Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 907 725
  • 4 643

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
215kg?? Oho, kovat on maksimit todellakin. Itsellä löytyy maksimista about samat numerot mutta vähän eri järjestyksessä, penkki ei oikein koskaan ole kuulunut suosikkeihin ja tykkään treenata rintaa vinopenkissä käsipainoilla ja loivalla (~30 astetta) kulmalla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Johto kirjoitti:
En nyt varsinaisesti huutele muiden perään, mutta tuloksiaan voi aina parantaa. Tämän vuoksi otan aina kaikki vinkit vastaan, vaikka en niitä välttämättä käyttäisikään. Vuosien saatossa sitä saattaa helposti turtua tiettyihin tapoihin treenaamisen suhteen, vaikka ne eivät parhaita mahdollisia treenimenetelmiä itselle olisikaan.
Jeps, näinhän se todennäköisesti on. Oma treenihistoriani on varsin vaatimaton, mutta sen olen huomannut, että verrattuna muutaman vuoden takaiseen repimiseeni olen nyt itselleni mieleisten ja sopivien liikkeiden myötä paljon paremmin motivoitunut treenaamiseen kuin aiemmin. Uskon, että tuloksetkin näkyvät aikanaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Daespoo kirjoitti:
215kg?? Oho, kovat on maksimit todellakin. Itsellä löytyy maksimista about samat numerot mutta vähän eri järjestyksessä, penkki ei oikein koskaan ole kuulunut suosikkeihin ja tykkään treenata rintaa vinopenkissä käsipainoilla ja loivalla (~30 astetta) kulmalla.
512?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
sampio kirjoitti:
Heittäkääpä hiukan kommenttia meitsimandoliinon ruokailuista eli pitäisikö jotain noin pääpiirteittäin korjata. Syön aamupalan ja lounaan sellaisena, kun se tarjotaan paitsi että pyrin poimimaan mukaan mahdollisimman proteiinipitoisia lisiä, esim. leikkeleitä leiville ja mielummin kokolihaa kuin valmisteita ruualla jne. töiden jälkeen syön normaalin ruuan jälleen painottaen proteeiineja. Pari tuntia ennen salia saatan vetää vielä leipää, lihaa, jugurttia ja sen sellaista, jos treeni on 8-9 aikoihin, muuten syön tuon saman satsin salin jälkeen. Ilta/yöpalaksi vedän yleensä purkillisen tonnikalaa tai sitten jotain muuta lihaa. Salin jälkeen vedän aina palautusjuoman.

Lähinnä olen ajatellut ottaa mukaan jonkun protskudrinkin, kun työaikaan päivällä ruokailun kanssa on aina hiukan niin ja näin. Joskus ehtii syödä parin tunnin välein, toisinaan taas juostaan peräsuoli pitkänä ympäri kaupunkia. Muuten en aio alkaa hifistellä kuin tuon proteiinilisän ja keväällä hiilihydraattien tarkkailun verran.

Lässyn lässyn. Lähinnä minun piti kysyä, kannattaisiko tuota proteiinilisää vetää parissa pienessä annoksessa päivän aikana? Jostain luin/kuulin/näin, että ihmisen kroppa ei kykene käsittelemään kuin n. 30 grammaa proteiinia tunnissa, joten siltä pohjalta kannattaisi siis vetää protskudrinkki vaikka aterioiden välissä tai aamupalan ja lounaan välissä sekä lounaan ja päivällisen välissä.
 

Battleaxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Näkkäri kirjoitti:
Kuinka pitkä voimailutausta sulta löytyy? Tuolla tuloksella joutuu varmaan olemaan jo salilla kaikkien teinipoikien ihailun kohteena ja koko sali hiljenee puolikaareen penkkimaksimia tehdessä? Kova tulos.

Hehee! Ihailua-ei, "varmaankäyttääaineitaeivoimuutennostaanoinpaljoo" kuiskalua-kyllä!

Vuodesta -88 olen suurinpiirtein tosissaan käynyt salilla, eli 14 vuotiaasta. Tuolloin sain 80kg penkistä. Ensimmäinen kokeilu penkissä oli vuotta aikaisemmin, jolloin sain 65kg.

Aineita en käytä, enkä ole koskaan käyttänytkään. En ala täällä sitten siitä kinastelemaan, koska olen asiasta tapellut jo Pakkotoistossa nimimerkillä "Battle" ilman axea...koska joku (Tapparalainen?) oli Battleaxen varannut jo, perkele.
On siellä muutama kuvakin musta, mutta vain VIPeille tosin.
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/attachment.php?attachmentid=10138&d=1110734972
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/attachment.php?attachmentid=10141&d=1110737719
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/attachment.php?attachmentid=10144&d=1110737786 Tytär jatkaa isän jalanjäljillä :)

Toivottavasti näkyvät.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
sampio kirjoitti:
Jeps, näinhän se todennäköisesti on. Oma treenihistoriani on varsin vaatimaton, mutta sen olen huomannut, että verrattuna muutaman vuoden takaiseen repimiseeni olen nyt itselleni mieleisten ja sopivien liikkeiden myötä paljon paremmin motivoitunut treenaamiseen kuin aiemmin. Uskon, että tuloksetkin näkyvät aikanaan.

Kyllähän sitä vuosien saatossa oppii aika pitkälle huomaamaan, että mitkä menetelmät/liikkeet itselle parhaiten sopivat ja mitkä taas eivät. Itsekin kokeilin aikoinaan muutamia suoraan jostain alan kirjoista kopioituja ohjelmia, mutta eivät ne sellaisenaan itselleni sopineet. Jotenkin sitten vuosien treenauksen ja omien kokemusten pohjalta sitä on oppinut löytämään tietynlaisen ohjelman millä menee eteenpäin, mutta kuten jo aiemmin todettua, niin sitäkin voi aina hienosäätää ja koettaa pyrkiä kohti yhä parempia tuloksia.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
sampio kirjoitti:
Heittäkääpä hiukan kommenttia meitsimandoliinon ruokailuista eli pitäisikö jotain noin pääpiirteittäin korjata.

Mitä nyt sitten heittäisin? Ensinnäkin se säännöllinen safkaaminen on kaiken a ja Å. Hiilarit ja proteiini pitää lihakset aika hyvässä hapessa ja jos treenin ollessa tiukkaa, palautuu kuitenkin suht hyvin (normaalisti) niin ihan ok setti.

Niin, en malta olla kommentoimatta Johdon 1.7 x oma paino, että itselläni tulee 1x (heheee) Ei perkele! Tosin painoakin on mukavat sata.

Mitäs porukka on mieltä sotilaspenkistä ja jalat maassa suoritettavasta penkkipunnerruksesta? Itse teen lannenikaman spondylolyysin takia sotilaspenkkiä vallan. Ei viitti ottaa turhia riskejä.

Ja toinen kysymys! Kuinka moni on saanut tekniikkaansa ohjausta penkkiä tehdessä sellaiselta joka asiasta selkeästi jotain tietää? Itse olen tässä viime aikoina parantanut tekniikkaa jonkin verran. Varsinkin pakkotoistojen tekniikan pitäminen on mielestäni erittäin tärkeää.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
ervatsalo kirjoitti:
Niin, sinun kotonasi taitaa olla paljon peilejä.

Onkos Ervatsalo katkera, jos kerran Pakkotoisto.comin vip-jäsenyyskin löytyy? Käsittääkseni kuvia ei ilman tuota vip-statusta näe. Ainakaan itse en mitään noista auki saanut.

Ja varmasti yli 200 kiloa penkiltä puskevat leimataan helposti roinabodareiksi, mutta toisaalta mitä väliä. Itse kun tietää totuuden, niin se on siinä. Kyllähän sen salilla suht helposti huomaa, kuka on hakenut ampullista potkua ja kuka ei. Jos 20-v kaveri penkkaa 200 kiloa, niin kyseessä on lähes 100% varmuudella hormooneita nauttinut sälli. Niin poikkeuksellista lihastyyppiä tuskin on kenelläkään, että voisi tuon ikäisenä olla niin vahva.

Battleaxen tapauksessa saat varmasti kinasteluseuraa tuosta asiasta ihan tarpeeksi. Itse ottaisin sen kunnianosoituksena, koska harva natikka moiseen pystyy pitkälläkään treenihistorialla.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Kiitoksia hyvistä kommenteista ja ehdotuksista kaikille vastanneille. Kirjoittelen tänne jatkossakin kommentteja metamorfoosistani. Kommentit ja neuvot ovat edelleenkin tervetulleita. Tavoitteeksi on asetettu, että kesän alkuun mennessä olen saanut painon 85 kiloon ilman, että lihasmassaa (voimaa) olisi hävinnyt ollenkaan; mielummin päinvastoin.

Lähtökohdat projektille olivat tasan kaksi viikkoa sitten: Pituutta 185cm, painoa 99kg. Kuten edellisessä viestissä kerroinkin, olen muuten kohtuullisen 'hyvässä' kunnossa, mutta vatsaa on alkanut muodostua huolestuttavasti. Viimeinen sytyke elämäntaparemontin aloittamiseen oli, kun eräs hyvässä kondiksessa oleva tuttu mimmi taputti vatsaani ja totesi, että onks 'teille' tulossa perheenlisäystä? ;-) Damn. Söi miestä...

Eli ylimääräisestä läskistä olisi kuntoilun myötä tarkoitus päästä eroon ja samalla parantaa lihaskuntoa. Varsinainen tarkoitus ei ole kasvattaa lihasmassaa kovin paljoa, koska 'pääharrastukseni' on sellainen, jossa siitä (liiasta) on vain haittaa... Pieni lihaskasvu on kuitenkin OK. Uskoisin, että Daespoon mainitsemat 15:sta toistot ovat mulle aika OK - ainakin ensimmäinen toisto. Silloin en niin helposti myöskään hajoita paikkoja alkuun liian raskailla painoilla ja puutteellisella tekniikalla?

Ensimmäinen treenikerta paljasti karmean totuuden. Kiersin laitteita sellaisen hiukan DDR:sta 'naisurheilijaa' muistuttavan 'pakkauksen' perässä ja mun ei tarvinnut lisätä yhteenkään laitteeseen lisäpainoja ;-) Että sellainen lähtötaso...

Tai no; jaloissa minulla on hyvinkin voimaa, kuten Boddington viestissään epäilikin. Näin totesi myös kymmenen vuotta salitreenausta harjoitellut kaverini, joka opetti minulle oikeita tekniikoita ja liikeratoja salilla käydessämme. Jotain hyötyä siis siitä, että olen tämän kokoista kroppaa jaksanut liikuttaa palloilun ja lenkkeilyn merkeissä.

Nyt on kaksi viikkoa treenausta takana ja paino on laskenut 1,5kg. Sunnuntai-aamuna vaaka näytti 97,5 kun tyhjin vatsoin ilman vaatteita 'räpyttelin' vaa'an päällä. Wuhuu; Jotain olen ilmeisesti onnistunut tekemään oikein? kaloreita tms en vielä ole laskenut...

Ruokavaliosta, kun joku sitä kysyi, sen verran, että olen joutunut opettelemaan syömisen uudelleen. Aikaisemmin en 'pystynyt' syömään aamupalaa ja usein lounaskin jäi väliin. Tätä vajetta tuli sitten paikattua myöhemmin päivällä roskaruoalla tai vaihtoehtoisesti ilta oli kokonaan pyhitetty mässäilylle.

Mihinkään 'hifistelyyn' ei ole tarkoitus ruoan suhteen alkaa, mutta sen verran olen lukenut aiheesta, että olen päätynyt seuraavanlaiseen ruokavalioon:

Aamulla (klo. 7:30) lautasellinen puuroa (teki eka viikon tiukkaa saada alas) marjakeiton kanssa + yksi siivu ruisleipää päällä reilusti kevyttä kinkkua/kalkkunaa, jotta saisi myös proteiinia.

Lounaaksi (puolen päivän aikaan) 'normaali' lounas: Lihaa tai kalaa ja kasviksia reilummin. Perunan/pastan/riisin määrää olen pyrkinyt vähentämään annoksessa aikaisemmasta. (Tekee muuten yllättävän tiukkaa, kun on tottunut syömään juuri noita viimeksi mainittuja yleensä enemmän ja vastaavasti vähemmän lihaa, kasviksia jne...)

Päivällinen 5-6 aikaan. Normaali ruoka, jossa lihaa, kalaa jne ja jälleen sama juttu; eli hiilareita aikaisempaa maltillisemmin. Pasta ja riisi vaihtuneet tummaan versioon, vaikka lapset valittivatkin makumuutoksesta. Ei auta, kyllä ne tottuu!

Iltapalaksi (tämä on ollut perinteisesti se mun heikko kohta) yritän juoda enemmän teetä jne. Tässä olen realisti ja karkin/makean mässyttämisen sijaan olen ostanut proteiinipatukoita himaan. Syön siis yhden sellaisen illalla 'makean nälkään'? Yhden ihan syötävän makuisen merkin olen jo löytänyt. Jos teillä tulee joitakin hyväksi havaittuja( lue; hyvänmakuisia) protsku-patukoita mieleen, niin vinkit tervetulleita?

Pari päivää sitten kävin ostamassa palautusjuomajauhetta, joka on tarkoitus kiskaista lisäksi jokaisen treenin päätteeksi (sekä kuntosali, että aerobinen)?

Eli näin edetään aluksi ja säädän ruokailua sen mukaan, miltä homma alkaa tuntua ja miten tuloksia syntyy. En edes tavoittele mitään ultranopeaa muutosta. Puoli kiloa viikossa on ihan realistinen tahti ja käsittääkseni se on (lukemani perusteella) myös suositeltavaa? Aluksi painoa voi toki lähteä enemmän, kuten nyt kahdessa viikossa 1,5 kiloa. Pientä lipsumista tapahtuu tuon ravinnon suhteen silloin tällöin (esim viikonloppuna olin syntymäpäiväjuhlilla, jossa tuli kyllä tankattua turhan paljon).

Tuosta 'koko kroppa yhdellä kerralla' treenimuodosta kuulisin mielelläni lisää? Voisi sopia mulle aika hyvin, ainakin ensimmäiselle parille kuukaudelle? Sen olen huomannut, että hyvää 'kaksijakoista' viikko-ohjelmaa on ilmeisen vaikea löytää? Mutta enempään mulla ei aika anna millään myöten.

Aamuaerobisesta olen kuullut positiivisia kommentteja, mutta pelkkä ajatuskin juoksulenkistä aamulla syksyn/talven pimeydessä ja loskassa ei suoraan sanoen innosta. Olen harkinnut, josko ostaisin jonkun stepperin/kuntopyörän kotiin?

Mutta näin täällä.

Sellainen varoittava sana nuoremmille lukijoille, että älkää päästäkö itseänne huonoon kondikseen esim. aktiiviurheilun päätyttyä tai muuten käy helposti 'jutilat'. Aikaisemmin aktiivisesti treenatessa syömiseen ei tarvinnut käytännössä kiinnittää lainkaan huomiota, mutta siinä on se paha puoli, että kun kova treenaus loppui, niin ruokamääriä olikin aika vaikea pienentää samassa suhteessa kulutuksen vähentymisen kanssa; ainakin mulla?



Boddington kirjoitti:
Vastaanpa minäkin Prof. Puckille, vaikka mielipiteeni vähemmistöön taitaa jäädäkin; itse olen havainnut yläkropan reenaamisessa toimivaksi jaottelun ns. vetäviin ja työntäviin lihaksiin...

Sinulle proffa suosittelisin päiviäni 1 ja 2 lisättynä siten että päivänä 1 tekisit lisäksi niskantakaapunnerruksen ja vipunoston sivulle, ja ottaisit jalat ohjelmaasi vaikkapa niin että päivänä 2 vaikkapa kyykkäisit ja tekisit pohkeet. Viestistäsi päätellen jalkasi saavat aika lailla rasitusta muissakin urheilulajeissa, joten en tässä tapauksessa näkisi niiden rasittamista niin tärkeänä -vaikka 60 % salilla kävijöistä laiminlyökin jalkatreenin!

Toistomääristä olen Daespoon kanssa samoilla linjoilla. Yli 15 toiston sarjat taitanevat melkein mennä jo aerobisen puolelle.QUOTE]
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
En kyllä suosittele 'koko kroppa kerralla' -metodia kellekkään, se ei yksinkertaisesti voi olla tehokasta missään mielessä. Treenin lopussa mehut ovat niin lopussa että mitään järkevää ei saa aikaan.

Muista se että kaikki lisätty lihasmassa nostaa peruskulutusta joka taas nopeuttaa/helpottaa painon pudottamista.

Suosittelen myös (jos vain suinkaan mahdollista) kuntopyörän hankkimista himaan, itse olen huomannut että kynnys lähteä salille tsygäilemään on paaljon suurempi kuin himassa katsoa televisiota pyörän selässä ilman mitään häiriöitä, voi katsoa haluamansa kanavaa juuri niin kovalla volalla kuin haluaa eikä mene aikaa salille/salilta matkustamiseen. Tunti tsygää esim. kaksi kertaa viikossa (valitse suosikkisarjasi ja polje vaikka sen ajan) toimii hyvin salin välipäivinä.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Daespoo kirjoitti:
En kyllä suosittele 'koko kroppa kerralla' -metodia kellekkään, se ei yksinkertaisesti voi olla tehokasta missään mielessä. Treenin lopussa mehut ovat niin lopussa että mitään järkevää ei saa aikaan.

Höpö höpö. Ehdottoman tehokas treenimuoto kokeneemmallekin bodaajalle. Kannattaa mennä vaikka Pakkotoisto.comiin ja selailla sitä isoa HST-treeniketjua, niin saat perspektiiviä asiaan. Moni asiasta tietämätön on mennyt tuohon samaan ansaan, mihin juuri astuit. Liikkeitä ei tehdä siis missään nimessä kolmea per lihasryhmä ja puhti riittää ihan hyvin treenin loppuun asti ainakin aina silloin kun ei tehdä 100% teholla. Silloin on oksennus lähellä koko ajan, mutta niin pitkälle ei dr.puckinkaan tarvitse kehittyäkseen mennä.

Korostan edelleen sitä, että teen itse koko kropan 2 kertaa viikossa ja olen tehnyt pitkiä jaksoja myös "perustreeniä" ja itselleni tämä tapa sopii ja toimii paremmin. Tuossa varsinaisessa HST:ssähän koko hoito tehdään 3 kertaa viikossa.

Tuossa vielä tuo linkki, johon kannattaa tutustua vakavalla asenteella:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=4832&highlight=hst
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Näkkäri kirjoitti:
Höpö höpö. Ehdottoman tehokas treenimuoto kokeneemmallekin bodaajalle. Kannattaa mennä vaikka Pakkotoisto.comiin ja selailla sitä isoa HST-treeniketjua, niin saat perspektiiviä asiaan. Moni asiasta tietämätön on mennyt tuohon samaan ansaan, mihin juuri astuit. Liikkeitä ei tehdä siis missään nimessä kolmea per lihasryhmä ja puhti riittää ihan hyvin treenin loppuun asti ainakin aina silloin kun ei tehdä 100% teholla. Silloin on oksennus lähellä koko ajan, mutta niin pitkälle ei dr.puckinkaan tarvitse kehittyäkseen mennä.

Korostan edelleen sitä, että teen itse koko kropan 2 kertaa viikossa ja olen tehnyt pitkiä jaksoja myös "perustreeniä" ja itselleni tämä tapa sopii ja toimii paremmin. Tuossa varsinaisessa HST:ssähän koko hoito tehdään 3 kertaa viikossa.

Tuossa vielä tuo linkki, johon kannattaa tutustua vakavalla asenteella:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=4832&highlight=hst

Pakkotoisto on tuttu paikka jo pitkältä ajalta ja tiedän kyllä HST-treeninkin, mielestäni ei vaan tässä tapauksessa sovi alkuunkaan.

Mutta kannattaa toki kokeilla jos uppoaa, itse en tuohon lähtisi.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Se piti vielä alunperinkin lisätä, että koko kropan treeni on omasta mielestäni täysi yliveto nimenomaan dieetille. No, kaikki tekee valintansa itsenäisesti ja sillä selvä. Mielestäni mitään ei kuitenkaan kannata koskaan suoralta kädeltä tuomita. Jos joskus alkaa perustreeni kypsyttää, niin kannattaa kokeilla. Ihan edes vaan piruuttaan.
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Battleaxe kirjoitti:
Kaksikin riittää: pena ja vaikkapa vinopena käsipainoilla. Tuosta peckduckista en ole kuullutkaan, liekö joku ankantappokone:)?

Johto:
Tuo 1,7xoma paino on hemmetin hyvä tulos. Minä sain itselleni laskimella 1,73387097 x oma paino, painon ollessa 124kg :)

Huh, kova on ykkönen varsinkin jos olet natuna treenannut. Itse en ole kova penkkimies (pitkät kädet, kapea ote, selkää ei saa luonnolliselle notkolle), mutta seuraavaa treeniä voin suositella kaikille, jotka haluavat penkkituloksen nousemaan:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=11239&highlight=Miken+2x6

Pointtina yksinkertaisesti se, että tehdään penkkiä 2x6 ja jos saa 2x6, lisätään seuraavalle kerralle +2,5 kiloa ja taas yritetään 2x6. Jos ei nouse, niin seuraavalla kerralla uudestaan ja niin kauan, että 2x6 menee ja sitten taas lisää malmia 2,5 kiloa.

Itse treenasin ko. systeemiä syksyn ajan ja sain ykkösen 115 kilon paikkeille lähtötason ollessa 105kg (omat mitat 178/88). Toimiva systeemi, vaikka ihan perusasiasta on kyse, eli painojen lisäämisestä koko ajan. Nyt ykkönen on varmaankin taas pudonnut, kun olen siirtynyt takaisin käsipainoilla tehtävään penkkiin, jossa saan paljon luonnollisemman liikeradan ja paremman tuntuman rintaan.
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Aerobisen jälkeen ei sitten poijaat mitään palautusjuomia juoda, varsinkaan sellaisia missä on hiilaria seassa. Ihan puhtaan protskujuoman voi heittää mutta hiilarit ovat tässä kohtaa pannassa varsinkin jos tavoitteena on poltella vähän niitä makkaroita tuosta mahan kohdalta. Tämä ei tietenkään koska niitä jotka treenailevat aerobista ihan tosissaan ja kovalla volyymillä.

edit. tämä lähinnä siis Prof. Puckille joka sitä vähän tuossa ihmetteli, että kuinka toimitaan
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Näkkäri kirjoitti:
Se piti vielä alunperinkin lisätä, että koko kropan treeni on omasta mielestäni täysi yliveto nimenomaan dieetille... Mielestäni mitään ei kuitenkaan kannata koskaan suoralta kädeltä tuomita...

Moikka! Tuo koko kropan treeni kuulostaa ainakin alkuun minulle juuri sopivalta treenimuodolta. Ymmärrän kyllä toisenkin näkökannan. Mun tavoitteet poikkeavat punttauksen osalta jonkin verran 'normaalista', joten alkuun se voisi sopia erinomaisesti.

Mulla ei ole sanottavaa kokemusta punttauksesta, joten aika alkeista joudun lähtemään liikkeelle. Sen olen jo huomannut, että liikesarjojen tekeminen oikein ei ole ollenkaan niin helppoa kun luulisi ja virheellisellä tekniikalla tällainen aloittelija särkee nopeasti paikkansa. Samasta syystä kaverini 'kehotti' minua unohtamaan esimerkiksi kyykyn näin alkuun, vaikka pitääkin sitä erinomaisena liikkeenä. Hän totesi, että minulla on niin paljon voimaa jaloissa, että se pakottaa käyttämään liian suuria painomääriä suhteessa olemattomaan tekniikkaan? Siksikin haluan aloittaa rauhallisesti painomäärien jne. kanssa. Yllättävää kyllä, suuri osa kokeneenkin näköisistä harrastajista tekee liikkeet 'väärällä' tekniikalla? Samalla tajusin, ettei ne lukuisat peilit olekaan (pelkästään) egon nostattamiseen tai kevyeen flirttailuun vastakkaisen sukupuolen kanssa; niistä voi oikeasti tarkkailla myös oman suoristuksen puhtautta :-)

Sen jo tiesinkin, että saliharjoittelu on yllättävän hyvä metodi myös 'laihduttamisen' apuvälineenä. Itsellä pääpointti kuntosaliharjoitteluun on kuitenkin siinä, että yritän punttitreenin avulla välttää laihduttamisen yleistä ilmiötä, jossa aluksi nesteet ja sitten lihakset lähtevät ja jäljelle jää vain nauhamakaronin ryhdin omaava lihakseton löysä 'läski'. Itse asiassa en kovin mielellään edes puhu laihduttamisesta, koska tarkoituksena on opetella pysyvästi terveellinen tapa syödä ja pitää huolta kropasta. Hitaasti kiiruhtaen.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Brunberg kirjoitti:
Aerobisen jälkeen ei sitten poijaat mitään palautusjuomia juoda, varsinkaan sellaisia missä on hiilaria seassa. Ihan puhtaan protskujuoman voi heittää mutta hiilarit ovat tässä kohtaa pannassa varsinkin jos tavoitteena on poltella vähän niitä makkaroita tuosta mahan kohdalta. Tämä ei tietenkään koska niitä jotka treenailevat aerobista ihan tosissaan ja kovalla volyymillä.

edit. tämä lähinnä siis Prof. Puckille joka sitä vähän tuossa ihmetteli, että kuinka toimitaan

OK - ihan totta varmaankin, mutta; Jos katsoit mun syöntitiheyttä noin yleisesti, niin se poikkeaa jonkin verran suosituksista. Eli ns. välipalat puuttuvat tuosta, jota kuitenkin suositellaan. Ajattelinkin, että aerobista treenatessa kulutus on sen verran kovaa (varsinkin mun kokoisella kaverilla), että syntyvää vajetta olisi hyvä kuitenkin jollakin loiventaa, ettei kotona tule sitten syötyä liian paljon kerralla kovaan nälkään? Olisiko tuollainen ekstra-annoksen ottaminen järkevää sijoittaa sitten ennen treeniä?

Anyway; olen ajatellut, etten tekisi laihtumisen kannalta tarpeellista energiavajetta niinkään liikunnan, vaan enemmän 'syömisen' avulla. Tuollainen on tietty semantiikkaa ja hiusten halkomista, mutta ymmärtänet, mitä sillä tarkoitan? Liikunta on tarpeellinen lisä, jotta pysyn kondiksessa, mutta suurimmat virheet mulla on ollut tähän asti siinä, mitä ja miten syön.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Prof. Puck kirjoitti:
Itsellä pääpointti kuntosaliharjoitteluun on kuitenkin siinä, että yritän punttitreenin avulla välttää laihduttamisen yleistä ilmiötä, jossa aluksi nesteet ja sitten lihakset lähtevät ja jäljelle jää vain nauhamakaronin ryhdin omaava lihakseton löysä 'läski'..

Juuri näin. Ei muuta kuin proteiinia naamaan tasaiseen tahtiin ja illalla hiilarit pois. Kyllä sulla ne perusasiat oli kunnossa, mitä lueskelin ruokavaliotasi.

Jos tavoitteesi on painon hidas, mutta varma lasku, niin ei kannata vetää reilusti hiilareita sisältävää palautusjuomaa aerobisen päälle, vaan venailee n. tunnin lenkin päälle ennen kuin safkaa normaalia ruokaa. Vettä tietenkin kannattaa juoda, mutta ei hiilareita koneeseen n. tuntiin.

Salitreenin päälle suosittelen kyllä tuota palautusjuomaa, koska lihakset huutavat pelastusta niiden ruhjomisen päätteeksi. Itse vaihdoin juuri Fastin Reco2:n saman firman Mucle+:aan. Jälkimmäisessä kun on enemmän proteiinia ja vähemmän hiilareita. Eikä siitä kreatiinistakaan kai haittaa ole, vaikka aika pienen viikkoannoksen sitä saankin. Muscle+:aa suositellaan mun kokoiselle äijälle 2dl ennen salia ja 2dl sen jälkeen ja se perustunee juuri tuon kreatiinin hyödyntämiseen. Itsehän otan sitä reilun desin treenin päälle ihan vaan palautumistarkoituksessa ja hyvin toimii.

Jalkakyykkyä en itsekään vapailla pysty alaselkäongelmien takia ainakaan toistaiseksi tekemään, mutta Hack-kyykky korvaa tuon kohtuullisesti. Suosittelen sitä sullekin, mutta pääsääntönä kannattaa pyrkiä pysymään vapaissa raudoissa modernien koneiden sijaan.

treenikiertona suosin itse seuraavaa: etureidet--->takareidet--->rinta--->selkä--->olkapäät

Homman oppii nopeasti ja vain yksi liike lihasryhmää kohden pari kertaa viikossa ja kovaa. Vaihtelen varsinkin kolmen jälkimmäisen lihasryhmän treenitapaa lähes viikoittain, esim. rintatreenissä penkistä vinopenkkiin jne. Vaihtelu virkistää, mutta ei sitä tarvitse joka viikko tietenkään suorittaa. Treeniin menee aikaa noin reilu tunti ja tahti on itselläni aika reipas. Kunnon hiki tulee, se on varma.

Vatsan teen tuohon päälle joka kerta kotona omalla systeemilläni. Alaselkä vahvistuu suorinjaloin maastavedon ohessa tai sitten siinä alaselkäkoneessa aika ajoin. Välillä on kiva tehdä pelkistettyjä haukkareita tms. jos puhtia riittää, mutta tuon treenin jälkeen on yleensä aika romuna ja kyllä ne hauikset ja ojentajat vahvistuu noiden lihasryhmien ohella varsin hyvin.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Näkkäri kirjoitti:
Salitreenin päälle suosittelen kyllä tuota palautusjuomaa, koska lihakset huutavat pelastusta niiden ruhjomisen päätteeksi. Itse vaihdoin juuri Fastin Reco2:n saman firman Mucle+:aan. Jälkimmäisessä kun on enemmän proteiinia ja vähemmän hiilareita. Eikä siitä kreatiinistakaan kai haittaa ole, vaikka aika pienen viikkoannoksen sitä saankin. Muscle+:aa suositellaan mun kokoiselle äijälle 2dl ennen salia ja 2dl sen jälkeen ja se perustunee juuri tuon kreatiinin hyödyntämiseen. Itsehän otan sitä reilun desin treenin päälle ihan vaan palautumistarkoituksessa ja hyvin toimii.

Palautusjuoma on kyllä ihan ehdoton juttu kovan treenin päätteksi. Itse olen jo muutaman vuoden ajan suosinut Jari Mentulan lanseeramia tuotteita, jotka ainakin meikäläisen kohdalla toimivat vallan mainiosti. Eli heti salitreenin jälkeen otan annoksen(2dl jauhetta, 5dl vettä) Bull´s Recoverya, jossa on 100 grammassa proteiinia 38g, hiilihydraatteja 52g, L-glutamiinia 10g, sekä kreatiinia 10g. Tämän juoman jälkeen ei kyllä pääse nälkäkään iskemään ihan hetkeen, sen verran täyteläisen olon se antaa.
 

Boddington

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joo, palari on kyllä ihan ehdoton, jos meinaa minkäänlaisia tuloksia saada. Aikanaan meikäläinenkin naureskeli "wannabe-ammattilaisille" jotka täyttelivät pullojaan pukuhuoneessa heti reenin jälkeen. Eihän sitä nyt kunnon ruokaa voi jollain jauheella korvata!

No eipä voikaan, mutta kyllä niistä hitonmoinen apu palautumiseen on -onneksi kaverini sai minut ylipuhuttua ostamaan proteiinipussin puoliksi aikanaan. Vaan eipä voinut uskoa ennen kuin itse kokeili. Minulla on jo pidempään ollut tapana sekoittaa palarini itse, suhteessa puoli desiä Fastin Malto6:ta ja desi saman putiikin Whey3:sta. Kreatiiniä en ole koskaan kokeillut, ainakaan kaverini ei siitä mainittavaa hyötyä tuntenut saavansa. Mutta ehkä sitä vielä joskus innostuu?

Mitäs mieltä palstan gurut ovat tuosta sekoitussuhteestani, jos sopii kysyä? Tavoitteenani on pikku hiljaa vähentää mahan kohdalle kertynyttä laardia lihaskasvun kuitekaan kamalasti siitä kärsimättä, joten siitä tuo proden suhteellisen korkea määrä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kreatiini ei kaikille sovi, joillain nousee ruumiinlämpö ja joka tapauksessa se kerää nestettä kroppaan. Auttaa varmasti palautumisessa mutta itse olen ainakin suosiolla jättänyt sen pois.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Daespoo kirjoitti:
Kreatiini ei kaikille sovi, joillain nousee ruumiinlämpö ja joka tapauksessa se kerää nestettä kroppaan. Auttaa varmasti palautumisessa mutta itse olen ainakin suosiolla jättänyt sen pois.

Kerää kyllä kunnon "kuurilla", mutta sen jälkeen se ylimääräinen neste häviää kyllä pois. Monet kehuvat saavansa sarjakestävyyttä lisää, mutta kyllä kai se täytyy jokaisen itsensä koittaa.

Muscle+:ssa on kreatiinia 5g/100 grammassa, joten jos sitä nassauttaa vaikka 1,5 desiä treenin päälle kaksi kertaa viikossa, niin viikoittainen kreatiinimäärä on alle 7 grammaa. Ei pitäisi kerätä nestettä kroppaan, mutta ei varmaan ole haitaksikaan ainakaan palautumismielessä. Mitään kreatiinitankkauksia en ole koskaan itse kokeillut.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Daespoo kirjoitti:
Kreatiini ei kaikille sovi, joillain nousee ruumiinlämpö ja joka tapauksessa se kerää nestettä kroppaan. Auttaa varmasti palautumisessa mutta itse olen ainakin suosiolla jättänyt sen pois.

Pari kaveria on sanonut, että Kreatiini laittaa väsyttämään. Tiedä sitten johtuuko tuosta ruuminlämmön kohoamisesta vaiko jostain muusta.

Ja nykyäänhän taitaa melkein kaikissa valmiissa palautusjuomissa olla kreatiinia jonkun verran, että erikseen sen ostaminen ei kait välttämättömyys ole.

Asiasta aidanseipääseen. Olen torstaina tulee tili, ja ajattelin itsekkin mennä luontaistuote kauppaan ostoksille. Palautusjuoma pitää ostaa, nyt kun rupeaa oikeasti treenaamaan.
Mutta sitten nämä erilliset "massanlisääjät" tai muut vähän mietityttää. Tiedän, että en syö tarpeeksi, jotta treeni olisi sitä ultratehokasta, mutta tarvitseeko sen sitä ollakkaan?
Tavoitteet on saada paino 75 - 85 kilon väliin (tällä hetkellä nippanappa 70kiloo), ja saada totta lihasta lisää. Läskiä ei kropassa juurikaan ole, joten ei sitä siihen kyllä juurikaan kaipaisikaan.

Jonkun verran olen lueskellut noista massanlisääjistä, ja osa on ehdottomasti niitä vastaan, ja osa taas suhtautuu niihin neutraalisti. Itselleni olen sitä järkeillyt niin, että saisipahan ainakin protskuja ja hiilareita tarpeeksi, kun parit drinksut vetäsee.
Ja tällä en tahdo sanoa, että syömistä jotenkin laiminlyö, mutta tiedän vain, että en saa proteiineja ja hiilareita tarpeeksi nykyisellä ruokavaliolla.
Myös säännöllisen epäsäännöllinen työ luo vähän huonot puitteet kunnon ruokailulle päivittäin.

Ja kun tuosta ruokavaliosta puhutaan, niin aika pasta + jauheliha ja riisi + kana voittoista se on. Päivittäin menee ruisleipää aika paljon, kun sitä on helpointa ottaa töihin mukaan jonkun makaronimössö purnukan lisäksi.

Tosiaan lisäravinteiden kanssa tarviaisi vähän apuja.
 

Boddington

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse suhtaudun hiukan skeptisesti massanlisääjiin; toki lihaksen voivat kasvaa (ja varmaan kasvavatkin) hieman nopeammin kuin naukkailemalla hieman vähemmän hiilihydraattipitoista pirtelöä, mutta mukana tulee sitten väistämättä laardiakin.

Itse koitin tuossa ylempänä kysellä mielipidettä omasta miksauksestani, jonka olen järkeillyt olevan jonkinlainen kompromissiratkaisu lihaskasvun ja läskin välttämisen väliltä. Eli suhteet noin 30 grammaa proteiinia ja 25 grammaa hiilareita (=desi prodea ja puoli maltoa).

Oma ruokavalio on hyvinkin samantyyppinen kuin sulla, enkä usko että tuolla rasvaprosenttisi juurikaan nousisi. Tärkeintähän sen alhaalla pitämisessä ovat loppujen lopuksi kuitenkin ne omat ruokailutottumukset. Ei mässyä, ei pitsaa, ei bisseä... Do it like I say, not like I do!

Summa summarum: tuskin itseäsi kamalan turvoksiin massanlisääjälläkään saat kun kerran sanot hyvässä kunnossa olevasi. Mutta muista, takaisin timmiin kuntoon pääseminen on hitosti vaikeampaa kuin sen vääränlaisen massan hankkiminen. Eli miksi ehdoin tahdoin lihottaa itseään, jos kerran vaihtoehtokin on olemassa? Tämä siis tietysti sitä silmällä pitäen, ettei sulle ole ihan niin justiinsa ovatko vaikkapa voimatulokset juuri niin maksimaalisia kuin voisivat massanlisääjää apuna käyttäen olla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös