Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

• 932 938
  • 4 656

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Eikös palkkari nyt oteta pääasiassa sen vuoksi ettei kahteen tuntiin treenin jälkeen "kannata" syödä kiinteää ruokaa? Sieltä ei siis imeydy lihasten tarvitsemia ravinteita riittävästi, johtuen siitä, että mahalaukku on täynnä verta (tai sitten se oli toisinpäin, en muista enää). Joka tapauksessa nestemäisenä nautittu annos aloittaa palautumisprosessin heti ja lihakset saavat välittömästi sekä energiaa, että rakennusaineita. Ateria nautitaan sitten kahden-kolmen tunnin kuluttua treenin jälkeen ja sillä haetaan varastoja sitten pidemmälle aikavälille. Palautusjuoman tarkoitus on siis todellakin vain aloittaa palautuminen nopeasti.

Olen sitten markkinoinnin uhri tai en, niin itselläni palkkari on toiminut mainiosti, varsinkin kun sitä oppi käyttämään oikein. Treenin aikana vesi on parasta kamaa, urheilujuomia ei tarvitse alle kahden tunnin suorituksissa ja palkkarin juominen treenin aikana on turhaa, koska proteiini ei ilmeisesti ehdi imeytyä tarpeeksi nopeasti. Sen sijaan hyvä tankkaus ennen treeniä ja treenin jälkeen välittömästi palkkari huiviin toimi itselläni kuin tauti ja mahdollisti kovan harjoittelun kolmesti viikossa punttisalilla. Toki myös lepo ja lihashuolto ovat isossa osassa ja sen päälle pitää katsoa muutenkin sitä mitä syö.

Vielä enemmän apua on jos puntin välipäivinäkin ohjelmassa on liikuntaa. Aina puntin jälkeen palkkari, välipäivinä pallopelejä tai juoksulenkkiä jotka samalla myös auttavat palautumaan puntista, kunhan pitää intesiteetin tarpeeksi maltillisena. Todelliset urheilijat ovat varmasti vielä oma lukunsa mutta heidän rutiineistaan en pysty kertomaan.

Tärkein asia on kuitenkin se millaista harjoittelu on ja kuinka usein sitä tapahtuu, sekä se mikä on treenin tavoite. Perinteinen kuntoilijan salitreeni (oletuksena on nyt kuntosaliohjaajan tekemän ohjelman mukaan harjoitteleva) ei nähdäkseni nouse missään vaiheessa intensiteetiltään sellaiseksi, että palautusjuoman juominen olisi mitenkään välttämätöntä. Intensiteetin lisäksi on mietittävä mitä lihaksia kuormitetaan ja kuinka paljon. Kovat jalkapäivät vaativat aivan saletisti nopeaa energiaa isoihin lihaksiin, jos on tarkoituksena päästä liikkeelle myös seuraavassa treenissä. Samoin väittäisin, että lähellä maksimitasoja liikuttaessa nopea energian saanti on hyvin tärkeää treenin jälkeen. Edelleen, raskaat perusliikkeet kuormittavat lihaksistoa ja mikäli treeni on haastava niin on suositeltavaa ottaa palkkaria.

Jos treeniä on kolme kertaa viikossa ja se on luonteltaan raskasta, joko intensiteetiltään tai volyymiltään niin palkkari on aivan ehdoton. Mutta silloin on treenattava kovaa (suhteuttaen siis omaan tasoon), pyrkimyksenä kehittyminen ja voiman/lihasmassan lisääminen. Tavallinen kuntoaan ylläpitävä kuntoilija ei tarvitse palkkaria oikeastaan mihinkään sillä ne treeniohjelmat harvoin pistävät kroppaa ikinä niin tiukoille.

Esimerkkinä voin antaa oman edellisen treenirutiinin joka käsitti käytännössä koko kropan treenaamisen kolmesti viikossa, käyttäen raskaita perusliikkeitä ja liikuttiin arviolta n. 80-85% RPM:stä, eli n. viiden toiston lukemissa per sarja. En olisi ikimaailmassa vetänyt noita treenejä läpi ilman palkkaria ja myös aamupuuron sekaan tuli laitettua proteiinia. Parhaimmillaan sain painoani jopa tippumaan, johtuen nesteiden poistumisesta (johon tosin vaikutti myös tiukempi ruokavalio).

Miettikää siis ensin se treeninne tavoite. Jos on aito halu kehittyä ja saada lisää lihasta niin silloin keho tarvitsee energiaa paljon ja palkkari on mainio apukeino treeniin. Se ei ole oikotie mihinkään, vaan ainoastaan mahdollistaa treenaamisen kehittymiseen vaadittavalla tasolla. Palautusjuoma jossa on hiilareita ja proteiinia n. suhteessa 50-50 on mielestäni mainio ja aina parempi jos se sisältää myös hieman kreatiinia, joka oikeasti auttaa myös. Kreatiinin kanssa kannattaa kuitenkin olla myös viisas, sillä tyhmästi käytettynä voi seurauksena olla ikäviä raskausarpia tai runsas nesteen lisääntyminen kropassa.

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos treeniä on kolme kertaa viikossa ja se on luonteltaan raskasta, joko intensiteetiltään tai volyymiltään niin palkkari on aivan ehdoton. Mutta silloin on treenattava kovaa (suhteuttaen siis omaan tasoon), pyrkimyksenä kehittyminen ja voiman/lihasmassan lisääminen.

Tuosta peruskuntoilijoita käsittelevästä osuudesta olen täsmälleen samaa mieltä, tästä lainaamastani kohdasta eri mieltä. Kilpaurheilijat ovat sitten erikseen, mutta heistähän me emme puhu, vaan tällaisista harrastajavoimailijoista.

En väitä, että palautusjuoma olisi väärin ottaa, mutta sitäkään ei tarvitse, vaikka treenaisi kovaa. Ihan varmasti esimerkiksi maitotuotteet, kananmunat ja hedelmät toimivat aivan yhtä hyvin. Tuloksiin huomattavasti vaikuttavat marginaalit ovat aivan muualla kuin lisäravinteissa. Lisäravinteita on vain ruvettu pitämään jollain tavalla välttämättöminä, koska niitä niin monet isot pojat käyttävät, niitä markkinoidaan agressiivisesti ja alan lehdet houkuttavat käyttämään niitä. Kriittinen tutkimustieto ja oman kehittymisensä kriittinen tarkkailu voisi antaa aivan toisenlaisen kuvan lisäravinteiden tarpeesta.

Ynnäsin tuossa, että en ole käyttänyt yli viiteen vuoteen lisäravinteita. Tuon viiden vuoden aikana voimatasoni ovat kuitenkin kehittyneet merkittävästi vuosittain syksystä kevääseen jatkuvan voimakauden aikana ja vieläpä niin, että aina seuraavana keväänä olen voimakkaampi kuin edellisenä.

Puhut tuossa kovasta treenistä. Onko sinusta se riittävän kovaa punttitreeniä, jos neljä kertaa viikossa vetää reilun tunnin maksimivoiman tuottoon tähtäävää harjoittelua? Joo, totta kai osa treeneistä on kevyempiä ja osa perusvoima-alueella, mutta tiedät pointin.

Tällä tavallisella ruoalla ja nykyään jo ihan laadukkaalla harjoittelulla tästä aivan äärettömän heikosta ja langanlaihasta kropasta (n. 65 kilonen jätkä, jolla penkissä 50 kg jäi rinnalle) on tullut yli satakiloinen. Penkkitulos huitelee 160 kg:n paremmalla puolella ja kyykky ja mave kolmannella sadalla. Tulokset olisivat varmasti vielä kovemmat, jos en olisi yhdistänyt välillä aika tavoitteellista kestävyysharjoittelua punttitreeniin (juoksin mm. kolme vuotta sitten maratonin ja kesäisin olen pyöräillyt yli 3000 km).

Enkä missään vaiheessa 14 vuoden salihistoriani aikana ole havainnut, että joku olisi kehittynyt lisäravinteiden avulla merkittävästi paremmin kuin minä. Ja kun itse olen niitä kokeillut, en ole koskaan löytänyt niistä sellaista hyötyä, että olisin voinut itselleni perustella niiden käytön.

Kukin tankatkoon kehoansa parhaaksi katsomallaan tavalla, mutta suosittelen äärettömän lämpimästi tarkastelemaan sitä tapaa kriittisesti.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En väitä, että palautusjuoma olisi väärin ottaa, mutta sitäkään ei tarvitse, vaikka treenaisi kovaa. Ihan varmasti esimerkiksi maitotuotteet, kananmunat ja hedelmät toimivat aivan yhtä hyvin.

Oiva ja J.Grönvall ovat itseeni verrattuna varmasti liki ammattiurheilijoita ja erittäin asiallisesti kertoivat kokemuksista ja tietämyksistä. Mutta silti takerrun vielä lainaamaani kohtaan, tarkoitat tuossa että maitotuotteet, kananmunat ja hedelmät ajavat saman asian kuin palkkari. Kysymyshän olikin enemmän juuri siitä onko sitä palauttavaa evästä treenin jälkeen heti saatavilla vai ei.
Toinen asia on sitten se mitä kukin kokee helpoimmaksi kantaa treenikassissa läpi päivän ja nauttia nopeasti treenin jälkeen kun pitäisi olla jo menossa hoitamaan arkea.

Onko kokemuksia siitä että heraproteiinijuoma voisi olla haitaksi verrattuna esimerkiksi yllä mainittuun vaihtoehtoon? Onko täällä porukkaa joka on ehdoton soijan juoja? Yksi frendi joka toimii ravintoalalla sanoi hiukan provosoivasti, oletko maitovasikka kun maitotuotteita käytät. Voittekin arvata että hän käyttää soija-pohjaisia.
Hinta ja helppoushan ajaa palkkaria käyttämään. Taitaa 20g proteiinijuoma itse sekoitettuna maksaa jotain 10-20 senttiä?!

_

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mutta silti takerrun vielä lainaamaani kohtaan, tarkoitat tuossa että maitotuotteet, kananmunat ja hedelmät ajavat saman asian kuin palkkari. Kysymyshän olikin enemmän juuri siitä onko sitä palauttavaa evästä treenin jälkeen heti saatavilla vai ei.
Toinen asia on sitten se mitä kukin kokee helpoimmaksi kantaa treenikassissa läpi päivän ja nauttia nopeasti treenin jälkeen kun pitäisi olla jo menossa hoitamaan arkea.

Minulle tämä ei ainakaan ole mikään ongelma, mutta jos se on ongelma, palautusjuoma on aivan perusteltu juttu. En tosin ymmärrä, miten palautusjuoman sekoittaminen ja raahaminen mukana olisi sen helpompaa.

Mutta jos joku lisäravinne on perusteltavissa, se on juuri palautusjuoma. En minä palautusjuomaa yritä tyrmätä, vaikka itse pärjään helposti ilman. Ihan turha kuitenkaan luulla, että siitä joku iso ratkaisu kehitykseen löytyisi.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ihan turha kuitenkaan luulla, että siitä joku iso ratkaisu kehitykseen löytyisi.

Tämän ymmärrän täysin. Niin kuin aiemmin kerroin en ehdi ruokapöytään pariin tuntiin treenin jälkeen ja ainoastaan siihen liittyy meikäläisen palautusjuoman juominen. Otan palautusdrinkin vain ja ainoastaan punttisalitreenin jälkeen.

_

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikös palkkari nyt oteta pääasiassa sen vuoksi ettei kahteen tuntiin treenin jälkeen "kannata" syödä kiinteää ruokaa? Sieltä ei siis imeydy lihasten tarvitsemia ravinteita riittävästi, johtuen siitä, että mahalaukku on täynnä verta (tai sitten se oli toisinpäin, en muista enää).

Juuri luin artikkelin, jonka sisällön olen toki omaksunut jo monesti aiemminkin. Siinä painotettiin taas kerran palkkaria, mutta varsinkin kiinteää ravintoa viimeistään 1,5 - 2h treenin jälkeen. Treeni --> palkkari (heti) --> kiinteä ravinto (viimeistään 1,5-2h treenin jälkeen).

Mahalaukku täynnä verta? Kuulostaa hurjalta. En tiedä mitä tarkoitat, mutta tuskin ainakaan sananmukaisesti tuota?

CaptainSlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, LeKi, Tappara
Niin, kyllähän treenaaminen ilman minkään näköistä palautusjuomaa on aivan hölmöläisten hommaa. Tietysti, jos salilla käynti on pelkästään sellaista hauskanpitoa ja stressin poistoa yms. niin eri juttu, mutta tavoitteellisella treenaajalla treeni menee oikeastaan hukkaan. Palautusjuomia voi juoda laihduttaessa ja myös lihasta keräillessä.

Kaupan valmiit palautusjuomapussit ovat myös mielestäni aika huonoja sisällöltään. Parempi tapa on ostaa hera ja malto erikseen ja siitä sekoitella mieleisensä mömmöt. Valmiit palautusjuomat sisältävät ainakin minun mielestäni liikaa hiilihydraatteja. Muistaakseni esim. Gainomaxissa taitaa olla hh/pr suhde suunnilleen 50/50 luokkaa.

Muutenkin ruokavalio on avainasemassa treenatessa. Joskus olen kuullut, että treenaamisen vaikutus tulee 80% ruuasta. Ja jos tukkii itsensä täyteen kaikkea paskaa, niin eihän siellä salillakaan jaksa tehdä mitään.

Omistan nyrkkeilysäkin joka tällä hetkellä vain lojuu nurkassa. Olen monesti miettinyt sen käyttöönottoa, mutta en oikein tiedä miten sitä voisi käyttää tehokkaasti hyväksi. Onko täällä ketään joilla on kokemusta nyrkkeilysäkeistä? Lähinnä kiinnostaisi mihin tarkoitukseen sitä voi käyttää, onko se tarkoitettu ns. alkulämmittelyyn vai voiko sillä suorittaa ihan pidempikestoisen treenin? Oma näkemys tällä hetkellä säkin käyttötarkoituksesta on, että sitä hakataan yhtäjaksoisesti niin kauan kuin jaksaa. Omalla kohdallani tämä tarkoittaisi noin puolenminuutin stinttiä jonka jälkeen happea on syytä vetää pidempi tovi.

Omasta mielestäni tämä riippuu jo ihan säkistä. Jos sinulla on kovasäkki, niin en kyllä lähtisi takomaan sitä alkulämpäksi, koska se on lähinnä tarkoitettu voiman hakemiseen lyönteihin ja käsien lihasten voimistamiseksi, toisaalta se on siis yksi hyvä treenimuoto. Pehmeä säkki taas varmasti yläkropan ainakin mukavasti lämittää ennen treeniä.

Kovaa säkkiä varten on kuitenkin olla syytä tekniikoiden olla kunnossa. Väärillä tekniikoilla takominen tekee aika höpöä kyynerpäälle ja ranteille.

Itse tällä hetkellä treenaan aikalailla aerobisesti johtuen lajistani. 2x viikossa sähly/sulis, 2x puntti (ylä/alavartalo), joka sisältää paljon rinnallevetoa ja tempausta, kerran viikossa juoksutreeni sisältäen vetoja/kuntopiirin riippuen ohjelmasta, kerran viikossa spinning tai muu vastaava rasvanpolttotreeni ja kerran viikossa kahvakuulatreeni ohjatusti, joka on kyllä varmasti yksi rankimmista lihaskuntotreeneistä mitä tiedän (bodypumpin ohella).

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin, kyllähän treenaaminen ilman minkään näköistä palautusjuomaa on aivan hölmöläisten hommaa. Tietysti, jos salilla käynti on pelkästään sellaista hauskanpitoa ja stressin poistoa yms. niin eri juttu, mutta tavoitteellisella treenaajalla treeni menee oikeastaan hukkaan.

Sitten ei kun argumentit pöytään!

Minusta tuo on aivan hölmöläisten puhetta. Miten niin hukkaan? Millä perusteella? Miten minun treenini ovat menneet hukkaan, jos olen pystynyt jatkuvasti saavuttamaan tavoitetasoni ja kehittymään?

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämän ymmärrän täysin. Niin kuin aiemmin kerroin en ehdi ruokapöytään pariin tuntiin treenin jälkeen ja ainoastaan siihen liittyy meikäläisen palautusjuoman juominen. Otan palautusdrinkin vain ja ainoastaan punttisalitreenin jälkeen.

_

Ja minä ymmärrän tämän aivan täysin. Sinun kohdallasi perusteltu juttu, koska haluat palautumiseen tarvittavan energian mahdollisimman helposti, etkä ennätä kotiin syömään. Olen tässä ketjussa jo aiemminkin - kuten nytkin - sanonut, että palautumisjuoma on kaikkein helpoiten perusteltavissa oleva lisäravinne. Minun ja monen muun kohdalla sekään ei ole perusteltua.

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...palautumisjuoma on kaikkein helpoiten perusteltavissa oleva lisäravinne. Minun ja monen muun kohdalla sekään ei ole perusteltua.

Pitäisi varmaan kelailla taaksepäin, mutta nyt on kauhia kiire.

Kysyisin, että miksi palautusjuoma esim. voimaharjoittelun jälkeen ei ole sinulle tai monelle muulle perusteltua?

edit: No nyt oli aikaa ja ehdin kelaamaan taaksepäinkin. En ihan saanut silti juonesta kiinni miksei heti treenin päälle otettava nopeasti imeytyvä palautusjuoma olisi perusteltua ihan jokaiselle kovaa harjoittelevalle. Aivan varmasti siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa.

Viimeksi muokattu:

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juuri luin artikkelin, jonka sisällön olen toki omaksunut jo monesti aiemminkin. Siinä painotettiin taas kerran palkkaria, mutta varsinkin kiinteää ravintoa viimeistään 1,5 - 2h treenin jälkeen. Treeni --> palkkari (heti) --> kiinteä ravinto (viimeistään 1,5-2h treenin jälkeen).

Mahalaukku täynnä verta? Kuulostaa hurjalta. En tiedä mitä tarkoitat, mutta tuskin ainakaan sananmukaisesti tuota?

Heh, se siis liittyy jotenkin ruoansulatukseen ja siihen mitä kehossa tapahtuu kovan treenin jälkeen, mutta en todellakaan ole sen alan asiantuntija, joten en edes lähde sen kummemmin arvailemaan. Enkä muista menikö se veri nyt juuri mahalaukkuun mutta kuitenkin. Epäilen, että se jotenkin liittyy siihen, että kovan treenin jälkeen voi olla täysi olo, vaikkei tietenkään safkaa ole vedetty pariin kolmeen tuntiin.

Oiva kirjoitti:
Puhut tuossa kovasta treenistä. Onko sinusta se riittävän kovaa punttitreeniä, jos neljä kertaa viikossa vetää reilun tunnin maksimivoiman tuottoon tähtäävää harjoittelua? Joo, totta kai osa treeneistä on kevyempiä ja osa perusvoima-alueella, mutta tiedät pointin.

Intin pitkään laitanko koko "kova treeni"-ilmaisua, koska on mahdotonta määritellä mitä se tarkoittaa. Sanotaanko nyt kuitenkin näin, että silloin kun mennään äärirajoilla voidaan puhua kovasta treenistä. Minähän en tiedä miten treenaat, eikä se välttämättä ole oleellistakaan. Kuitenkin jos puhutaan harjoittelusta joka tähtää maksimivoiman tuottoon (räjähtävyys jne) niin edelleen väitän, että palautusjuomista on hyötyä aina.

Uskon, että noin pitkällä kokemuksella osaat harjoitella siten, että tulet toimeen ilman palkkaria mutta ei se poista sitä asiaa, että siitä voisi olla sinulle siltikin hyötyä. Kysehän on siitä, että maksimoidaan se kehon kyky vastaanottaa harjoittelua ja mitä enemmän halutaan kehittyä sen kovempaa pitää myös treenata.

Sanotaan nyt näin, että itse treenaisin aloittelijana (ja nuorena) jopa vuoden ilman lisäravinteita, kolmesti viikossa ja suunnitelmallisesti, jos tavoitteena on suorituskyvyn parantaminen. Kivan kropan saa ilmankin aivan varmasti. Itse pidän nimenomaan sitä intensiteettiä kaiken avaimena kun aletaan pohtia sitä tarvitseeko esim. palautusjuomaa. Ja itselleen täytyy olla rehellinen tässä kohtaa.

Palkkarin yksi etu on ehdottomasti juuri kätevyys. Lisäksi se vähentää tarvetta syödä niin julmetusti, kun yhdestä annoksesta saa jo aika hyvin tarpeellisia aineita. Harrastelijavoimailija pärjää jo mainiosti kun hieman käyttää aikaa siihen, että miettii paljonko tarvitsee proteiinia ja sen jälkeen mistä sen ottaa.

Ja edelleen vielä, tässäkin keskustelussa tulisi mielestäni huomioida se millainen on peruskunto. Pidän etenkin aerobista kuntoa tärkeänä myös lihaskuntoharjoittelussa ja jopa maksimivoimaharjoittelussa, sillä sekin parantaa kehon kykyä palautua ja kestää harjoittelua. Esimerkkinä siis niin, että on toki mahdollista myös harjoitella liian kovaa jolloin syntyy illuusio siitä, että keho kaipaa lisäravinteita, koska paikat ovat paskana. Kuntotasokin pitäisi pystyä huomioimaan sekä treenin rakentamisessa, että arvioidessa tarvetta lisäravinteille. Aina ei siis kyse ole pelkästään puutteellisesta ravinnonsaannista.

Treenaaminen on tietyssä mielessä työntekoa ja tuloksia varten sitä pitää tehdä paljon, tavoitteellisesti treenaavan myös kovalla teholla. Siihen työntekoon liittyy myös sen pohjakunnon ylläpito ja parantaminen ja mielellään tietysti monipuolisesti liikkuen. Lenkkeily vahvistaa esimerkiksi jalkojen lihaksistoa ja parantaa kimmoisuutta, joten se on mainio lisälaji, pallopeleillä voi ottaa sykkeitä ylös ja parantaa siten sarjoista palautumista ja niin poispäin. Jos tuntuu ettei kroppa kestä juoksemista niin sitten juuri pyöräily tai saleilta löytyvä crosstrainer ovat vallan mainioita myös.

No, pitkä teksti mutta pääpointti on kuitenkin se minkä joku tässä jo totesikin, että on paljon muita marginaaleja jotka ovat olennaisia kehityksen kannalta. Palautusjuoma ei ole hirviö mutta ei myöskään oikotie onneen ja sen tarvetta kannattaa mielestäni miettiä vasta viimeisenä, kun on sitä mieltä, että muut osa-alueet ovat kunnossa. Ja sittenkin käy varmasti niin, että huomaa jossain vaiheessa olleensa tyhmä yhdessä jos toisessakin asiassa ja taas kehittyy. Sitä se on, koukuttavaa ja välillä niin saakelin turhauttavaa :)

EDIT. Intensiteetillä tarkoitan sitä, että kun salille mennään niin se treeni tehdään keskittyneesti ja täysillä, eikä istuskella minuuttikaupalla ja jutella kaverin kanssa tytöistä. Itse suosin mahdollisimman lyhyitä palautumisaikoja, pyrin menemään yhdellä minuutilla niin pitkään kuin mahdollista. Kovia ykkösiä tai kakkosia otettaessa toki lähemmäs 5 minuuttia on suositeltava aika, koska kuorma on jo niin lähellä omaa maksimia.

Toinen asia on se kuorma per treeni. Jos käytän taas sitä omaa ohjelmaani esimerkkinä niin siinä yhden treenin kuorma syklin alkuvaiheessa (viikko 1) oli luokkaa 5 125 kg. Ja tuossa on tehty siis pelkkiä vitosia kolmessa eri liikkeessä. Maksimiviikkona (viikolla neljä) tuokin tietenkin kasvaa selvästi.

Viimeksi muokattu:
Heh, se siis liittyy jotenkin ruoansulatukseen ja siihen mitä kehossa tapahtuu kovan treenin jälkeen, mutta en todellakaan ole sen alan asiantuntija, joten en edes lähde sen kummemmin arvailemaan. Enkä muista menikö se veri nyt juuri mahalaukkuun mutta kuitenkin. Epäilen, että se jotenkin liittyy siihen, että kovan treenin jälkeen voi olla täysi olo, vaikkei tietenkään safkaa ole vedetty pariin kolmeen tuntiin.
..
Näin äkkiseltään lähtisin veisteleen siihen suuntaan, että veri on nimenomaan lihaksissa - ja jos heti alkaa kovasti syömään, niin verenkierto on heikompaa ruuansulatuselimistössä, jolloin ruoka sulaa huonommin. Tämän takia ravinteiden määrä jää vähäisemmäksi ja rasitus suolistolle on kovempi.

Itsehän nakkaan kourallisen rusinoita naamariin heti reenin jälkeen. Sit kun pääsee kotio, niin väsään sotkun, jossa on hedelmää, marjoja, heraa, bcaa, kreatiinia, hunajaa, auringonkukan-, chia- ja hampunsiemeniä, sekä kookoskermaa. Toi on n. 45min-60min reenin loppumisesta. Sit tosta puolisentoista tuntia, niin heraa naamariin ja siitä tunti-puoltoista, niin iltapalaks n. 200g jauhista ja 200g bataattia, jossa vähä quinoaaki.

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Näin äkkiseltään lähtisin veisteleen siihen suuntaan, että veri on nimenomaan lihaksissa - ja jos heti alkaa kovasti syömään, niin verenkierto on heikompaa ruuansulatuselimistössä, jolloin ruoka sulaa huonommin. Tämän takia ravinteiden määrä jää vähäisemmäksi ja rasitus suolistolle on kovempi.

Itsehän nakkaan kourallisen rusinoita naamariin heti reenin jälkeen. Sit kun pääsee kotio, niin väsään sotkun, jossa on hedelmää, marjoja, heraa, bcaa, kreatiinia, hunajaa, auringonkukan-, chia- ja hampunsiemeniä, sekä kookoskermaa. Toi on n. 45min-60min reenin loppumisesta. Sit tosta puolisentoista tuntia, niin heraa naamariin ja siitä tunti-puoltoista, niin iltapalaks n. 200g jauhista ja 200g bataattia, jossa vähä quinoaaki.

Joo, jotain tuollaista se oli. Kuulin sen aikanaan televisiosta kun sieltä tuli joku Gym TV tai vastaava, jossa oli myös ravintonurkkaus. Muistaakseni siinä olivat asiantuntijoina Tapani Valkonen ja Matti Halonen.

Tuo jälkimmäinen kuulostaa hyvältä, ovatko nuo kuinka kalliita tuotteita käyttää esimerkiksi kuukausitasolla? Lähinnä tarkoitan tuota mainitsemaasi "sotkua". Voisin kokeilla ihan mielenkiinnosta.

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kysyisin, että miksi palautusjuoma esim. voimaharjoittelun jälkeen ei ole sinulle tai monelle muulle perusteltua?

Väärin kysytty. Kysymys kuuluu, miksi se olisi perusteltu? Minun kohdallani perustetta ei ole ja nähdäkseni ei hyvin monelle muullekaan. Riittävä ravinto on saatavissa tavallisesta ruoasta, jopa varsin helposti.

Koko keskustelu lähti siitä, että torppasin tuossa yhdessä jonkun toisen kirjoittajan kanssa lisäravinteiden tarpeen muilla kuin kilpaurheilijoilla. Siitä ajauduttiin keskustelemaan tästä rajatusta aiheesta: palautusjuoma.

En minäkään niin umpimielinen ole, että sitä paheksuisin, jos joku kokee sen helpoksi ja hyödylliseksi. Se on kuitenkin palturia, että palautusjuoma olisi välttämätön. Ilman pärjää ja kehittyy.

Pinkman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Florida Panthers, PSG, Sveitsi
Itse otan aamulla heti proteiinit(whey),hiilarit(puuro,näkkileipä,kinkku),rasvat sekä vitamiinit(D-vit,Green tea,multivita,omega-3,pellavansiemenet).
Päivällä otan magnesiumin sekä B-6 vitamiinin,joka edistää protskujen ja hiilareiden imeytymistä.
Illalla syön pari kananmunaa ja pähkinöitä
Olen laskenut että päivän aikana tulee syötyä n.200g proteiineja kaikesta mitä suuhuni laitan.
Treenaan punttia 3xviikossa,teen kävelylenkkejä sekä käyn juoksemassa kovaa kerran viikossa.
Palkkari tosiaan pitäisi ottaa 5-30minuutin päästä treenin jälkeen jotta elimistö saa heti rakennusaineet sekä palautuminen pääsee heti käynnistymään.Esim desi wheytä jossa maLtoa seassa ennen ja jälkeen treenin.
Kova treeni vaurioittaa lihaksia ja palkkari tavallaan "korjaa lihaksistoa",siksi olisi suotavaa heittää se heti huiviin.
tää on kans vähän semmonen aihe joka jakaa paljon eri mielipiteitä.

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Se on kuitenkin palturia, että palautusjuoma olisi välttämätön. Ilman pärjää ja kehittyy.

Ei kai kukaan niin ole väittänyt, että se olisi välttämätön. Ei kai välttämätöntä ole monikaan asia tässä elämässä. Ilman palkkariakin siis pärjää ja kehittyy, tottakai.

Oletko samaa mieltä, että palautusjuomasta on enemmän hyötyä kuin haittaa raskaan treenin jälkeen?

Toivottavasti ei ollut taas väärin kysytty.

edit: Seven, mitä hiilihydraattikinkkua syöt.

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei kai kukaan niin ole väittänyt, että se olisi välttämätön.

On väittänyt. Huomaat, jos selaat ketjua taaksepäin.

Oletko samaa mieltä, että palautusjuomasta on enemmän hyötyä kuin haittaa raskaan treenin jälkeen?

Palauttavasta ravinnosta on enemmän hyötyä kuin haittaa raskaan treenin jälkeen. Tämä on päivänselvää. Voi sanoa, että palauttava ravinto treenin jälkeen on tärkeää kehityksen kannalta. Hakoteillä ollaan silloin, jos ajaudutaan ajatusmalliin, että tarvittaisiin lisäravinteita palauttavaksi ravinnoksi. Tätä olen koko ajan yrittänyt toitottaa ja teen sitä yhä.

Vielä kerran: Koko keskustelu lähtii siitä, että julistin ja julistan yhä, että suurimmalla osalla kuntourheilijoista ei ole tarvetta lisäravinteisiin, vaan huomio kannattaa keskittää siihen, että harjoittelu, lepo ja ruokavalio ovat kunnossa. Palkkari on joillekin kätevä tuote, joten siitä vain. En minä sitä vastaan ole, mutta suurin osa kehittyy ihan yhtä hyvin ilman sitä. Kun mietitään perusteita puolesta tai vastaan, puhutaan niin pienistä marginaaleista, että kuntoilijalle ne ovat yhtä tyhjän kanssa.

Vielä toisen kerran: Kenellä ei ole aikaa tai ruokahalua, voi käyttää palautusjuomaa. Itselläni on aikaa syödä ja ruokahalua niin hyvin, ettei ole syytä turvautua palkkariin. Olisi hukkaan heitettyä rahaa ja turhaa energiaa. Jotain oikeasta ruoasta pitäisi silloin jättää syömättä. Mieluummin ei niin, vaan lisäravinteita vain, jos oikea ruoka ei riitä.

Toivottavasti ei ollut taas väärin kysytty.

Paremmin kysytty tällä kertaa.

Swift

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Philadelphia Eagles, Flyers
Näin seitsemän viikon bulkin jälkeen etenkin dietillä tuo palautusjuoman helppous ja käytännöllisyys nostaa päätään. Juon heti treenin jälkeen satsin heraa ja vähän vähemmän maltoa, suhteen ollessa 2:1 ja kaloreita tulee se pyöreät 350. Lihakset ovat kovassa pumpissa treenin jälkeen niin kovassa vastaanottavassa tilassa, että pitäisi syödä todella paljon, jotta saisin mieleiseni määrän esimerkiksi proteiinia ruoasta.

Kroppahan taitaa vetää kerralla sen 60-80g proteiinia, riippuen hieman ihmisestä ja sen saa kätevästi tuolla heralla tuikattua sisään. Tuosta määrästä ei taida olla mitään tutkittua tulosta, mutta vaahtoavana kusenahan se imeytymätön proteiini tulee sitten ulos.

Omasta treenailusta vielä sen verran, että paino nousi voimakauden aikana 3,5kg ja voimatasot pykälän kaksi ylöspäin, joten sikäli hyvä syksy on menossa. Kesä kun meni miten meni taas vailla huolia. Saapa nähdä, miten kestää pää diettailun ja voimattomuuden, kun edellisestä todellisesta dietistä on puolisen vuotta aikaa.

Onkos porukka muuten saanut käsiinsä tuota Fazerin uutta proteiinileipää ja Karppisen VHH-leivän tappajaa? Joku sitä kuulemma on jo maistanut ja kuulemma hyvää on, mutta itse en nähnyt tänään Prismassa. Hieman nimittäin kiinnostavat ravintoarvot, kun proteiinia on 100 grammassa se 22g ja leipää menee yleensäkin enemmän kuin tarpeeksi.

CaptainSlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, LeKi, Tappara
Sitten ei kun argumentit pöytään!

Minusta tuo on aivan hölmöläisten puhetta. Miten niin hukkaan? Millä perusteella? Miten minun treenini ovat menneet hukkaan, jos olen pystynyt jatkuvasti saavuttamaan tavoitetasoni ja kehittymään?
No ehkä hieman kärjistäen kirjoitin tuon väittämän, mutta aivan takuuvarmasti kehityksesi olisi palautusjuoman kanssa vieläkin parempaa. Siitä saat näppärästi ja nopeasti heti treenin jälkeen tarvitsemat aineet. Sitten kun vielä ruokapuoli on muutenkin kunnossa, niin kehitys on juuri sellaista kuin tavoitteiden puolesta haluaakin. Minä ainakin olen huomannut, että ihan oikeasti se vaikuttaa paitsi kehittymiseen niin myös seuraavan treenin laatuun.

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No ehkä hieman kärjistäen kirjoitin tuon väittämän, mutta aivan takuuvarmasti kehityksesi olisi palautusjuoman kanssa vieläkin parempaa. Siitä saat näppärästi ja nopeasti heti treenin jälkeen tarvitsemat aineet.

Juu, ymmärsin kärjistyksen. Minä en usko edelleenkään tuohon. Ruoasta saan saman palauttavan vaikutuksen. Olen minä takavuosina käyttänyt palautusjuomaa eikä sen pois jättäminen muuttanut mitään. Kyllästymiseen asti toistan: marginaalit tällaisissa asioissa ovat kuntoilijalle häviävän pienet.

Tuolla taaempana Swift puhui proteiinin tankkaamisesta jopa 60-80 grammaa kerralla. Aika hurja määrä. Puolet tuosta riittää varsin hyvin. Ei proteiiniakaan saa liikaa vetää. Siitä voi tulla monenlaisia haittoja ja sisäelimet kuten maksa ja munuaiset kuormittuvat turhaan. Ei ihan vaaratonta leikkiä.

Proteiinin saannissa voi pitää kuntosalitreenaajalle hyvänä tasona 1,5-1,8 grammaa painokiloa kohti. Ainakaan 2 grammaa enempää ei kannata vetää. Tutkimukset osoittavat, että suurempaa määrää elimistö ei hyödynnä.

Jos on vaikkapa 90-kiloinen ukko, niin 160 grammaa enempää ei protskua tarvitse syödä. Tuon 160 grammaa saa hyvin helposti tavallisesta ruoasta. Vaikkapa 3 kananmunaa, 1 purkki tonnikalaa, 300 grammaa broileria, 100 grammaa kinkkuleikettä ja kasvikset, leivät yms. päälle, niin tarvittava protskumäärä on kasassa.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Proteiinin saannissa voi pitää kuntosalitreenaajalle hyvänä tasona 1,5-1,8 grammaa painokiloa kohti. Ainakaan 2 grammaa enempää ei kannata vetää. Tutkimukset osoittavat, että suurempaa määrää elimistö ei hyödynnä.
Tarkempi laskutapa lienee 2 - 2,5g / rasvaton painokilo, jolloin pläskin ja lihaksen suhde ei vääristä proteiinintarvetta.

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tarkempi laskutapa lienee 2 - 2,5g / rasvaton painokilo, jolloin pläskin ja lihaksen suhde ei vääristä proteiinintarvetta.

Aika harvalla on käytössä tietoa rasvattomasta massasta, mutta ei muuta kuin mittaamaan, jos on mahdollisuus. Nykyäänhän monilla saleilla inBody-mittauslaitteisto.

Mace

Jäsen
Juu, ymmärsin kärjistyksen. Minä en usko edelleenkään tuohon. Ruoasta saan saman palauttavan vaikutuksen. Olen minä takavuosina käyttänyt palautusjuomaa eikä sen pois jättäminen muuttanut mitään. Kyllästymiseen asti toistan: marginaalit tällaisissa asioissa ovat kuntoilijalle häviävän pienet.

Tuolla taaempana Swift puhui proteiinin tankkaamisesta jopa 60-80 grammaa kerralla. Aika hurja määrä. Puolet tuosta riittää varsin hyvin. Ei proteiiniakaan saa liikaa vetää. Siitä voi tulla monenlaisia haittoja ja sisäelimet kuten maksa ja munuaiset kuormittuvat turhaan. Ei ihan vaaratonta leikkiä.

Jos on vaikkapa 90-kiloinen ukko, niin 160 grammaa enempää ei protskua tarvitse syödä. Tuon 160 grammaa saa hyvin helposti tavallisesta ruoasta. Vaikkapa 3 kananmunaa, 1 purkki tonnikalaa, 300 grammaa broileria, 100 grammaa kinkkuleikettä ja kasvikset, leivät yms. päälle, niin tarvittava protskumäärä on kasassa.

Minua hieman ihmetyttää tämä koko keskustelu ja vastakkainasettelu. Toiset ylistävät palautusjuomat suunnilleen taivaaseen ja yksi sanoo, että ruoka ajaa saman asian. No, jos ruoka oikeasti ajaisi saman asian, ei varmaankaan olisi lukuisia tutkimuksia siitä, miksi nimenomaan palautusjuoma on heti treenin jälkeen se paras vaihtoehto, koska se imeytyy ruokaa nopeammin ja saa täten elimistön nopeammin takaisin lihaksia rakentavaan vaiheeseen. Eniten kuitenkin ihmettelen noita Oivan puheita siitä, että lisäravinteiden käyttäjien kohdalla olisi kyse markkinoinnin uhreista ja niiden käyttäjät laittaisivat rahojaan hukkaan. Minua kiinnostaisi tietää, että jos itse sekoitetun palautusjuoman hinta on esim. 50 senttiä, niin miten paljon siinä sitten säästää, jos ostaa samalla rahalla kaupasta ruokaa? Aivan, ei säästä mitään, vaan menee enemmän rahaa, jos yrittää ottaa vastaavan satsin protskuja ja hiilareita tavallisesta ruoasta. Puhumattakaan tosiaan siitä, miten helppo palautusjuoma on tehdä ja miten kätevä se on kiskaista huiviin käytännössä missä vain. Leipää ja tonnikalapurkkeja ei ihan joka paikassa ole läheskään kaikilla mukana, tai mahdollisuutta alkaa väsätä niistä evästä. Eli kun nyt olen todennut, että palautusjuoma on nopea ja kätevä, hinnaltaan ruokaan verrattuna edullinen ja tutkimusten mukaan heti treenin jälkeen nautittuna tavallista ruokaa tehokkaampi palauttaja (oli tuo ero kuntoilijalle sitten miten marginaalinen tahansa, tai vaikka sitä eroa ei olisi ollenkaan), niin eikö palautusjuoman käyttäminen kuulosta enemmänkin rationaaliselta ratkaisulta kuin markkinoinnin uhrin käyttäytymiseltä?

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eli kun nyt olen todennut, että palautusjuoma on nopea ja kätevä, hinnaltaan ruokaan verrattuna edullinen ja tutkimusten mukaan heti treenin jälkeen nautittuna tavallista ruokaa tehokkaampi palauttaja (oli tuo ero kuntoilijalle sitten miten marginaalinen tahansa, tai vaikka sitä eroa ei olisi ollenkaan), niin eikö palautusjuoman käyttäminen kuulosta enemmänkin rationaaliselta ratkaisulta kuin markkinoinnin uhrin käyttäytymiseltä?

Ihan vapaasti voi käyttää, kuten olen sanonut sata kertaa: palkkari on kaikkein helpoiten perusteltava lisäravinne. Onpa muuten halpaa palautusjuomaa, jos saa 50 senttiä annos. Itse olen viimeksi käyttänyt FASTin Recoa ja se näyttää maksavan 26,90 säkki, josta saa vissiin 17-18 annosta eli n. 1,5 euroa annos. Onko itse sekoitettuna noin paljon halvempaa? Onko varmasti laadukkaat raaka-aineet silloin? Lisäravinteissakin on nimittäin eronsa.

Mutta asiaan takaisin: Jos tavallisessa ruokavaliossa kaikki on jo kunnossa, ei siihen tarvitse lisätä edes sitä palautusjuomaa. Maito+kananmuna on jo äärimmäisen kova yhdistelmä palautumiseen. Voitko heittää tänne ne tutkimukset, joissa konsentroidut lisäravinnevalmisteet hakkaavat tuon yhdistelmän selvästi, kun puhut tutkimustuloksista?

Ja vielä semmoinen aspekti, että kun esimerkiksi minun ruokavaliossani on jo 180-190 grammaa proteiinia painokiloa kohden (tämä tulee hyvin helposti) ja energiansaanti vähintään riittävää, niin silloin minun pitäisi jättää jotain oikeasta ruoasta syömättä, että voisin ottaa palautusjuoman. Eikö se olisi vähintäänkin kummallista, jos ei jopa typerää? Lähtökohta on aina, että oikea ruoka on etusijalla, konsentroidut ja prosessoidut lisäravinteet tulevat mukaan, jos ruoka ei riitä.

Harvalla suomalaisella taitaa olla se ongelma, ettei saisi riittävästi energiaa päivän aikana, vaan ruoka maistuu suurimmalle osalle jopa liian hyvin. Kun sitä ruokavaliota hieman kohennetaan, siihen ei tarvitse lisätä yhtään mitään. Jos ruoka ei maistu tai ei ole aikaa, niin sitten palautumisjuoma on perusteltu. Yhä sanon: siitä vain, mutta minulle ja monelle muulle sekään ei ole tarpeellinen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy