Saana kirjoitti:Sitten nuoret ja vanhatkin salilla kävijät. Kunnon venyttelyt ja lämmittelyt. Hierontaa suosittelen, sillä olen itse hieroja ja urheilijat on aina aika jumissa. Jos nuori käy paljon salilla, niin hierontaan myös. Voin antaa jotain vinkkejä.
Saana kirjoitti:Sitten nuoret ja vanhatkin salilla kävijät. Kunnon venyttelyt ja lämmittelyt. Hierontaa suosittelen, sillä olen itse hieroja ja urheilijat on aina aika jumissa. Jos nuori käy paljon salilla, niin hierontaan myös. Voin antaa jotain vinkkejä.
Saana kirjoitti:On totta, että hieronta on kallista, mutta oppilaitoksissa se on halvempaa.
Saana kirjoitti:Jos vaan asuu kaupungissa, missä on hierojakoulu esim. Tampere, Turku, Hesa, Lahti... nin siellä on halpaa hierontaa. On totta, että hieronta on kallista, mutta oppilaitoksissa se on halvempaa.
Wilburg kirjoitti:Voi olla , että on aikaisemmin kysytty ja mainittu, mutta kannattaako proteiinijuomaa ottaa vain noina kolmena neljänä kertana viikossa, kun käyn salilla. Kuullut myöskin juttuja joiden mukaan todellista hyötyä tulee vain silloin, jos nauttii pirtelön säännöllisesti joka päivä.
Wilburg kirjoitti:Voi olla , että on aikaisemmin kysytty ja mainittu, mutta kannattaako proteiinijuomaa ottaa vain noina kolmena neljänä kertana viikossa, kun käyn salilla. Kuullut myöskin juttuja joiden mukaan todellista hyötyä tulee vain silloin, jos nauttii pirtelön säännöllisesti joka päivä.
Troy kirjoitti:Onhan tässä tullut jo asiata käsiteltyä, mutta oma mielipiteeni on sama kuin Lexalla eli, että peruspunttaajalle sopii parhaiten joku valmis palautumisjuoma aina välittömästi treenin jälkeen. Ruokavalio pitää tietty olla muuten kunnossa. Tarkoittaa siis sitä, että syö ihan normaalilla tavalla terveellisesti. Normijampoilla treeniä tulee sen verran, että tarvittavan ravinnon saa kyllä siitä normi ruuastakin. Esim. kunnolla treenaavat bodarit ovat sitten taas asia erikseen.
Vekurinen kirjoitti:Kyllä rohkenisin esittää hieman toisenlaisen näkökulman asiaan. Nuo "valmiit palautusjuomat" eivät mielestäni ole ehkä kuitenkaan se paras juttu. Kamalasti hiilareita, usein maltodekstriiniä, joka bulkkituotteena ainakin joskus maksoi 5 euroa kilo, valmiit sekoituksethan taas ovat mielettömän kalliita. Esim. tummalla leivällä/puurovirityksillä ja protskulla pääsee mielekkäämpiin tuloksiin.
Vekurinen kirjoitti:Kyllä rohkenisin esittää hieman toisenlaisen näkökulman asiaan. Nuo "valmiit palautusjuomat" eivät mielestäni ole ehkä kuitenkaan se paras juttu. Kamalasti hiilareita, usein maltodekstriiniä, joka bulkkituotteena ainakin joskus maksoi 5 euroa kilo, valmiit sekoituksethan taas ovat mielettömän kalliita. Esim. tummalla leivällä/puurovirityksillä ja protskulla pääsee mielekkäämpiin tuloksiin.
Peruspunttaajan osalta kiinnittäisin huomiota nimenomaan siihen proteiiniin. Aika harva "normaalia" ruokavaliota noudattava henkilö nimittäin saavuttaa suuntaa antavan 1,5 grammaa painokiloa kohti/päivä. 80-kiloiselta se vaatii esim. 500-600 grammaa kanaa ja puoli litraa maitoa. Kaloreista homma jää harvemmilla kiinni. Mutta jos tuo tulee täyteen, niin en kyllä näkisi mitään tarvetta erityisemmille palautusjuomille, riippuu tietysti henkilöstä, mutta kyllä ainakin oma kokemukseni on se, että hiilarit usein sinne pakkiin vaan kerääntyvät.
Troy kirjoitti:Nythän oli nimenomaan kyse hyvästä palautumisesta ja sen alkuun saattamisesta.
Ja jotta ei jää epäselväksi niin saman lopputloksenhan voi saavuttaa ihan yhtä hyvin ellei paremminkin itse sekoitettavilla litkuilla, mutta itse tykkään valmiiden sekoitusten vaivattomuudesta varsinkin, kun ne tuntuvat toimivan ainakin mulla hyvin ja hinta ei vaivaa.
jiihoo kirjoitti:Usein on väitetty, että punttitreeni kasvuiässä voi hidastaa pituuskasvua, mutta sitä ei kuitenkaan ole pystytty mm. urheilulääkäri Tuomo Karilan mukaan koskaan todistamaan. Kasvan kuitenki vielä varmasti lisää pituutta, joten haluan pelata varman päälle. Olen myös kuullut, että hartioiden ja selän treenaaminen on pahaksi kasvavalle. Ajattelin siis jättää nämä hartioille käyvät liikkeet sikseen ja vaihtaa kyykyt jalkaprässiin. Tavoitteeni salilla käymisessä olisi saada lisää lihasmassaa ja lunnollisesti voimaa. Olisin valmis käymään salilla pari, kolme kertaa viikossa. Pyyntöni olisikin nyt se, että jos joku viitsisi laatia minulle jonkinlaisen ohjelman, jolla saisi tulosta aikaan. Olen yrittänyt etsiä kirjoista sopivia ohjelmia, mutta en ole löytänyt.
jiihoo kirjoitti:Olen 15-vuotias nuorukainen ja olen aloittanut salilla käymisen hiljattain. En ole kuitenkaan täysi "turisti" punttien kolistelemisessa, sillä olen treenannut vuosi sitten entisen jääkiekkojoukkueeni kanssa salilla kerran viikossa. . Perusliikkeet ovat siis aivan tuttuja, kuten rinnalleveto, maastaveto, penkkipunnerrus, hauiskääntö, ylätalja, etukyykky, militärpunnerrus jne. Tiedän myös perusasit voimaharjoittelusta.
Usein on väitetty, että punttitreeni kasvuiässä voi hidastaa pituuskasvua, mutta sitä ei kuitenkaan ole pystytty mm. urheilulääkäri Tuomo Karilan mukaan koskaan todistamaan. Kasvan kuitenki vielä varmasti lisää pituutta, joten haluan pelata varman päälle. Olen myös kuullut, että hartioiden ja selän treenaaminen on pahaksi kasvavalle. Ajattelin siis jättää nämä hartioille käyvät liikkeet sikseen ja vaihtaa kyykyt jalkaprässiin. Tavoitteeni salilla käymisessä olisi saada lisää lihasmassaa ja lunnollisesti voimaa. Olisin valmis käymään salilla pari, kolme kertaa viikossa. Pyyntöni olisikin nyt se, että jos joku viitsisi laatia minulle jonkinlaisen ohjelman, jolla saisi tulosta aikaan. Olen yrittänyt etsiä kirjoista sopivia ohjelmia, mutta en ole löytänyt.
hansonbrother kirjoitti:Olihan se aluksi ihan hanurista, kun rauta ei noussut juuri mihkään, mutta ajan myötä, kun tulokset nousevat koko ajan tasaisesti, niin sitä jää ikäänkuin "koukkuun", ja jo yhden treenin väliin jääminen vituttaa ankarasti, se on vaan niin hieno fiilis kun teke uudet enkat jossain sarjassa, ja tietää että ens kerralla saa laittaa taas lisää malmia tankoon.