Hauska seurata nuorten penkkimiesten kysymyksiä. Itsellä oli vajaat 10 vuotta sitten ihan samanlaisia kysymyksiä. Ysiluokalla nostin penkistä ensimmäisen kerran sata kiloa. Olin ehkä koulun kovin jantteri. Sitten jaksoin pari-kolme vuotta penkata ahkerasti, tulos nousi parhaimmillaan 145 kiloon, ja jämähti siihen vuodeksi. Painoin reippaasti yli sata kiloa. Tekniikka oli huono (en osannut käyttää "kaarta" yhtään) ja mulla on myös liian pitkät kädet. Tämä johti täysin poskettoman leveällä otteella nostamiseen-->huono juttu olkapäille. Sitten väsähdin ja lopetin ihan seinään, paino tuli vuodessa alas 16 kiloa, sen muistan (iso osa oli nesteitä, kreatiini oli siihen aikaan mielettömän suosittua). Raskausarvet on lihoista muistona:) Myöskin alkoi hieman masentamaan, kun ikätoverit alkoivat kehittymään pirusti nopeammin kuin minä. Syykin selvisi sitten vuosia myöhemmin...Yksi kaveri nosti joissain piirikunnallisissa 205 kiloa viime vuonna. Ei kovin terveen näkönen sälli.
Pari hajahuomiota:
Daespoo mainitsi keskivartalon lihakset. Ne ovat todella tärkeät. Hyvillä selkä- ja vatsalihaksilla välttää monet loukkaantumiset. En tiedä, mikä on oikea termi, mutta "vastakkaisilla" puolilla kehoa olevat lihakset kannattaa pitää balanssissa. Itselläni oli rintalihakset ja ojentajat liiallisen penkkipunnerruksen jäljiltä melko kireänä, ja vastaavasti yläselän lihakset sitten hyvin vähän treenatut. Tämä yhdistelmä johti siihen, että ryhti painui hartioiden kohdalta melkoisesti "kasaan".
Protskuista & gainereista sen verran, että minä unohtaisin kaikki gainerit, turha maksaa maltosta. Leipää (tummaa) ja puuroa on/oli mun resepti. Laadukas protsku saattaa minun mielestäni olla nuoremmallekin kaverille ihan perusteltu ratkaisu. Riippuu tosi paljon siitä, miten syö. Nuoriso saa usein hyvää safkaa himastakin. Näin aikuisena (fyysisesti) nuo protskut ovat aika käteviä, kun ei aina ehdi kunnollista muonaa vääntämään. Jos saa kaiken tarvitsemansa normisapuskasta, niin mitään lisäjuttuja ei kyllä tarvitse, lisäravinteiden käyttö ei saa olla mitään itsetarkoitus. Pahimmillaan ne voivat olla jopa haitallisia-->mikään ei "imeydy", kun vedetään 7 shakea päivässä. Itse aloin käyttää lisäravinteita apuna muistaakseni lukion loppupuolella tai keskivaiheilla, en ihan muista.
Nyt ajattelin aloittaa harrastuksen uudestaan. Pari vuotta on aikaa viime kerrasta.