millainen ohjelma olisi aloittelijalle sopiva? N. 3 kertaa viikossa olisi mahdollisuus siis käydä. Tavoitteena olisi siis treenata tasapuolisesti koko kroppa kuntoon, eli mitään tiettyä osa-aluetta en halua painottaa. Lisäksi, suurin osa alan foorumeilla mainituista liikkeistä ei itsessään sano meikäläiselle mitään, joten olisiko jotain hyvää opasta olemassa ihan perus liikkeiden tekoon?
Tee joka kerta kaikki päälihakset läpi. Suosi yksinkertaisia perusliikkeitä, noin 10 minuuttia per lihasryhmä + 5-10 minuutin alkulämmöt. Jätä suosiolla ne puukeppien heiluttelut ja hauiskäännön kymmenet eri variaatiot muille aloittelijoille.
Eli lyhyesti ns. Arnoldin kultainen kuusikko, jossa niskantakaa punnerrus korvataan maastavedolla:
Leuanveto (selkä)
Penkki (rinta, ojentajat)
Maastaveto (selkä, takareidet, kyynervarsi, pohkeet)
Kyykky (etu-reidet, pakarat)
Hauis (hauis)
Vatsat (vatsa)
Liikkeistä on vaikea kirjoittaa mitään tekniikkaa, se on parempi että käytännössä joku opastaisi oikeat suoritukset. Kyykyssä ja maassavedossa, selän vaan pitää ettei kaareudu eteenpäin ja penkkipunnerruksessa pitää rintaa muistaa pullistaa.
Kolme kertaa viikossa antaa ihan hyviä variaatioita, kyykyn sijaan voi tehdä yhtenä päivänä sarjat jalkaprässillä. Leuanvedon korvaa ylätaljalla ja hauiksen sijaan kannattaa jokatoinen kerta tehdä ojentajia. Penkkipunnerruksessakin saa hyvää vaihtelua kun tekee sen välillä käsipainoilla. Itse vähän vieroksun myöskin vatsojen tekemistä kolme kertaa viikossa plussakaloreilla, itsellä se ei ole tuonut kuin hirveen "kaljamahan" kun siellä lihakset on kasvaneet läskien rinnalla. Kerta viikossa mielestäni riittää, miinuskaloreilla sitten kannattaakin tehdä useammin.
Ensimmäiset kerrat kannattaa tunnustella lähinnä itselle sopivia treenipainoja, hyvä olisi semmonen että jaksaa tehdä jokaista liikettä(pl vatsat ja leuanveto) noin 7-12 kertaa kolme sarjaa ja yrittää pitää sarjojen välissä tauko noin minuutissa.
Itse pidän tuota sarjojen välissä palauttavaa aikaa yllättävän tärkeänä tekijänä, sillä on ainakin itselle huomattava vaikutus kuinka treeni menee lihaksiin. Kun on pitänyt koko tunnin hyvää intesiteettiä päällä, niin hien pitäisi virrata ensimmäisestä vartista aina loppuverryttelyyn asti.
Jos motivaatiota riittää, niin tuolla ohjelmalla pääsee hyvään vauhtiin. Sanoisin että 2-3 kuukautta kun jaksaa treenata tuota tai niin kauan kun sarjapainot nousee tasaisesti, niin se on aloittelijalla tehokkain treeniohjelma. Tämän jälkeen kun painoissa tulee ensimmäinen "stoppi" tai mahdollisesti alkaa kiristely on hyvä siirtyä 2-jakoiseen ohjelmaan.
Ruokavalio menee tietty samalla uusiksi. Tavoitteena olisi syödä asiaan kuuluvasti 4-5 tunnin välein ja proteiinipitoista sapuskaa, samalla vähän katsellen että riittävä määrä kaloreita kertyy tauluun ja treeni puree. Raejuustolla ja tonnikalalla lähdetään liikkelle, mutta toki myös tähän vinkit ovat tervetulleita.
Ruokavalio on tietenkin kaiken A ja O, mutta itse olen aina vähän katsonut kieroon turhaa hifistelyä. Tämän ruokavalion kanssa kannattaa opetella kuuntelemaan kroppaa ja löytää se oma ruokavalio. Itsellä on nyrkkisääntö, että pitää syödä sen verran usein ja täyttävästi ettei nälkä pääse yllättämään ja tällöin homma on myös kivaa. Enkä tarkoita nyt mässäilyä, vaan 2-3 kertaa päivässä kunnon ateria ja siihen 2-3 välipalaa 3-4 tunnin välein.
Tosin itse pidän treeninkannalta tärkeänä, että treenin jälkeen tulee nauttia palautusjuoma ja tämän jälkeen syödä vielä tukeva ateria ettei ainakaan tyhjällä vatsalla mene nukkumaan.