Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 911 914
  • 4 644

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuli testattua pakon sanelemana tuo Daespoon nyrkkisääntö "ei hiilareita iltasalin jälkeen". Unohdin nimittäin palautusjuoman tuossa viime viikolla erään treeni-iltana kotiin, enkä meinannut pysyä tolpillani treenin jälkeen. Pelkkää vettä kyllä lipitin vessasta, mutta ei siitä juuri mitään hyötyä ollut heikotukseeni luonnollisesti. Ainakin minun on saatava hiilareita treenin jälkeen palautusjuoman muodossa, iltapalalla en niitä kuitenkaan enää nauti.
 
Viimeksi muokattu:

blazee

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kärpät, Ducks, Capitals, Red Wings, Penguins!
alatalo89 kirjoitti:
En todellakaan... Kyllä jalkaprässistä menee noin 200 kg, tosin se on sitten ihan maksimi.


Jos 95KG menee penkistä niin omasta mielestä olet treenannut väärin? Jalkoja pitäisi reenata lisää? Itse pelaan lätkää HPK:n B-junnuissa ja teemme ohjelman mukaan 2-3 kertaa viikossa punttia sekä muita loikkia ja etc...

Itse nostan penkistä ~75-80kg mutta jalkaprässiä pystyn kyllä tekemään tuolla 200kg. Sekä etukyykystä max yli 110kiloa. En nyt väitä että olisi kovia tuloksia vaan vertaan vaan alatalo89:n tuloksiin. Kuinka pitkä ja kuinka painava olet?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
sampio kirjoitti:
Tuli testattua pakon sanelemana tuo Daespoon nyrkkisääntö "ei hiilareita iltasalin jälkeen". Unohdin nimittäin palautusjuoman tuossa viime viikolla erään treeni-iltana kotiin, enkä meinannut pysyä tolpillani treenin jälkeen. Pelkkää vettä kyllä lipitin vessasta, mutta ei siitä juuri mitään hyötyä ollut heikotukseeni luonnollisesti. Ainakin minun on saatava hiilareita treenin jälkeen palautusjuoman muodossa, iltapalalla en niitä kuitenkaan enää nauti.

Noh kaikki on tietysti yksilöllistä, itse en ole koskaan saanut treenattua itseäni sellaisen kuntoon ettei tolpilla pysy (jos ei kramppeja lasketa).

Oletko aivan varma että söit oikein ENNEN salia? Kuulostaa vähän siltä että sieltä saattaisi tuohon löytyä syy.

Salin jälkeen voi vetää hyvin esim. sekoitusta nopeita ja hitaita protskuja jotka sitten sopivasti yön aikana kuluvat lihasten paikatessa itseään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Daespoo kirjoitti:
Noh kaikki on tietysti yksilöllistä, itse en ole koskaan saanut treenattua itseäni sellaisen kuntoon ettei tolpilla pysy (jos ei kramppeja lasketa).

Oletko aivan varma että söit oikein ENNEN salia? Kuulostaa vähän siltä että sieltä saattaisi tuohon löytyä syy.

Salin jälkeen voi vetää hyvin esim. sekoitusta nopeita ja hitaita protskuja jotka sitten sopivasti yön aikana kuluvat lihasten paikatessa itseään.
Yksilöllistä toki. Syön aina pari tuntia ennen salia hyvin, joten en usko syyn olevan siinä. Joskus palautusjuoman jälkeenkin olen ollut lievästi pihalla, ja tähän on auttanut esim. siivu ruisleipää, banaani jne. Sinulla tai jollain toisella voi toimia ilman hiilareita, mutta mulla ei kokemukseni mukaan toimi, paras siis kuunnella kroppaa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ilman muuta, siitä olemme samaa mieltä.

Ja hiilareista parhaimpia ovat juuri ruisleivän hitaat hiilarit jotka eivät pamahda kerralla, lisäksi siitä löytyy hyviä pitkiä kuituja jotka ovat ehdottoman tärkeitä mahan toiminnan kannalta.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Daespoo kirjoitti:
Ja hiilareista parhaimpia ovat juuri ruisleivän hitaat hiilarit jotka eivät pamahda kerralla

Yleisesti kyllä, mutta palautumiseen nimenomaan nopeita hiilareita, jotka aloittavat sen välittömästi ja nostavat insuliinitason kaakkoon. Siitä 1-1,5h kuluttua pelkästään proteiinipitoinen ateria (Olettaen, että sali on illalla).
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Hauska seurata nuorten penkkimiesten kysymyksiä. Itsellä oli vajaat 10 vuotta sitten ihan samanlaisia kysymyksiä. Ysiluokalla nostin penkistä ensimmäisen kerran sata kiloa. Olin ehkä koulun kovin jantteri. Sitten jaksoin pari-kolme vuotta penkata ahkerasti, tulos nousi parhaimmillaan 145 kiloon, ja jämähti siihen vuodeksi. Painoin reippaasti yli sata kiloa. Tekniikka oli huono (en osannut käyttää "kaarta" yhtään) ja mulla on myös liian pitkät kädet. Tämä johti täysin poskettoman leveällä otteella nostamiseen-->huono juttu olkapäille. Sitten väsähdin ja lopetin ihan seinään, paino tuli vuodessa alas 16 kiloa, sen muistan (iso osa oli nesteitä, kreatiini oli siihen aikaan mielettömän suosittua). Raskausarvet on lihoista muistona:) Myöskin alkoi hieman masentamaan, kun ikätoverit alkoivat kehittymään pirusti nopeammin kuin minä. Syykin selvisi sitten vuosia myöhemmin...Yksi kaveri nosti joissain piirikunnallisissa 205 kiloa viime vuonna. Ei kovin terveen näkönen sälli.

Pari hajahuomiota:

Daespoo mainitsi keskivartalon lihakset. Ne ovat todella tärkeät. Hyvillä selkä- ja vatsalihaksilla välttää monet loukkaantumiset. En tiedä, mikä on oikea termi, mutta "vastakkaisilla" puolilla kehoa olevat lihakset kannattaa pitää balanssissa. Itselläni oli rintalihakset ja ojentajat liiallisen penkkipunnerruksen jäljiltä melko kireänä, ja vastaavasti yläselän lihakset sitten hyvin vähän treenatut. Tämä yhdistelmä johti siihen, että ryhti painui hartioiden kohdalta melkoisesti "kasaan".

Protskuista & gainereista sen verran, että minä unohtaisin kaikki gainerit, turha maksaa maltosta. Leipää (tummaa) ja puuroa on/oli mun resepti. Laadukas protsku saattaa minun mielestäni olla nuoremmallekin kaverille ihan perusteltu ratkaisu. Riippuu tosi paljon siitä, miten syö. Nuoriso saa usein hyvää safkaa himastakin. Näin aikuisena (fyysisesti) nuo protskut ovat aika käteviä, kun ei aina ehdi kunnollista muonaa vääntämään. Jos saa kaiken tarvitsemansa normisapuskasta, niin mitään lisäjuttuja ei kyllä tarvitse, lisäravinteiden käyttö ei saa olla mitään itsetarkoitus. Pahimmillaan ne voivat olla jopa haitallisia-->mikään ei "imeydy", kun vedetään 7 shakea päivässä. Itse aloin käyttää lisäravinteita apuna muistaakseni lukion loppupuolella tai keskivaiheilla, en ihan muista.

Nyt ajattelin aloittaa harrastuksen uudestaan. Pari vuotta on aikaa viime kerrasta.
 

blazee

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kärpät, Ducks, Capitals, Red Wings, Penguins!
Tuohon vekurisen postaukseen kyllä sanoisin että nuorten kannattaa lukea tuo juttu ja miettiä kannattaa vaan penkata. Mutta yhteen asiaan olen toista mieltä. Tuohon proteiinin saantiin. Jos reenaat kovaa niin olisi todella hyvä saada heti proteiinia. Jotenka nämä proteiini juomat ovat ihan hyödyllisiä. Tosin tämäkin voi olla vähän mielipide/tottumut kysymys.

Juuri luin Vesa Koskelan(entisen pikaluistelijan) raportin ja hänkin oli sitä mieltä että proteiini juoma on hyvä apu heti reenin jälkeen.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
blazee kirjoitti:
Tuohon vekurisen postaukseen kyllä sanoisin että nuorten kannattaa lukea tuo juttu ja miettiä kannattaa vaan penkata. Mutta yhteen asiaan olen toista mieltä. Tuohon proteiinin saantiin. Jos reenaat kovaa niin olisi todella hyvä saada heti proteiinia. Jotenka nämä proteiini juomat ovat ihan hyödyllisiä. Tosin tämäkin voi olla vähän mielipide/tottumut kysymys.

Mun mielestä tuo lisäravinne-termi on hieman harhaan johtava tietyissä tapauksissa. Salin jälkeen palautusmisjuoma, joka sisältää kaikkia palautumista edistäviä ravintoaineita. Ideana ei ole lisätä minkään ravintoaineen määrää vaan ainoastaan antaa ne kropalle välittömästi treenin jälkeen helposti imeytyvässä muodossa jolloin palautuminen pääsee hyvin alkuun. Palautusmisjuoman nauttimisen jälkeen pitää tietenkin kotiinpäästyä syödä vielä terveellisesti ja olosuhteet huomioonottaen. Palautumisjuoma ei korvaa ateriaa.

Edit: Lisäravinne-termi ei siis liittynyt millään tavalla lainamaani kirjoitukseen vaan otin yleensä kantaa sanan käytöstä.
 

Cassu

Jäsen
Sitten nuoret ja vanhatkin salilla kävijät. Kunnon venyttelyt ja lämmittelyt. Hierontaa suosittelen, sillä olen itse hieroja ja urheilijat on aina aika jumissa. Jos nuori käy paljon salilla, niin hierontaan myös. Voin antaa jotain vinkkejä.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Saana kirjoitti:
Sitten nuoret ja vanhatkin salilla kävijät. Kunnon venyttelyt ja lämmittelyt. Hierontaa suosittelen, sillä olen itse hieroja ja urheilijat on aina aika jumissa. Jos nuori käy paljon salilla, niin hierontaan myös. Voin antaa jotain vinkkejä.

Niin ennen treeniähän venyttelyjen tulee olla ihan sellaisia tosi lyhyitä, joilla vain lähinnä tsekataan, että kroppa on kondiksessa eikä lihaksissa ole esim. revähdyksiä. Lämpimät pitää sen sijaan ottaa kunnolla. Treenin jälkeen sitten voi venyttää lihaksia taas kevyesti, jotta ei aiheuteta turhia revähdyksiä. Varsinaisen venyttelyn pitää olla sitten kokonaan oma treeninsä joka on hyvä tehdä vaikkapa kotona illalla televisiota katsoessa.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Saana kirjoitti:
Sitten nuoret ja vanhatkin salilla kävijät. Kunnon venyttelyt ja lämmittelyt. Hierontaa suosittelen, sillä olen itse hieroja ja urheilijat on aina aika jumissa. Jos nuori käy paljon salilla, niin hierontaan myös. Voin antaa jotain vinkkejä.


Oma kokemukseni on se, ettei hieronta oikein auta. Itselläni oli olkapää-/hartiaseudun kanssa jonkin verran ongelmia, ainut mikä tuntui auttavan oli reipas puolen tunnin lämmittely. Yksilöllistä varmaan. Lisäksi täytyy ottaa huomioon se, ettei tuo hieronta nyt nuorille klopeille ihan ilmaista ole.
 

Cassu

Jäsen
Jos vaan asuu kaupungissa, missä on hierojakoulu esim. Tampere, Turku, Hesa, Lahti... nin siellä on halpaa hierontaa. On totta, että hieronta on kallista, mutta oppilaitoksissa se on halvempaa.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Saana kirjoitti:
On totta, että hieronta on kallista, mutta oppilaitoksissa se on halvempaa.

Ok, tämä tietysti totta, en ottanut oppilaitoksia huomioon.

Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että minkä hintainen hierontatunti on oppilaitoksissa? Kotipaikkakunnallani ei nimittäin sellaista ollut.
 

Jeffrey

Jäsen
Saana kirjoitti:
Jos vaan asuu kaupungissa, missä on hierojakoulu esim. Tampere, Turku, Hesa, Lahti... nin siellä on halpaa hierontaa. On totta, että hieronta on kallista, mutta oppilaitoksissa se on halvempaa.

Varsinkin jos sattuu olemaan sellaisessa oppilaitoksessa jossa on oma fysioterapeutti... :p
 

Wilburg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voi olla , että on aikaisemmin kysytty ja mainittu, mutta kannattaako proteiinijuomaa ottaa vain noina kolmena neljänä kertana viikossa, kun käyn salilla. Kuullut myöskin juttuja joiden mukaan todellista hyötyä tulee vain silloin, jos nauttii pirtelön säännöllisesti joka päivä.
 

Lexa

Jäsen
Wilburg kirjoitti:
Voi olla , että on aikaisemmin kysytty ja mainittu, mutta kannattaako proteiinijuomaa ottaa vain noina kolmena neljänä kertana viikossa, kun käyn salilla. Kuullut myöskin juttuja joiden mukaan todellista hyötyä tulee vain silloin, jos nauttii pirtelön säännöllisesti joka päivä.

Olen ehkä väärä henkilö tähän vastaamaan, mutta eiköhän se viime kädessä riipu ruokavaliosta. Jos saat syömästäsi ruoasta kaiken tarvittavan, et ylimääräisiä proteiineja tarvi. Aivan toinen juttu tietysti on, kuinka moni syö riittävän hyvin.

Minä näkisin, että sunnuntai-treenaajalle riittää pirtelöt treenin jälkeen, jos ei sen jälkeen jaksa kokkikolmoseksi ruveta. Niille jotka treenaavat ns. tosissaan, voi olla hieman eri tilanne. Optimitilanne varmaan olisi (niillekin jotka eivät treenaa), että keho saisi oikeita rakennusaineita tasaisesti pitkin päivää ja siihen tällä jatkuvalla tankkauksella ilmeisesti pyritään. Lisäksi "ammattilaisten" ruokavavalioon kuuluu usein muutakin kuin pelkkiä proteiineja; kreatiinia, glutamiinia, vitamiineja, antioksidantteja yms.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Wilburg kirjoitti:
Voi olla , että on aikaisemmin kysytty ja mainittu, mutta kannattaako proteiinijuomaa ottaa vain noina kolmena neljänä kertana viikossa, kun käyn salilla. Kuullut myöskin juttuja joiden mukaan todellista hyötyä tulee vain silloin, jos nauttii pirtelön säännöllisesti joka päivä.

Onhan tässä tullut jo asiata käsiteltyä, mutta oma mielipiteeni on sama kuin Lexalla eli, että peruspunttaajalle sopii parhaiten joku valmis palautumisjuoma aina välittömästi treenin jälkeen. Ruokavalio pitää tietty olla muuten kunnossa. Tarkoittaa siis sitä, että syö ihan normaalilla tavalla terveellisesti. Normijampoilla treeniä tulee sen verran, että tarvittavan ravinnon saa kyllä siitä normi ruuastakin. Esim. kunnolla treenaavat bodarit ovat sitten taas asia erikseen.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Troy kirjoitti:
Onhan tässä tullut jo asiata käsiteltyä, mutta oma mielipiteeni on sama kuin Lexalla eli, että peruspunttaajalle sopii parhaiten joku valmis palautumisjuoma aina välittömästi treenin jälkeen. Ruokavalio pitää tietty olla muuten kunnossa. Tarkoittaa siis sitä, että syö ihan normaalilla tavalla terveellisesti. Normijampoilla treeniä tulee sen verran, että tarvittavan ravinnon saa kyllä siitä normi ruuastakin. Esim. kunnolla treenaavat bodarit ovat sitten taas asia erikseen.

Kyllä rohkenisin esittää hieman toisenlaisen näkökulman asiaan. Nuo "valmiit palautusjuomat" eivät mielestäni ole ehkä kuitenkaan se paras juttu. Kamalasti hiilareita, usein maltodekstriiniä, joka bulkkituotteena ainakin joskus maksoi 5 euroa kilo, valmiit sekoituksethan taas ovat mielettömän kalliita. Esim. tummalla leivällä/puurovirityksillä ja protskulla pääsee mielekkäämpiin tuloksiin.

Peruspunttaajan osalta kiinnittäisin huomiota nimenomaan siihen proteiiniin. Aika harva "normaalia" ruokavaliota noudattava henkilö nimittäin saavuttaa suuntaa antavan 1,5 grammaa painokiloa kohti/päivä. 80-kiloiselta se vaatii esim. 500-600 grammaa kanaa ja puoli litraa maitoa. Kaloreista homma jää harvemmilla kiinni. Mutta jos tuo tulee täyteen, niin en kyllä näkisi mitään tarvetta erityisemmille palautusjuomille, riippuu tietysti henkilöstä, mutta kyllä ainakin oma kokemukseni on se, että hiilarit usein sinne pakkiin vaan kerääntyvät.
 

Lexa

Jäsen
Vekurinen kirjoitti:
Kyllä rohkenisin esittää hieman toisenlaisen näkökulman asiaan. Nuo "valmiit palautusjuomat" eivät mielestäni ole ehkä kuitenkaan se paras juttu. Kamalasti hiilareita, usein maltodekstriiniä, joka bulkkituotteena ainakin joskus maksoi 5 euroa kilo, valmiit sekoituksethan taas ovat mielettömän kalliita. Esim. tummalla leivällä/puurovirityksillä ja protskulla pääsee mielekkäämpiin tuloksiin.

Itsekkään en suosittelisi noita valmiita palautusjuomia, koska saman tavaran saa melkein puolet halvemmalla erikseen ostettuna ja tämän lisäksi sekoitussuhteen voi muuttaa mieleisekseen.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse en pystyisi edes kuvittelemaan, että en treenin jälkeen ottaisi palautusjuomaa. Palautumiseni treenistä lähtee liikkeelle nimenomaan palautusjuomasta (Bull´s Recovery). On huomattavasti mukavampaa juoda heti treenin jälkeen laadukas ja hyvänmakuinen palautumisjuoma, kuin mennä kotiin syömään jotain ruokaa. Onhan tämä myös hieman kalliimpi tapa, mutta koska elämäni ei näihin pennosiin todellakaan kaadu, niin näin tulen myös tulevaisuudessa toimimaan. Joskus tulee myös vedettyä iltaprotskua ennen nukkumaanmenoa.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Vekurinen kirjoitti:
Kyllä rohkenisin esittää hieman toisenlaisen näkökulman asiaan. Nuo "valmiit palautusjuomat" eivät mielestäni ole ehkä kuitenkaan se paras juttu. Kamalasti hiilareita, usein maltodekstriiniä, joka bulkkituotteena ainakin joskus maksoi 5 euroa kilo, valmiit sekoituksethan taas ovat mielettömän kalliita. Esim. tummalla leivällä/puurovirityksillä ja protskulla pääsee mielekkäämpiin tuloksiin.

Peruspunttaajan osalta kiinnittäisin huomiota nimenomaan siihen proteiiniin. Aika harva "normaalia" ruokavaliota noudattava henkilö nimittäin saavuttaa suuntaa antavan 1,5 grammaa painokiloa kohti/päivä. 80-kiloiselta se vaatii esim. 500-600 grammaa kanaa ja puoli litraa maitoa. Kaloreista homma jää harvemmilla kiinni. Mutta jos tuo tulee täyteen, niin en kyllä näkisi mitään tarvetta erityisemmille palautusjuomille, riippuu tietysti henkilöstä, mutta kyllä ainakin oma kokemukseni on se, että hiilarit usein sinne pakkiin vaan kerääntyvät.

Niin paha sanoa mistä kukin tykkää. Itsekin ennen sekoittelin soppani itse, mutta kokeiltuani valmiita sekoituksia huomasin, että toimivat ihan yhtä hyvin. Noitahan on hieman erilaisia ja kannattaakin katsoa mitä ostaa. Tarpeethan ovat tietysti täysin henkilökohtaisia. Mitä hintaan tulee niin kuten Johto tuossa tuumasi, ei ne niin kalliita ole, että tuntuisi yhtään missään. Ei tuntunut edes opiskeluaikana. Tuollainen reilun kilon säkki maksaa reilun 20 € ja kestää ainakin mulla kauan. Samalla säästää sen helvetillisen sekoittelun vaivan. Mitä tummaanleipään ja puurovirityksiin tulee niin hommahan toimii niinkin muuten paits, että palautumisjuomaan verrattuna aineiden saanti ja imeytymisaika on perkeleen paljon isompi. Nythän oli nimenomaan kyse hyvästä palautumisesta ja sen alkuun saattamisesta.

Ja jotta ei jää epäselväksi niin saman lopputloksenhan voi saavuttaa ihan yhtä hyvin ellei paremminkin itse sekoitettavilla litkuilla, mutta itse tykkään valmiiden sekoitusten vaivattomuudesta varsinkin, kun ne tuntuvat toimivan ainakin mulla hyvin ja hinta ei vaivaa.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Troy kirjoitti:
Nythän oli nimenomaan kyse hyvästä palautumisesta ja sen alkuun saattamisesta.

Ja jotta ei jää epäselväksi niin saman lopputloksenhan voi saavuttaa ihan yhtä hyvin ellei paremminkin itse sekoitettavilla litkuilla, mutta itse tykkään valmiiden sekoitusten vaivattomuudesta varsinkin, kun ne tuntuvat toimivan ainakin mulla hyvin ja hinta ei vaivaa.

Kunnon palautumisjuoma poistaa myös näläntunteen ainakin itselläni hetkeksi aikaa treenin jälkeen, koska juomasta saa kaikki tarvittavat ravinteet. Itse en jaksaisi alkaa väsäämään mitään aterioita heti treenin jälkeen, vaan on huomattavasti mukavampaa juoda ensin palautumisjuoma, venytellä hetki ja mennä tämän jälkeen suihkuun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös