Kysymystä punttiniiloille.
Mulla on aikaa käydä 2 kertaa viikossa salilla. Tavoite ei ole massa eikä maksimi-voima vaan hyvä allround kestävyys/voimatason nosto. Muuten käyn kerran viikossa sekä lätkässä että kamppailu-urheilua harrastamassa. Sählyä tai jotain mitä mieleen juolahtaa siihen päälle silloin tällöin. Millaisella ohjelmalla kannattaisi lähteä liikkeeseen? Nyt olen tehnyt salilla vähän mitä sattuu ja pikkuinen suunnitelmallisuus varmaan tekisi hyvää. Ilmeisesti noilla tavoitteilla ja harjoitusmäärillä pitää tehdä koko kroppa joka kerta? Olen suosinut melko pitkiä sarjoja, noin 4x10+ ja maltillisilla painoilla. Neuvoja otetaan vastaan, tuntuu ettei kehity yhtään mikään...
Minä suosittelen kahvakuulaa, joka sopisi noihin tavoitteisiin ihan täydellisesti ja lisäksi on käsittääkseni mainio apuväline sekä lätkään, että kamppailulajeihin. Aikasarjoja kelloa vastaan ja väliin vaikka intensiivisempiä HIIT-tyyppisiä vetoja. Itse olen kuulia käyttänyt muutaman vuoden ja on toiminut kuin tauti. Urheilullisuus, kestävyys ja juurikin yleisvoima on parantunut pirusti ja sen huomaa vaikkapa lätkää pelatessa siinä, että on paljon räjähtävämpi ja liikkuvampi luistinten kanssa.
Mutta jos ei halua hommata kuulia tai salilta ei niitä löydy, niin miten olisi Crossfit-tyylinen harjoittelu? Se on toki varsin kuormittavaa mutta myös tehokasta, vaikka itse en sitä ole niin paljoa harrastanut, lähinnä jotain ns. tabata-treenejä tehnyt. Periaatteessa kuitenkin voisi tiivistää siihen, että treenit tehdään myöskin kelloa vastaan ja näin ollen lihaskestävyys, voimakestävyys ja aerobinen kestävyys kehittyvät. Crossfitissä termi intensiteetti on nimenomaan tärkeä sisäistää.
Crossfitiä on vähän arvosteltu siitä, että siinä sotketaan "kaikkea" sekaisin eikä treeniä sen kummemmin jaksoteta mutta, jos et kerran halua maksimivoimaa tai muuta sen kummemmin kehittää niin voisi sopia hyvinkin.
Kahvakuulat ovat kasvattaneet suosiotaan jatkuvasti mutta ei pidä hairahtua niihin supermarkettien vinyyliromuihin eikä myöskään säikähtää, että kyseessä on naisten uusi "kuntoilumuoto" jossa käydään vemputtamassa porukalla. Kunnon lujateräskuula on minun mielestäni tämän planeetan paras treeniväline ja ihan oikeasti vain taivas on rajana sen kanssa. Se on myös äärimmäisen kovaa ja kuormittavaa treeniä jos niin haluaa ja vaatii kehonhallintaa sekä voimaa. Kaikki on kiinni siitä mitä hakee. Sitä on ainakin myllytyspiireissä käytetty jo vissiin pidempään ja taitaa se olla tuttu monille muillekin (ammattilais)urheilijoille.
Itse en ole perinteisellä punttisalilla käynyt kohta vuoteen ja treenannut lihaskuntoa vain kahvakuulilla sekä oman kehon painolla, tehden erilaisia kiertotreenejä 1-3 kertaa viikossa. Kunto on parantunut ja jos hieman paneutuu niin pystyy tehokkaasti myös kohdistamaan treenejä tietylle osa-alueelle, esim. keskivartalo. Liikkeet ovat kuitenkin monipuolisempia kuin "tavalliset" punttisalilla suoritettavat ja siten tuovat minun mielestäni isomman hyödyn lajivoimaa ajatellen.
No, siinä jotain :D
EDIT. Niin ja toki salillakin pystyy vaikkapa jo pelkän levyn kanssa tekemään monipuolisia ja hyviä liikkeitä.
EDIT2. Eikä tämän tarkoitus ole millään tavalla vähätellä perinteistä punttitreeniä, kyllä silläkin ehdottomasti paikkansa on.