Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

• 932 951
  • 4 656

mestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ruutu bros. Ilves. George Parros. Vaasan Sport
Eipä tuollaiset tulokset ole mahdollisia joka jannulle vaikka reenailisi kuinka paljon. Esim, penkkipunnerruksessakin joku 200kg on harvalle ihmiselle mahdollista natuna saati, että juoksenteli siinä sivussa maratoneja ym.
Suomalainen huippu kehonrakentaja Petri Raatikainen on hyvä esimerkki voimaharjoittelun ja hyvän aerobisen yhdistämisestä. Mies on juossut useita maratoneja ihan hyvillä tuloksilla ja cooper tuloskin keikkuu muistaakseni jossain 4000m paikkeilla.

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Useimmat maitorahkaa syövät lienevät huomanneet Valiolta tulleen uuden maitorahkan, ehrmannia pidin itsekkin ennen parhaana, mutta kun tuota herkkua on maistanut niin eipä ole paluuta vanhaan. Menee paljaltaankin ja hintakin on hieman kaupasta riippuen edullisempi kuin ehrmannin. Huikea ero vanhaan maitorahkaan jota tosin sitäkin myydään vielä, tahtovat nuo uudet valiot olla kaupassa loppu vähän jokapaikassa mutta eiköhän tilanne paranne tulevaisuudessa.

Jos oikein ymmärsin, tarkoitat tätä pehmeää ja rasvatonta vaihtoehtoa, jota myydään vaaleanvihreässä purkissa. Itsekin kerran testasin ja on erittäin miellyttävä kokemus. Sekoitusvinkkinä voin todeta, että otapa siihen sekaan Piltin kuningatarsosetta (noin vajaa ruokalusikka per purkki), niin koet mahtavan makuelämyksen. Ongelma tosiaan on se, että toi kyseinen rahka on otettu hyvin vastaan myös 'ravinto-ja ruoanlaittopiireissä' ja tuote on lähes järjestään loppu pienemmistä kaupoista. Mutta isoissa automarketeissa hyllyt on onneksi sen verran pitkiä, että yleensä löytyy.

Sitten toinen juttu. Mulla on pientä vaikeutta saada nykyään ojentajiin kunnon tuntumaa taljassa tai ranskalaisessa ojentajapunnerruksessa. En tiedä mistä johtuu, koko muu kroppa ottaa kuitenkin hyvin viestiä vastaan. Olisiko kellään jotain hyvää vinkkiä yksinkertaiseksi ojentajaliikkeeksi, jolla tuntuma mahdollisesti palaisi? Kiitos jo etukäteen.

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Olisiko kellään jotain hyvää vinkkiä yksinkertaiseksi ojentajaliikkeeksi, jolla tuntuma mahdollisesti palaisi?
Kokeile yksi käsi kerrallaan vapailla painoilla. Nosta käsi suoraksi ylös, taita kyynärpäästä selän taa noin hartioiden tasalle ja suorista takaisin ylös. Täytyy tosin myöntää, että en saa tuollakaan järin hyvää tuntumaa, mutta ojentajiin on kuitenkin tullut lihaa lisää, joten tyydytään tähän tällä hetkellä.

True Blue

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, TPS
Kreatiini

Hausta ja googlesta jo katselinkin kreatiinin hyötyjä ja haittoja mutta kysytään vielä. Olen nyt aloittanut Elixian "avioliiton" liittymällä sinne tarkoituksena painonpudotus. Käyn lähinnä power ja xycling tunneilla ja välillä vääntämässä salilla. Mitenkä tuo kreatiini soveltuu tuollaiseen harjoitteluun, sehän varastoi nestettä kroppaan ja näin ollen saattaa turvottaa ja sehän ei toisaalta ole hyvä jos haluaa hoikempaan kuntoon. Miten nopeasti tuo turvotus lähtee? Kannattaa varmaan jättää väliin em. syiden takia?

Jeffrey

Jäsen
Olisiko kellään jotain hyvää vinkkiä yksinkertaiseksi ojentajaliikkeeksi, jolla tuntuma mahdollisesti palaisi? Kiitos jo etukäteen.

En nyt tiedä mitä tarkoitat "tuntumalla". Sehän kun paljon tekee niin ei lihas enää kipeydy samallalailla kuin alkuaikoina. Eli harjottuu kuitenkin kyllä. Jos meinaat nyt tällaista "tuntuman" puutetta.

Hyvinä ojentajaliikeinä kuitenkin ainakin itselläni on toiminut kapea penkkipunnerrus. Eli penkki joka tehdään huomattavasti kapeammalla otteella kun normaali penkki, muutoin sama liike. Eli ota sellainen n. hartioiden levyinen ote ja sitten vain punnertamaan. Liikkeestä on muutamaa eri variaatiota. Toiset tekevät niin, että kyynerpäät tulevat kiinni kylkiin ja siitä taas ylös. Kun toiset taas antavat kyynärien aueta reilustikin. Kokeile ja tee niin kuin on sinulle mieluisampaa. Itse tykkään tehdä kapean penkin smith laitteessa, mutta voi hyvin tehdä myös normaalissa penkissä. Kapeassa penkissä painot on suunnilleen samat kuin normaalissa penkissä. Ehkä joku 10% vähemmän.

Dippi on sitten tietysti toinen erittäin tehokas ojentajaliike, mutta mulla se ainakin lyö rintarangan niin jumiin, että olen liikkeen jättänyt pois.

Ranskalainen punnerrus on hyvä liike, mutta kannattaa vaihdella versiota muutaman viikon välein. Eli ranskalaisen punnerruksen voi tehdä esim. käsipäinoilla, tankolla, käyrätankolla, kahvakuulalla ja levypainolla. Itse tykkään myös versiosta jossa suoralla tangolla tehdään siten, että nostaa tangon ensiksi toki ylös sellaisella hartioiden levyisellä otteella. Pitää kyynärpäät paikoillaan ja laskee tangon alas silmien päälle, ja siitä taas kyynärpäät suorina ylös.

Ojentajat ei ole mikään poikkeus lihaksena, vaan nekin tottuu tiettyyn liikkeeseen ja tiettyihin sarjoihin. Eli sarjoja ja liikkeitä vaihtelemalla hyvä tulee.

Yksi mikä ojentajien kohdalla helposti unohtuu on se, että kaikki punnerrusliikkeet ovat ojentaja liikkeitä. Eli penkit ja käytännössä kaikki muutkin esim. rintaliikkeet tuntuu myös ojentajissa. Ja jos paljon teet punnerrusliikkeitä niin ojentajat kyllä treenaantuu samalla. Toki jos haluat lisää voimaa ojentajiin niin kannattaa tehdä treenijako siten, että ojentajat ja rinnat ovat eri päivinä. Jolloin rintaliike ei ole vielä väsyttänyt ojentajia ja saat ojentajatreenistä enemmän irti. Punnerruksissa se suurin työtä tekevä lihas on ojentaja, toki hieman toteutustavasta riippuen, mutta jos haluat vaikkapa penkkitulosta nostaa niin nopein tie siihen on kunnollinen ojentajatreeni.

Jos taljassa tykkäät tehdä niin kokeile ylätalja laitteessa. Liike on sama, mutta noissa ylätaljoissa on painoja runsaasti enemmän, ja ne ei varmasti lopu kesken.

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensiksi, Kiitos Jeffreylle erittäin ansiokkaasta vastauksesta, Arvostan!

Tuntuman puutteella tarkoitin sitä, että mulle mieluisilla painoilla ei oikein saa sellaista kunnon tunnetta ja väsytystä ojentajiin. Mutta osasyy voi olla se, että olen tehnyt hiukan vääränlaista rytmitystä eli penkkiä ja ojentajia samana päivänä. Pitää tästä lähtien jakaa ohjelmaa hiukan toisin ja vaikka pyhittää yksi päivä vain ojentajille ja hauiksille - nyt kun toi terassi-ja hietsu-kausikin on alkamassa ;).

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
.

Hyvinä ojentajaliikeinä kuitenkin ainakin itselläni on toiminut kapea penkkipunnerrus. Eli penkki joka tehdään huomattavasti kapeammalla otteella kun normaali penkki, muutoin sama liike. Eli ota sellainen n. hartioiden levyinen ote ja sitten vain punnertamaan. Liikkeestä on muutamaa eri variaatiota. Toiset tekevät niin, että kyynerpäät tulevat kiinni kylkiin ja siitä taas ylös. Kun toiset taas antavat kyynärien aueta reilustikin.

Dippi on sitten tietysti toinen erittäin tehokas ojentajaliike, mutta mulla se ainakin lyö rintarangan niin jumiin, että olen liikkeen jättänyt pois.

Dippi on ylivoimainen ojentajaliike. Toisaalta usein nähdään nimenomaa se väärin tehtynä. Eli tällöin kyynärpäät menevat auki sivulle suhte leveänä. Tärkeätä on tekniikka ja mahdollisimman kapea yleisote. Leveä ote ottaa rintaan. Hieman alle 90 asteen kulmaan alas ja kunnon ojentajapunnerrus suoraa ylös (tässä vaiheessa rintaan sivullisesti). Tärkeää pitää kyynärpäät tiukasti kyljissä kiinni. Tekniikan kunnossa on suhteellisen turhaa pumpata omalla painolla ylipitkiä sarjoja jos ojentajaa haluaa enemmän kehittää. Lisäpainoja vyölle vaan ja n. 6-8 sarjoja.

Tämä sama sääntö pätee vinopenkkiinkin. Haluttaessa kohdistaa liike ojentajiin ehdottomasti kyynerpäät kylkiin ja mielummin reippaastikin kapeampaa kapeampaa kuin hartiataso. Otteen kavetessa painot tippuvat mutta ojentaja tekee reilusti enemmän töitä - kuin olkapäät ja rinta - normaaliin leveään otteeseen verrattuna. Myös tangon osumakohta vartaloon on reilusti lähempä napaa kuin normaalissa penkkipunnerruksessa.

Kapeassa penkissä ei kyllä mielestäni millään ole samat painot kun normaalissa penkissä, tai sitten ote on todella kapea normaalissa tai leveä kapeassa (vaihtoehtoisesti vahva ojentaja ja heikkorinta tai päin vastoin). Omissa sarja painoissa ainakin n. 20kg eroa. Tietysti ojentaja pienpänä lihaksena ei koskaan jaksa niin pitkiin sarjoihin kovemmilla painoilla.

Muutenkin jos tuntuu ettei saa tuntumaa, niin hermotukset joskus ovat paikallaan. Tai tiputtaa suoraa painoja ja aloittaa progressiivinen treenaus ylöspäin keskittyen nimenomaan tekniikkaan jotta käyttäysi treenissä nimenomaista lihasta painojen tilasta.

Dippi on ylivoimainen ojentajaliike. Toisaalta usein nähdään nimenomaa se väärin tehtynä. Eli tällöin kyynärpäät menevat auki sivulle suhte leveänä. Tärkeätä on tekniikka ja mahdollisimman kapea yleisote. Leveä ote ottaa rintaan. Hieman alle 90 asteen kulmaan alas ja kunnon ojentajapunnerrus suoraa ylös (tässä vaiheessa rintaan sivullisesti). Tärkeää pitää kyynärpäät tiukasti kyljissä kiinni. Tekniikan kunnossa on suhteellisen turhaa pumpata omalla painolla ylipitkiä sarjoja jos ojentajaa haluaa enemmän kehittää. Lisäpainoja vyölle vaan ja n. 6-8 sarjoja.

Itse olen jotenkin aina vain hinkannut 4x10, kun ojentajat tuntuvat saavan tarpeeksi runtua penkeissä ja muissa. Toisaalta painan päälle 100Kg, joten on kai siinä painoa tarpeeksi noin pienille lihaksille. Kannattaisiko silti ottaa lisäpainot mukaan? Kokoa ja näköä en sinänsä ojentajille etsi.

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Itse olen jotenkin aina vain hinkannut 4x10, kun ojentajat tuntuvat saavan tarpeeksi runtua penkeissä ja muissa. Toisaalta painan päälle 100Kg, joten on kai siinä painoa tarpeeksi noin pienille lihaksille. Kannattaisiko silti ottaa lisäpainot mukaan? Kokoa ja näköä en sinänsä ojentajille etsi.

Klassisena perustana voi pitää, että lyhennä sarjaa ja lisää painoja jos haluat voimaa, pidennä ja kevennä jos toiseen suuntaan. Yli 12 sarjathan lasketaan usein ns. polttaviksi.

Itse painan (80kg kun on kausikäynissä ja kesällä vähän enmmän) silti aina kun teen 4-8 sarjoja - riippuen viikosta - on vähintään 20kg lisäpainoja.

Eli jos tuntuu, että sarjasi kymppejä tehdessä ovat kevyitä, ota ihmeessä lisää painoa ja jatka pitkillä sarjoilla.

Haluan kuitenkin painottaa, puhdasta tekniikkaa. Liian leveällä otteella tuntuma siirtyy rinnalle ja kyynärpäiden karatessa kyljistä myös olkapäille. Myös liian nopea rytmi rasittaa niveliä ja tukilihaksia. rauhassa alas ja hieman nopeammalla temmolla ylös.

Tehtäessä oikein, liike on suhteellisen raskas ja pitkät sarjat eivät aina edes välttämättä ole aina olleet suositeltavia. Dippi on toki hyvä tukiliike sivullisesti rintaa kuormittaessa myös oikein tehtynä. Perinteisellä jaolla (rinta-selkä / olkapää-kädet / jalat) jokainen päivä tukee enemmän tai vähemmän toisiaan tällöin.

Linkki vie kuvaan jossa oikeaoppinen ala-asento. Josta vielä tullaan ns. ulospäin henkäyksellä voimalla kunnolla ylös asti.
http://munfitnessblog.com/wp-content/uploads/2007/09/300-movie-workout-dip-for-triceps.jpg

ja sama lisäpainoilla:
http://munfitnessblog.com/wp-content/uploads/2008/02/triceps-dips-with-weight.jpg

Jeffrey

Jäsen
Dippi on ylivoimainen ojentajaliike. Toisaalta usein nähdään nimenomaa se väärin tehtynä. Eli tällöin kyynärpäät menevat auki sivulle suhte leveänä. ntajaa haluaa enemmän kehittää. Lisäpainoja vyölle vaan ja n. 6-8 sarjoja.

kapeampaa kapeampaa kuin hartiataso. Otteen kavetessa painot tippuvat mutta ojentaja tekee reilusti enemmän töitä - kuin olkapäät ja rinta - normaaliin leveään otteeseen verrattuna. Myös tangon osumakohta vartaloon on reilusti lähempä napaa kuin normaalissa penkkipunnerruksessa.

Kapeassa penkissä ei kyllä mielestäni millään ole samat painot kun normaalissa penkissä, tai sitten ote on todella kapea normaalissa tai leveä kapeassa (vaihtoehtoisesti vahva ojentaja ja heikkorinta tai päin vastoin). Omissa sarja painoissa ainakin n. 20kg eroa. Tietysti ojentaja pienpänä lihaksena ei koskaan jaksa niin pitkiin sarjoihin kovemmilla painoilla.

Toki tossa omassa Dippaamattomuudessa on se, että oman salini Dippausteline on aivan liian leveä. Eikä siinä saa hommaa tehtyä. Toki varmasti itsekin pystyisin Dippaamaan mikäli teline olisi sopiva.

Kyllä ote pitää pitää hartian levyisenä. Mikäli ei pidä, ranteille tulee aivan kohtuuton rasitus. Jokainen voi ottaa kapean otteen, ja katsoa miten oma ranne vääntyy luonnottomaan asentoon. Juuri yleisimmin nähty virhe kapeassa penkissä on tuo liian kapea ote, jota valitettavan usein näkee.

Punnerrusliikkeissä tosiaan, ojentaja on suurin työtätekevä lihas. Tämän takia on mun mielestä ihan luonnollista, että kapean penkin tulos on se n. 10% pienempi kuin normi penkin. Ei mulla mikään kauhean leveä ote ole normaalissakaan penkissä. Vaan sopiva (hymiö). Itse teen normaalin penkin viimeisen sarjan jalat penkillä 4 toistoa 120kg, ja suunta valitettavasti tästä ylöspäin. Kapean penkin viimeinen sarja menee enemmän päivästä riippuen 105-110kg.

Swift

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Philadelphia Eagles, Flyers
Monelle hyvinkin tuttu ongelma on alkanut taas vaivaamaan meikäläisen salitreeniä. Olkapää vihoittelee pahasti, itseasiassa on vihoitellut silloin tällöin jo muutaman vuoden ajan, mutta parantumaan en sitä saa. Tämä vielä niin, että olen pitänyt sairastelun vuoksi puolisen vuotta taukoakin kaikesta salitreenistä.

Kiertäjäkalvosin kaiketi, mutta työterveyslääkärissä tehty ultraäänitutkimuskaan ei paljastanut mitään vikaa tuosta olkapäästä. Vinopenkkiä en pysty nykyään tekemään edes hyvin kapealla otteella ja olkapääpäivä pitää tehdä pienehköillä painoilla.

Kokemuksia vastaavasta? Sain olkapään hoito-oppaan ultraäänitutkimuksen jälkeen, mutta eipä tuosta venyttelystä mitään apua ole.

Itsellä tulee heittoliikkeestä kipu olkapäähän, joka sitten pahimmillaan vaikuttaa penkkiin. On vissiin joskus junnuna lähtenyt olkapää sijoiltaan ja vähän rustoa ilmaantunut. En tosin tiedosta tällaista tapausta, joten lienee yksi niitä urheiluvammoja, jotka on sattunut ihan perkeleesti ja seuraavana päivänä taas mentiin. Magneettikuvien jälkeen sanottiin, että kuminauhajumppaa mieluummin leikkauksen sijaan. Apu oli todella nopea. Nykyisin en tee kuminauhalla jumppaa ennen kuin tulee oireet, sitten teen pari viikkoa ja taas menee kuukausi tolkulla ettei ole mitään ongelmaa (mitään = hyvin pientä josta ei ole väliä lämmittelyn jälkeen).

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Monelle hyvinkin tuttu ongelma on alkanut taas vaivaamaan meikäläisen salitreeniä. Olkapää vihoittelee pahasti, itseasiassa on vihoitellut silloin tällöin jo muutaman vuoden ajan, mutta parantumaan en sitä saa. Tämä vielä niin, että olen pitänyt sairastelun vuoksi puolisen vuotta taukoakin kaikesta salitreenistä.
Sama vika on vaivannut myös minua ajoittain. Eipä tuohon oikein ole mitään muuta apua kuin lepo. Kunnon lämmittely toki aina ennen salia. Itse olen nyt siirtynyt tekemään crossfit-treeniä, joka ottaa koko kehoon paljon monipuolisemmin kuin esim staattinen penkki. Tämän ansiosta nyt ei kipuja ole juurikaan esiintynyt, vaikka vika itsessään ei olekaan mihinkään kadonnut.

Kiekkomies_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Los Angeles Kings
Olen nyt käynyt salilla n. 2 vuotta. Salilla käyminen on ollut aktiivista suurimman osan ajasta. Olen tehnyt ihan oikeita liikkeitä (esim. rinta+haukkarit, olkapää+ojentajat) eri päivinä, mutta silti mielestäni lihakseni eivät ole oikein kasvaneet. Toki nyt hieman on tullut lisäystä, mutta ei niin paljon kuin voisi olettaa. Toistopainot ovat kasvaneet myös, mutta hiljaista vauhtia. Olen juonut treenin jälkeen proteiinipalautusjuomaa. Kysynkin, että miten esimerkiksi creatiini vaikuttaa kehoon? Onko siitä aineen käytöstä haittaa terveydellisesti, eli onko se ihan sallittua tavaraa?

Finnicus

Jäsen
Olen nyt käynyt salilla n. 2 vuotta. Salilla käyminen on ollut aktiivista suurimman osan ajasta. Olen tehnyt ihan oikeita liikkeitä (esim. rinta+haukkarit, olkapää+ojentajat) eri päivinä, mutta silti mielestäni lihakseni eivät ole oikein kasvaneet. Toki nyt hieman on tullut lisäystä, mutta ei niin paljon kuin voisi olettaa. Toistopainot ovat kasvaneet myös, mutta hiljaista vauhtia. Olen juonut treenin jälkeen proteiinipalautusjuomaa. Kysynkin, että miten esimerkiksi creatiini vaikuttaa kehoon? Onko siitä aineen käytöstä haittaa terveydellisesti, eli onko se ihan sallittua tavaraa?
  • On aminohappojohdannainen orgaaninen yhdiste ( =methylglycocyamine )
  • Solu saa kreatiinifosfaatista nopeasti energiaa palauttaakseen lihas- ja hermotoiminnalle välttämättömät ATP varastot ( pienillä ATP-varastoilla hermosto ja lihas eivät toimi hyvin )
  • Kreatiinia on lihassa, mutta kovalla harjoituskaudella riittävään saantiin pitäisi syödä niin paljon lihaa, että se on käytännössä mahdotonta
  • Jos Kreatiinivarastot ovat täydet, solu ei varastoi kreatiinia, vaan ylimääräinen kustaan ulos ( = kevyellä harjoitusjaksolla ei tarvita ja rasittaa munuaisia )
  • Suun kautta paljaaltaan nautittuna hajoaa yleensä mahan ja suoliston entsyymien vaikutuksesta ja vain vähän imeytyy vereen ja menee perille
  • Sopivien ”auttajien” kanssa nautittuna imeytyy tehokkaammin ja näin voidaan varmistaa sen perille meneminen
  • Jos käytätte kreatiinia, ottakaa sitä kuureina kovilla harjoitusjaksoilla ennen treeniä ja treenin jälkeen ( myös kovan treenijakson edeltävinä ja jälkeisinä päivinä ), mutta palauttavalla jaksolla voitte jättää sen käytön pois

Kreatiinin käyttöä ennemmin kannatta kiinnittää huomiota korkealaatuisen proteiinin saamiseen oikeiden auttajien kanssa. Tarkoittaa siis sitä, että muutkin elimistölle välttämättömät ravintoaineet tulevat mukana, jotta niistä saa oikean hyödyn.

Viimeksi muokattu:

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL

Kiertäjäkalvosin kaiketi, mutta työterveyslääkärissä tehty ultraäänitutkimuskaan ei paljastanut mitään vikaa tuosta olkapäästä. Vinopenkkiä en pysty nykyään tekemään edes hyvin kapealla otteella ja olkapääpäivä pitää tehdä pienehköillä painoilla.

Kokemuksia vastaavasta? Sain olkapään hoito-oppaan ultraäänitutkimuksen jälkeen, mutta eipä tuosta venyttelystä mitään apua ole.

Itsellä tuo kesti vuoden. Syynä kalkkeutuminen, taikka siis liika kalkkia noin sentin verran ja kun kättä koitti edes nostaa, niin vihlasi ja lujaa (en nyt tarkkaan muista mitä lääkäri sano, mutta kalkki oli avainsana). Parani itsestään, mutta häiritsi todella pahasti aikoinaan kun ei oikein mitään pystynyt tekemään. Lääkäri sanoi, että pitää leikata pois, mutta kun kipu häipyi, niin passasin.

HAL9000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki tamperelaiset käy paitsi Ilves
Pistetään tähän ketjuun ettei tartte uutta avata...

Ajankohtainen kysymys itäsuomalaisille. Ensi kuussa olisi tarkoitus lähteä vähän pidemmäksi aikaa mökkeilemään Kiteen seudulle. Tällaisena pitkän linjan sali-ihmisenä tietysti kiinnostaisi kysymys, missä on lähin punttisali, joka olisi heinäkuussakin auki. Ainakin uimahalli on kuulemma kiinni. Joensuusta varmaan löytyy, mutta sinne tulee tuota matkaa yhteen suuntaan vähän liikaa yhtä salireissua varten...

Löytyykö lähempää Kiteetä? Heinäkuussa pitäisi siis olla auki. Varustelutaso riittävä, jos nyt edes levytanko + painoja, käsipainoja, penkki ja kyykkyteline löytyvät. Kaikki muu plussaa. Hinnalla ei niin väliä, kunhan on kertalippumahdollisuus.

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson

Kuulostaa tutulta. Salitreenit loppuivat kuin seinään tuossa viisi vuotta sitten. Olkapää vihoitteli eikä ollut puhettakaan tehdä penkkiä tai vinopenkkiä ja muutoinkin salitreenit olivat melko kivuliaita. Otettiin ultraääntä ja magneettikuvaa, mutta mitään ei löytynyt. Paras apu oli fysioterapeutti, jolta sain harjoitusohjeita. En tiedä oliko se varsinainen olkapääongelman syy, mutta fysioterapeutti huomioi lihasepätasapainon, koska selkäosasto ei ollut niin hyvässä kondiksessa kuin vastapuolen lihakset. Keskityin vahvistamaan selkää ja tekemään liikkeet maltillisesti ja puhtaasti. Nyt treeni on kulkenut muutaman vuoden ihan ok, en tosin tavoittelekaan mitään älyttömiä romuja tankoon vaan treenailen fiiliksen mukaan.

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pistetään tähän ketjuun ettei tartte uutta avata...

Ajankohtainen kysymys itäsuomalaisille. Ensi kuussa olisi tarkoitus lähteä vähän pidemmäksi aikaa mökkeilemään Kiteen seudulle. Tällaisena pitkän linjan sali-ihmisenä tietysti kiinnostaisi kysymys, missä on lähin punttisali, joka olisi heinäkuussakin auki. Ainakin uimahalli on kuulemma kiinni. Joensuusta varmaan löytyy, mutta sinne tulee tuota matkaa yhteen suuntaan vähän liikaa yhtä salireissua varten...

Löytyykö lähempää Kiteetä? Heinäkuussa pitäisi siis olla auki. Varustelutaso riittävä, jos nyt edes levytanko + painoja, käsipainoja, penkki ja kyykkyteline löytyvät. Kaikki muu plussaa. Hinnalla ei niin väliä, kunhan on kertalippumahdollisuus.

Ei ainakaan Kiteen kaupungin sivuilla ole mitään mainintaa, että kuntosali olisi kiinni heinäkuussa. Myyvät jopa edullisempaa avainkorttia kesäajalle.

Linkki Kiteen kaupungin sivuille:
http://www.kitee.fi/Resource.phx/sivut/sivut-kitee/palvelut/liikunta/vespelinaukioloajat.htx

HAL9000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki tamperelaiset käy paitsi Ilves
Ei ainakaan Kiteen kaupungin sivuilla ole mitään mainintaa, että kuntosali olisi kiinni heinäkuussa. Myyvät jopa edullisempaa avainkorttia kesäajalle.

Jees, muuten hyvä, mutta tiedusteltaessa sanoivat, että kesällä pääsee vain avainkortilla, jonka saadakseen pitää ostaa kausilippu (50 euroa + 30 euron pantti). Vaikka sanoinkin, että hinnalla ei niin väliä, niin kertalippumahdollisuus tarttis kuitenkin olla. Yhdestä/kahdesta käynnistä tuo 80 euron investointi alkaa olla sitä luokkaa, että halvemmalla ajelisi pari kertaa Joensuuhun.

Löytyiskö vaihtoehtoja?

Suosikkijoukkue
NHL
Kyl mä lähtisin tekemään jalkatreeniä ihan perusliikkeillä, mutta painot ja toistomäärät valitsisin niin että saat tehtyä pitkiä kestävyyttä kehittäviä sarjoja.

Maitorahkaa löytyy valiolta laktoosittomana, joten se on yksi ratkaisu ehramann-ongelmaan. Syömispuoleen lisäinfoa löytyy Pakkotoisto.com ja sen aloittelijaosiosta, joka on varmaan paras paikka ruokavaliotietouden kasvattamiseen.

Viimeksi muokattu:

Sean #19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen nyt treenannut 2-jakoisella ohjelmalla (hauis, olkapäät, selät) ja (rinta, ojentajat, vatsat). Jalkoja koitan treenata aina siinä sivussa. Molemmat polvet on sangen paskana rasitusvammojen ja rakennevian takia, minkä takia mitään erikoisempaa jalkatreeniä en pysty tekemään.

Nyt kaipailisin vähän neuvoja tuon ohjelman toteuttamiseen. Eli mitä liikkeitä kannattaisi tehdä, ja miten tuo jalkatreeni kannattaisi aloittaa.

Polvivaivaisen ei kannata varmaan mitään loikkia, askelkyykkyä tai yhden jalan kyykkyjä tehdä, vaan takakyykkyä ja jalkaprässiä pitkillä sarjatoistoilla.

Vaihda tuo treenijakosi työntäviin ja vetäviin, eli työntävissä rinnat, olkapäät ja ojentajat (penkki, pystypunnerrus jne.) ja vetäviin selkä ja hauikset (leuat, kulmasoutu, hauiskääntö jne.). Nythän teet tuolla jaolla rintaa väsyneillä olkapäillä ja saat kyllä heti pudottaa sarjapainoja pois. Jalat vaikka kerran viikkoon jomman kumman treenin yhteyteen. Niin ja keskivartaloa voi huoletta treenata lähes joka kerta kun käyt salilla. Palautuu nopeasti.

Kiitos neuvoista. Kiitokset myös edelliselle postaajalle. Kävin poistamassa muutaman rahkapurkin lähikaupan hyllyltä. Hinta on vaan lähis kolminkertainen normirahkoihin verrattuna.

...
Osta jauhelihaa. Sikanauta ei oo pahan hintasta. Sitä parisataa grammaa aamuin illoin tuo jo n. 80g proteiinia päivään.

Ja jos vetelee kaksjakosella, niin jalat saa kivasti jaettua myös niin - työntävät (kyykky, etureidet, pohkeet) ja vetävät (mave, takareidet).

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy