämässäsi kirjoituksessa kerrotaan: "Yli 3-4 g / painokilo proteiinia ei ole kuitenkaan suositeltavaa ylittää. Itse asiassa ihmisen keho on sen verran tehokas käyttämään proteiineja hyväksi, että kohtuullisen alhaisellakin proteiininsaannilla (0,8-1 g / painokilo) on mahdollisuus saavuttaa voimaharjoittelussa lihastenkasvua."

Kuten jo aluksi kirjoitin, kahta grammaa ei ole syytä ylittää. Ei ainakaan toistuvasti ja paljon. Hyötyjä on erittäin hankala perustella, haittoja voi olla.

Mitä nyt siis haluat sanoa. 1,5g vai 2g?

Kuten jo siinä viestissä sanoin, 1,5 grammaakin riittää yleensä lihasten kasvattamiseen, 2 gramman ylittämistä on hankala perustella. Hyvä haarukka on tuo 1,5-2,0 grammaa. Ylittämisestä voi ollla sen sijaan haittoja. Täsmensin jatkoviestissä myös tuota, jos nyt vaivauduit lukemaan, että ei pieni tai satunnainen 2 gramman ylitys tietenkään automaattisesti tarkoita terveysongelmia.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olet oikeassa. Se ei todista yhtään mitään. En vain jaksa uskoa, että yksikään kv-tason voimamies söisi proteiinia kaksi kertaa liikaa täysin tarpeettomasti.

Joka ainoa kv-tason voimamies kertoo käyttävänsä kaikkia mahdollisia aineita mahdollisimman paljon, koska heidän kaikkien takana on iso lisäravinnebisnes. Kaikkein hulluinta on tavallisen kuntoilijan kopioida ravinto- tai treeniohjelmia ammattilaisvoimailijoilta. Siinä puhutaan täysin eri maailmasta niin lahjakkuuden, farmakologian kuin harjoittelunkin puolesta. Myös terveysriskit ovat aivan toista luokkaa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikai tuossa missään kohtaa väitetty tulevan 7 kiloa puhdasta lihaa kuukaudessa? Jälkimmäisessä linkissähän koehenkilö hankki n. 7 kiloa rasvatonta massaa vuodessa, lihasmassa kasvoi nelisen kiloa ja rasvamassaa oli saman verran kuin alussa.

Kuten sanoin, luin todella nopeasti ja pintapuolisesti noita juttuja. On vähän kiirusta pitänyt.

Tämä lainaamani kuulostaa kuitenkin nyt jo järkevämmältä kuin 1 kg puhdasta lihasta kuukaudessa. 4kg/vuosi on jo mahdollista, mutta silloinkin pitää olla sapuskat kunnossa ja treenimotivaatio kohdallaan.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kun nuoren kasvupyrähdys on ohi, testosteronitaso on korkealla, jopa korkeammalla kuin näillä ulkoisesti itseään pumppaavilla.

Kerrotko minulle millaisia määriä testosteronia, kasvuhormonia yms. ulkoisia tuotteita ammattimaiset bodarit itseensä viikottain piikittävät.

Kerro sen jälkeen millainen on kasvupyrähdyksen ohittaneen nuoren luontainen testosteronitaso, kasvuhormonitaso yms.

Tämä sen takia, että itse en nyt ehdi moista googlettamista suorittaa. Väitän kuitenkin, että bodarilla, joka tykittää itseensä viikottain satakertaisia määriä hormoneita luonnolliseen tuotantoon verrattuna on korkeammat testoarvot kuin kasvupyrähdyksen ohittaneella nuorella. Reilusti.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihmettelen nykymaailman menoa jossa voit tuomita asiat ilman perusteluja. Tätä huomaa, etenkin vasemman ja/tai vihreämmän kansanjoukon riveistä.
No olipas hassu kommentti. Ei tästä varmaan kannata mitään loukkaantumiskilpailua kehittää.
---

Mainostettakoon tässä sen verran, että viime vuonna aloittelin salitouhuja, kunnes pidin kesällä taukoa ja juoksentelin ynnä kuulailin. Elokuussa aloitin uudelleen, ja melkeinpä eka kertaa tavoitteellisesti. Olen mä ennenkin yrittänyt, mutta treenaaminen on ollut kuitenkin sellaista läpsyttelyä. Nyt lähdin ihan perusteista liikenteeseen ja tein pienillä painoilla tekniikkaa. On tuo kannattanut, koska sarjapainot ovat nousseet mavessa 30 kg, kyykyssä 40 kg ja penkissä 15 kg n. viiden kuukauden aikana. En osaa suhteuttaa noita nousuja sen kummemmin, mutta itse olen tyytyväinen, koska en ole aiemmin malttanut tehdä duunia kunnolla. Kehitystäkään ei siksi ole juuri tullut, vaan melkeinpä lajivoima on ollut se, jolla jylläsin tatamilla. Onhan tästä varmasti hyötyä, jos palaan ninjaksi vielä joskus.

Paino on noussut alkusyksystä seitsemän kiloa. Samat housut mahtuvat edelleen jalkaan, joten en erityisen huolissani ole. Keväällä on tarkoitus alkaa taas juosta ja kokeilla pientä dieettiä sekä keventää hiukan punttia. Syksyllä suunnittelin koventaa punttia jälleen ja tarkkailla enemmän syömisiä. Nyt olen syönyt aika vapaasti, lähinnä turhat karkit ja muu schaipa on mulle normaaliin tapaan rajoitettu vain viikonloppuihin.
 
Joka ainoa kv-tason voimamies kertoo käyttävänsä kaikkia mahdollisia aineita mahdollisimman paljon, koska heidän kaikkien takana on iso lisäravinnebisnes.
Ei se nyt aivan noinkaan ole. Toki he käyttävät ja mainostavat ja saavat varmaan sponssituloja, mutta aika nopeasti tulee mieleen useampi kaiffari, jotka korostivat lisäravinteiden olevan vain lisäravinteita, ei ruoan korvikkeita. Eivätkä he kai lisäravinnebusineksen takia söisi tuplasti ylimääräistä protskua.

Kaikkein hulluinta on tavallisen kuntoilijan kopioida ravinto- tai treeniohjelmia ammattilaisvoimailijoilta.
Hyvin pitkälti samaa mieltä. Siksi en sanonutkaan Iggylle, että "vedä ny viissataa rammaa protskua lärviin päivässä". Mainitsemani 2g/painokilo on perusjuttu ja vastaa myös Joe Weiderin 40 vuotta vanhaa aloittelevan bodarin opasta, jossa kehotettiin energiajakauman olevan 30(p)-30(r)-40(h). Tuo 30 prossaa proteiinia vastaa jotakuinkin 2 grammaa/painokilo.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei se nyt aivan noinkaan ole. Toki he käyttävät ja mainostavat ja saavat varmaan sponssituloja, mutta aika nopeasti tulee mieleen useampi kaiffari, jotka korostivat lisäravinteiden olevan vain lisäravinteita, ei ruoan korvikkeita. Eivätkä he kai lisäravinnebusineksen takia söisi tuplasti ylimääräistä protskua.

Todennäköisesti ammattikehonrakentajan tai vastaavan energiantarve on jo sitä luokkaa, että sen täyttämiseksi tulee syötyä "ylipaljon" niin proteiineja, rasvoja kuin hiilihydraattejakin. Lihaskasvun kannalta ylisuurella protskumäärällä ei ole merkitystä, riittävän energiamäärän saamisella kylläkin.

Lisäravinnebisneksen ympärillä pyörii hirvittävän paljon ihan älyvapaata propagandaa, jota mm. lehdet levittävät. Siksi ei kannata kovin paljon panna painoa niille jutuille, mitä joku ammattivoimailija tekee.


Hyvin pitkälti samaa mieltä. Siksi en sanonutkaan Iggylle, että "vedä ny viissataa rammaa protskua lärviin päivässä". Mainitsemani 2g/painokilo on perusjuttu ja vastaa myös Joe Weiderin 40 vuotta vanhaa aloittelevan bodarin opasta, jossa kehotettiin energiajakauman olevan 30(p)-30(r)-40(h). Tuo 30 prossaa proteiinia vastaa jotakuinkin 2 grammaa/painokilo.

Se pari grammaa on tosiaan aika yleisesti käytetty nyrkkisääntö. Lähinnä täällä on mielestäni väännetty nyt siitä, onko se minimi vai maksimi. Minusta se alkaa olla maksimimäärä, vähemmälläkin pärjää.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kerrotko minulle millaisia määriä testosteronia, kasvuhormonia yms. ulkoisia tuotteita ammattimaiset bodarit itseensä viikottain piikittävät.

Kerro sen jälkeen millainen on kasvupyrähdyksen ohittaneen nuoren luontainen testosteronitaso, kasvuhormonitaso yms.

Tämä sen takia, että itse en nyt ehdi moista googlettamista suorittaa. Väitän kuitenkin, että bodarilla, joka tykittää itseensä viikottain satakertaisia määriä hormoneita luonnolliseen tuotantoon verrattuna on korkeammat testoarvot kuin kasvupyrähdyksen ohittaneella nuorella. Reilusti.

Täytyy myöntää, etten tiedä näistä määristä paljoakaan, luotan tässä Harri Hakkaraisen sanaan. Olin aikanaan hänen luennollaan, jossa hän sivusi jääkiekkoilijan voimanhankintaa. Hän kertoi, että punttiharjoittelu on käytännössä turhaa ennen pituuskasvun päättymistä, koska nuoren testotaso on tuolloin 40 vuotiaan naisen tasolla. Hän sanoi, että noin puolitoistavuotta pituuskasvun päättymisen jälkeen nuoren pojan testotaso on parhaimmassa tapauksessa samalla tasolla kuin douppaavan ammattilaisen. Minä en tiedä minkä lajin ammattilaisista hän puhui. Samalla luennolla hän sanoi, että normaali aikuinen pystyy lisäämään lihasmassaa ilman lisätestoa 1,5 - 2kg/ vuosi.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Nesteestä puheen ollen, ei sovi unohtaa salitreenauksen yhteydessä runsaasta veden juomisesta. Useampi litra päivässä puhdasta vettä ja siihen päälle janojuomat, maidot vichyt, mehut yms.

Aloitin pienehkön (noin 4kk) tauon jälkeen salilla käymisen. Tavoitteena ei ole muuttua lihaskimpuksi, vaan saada selkäoireet loppumaan (keskivartalon lihasten vahvistaminen) ja kroppaa kiinteämmäksi, eli siis vähentää rasvaa ja korvata se lihaksella. Huomasin heti, että treenin jälkeen janottaa käytännössä koko loppupäivän, vaikka vettä juonkin ehkä sen pari litraa päivässä tahdilla lasillinen silloin tällöin. Tätä ei aiemmin treenatessa ole tapahtunut. Mistä voisi johtua?

Treeni kestää kerrallaan noin 35-45 minuuttia, melko pienillä tauoilla, ja käyn kolme kertaa viikossa. Tähän sitten muut liikunnat ja hyötyliikunnat päälle.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Täytyy myöntää, etten tiedä näistä määristä paljoakaan, luotan tässä Harri Hakkaraisen sanaan.

Minäkin luottaisin niissä asioissa, joista hän puhuu. Mistään ei nyt käynyt ilmi, että hän olisi esittänyt saman väitteen kuin sinä ja se mihin minä tartuinkin.

"Douppaava ammattilainen" on äärettömän laaja käsite. Ammattikehonrakentajien käyttämät määrät ovat yleensä kovia. Samoin monet harrastelijapunttaajat piikittävät varsin rohkeita annoksia aineita itseensä. En millään usko, että murrosiässäkään miesten luonnollinen testotuotanto voisi olla samalla tasolla.

Samalla luennolla hän sanoi, että normaali aikuinen pystyy lisäämään lihasmassaa ilman lisätestoa 1,5 - 2kg/ vuosi.

Tämäkin kuulostaa järkevältä.
 

timop

Jäsen
Suosikkijoukkue
jyp
Olet oikeassa. Se ei todista yhtään mitään. En vain jaksa uskoa, että yksikään kv-tason voimamies söisi proteiinia kaksi kertaa liikaa täysin tarpeettomasti.

Ei millään pahalla mutta katsoisin mieluummin ehkä sinne suuntaan mistä J Hulmi tulee jos etsisin oikeita perusteluja esimerkiksi proteiininsyöntimäärille (Liikuntatieteellinen). Eli siis tutkimuksiin nojaten.

Noilla voimamiehillä kun on ensinnäkin geenit, kropan mittasuhteet ja treenausmotivaatio kohdillaan. Joku proteiinien prosenttiosuus ruokavaliossa on tuossa asiayhteydessä ihan epäolennaista. Sama kaveri todennäköisesti menestyisi olisi sitä proteiiniä 2g, 4g tai 1,5g. Ihan sama kun sama kaveri menestyy, vaikka nukkuu 7, 7.5 tai 8 tuntia yössä.

e: itse asiassa tuolla Hulmin blogissa surffaillessa törmäisin yhteen juttuun jossa painotettiin tuota motivaatiota tai ehkä enemmänkin asennetta.

Suomen vahvin nainen | Lihastohtori
Sivun alalaidassa referaatti Hulmin ja Lundahlin keskustelusta jossa on suht oleellinen pointti. Kuinka monta oikeaa voimamiestä tai naista tiedätte jotka treenaa tähän malliin:
Kimi Räikkönen speaking Finnish (HQ) - YouTube
(linkki vie youtubeen Kimi Räikkösen lausuntoon)
Tässä vertailukohtana J Ahola:
Jouko Ahola Deadlitfs At Gym - YouTube
(linkki vie youtubeen J. Aholan videoon)
 
Viimeksi muokattu:

juurihoito

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO
Ihmiset reagoivat proteiiniin eri tavoin. Itse tuli koettua se, kun treenasin vuosia sitten "heavy duty" menetelmällä ja söin proteiinia noin 3 grammaa per painokilo.
Tulosta tuli ja rauta liikkui, samoin liikkui maksa-arvot ylöspäin. Tämä tuli ilmi vuosittaisessa lääkärin tarkastuksessa. Lääkärin kanssa keskusteltiin asiasta ja vakuuteltuani etten käytä anabolisia enkä muitakaan kiellettyjä päätettiin vähentää proteiini 1,5 per painokilo.
Kontrolli käynti 3 kk päästä ja maksa-arvot oli taas viitearvoissa. Treeni kulki tämänkin jälkeen ihan yhtä hyvin, eikä treenivaatteet haisseet enää kuselle kun munuaiset hoitivat tehtävänsä kunnolla ilman liika kuormaa.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihmiset reagoivat proteiiniin eri tavoin. Itse tuli koettua se, kun treenasin vuosia sitten "heavy duty" menetelmällä ja söin proteiinia noin 3 grammaa per painokilo.
Tulosta tuli ja rauta liikkui, samoin liikkui maksa-arvot ylöspäin. Tämä tuli ilmi vuosittaisessa lääkärin tarkastuksessa. Lääkärin kanssa keskusteltiin asiasta ja vakuuteltuani etten käytä anabolisia enkä muitakaan kiellettyjä päätettiin vähentää proteiini 1,5 per painokilo.
Kontrolli käynti 3 kk päästä ja maksa-arvot oli taas viitearvoissa. Treeni kulki tämänkin jälkeen ihan yhtä hyvin, eikä treenivaatteet haisseet enää kuselle kun munuaiset hoitivat tehtävänsä kunnolla ilman liika kuormaa.

Pakko lainata koko kirjoitus. Juuri näin voi käydä, voi käydä pahemminkin. Siksi on hyvä syy pysyä 1,5-2,0 grammassa. Ja kääntäen: ei ole mitään syytä ylittää sitä. Eikö se nyt ole kaikkein olennaisinta, että kehitystä tulee? Sitä tulee varmasti noilla määrillä. Ja turha on kukkaroaan keventää lisäravinteisiin, jos riittävän ravinnon saa ruoasta. Sen saa aika vaivattomasti varsinkin moni kevyempi mies ja nainen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minäkin luottaisin niissä asioissa, joista hän puhuu. Mistään ei nyt käynyt ilmi, että hän olisi esittänyt saman väitteen kuin sinä ja se mihin minä tartuinkin.

"Douppaava ammattilainen" on äärettömän laaja käsite. Ammattikehonrakentajien käyttämät määrät ovat yleensä kovia. Samoin monet harrastelijapunttaajat piikittävät varsin rohkeita annoksia aineita itseensä. En millään usko, että murrosiässäkään miesten luonnollinen testotuotanto voisi olla samalla tasolla...

Sanoin:

Kun nuoren kasvupyrähdys on ohi, testosteronitaso on korkealla, jopa korkeammalla kuin näillä ulkoisesti itseään pumppaavilla.

Huomioi sana jopa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sanoin:

Kun nuoren kasvupyrähdys on ohi, testosteronitaso on korkealla, jopa korkeammalla kuin näillä ulkoisesti itseään pumppaavilla.

Huomioi sana jopa.

Varmasti voi olla korkeammalla kuin jollain vain vähän itseensä testoa pumppaavalla henkilöllä, joka ei saa moisella touhulla aikaan muuta kuin oman testotuotantonsa tyrehtymisen.

Tosissaan dropittavat ovat sitten eri asia ja näistä minä kirjoitin.

Nähdäkseni puhuimme sitten ilmeisesti eri asiasta ja molemmat olivat oikeassa ja väärässä samaan aikaan ja toisinpäin.
 
Ei millään pahalla mutta katsoisin mieluummin ehkä sinne suuntaan mistä J Hulmi tulee jos etsisin oikeita perusteluja esimerkiksi proteiininsyöntimäärille (Liikuntatieteellinen). Eli siis tutkimuksiin nojaten.
Juu. Ei ole tarvetta arvostella sitä, kuka haluaa arvottaa mitäkin. Arvottaako enemmän niitä, jotka ovat esimerkkejä lihasten kasvattamisesta vai arvottaako enemmän niitä, jotka ovat saaneet aiheesta aikaiseksi papereita.

Kuinka monta oikeaa voimamiestä tai naista tiedätte jotka treenaa tähän malliin:
Jouko Ahola Deadlitfs At Gym - YouTube
(linkki vie youtubeen J. Aholan videoon)
Viittaatko tuossa siihen, että Ahola veti maastavetopäivänä kolme sarjaa maastavetoa?

juurihoito kirjoitti:
Lääkärin kanssa keskusteltiin asiasta ja vakuuteltuani etten käytä anabolisia enkä muitakaan kiellettyjä päätettiin vähentää proteiini 1,5 per painokilo.
Totesiko lääkäri, että kohonneet maksa-arvot johtuivat nimenomaan korkeasta proteiinimäärästä? Tankkasitko lääkärikäynnin jälkeen saman määrän energiaa kuin aiemminkin, mutta vähensit proteiinin määrää ja lisäsit hiilareita ja/tai rasvoja?

Oiva kirjoitti:
Juuri näin voi käydä, voi käydä pahemminkin.
Proteiinin vastaiseen taisteluusi näyttää kelpaavan keppihevosiksi kohonneet maksa-arvot ja diabetes. Tunnetusti diabeetikoiden tulee välttää proteiineja ja suosia erityisesti hiilareita.
 

juurihoito

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO
Kyllä ne kohonneet maksa-arvot omalla kohdallani johtuivat juurikin tuosta liiasta valkuaisesta. Vähensin lisäravinteista otettavaa valkuaista merkittävästi tuon lekuri reissun jälkeen.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Pakko nyt mainita tuosta proteiinin määrästä, että taitavat nykyään bodaritkin puhua että tankkaavat sitä 2 grammaa per RASVATONpainokilo. Elikkä jos 80 kilosella miehellä on rasvaprosentti 20%, niin silloin proteiinin tarve lasketaan 64 kilon mukaan.
Tämän kuvan olen ainakin saanut pakkotoiston keskusteluista, ja esim Utti Hietalan videoblogeista.
Mutta oli miten oli, tavanpulliaiselle riittää aivan varmasti pienempikin määrä kuin 2 grammaa painokiloa kohden, lasketaan sen sitten rasvattoman tai rasvallisen massan mukaan. Etenkin jos kyseinen henkilö syö enemmän kuin kuluttaa. Dietillä käsittääkseni proteiiniakin olisi hyvä syödä enemmän, sillä se käsittääkseni ehkäisee lihasten katoamista jonkun verran.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Juu. Ei ole tarvetta arvostella sitä, kuka haluaa arvottaa mitäkin. Arvottaako enemmän niitä, jotka ovat esimerkkejä lihasten kasvattamisesta vai arvottaako enemmän niitä, jotka ovat saaneet aiheesta aikaiseksi papereita.

...Clip...

Proteiinin vastaiseen taisteluusi näyttää kelpaavan keppihevosiksi kohonneet maksa-arvot ja diabetes. Tunnetusti diabeetikoiden tulee välttää proteiineja ja suosia erityisesti hiilareita.

Tämä on ihan naurettavaa keskustelua, jos kalistellaan sapeleita auktoriteeteilla eikä argumenteillä. Itse olen kaivannut argumentoituja väitteitä omia teesejäni vastaan, mutta saanut osakseni vain jotain käsittämätöntä mutuilua ja kertomuksia ammattibodareitten menetelmistä. Haloo, nyt valoja päälle!

En käy minkäänlaista proteiinin vastaista taistelua, vaan taistelua mihinkään perustumattomia mutu-väitteitä vastaan. Proteiinia syön itsekin runsaasti, joka ikinen päivä, hyvin tuloksin.

Keskustelu saa minun puolestani olla tässä niin kauan kuin joku tulee hiekkalaatikolla argumenttien kanssa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä on ihan naurettavaa keskustelua, jos kalistellaan sapeleita auktoriteeteilla eikä argumenteillä. Itse olen kaivannut argumentoituja väitteitä omia teesejäni vastaan, mutta saanut osakseni vain jotain käsittämätöntä mutuilua ja kertomuksia ammattibodareitten menetelmistä.

Tämä on Jatkoaika ja täällä nämä jutut menee juurikin näin.

Päättömiä väitteitä ilman mitään faktoja ja sitten aletaan nimenomaan kalistelemaan sapeleita. Kenelle täällä muuten pitää esittää jotain? Jumalauta sen pitäisi olla aivan sama mitä mieltä joku nimimerkki NN on nimimerkin YY väitteistä? Täällä haetaan ilmeisesti sitten jotain virtuaaliuskottavuutta tms.

Proteiinikeskusteluun olen itse osallistunut jo siinä määrin, että kerroin kokeilleeni varsin isoja proteiinimääriä, mutta myös varsin miehekkäitä rasvamääriä varsinkin dieetillä. Ei näistä loputtomista väittelyistä pääse eroon kuin lopettamalla keskustelun. Sen kuitenkin haluan omakohtaisista kokemuksistani sanoa, että en ole huomannut mitään eroa kehityksessä tms. riippumatta siitä olenko syönyt proteiinia 3g/painokilo tai 1,3g/painokilo.

Ketodieetillä on helpompaa vetää makkara lärviin kuin paistaa kanan rintafilettä, joten siksikin olen toistaiseksi pitäytynyt alemmissa päivittäisissä proteiinimäärissä. Sitten voidaankin aloittaa rasvakeskustelu. Anyone?
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juu. Ei ole tarvetta arvostella sitä, kuka haluaa arvottaa mitäkin. Arvottaako enemmän niitä, jotka ovat esimerkkejä lihasten kasvattamisesta vai arvottaako enemmän niitä, jotka ovat saaneet aiheesta aikaiseksi papereita.

Ei kai kukaan järkevä ihminen ota ehdottomana totuutena tai hyvänä juttuna jotain, mitä menestynyt tyyppi sattuu tekemään yhden asian saralla. Mistä tiedät että tuo on juuri se juttu joka on ratkaiseva? Mistä tiedät ettei esim. 95% ihmisistä tuollainen proteeinimäärä ole vaarallinen, mutta mainitsemallasi bodarilla elimistö kykenee sen käsittelemään ongelmitta?

Ei viina ja huumeetkaan vaarallisia ole vaikka vetäisi kuinka. Niitä suorastaan kannattaa käyttää jos haluaa kuuluisaksi muusikoksi. Ozzy ja Keith Richardskin on vielä hengissä! Ei ne mitään aiheuta.

Itsekin suosin kyllä runsasta proteiinin käyttöä, mutta siinä olen samaa mieltä Oivan kanssa, että on naurettavaa väittää täällä mutuun tai anekdootteihin perustuen ettei jostain 5 gramman proteiiniannoksesta painokiloa kohden ole mitään haittaa.
 
Ei kai kukaan järkevä ihminen ota ehdottomana totuutena tai hyvänä juttuna jotain, mitä menestynyt tyyppi sattuu tekemään yhden asian saralla.
Minähän nimenomaisesti kirjoitin, etten arvostele sitä, mitä kukakin haluaa arvottaa.

Mistä tiedät että tuo on juuri se juttu joka on ratkaiseva? Mistä tiedät ettei esim. 95% ihmisistä tuollainen proteeinimäärä ole vaarallinen, mutta mainitsemallasi bodarilla elimistö kykenee sen käsittelemään ongelmitta?
En tiedä yhtään menestynyttä bodaria tai voimamiestä, joka olisi syönyt proteiinia alle tuon 2g/painokilo.

Itsekin suosin kyllä runsasta proteiinin käyttöä, mutta siinä olen samaa mieltä Oivan kanssa, että on naurettavaa väittää täällä mutuun tai anekdootteihin perustuen ettei jostain 5 gramman proteiiniannoksesta painokiloa kohden ole mitään haittaa.
Eli tankataan kasvuun tarvittava energia rasvoilla ja sokereilla. Ei haittaa.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minähän nimenomaisesti kirjoitin, etten arvostele sitä, mitä kukakin haluaa arvottaa.

Minä arvostelen. Eikä ole tarkoitus nyt maalaisjärkeä heittää romukoppaan, mutta esittämäsi kaltainen päättely on monessa asiassa suorastaan vaarallista.


En tiedä yhtään menestynyttä bodaria tai voimamiestä, joka olisi syönyt proteiinia alle tuon 2g/painokilo.

En näe tässä mitään vastausta osioon jota lainasit.

Eli tankataan kasvuun tarvittava energia rasvoilla ja sokereilla. Ei haittaa.

Itselläkin on tuo käsitys, että proteiini muodostuu ongelmaksi jos elimistö käyttää sitä energianlähteenä.
 

Anonymous

Jäsen
Jos elimistössä on liikaa proteiinia, se muuttuu hiilihydraatiksi.

Jotenka ei se liika proteiini sen puoleen mikään erityinen ongelma ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös