Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 911 816
  • 4 644

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Käivnpä sitten tuossa taas salilla.

Ja vain sen vuoksi, että tulin liian aikaisin kiekkovuorolle.

Teinpä muutaman dipin ja nostin selälle maastavetoja. Todeten, että ei enään mene se paino, mitä meni joskus aikoinaan. Jos käy salilla, niin kannatta käydä siellä erilailla kuin minä viime vuosina. Kävin lähinnä juttelemassa kavereille...

Että silleen...
 

KoJu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Joo. Kiitoksia avusta. Aattelin alottaa ihan rauhallisesti ja pitää sitä 50Kg suurimpana penkistä :) Eiköhän se siitä muutaman kuukuaden jälkeen ala nouseen :)
 

Battleaxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Golden AWe kirjoitti:
Olen tehnyt tuon tangolla, ja rauhallisin liikkein, sen verran painoa ettei pitäisi vetää sitä ihan koko kropalla alas. Teen lisäksi olkapäihin vaikuttavia liikkeitä 4-5 muutakin, mutta ehkä pitäisi harkita tekemään tuota korvaavaa liikettä esim. laitteella jossa molemmat olkapäät/hartiat voi reenata erikseenkin, mikä sen laitteen nimi nyt olikaan...tämä pystypunnerruksen vastakohta.

Kieltämättä niskat ja hartiat ovat joskus aika jumissa. Ja karvaisetkin vielä!

Ylätalja niskan taakse tangolla???
Siis tarkoitat varmaan punnerrusta niskan takaa, joka on myös tappoliike olkapäille.
Vipuvarsilaitteet on ihan hyviä korvaavia taljoille ja tangoille.
Pystypunnerruksen vastakohta? Vaakaveto?
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Battleaxe kirjoitti:
Pystypunnerruksen vastakohta? Vaakaveto?

Golden Awe tarkoittanee pystysoutua. Itsekkin olen jättänyt tyystin pois kaikki liikkeet, missä tanko lasketaan tai vedetään niskan taakse. Ja olkapäät kiittää.
 

Battleaxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jomppa kirjoitti:
Golden Awe tarkoittanee pystysoutua. Itsekkin olen jättänyt tyystin pois kaikki liikkeet, missä tanko lasketaan tai vedetään niskan taakse. Ja olkapäät kiittää.

Pystysoutu tietenkin, olinkin jo unohtanut koko liikkeen.
On todella hyvä liike.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Jomppa kirjoitti:
Golden Awe tarkoittanee pystysoutua. Itsekkin olen jättänyt tyystin pois kaikki liikkeet, missä tanko lasketaan tai vedetään niskan taakse. Ja olkapäät kiittää.

Omat olkapääni eivät ole juurikaan valittaneet noista pystypunneruksista tai niskantakaa punnerruksista, mutta tuo pystysoutu on aivan helvettiä. Johtuu varmaan siitä, että olen hajoittanut olkapääni muualla kuin salilla.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Troy kirjoitti:
Omat olkapääni eivät ole juurikaan valittaneet noista pystypunneruksista tai niskantakaa punnerruksista, mutta tuo pystysoutu on aivan helvettiä. Johtuu varmaan siitä, että olen hajoittanut olkapääni muualla kuin salilla.

Eräs tuttavani, joka jo pidempään on nostelemassa käynyt, sanoi niskantakaa punnerruksista, että juurikin olkapäiden tähden ei kannata laskea kuin päälaen tasalle asti sitä tankoa. Sama juttu taljan kanssa niskan taakse vedettäessä.
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Pystypunnerruksessa ja ylätaljassa kannattaa kuunnella omaa kehoa, eli tekee liikkeen siten kuin se tuntuu luonnolliselta. Pystypunnerruksessa kannattaa ekaksi hakea oteleveys kohdalleen pienemmillä painoilla. Liian leveällä otteella olkapäät huutavat hoosiannaa, kun taas kapeammalla tekee liikettä enemmän ojentajilla.

Itse teen pystypunnerruksen ja ylätaljan molemmat eteen. Ylätaljassa vaihtelen oteleveyttä ja tankoa fiiliksen mukaan, mutta pystypunnerruksessa suunnilleen hartioiden levyinen ote.

EDIT: Soudut ja punnerrukset sekaisin... Alkaisipa ne tämäniltaiset pikkujoulut jo
 
Viimeksi muokattu:

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Iceberg kirjoitti:
Itse teen pystysoudun ja ylätaljan molemmat eteen. Ylätaljassa vaihtelen oteleveyttä ja tankoa fiiliksen mukaan, mutta pystypunnerruksessa suunnilleen hartioiden levyinen ote.

Nyt pitää ihan kysyä, että puhuukohan täällä kaikki ihan samoista liikkeistä? Pystysoutua ei ainakaan minun mielikuvituksella voi tehdä taakse.

Edit: siis tuosta Icebergin tekstistä saa sellasen kuvan, että pystysoudun voisi tehdä myös taakse vaikka hän tekee sen eteen.

Edit2: Iceberg: Okei, näin ajattelinkin.

Edit3: Niin itse hoidan nykyään homman aika pitkälti vauhtipunnerruksella, joka palvelee hyvin omia tarpeita. Varsinaista pystypunnerrusta harrastaessani olen tehnyt sen käsipainoilla, jolloin liike ei tule oikeastaan eteen tai taakse. Tuo on minun mielestäni paras tapa.
 
Viimeksi muokattu:

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
En ole varma onko tullut esille tässä ketjussa, mutta tuossa on aika kattava sivusto kaikenlaisen voimaharjoittelutietouden suhteen. Musclenet
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Battleaxe kirjoitti:
Ylätalja niskan taakse tangolla???
Siis tarkoitat varmaan punnerrusta niskan takaa, joka on myös tappoliike olkapäille.
Vipuvarsilaitteet on ihan hyviä korvaavia taljoille ja tangoille.
Pystypunnerruksen vastakohta? Vaakaveto?

Kyllä kyllä. Ei vain muista noita sivistysanoja kuten punnerrus, he he.

Ylätaljassa olen kyllä testannut erilaisia tankoja ja erileveitä otteita, mutta nyt kun sitten testasin vipuvarsilaitteella korviketta tuolle punnerrukselle niskan taakse, niin sehän oli aivan loistava. Erittäin paljon luonnollisempi liikerata. En ymmärrä miksi en ole sitä aiemmin edes testannut, vaikka aina olenkin hakenut liikkeisiin hiukan vaihtelua.

Kärpät kiittää.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
HaZaah. Hommasin ratkaisuksi syömishäiriööni pussin protskuja työpaikalleni. Kiskon siitä päivän mittaan pari drinkkiä ja taas passaa. Ei tarvitse ottaa paineita niin kovasti syömisestä, kiirettä kun välillä pitää.
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Ota samalla kylmäpuristettua rypsäriä tahi oliiviöljyä. Pitää paljon paremmin nälkää pois ja tekee helvetin hyvää veriarvoille ja terveydelle muutenkin. Tollanen 30-40g protua ja pari rkl öljyä on aika hyvä setti.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
peruspata kirjoitti:
Eräs tuttavani, joka jo pidempään on nostelemassa käynyt, sanoi niskantakaa punnerruksista, että juurikin olkapäiden tähden ei kannata laskea kuin päälaen tasalle asti sitä tankoa. Sama juttu taljan kanssa niskan taakse vedettäessä.


Juu, lähinnähän nämä on niitä biomekaanisia juttuja, eli kun harvemmin itsensä niin hyvin tuntee, että tietää kuinka ahdasta missäkin välissä on niin näitä varmuustekijöitä kannattaa käyttää.

Se ei ole kauhean luonnollinen kulma olkapäälle tuo alas saakka laskeminen ja voi aiheuttaa siten olkaniveleen jos jonkinmoista tulehdusta ja kulumaa.

Tuossa niskan taakse vetämisessä oli jotain juttua jossakin... Olisikohan ollut kanssa tätä liikelaajuutta?(heh)

Johto kirjoitti:
Totta, tai vaikka hieman myöhemminkin, kunhan se vain tulisi tehtyä. Heti treenin päätyttyä sitä saattaa ajatella että "venyttelen sitten kun olen kotona", mutta tämä on ainakin itselleni uskomattoman hankalaa. Kun salilta kotiin pääsen, niin fiilis on sellainen että treeni on nyt tullut tehtyä. Venyttelylle on tässä vaiheessa todella hankala uhrata ajatustakaan, niin se vaan ainakin itselläni menee.

Laittaisin vielä lisäksi, että sauna sinällään hyvä paikka venytellä, koska lämmintä. Paras tapa olisi, että salilta kotiin ja 30-60 min kuluttua pieni lämpö päälle ja veny käymään. Koko lailla paras tapa palautumiseen on pieni liike, vaikkapa futismatsin jälkeen ja paskat lähtee helpommin kiertoon (huom. palautumista ei voi nopeuttaa ns. loputtomiin, mutta sen voi tehdä oikein.)

Ottakaa huomioon myös se seikka, että aina tehdessä treeniä lihaksissa hieman tulee mikrotraumoja ja proteiinit niitä siinä sitten heti korjaavat. Jos siis vedät kunnon puhkitreenin ja rupeat vetelemään itseäsi ääriasentoihin niin hupskeikkaa ja aiheutatkin itsellesi enemmän haittaa kuin hyötyä.

(Jotkut vanhan koulukunnan futisjannut ottivat kovan treenin jälkeen vielä parit rivakat vedot, niin voi vaan kuvitella mitä lihaksissa on tapahtunut:D )
 
Viimeksi muokattu:

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
masaman kirjoitti:
Ottakaa huomioon myös se seikka, että aina tehdessä treeniä lihaksissa hieman tulee mikrotraumoja ja proteiinit niitä siinä sitten heti korjaavat. Jos siis vedät kunnon puhkitreenin ja rupeat vetelemään itseäsi ääriasentoihin niin hupskeikkaa ja aiheutatkin itsellesi enemmän haittaa kuin hyötyä.

(Jotkut vanhan koulukunnan futisjannut ottivat kovan treenin jälkeen vielä parit rivakat vedot, niin voi vaan kuvitella mitä lihaksissa on tapahtunut:D )

Juuri näin! Ihan urheiluvalmennuksen perusjuttuja. Kovan harjoittelun jälkeen ei saa tehdä liikkuvuutta lisääviä venytyksiä. Mikäli haluat lisää liikkuvuutta täytyy se melkein tehdä erillisenä harjoituksena.

En ole lukenut ketjua alusta loppuun, mutta palautumisen kannalta tärkeää venyttelyn lisäksi on riittävän nesteen nauttiminen. Vaikka pelkkä vesi jos ei käytä mitään palautusjoumaa tai muuta vastaavaa. Se että treenien jälkeen käydään kietaisemassa kaverien kanssa 1-2 pitkää on kaikista huonoin vaihtoehto. Oluella tai alkoholilla yleensäkkään ei voi korjata harjoituksesta johtuvaa nestehukkaa.
 

Daniela

Jäsen
masaman kirjoitti:
Paras tapa olisi, että salilta kotiin ja 30-60 min kuluttua pieni lämpö päälle ja veny käymään. Koko lailla paras tapa palautumiseen on pieni liike, vaikkapa futismatsin jälkeen ja paskat lähtee helpommin kiertoon (huom. palautumista ei voi nopeuttaa ns. loputtomiin, mutta sen voi tehdä oikein.)

Ottakaa huomioon myös se seikka, että aina tehdessä treeniä lihaksissa hieman tulee mikrotraumoja ja proteiinit niitä siinä sitten heti korjaavat. Jos siis vedät kunnon puhkitreenin ja rupeat vetelemään itseäsi ääriasentoihin niin hupskeikkaa ja aiheutatkin itsellesi enemmän haittaa kuin hyötyä.

Niin, väsyneet hermot ja lihaksethan eivät reagoi venytykseen normaalilla tavalla, ja rajut venytykset voivat aiheuttaa vammautumisen. Liikkuvuusharjoitteet (lihasten pituutta ja nivelten liikeratoja lisäävät liikkeet) tulisi tehdä 1-2 tuntia treenin jälkeen ja kerran tai pari viikossa erillinen venyttelytreeni. Alku-ja loppuverryttelyissä tehtyjen venytysten tulisi olla suht varovaisia ja lyhytkestoisia, ja näiden tarkoitus ei siis ole lisätä liikeratoja.

Ja mitä tuohon alkoholiin tulee, niin se on käsittääkseni omiaan estämään anaboliaa.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Daniela kirjoitti:
Niin, väsyneet hermot ja lihaksethan eivät reagoi venytykseen normaalilla tavalla, ja rajut venytykset voivat aiheuttaa vammautumisen. Liikkuvuusharjoitteet (lihasten pituutta ja nivelten liikeratoja lisäävät liikkeet) tulisi tehdä 1-2 tuntia treenin jälkeen ja kerran tai pari viikossa erillinen venyttelytreeni. Alku-ja loppuverryttelyissä tehtyjen venytysten tulisi olla suht varovaisia ja lyhytkestoisia, ja näiden tarkoitus ei siis ole lisätä liikeratoja.

Ja mitä tuohon alkoholiin tulee, niin se on käsittääkseni omiaan estämään anaboliaa.


Kyllähän se näin on, itse nyt heitin tuohon tollaista "äijämäistä" meininkiä. Paras tapa tosiaa tunnin parin päästä pieni lämpö ja sitten pikku venyt päälle.

Alkomaholi tosiaan ei ole mitä parhain tapa palautua treenistä, varsinkin kun alko poistaa nestettä kropasta ja loput kusena pihalle ja elimistö ei saa palautumiseen vaadittavaa reaktiota aloitettua. Sitähän varten porukka näitä palautusjuomia juuri vetelee, että ei olisi niin pirullinen jumi aina päällänsä ja fiilis parempi:)
 

Cassu

Jäsen
En kaikkia viestejä lukenut, mutta muistuttaisin kuntosalilla käyviä muustakin lihashuollosta. Itse opiskelen urheiluhierojaksi ja voin lämpimästi suositella hierojalla käyntiä varsinkin jos harjoittelee paljon. Multa voi aina kysellä siihen liittyviä vinkkejä. Ammattilainen vastaa mielellään:)
 

Battleaxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Saana kirjoitti:
En kaikkia viestejä lukenut, mutta muistuttaisin kuntosalilla käyviä muustakin lihashuollosta. Itse opiskelen urheiluhierojaksi ja voin lämpimästi suositella hierojalla käyntiä varsinkin jos harjoittelee paljon. Multa voi aina kysellä siihen liittyviä vinkkejä. Ammattilainen vastaa mielellään:)

Yhdyn Saanaan...siis kirjoitukseen. Mulla on jäänyt hierojalla käynnit ihan tyystin ja jumi on usein päällä. Vuosi sitten kävin muutaman kerran ja alkoi treeni taas kulkea, joten suosittelen...ja ottaisin itseäni niskasta kiinni-jos taipuisin-ja jatkaisin hierojalla käyntejä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Käsittääkseni se tarkoittaa sitä että teet sarjat niin pitkälle kuin omat voimat riittävät mutta et vedä negatiivisia (kaveri jeesaa esim. penkissä ylösnostovaiheen).
 

Teamplayer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Kaikki jotka keskittyvät penkkiin, niin en voi kun todella lämpimästi suositella seuraavaa sivustoa: http://personal.inet.fi/koti/pehkonen/penkki/

Kannattaa tutustua! Moni ei varmasti tiedä esim. minkälainen riski penkissä on kiertäjäkalvosimen repeämiseen. Tuolla siitäkin enemmän.

Eli kaikki penkki-ihmiset. Lukekaa sivusto huolella läpi!

Itse käytän kyseisen sivuston "maksimipenkki ohjelmaa" ja on meinaan penkkitulokset lähteneet hyvään nousuun.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Takana on nyt reilu kolme kuukautta punttia. Olen käynyt säännöllisesti kolme kertaa viikossa salilla lukuunottamatta joulun jälkeistä viikon taukoa sekä viime viikkoista paussia. Fiilis on ollut hyvä, olen yrittänyt kuunnella kroppaa ja hakenut liikkeillä ennenkaikkea tuntumaa lihaksiin, ja lisännyt painoja suht maltillisesti.

Olin viikko sitten aika kovassa flunssassa, ja ajettelin ottaa varman päälle, ettei käy ohraisesti. Silti viikon tauon ja parin terveen päivän jälkeen ensimmäinen treeni meni aivan käsittelyksi. Kyykkysarjat sain tehtyä, mutta sen jälkeen mistään ei tullu enää mitään, tärisin ja tutisin vain siihen malliin, että lähdin suihkun kautta kotiin. Eilen sain tehtyä normaalitreenin yläselälle ja hauiksille, joten eiköhän tämä tästä taas aukene.

Viime syksynä painoni pyöri 85-86 kilon tietämillä. Eilen mittari näytti 94 kg, eli massaa on tullut aika reippaasti. En kuvittele, että tuosta lihasta olisi paljonkaan, mutta kyllä kropassa tuntee senkin, että jotain tarttunut. Olkapäissä on hiukan pyöreyttä, käsivarret tuntuvat jämäkämmiltä jne. Näkyvät muutokset vaativat kärsivällistä treeniä, mutta itse tuntee pientä muutosta jo nyt. Tuloksetkin ovat parantuneet, vaikka niihin en kovin paljon tuijottele. Hauska yksityiskohta on se, että vatsa on paljon tiukempi nyt kuin aikana ennen vakituisen treenauksen, vaikka itse kessi on kasvanut syömisen lisäännyttyä puntin myötä.

Pikkuhiljaa olisi tarkoitukseni alkaa kiristää vyötä punttitreenin kärsimättä. Tähän mennessä olen syönyt aika huoletta kaikkea, lähinnä olen vain turvannut proteiinin saannin ja välttänyt iltahiilareita. Nyt pari viikkoa olen ollut niinkin alkeellisella systeemillä liikenteessä kuin karkkipäivä. Johonkin on vedettävä raja, ja alkakoon se tuosta. Seuraavaksi yritän päästä pullakahveista, joka tarkoittaa käytännössä myös päiväkahveista luopumista, pelkästä kahvista kun en pidä. Tavoite olisi saada paino jonnekin 90 kg:n tietämille siten, että se on läskiä mikä lähtee. Reseptinä tähän on aerobisen (aamu)liikunnan lisääminen, kunhan pahimmat jäätiköt sulavat, karkkipäivä, punttitreenin jatkaminen, syömisen hienosäätö ja proteiinin saannin turvaaminen syömisen viilaamisesta huolimatta.
 

arttuo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun kärpät
oon aatellu alkaa käydä punttisalilla ja kysynki et tietääks kukaan mitään hyviä nettisivuja jos ois vaikka jotain ohjeita aloittelijoille..
 

Groove Armada

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Starkin noutopihan parakki
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös