Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 907 746
  • 4 643

Jeffrey

Jäsen
Dippi on ylivoimainen ojentajaliike. Toisaalta usein nähdään nimenomaa se väärin tehtynä. Eli tällöin kyynärpäät menevat auki sivulle suhte leveänä. ntajaa haluaa enemmän kehittää. Lisäpainoja vyölle vaan ja n. 6-8 sarjoja.

kapeampaa kapeampaa kuin hartiataso. Otteen kavetessa painot tippuvat mutta ojentaja tekee reilusti enemmän töitä - kuin olkapäät ja rinta - normaaliin leveään otteeseen verrattuna. Myös tangon osumakohta vartaloon on reilusti lähempä napaa kuin normaalissa penkkipunnerruksessa.

Kapeassa penkissä ei kyllä mielestäni millään ole samat painot kun normaalissa penkissä, tai sitten ote on todella kapea normaalissa tai leveä kapeassa (vaihtoehtoisesti vahva ojentaja ja heikkorinta tai päin vastoin). Omissa sarja painoissa ainakin n. 20kg eroa. Tietysti ojentaja pienpänä lihaksena ei koskaan jaksa niin pitkiin sarjoihin kovemmilla painoilla.

Toki tossa omassa Dippaamattomuudessa on se, että oman salini Dippausteline on aivan liian leveä. Eikä siinä saa hommaa tehtyä. Toki varmasti itsekin pystyisin Dippaamaan mikäli teline olisi sopiva.

Kyllä ote pitää pitää hartian levyisenä. Mikäli ei pidä, ranteille tulee aivan kohtuuton rasitus. Jokainen voi ottaa kapean otteen, ja katsoa miten oma ranne vääntyy luonnottomaan asentoon. Juuri yleisimmin nähty virhe kapeassa penkissä on tuo liian kapea ote, jota valitettavan usein näkee.

Punnerrusliikkeissä tosiaan, ojentaja on suurin työtätekevä lihas. Tämän takia on mun mielestä ihan luonnollista, että kapean penkin tulos on se n. 10% pienempi kuin normi penkin. Ei mulla mikään kauhean leveä ote ole normaalissakaan penkissä. Vaan sopiva (hymiö). Itse teen normaalin penkin viimeisen sarjan jalat penkillä 4 toistoa 120kg, ja suunta valitettavasti tästä ylöspäin. Kapean penkin viimeinen sarja menee enemmän päivästä riippuen 105-110kg.
 

Swift

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Philadelphia Eagles, Flyers
Monelle hyvinkin tuttu ongelma on alkanut taas vaivaamaan meikäläisen salitreeniä. Olkapää vihoittelee pahasti, itseasiassa on vihoitellut silloin tällöin jo muutaman vuoden ajan, mutta parantumaan en sitä saa. Tämä vielä niin, että olen pitänyt sairastelun vuoksi puolisen vuotta taukoakin kaikesta salitreenistä.

Kiertäjäkalvosin kaiketi, mutta työterveyslääkärissä tehty ultraäänitutkimuskaan ei paljastanut mitään vikaa tuosta olkapäästä. Vinopenkkiä en pysty nykyään tekemään edes hyvin kapealla otteella ja olkapääpäivä pitää tehdä pienehköillä painoilla.

Kokemuksia vastaavasta? Sain olkapään hoito-oppaan ultraäänitutkimuksen jälkeen, mutta eipä tuosta venyttelystä mitään apua ole.
 

Itsellä tulee heittoliikkeestä kipu olkapäähän, joka sitten pahimmillaan vaikuttaa penkkiin. On vissiin joskus junnuna lähtenyt olkapää sijoiltaan ja vähän rustoa ilmaantunut. En tosin tiedosta tällaista tapausta, joten lienee yksi niitä urheiluvammoja, jotka on sattunut ihan perkeleesti ja seuraavana päivänä taas mentiin. Magneettikuvien jälkeen sanottiin, että kuminauhajumppaa mieluummin leikkauksen sijaan. Apu oli todella nopea. Nykyisin en tee kuminauhalla jumppaa ennen kuin tulee oireet, sitten teen pari viikkoa ja taas menee kuukausi tolkulla ettei ole mitään ongelmaa (mitään = hyvin pientä josta ei ole väliä lämmittelyn jälkeen).
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Monelle hyvinkin tuttu ongelma on alkanut taas vaivaamaan meikäläisen salitreeniä. Olkapää vihoittelee pahasti, itseasiassa on vihoitellut silloin tällöin jo muutaman vuoden ajan, mutta parantumaan en sitä saa. Tämä vielä niin, että olen pitänyt sairastelun vuoksi puolisen vuotta taukoakin kaikesta salitreenistä.
Sama vika on vaivannut myös minua ajoittain. Eipä tuohon oikein ole mitään muuta apua kuin lepo. Kunnon lämmittely toki aina ennen salia. Itse olen nyt siirtynyt tekemään crossfit-treeniä, joka ottaa koko kehoon paljon monipuolisemmin kuin esim staattinen penkki. Tämän ansiosta nyt ei kipuja ole juurikaan esiintynyt, vaikka vika itsessään ei olekaan mihinkään kadonnut.
 

Kiekkomies_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Los Angeles Kings
Olen nyt käynyt salilla n. 2 vuotta. Salilla käyminen on ollut aktiivista suurimman osan ajasta. Olen tehnyt ihan oikeita liikkeitä (esim. rinta+haukkarit, olkapää+ojentajat) eri päivinä, mutta silti mielestäni lihakseni eivät ole oikein kasvaneet. Toki nyt hieman on tullut lisäystä, mutta ei niin paljon kuin voisi olettaa. Toistopainot ovat kasvaneet myös, mutta hiljaista vauhtia. Olen juonut treenin jälkeen proteiinipalautusjuomaa. Kysynkin, että miten esimerkiksi creatiini vaikuttaa kehoon? Onko siitä aineen käytöstä haittaa terveydellisesti, eli onko se ihan sallittua tavaraa?
 

Finnicus

Jäsen
Olen nyt käynyt salilla n. 2 vuotta. Salilla käyminen on ollut aktiivista suurimman osan ajasta. Olen tehnyt ihan oikeita liikkeitä (esim. rinta+haukkarit, olkapää+ojentajat) eri päivinä, mutta silti mielestäni lihakseni eivät ole oikein kasvaneet. Toki nyt hieman on tullut lisäystä, mutta ei niin paljon kuin voisi olettaa. Toistopainot ovat kasvaneet myös, mutta hiljaista vauhtia. Olen juonut treenin jälkeen proteiinipalautusjuomaa. Kysynkin, että miten esimerkiksi creatiini vaikuttaa kehoon? Onko siitä aineen käytöstä haittaa terveydellisesti, eli onko se ihan sallittua tavaraa?
  • On aminohappojohdannainen orgaaninen yhdiste ( =methylglycocyamine )
  • Solu saa kreatiinifosfaatista nopeasti energiaa palauttaakseen lihas- ja hermotoiminnalle välttämättömät ATP varastot ( pienillä ATP-varastoilla hermosto ja lihas eivät toimi hyvin )
  • Kreatiinia on lihassa, mutta kovalla harjoituskaudella riittävään saantiin pitäisi syödä niin paljon lihaa, että se on käytännössä mahdotonta
  • Jos Kreatiinivarastot ovat täydet, solu ei varastoi kreatiinia, vaan ylimääräinen kustaan ulos ( = kevyellä harjoitusjaksolla ei tarvita ja rasittaa munuaisia )
  • Suun kautta paljaaltaan nautittuna hajoaa yleensä mahan ja suoliston entsyymien vaikutuksesta ja vain vähän imeytyy vereen ja menee perille
  • Sopivien ”auttajien” kanssa nautittuna imeytyy tehokkaammin ja näin voidaan varmistaa sen perille meneminen
  • Jos käytätte kreatiinia, ottakaa sitä kuureina kovilla harjoitusjaksoilla ennen treeniä ja treenin jälkeen ( myös kovan treenijakson edeltävinä ja jälkeisinä päivinä ), mutta palauttavalla jaksolla voitte jättää sen käytön pois

Kreatiinin käyttöä ennemmin kannatta kiinnittää huomiota korkealaatuisen proteiinin saamiseen oikeiden auttajien kanssa. Tarkoittaa siis sitä, että muutkin elimistölle välttämättömät ravintoaineet tulevat mukana, jotta niistä saa oikean hyödyn.
 
Viimeksi muokattu:

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Monelle hyvinkin tuttu ongelma on alkanut taas vaivaamaan meikäläisen salitreeniä. Olkapää vihoittelee pahasti, itseasiassa on vihoitellut silloin tällöin jo muutaman vuoden ajan, mutta parantumaan en sitä saa. Tämä vielä niin, että olen pitänyt sairastelun vuoksi puolisen vuotta taukoakin kaikesta salitreenistä.

Kiertäjäkalvosin kaiketi, mutta työterveyslääkärissä tehty ultraäänitutkimuskaan ei paljastanut mitään vikaa tuosta olkapäästä. Vinopenkkiä en pysty nykyään tekemään edes hyvin kapealla otteella ja olkapääpäivä pitää tehdä pienehköillä painoilla.

Kokemuksia vastaavasta? Sain olkapään hoito-oppaan ultraäänitutkimuksen jälkeen, mutta eipä tuosta venyttelystä mitään apua ole.

Itsellä tuo kesti vuoden. Syynä kalkkeutuminen, taikka siis liika kalkkia noin sentin verran ja kun kättä koitti edes nostaa, niin vihlasi ja lujaa (en nyt tarkkaan muista mitä lääkäri sano, mutta kalkki oli avainsana). Parani itsestään, mutta häiritsi todella pahasti aikoinaan kun ei oikein mitään pystynyt tekemään. Lääkäri sanoi, että pitää leikata pois, mutta kun kipu häipyi, niin passasin.
 

HAL9000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki tamperelaiset käy paitsi Ilves
Pistetään tähän ketjuun ettei tartte uutta avata...

Ajankohtainen kysymys itäsuomalaisille. Ensi kuussa olisi tarkoitus lähteä vähän pidemmäksi aikaa mökkeilemään Kiteen seudulle. Tällaisena pitkän linjan sali-ihmisenä tietysti kiinnostaisi kysymys, missä on lähin punttisali, joka olisi heinäkuussakin auki. Ainakin uimahalli on kuulemma kiinni. Joensuusta varmaan löytyy, mutta sinne tulee tuota matkaa yhteen suuntaan vähän liikaa yhtä salireissua varten...

Löytyykö lähempää Kiteetä? Heinäkuussa pitäisi siis olla auki. Varustelutaso riittävä, jos nyt edes levytanko + painoja, käsipainoja, penkki ja kyykkyteline löytyvät. Kaikki muu plussaa. Hinnalla ei niin väliä, kunhan on kertalippumahdollisuus.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Monelle hyvinkin tuttu ongelma on alkanut taas vaivaamaan meikäläisen salitreeniä. Olkapää vihoittelee pahasti, itseasiassa on vihoitellut silloin tällöin jo muutaman vuoden ajan, mutta parantumaan en sitä saa. Tämä vielä niin, että olen pitänyt sairastelun vuoksi puolisen vuotta taukoakin kaikesta salitreenistä.

Kiertäjäkalvosin kaiketi, mutta työterveyslääkärissä tehty ultraäänitutkimuskaan ei paljastanut mitään vikaa tuosta olkapäästä. Vinopenkkiä en pysty nykyään tekemään edes hyvin kapealla otteella ja olkapääpäivä pitää tehdä pienehköillä painoilla.

Kokemuksia vastaavasta? Sain olkapään hoito-oppaan ultraäänitutkimuksen jälkeen, mutta eipä tuosta venyttelystä mitään apua ole.

Kuulostaa tutulta. Salitreenit loppuivat kuin seinään tuossa viisi vuotta sitten. Olkapää vihoitteli eikä ollut puhettakaan tehdä penkkiä tai vinopenkkiä ja muutoinkin salitreenit olivat melko kivuliaita. Otettiin ultraääntä ja magneettikuvaa, mutta mitään ei löytynyt. Paras apu oli fysioterapeutti, jolta sain harjoitusohjeita. En tiedä oliko se varsinainen olkapääongelman syy, mutta fysioterapeutti huomioi lihasepätasapainon, koska selkäosasto ei ollut niin hyvässä kondiksessa kuin vastapuolen lihakset. Keskityin vahvistamaan selkää ja tekemään liikkeet maltillisesti ja puhtaasti. Nyt treeni on kulkenut muutaman vuoden ihan ok, en tosin tavoittelekaan mitään älyttömiä romuja tankoon vaan treenailen fiiliksen mukaan.
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pistetään tähän ketjuun ettei tartte uutta avata...

Ajankohtainen kysymys itäsuomalaisille. Ensi kuussa olisi tarkoitus lähteä vähän pidemmäksi aikaa mökkeilemään Kiteen seudulle. Tällaisena pitkän linjan sali-ihmisenä tietysti kiinnostaisi kysymys, missä on lähin punttisali, joka olisi heinäkuussakin auki. Ainakin uimahalli on kuulemma kiinni. Joensuusta varmaan löytyy, mutta sinne tulee tuota matkaa yhteen suuntaan vähän liikaa yhtä salireissua varten...

Löytyykö lähempää Kiteetä? Heinäkuussa pitäisi siis olla auki. Varustelutaso riittävä, jos nyt edes levytanko + painoja, käsipainoja, penkki ja kyykkyteline löytyvät. Kaikki muu plussaa. Hinnalla ei niin väliä, kunhan on kertalippumahdollisuus.

Ei ainakaan Kiteen kaupungin sivuilla ole mitään mainintaa, että kuntosali olisi kiinni heinäkuussa. Myyvät jopa edullisempaa avainkorttia kesäajalle.

Linkki Kiteen kaupungin sivuille:
http://www.kitee.fi/Resource.phx/sivut/sivut-kitee/palvelut/liikunta/vespelinaukioloajat.htx
 

HAL9000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki tamperelaiset käy paitsi Ilves
Ei ainakaan Kiteen kaupungin sivuilla ole mitään mainintaa, että kuntosali olisi kiinni heinäkuussa. Myyvät jopa edullisempaa avainkorttia kesäajalle.

Jees, muuten hyvä, mutta tiedusteltaessa sanoivat, että kesällä pääsee vain avainkortilla, jonka saadakseen pitää ostaa kausilippu (50 euroa + 30 euron pantti). Vaikka sanoinkin, että hinnalla ei niin väliä, niin kertalippumahdollisuus tarttis kuitenkin olla. Yhdestä/kahdesta käynnistä tuo 80 euron investointi alkaa olla sitä luokkaa, että halvemmalla ajelisi pari kertaa Joensuuhun.

Löytyiskö vaihtoehtoja?
 
Suosikkijoukkue
NHL
Kyl mä lähtisin tekemään jalkatreeniä ihan perusliikkeillä, mutta painot ja toistomäärät valitsisin niin että saat tehtyä pitkiä kestävyyttä kehittäviä sarjoja.


Maitorahkaa löytyy valiolta laktoosittomana, joten se on yksi ratkaisu ehramann-ongelmaan. Syömispuoleen lisäinfoa löytyy Pakkotoisto.com ja sen aloittelijaosiosta, joka on varmaan paras paikka ruokavaliotietouden kasvattamiseen.
 
Viimeksi muokattu:

Sean #19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen nyt treenannut 2-jakoisella ohjelmalla (hauis, olkapäät, selät) ja (rinta, ojentajat, vatsat). Jalkoja koitan treenata aina siinä sivussa. Molemmat polvet on sangen paskana rasitusvammojen ja rakennevian takia, minkä takia mitään erikoisempaa jalkatreeniä en pysty tekemään.

Nyt kaipailisin vähän neuvoja tuon ohjelman toteuttamiseen. Eli mitä liikkeitä kannattaisi tehdä, ja miten tuo jalkatreeni kannattaisi aloittaa.

Polvivaivaisen ei kannata varmaan mitään loikkia, askelkyykkyä tai yhden jalan kyykkyjä tehdä, vaan takakyykkyä ja jalkaprässiä pitkillä sarjatoistoilla.

Vaihda tuo treenijakosi työntäviin ja vetäviin, eli työntävissä rinnat, olkapäät ja ojentajat (penkki, pystypunnerrus jne.) ja vetäviin selkä ja hauikset (leuat, kulmasoutu, hauiskääntö jne.). Nythän teet tuolla jaolla rintaa väsyneillä olkapäillä ja saat kyllä heti pudottaa sarjapainoja pois. Jalat vaikka kerran viikkoon jomman kumman treenin yhteyteen. Niin ja keskivartaloa voi huoletta treenata lähes joka kerta kun käyt salilla. Palautuu nopeasti.
 
Kiitos neuvoista. Kiitokset myös edelliselle postaajalle. Kävin poistamassa muutaman rahkapurkin lähikaupan hyllyltä. Hinta on vaan lähis kolminkertainen normirahkoihin verrattuna.

...
Osta jauhelihaa. Sikanauta ei oo pahan hintasta. Sitä parisataa grammaa aamuin illoin tuo jo n. 80g proteiinia päivään.

Ja jos vetelee kaksjakosella, niin jalat saa kivasti jaettua myös niin - työntävät (kyykky, etureidet, pohkeet) ja vetävät (mave, takareidet).
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Osta jauhelihaa. Sikanauta ei oo pahan hintasta. Sitä parisataa grammaa aamuin illoin tuo jo n. 80g proteiinia päivään.
Ja samanverran rasvaa. Plus että lihan aminohappokoostumus on lähinnä surkea verrattuna maitotuotteisiin. Ja tulee vielä kaikenlisäksi kalliimmaksi, jos jauhelihan kilohinta pyörii jossain 6€ nurkilla. Eli suosittelen ehdottomasti mieluummin Valion Pehmeää maitorahkaa.
 
Ja samanverran rasvaa. Plus että lihan aminohappokoostumus on lähinnä surkea verrattuna maitotuotteisiin. Ja tulee vielä kaikenlisäksi kalliimmaksi, jos jauhelihan kilohinta pyörii jossain 6€ nurkilla. Eli suosittelen ehdottomasti mieluummin Valion Pehmeää maitorahkaa.
4,50€ on varmaan sikanaudan kilohinta, muistaakseni. Ja jos lähetään hifisteleen: lehmänmaidon kaseiini estää ravinteiden imeytymistä, horjuttaa kehon homeostaasia, liimaa solukalvoja kiinni jne. Ja ei, en jaksa ettiä lähteitä. Eikä rasva pahasta oo. Ja jos se häirittee kuitenki, ni jauhiksestahan saa paiston jälkeen suurimman osan valutettua pois. Ja aminohappoprofiilin kunkkuhan on kananmuna, niitä paukuttaa naamariin lisäks.
 

Jeffrey

Jäsen
Vaihda tuo treenijakosi työntäviin ja vetäviin, eli työntävissä rinnat, olkapäät ja ojentajat (penkki, pystypunnerrus jne.) ja vetäviin selkä ja hauikset (leuat, kulmasoutu, hauiskääntö jne.). Nythän teet tuolla jaolla rintaa väsyneillä olkapäillä ja saat kyllä heti pudottaa sarjapainoja pois.

Nyt en ymmärrä ollenkaan. Toisaalta itse en ole ikinä perustanut tähän työntävät/vetävät jakoon.

Mainitset, että tekee penkkiä väsyneillä olkapäillä, mutta silti suosittelet tekemään penkin ja pystypunnerruksen samalla kertaa? Eihän tossa ole mitään järkeä.

Asiasta olen varmasti täällä jo aikasemminkin paasannut, mutta kaikki punnerrusliikkeet on ojentajaliikkeitä. Ja kaikki punnerrusliikkeet ovat aika raskaita liikkeitä etuolkapäille jotka väsyessään häiritsevät tietenkin muita punnerrusliikkeitä. Myöskin olkapäät saa aika raskaan treenin jo punnerrusliikkeissä.

Lähtisin siitä, että vain yksi punnerrusliike per salikerta voi olla ns. raskas pääliike. Mulle sopivin jako on kaksijakoisella rinta, selkä, olkapäät - kädet ja jalat. Kaksijakoisessa ohjelmassa joutuu sen valinnan eteen mitkä punnerruslihaksista (rinta, ojentaja, olkapäät) ovat ne tärkeimmät. Itse olen valinnut tähän rinnan ja ojentajat. Toki 4-6 viikon päästä treeniohjelma vaihtuu ja silloin sitten otetaan olkapäät enemmän esiin.

Eli salikertaa kohden kannattaa ottaa jokaiselle lihakselle yksi ns. pääliike. Ja tätä voi tietenkin vaihdella päivän mukaan, mutta ei siitä mitään tule jos on esim kaksi punnerrusliikettä eri lihaksen pääliikkeinä.

TosiFani kirjoitti:
Paistaessa sika-naudasta sulaa 20 - 30% rasvaksi, naudanliha tulee halvemmaksi.

Ei kai se proteiini silti mihinkään häviä? Jauhelihan hankinnassa kannattaa tarkkailla myös sidekudosproteiinin osuutta kokonaisproteiinistä. Mitä suurempi sitä paskempaa kamaa. Itse en osta jos lihassa on yli 15% sidekudosproteiiniä. 17 prosenttista välillä jos sattuu olemaan jossain mega tarjouksessa.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Jos ostat 400g jauhelihaa, jossa on 20 - 30% rasvaa, jää jäljelle 280 - 320g muuta tavaraa. Jos taas ostat lihaa jossa on 10% rasvaa, jäljelle jää 360g muuta tavaraa. Vai onko proteiini nestemäisessä muodossa pannun pohjalla?
Miten tämä liittyy mihinkään? Oli puhe siitä, missä muodossa proteiinin kilohinta tulee halvimmaksi (näin ainakin käsitin). Se nyt on ihan yksi ja sama siinä tapauksessa, onko tuotteessa 10% rasvaa vai 50% rasvaa, jos molemmissa on se 20% proteiinia. Todellisuudessa sika-naudassa on hieman vähemmän proteiinia, mutta ero on niin mitätön, että kalliimpi kilohinta ei kompensoi sitä.

Eri asia on sitten, kumpi on järkevämpää. Itse en söisi vapaaehtoisesti tuplamäärää rasvaa. Joka vielä poikkeuksellisesti maistuu pahemmalta.

Kuvitteletko tosissasi niin, että ensin vähennetään tuosta kuivapainosta rasvan osuus ja sitten siitä lopusta tavarasta lasketaan proteiinin osuus, joka on siis molemmissa tapauksissa 20% muun tavaran määrästä. Varsin porilainen ajatusmaailma.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miten tämä liittyy mihinkään? Oli puhe siitä, missä muodossa proteiinin kilohinta tulee halvimmaksi (näin ainakin käsitin). Se nyt on ihan yksi ja sama siinä tapauksessa, onko tuotteessa 10% rasvaa vai 50% rasvaa, jos molemmissa on se 20% proteiinia. Todellisuudessa sika-naudassa on hieman vähemmän proteiinia, mutta ero on niin mitätön, että kalliimpi kilohinta ei kompensoi sitä.

Eri asia on sitten, kumpi on järkevämpää. Itse en söisi vapaaehtoisesti tuplamäärää rasvaa. Joka vielä poikkeuksellisesti maistuu pahemmalta.

Kuvitteletko tosissasi niin, että ensin vähennetään tuosta kuivapainosta rasvan osuus ja sitten siitä lopusta tavarasta lasketaan proteiinin osuus, joka on siis molemmissa tapauksissa 20% muun tavaran määrästä. Varsin porilainen ajatusmaailma.

Pyydän anteeksi, etten perehtynyt tarkemmin tämän ketjun sisältöön ja keskustelussa olevaan aiheeseen. Kommentoin asiaa ainoastaan sillä perustella mitä työpaikalla pari vuotta sitten ruoka-alan ammattilainen opetti. Hän sanoi, ettei kannata ostaa sika-nautaa, koska siitä sulaa niin paljon pannunpohjalle. Naudanliha tulee kuulemma tästä syystä halvemmaksi. Hän ei tosiaan puuttunut mitenkään proteiiniin. Poistun häpeillen taka vasemmalle.

Mutta erittäin raumalainen suhtautumistapa sinulla.
 

Sean #19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nyt en ymmärrä ollenkaan. Toisaalta itse en ole ikinä perustanut tähän työntävät/vetävät jakoon.

Mainitset, että tekee penkkiä väsyneillä olkapäillä, mutta silti suosittelet tekemään penkin ja pystypunnerruksen samalla kertaa? Eihän tossa ole mitään järkeä.


Eli salikertaa kohden kannattaa ottaa jokaiselle lihakselle yksi ns. pääliike. Ja tätä voi tietenkin vaihdella päivän mukaan, mutta ei siitä mitään tule jos on esim kaksi punnerrusliikettä eri lihaksen pääliikkeinä.

Itse taas olen sitä mieltä, että raskaita punnerrusliikkeitä voi tehdä 2-3 samassa treenissä aivan samoin kuin voi tehdä 2-3 raskasta vetoliikettä / treeni.

Mielestäni penkkipunnerrus ennen pystypunnerrusta ei heikennä pystypunnerruksen tulosta samalla tavalla, kuin se heikentää toisinpäin tehtynä penkkipunnerrusta jopa vielä päivän parin päästä. Itseasiassa joskus otin hetken aikaa pystypunnerruksen vaihtelun vuoksi ensimmäisenä liikkeenä ja tulokset laskivat aluksi, jonka jälkeen kehitys oli todella hidasta. Eli omat olkapääni ovat tottuneet lämmittelemään itsensä penkkipunnerruksen aikana. Suositteluni Big Bad Bruinsille perustui siis omaan kokemukseen.

Olemme kaikki yksilöitä ja hakemalla sitä omaa treenisysteemiä oppii tuntemaan samalla oman kehonsa. Aloittelijoiden kannattaa muutaman kuukauden välein vaihdella treenijakoa (1-jakoisesta 4 tai jopa 5-jakoiseen) ja liikkeitä tai ainakin liikejärjestystä myös.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Tuli taas huomattua että perusreeni rullailee vähän turhan samanlaisena ja melkein mukavuusalueella, huom! melkein;)

Tein kolmijakoisen ohjelmani pe-la-su niin, että sarjat tuli vedettyä 20:lla toistolla. Painot arvioitiin ja haettiin sen mukaan millä tuohon juuri ja juuri pystyy. Melkoinen ero tuntui reenissä kun on tottunut siihen 6-12 toistoon.

Tarvii sanoa että olipahan melkoinen setti vetää jalkapäivä heti perjantaina, syväkyykkyjä 5x20, ensimmäinen sarja lämmittelyä pelkällä tangolla. Kaikki kumminkin meni! yhden jalan jalkaprässiä sen 4x20/jalka ja pohkeet siihen päälle. Eri vatsaliikkeitä yhteensä 12 sarjaa.

Lauantaina oli selän vuoro ja siihenkin löytyi suht vaivattomasti sopivat painot. Ylätalja taakse, alatalja kapealla otteella, kulmasoutu levytangolla. Lisäksi kyljet kahvakuulalla ja hauis taljalla sekä käsipainoilla.

Sunnuntain oletin olevan hankalin ja sitä se olikin. Penkkiin löytyi ekaan sarjaan se 20 toistoa, mutta aika tuskaa oli. Sen jälkeen joutui vähän tiputtamaan painoja, silti jäi hieman alle 20 toistoon, ei vaan kädet toimineet.
Viparit meni tuon jälkeen ihan ok. Sitten dippi, tein vaan 4x15 ilman lisäpainoja, koska vaivoja on tullut ko. liikkeestä ihan kiitettävästi. Tuosta ei jäänyt mitään jälkikipuja, hyvä hyvä. Ojentajat taljassa, suht helpolla löytyi sopiva. Sen jälkeen vielä pystypunnerrus levytangolla jonka arvasin hankalaksi, 16 toistoa ja siihen hyytyi joka kerta. Koska kaikki tuntui sut hyvältä, otin vielä ojentajat taljassa "narujen" kanssa, pään takaa. Tänään ainakin tuntuu ojentajissa, joten pumppi taisi mennä oikeaan osoitteeseen.


Ajattelinkin jatkossa ottaa joka kuukausi nuo pitkät sarjat jossain välissä, sen verran on mukava olotila nyt päällä sunnuntain hyvien venyttelyiden jälkeen. Ma-to ajattelin juosta, sen jälkeen katellaan taas normisettiä salitreenissä.
Mitään ihmeempiä tavotteita tässä ei ole, kunhan nyt loppukesän aikana koitan pari kiloa ottaa löysiä pois, jos ne pienet lihasmassan lisäykset tulisivat vaikka näkyviin sieltä.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Mitä jauheita tai muita vastaavia kannattaa vetää ja kuinka usein, mitä kannattaa reenata ja kuinka paljon jne?
Mittojen perusteella läskiä ei ole liiemmin kropassa, joten ihan normaali palautusjuoma treenin jälkeen voisi auttaa painon nostamisessa. Esimerkiksi Fitnesstukun sivuilta löytyy paljon erilaisia. Kannattaa kuitenkin muistaa, että pelkkä palkkarin litkiminen ei tuo lihaksia, jos saliharrastus muuten jää. :) Muutenkaan palautus- tai proteiinijuomat eivät ole mitään välttämättömyyksiä, kunhan syöt proteiinipitoisesti joka aterialla. 1,5-2g proteiinia / rasvaton painokilo / päivä on ilmeisesti tavoiteltava määrä. Rahkaa, rahkaa, raejuustoa, lihaa, maitoa, soijaa, pähkinöitä jne. Syö treenin jälkeen, jotta palautuminen lähtee käyntiin. Minä en ole laskenut tarkasti syömiäni määriä, mutta syön kahdesti päivässä rahka-raejuusto-kaurahiutale-kauralese-jogurtti -kombon ja normaalit ateriat päälle. Leivän päälle laitan leikkeleitä yhtä paksulti kuin leipääkin on.

Esimerkiksi Pakkotoisto.comista löytyy loputtomasti treeniohjelmia, joten sieltä selaamalla löytyy varmasti mieleinen. Jos ohjelmastasi löytyy maastaveto, kyykky, penkki, leuanveto/ylätalja, kulmasoutu/alatalja ja niskantakaapunnerrus, et ole menossa kovin pahasti metsään.
Aikaa on käydä salilla vaikka joka päivä. Tarkotus ois hankkia voimaa ja massaa samassa suhteessa.
Älä nyt hyvä mies joka päivä mene. Olen kokeillut, eikä sillä ainakaan tuloksia saa. Day on/day off sopii joillekin, toisille kolmesti viikkoon jne. Mitä raskaampi treeni, sen pidempään kestää palautuminen. Jos lihaksia särkee, älä rasita niitä lisää. Muita lihasryhmiä voit totta kai treenata.

Voimanhankintaan en osaa antaa kovin hyviä ohjeita, koska tulokseni ovat mielestäni matalia suhteessa siihen, miten lihaa on tarttunut kroppaan.
E: Onko tuo Starting Strength hyvä ohjelma?
En ole kokeillut, mutta paljonhan tuota on kehuttu. Anna mennä vaan.

***

Minä olen treenannut kesän Jump Manual -nimisellä ohjelmalla (kiitos Hasselle), ja kimmoisuutta alkaa pikku hiljaa löytyä. Työtä on vielä paljon edessä, jotta oikeasti pääsee maasta irti siihen malliin, että parin-kolmenkymmenen sentin pituustasoitus on kiritty kiinni. Ei auta kuin lisätä kierroksia koneeseen. Mitat ovat jo 175/81, enkä koskaan uskonut painavani näin paljon. Pari vuotta sitten olin kaksikymmentä kiloa kevyempi saman pituisena. Niin se heittelee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös