Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

• 933 213
  • 4 656

Cassu

Jäsen
Sitten nuoret ja vanhatkin salilla kävijät. Kunnon venyttelyt ja lämmittelyt. Hierontaa suosittelen, sillä olen itse hieroja ja urheilijat on aina aika jumissa. Jos nuori käy paljon salilla, niin hierontaan myös. Voin antaa jotain vinkkejä.

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Saana kirjoitti:
Sitten nuoret ja vanhatkin salilla kävijät. Kunnon venyttelyt ja lämmittelyt. Hierontaa suosittelen, sillä olen itse hieroja ja urheilijat on aina aika jumissa. Jos nuori käy paljon salilla, niin hierontaan myös. Voin antaa jotain vinkkejä.

Niin ennen treeniähän venyttelyjen tulee olla ihan sellaisia tosi lyhyitä, joilla vain lähinnä tsekataan, että kroppa on kondiksessa eikä lihaksissa ole esim. revähdyksiä. Lämpimät pitää sen sijaan ottaa kunnolla. Treenin jälkeen sitten voi venyttää lihaksia taas kevyesti, jotta ei aiheuteta turhia revähdyksiä. Varsinaisen venyttelyn pitää olla sitten kokonaan oma treeninsä joka on hyvä tehdä vaikkapa kotona illalla televisiota katsoessa.

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Saana kirjoitti:

Oma kokemukseni on se, ettei hieronta oikein auta. Itselläni oli olkapää-/hartiaseudun kanssa jonkin verran ongelmia, ainut mikä tuntui auttavan oli reipas puolen tunnin lämmittely. Yksilöllistä varmaan. Lisäksi täytyy ottaa huomioon se, ettei tuo hieronta nyt nuorille klopeille ihan ilmaista ole.

Cassu

Jäsen
Jos vaan asuu kaupungissa, missä on hierojakoulu esim. Tampere, Turku, Hesa, Lahti... nin siellä on halpaa hierontaa. On totta, että hieronta on kallista, mutta oppilaitoksissa se on halvempaa.

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Saana kirjoitti:
On totta, että hieronta on kallista, mutta oppilaitoksissa se on halvempaa.

Ok, tämä tietysti totta, en ottanut oppilaitoksia huomioon.

Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että minkä hintainen hierontatunti on oppilaitoksissa? Kotipaikkakunnallani ei nimittäin sellaista ollut.

Jeffrey

Jäsen
Saana kirjoitti:
Jos vaan asuu kaupungissa, missä on hierojakoulu esim. Tampere, Turku, Hesa, Lahti... nin siellä on halpaa hierontaa. On totta, että hieronta on kallista, mutta oppilaitoksissa se on halvempaa.

Varsinkin jos sattuu olemaan sellaisessa oppilaitoksessa jossa on oma fysioterapeutti... :p

Wilburg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voi olla , että on aikaisemmin kysytty ja mainittu, mutta kannattaako proteiinijuomaa ottaa vain noina kolmena neljänä kertana viikossa, kun käyn salilla. Kuullut myöskin juttuja joiden mukaan todellista hyötyä tulee vain silloin, jos nauttii pirtelön säännöllisesti joka päivä.

Lexa

Jäsen
Wilburg kirjoitti:
Voi olla , että on aikaisemmin kysytty ja mainittu, mutta kannattaako proteiinijuomaa ottaa vain noina kolmena neljänä kertana viikossa, kun käyn salilla. Kuullut myöskin juttuja joiden mukaan todellista hyötyä tulee vain silloin, jos nauttii pirtelön säännöllisesti joka päivä.

Olen ehkä väärä henkilö tähän vastaamaan, mutta eiköhän se viime kädessä riipu ruokavaliosta. Jos saat syömästäsi ruoasta kaiken tarvittavan, et ylimääräisiä proteiineja tarvi. Aivan toinen juttu tietysti on, kuinka moni syö riittävän hyvin.

Minä näkisin, että sunnuntai-treenaajalle riittää pirtelöt treenin jälkeen, jos ei sen jälkeen jaksa kokkikolmoseksi ruveta. Niille jotka treenaavat ns. tosissaan, voi olla hieman eri tilanne. Optimitilanne varmaan olisi (niillekin jotka eivät treenaa), että keho saisi oikeita rakennusaineita tasaisesti pitkin päivää ja siihen tällä jatkuvalla tankkauksella ilmeisesti pyritään. Lisäksi "ammattilaisten" ruokavavalioon kuuluu usein muutakin kuin pelkkiä proteiineja; kreatiinia, glutamiinia, vitamiineja, antioksidantteja yms.

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Wilburg kirjoitti:

Onhan tässä tullut jo asiata käsiteltyä, mutta oma mielipiteeni on sama kuin Lexalla eli, että peruspunttaajalle sopii parhaiten joku valmis palautumisjuoma aina välittömästi treenin jälkeen. Ruokavalio pitää tietty olla muuten kunnossa. Tarkoittaa siis sitä, että syö ihan normaalilla tavalla terveellisesti. Normijampoilla treeniä tulee sen verran, että tarvittavan ravinnon saa kyllä siitä normi ruuastakin. Esim. kunnolla treenaavat bodarit ovat sitten taas asia erikseen.

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Troy kirjoitti:
Onhan tässä tullut jo asiata käsiteltyä, mutta oma mielipiteeni on sama kuin Lexalla eli, että peruspunttaajalle sopii parhaiten joku valmis palautumisjuoma aina välittömästi treenin jälkeen. Ruokavalio pitää tietty olla muuten kunnossa. Tarkoittaa siis sitä, että syö ihan normaalilla tavalla terveellisesti. Normijampoilla treeniä tulee sen verran, että tarvittavan ravinnon saa kyllä siitä normi ruuastakin. Esim. kunnolla treenaavat bodarit ovat sitten taas asia erikseen.

Kyllä rohkenisin esittää hieman toisenlaisen näkökulman asiaan. Nuo "valmiit palautusjuomat" eivät mielestäni ole ehkä kuitenkaan se paras juttu. Kamalasti hiilareita, usein maltodekstriiniä, joka bulkkituotteena ainakin joskus maksoi 5 euroa kilo, valmiit sekoituksethan taas ovat mielettömän kalliita. Esim. tummalla leivällä/puurovirityksillä ja protskulla pääsee mielekkäämpiin tuloksiin.

Peruspunttaajan osalta kiinnittäisin huomiota nimenomaan siihen proteiiniin. Aika harva "normaalia" ruokavaliota noudattava henkilö nimittäin saavuttaa suuntaa antavan 1,5 grammaa painokiloa kohti/päivä. 80-kiloiselta se vaatii esim. 500-600 grammaa kanaa ja puoli litraa maitoa. Kaloreista homma jää harvemmilla kiinni. Mutta jos tuo tulee täyteen, niin en kyllä näkisi mitään tarvetta erityisemmille palautusjuomille, riippuu tietysti henkilöstä, mutta kyllä ainakin oma kokemukseni on se, että hiilarit usein sinne pakkiin vaan kerääntyvät.

Lexa

Jäsen
Vekurinen kirjoitti:
Kyllä rohkenisin esittää hieman toisenlaisen näkökulman asiaan. Nuo "valmiit palautusjuomat" eivät mielestäni ole ehkä kuitenkaan se paras juttu. Kamalasti hiilareita, usein maltodekstriiniä, joka bulkkituotteena ainakin joskus maksoi 5 euroa kilo, valmiit sekoituksethan taas ovat mielettömän kalliita. Esim. tummalla leivällä/puurovirityksillä ja protskulla pääsee mielekkäämpiin tuloksiin.

Itsekkään en suosittelisi noita valmiita palautusjuomia, koska saman tavaran saa melkein puolet halvemmalla erikseen ostettuna ja tämän lisäksi sekoitussuhteen voi muuttaa mieleisekseen.

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse en pystyisi edes kuvittelemaan, että en treenin jälkeen ottaisi palautusjuomaa. Palautumiseni treenistä lähtee liikkeelle nimenomaan palautusjuomasta (Bull´s Recovery). On huomattavasti mukavampaa juoda heti treenin jälkeen laadukas ja hyvänmakuinen palautumisjuoma, kuin mennä kotiin syömään jotain ruokaa. Onhan tämä myös hieman kalliimpi tapa, mutta koska elämäni ei näihin pennosiin todellakaan kaadu, niin näin tulen myös tulevaisuudessa toimimaan. Joskus tulee myös vedettyä iltaprotskua ennen nukkumaanmenoa.

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Vekurinen kirjoitti:

Peruspunttaajan osalta kiinnittäisin huomiota nimenomaan siihen proteiiniin. Aika harva "normaalia" ruokavaliota noudattava henkilö nimittäin saavuttaa suuntaa antavan 1,5 grammaa painokiloa kohti/päivä. 80-kiloiselta se vaatii esim. 500-600 grammaa kanaa ja puoli litraa maitoa. Kaloreista homma jää harvemmilla kiinni. Mutta jos tuo tulee täyteen, niin en kyllä näkisi mitään tarvetta erityisemmille palautusjuomille, riippuu tietysti henkilöstä, mutta kyllä ainakin oma kokemukseni on se, että hiilarit usein sinne pakkiin vaan kerääntyvät.

Niin paha sanoa mistä kukin tykkää. Itsekin ennen sekoittelin soppani itse, mutta kokeiltuani valmiita sekoituksia huomasin, että toimivat ihan yhtä hyvin. Noitahan on hieman erilaisia ja kannattaakin katsoa mitä ostaa. Tarpeethan ovat tietysti täysin henkilökohtaisia. Mitä hintaan tulee niin kuten Johto tuossa tuumasi, ei ne niin kalliita ole, että tuntuisi yhtään missään. Ei tuntunut edes opiskeluaikana. Tuollainen reilun kilon säkki maksaa reilun 20 € ja kestää ainakin mulla kauan. Samalla säästää sen helvetillisen sekoittelun vaivan. Mitä tummaanleipään ja puurovirityksiin tulee niin hommahan toimii niinkin muuten paits, että palautumisjuomaan verrattuna aineiden saanti ja imeytymisaika on perkeleen paljon isompi. Nythän oli nimenomaan kyse hyvästä palautumisesta ja sen alkuun saattamisesta.

Ja jotta ei jää epäselväksi niin saman lopputloksenhan voi saavuttaa ihan yhtä hyvin ellei paremminkin itse sekoitettavilla litkuilla, mutta itse tykkään valmiiden sekoitusten vaivattomuudesta varsinkin, kun ne tuntuvat toimivan ainakin mulla hyvin ja hinta ei vaivaa.

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Troy kirjoitti:
Nythän oli nimenomaan kyse hyvästä palautumisesta ja sen alkuun saattamisesta.

Ja jotta ei jää epäselväksi niin saman lopputloksenhan voi saavuttaa ihan yhtä hyvin ellei paremminkin itse sekoitettavilla litkuilla, mutta itse tykkään valmiiden sekoitusten vaivattomuudesta varsinkin, kun ne tuntuvat toimivan ainakin mulla hyvin ja hinta ei vaivaa.

Kunnon palautumisjuoma poistaa myös näläntunteen ainakin itselläni hetkeksi aikaa treenin jälkeen, koska juomasta saa kaikki tarvittavat ravinteet. Itse en jaksaisi alkaa väsäämään mitään aterioita heti treenin jälkeen, vaan on huomattavasti mukavampaa juoda ensin palautumisjuoma, venytellä hetki ja mennä tämän jälkeen suihkuun.

Jason W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Prolaktiini

Sellasta kysyisin että onko kellään tietoa prolaktiinista?

Eli onko prolaktiinin liikatuotannosta minkäänlaista hyötyä voimaharjoittelussa-salilla käymisessä?
(muut arvot normaalit)
Vai onko siitä kenties haittaa?

Olen parin vuoden tauon jälkeen taas alottamassa salilla käymisen.
Onko siis mahdollista että joudun tekemään enemmän/vähemmän töitä tulosten saamiseksi?
Vai onko ko. "entsyymillä" mitään vaikutusta harjoitteluun?

Jos joku "lääkäri" tai bodari olis törmännyt aiheeseen niin vastaa ihmeessä, netistä en vastausta saanut ja seuraava lääkäriaika on vasta kuun lopussa.

Tässä vielä pikku otelma minkä googlella löysin:

"Prolaktiinin rakenne ja alkuperä

Aivolisäkkeen etulohko syntetisoi kuutta hormonia; prolaktiinia, kasvuhormonia, tyreotropiinia (TSH), kortikotropiinia (ACTH) ja gonadotropiineja (FSH ja LH). Aivolisäkkeen toimintaa säätelevät hypotalamuksen neurosekreetio, perifeeristen hormonien takaisinkytkentä ja itse aivolisäkkeen tuottamien hormonien oma para- ja autokriininen säätely.

Prolaktiini on peptidi ja se sisältää 199 aminohappoa. Prolaktiini esiintyy veressä useissa eri muodossa, joista tärkein on 22 kDa:n prolaktiinimolekyyli ("little prolactin"). Prolaktiini voi muodostaa myös dimeerin ("big prolactin") tai vieläkin kookkaampia polymeerimuotoja ("big big prolactin"). Kookkaiden prolaktiinimolekyylien kyky sitoutua prolaktiinireseptoriin on heikentynyt, joten toisinaan prolaktiinipitoisuus ja oirekuva eivät korreloi. Makroprolaktinemia voidaan erottaa hyperprolaktinemiasta laboratorioteknisesti.

Prolaktiinin fysiologiset vaikutukset

Prolaktiinin puute ei aiheuta muita oireita kuin, että maitoa ei erity synnytyksen jälkeen. Prolaktiinireseptoreita on rintarauhasessa, maksassa, sukurauhasissa ja eturauhasessa. Reseptorien määrää lisäävät estrogeeni, kasvuhormoni, insuliini ja prolaktiini itse. Prolaktiinin tärkein tehtävä on käynnistää ja ylläpitää laktaatiota. Raskauden aikana suuret estrogeeni- ja progesteronipitoisuudet jarruttavat laktaatiota, synnytyksen jälkeen niiden pitoisuudet pienenevät nopeasti ja laktaatio käynnistyy. Pitkään synnytyksen jälkeen imettävillä naisilla prolaktiinipitoisuus pysyy pidempään koholla, tosin synnytyksen jälkeen maidon eritys voi jatkua vaikka prolaktiinipitoisuus olisi normaali. Suurentunut prolaktiinipitoisuus jarruttaa koko hypotalamus-aivolisäke-sukurauhanen-akselin toimintaa kummallakin sukupuolella. Prolaktiini ilmeisesti estää GnRH-geenin ekspressiota ja jarruttaa suoraan kivesten ja munasarjojen toimintaa. Toisaalta prolaktiini joissakin tapauksissa stimuloi lisämunuaisten steroidibiosynteesiä. Miehillä prolaktiini heikentää sukuviettiä limbisen järjestelmän kautta."

PS. Alapää toimii kyllä ainakin vielä normaalisti... :)

Viitearvot muuten ovat:
naiset
- fertiili-ikäiset 50-500 mU/l
- postmenopaussi 50-300 mU/l
miehet 50-300 mU/l

Minulla 14 500...

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olipa hyvä rinta-olka-ojentaja -treeni eilen! Viimeinkin sain kunnon puristuksen rintalihaksiin, ovat jääneet kokonaisuudessaan hiukan varjoon nuo tissit. Muutin hieman liikkeitä, ja huomasin, että nämä uudet käyvät paremmin minulle.

Paino nousee hitaasti, mutta varmasti. Syksyllä painoa oli 86-87 kg, eilen painoin salin vaa'alla mitattuna 96 kg. Silti kaikki vanhat housut mahtuvat jalkaan, eli pelkkää höttöä ei kaikki voi olla. Itse on vaikea huomata mitään kehitystä kropassaan, kun sitä joka päivä kuitenkin tulee ihailtua öljyttynä kokovartalopeilistä. No, yksi tärkeimmistä voitoista tämän säännöllisen salitreenin ansiosta on se, ettei selkä ole ollut kipeä enää juuri lainkaan.

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Joskus lupailin tänne ilmoitella mitenkä treenit etenee.

Noh hyvinhän ne on edennyt. Alkupaino minulla oli 65kg, ja nyt on painoa 75kg. Painoa on tarkoitus saada vielä ylös päin vähintään 5kg, mutta sen suhteen ei ole kiirettä. Itseasiassa viimeiset 1½ kuukautta paino on pysynyt täysin samana(tarkoituksen mukaisesti, alussa tuli painoa vähän turhan nopeasti).

Mitä tulee sitten painojen kehitykseen, niin penkkissä sarjapainot nousi 50kg:stä 70kiloon, kunnes rupesin tekemään pidempää sarjaa. Nyt sitten menee 14x55kg ja 12x60kg.
Kyykkyä rupesin tekemään pari viikkoa sitten, joten se on vielä "lasten" painoissa, mutta ylöspäin mennään kunhan tottuu itse liikkeeseen. Tällä hetkellä teen sitä 55 kilolla ja 10 sarjaa. Enemmänkin menisi, mutta kerta en ole aikaisemmin liikettä tehnyt, ja isot pojat sanoo, että ota rauhallisesti, niin minähän otan.
Hauis on pysynyt koko ajan 10kg:n kässäreissä, mutta liikkeen puhtaus on kyllä nyt aivan eriluokkaa, kun alussa. Alussa en kiinnittänyt mitään huomiota negatiiviseen vaiheeseen, mutta nyt siihenkin tulee kiinnitettyä huomiota, ja hauikset huutavat hoosiannaa sarjan jälkeen. Kässäreillä tehtyjen sarjojen jälkeen vinotankoon ei ole tarvinnut ladata kuin 15kg painoa, ja on saanut tosissaan tikistää viimeisiä toistoja.

Jalkojen treenamisessa minulla oli joku aika sitten vähän ongelmia, kun toinen jalka kramppaili, ja siitä tuli sitten pohkeeseen kipuja. Tein treenit, mutta pienemmillä painoilla, koska kipuja oli. Järkevämpää olisi ollut ehkä jättää treenit kokonaan väliin. Nyt kuitenkin jalat on kunnossa, ja mitään kipuja ei ola esiintynyt.

Treeni on siis pääsääntöisesti mennyt hyvin, ja sarjapainot on kauttaaltaan nousussa. Teen tällä hetkellä tämmöisellä ohjelmalla, ja olen tykännyt.

1. Rinta, olkapäät, hauikset
-Penkkipunnerrus tanko / kp x 2
-Vinopenkki kp / tanko x 2
-Ristitalja / viparit maaten / peck-deck x2
-Viparit sivulle x2
-Viparit taakse x2
-Pystypunnerrus x2
-Kohautukset x2
-Hauikset tanko / kp x2
-Hauikset scott tanko / kp x2

2. Jalat
-Kyykky / etukyykky / prässi x4
-Reiden ojennukset x3-4
-SJMV x 4
-Reiden koukistukset x 2-3
-Pohkeet istuen / seisten 5-6

3. Selkä, ojenatajat
-Kulmasoutu x 2
-Alatalja x 2
-Ylätalja leveä / leanveto x2
-Ylätalja kapea x2
-Kapea penkki / ranskalainen punnerrus x2
-Ojentajapunnerrus x2

Kaikkiin liikkeisiin tulee 14 ja 12 toistoa. Tätä rataa edetään ainakin vielä 2 kuukautta, jonka jälkeen mietitään toistojen pudottamista, ja painojen nostamista, sekä sarjojen lisäämistä.

Vaatteet mahtuvat vielä päälle, mutta osa farkuista menee kyllä kohta vaihtoon, kun rupeavat olemaan reisien kohdalta turhan ahtaat.
Jees, kertoilen lisää sitten kesän kynnyksellä.

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Jos joku viitsisi.

Olen 15-vuotias nuorukainen ja olen aloittanut salilla käymisen hiljattain. En ole kuitenkaan täysi "turisti" punttien kolistelemisessa, sillä olen treenannut vuosi sitten entisen jääkiekkojoukkueeni kanssa salilla kerran viikossa. . Perusliikkeet ovat siis aivan tuttuja, kuten rinnalleveto, maastaveto, penkkipunnerrus, hauiskääntö, ylätalja, etukyykky, militärpunnerrus jne. Tiedän myös perusasit voimaharjoittelusta.

Usein on väitetty, että punttitreeni kasvuiässä voi hidastaa pituuskasvua, mutta sitä ei kuitenkaan ole pystytty mm. urheilulääkäri Tuomo Karilan mukaan koskaan todistamaan. Kasvan kuitenki vielä varmasti lisää pituutta, joten haluan pelata varman päälle. Olen myös kuullut, että hartioiden ja selän treenaaminen on pahaksi kasvavalle. Ajattelin siis jättää nämä hartioille käyvät liikkeet sikseen ja vaihtaa kyykyt jalkaprässiin. Tavoitteeni salilla käymisessä olisi saada lisää lihasmassaa ja lunnollisesti voimaa. Olisin valmis käymään salilla pari, kolme kertaa viikossa. Pyyntöni olisikin nyt se, että jos joku viitsisi laatia minulle jonkinlaisen ohjelman, jolla saisi tulosta aikaan. Olen yrittänyt etsiä kirjoista sopivia ohjelmia, mutta en ole löytänyt.

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
jiihoo kirjoitti:
Usein on väitetty, että punttitreeni kasvuiässä voi hidastaa pituuskasvua, mutta sitä ei kuitenkaan ole pystytty mm. urheilulääkäri Tuomo Karilan mukaan koskaan todistamaan. Kasvan kuitenki vielä varmasti lisää pituutta, joten haluan pelata varman päälle. Olen myös kuullut, että hartioiden ja selän treenaaminen on pahaksi kasvavalle. Ajattelin siis jättää nämä hartioille käyvät liikkeet sikseen ja vaihtaa kyykyt jalkaprässiin. Tavoitteeni salilla käymisessä olisi saada lisää lihasmassaa ja lunnollisesti voimaa. Olisin valmis käymään salilla pari, kolme kertaa viikossa. Pyyntöni olisikin nyt se, että jos joku viitsisi laatia minulle jonkinlaisen ohjelman, jolla saisi tulosta aikaan. Olen yrittänyt etsiä kirjoista sopivia ohjelmia, mutta en ole löytänyt.

Ohjelmia on netti ja lehdet pullollaan. Aika paljon ratkaisee sekin, minkä kokemuksen kautta toteat hyväksi. Monilla, tai ainakin minulla aktiiviaikana, se ohjelma "elää" jonkin verran jatkuvasti.

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
jiihoo kirjoitti:
Olen 15-vuotias nuorukainen ja olen aloittanut salilla käymisen hiljattain. En ole kuitenkaan täysi "turisti" punttien kolistelemisessa, sillä olen treenannut vuosi sitten entisen jääkiekkojoukkueeni kanssa salilla kerran viikossa. . Perusliikkeet ovat siis aivan tuttuja, kuten rinnalleveto, maastaveto, penkkipunnerrus, hauiskääntö, ylätalja, etukyykky, militärpunnerrus jne. Tiedän myös perusasit voimaharjoittelusta.

Väittäisin, että treenin vaikutus pituuskasvuun riippuu paljon siitä, että kuinka rankkaa treeniä vetää. Itse olen kuullut alan ammattilaisilta paljon sellaisia mielipiteitä, että kasvuiässä olevien ei pitäisi vetää samanlaista kovaa treeniä kuin aikuisten vaan treenin pitäisi keskittyä pohjakunnon kasvattamiseen. Eräs nuorisovalmennuksessa hyvin vahvasti toimiva valmentaja ilmaisi asian niin, että nuorilla homma on sitä, että opetellaan treenaamaan. Ei siis vedetä mitään hirveetä punttikuuria vaan kasvatetaan niitä pohjia rauhassa ja pitkällä jänteellä sekä opetellaan kaikki tekniikat, ravintoasiat, lihashuolto, lepoasiat ja sen sellaiset hyvin.

Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
hansonbrother kirjoitti:
Olihan se aluksi ihan hanurista, kun rauta ei noussut juuri mihkään, mutta ajan myötä, kun tulokset nousevat koko ajan tasaisesti, niin sitä jää ikäänkuin "koukkuun", ja jo yhden treenin väliin jääminen vituttaa ankarasti, se on vaan niin hieno fiilis kun teke uudet enkat jossain sarjassa, ja tietää että ens kerralla saa laittaa taas lisää malmia tankoon.

Tässä on juuri tämän harrastuksen yksi parhaimmista puolista: oman kehityksen (tai paikallaan polkemisen) näkee koko ajan niin konkreettisesti. Jos teet sarjat viisi kiloa isommilla painoilla kuin viime viikolla, olet kehittynyt ja piste. Siis yksinkertaistetusti. Juuri siksi koen tämän olevan itselleni kaikkein sopivin liikuntamuoto, kun oman "työn tulokset" ovat koko ajan nähtävillä.

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Kyllä. Tuon olen itsekkin kuullut. Jos treenaa liian kovaa niin se palautumisaika saattaa verottaa ns. kasvamiselle jäävää aikaa. Nukkuessa kehon kaikki energia menee vain palauttamaan lihaksia rankasta treenistä. Täytyy siis treenata kohtuudella vielä pari vuotta;=)

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Kevät on edennyt taas niin pitkälle,että treenamiseen pystyy paneutumaan entistä paremmin.Monien ohjelmien jynkkäämisen jälkeen ajattelin seuraavaksi kokeilla 1-1 ohjelmaa.Kyseisessä ohjelmassa treenataan joka toinen päivä niin,että yhtä(tai kahta) lihasryhmää treenataan kovaa ja muita kevyesti.

Esim
Kovaa:Jalat ja kädet.Kevyesti:Rinta,selkä,olkapäät.

Voihan se olla että mopo lähtee jälleen kerran lapasesta ja tulee käytyä pahimmillaan 9 kertaa viikossa vääntämässä,kunnes olkapäät,pohkeet,kyynärvarret tulehtuu ja liikkuminenkin on hankalaa.

Tabi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jonkinverran joo.

Siis punttia treenataan. Kiekkoa skulaan 1-2 krt viikossa kauden aikana. Nyrkkeilyä ja potkunyrkkeilyä takana n:15v ja kisailut jääneet noista pois n.3v sitten.
Lihasta ja laardia on n. 95-105 kg vuoden aikana, jonka suhde aina heilahtelee aerobisen treenin määrästä peruskuntokauden ja jne.. aikana. Joo ja ikää lähivuosina 40v.

Kiekossa yritän aina päästä "hanskamaan", mutta tällä tasolla pelaten se on enemmän naurettavaa, kuin tarpeellista ...

Puntista:

Bodaus on aivan naurettavaa touhua. Jos treenaat muita lajeja on voimaharjoittelu todella hyvä tukemaan lajiasi(riippuu siis lajista). Mutta PAINONNOSTO! Tarvitset siis nopeita lihassolujasi ja lihaskoordinaatiota. Unohtakaa pumppaaminen ja solariumissa käynti.. ne on enemmän ´narsissien spedejen touhua.
Tempausta,rinnallevetoa,työntövetoa,tempausvetoa,etukyykkyä,takakyykkyä, työntöä ja maltilla ja oikeilla tyyleillä lajinomaisesti penkkiä,vinopenkkiä,hauista,ojentajaa,kylkiä,vatsoja ja jne..Lisämausteena hypyt,loikat ja jne.

Bodaus VOI olla kiva ja hyvä laji, jos se on ainut lajisi. Urheilun kanssa sillä ei ole mitään muuta tekemistä ,kuin bodarit ovat lihaksikkaita ja uljaan näköisiä, kuten esim: taitoluistelija ja voimistelijat..mutta siis näköisiä.. ilman räjähtävyyttä,terävyyttä,koordinaatiota ja jne.
Voit siis bodata ulkonäöllisillä seikoilla!

OK! Tais olla väärä ketju dumata booodareita..

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy