Kiitoksia hyvistä kommenteista ja ehdotuksista kaikille vastanneille. Kirjoittelen tänne jatkossakin kommentteja metamorfoosistani. Kommentit ja neuvot ovat edelleenkin tervetulleita. Tavoitteeksi on asetettu, että kesän alkuun mennessä olen saanut painon 85 kiloon ilman, että lihasmassaa (voimaa) olisi hävinnyt ollenkaan; mielummin päinvastoin.
Lähtökohdat projektille olivat tasan kaksi viikkoa sitten: Pituutta 185cm, painoa 99kg. Kuten edellisessä viestissä kerroinkin, olen muuten kohtuullisen 'hyvässä' kunnossa, mutta vatsaa on alkanut muodostua huolestuttavasti. Viimeinen sytyke elämäntaparemontin aloittamiseen oli, kun eräs hyvässä kondiksessa oleva tuttu mimmi taputti vatsaani ja totesi, että onks 'teille' tulossa perheenlisäystä? ;-) Damn. Söi miestä...
Eli ylimääräisestä läskistä olisi kuntoilun myötä tarkoitus päästä eroon ja samalla parantaa lihaskuntoa. Varsinainen tarkoitus ei ole kasvattaa lihasmassaa kovin paljoa, koska 'pääharrastukseni' on sellainen, jossa siitä (liiasta) on vain haittaa... Pieni lihaskasvu on kuitenkin OK. Uskoisin, että Daespoon mainitsemat 15:sta toistot ovat mulle aika OK - ainakin ensimmäinen toisto. Silloin en niin helposti myöskään hajoita paikkoja alkuun liian raskailla painoilla ja puutteellisella tekniikalla?
Ensimmäinen treenikerta paljasti karmean totuuden. Kiersin laitteita sellaisen hiukan DDR:sta 'naisurheilijaa' muistuttavan 'pakkauksen' perässä ja mun ei tarvinnut lisätä yhteenkään laitteeseen lisäpainoja ;-) Että sellainen lähtötaso...
Tai no; jaloissa minulla on hyvinkin voimaa, kuten Boddington viestissään epäilikin. Näin totesi myös kymmenen vuotta salitreenausta harjoitellut kaverini, joka opetti minulle oikeita tekniikoita ja liikeratoja salilla käydessämme. Jotain hyötyä siis siitä, että olen tämän kokoista kroppaa jaksanut liikuttaa palloilun ja lenkkeilyn merkeissä.
Nyt on kaksi viikkoa treenausta takana ja paino on laskenut 1,5kg. Sunnuntai-aamuna vaaka näytti 97,5 kun tyhjin vatsoin ilman vaatteita 'räpyttelin' vaa'an päällä. Wuhuu; Jotain olen ilmeisesti onnistunut tekemään oikein? kaloreita tms en vielä ole laskenut...
Ruokavaliosta, kun joku sitä kysyi, sen verran, että olen joutunut opettelemaan syömisen uudelleen. Aikaisemmin en 'pystynyt' syömään aamupalaa ja usein lounaskin jäi väliin. Tätä vajetta tuli sitten paikattua myöhemmin päivällä roskaruoalla tai vaihtoehtoisesti ilta oli kokonaan pyhitetty mässäilylle.
Mihinkään 'hifistelyyn' ei ole tarkoitus ruoan suhteen alkaa, mutta sen verran olen lukenut aiheesta, että olen päätynyt seuraavanlaiseen ruokavalioon:
Aamulla (klo. 7:30) lautasellinen puuroa (teki eka viikon tiukkaa saada alas) marjakeiton kanssa + yksi siivu ruisleipää päällä reilusti kevyttä kinkkua/kalkkunaa, jotta saisi myös proteiinia.
Lounaaksi (puolen päivän aikaan) 'normaali' lounas: Lihaa tai kalaa ja kasviksia reilummin. Perunan/pastan/riisin määrää olen pyrkinyt vähentämään annoksessa aikaisemmasta. (Tekee muuten yllättävän tiukkaa, kun on tottunut syömään juuri noita viimeksi mainittuja yleensä enemmän ja vastaavasti vähemmän lihaa, kasviksia jne...)
Päivällinen 5-6 aikaan. Normaali ruoka, jossa lihaa, kalaa jne ja jälleen sama juttu; eli hiilareita aikaisempaa maltillisemmin. Pasta ja riisi vaihtuneet tummaan versioon, vaikka lapset valittivatkin makumuutoksesta. Ei auta, kyllä ne tottuu!
Iltapalaksi (tämä on ollut perinteisesti se mun heikko kohta) yritän juoda enemmän teetä jne. Tässä olen realisti ja karkin/makean mässyttämisen sijaan olen ostanut proteiinipatukoita himaan. Syön siis yhden sellaisen illalla 'makean nälkään'? Yhden ihan syötävän makuisen merkin olen jo löytänyt. Jos teillä tulee joitakin hyväksi havaittuja( lue; hyvänmakuisia) protsku-patukoita mieleen, niin vinkit tervetulleita?
Pari päivää sitten kävin ostamassa palautusjuomajauhetta, joka on tarkoitus kiskaista lisäksi jokaisen treenin päätteeksi (sekä kuntosali, että aerobinen)?
Eli näin edetään aluksi ja säädän ruokailua sen mukaan, miltä homma alkaa tuntua ja miten tuloksia syntyy. En edes tavoittele mitään ultranopeaa muutosta. Puoli kiloa viikossa on ihan realistinen tahti ja käsittääkseni se on (lukemani perusteella) myös suositeltavaa? Aluksi painoa voi toki lähteä enemmän, kuten nyt kahdessa viikossa 1,5 kiloa. Pientä lipsumista tapahtuu tuon ravinnon suhteen silloin tällöin (esim viikonloppuna olin syntymäpäiväjuhlilla, jossa tuli kyllä tankattua turhan paljon).
Tuosta 'koko kroppa yhdellä kerralla' treenimuodosta kuulisin mielelläni lisää? Voisi sopia mulle aika hyvin, ainakin ensimmäiselle parille kuukaudelle? Sen olen huomannut, että hyvää 'kaksijakoista' viikko-ohjelmaa on ilmeisen vaikea löytää? Mutta enempään mulla ei aika anna millään myöten.
Aamuaerobisesta olen kuullut positiivisia kommentteja, mutta pelkkä ajatuskin juoksulenkistä aamulla syksyn/talven pimeydessä ja loskassa ei suoraan sanoen innosta. Olen harkinnut, josko ostaisin jonkun stepperin/kuntopyörän kotiin?
Mutta näin täällä.
Sellainen varoittava sana nuoremmille lukijoille, että älkää päästäkö itseänne huonoon kondikseen esim. aktiiviurheilun päätyttyä tai muuten käy helposti 'jutilat'. Aikaisemmin aktiivisesti treenatessa syömiseen ei tarvinnut käytännössä kiinnittää lainkaan huomiota, mutta siinä on se paha puoli, että kun kova treenaus loppui, niin ruokamääriä olikin aika vaikea pienentää samassa suhteessa kulutuksen vähentymisen kanssa; ainakin mulla?
Boddington kirjoitti:
Vastaanpa minäkin Prof. Puckille, vaikka mielipiteeni vähemmistöön taitaa jäädäkin; itse olen havainnut yläkropan reenaamisessa toimivaksi jaottelun ns. vetäviin ja työntäviin lihaksiin...
Sinulle proffa suosittelisin päiviäni 1 ja 2 lisättynä siten että päivänä 1 tekisit lisäksi niskantakaapunnerruksen ja vipunoston sivulle, ja ottaisit jalat ohjelmaasi vaikkapa niin että päivänä 2 vaikkapa kyykkäisit ja tekisit pohkeet. Viestistäsi päätellen jalkasi saavat aika lailla rasitusta muissakin urheilulajeissa, joten en tässä tapauksessa näkisi niiden rasittamista niin tärkeänä -vaikka 60 % salilla kävijöistä laiminlyökin jalkatreenin!
Toistomääristä olen Daespoon kanssa samoilla linjoilla. Yli 15 toiston sarjat taitanevat melkein mennä jo aerobisen puolelle.QUOTE]