sampio kirjoitti:
Takana on nyt reilu kolme kuukautta punttia. Olen käynyt säännöllisesti kolme kertaa viikossa salilla...
Viime syksynä painoni pyöri 85-86 kilon tietämillä. Eilen mittari näytti 94 kg, eli massaa on tullut aika reippaasti...
Heps,
Oli unohtunut tämän ketjun, vaikka muistaakseni lupasinkin raportoida tänne edistymisestäni. Minulla ja Sampiolla näyttää olevan aika samanlainen aikataulu ja treenimäärät, osin myös tavoitteet ja 'ongelmat'? Takana miltei kolme kuukautta treeniä ja tulokset huomaa selvästi kropassa, sekä vaatteista. Itse(kin) olen ottanut nämä ensimmäiset kuukaudet varsin maltillisesti ja palkintona siitä onkin se, ettei salitreenauksesta johtuvia loukkaantumisia/lihasvammoja ole ollut vaivana ollenkaan.
Mihinkään lisäravinnekikkailuihin en ole vielä jaksanut ryhtyä, vaikka sellaisen ison ämpärin lisäprotskua ostinkin. Ei ole vielä tuntunut omalta jutulta eikä tarpeelliseltakaan. Pidän lihasta ja muutenkin proteiinipitoisesta ruoasta sen verran, että saan sitä kautta (mitä ilmeisemmin) ihan tarpeeksi proteiinia. Ainoa lisä, millä olen muuttanut ruokailutottumuksia on se, että olen korvannut iltaruoan (lue; napostelun) yhdellä proteiinipatukalla (sellaisella hiukan pienemmällä, jossa kaloreita noin 200, josta proteiinia reilu 30g sataa grammaa kohden
Tiesin jo hoimmaan ryhtyessäni, että lihasmassaa tulee kertymään (geenit sellaiset), mutta pitkistä toistoista huolimatta (3-4 x 15) lihasmassaa kertyy silti liikaa. Päälajeistani johtuen tämä on hiukan ongelmallista ja sille pitäisi keksiä jokin ratkaisu? Siis; maksimivoiman ja myös kestävyysvoimatason lisääntyminen on sinänsä jopa suotavaa, mutta lihasten koko ei saisi enää kasvaa nykyisestä. Ilmeisesti on pakko alkaa laskemaan tarkemmin, mitä suuhunsa pistää... Nyt saamani energiamäärä ilmeisesti ruokkii lihasten kasvua (varsinkin, kun salitreenaus on minulla niin alkutaipaleella, jolloin kehitystä tapahtuu vielä nopeasti).
Sillä paino sitä vastoin vielä ei ole lähtenyt tippumaan siihen tahtiin, kuin mitä olin ajatellut. Itse asiassa se ei ole tippunut ollenkaan (98kg), vaikka tiedänkin, että painojakauma on paremmalla tolalla kuin vielä kolme kuukautta sitten. Siis enemmän lihasta ja vähemmän läskiä (vaikka sitäkin vielä riittää). Nyt olen oikeastaan aika huvittavan näköinen - omastakin mielestä - koska kroppa alkaa olla hyvässä kondiksessa jolloin keskivartalon elintasokumpu jenkkikahvoineen suorastaan pomppaa esille. Eli tuntuu, että läskiä on lähtenyt suhteellisesti ottaen muualta kropasta 'enemmän' kuin vatsan seudulta? Luultavasti omaa kuvittelua, mutta siltä se tuntuu/näyttää?
Eli lähikuukausien (maalis-touko) ohjelma kuntosalin osalta on, että painoa pitäisi saada pudotettua, mutta mielummin läskiä kuin lihasta. Haastava tavoite, kun tietää, miten ihmiskeho toimii. Juoksulenkit aloitan maaliskuun loppupuolella kolme kertaa viikossa ja silloin tiputan kuntosalitreenien määrän kahteen viikossa. Nyt jakauma on salitreenauksen hyväsi 3 - 1.
Sellaisen jutun olen vielä huomannut, että salitreenauksen suuri vaara on kyllä kangistutuminen. Sen huomaa paitsi liikeratojen rajoittumisena, myös esim. salibandykentällä. Onko kenelläkään palstalaisella hyviä ohjeita vinkkejä venyttelyyn? Joku sanoi, että jos teen liikkeet hyvin ja puhtaasti sekä tarpeeksi laajoina liikeratoina, se estää kankeutta, mutta vaikka näin olen pyrkinyt tekemään, eron aikaisempaan huomaa silti helposti kaikissa ketteryyttä vaativissa jutuissa. Ei mikään valtava ero, mutta sen verran kuitenkin, että siihen kiinnittää itsekin huomiota?
Onko jollakin tietoa paljonko salitreeni kuluttaa energiaa esim tunnissa, noin suurin piirtein? Varsinainen salitreeniosuus kestää minulla noin tunnin (+ 20 minuuttia alkuun aerobista lämmittelyksi, sitä ei tarvitse tässä huomioida) Liikkeet teen 3-4 sarjoina ja noin 15 toistoina. Lepoa toistojen välillä noin minuutin verran, ei ainakaan enempää, eli kohtuu ripeää tahtia.
Vielä semmoinen kommentti, että sisäsoutulaite on aivan mainio vekotin. Löytyykö täältä alan eksperttejä? Itse olen aivan noviisitasoa; Saan tällä hetkellä soudettua - ilman että kuolema korjaa, siis treenien aluksi - 5000 metriä karvan verran alle kahden minuutin keskivauhdilla. Pidempää matkaa en ole vielä kokeillut, kun soutulaite on toiminut lämmittelyn välineenä. Vastus on säädetty tasolle 8 (en tiedä, onko tuolla jotain merkitystä...)
Tässäpä raporttia tähän astisesta ja koko joukko uusia kysymyksiä.