Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

• 932 945
  • 4 656

Willimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nykyaikaista kreatiinimonohydraattia ei tarvitse tankata, ja sen munuaisiin kohdistuvat haittavaikutukset ovat minimaalisia ja juontavat juurensa vuosikymmenten takaisista uskomuksista.
Johtuneeko tuo siitä, että munuaisten toimintaa tutkitaan mittamalla veren kreatiniinipitoisuutta. Jos munuaiset eivät toimi kunnolla niin veren kreatiniinipitoisuus nousee.

Jos taas nautitaan kreatiinia, niin veren kreatiniinipitoisuus nousee (kreatiniini on kreatiinin hajoamistuote), vaikka munuaiset ovat täysin kunnossa.

Tämä noin lyhykäisyydessään miten homma toimii mulla ja on edelleenkin se noin 5kg ylimääräistä. Jos lopetan urheilun ja syön kohtuudella, ylipainoa tulee hetkessä sellainen 15-20kg.

Luojan kiitos etten ole ainoa. Itselläni on liki kolmekymppisestä asti (vähän aiemmin alkoi) ollut karmea dilemma, liekkö jopa lääketieteellinen ihme, että olen urheillut 4-6 kertaa viikossa eikä paino ole tippunut yhtään. Ylipainoa siis on. Jos lopetan urheilun niin kohta on vielä enemmän.

Pitääpä ottaa asiakseen tuo sama maalaisjärki kuin sinulla eli hiilarit hieman vähemmäksi ja etenkin iltaruoka järkeväksi. Ongelmana on tähän mennessä ollut, että tuntuu nälkäkuoleman tulevan, mikäli annoskokoja pudottaa pikkuisenkaan.

Asiassa on toisaalta hyväkin puoli. Liha on aina tuntunut tarttuvan salitreenissä ilman monimutkaisia treeniohjelmia ja kikkoja. Riittää, että tekee.

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Kukaan ei vastannut mitään, kun kyselin parisen viikkoa sitten mielipiteitä noihin pitkiin sarjoihin treeniohjelmassa. Eli sama ohjelma mutta painot sen mukaan että pystyy tekemään neljä sarjaa ja n. 20 toistoa. Tuota ajattelin jatkossakin vetää vaikkapa joka viides-kuudes viikko. Kolmijakoisella siis mennään.

Noh, uusi kysymys koskee selkäpäivää ja maastavetoa. En millään saa otetta tuohon ja olen jotenkin arka edes harjoittelemaan ko. liikettä, liekö rikkinäinen polvi vai mikä miksi aristelen. Taitaa olla kumminkin vaan se kun ei osaa ja sitä kautta helpompi unohtaa..
Noh, millä sitten korvata mave jos sen nyt jättää pois?

selkäpäivä muodostuu seuraavasti, 4 sarjaa 8-12 toistoa:

alatalja vaihtelevasti leveä/kapea ote
ylätalja taakse
kulmasoutu
mave -> tilalla leuanveto myötäotteella
hauis myötäotteella (scott -penkki)
kyljet kahvakuulalla

Eli noilla mennään selkä.. pienen tauon jälkeen muuten tuntui selässä riittävän ruutia, muutenkin selkäpäivä taitaa olla oma suosikkini.

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Noh, uusi kysymys koskee selkäpäivää ja maastavetoa. En millään saa otetta tuohon ja olen jotenkin arka edes harjoittelemaan ko. liikettä, liekö rikkinäinen polvi vai mikä miksi aristelen. Taitaa olla kumminkin vaan se kun ei osaa ja sitä kautta helpompi unohtaa..
Noh, millä sitten korvata mave jos sen nyt jättää pois?

No lyhyesti: ei millään. Mutta kaikkihan riippuu siitä mitä sillä mavella haet. Lisäksi minä en henkilökohtaisesti tajua minkä ihmeen takia sitä mavea pidetään selkäliikkeenä vaikka se on jalkaliike. Toki se on tehokas myös selälle mutta itse en ainakaan laske sitä selkäliikkeeksi, hyvää huomenta-liike on selkäliike.

Mave on yksi parhaita voimaliikkeitä maailmassa ja suosittelen vain opettelemaan sen kunnolla niin poistuupahan sekin huoli treenistä. Sen kanssa kannattaa olla vain tarkkana sillä sitten kun aletaan liikkua lähellä suorituskyvyn rajoja, alkaa mave myös jäykistämään paikkoja herkästi. Silloin tarvitaan malttia ja venyttelyä, sekä unohdetaan ne 10 toiston mavesarjat.

Insider

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Boston Bruins, KeuPa HT
Maastaveto

Niin, kyllähän Mave on niin perusliike ja niin paljon yksi treenamisen kulmakiviä kuin olla ja voi. Mikäli kaveriporukoista löytyy joku joka punttia harrastanut, pyydä häntä mukaan muutamalle ensimmäiselle kerralle seuraamaan miten puhtaasti suorituksen teet. Saliltakin varmasti löytyy tsemppaajat ja neuvojat. Aloittele varovaisesti ja tee todella kevyt sarja pienillä painolla. Netistä löytyy todella paljon hyviä videoita siitä miten mave tehdään oikein, suosittelen tutustumaan myös näihin ja sitten ennen varsinaista suoritusta mietit koko liikeradan valmiiksi päässäsi ja go for it! kyllä se siitä lähtee.

Tästä onko Mave sitten selkä vai jalkaliike. Se on oikeastaan molempia ja riippuu täysin miten sen teet. Suorin jaloin mave rasittaa enemmän takareisiä ja normaali mave taas enemmän alaselkää.

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Kysymystä punttiniiloille.

Mulla on aikaa käydä 2 kertaa viikossa salilla. Tavoite ei ole massa eikä maksimi-voima vaan hyvä allround kestävyys/voimatason nosto. Muuten käyn kerran viikossa sekä lätkässä että kamppailu-urheilua harrastamassa. Sählyä tai jotain mitä mieleen juolahtaa siihen päälle silloin tällöin. Millaisella ohjelmalla kannattaisi lähteä liikkeeseen? Nyt olen tehnyt salilla vähän mitä sattuu ja pikkuinen suunnitelmallisuus varmaan tekisi hyvää. Ilmeisesti noilla tavoitteilla ja harjoitusmäärillä pitää tehdä koko kroppa joka kerta? Olen suosinut melko pitkiä sarjoja, noin 4x10+ ja maltillisilla painoilla. Neuvoja otetaan vastaan, tuntuu ettei kehity yhtään mikään...

Visnovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång, alltid. Vaahteralehdet. HCK.
Paljon kysymyksiä

Oletko kokeillut Iso-Arskan kehittämää "Golden Six" -harjoitteluohjelmaa? Erittäin passeli, tulee hyvin treenattua koko keho kerralla.

Tämä harjoittelumenetelmä on tosin kehitetty sellaisille, jotka havittelevat "vaikuttavaa lihasmassaa", joka ei ilmeisesti ole päällimmäinen tarkoitus?

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oletko kokeillut Iso-Arskan kehittämää "Golden Six" -harjoitteluohjelmaa? Erittäin passeli, tulee hyvin treenattua koko keho kerralla.

Tämä harjoittelumenetelmä on tosin kehitetty sellaisille, jotka havittelevat "vaikuttavaa lihasmassaa", joka ei ilmeisesti ole päällimmäinen tarkoitus?

Tuntuu että kaikki ohjelmat mitä mulle on neuvottu tai ne mitkä löydän netistä on massaa hankkiville tai muuten soveltumattomia. Ilmeisesti pitää ottaa vaan joku ohjelma (esim. tuo golden six) ja muokata. Siinä voi vaan käydä huonosti kun en ole asiaan erityisemmin perehtynyt. Siksi kyselinkin, että olisiko jollain joku hyvä ja valmis ohjelma. Ja tosiaan, tavoite ei ole kasvaa kokoa. Painan noin 90kg ja se on minulle hyvä paino.

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue

Mulla on aikaa käydä 2 kertaa viikossa salilla. Tavoite ei ole massa eikä maksimi-voima vaan hyvä allround kestävyys/voimatason nosto. Muuten käyn kerran viikossa sekä lätkässä että kamppailu-urheilua harrastamassa. Sählyä tai jotain mitä mieleen juolahtaa siihen päälle silloin tällöin. Millaisella ohjelmalla kannattaisi lähteä liikkeeseen? Nyt olen tehnyt salilla vähän mitä sattuu ja pikkuinen suunnitelmallisuus varmaan tekisi hyvää. Ilmeisesti noilla tavoitteilla ja harjoitusmäärillä pitää tehdä koko kroppa joka kerta? Olen suosinut melko pitkiä sarjoja, noin 4x10+ ja maltillisilla painoilla. Neuvoja otetaan vastaan, tuntuu ettei kehity yhtään mikään...

Minä suosittelen kahvakuulaa, joka sopisi noihin tavoitteisiin ihan täydellisesti ja lisäksi on käsittääkseni mainio apuväline sekä lätkään, että kamppailulajeihin. Aikasarjoja kelloa vastaan ja väliin vaikka intensiivisempiä HIIT-tyyppisiä vetoja. Itse olen kuulia käyttänyt muutaman vuoden ja on toiminut kuin tauti. Urheilullisuus, kestävyys ja juurikin yleisvoima on parantunut pirusti ja sen huomaa vaikkapa lätkää pelatessa siinä, että on paljon räjähtävämpi ja liikkuvampi luistinten kanssa.

Mutta jos ei halua hommata kuulia tai salilta ei niitä löydy, niin miten olisi Crossfit-tyylinen harjoittelu? Se on toki varsin kuormittavaa mutta myös tehokasta, vaikka itse en sitä ole niin paljoa harrastanut, lähinnä jotain ns. tabata-treenejä tehnyt. Periaatteessa kuitenkin voisi tiivistää siihen, että treenit tehdään myöskin kelloa vastaan ja näin ollen lihaskestävyys, voimakestävyys ja aerobinen kestävyys kehittyvät. Crossfitissä termi intensiteetti on nimenomaan tärkeä sisäistää.

Crossfitiä on vähän arvosteltu siitä, että siinä sotketaan "kaikkea" sekaisin eikä treeniä sen kummemmin jaksoteta mutta, jos et kerran halua maksimivoimaa tai muuta sen kummemmin kehittää niin voisi sopia hyvinkin.

Kahvakuulat ovat kasvattaneet suosiotaan jatkuvasti mutta ei pidä hairahtua niihin supermarkettien vinyyliromuihin eikä myöskään säikähtää, että kyseessä on naisten uusi "kuntoilumuoto" jossa käydään vemputtamassa porukalla. Kunnon lujateräskuula on minun mielestäni tämän planeetan paras treeniväline ja ihan oikeasti vain taivas on rajana sen kanssa. Se on myös äärimmäisen kovaa ja kuormittavaa treeniä jos niin haluaa ja vaatii kehonhallintaa sekä voimaa. Kaikki on kiinni siitä mitä hakee. Sitä on ainakin myllytyspiireissä käytetty jo vissiin pidempään ja taitaa se olla tuttu monille muillekin (ammattilais)urheilijoille.

Itse en ole perinteisellä punttisalilla käynyt kohta vuoteen ja treenannut lihaskuntoa vain kahvakuulilla sekä oman kehon painolla, tehden erilaisia kiertotreenejä 1-3 kertaa viikossa. Kunto on parantunut ja jos hieman paneutuu niin pystyy tehokkaasti myös kohdistamaan treenejä tietylle osa-alueelle, esim. keskivartalo. Liikkeet ovat kuitenkin monipuolisempia kuin "tavalliset" punttisalilla suoritettavat ja siten tuovat minun mielestäni isomman hyödyn lajivoimaa ajatellen.

No, siinä jotain :D

EDIT. Niin ja toki salillakin pystyy vaikkapa jo pelkän levyn kanssa tekemään monipuolisia ja hyviä liikkeitä.

EDIT2. Eikä tämän tarkoitus ole millään tavalla vähätellä perinteistä punttitreeniä, kyllä silläkin ehdottomasti paikkansa on.

Viimeksi muokattu:

Willimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

En ole punttiniilo, mutta lähtisin kahdella koko kropan treenillä, joissa eri liikkeet.

Esim, treeni 1

penkki, kyykky, soutu, pystypunnerrus, ...

treeni 2
vinopenkki, prässi, leuka, maastaveto, ...

siis tuossa ei ole vielä kaikkia liikkeitä mukana, vain esimerkki.

Sarjapituuksia voi jaksottaa, esim. aloittaa 10 toiston sarjoilla (esim 3x10 työsarjaa) ja sitten nostaa sarjapainoja ja lyhentää sarjoja. Noin voi tehdä esim 6. viikon verran, jonka jälkeen kevyt viikko ja taas alusta pikkaisen isommilla painoilla.

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Mutta jos ei halua hommata kuulia tai salilta ei niitä löydy, niin miten olisi Crossfit-tyylinen harjoittelu? Se on toki varsin kuormittavaa mutta myös tehokasta, vaikka itse en sitä ole niin paljoa harrastanut, lähinnä jotain ns. tabata-treenejä tehnyt. Periaatteessa kuitenkin voisi tiivistää siihen, että treenit tehdään myöskin kelloa vastaan ja näin ollen lihaskestävyys, voimakestävyys ja aerobinen kestävyys kehittyvät. Crossfitissä termi intensiteetti on nimenomaan tärkeä sisäistää.

Crossfitiä on vähän arvosteltu siitä, että siinä sotketaan "kaikkea" sekaisin eikä treeniä sen kummemmin jaksoteta mutta, jos et kerran halua maksimivoimaa tai muuta sen kummemmin kehittää niin voisi sopia hyvinkin.

Kahvakuulat ovat kasvattaneet suosiotaan jatkuvasti mutta ei pidä hairahtua niihin supermarkettien vinyyliromuihin eikä myöskään säikähtää, että kyseessä on naisten uusi "kuntoilumuoto" jossa käydään vemputtamassa porukalla. Kunnon lujateräskuula on minun mielestäni tämän planeetan paras treeniväline ja ihan oikeasti vain taivas on rajana sen kanssa. Se on myös äärimmäisen kovaa ja kuormittavaa treeniä jos niin haluaa ja vaatii kehonhallintaa sekä voimaa. Kaikki on kiinni siitä mitä hakee. Sitä on ainakin myllytyspiireissä käytetty jo vissiin pidempään ja taitaa se olla tuttu monille muillekin (ammattilais)urheilijoille.

Itse en ole perinteisellä punttisalilla käynyt kohta vuoteen ja treenannut lihaskuntoa vain kahvakuulilla sekä oman kehon painolla, tehden erilaisia kiertotreenejä 1-3 kertaa viikossa. Kunto on parantunut ja jos hieman paneutuu niin pystyy tehokkaasti myös kohdistamaan treenejä tietylle osa-alueelle, esim. keskivartalo. Liikkeet ovat kuitenkin monipuolisempia kuin "tavalliset" punttisalilla suoritettavat ja siten tuovat minun mielestäni isomman hyödyn lajivoimaa ajatellen.

on.

Itseänikin tekisi mieli koittaa kahvakuulalla harjoittelua. Ihmettelen vaan miksi ei kannattaisi vaikka aluksi mennä ammattitaitoisen ohjaajan tunnille missä oppisi tekemään liikkeet puhtaasti?

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itseänikin tekisi mieli koittaa kahvakuulalla harjoittelua. Ihmettelen vaan miksi ei kannattaisi vaikka aluksi mennä ammattitaitoisen ohjaajan tunnille missä oppisi tekemään liikkeet puhtaasti?

No mikä ettei kannattaisi? Ei muuta kuin sinne vaan jos kiinnostusta on! Minä olen itseoppinut mutta ehdottomasti on suositeltavaa, että suoritustekniikat hoitaa kerralla kuntoon ja tajuaa mikä tarkoitus milläkin liikkeellä on.

Meillä kun on tämä Internet niin se on myös pullollaan tekniikkaohjeita, treenivinkkejä, ohjelmia ja kaikenlaista tietoa, joten sekin on suuri apu aloitellessa. On myös olemassa hyviä kirjoja aiheesta (Matti Nappari ja Tuomo Kilpeläinen nyt ainakin). Esimerkiksi itse en ole koskaan käynyt ohjaajan pakeilla ja homma toimii loistavasti, eikä mitään vammoja ole ollut oikeastaan koskaan. Puntilla kun aina tasaisin väliajoin oli jotain vaivaa jossain kohtaa. Voisin kyllä ajatella konsultaatiota siinä vaiheessa, kun siirryn vielä isompaan kuulaan mutta toistaiseksi menee hyvin omilla opeilla.

Nythän niitä ohjaajia on varmasti paljon enemmän kuin vähän aiemmin, niin helpommin löytääkin sopivan matkan päästä.

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä crossfitissäkin treenejä jaksotetaan, mutta se vaatii toki treenaajan omaa perehtymistä asiaan. Joku crossfit.com :in WOD (workout of day) -kalenterin orjallinen noudattaminen ei kovin pitkälle kanna, jos ei osaa sekä skaalata treenejä sopiviksi että yhdistää niihin voima- ja/tai taitoharjoittelua.

Ammattitaitoisen ohjaajan opetus on toki aina suotavaa, mutta painoittaisin nimenomaan sanaa ammattitaitoinen. Valitettavan monet kuntosaliketjujen ryhmätuntien vetäjistä ovat toki pirteitä elohiiriä, mutta liikkeiden suoritustekniikoiden ymmärrys saattaa olla luokkaa "älä tee kyykkyä syvälle, kun se on huonoksi polville."

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiitos vinkeistä vastanneille.

Kahvakuula on hyvä ehdotus mutta minä en oikein siitä tykkää. Järkiperusteita tälle ei ole. Olisi kyllä hyvä treenimuoto mutta mutta...

Willimiehen ehdotus kuulostaa hyvältä ja vähän tähän tapaan olen yrittänytkin treenit hoitaa. Isot pojat ovat vaan olleet sitä mieltä että tuossa ei ole järkeä. Tosin isot pojat useinkaan eivät halua ymmärtää muutakuin kasvun ja voiman ehdoilla reenaamista...

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Kiitos vinkeistä vastanneille.

Kahvakuula on hyvä ehdotus mutta minä en oikein siitä tykkää. Järkiperusteita tälle ei ole. Olisi kyllä hyvä treenimuoto mutta mutta...

Willimiehen ehdotus kuulostaa hyvältä ja vähän tähän tapaan olen yrittänytkin treenit hoitaa. Isot pojat ovat vaan olleet sitä mieltä että tuossa ei ole järkeä. Tosin isot pojat useinkaan eivät halua ymmärtää muutakuin kasvun ja voiman ehdoilla reenaamista...

Minä tekisin hieman eri tavalla kuin Willimies. Jos kävisin kaksi kertaa viikkoon salilla niin jakaisin lihasryhmät yksinkertaisesti kahteen osaan. Eli esimerkiksi ihan vaan yläkroppa - alakroppa tai rinta/hauis/jalat - olkapää/ojentaja/selkä. Siitä miten nuo jakaa löytyy varmasti paljonkin mielipiteitä ja oikeita tapoja on varmasti monta. Molemmille päiville sitten keskivartaloliikkeitä päälle sekä tietysti hyvät verryttelyt ja venyttelyt. Perustelen kantaani sillä, että perustreenaajalle viikko/lihasryhmä on ihan hyvä kiertotahti ja näin pystyy paremmin keskittymään tiettyihin osa-alueisiin aina yhden salikerran sisällä.

Sarjat/toistot tekisin niinkuin Willimies ehdotti eli vaikkapa kuuden viikon syklillä lyhentäisi kahden viikon välein sarjaa ja nostaisi painoja. Esim. 3x10, 4x6, 4-5x2-3 ja jokaista noista tekisi siis kahden viikon ajan. Sitten vaan sisua salille ja huolellista suorittamista.

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Ilmeisesti pitää ottaa vaan joku ohjelma (esim. tuo golden six) ja muokata.

Olen käyttänyt aikoinaan tuota golden six-kaavaa ja muokannut sitä senverran, että mulla oli 2 ( ja jossain vaiheessa 3 ) erilaista variaatiota siitä ja kierrätin näitä. Esimerkiksi tänään kyykky ja seuraavalla kerralla jalkaprässi... Noita liikkeitä riittää niinpaljon, että jokainen saa siitä mielekkään ja itselleen sopivan. Kierrättämällä saa hyvin pidettyä ärsykkeen sopivana.

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Nyt tarvitaan vinkkejä lisäravinteiden käytöstä.

Tätä ollaan varmasti puitu tässä ketjussa ennenkin, mutta kysytäämpäs taas kerran.

Olen tässä aloitellut kuntosalilla käyntiä ja olisi mukava saada hieman lisäbuustia hommaan lisäravinteiden myötä. Tavoitteena ei ole tulla miksikään lihaskimpuksi, vaan saada mukava harrastus ja urheilullinen kroppa. 177/72 ja voimaa ei paljoa löydy. Mahassakin on pientä makkaraa.

Olen aatellut tilaavani jonkunnäköistä proteiinijauhetta, mutta pääseekö sillä alkuun? Lenkkeilyketjussa ja muuallakin on suositeltu välttämään turhia hiilihydraatte, jos haluaa pysyä laihana miehenä, mutta nuissa nettikaupoissahan myydään vaikka minkänäköistä hiilihydraattijauhoa ja juomaa palautukseen, urheilujuomana ja tehonlisääjänä. Tarviiko tälläinen aloittelija mitään muuta kuin proteiineja? Kreatiini näyttää olevan hyvä aine lihaskasvuun ja auttaa vielä palautukseen, mutta tuo kofeiinipitoisien juomien välttäminen kreatiinimonohydraatin käytön aikana kummastuttaa.

Olen tässä aloitellut kuntosalilla käyntiä ja olisi mukava saada hieman lisäbuustia hommaan lisäravinteiden myötä. Tavoitteena ei ole tulla miksikään lihaskimpuksi, vaan saada mukava harrastus ja urheilullinen kroppa. 177/72 ja voimaa ei paljoa löydy. Mahassakin on pientä makkaraa.

Haluan nyt heti mainita, että mikäli urheilullisesta kropasta haaveilet, unohda lisäproteiinit ja hiilihydraatit. Miksi?
Niin kauan kun harjoittelet alle 6x viikossa, et tarvitse lisäravinteita. Normaalilla kotiruualla saat itsellesi KAIKKI kehittymiseesi vaativat hiilihydraatit ja proteiinit. Lisäproteiiinit ja -hiilarit kasautuvat vaan repuksi siihen mahan ympärille, kun kulutus ei ole riittävää, ja täten kotiruuan ulkopuolista apua ei tarvita.

Kreatiini taas on valmiste, jota ihmisen kroppa tuottaa itse. Kreatiinia voit ottaa huolella, sillä se ei keräänny ylimääräiseksi kroppaan. Kreatiini vain kerää nestettä muodostuneen lihaskudoksen lihassoluihin. Täysin turvallinen luonnontuote. Toki vatsaa voi turvottaa alussa jatkuvan janontyydyttämisen takia. Ja kahviakin voi huoletta lipittää, mielestäni hifistelyä tämä kofeiinista jättäytyminen.

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Haluan nyt heti mainita, että mikäli urheilullisesta kropasta haaveilet, unohda lisäproteiinit ja hiilihydraatit. Miksi?
Niin kauan kun harjoittelet alle 6x viikossa, et tarvitse lisäravinteita. Normaalilla kotiruualla saat itsellesi KAIKKI kehittymiseesi vaativat hiilihydraatit ja proteiinit. Lisäproteiiinit ja -hiilarit kasautuvat vaan repuksi siihen mahan ympärille, kun kulutus ei ole riittävää, ja täten kotiruuan ulkopuolista apua ei tarvita.

Kreatiini taas on valmiste, jota ihmisen kroppa tuottaa itse. Kreatiinia voit ottaa huolella, sillä se ei keräänny ylimääräiseksi kroppaan. Kreatiini vain kerää nestettä muodostuneen lihaskudoksen lihassoluihin. Täysin turvallinen luonnontuote. Toki vatsaa voi turvottaa alussa jatkuvan janontyydyttämisen takia. Ja kahviakin voi huoletta lipittää, mielestäni hifistelyä tämä kofeiinista jättäytyminen.

Ensimmäisestä kappaleesta täysin samaa mieltä. Minua kertakaikkiaan ihmetyttää, miten hyvin tuo lisäravinnemarkkinointi uppoaa kansaan. Niistä saatavat marginaalit kuntourheilijalle ovat häviävän pienet. Paljon isommat marginaalit kehitykseen löytyvät aivan muualta. Ne kuntoon.

Toisesta kappaleesta en ole välttämättä eri mieltä, mutta mikä on hyöty kreatiinista. Joidenkin mielestä hyötyä on. Itse en havainnut minkäänlaista apua, kun sitä kokeilin. Aivan kiistattomia kai eivät ole kreatiinin hyödyt tutkimustenkaan mukaan. Jälleen tullaan siihen, että kannattaako kuntoilijan vetää näitä. Minusta ei kannata. Turvallisuus on kunnossa, kunhan valmisteet ovat puhtaita eikä niitä nautita liikaa. Tästäkin kantaisin aavistuksen huolta. Sisäelimille nämä voivat käydä koville, jos otetaan liikaa tai epäpuhtauksia sisältäviä tuotteita.

Itse en ole käyttänyt useisiin vuosiin mitään lisäravinteita ja voimaa on tullut koko ajan, kun on harjoitellut kunnolla ja levännyt tarpeeksi. Sanoisin, että nyt voimaa alkaa olla omiin tarpeisiin tarpeeksi. Tavoitteena kuitenkin tänä talvena puhkaista vielä 170 kg penkissä.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ensimmäisestä kappaleesta täysin samaa mieltä. Minua kertakaikkiaan ihmetyttää, miten hyvin tuo lisäravinnemarkkinointi uppoaa kansaan. Niistä saatavat marginaalit kuntourheilijalle ovat häviävän pienet. Paljon isommat marginaalit kehitykseen löytyvät aivan muualta. Ne kuntoon.

Tästä omat kokemukset ovat toisenlaiset.

En ole mikään lisäprotskujen supertankkaaja mutta punttitreenin jälkeen proteiinijuoma palauttaa hyvin ja se on helppo kantaa mukana.

Onko porukat jotka uskovat kotiruokaan ilman mitään palauttavia sen pari tuntia ennen kuin proteiinipitoinen ruoka on nenän edessä himassa?
(Ajatellen tiukahkoa punttitreeniä duunin jälkeen)

Itse olen ymmärtänyt ja myös käytännössä todennut että olo on huomattavasti parempi kun saa palauttavan jo treenin jälkeen pukuhuoneessa ja sitten voi lähteä rauhassa vaikka kauppaan, hakea lapsia tarhasta, koira ulos jne ennen kuin on himassa ruokaa tekemässä.

Olisi mukava kuulla kokemuksia kotiruokaan vannovilta, eikö koskaan heikota lähteä salilta? Onko teillä makaronilaatikot bussissa/autossa mukana? :) Juotteko pelkästään vettä treenin ajan ja olo niin hyvä että voi odotella pari tuntia safkaa treenin jälkeen?

_

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Olisi mukava kuulla kokemuksia kotiruokaan vannovilta, eikö koskaan heikota lähteä salilta? Onko teillä makaronilaatikot bussissa/autossa mukana? :) Juotteko pelkästään vettä treenin ajan ja olo niin hyvä että voi odotella pari tuntia safkaa treenin jälkeen?

No jos joutuu pari tuntia olemaan ruuatta niin sitten otan yleensä palautusjuomaa. Sellainen vajaa tunti menee ihan ok ja vedellä pärjää salilla. Tuohon toki vaikuttaa vähän sekin miten on syönyt ennen sitä salia.

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Omistan nyrkkeilysäkin joka tällä hetkellä vain lojuu nurkassa. Olen monesti miettinyt sen käyttöönottoa, mutta en oikein tiedä miten sitä voisi käyttää tehokkaasti hyväksi. Onko täällä ketään joilla on kokemusta nyrkkeilysäkeistä? Lähinnä kiinnostaisi mihin tarkoitukseen sitä voi käyttää, onko se tarkoitettu ns. alkulämmittelyyn vai voiko sillä suorittaa ihan pidempikestoisen treenin? Oma näkemys tällä hetkellä säkin käyttötarkoituksesta on, että sitä hakataan yhtäjaksoisesti niin kauan kuin jaksaa. Omalla kohdallani tämä tarkoittaisi noin puolenminuutin stinttiä jonka jälkeen happea on syytä vetää pidempi tovi.

Temptation

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No jos joutuu pari tuntia olemaan ruuatta niin sitten otan yleensä palautusjuomaa. Sellainen vajaa tunti menee ihan ok ja vedellä pärjää salilla. Tuohon toki vaikuttaa vähän sekin miten on syönyt ennen sitä salia.

Taitaa olla suurimmalla osalla juurikin tästä kiinni tuo palkkarin juominen. Minäkään en pääse syömään mitään salin jälkeen tuntiin tai kahteen, enkä aina ylipäätään kerkeä kotia asti siinä ajassa. Sen takia pitää napata palkkaria naamariin, ettei sentään pyörry mihinkään :D. Mutta se on kyllä totta ja hyvä kaikkien muistaa, että palautusjuoma on ravintoLISÄ, ei korvaaja. Muutenkin kannattaa alkaa miettimään litkujen juomista vasta sitten kun on muu ruokailu kunnossa ja "balanssissa".

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Minä lopetin palkkarien juomisen koska makea palautusjuoma täytti mahan ja vei ruokahalun moneksi tunniksi, mutta olo oli kuitenkin aika höttönen. Tuntuu paljon paremmalta syödä kunnon ruoka reenin päälle. Nykyään vedän palkkarin vaan jos ruokaa ei ole samantien tarjolla.

Jos lisäravinteista jotain niin harkinnassa on ruveta ottamaan päivässä yhtenä välipalana lisäproteiinia kun yksinkertaisesti ei vaan jaksa aina suunnitella ja miettiä mitä ruokaa missäkin välissä laittaisi. Se on jo tarpeeksi jos miettii ne kaksi lämmintä ateriaa päivässä, sitten pitäisi vielä kehitellä jotain välipaloja sinne väliin niin kyllä siinä ideat loppuu kesken, se on samojen kierrättämistä viikosta toiseen. Kaupassakin saa ravata jatkuvasti ja sieltä rahdata monta kassia ruokaa kerralla. Sitten kun vielä mielellään jättäisi einekset mahdollisimman vähälle niin mitä vittua sitä syö?

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Ei ole makaronilaatikot mukana. Kotona sen sijaan on aina leipää, banaaneja, omenoita, kananmunia, kinkkuleikettä ja tonnikalaa. Riittää palautumiseen aivan mainiosti.

Juon pelkästään vettä. Jos ei tuntia-puoltatoista pärjää pelkällä vedellä, silloin on syytä huolestua. Hiilarivarastojen kyllä pitäisi riittää punttisalisykkeet helposti, jos ei ole syömätönnä ollut koko päivää ennen salille menoa. Leipä tai bansku vähän ennen salille lähtöä riittää tankkaukseksi aivan hyvin.

Ei varsinaisesti heikota, koska salilla keskityn yleensä voiman hankintaan. Hankala saada itseään niin kuitiksi voimaharjoitteilla. Joskus on aivan kuitti, jos vetää enemmän aerobisen treenin, esimerkiksi intervallityyppisen lenkin juoksumatolla tai spinningpyörällä. Silloinkin kananmuna, leipä ja hedelmät riittävät riskaamaan olon.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy